سرجیو مارچیونه (Sergio Marchionne)، مدیرعامل فیات-کرایسلر، چه یک شریک مناسب برای ادغامشدن پیدا کند یا خیر، یک چیز در آینده این خودروساز مشخص است؛ اینکه برند «جیپ» به پیشرفت خود ادامه خواهد داد. اهمیت «جیپ» در گذشته، مصداقهایی برای خود دارد. ازجمله در سال ۲۰۰۹ وقتی کرایسلر بهطرف ورشکستگی حرکت کرد، اگر این برند را احیا نکرده بود، احتمالاً یک رقیب خارجی آن را میخرید. اگر به سال ۱۹۸۷ نیز برگردیم، کرایسلر AMC را برای رسیدن به «جیپ» خریداری کرد. خودِ AMC نیز در سال ۱۹۷۰ «جیپ» را از «کایزر»، خودروساز بزرگ پس از جنگ جهانی دوم خریده بود.
مایکل منلی (Michael Manley) مدیرعامل و رئیس جیپ، نگرانی چندانی در مورد اثرات تلاشهای ادغام «مارچیونه» بر این برند ندارد. این موضوع را از مصاحبه اخیر وی در پیشنمایش مدلهای ۲۰۱۶ در میشیگان امریکا میتوان فهمید:من فکر میکنم که پرسشها درزمینهٔ ادغام را باید به شخص مدیرعامل واگذار کنیم.
وی خبرهای برند خود را با تأیید موضوع یک جیپ گرند چروکی جدید برای مدل ۲۰۱۸ آغاز میکند؛ چیزی که سال گذشته در برنامه ۵ ساله ارائه شده از طرف «مارچیونه» برای سال ۲۰۱۸ یا ۲۰۱۹ درنظر گرفته شده بود. مارچیونه در هر دو برنامه ۵ سال خود که اولی در سال ۲۰۰۹ ارائه شده بود، نشان داده که بهترین سناریو را برای خودروساز تصور کرده و برخی از مدلها ممکن است با اندکی تأخیر روانه بازار شوند. ولی در حال حاضر، فیات-کرایسلر به دنبال بررسی این موضوع است که آیا مدل کنونی که از سال ۲۰۱۱ وارد بازار شده، اینقدر توانایی دارد که با ۸ یا ۹ سال تغییرات و آپدیتهای جزئی و یک فیسلیفت در سال آینده، در صحنه رقابت با خودروهای همکلاس خود باقی بماند یا خیر. «منلی» در این زمینه اضافه میکند:
آخرین برنامه زندهماندن این برند، شامل جایگزینی مدلهای کمپس و پتریوت با یک مدل با عنوان CY16 است و همچنین یک مدل جدید سهردیفه «گرند واگونیر» نیز اضافه میشود که قرار است از لحاظ قیمت و جایگاه با خودروهایی مانند لندروور رنجروور رقابت کند. البته این یک استراتژی مدل صرف نیست و مدل ۲۰۱۷ جایگزین کمپس و پتریوت، از همان پلتفرم جدید مورد استفاده در رنگید بهره خواهد بود؛ مدلی که خودش از نظر پلتفرم موتور عرضی با فیات 500X و 500L مشترک است. بنابراین، در انتهای دهه کنونی میلادی هنوز دو جیپ شاسیبلند کامپکت زیبا (رنگید و مدل جایگزین کمپس و پتریوت) در کنار یک مدل جدید جیپ واگونیر بهرهمند خواهیم بود. جیپ مطابق برنامه پنج ساله، درنظر دارد تا مدل گرند واگونیر را در میانههای سال ۲۰۱۸ میلادی معرفی کند. برای رقابت با خودرویی مانند رنجروور، این مدل میبایست دارای شرایطی منحصربهفرد بوده و همینطور هیچ سطوح تریم پایینی برای آن ارائه نشده باشد. «منلی» در این زمینه توضیح میدهد:اگر به سراسر خط تولید فیات-کرایسلر نگاهی بیندازید و رشد برند جیپ را از سال ۲۰۰۹ ملاحظه کنید، احتمالاً همه بر این موضوع واقف هستند که این برند نقش قابلملاحظهای در موقعیت کل گروه خودروسازی دارد. این برند بسیار منحصربهفرد است و فارغ از اینکه چه اتفاقی در آینده برای فیات-کرایسلر اتفاق خواهد افتاد، زندگی برند «جیپ» همچنان ادامه خواهد یافت.
وقتی به این سطح قدم میگذارید، حجم تولید جهانی نسبتاً کوچک است. به این ترتیب، دامنه مدل کوچکتری نیز خواهید داشت. ولی در همین حال، فرصت سفارشیسازی زیادی برای شما وجود خواهد داشت.
این فرصت میتواند برای مدل جدید دوج دورانگو نیز، احتمالاً در ابتدای دهه بعدی میلادی فراهم شود. برای دورانگو در برنامه ۵ ساله فیات-کرایسلر تنها یک بازنگری جزئی در سال ۲۰۱۷ درنظر گرفته شده است. مدل سهردیفه دورانگو از پلتفرم موتور طولی مبتنی بر مرسدسبنز استفاده میکند که با مدل دو ردیفه گرند چروکی مشترک است. این در حالی است که در سال گذشته دوج تعداد ۶۴۳۹۸ دستگاه دورانگو در امریکا بهفروش رسانده و آمار فروش جیپ گرند چروکی به اندازه ۱۸۳ هزار و ۷۸۶ دستگاه است.
در حالی که دیگر برندهای گروه فیات-کرایسلر از سوددهی و درآمد کم رنج میبرند، جیپ بهعنوان نقطه روشنی در این گروه خودروسازی باقی مانده که یک یا دو سال تأخیر در ارائه نسخه جدید درآمدزاترین مدلش، لطمه چندانی به آن وارد نمیکند. اوایل سال جاری میلادی، هر کدام از سه مدل چروکی، گرند چروکی و رنگلر توانستند در هر ماه بیش از ۱۰ هزار دستگاه در بازار امریکا بفروشند. بهعنوان نمونه، جیپ در ماه می ۲۰۱۵ بیش از ۲۱ هزار دستگاه رنگلر را در بازار امریکا به فروش رساند. مطابق گفته «منلی»، فروش جهانی جیپ در سال جاری میلادی به اندازه ۲۰ درصد رشد داشته است و انتظار آمار ۱/۲ میلیونی از آن در سطح جهان میرود. یک کارخانه جدید در برزیل قرار است که امسال تولید مدل رنگید را آغاز کند و یک کارخانه چینی نیز همین کار را در سال ۲۰۱۶ انجام خواهد داد. جیپ انتظار دارد تا فروش جهانی خود را در سال ۲۰۱۸ به رقم ۱/۹ میلیون دستگاه برساند. نسخه جدید جیپ رنگلر بهعنوان مدل ۲۰۱۸ ارائه خواهد شد. «مارچیونه» اخیراً گفته است که در این مدل از یک استراتژی مواد ترکیبی به جای ساختار آلومینیومی که قبلاً اشاره شده، استفاده خواهد شد. در هر حال، این مدل جدید رنگلر پس از زمان طولانی ۱۱ سال که از ارائه مدل قبلی در سال ۲۰۰۷ میگذرد، معرفی میشود. مدلی که در سال ۲۰۱۱ یک فیسلیفت جزئی و یک ارتقای پیشرانه در سال ۲۰۱۲ دریافت کرده است. اگر جیپ بتواند آمار فروش را تا ارائه مدل جدید رنگلر ۲۰۱۸ در همین بازه حفظ کند، افت فروش گرند چروکی قدیمی چندان اهمیتی نخواهد داشت. رنگلر به اندازه یک گرند چروکی گران نیست و شروع قیمتش از ۲۳۹۹۰ دلار برای مدل ۲ در و ۲۷۷۹۰ دلار برای مدل چهار در آنلیمیتد است. این در حالی است که برای داشتن یک گرند چروکی لاردو مبلغی برابر ۳۰ هزار و ۹۹۰ دلار باید پرداخت. البته برخی مدلهای رنگلر نیز دستکمی از گرند چروکی ندارند. یک جیپ رنگلر ATP قیمتی در حدود ۳۰ هزار دلار دارد. در همین حال، نسخه ATP از رنگلر آنلیمیتد که ۷۰ درصد آمار فروش را نیز به خود اختصاص میدهد، قیمتش برابر ۳۵ هزار دلار است؛ یعنی تقریباً همان قیمت مدل معادل خود گرند چروکی. فیات-کرایسلر در سال گذشته میلادی در مجموع تعداد ۱۷۵۳۲۸ دستگاه رنگلر و رنگلر آنلیمیتد را در بازار امریکا به فروش رسانده است. این که چه اتفاقی برای درخواست ادغام «مارچیونه» میافتد یا اینکه هزینه نهایی تبدیل آلفا رومئو به یک رقیب جدی برای بامو چقدر خواهد بود، شاید اهمیت چندانی نداشته باشد؛ چراکه جیپ همچنان استوار و پابرجا باقی میماند.
amir
۱۶ تیر ۱۳۹۴خدا کند با براشته شدن تحریم ها پای ماشین های آمریکایی به ایران باز شود
RETOLEX
۱۶ تیر ۱۳۹۴رنگید: 200میلیون تومان
رنگیلر:280میلیون تومان
چروکی:350میلیون تومان
گرندچروکی:400میلیون تومان
میدونی چرا ؟
چون امریکایی هست
میدونی چرا ؟
چون اینجا ایران هست
.
.
.
.
.
.
RETOLEX
۱۶ تیر ۱۳۹۴البته اینا قیمت نمونه پایه هست
saeed.shariati
۱۶ تیر ۱۳۹۴ممکنه ایران از نظر خودرو اصلا جلو نباشه اما اینو یادمون باشه همچی رو نندازیم گردن خودمون چون نامردی از طرف اونا هم هس شما خودتونم میدونید اکثر خودرو های امریکایی زمان شاه تو ایران مونتاژ میشدن اما بعد از شروع جنگ تحمیلی بخاطر حمایت از صدام و فلج کردن ارتش خودرویی ما ایرانو ترک کردن بخاطر همینه که عراقی ها همش از جیپ های بادوام وپر قدرت امریکایی استفاده میکردن اما ما از تویوتا
پس حواسمون باشه که اونا مارو تو بد ترین شرایط ترک کردن
منم مث شماها دل خوشی از مسئولین ندارم و معتقدم بعد از اون همکاری گسترده بین تویوتا و ایران زمان جنگ کاش پای این برند به کارخونه های مونتاژ ما باز میشد که مسئولین محترم طبق معمول سیاست گند زنی به صنغت خودرو سازی رو اینجاهم به نمایش گذاشتن
RETOLEX
۱۶ تیر ۱۳۹۴مشکل تویوتا چی بود !؟!؟!؟!,!!؟؟؟؟؟!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!
sky watcher
۱۶ تیر ۱۳۹۴ما تنها قومی هستیم که انتظار داشتیم و داریم و خواهیم داشت که یکی ازعالم غیب بیاد و کمکمون کنه … پیشرفتمون بده … نذاره سختی بکشیم …
خدا خودش گفته سر نوشت هر قومی رو خودش مشخص میکنه
از قرار معلوم که آبی هم از خودمون گرم نمیشه …
نوید جهرمی
۱۷ تیر ۱۳۹۴اونا بعد از تسخیر سفارتشون بود که تحریما علیه ایران رو ب کار گرفتن
اون زمان ک هنوز جنگ شروع نشده بود.
Archi KHAN
۱۷ تیر ۱۳۹۴دوست عزیز مگه اونننا تعهدی داشتن که ما را تو بد ترین شرایط ترک نکنن ؟؟!!!
رضا
۱۶ تیر ۱۳۹۴خیلی از گرندچروکی خوشم میاد
دکتر داریوش
۱۶ تیر ۱۳۹۴این جیپ بیاد ایران چه میکنه!! تو ایران طرفدارای خودشو داره
با این قیمت ها که این امریکاییها کلا” اس یو وی هاشونو عرضه میکنن بازار ایران و قبضه میکنن…جیپ،شورولت،دوج،….
RETOLEX
۱۶ تیر ۱۳۹۴فقط کافیه به یه ایرانی بگی این ماشین امریکایی هست اونوقت زندگیشو میفروشه میره میخرش
توی منطقه ازاد خیلی امریکایی زیاده
ALiHidden
۱۶ تیر ۱۳۹۴آره مخصوصا کامارو و موستانگ خیلی زیاده!
ی چی تو مایه های پرایده ک تو ایران ریخته!
(من منطقه آزادای قشم و کیش رو میگم بقیه رو خبر ندارم!)
RETOLEX
۱۶ تیر ۱۳۹۴منم همونجا رو میگم
شلبى
۱۶ تیر ۱۳۹۴تو منطقه ازاد ارس هم شاید هشتاد نود درصد خودروهاى فروخته شده امریکایى هستن و زیادى ماشین هاى امریکایى رو شما تو شهر تبریز واضح میبینین،جیپ هم در منطقه ازاد ارس فروش خیلى زیادى داره
AHMADREZA
۱۶ تیر ۱۳۹۴اهوازم همین طوره
saeed.shariati
۱۶ تیر ۱۳۹۴جنابRETOLEX شما چرا از دست من عصبانی میشی؟
من تو متنم گفتم که مسئولین مقصرن ما با تویو تا قرارداد نبستیم
البته مشکل ما ایرانیا همینه هم خیلی سطحی قضاوت میکنیم هم خودمون رو خیلی دست کم و بی عرضه فرض میکنیم درسته ظلمی که الان مشئولین خودرو سازی به ما میکنن خیلیه اما نباید از ظلم خارجی ها هم غافل شیم چون اونا دلشون برا من و تو نسوخته .تو فک میکنی اینکه الان تمام واحد های صنعتی دارن ماشین چینی میزنن همش تقصیر خودرو سازامونه؟اره یه بخشیش هس اما اینو اگه نمیدونی بدون که غیر از خودرو ساز های چینی هیچکدوم از خودرو ساز های دنیا حاضر به همکاری با ما نیستن نمونه اش همین اشکودا و ایران خررو که داشتن به توافق میرسیدن اما یهو از فولکس واگن اعلام شد:ارباب ما امریکا خان گفته شما تحریمید و حق ندارید با ما رابطه داشته باشین
البته این وسط من اصلا از خر ساز های وطنی طرفداری نمیکنم بلکه میگم باید به جای مونتاژ ماشین های چینی امثال نادر فقیه زاده و کورش منصوری و فردیس رضوانی و… رو بیارن تو ایران و به صنعت خودمون سر و سامان بدن
RETOLEX
۱۶ تیر ۱۳۹۴من دارم میگم مشکل تویوتا چی بود شما مشکلات اقتصادی رو توضیح میدی!
اینو بهتون بگم اون کمپانی های خارجی به چه دلیل باید به فکر ما باشن خود ما باید کاری کنیم .
اون چینی ها دنبال فروش هستن اومدن ایران . زیر صد میلیون به غیر از چیننی چیزی هست ؟
تحریم ها هم اگه خدا بخواد یه روزی برداشته میشن و اون روز هست که میبینیم اشکودا میاد ایران یا نه !
ALiHidden
۱۶ تیر ۱۳۹۴انصافا جیپ ماشین های خوبی میزنه
american and japan
۱۶ تیر ۱۳۹۴○||||||○
american and japan
۱۶ تیر ۱۳۹۴به نام جیپ که ناجی جان من پس از خداست.○||||||○
Let’s go places
جیپ و دیگر برند های آمریکایی پاشون به ایران باز بشه نه کره ای میمونه نه چینی نه ایرانی نه حتی ژاپنی و شاید آلمانی.مردم ما واقعا خاطرات خوشی از ماشین های آمریکایی دارند و با هیچی عوضش نمیکنند.مخصوصا همین جیپ.امیدوارم روزی برسه که ما توی ایران شاهد ماشین های آمریکایی و به خصوص جیپ باشیم.هر خانواده یه جیپ.هر جیپ یه تعطیلات به یاد موندنی.این برند رو بین دو دیفرانسیل ها باید ستایش کرد.برندی که دو دیفرانسیل رو خلق کرد با جناب ویلیز در جنگ جهانی دوم.من خودم کیش رنت میکنم هر 6 ماه یه بار که میرم عالیه حرف نداره.خودمم یه صحرا کروک دارم که بسمه.ولی ای کاش وارد میشد.لاقل همون چینیش هم وارد بشه ما سپاس گذاریم به خدا ترکیدیم.مسءولین خواهشا با آمریکا توافق کنید به خدا خسته شدیم.فقط یه طرفه نباشه.و در آخر only in a jeep
○||||||○
باربد.فقط شورولت.فقط کامارو
۱۶ تیر ۱۳۹۴داداش اون قسمت کامنت شما خیلی باحال بود که فرمودید:
“هر خانواده یک جیپ،هر جیپ یه خاطرات به یاد موندنی”
مثل تبلیغات شبکه های ایرانی!!!! :D
ولی قبول دارم.خودروی خاصی است که واقعاً حس و حال یه شاسی بلند رو داره به معنای واقعی کلمه.
اتفاقاً شاسی بلند مورد علاقه ی بنده گرند چروکی هست.
خیلی زیباست.
saeed.shariati
۱۶ تیر ۱۳۹۴اخه برادر من RETOLEX جان مشکلات اقتصادی نبض خودرو سازی مارو به دست گرفته اونوقت میگی نگم؟
بعدشم من دارم حال رو بحث میکنم نه اینده من دارم میگم اشکودا حاضر به همکاری با ما نیس شما میگی ایشالا بعد تحریما
جه ربطی داره اخه؟فک کنم حرفای همو خوب متوجه نمیشیم
Reza :: nur Deutschland :: nur der Mercedes
۱۶ تیر ۱۳۹۴زمانی یک خجسته دلی میخواست به من ثابت کنه سود گروه فیات کرایسلر از فولکس واگن بیشتره !!!!
فریا
۱۶ تیر ۱۳۹۴اگــه یه روز بدون محدودیت اختیار انتخاب بهم بدن اول میرم سراغ گرندچروکی SRT . اسمشو کـ میــشنوم کل ماشینای دنیا از جلو چشم میفــتن .
olllllllo
Wrangler : You can go fast , I can go everywhere
Grand SRT : I can go everywhere fast ! :D
یوسف
۱۱ شهریور ۱۳۹۴به نظر من تولید مدل wagoneer استراتژی اشتباهیه. جیپ یه برند بسیار محبوب در سطح جهانه اما هرگز یه برند لوکس نیست . کمتر ثروتمندی در هنگام خرید یه شاسی بلند لوکس حاضره این مدلو به رنجروور، کادیلاک، لینکلن و … ترجیح بده