اختصاصی نمایشگاه ژنو ۲۰۱۴: کنسرسیوم فیات-کرایسلر هر سال ۲.۷ میلیون خودروی SUV را در جهان به فروش میرسانند. اما لااقل در آمریکا روند تمایل خریداران به سمت نیسان و کیا و خودروهای کوچکتر و جمع و جورتری نظیر جوک و سول میتواند زنگهای خطر را برای حوزه جیپها ها به صدا در آورد.
[jwplayer mediaid=”۶۴۵۳۴″]
بنابراین فیات دست به کار شده و یک معماری و پلتفرم کوچک که در اصل اصلاح شده پلتفرم فیات 500L میباشد را برای یک خودروی جدید ۴×۴ جدید جیپ، آماده کرده است.
تغییرات نسبت به شاسی فیات 500L شامل تعلیق ارتقا یافته، ارتفاع بیشتر و افزایش استحکام است. فاصله پایین محورهای جلو و عقب گوشههای های خودرو باعث میشود که این جیپ کوچک هم مانند سایر اعضای خانواده، به راحتی و با بیشترین زاویه ممکن وارد ناهمواریها شود بدون اینکه برخوردی بین سپرها با زمین اتفاق افتد.
طراحی جیپ رنِگید در همان نگاه اول نیز میتواند اصالت خانوادگی خود را نشان دهد اما کمی چاشنی فانتزی نیز به آن افزوده شده است. چراغهای گرد و جلوپنجره خاص جیپ، گلگیرهای ذوزنقه ای شکل و چراغهای عقب با علامت X خوشبختانه شدهاند اند. با این حال ممکن است این ترکیب بیش از حد تکراری و محافظه کارانه به نظر برسد.
در داخل کابین با طرحی مشابه خودروهای تیون شده اروپایی مواجه خواهید شد. نشانگرهای آنالوگ یک نمایشگر دیجیتال ۳.۵ اینچی را کردهاند اند. برای این نمایشگر دیجیتال میتوان یک انتخاب ۷ اینچی رنگی را نیز سفارش داد. یک نمایشگر ۵ یا ۶.۵ اینچی سفارشی نیز در داشبورد قرار گرفته که وظیفه نمایش انواع اطلاعات و کنترلها نظیر راهیابی ماهواره ای یا سیستم سرگرمی و نمایش نقاط کور را بر عهده دارد. صندلیهای ردیف دوم با نسبت ۶۰/۴۰ تا میشوند تا دسترسی به فضای بار پشت ۳۵۵ لیتری و افزایش فضای بار به ۱۴۳۸ لیتر میسر گردد. یک سانروف باز شو که میتوان پانلهای آن را باز کرده و در کف خودرو جاسازی کرد هم از جذابیتهای این ماشین است.
زیگما
۱۳ اسفند ۱۳۹۲دست آورد فیات برای یک برند خوش نام….
فیات همیشه کارش گند زدن هست.
اه
رضا 2272
۱۴ اسفند ۱۳۹۲زیگما عکست خیلی باحاله :D
من عاشق این ماشین شدم. خیلی بهتر از هم کلاسای خودشه
احسان(احسان سابق)
۱۳ اسفند ۱۳۹۲زیاد به دلم ننشست.کرایسلر باید حواسش باشه اصالت امریکاییش رو فیات تصاحب نکنه اما انگار مدیرای فیات دستشون رو به همه چیز دراز میکنن.برای این جیپ متاسفم
کافر مقدس
۱۳ اسفند ۱۳۹۲الان Jeep شدیدا منتظر نظر ما ایرانی هاست . . .
زیگما
۱۳ اسفند ۱۳۹۲هیچ ربطی به جیپ نداره. وقتی فیات دخالت بکنه همین میشه. این خودرو بیشتر زیر نظر فیات ساخته شده تا زیر نظر جیپ!
فیات فقط پول داره.وگرنه نه خودشو نجات میداد.
با یه نگاه به گذشته میشه فهمید چقدر فیات پسرفت کرده.کو اون برند خوشنام که در تمام جهان خودروهاش پر فروش ترین بود؟
صنعت خودروسازی ایتالیا درست مثل بریتانیا خواهد شد.(و شده) مثل بریتانیا فقط برند هایی با فروش کم باقی میموند که خودرو های خاص میسازند که اون ها هم زیر مجموعه کمپانی ها بزرگ میشن….چند سال آینده برای صنعت خودروسازی ایتالیا همین اتفاق میوفته.(و افتاده)یه فیات مونده که خودروی معمولی میزنه.این هم با این تفاصیر کارش تمومه تا 10 سال آینده. وضعیت الان فیات دقیقا مثل روور و تالبوت انگلیسه. تمامی ویژگی های این سه برند مشابه هست و بلایی که سر جفتشون میاد هم مشابه……
البته یه چیزی عجیبه اینجا.این ماشین از نظر خیلی از ماها زشت و عجیبه. ولی وقتی برید تو سایت های خودروی خارجی و نظرات مردم رو در موردش بخونید، از رضایت اون ها از این طراحی و ساختار،بس تعجب میکنید!!
Ehsan
۱۳ اسفند ۱۳۹۲اتفاقا زیگما جان طراحیش خوبه مخصوصا چراغ های عقبش خیلی جالبه
خاوری مزراتی
۱۳ اسفند ۱۳۹۲کلهم تریپ انتقاد برداشتین… اتفاقا فیات متحول کرده جیپ رو… چرا وقتی پورشه که یه اسپرت ساز درجه یکه سدان سوپرلوکس ساخت یا 4در4 اینهمه بهش انتقاد کردن؟ دقیقا چونه مه فک میکردن پورشه همواره باید به گذشته خودش وفادار باشه اما باید به آینده چشم داشت … جیب هم مث اینکه به آینده امیدوارشده …
خوشحالم
زیگما
۱۳ اسفند ۱۳۹۲من مشکلی با طراحی این ماشین یا خوب بودن یا بد بودنش ندارم(اتفاقا خیلی هم از خیلی از نظرات خوبه)
ولی حرف من و انتقاد من(من کی باشم که بخوام به جیپ و فیات انتقاد کنم؟ :D ) اینه که چرا باید این خودرو با این ویژگی ها توسط برند جیپ تولید بشه ؟ فیات با برند خودش باید اینکارو میکرد….
Alpha
۲۱ شهریور ۱۳۹۳نظر خودت رو با نظر بقیه جمع نبند
alireza
۱۳ اسفند ۱۳۹۲من واقعا نمی فهمم فیات از کجا پول اورد این شرکت به این شاخی رو خرید :|
خاوری مزراتی
۱۴ اسفند ۱۳۹۲زیگما جان شما اتفاقا خیلی هم عمیقی… دیدم پستاتو… ولی من میگم یه طرفه به قاضی نریم… جیپ هم میتونه مث پورشه تغییر ماهیت بده… عصر حاضر عصر تغییرات سریعه… باهوش نباشی جا میمونی… جیپ فهمیده بازار چی میخاد زده تو این بخش
میلاد
۱۳ اسفند ۱۳۹۲جیپ رو از گرند چروکیش که بگذری بقیه ی مدلاش چنگی به دل نمی زنه.
گیربکس 9 سرعته؟!!! چه خبره؟ کامیون اتوماتیک هم این قدر دنده نمی خوره!
زیگما
۱۳ اسفند ۱۳۹۲کامیون تا 18 دنده اتوماتیک داریم و اصلا هم عجیب نیست. 18 دنده دستی هم داریم که باز هم عادی تره!
تعداد دنده بالاتر در خودروی های سبک=بیشتر شدن زمان کارکرد موتور در بهترین دور که بیشترین بازدهی رو داره در نتیجه کم شدن مصرف بنزین.
ولی در مورد ماشین های سنگین که از دنده هایی با تعداد بالا استفاده میکنند، دلیلش ربطی به سوخت نداره . بلکه ربطش به توازن قدرت در دور موتور خاص هست.
هر چه بار سنگین تر باشه باید تعدد دنده ها بیشتر باشه. حالا این به چه دردی میخوره؟
مثلا باری با وزن 50 تن را در نظر بگیرین. مثلا یه دوزرِ کترپیلار. برای حمل این،نمیشه از یک گیربکس 5 دنده دستی استفاده کرد! چرا؟ چون تقریبا هیچ موتور دیزلی معقولی نمیتونه این فشار رو تحمل کنه!اصلا موتور های دیزل با اون حجم ، نمیتونن به دور های بالا برسن. مثلا اگه توجه کرده باشین حداکثر دور موتور اتوبوس ها کامیون ها 20 30 یا 40 هست. لذا برای اینکه بتونن نبود دور های بالا در موتور های بزرگ و دیزلی و فشار بار رو و تاثیرشون روی موتور رو از بین ببرن میان از تعداد دنده بالا تر استفاده میکنن تا هم دور موتور در میزان مناسبی ،بیشترین سرعت را فراهم کنه هم بشه با تقسیم کردن دور موتور ها به تعداد دنده های زیاد، موتور را در بهترین وضعیت کارکرد قرار داد.
و جالب تر ، گیربکس اتوماتیک در اینجور موارد به هیچ دردی نمیخوره. چرا ؟ چون هنوز هیچ گیربکس اتوماتیکی ساخته نشده که بتونه با زمان بندی دقیق و درک وضعیت تراک، دنده رو جابجا کنه. شاید بعضی ها بگن با دنده های اتوماتیک میشه بدون استفاده از کلاچ دنده هارو خود شخص راننده تعویض کنه، ولی چیزی که نمیدونن، اهمیت کلاچه که زود یا دیر بر داشتنش خیلی مهمه.
حالا شما فرض کنید 18 دنده رو بخوای دستی عوض کنی تا برسی به 120 تا! چطوری 18 دنده رو اصلا جا دادن روی دنده ؟ با گذاشتن دو دکمه یا ماسماسک در جلو دنده. به این صورت که وقتی شما 6 دنده اول رو پر کردی یک دکمه رو میدی پایین و 6 تای بعدی شروع میشه و وقتی شش تای دوم تموم شد با زدن یه دکمه دیگه که روی دنده هست، میری سراغ 6 تای بعدی.
حالا اینا چه ربطی داشت ؟ نمیدونم والا!
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۱۳ اسفند ۱۳۹۲درود . زیگما فکر کنم اشتباه نوشتی!!!!
حداکثر دورموتور اتوبوس ها و کامیون ها 2000 الی 3000 دور هست .
نهایتا 4000 دور .
زیگما
۱۳ اسفند ۱۳۹۲ضربشو خودتون بکنید دیگه….من عدد روی صفحه کیلومترشمار رو گفتم…..
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۱۳ اسفند ۱۳۹۲درود .
من خیلی خوشم اومد ازش .
من این جیپ و به اسپوتیج و توسان ترجیح میدم . از نظر من خیلی سرتره .
زیگما اینجوری به قظیه نگاه نکن . شاید همین مدل یکی از پرفروش های جیپ
بشه .
یک ماشین شاسی بلند کوچک ، با کاربری داخل شهر و بیابان .
موتور فیات بهتر از اون موتور امریکاییه است البته در اعداد و ارقام .
ولی در مورد استهلاک و مصرف نمیدونم .
بیشتر از هرچیزی طراحیه داخلیش منو جذب کرد .
زیگما
۱۳ اسفند ۱۳۹۲قضیه
اسپورتیج و توسان رو باید با چروکی مقایسه کرد.چروکی اسپورتیج توسان راو4 هوندا سی ار وی فورد اسکیپ و ….نویسنده یا مترجم باید حواسش به این میبود بنظر من. حتی اگر متن ترجمه است، دلیل نمیشه متن رو تغییر نداد. نویسنده اصلی از هر سایت معتبری هم که هست، از آسمون که نازل نشده! اونم اشتباه میکنه….(کلی گفتم)
این باید با جوک مقایسه بشه.
تازه وقتی این خودرو رو با رقیب هاش مقایسه میکنم، به قدرتش پی میبرم!
کلا در این کلاس خودرو ها معمولا زشت و عجیب از اب در میان!
تویوتا هم یه خودرو در این کلاس داره بنام Terios که کمتر شناخته شده هست و در اصل یک مدل دایهاتسو (زیر مجموعه تویوتا)هست…….
خاوری مزراتی
۱۳ اسفند ۱۳۹۲باهات موافقم… حالا ببینید دوستان اگه جز ماشینای سال 2014 نشد … خیلی خوب همه چیزش رو طراحی کردن… مث اینکه کیفیتش هم خوبه
amin
۱۳ اسفند ۱۳۹۲حرفی باقی نمیزاره بسیار زیبا و اصیل و نوآورانه طراحی شده صد در صد از اسپورتیج و ix35 بهتره و مثل اونا بعد 6 ماه قیافش تکراری نمیشه
محمد
۱۳ اسفند ۱۳۹۲یه کم شبیه کوالا یا خرس تنبله… ولی خیلی مظلومه…
javad juve
۱۳ اسفند ۱۳۹۲آنیلی*یووه*فیات*جیپ
ADP10
♥
محمد
۱۳ اسفند ۱۳۹۲به این میگن ماشین…
Yashar
۱۴ اسفند ۱۳۹۲اعصاب نداره!
امید
۱۴ اسفند ۱۳۹۲طراحی ساده و دل نشینی داره من فضای داخلی خودرو برام مهمتره داشبوردش خوبه ادم از بودن درون خودرو خسته نمیشه داشبوردش شلوغ نیست خوبه نمرت عالی
جیپ خودروهای خوب و با کیفیتی تولید میکنه درود بر جیپ با وژدان
که به فکر ابرو و برندش افرین
رضا
۱۴ اسفند ۱۳۹۲اگه قرار باشه تمام کمپانی ها همیشه یک روند و راه مشخص رو طی کنن که نمیشه دوستان
اونجوری باشه میشه تکرار و تکرار…
متفاوت بودن و امتحان کردن راه های جدید در هر زمینه ای لازمه تا مثل ایران نشین!!
محمد
۱۴ اسفند ۱۳۹۲یه دوستی گفت که الان جیپ شدیدأ منتظر نظر ما ایرانی هاست!!
من شدیدأ با نظر این دوستمون حال کردم
مرتضی
۹ اردیبهشت ۱۳۹۳قیمتشون چنده اینا؟
سبحان
۱۲ آذر ۱۳۹۵چجوری میشه خارج از منطقه خریدش؟؟