پس از دو روز وقفه در روند برگزاری دور پنجم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابتهای خودرویی پدال که به علت تاسوعا و عاشورای حسینی رخ داد، امروز این رقابتها را با قسمت دوم دور پنجم از سر میگیریم. قسمتی که به گروه کراساوورهای سابکامپکت اختصاص دارد. در دوئل قبلی این گروه شلوغ، دو خودروی تقریباً یکسان و مشابه یعنی رنو داستر و نیسان ترانو به مصاف یکدیگر رفتند که طی این رقابت درمجموع ۱۶۶۸ رأی به ثبت رسیده است. این تعداد آراء، ترانو موفق به کسب ۱۱۵۲ رأی شده و بدین ترتیب با کسب ۶۹ درصد از کل آراء پیروز این دوئل خانوادگی شد درحالیکه از طرف دیگر داستر تنها ۵۱۶ رأی دریافت کرده است. حال امروز در دوئل پنجم گروه کراساوورهای سابکامپکت نیز بازهم دو خودرویی به رقابت پرداختهاند که اشتراکات زیادی با یکدیگر دارند. این دو ماشین جیپ رنگید و فیات 500X هستند.
سانگیانگ تیوولی | سوزوکی ویتارا | مزدا CX-3 | میتسوبیشی ASX |
سوزوکی ویتارا | ؟ | ||
نیسان ترانو | رنو داستر | سوبارو XV | سوزوکی SX4 |
نیسان ترانو | ؟ | ||
جیپ رنگید | فیات 500X | نیسان جوک | فورد اکواسپرت |
؟ | ؟ | ||
پژو ۲۰۰۸ | سیتروئن C4 کاکتوس | هوندا HR-V | تویوتا C-HR |
؟ | تویوتا C-HR | ||
شورلت ترکس | اوپل موکا | اشکودا یتی | فیات 500L |
؟ | ؟ | ||
کیا سول | لادا ایکسری | رنو کپچر | اوپل کراسلند |
؟ | ؟ | ||
سئات آرونا | فولکسواگن T-Roc | هیوندای کُنا | کیا استونیک |
؟ | ؟ | ||
نیسان کیکس | هیوندای کرتا | سیتروئن C3 ایرکراس | امجی ZS |
نیسان کیکس | ؟ |
۵۰۰ یکی از محصولات نمادین و محبوب فیات بود که بین سالهای ۱۹۵۷ تا ۱۹۷۵ تولید میشد. سپس در اوایل قرن بیست و یکم سازندهٔ ایتالیایی تصمیم به احیای این خودرو گرفت و بدین ترتیب سرانجام در سال ۲۰۰۷ نسل کاملاً جدید ۵۰۰ با طراحی رترو معرفی شد. این خودرو موفقیت درخور توجهی برای فیات به همراه داشت و به همین دلیل این شرکت تصمیم گرفت ۵۰۰ را به یک خانواده تبدیل کرده و محصولات دیگری را هم تحت این نام تولید کند. اولین محصول این برنامه، مینیون کوچکی بنام 500L بود که در سال ۲۰۱۲ معرفی شد. سپس دو سال بعد، ۵۰۰ به بخش کراساوورها هم وارد شده و در نمایشگاه پاریس ۲۰۱۴ کراساوور سابکامپکتی بنام 500X از سوی فیات معرفی شد. این خودرو نیز مانند دیگر اعضای خانوادهٔ ۵۰۰ استایلی رترو دارد که از مشخصههای اصلی آن میتوان به ظاهری تخممرغی با چراغهای گرد جلو اشاره کرد. با توجه به اینکه این کراساوور سابکامپکت در دوران شرکت فیات و کرایسلر توسعه پیدا کرده، پلتفرم مشترکی با جیپ رنگید دارد. همچنین در مدلهای فیات 500L و پیکاپ تورو نیز از همین پلتفرم استفاده شده است. 500X تنها کراساوور فیات محسوب میشود و با طیف گستردهای از پیشرانههای بنزینی و دیزلی فیات به بازار عرضه میگردد که همگی از نوع چهار سیلندر هستند. برای این رقابت ما بزرگترین موتور بنزینی 500X را انتخاب کردهایم. این یک واحد ۲.۴ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی است که ۱۸۰ اسب بخار قدرت و ۲۳۷ نیوتن متر گشتاور دارد. برای انتقال نیروی این موتور نیز تنها یک گیربکس ۹ سرعتهٔ اتوماتیک در نظر گرفته شده که نیرو را به هر چهارچرخ میرساند.
جیپ در گذشته چندین بار از نام رنگید برای محصولات تولیدی و کانسپت خود استفاده کرده بود اما در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۴ این شرکت آمریکایی برای اولین بار کراساوور سابکامپکتی را با این نام معرفی نمود. همانطور که اشاره شد، رنگید بر پایهٔ پلتفرم مشترکی با فیات 500X ساخته شده و اشتراکات زیادی با آن دارد. البته این اشتراکات در استایل بیرونی نمود ندارد چراکه رنگید برخلاف 500X ظاهر جعبهای شکلی دارد که به دیگر محصولات جیپ شبیه است. این کراساوور آمریکایی هماکنون کوچکترین ساختهٔ جیپ محسوب میشود و تاکنون نزدیک به نیم میلیون دستگاه فروش داشته است. برای رنگید هم همان پیشرانههای 500X ارائه میگردد که همگی ساخت فیات هستند. به همین دلیل برای این رقابت همان پیشرانهای که برای رقیب ایتالیایی انتخاب شده بود را برای رنگید هم برگزیدهایم یعنی موتور ۲.۴ لیتری چهار سیلندر بنزینی. انتقال نیروی این موتور در رنگید نیز مانند 500X توسط همان گیربکس ۹ سرعتهٔ اتوماتیک صورت میگیرد؛ بنابراین این دو کراساوور از لحاظ فنی کاملاً با یکدیگر یکسان هستند. جیپ رنگید در ایتالیا در کنار فیات 500X و در برزیل در کنار فیات تورو تولید میشود. علاوه بر این، گوانگژو چین نیز سومین محل تولید این کراساوور سابکامپکت آمریکایی است. بنابراین رنگید نخستین محصول جیپ محسوب میشود که صرفاً در خارج از ایالاتمتحده به تولید میرسد. تیپهای پایینی رنگید بهصورت استاندارد با سیستم انتقال قدرت دیفرانسیل جلو عرضه میشوند اما برای تیپهای میانی و بالایی آن امکان سفارش سامانهٔ چهارچرخ محرک هم وجود دارد.
مشخصات فنی
فیات 500X | جیپ رنگید | |
پیشرانه | ۲.۴ لیتری ۴ سیلندر | ۲.۴ لیتری ۴ سیلندر |
تنفس | طبیعی | طبیعی |
قدرت | ۱۸۰ اسب بخار | ۱۸۰ اسب بخار |
گشتاور | ۲۳۷ نیوتن متر | ۲۳۷ نیوتن متر |
گیربکس | ۹ سرعته اتوماتیک | ۹ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ |
شتاب صفرتاصد | ۸.۷ ثانیه | ۹.۱ ثانیه |
مسافت ۴۰۰ متر | ۱۶.۸ ثانیه | ۱۷ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۱۹۳ کیلومتر/ساعت | ۱۸۳ کیلومتر/ساعت |
مصرف سوخت | ۹.۲ لیتر (ترکیبی) | ۹.۴ لیتر (ترکیبی) |
وزن | ۱۵۲۴ کیلوگرم | ۱۵۴۰ کیلوگرم |
طول | ۴.۲۴ متر | ۴.۲۳ متر |
فاصلهٔ محوری | ۲.۵۷ متر | ۲.۵۷ متر |
حجم صندوق بار | ۳۴۰ لیتر | ۵۴۰ لیتر |
قیمت پایه | ۲۰,۹۹۰ دلار | ۱۹,۰۹۰ دلار |
این دوئلها، مقایسههایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوبتر بین شما کاربران ایرانی میباشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگیهای فنی، قیمت و مقرونبهصرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح میدهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.
[polldaddy poll=9842649]
(ali(chevy nova
۱۰ مهر ۱۳۹۶عشقست جىپ
:::فرشاد:::
۱۰ مهر ۱۳۹۶تو عشق بودن جیپ شکی نیست رفیق، اما رنگید واسه جیپ بودن، خیلی سوسوله!
محمد
۱۰ مهر ۱۳۹۶قطعاً جیپ حرفهای زیادی واسه گفتن در سطح خودروهای آفرود داره اما این نسخه جیپ واسه کراس اورهاست نه شاسی بلندهای آفرودر
انتخاب من در این رقابت خاص فیات هست بخاطر:
۱) مشخصات فنی مشابه و مو به موی جیپ و فیات که فیات تونسته راندمان بهتری از همین مشخصات بگیره
۲) طراحی فیات هم که بخاطر فانتزی بودن این کلاس خودرویی، گیراتره که مورد دوم سلیقه ای هست البته
(ali(chevy nova
۱۰ مهر ۱۳۹۶دوستان در مورد رنگىد بگم که تو نسلهاى گذشته محصولى بود که علاوه بر افرود بسىار قدرتمند خواص اسپرت بودن رو هم داشت
مثلا خوبه بدونىد روى رنگىد تو سالهاى 1977-78 موتور 360 بىگ بلاک هم نصب مىشد که این موتور رو محصولات اسپرتى چون amc javelin . amc amx وهمىنطور چروکى چىف و واگونىىراستفاده مىشد
البته نمونه هاى 6 سىلندر 258 هم رو رنگىد استفاده مىشد
بهترین مدل رنگىد هم golden eagle بود که روى کاپوتش عکس عقاب داشت
(ali(chevy nova
۱۰ مهر ۱۳۹۶راستى این قسمت متن هم خىلى خوبه
((این کراساوور آمریکایی هماکنون کوچکترین ساختهٔ جیپ محسوب میشود و تاکنون نزدیک به ((نیم میلیون ))دستگاه فروش داشته است))
این فروش خوب رو از اواخر 2014 تا الان داشته
یانکی
۱۰ مهر ۱۳۹۶داداش 2 سال پیش تو یکی از درگهایه تهران یه رنگید اومد پدر لنسر اوو رو در آورد گزارشه تستش رو تو آرشیوه مجله هام دارم. فقط یه کاربرات 750 cfm. با کیته استروک 392 کیوبیک اینچ
:::فرشاد:::
۱۰ مهر ۱۳۹۶رنگیدهای قدیمی واقعا جیپ بودن، مرد کوه و بیابون، اما این نسلش ابهت و کارایی لازم رو نداره، بیشتر به درد استفاده شهری میخوره.
Infinite
۱۰ مهر ۱۳۹۶مقادیر حداکثر سرعت در جدول اشتباه وارد شدند. لطفا اصلاح بفرمایید?
(ali(chevy nova
۱۰ مهر ۱۳۹۶دوستان امروز هم نظر سنجى داریم
1. jeep gladiator 1969 لاىک
2. chevy c/k 1969 دىس لاىک
(ali(chevy nova
۱۰ مهر ۱۳۹۶نظر سنجى بعدى
1. jeep sj 1965 لاىک
2. international scout 1965 دىس لاىک
سیامک
۱۰ مهر ۱۳۹۶جلوپنجره ی جیپ هم خیلی زیباست و هم خیلی با اصالت. o||||||o
اما حفظ این اصالت توی نسل های متفاوت و به روز کردنش و همچنین همخونی اون با سایر المان های طراحی خودرو کار بسیار سختیه که هرچند جیپ براش تلاش بسیار زیادی کرده ولی به نظر من حداقل توی این مدل کاملا موفق نبوده.
(ali(chevy nova
۱۰ مهر ۱۳۹۶سىامک جان
داداش تو متن هم گفته شده رنگىد از سال 2014 تا الان نىم مىلىون دستگاه ازش تولىد شده و این مقدار فروش نشون میده محصول موفقى بوده
جلالى
۱۰ مهر ۱۳۹۶جىپ رنگىد با توجه به پشتوانش انتخاب من هست
power active
۱۰ مهر ۱۳۹۶شبیه اسباب بازین خخخخ
ارش
۱۰ مهر ۱۳۹۶بعضی گروه ها اینقدر جذابن که ادم میمونه به کی رای بده بعضی ها هم اصلا تمایلی به رای دادن نیست.
vahid 956
۱۰ مهر ۱۳۹۶خوشگلترین مدل جیپ رنگید. اصن همه مدلای جیپ باید این شکلی باشن
علي
۱۰ مهر ۱۳۹۶فقط میتونم بگم خودروهای (((ایتالیایی ))) به طراحی ، دیزاین و زیبایی معروفن و خودروهای (((آمریکایی))) به سر سختی و جاداری و راحتی همین . قضاوت با شما دوستان . من که به هیچکدوم رای ندادم چون انتخاب سختیه.
با تچکر
نیما
۱۰ مهر ۱۳۹۶واقعا انتخاب سختیه هردو خوشگل وشیک و جذاب و قیمت عالی دارن.با اینحال جیپ نظر منه.
:::فرشاد:::
۱۰ مهر ۱۳۹۶فیات 500X ماشین شیکتریه و طراحی پختهتری داره، چهره رنگید فانتزیه، شیک نیست آنچنان.
:::فرشاد:::
۱۰ مهر ۱۳۹۶تا وقتی آئودی Q2 هست، هیچکدوم از رقبا چشمم رو نمیگیرن.
:::فرشاد:::
۱۰ مهر ۱۳۹۶جیپ رنگید ماشین خوبیه، برندش دوست داشتنیه، کیفیتش نسبتا خوبه، اما چهرش زیادی فانتزیه، حس میکنم فیات 500X برام جذابتره.
Omid622
۱۰ مهر ۱۳۹۶هر دو تو این سگمنت عالین و با اختلاف اندک به رنگید رای دادم
ونوم اف ۵
۱۰ مهر ۱۳۹۶به جیپ رای میدم چون افرود بهتری داره و صندوق جادار تر و همینطور ۲۰۰۰ دلار ارزونتره
:::فرشاد:::
۱۰ مهر ۱۳۹۶داداش کسی این کلاس ماشین رو برای آفرود نمیخره که ملاکش این باشه.
ونوم اف ۵
۱۰ مهر ۱۳۹۶انصافا طراحی فیات هم قشنگه جدای از بحث کیفیت
Pooya
۱۰ مهر ۱۳۹۶آقا یه سوال جدای این دوتا، بین دو ماشین پایین کدوم بهتره.
MVM X22 = لایک
چانگان CS35 = دیسلایک
:::فرشاد:::
۱۰ مهر ۱۳۹۶اعتبار شرکت: X22
طراحی خارجی: CS35
طراحی داخلی: هر دو
کیفیت ساخت: CS35
امکانات: X22
مجموعه فنی: CS35
قیمت: X22
مصرف سوخت: CS35
فراوانی قطعات: X22
بازار دست دوم: X22
حجم فضای داخلی: X22 (احتمالا)
mohammad_FM 480
۱۰ مهر ۱۳۹۶موتورشون که یکیه پس کلا بیخیال فنی.
از نظر طراحی بنظرم رنگیدجالب تره.
:::فرشاد:::
۱۰ مهر ۱۳۹۶رنگید چهره خاصتری داره اما ۵۰۰ شیکتر و هماهنگتره.
حمیدرضا
۱۱ مهر ۱۳۹۶جیپ به خاطر قیمت کمتر و فضای صندوق بهتر هر چند فیات همبرتری های خودشو داره
انصافا خیلی شبیه همن بعد از دوئل ترانو و داستر این نزدیک ترین بود