جیپ رنگید به سرعت خود را به عنوان بچهی دوستداشتنی این کمپانی اثبات کرد. این خودرو پرفروشترین محصول جیپ در اروپا بوده و حالا نیز با تکنولوژی پلاگین هیبریدی روانه بازار شده است.
این خودرو که رنگید 4xe (با تلفظ فور بای ای خوانده میشود) نام دارد دارای دو قدرت متفاوت است. قیمت این خودرو بالاتر از سایر نسخهها بوده و حتی بالاتر از رقبایی همچون کیا نیرو و فورد کوگا پلاگین هیبریدی میباشد.
تغییرات ظاهری این خودرو نسبت به مدلهای بنزینی و دیزلی چندان زیاد نیست و از نظر تریم ها نیز تقریباً مشابه مدلهای درونسوز میباشد هرچند برخی نسخههای سفارشی وجود دارند. مدل لانگتیتود قیمت ۳۲۶۰۰ پوندی داشته اما مدلهای گرانتر لیمیتد قیمت ۳۴۵۰۰ پوندی دارند. این خودرو در تریم تریل هاوک هم عرضه شده و از قدرت بیشتر و آفرود بهتر سود میبرد.
رنگید 4xe از پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۳ لیتری توربوی بنزینی، پیشرانه الکتریکی و باتری ۱۱.۴ کیلووات ساعتی سود میبرد. پیشرانه درونسوز چرخ های جلو و واحد الکتریکی چرخ های عقب را به حرکت درمیآورند. تریم های لانگتیتود و لیمیتد از پیشرانه بنزینی ۱۲۸ اسبی و واحد الکتریکی ۵۹ اسبی سود برده و قدرت ترکیبی ۱۸۷ اسب بخاری دارند؛ اما مدل تریل هاوک از همان پیشرانه با قدرت بالاتر سود برده و خروجی کل آن به ۲۳۷ اسب بخار میرسد.
مهمترین نکته درباره این خودرو به مصرف سوخت و آلایندگی دیاکسید کربن مربوط میشود که مورد دوم برای خریداران سازمانی اهمیت بالایی دارد. بسته به مدل انتخابی، جیپ ادعا میکند این خودرو مصرف سوخت حدود ۲.۳ لیتر در هر صد کیلومتر داشته و آلایندگی دیاکسید کربن آن نیز در هر کیلومتر بین ۴۹ تا ۵۲ گرم میباشد. این خودروساز همچنین اظهار داشته رنگید پلاگین هیبریدی در حالت الکتریکی شعاع حرکتی ۵۰ کیلومتری دارد. با استفاده از شارژر سریع نیز میتوان در یک ساعت تا ۸۰ درصد باتری را شارژ کرد.
با شارژ ۹۷ درصدی باتری، مدل لیمیتد ۱۸۷ اسب بخاری که در تست شرکت کرده بود شعاع حرکتی ۴۶ کیلومتری را ثبت کرد. شما به سرعت میتوانید یکی از چهار حالت الکتریکی را در کنار دستهدنده انتخاب کنید. در حالت هیبریدی قدرت بیوقفه بین پیشرانههای بنزینی و الکتریکی منتقل شده و در حالت الکتریکی نیز فقط از باتری استفاده میشود. سومین حالت E-Save نام داشته و باعث صرفهجویی در مصرف انرژی میشود. در کل ما با استفاده از حالت متنوع رانندگی به مصرف سوخت حدود ۵ لیتر در هر صد کیلومتر رسیدیم.
رنگید 4xe بیشتر مشتاق است بیشترین میزان استفاده از باتری را در حالت هیبریدی داشته باشد به گونهای که حدود نیمی از مسیر تست ۱۰۰ کیلومتری ما فقط با پیشرانه الکتریکی طی شد. البته پیشرانه بنزینی نقطهضعف این خودرو بوده و صدای زیادی داشته و روی آسایش کابین تأثیر منفی میگذارد.
یک حالت رانندگی اسپورت نیز وجود دارد که خیلی روی عملکرد خودرو تأثیر نمیگذارد. گیربکس ۶ سرعته مبدل گشتاور جیپ کمی بیش از حد دندهها را نگه داشته و از طرفی هم رنگید شاسیبلندی هیجانانگیز برای سواری نیست. جیپ میگوید این خودرو شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۷.۵ ثانیهای داشته و سریعترین نسخه خانواده است اما خب این موضوع برای شاسیبلندی که در بحث کنترل حرکات بدنه، حس فرمان و چسبندگی در پیچها حرف زیادی برای گفتن ندارد کمی عجیب جلوه میکند.
کیفیت سواری رنگید اما جزو نقاط قوت آن است. حتی با وجود رینگهای ۱۸ اینچی در خودروی تست شده، راحتی رنگید 4xe خیلی تحت تأثیر وزن بیشتر قوای محرکه پلاگین هیبریدی قرار نگرفته است. این خودرو به خوبی از عهده ناهمواریهای جاده برآمده و اثری از ناهنجاری را نشان نمیدهد.
رنگید 4xe در بزرگراهها نیز عملکرد خوبی داشته و با حالت الکتریکی خود پیش میرود. البته شکل جعبهای اما جذاب این خودرو خیلی با آئرودینامیک رابطه خوبی ندارد. از نظر فضای سر و میدان دید رنگید بسیار خوب عمل کرده است.
تجهیزات این خودرو دقیقاً مشابه نسخههای بنزینی و دیزلی لیمیتد بوده و بنابراین تجهیزات زیادی وجود دارد که از جمله آنها میتوان به کروز کنترل تطبیقی، حسگرهای پارک جلو و عقب، صفحه مرکزی ۸.۴ اینچی، اپل کارپلی و اندروید اتو، دوربین دندهعقب، چراغهای جلو و عقب LED، دستیار نقاط کور، پشت آمپرهای دیجیتالی، صندلیهای جلو و فرمان گرم شونده و… اشاره کرد.
پوشش چرم نیز بهصورت استاندارد وجود داشته اما کیفیت متریال بکار رفته روی صندلیها و فرمان خیلی چنگی به دل نمیزند. معدود رقبایی هستند که چنین فضایی در کابین دارند اما فضای بار رنگید خیلی جادار نبوده و ۲۰ لیتر از آن نیز به خاطر سیستم هیبریدی کم شده و به ۳۲۱ لیتر رسیده است.
اما یکی از نقاط قوت این خودرو توانایی آفرود آن است. 4xe همچنان حالتهای سواری آفرود رنگید را حفظ کرده و اکسل عقب هم منحصراً توسط پیشرانه الکتریکی به پیش میرود. در بین شاسی بلندهایی با ابعاد مشابه شاید فقط رنجروور اووک بتواند از عهده رنگید در آفرود برآید.
البته اکثراً خریداران شاسی بلندهای هیبریدی اولویت خود را عملکرد خوب در جاده قرار خواهند داد نه توانایی آفرود و بنابراین رنگید 4xe گزینهای شاخص در بازاری پر از رقبای قدرتمند خواهد بود.
در کلاس شاسی بلندهای کامپکت انتخابهای زیادی وجود داشته و چندین رقیب جیپ پیش از این قوای محرکه پلاگین هیبریدی را ارائه کردهاند. این خودرو در مقایسه با کیا نیرو یا فورد کوگا پلاگین هیبریدی گرانتر بوده اما خب هیچکدام از آنها توانایی آفرود رنگید را ندارند. همچنین این خودرو از تجهیزات زیادی سود میبرد.
مشخصات جیپ رنگید لیمیتد پلاگین هیبرید 4xe
- قیمت: 34500 پوند
- پیشرانه: 4 سیلندر ۱.۳ لیتری توربوی بنزینی و واحد الکتریکی
- قدرت/گشتاور: 187 اسب بخار/۲۷۰ نیوتون متر
- گیربکس: 6 سرعته دستی، چهار چرخ محرک
- شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: 7.۵ ثانیه
- حداکثر سرعت: 182 کیلومتر در ساعت
- مصرف سوخت: 2.۳ لیتر در هر صد کیلومتر
Hussein
۵ مهر ۱۳۹۹قابلیت هاش قابل ستایشه
اما چطوری میره آفرود من موندم ??
البته دیگ جیپ جیپ هرکار بگی ازش برمیاد
لامصب انگار جون سخت بوده بعد موتور و تایر در اورده
Aria
۵ مهر ۱۳۹۹چراغای عقبش یکم خیلی شبیه رنو داستر ۲۰۲۰ نیستن؟?
sorena330
۵ مهر ۱۳۹۹مال داستر شبیه اینه
Mohamad
۵ مهر ۱۳۹۹جیپ ها همشون خیلی خوبن
حتی رنگید و گرند چروکی
♤Angus_812♤
۵ مهر ۱۳۹۹دوستان من این ماشینو اصلا جیپ نمیدونستم چون فکر میکردم خیلی کوچک و بی ابهته
تا اینکه از نزدیک کنار خیابون دیدم واقعا با شکوه و خوش استایل بود
واقعا جاش تو ایران خالیه و میتونست بهترین انتخاب برای بخش کراس اوور باشه
" Swedish Arrogant Tiger "
۵ مهر ۱۳۹۹دوست داشتنیه اما قوای محرکه ش زیاد جالب نیست بنظرم.
همون نسخه بنزینی رو ترجیح میدم.
alireza
۵ مهر ۱۳۹۹این ماشین از نظر من جیپ نیست!
آخه این چیه؟؟؟؟
امیر
۶ مهر ۱۳۹۹فقط کافیه برند جیپ باشه، هرمحصولی که ازین برند باشه، بازم در کلاس خودش بهترین افرود رو داره یا حداقل یکی از بهترین هاست
جیپ کامپس و رنگید بر خلاف کلاسشون و ابعادشون افرود بسیار خوبی دارن، مخصوصا کامپس که اگه ویدیوهاشو ببینید، چسبندگی بسیار عجیبی داره!