انواع سری CJ جیپ برای عموم علاقهمندان آفرود در ایران کاملاً شناخته شده هستند و در این میان، مدل CJ-5 را در ایران عمدتاً با نام جیپ شهباز میشناسند. مونتاژ این خودرو حول و حوش شصت سال پیش در کشورمان و در کارخانه جیپ ایران (پارس خودرو) کلید خورده بود و تا دهههای متمادی و با نامهای متفاوت استمرار داشت. از همین رو بر آن شدیم که مختصراً پیشینه تاریخی آن را مرور نماییم.
در سال ۱۹۵۵ میلادی، شرکت کایزر (Kaiser) مالک جیپ، مدل CJ-5 را به جهانیان معرفی نمود. این مدل بر مبنای جیپ M-38A1 تکوین و توسعه یافته بود. جیپ M-38 در سال ۱۹۵۰ معرفی شده و در جنگ کره هم کاربرد وسیعی داشت و در این بین، طرح گلگیرهای جیپ CJ-5 از آن الهام گرفته شد.
جیپ CJ-5 درعینحال از جیپ CJ-3B که در سال ۱۹۵۳ معرفی شد، کمی بزرگتر بود و طول کلی و فاصله بین دو محور آن افزایش یافته بود. همچنین در قیاس با آن، پیشرانهها، اکسلها، قوای محرکه و راحتی صندلیهای آن دستخوش اصلاح و بهبود شده بود. جیپ CJ-5 یک خودروی ایدهآل برای آحاد علاقهمندان رو به رشد خودروهای آفرود در آن دوره بود.
جیپ CJ-5 از خطوط نرمتری در بدنه نسبت به اسلاف خود بهره میبرد، خطوطی که گرداگرد بدنهاش را فرا گرفته بودند. نسخه با محور کشیده و یا فاصله بین دو محور بلند این خودرو با نام CJ-6 شناخته میشد. به غیر از فاصله بین دو محور بلندتر، در اغلب موارد، جیپ CJ-5 با جیپ CJ-6 همسان و مشترک بود. ناگفته نماند که فاصله بین دو محور جلو و عقب جیپ CJ-5 معادل ۸۱ اینچ (۲۰۶ سانتیمتر) و جیپ CJ-6 معادل ۱۰۱ اینچ (۲۵۷ سانتیمتر) بود.
جیپ CJ-5 بیش از هر جیپ دیگری در تاریخ در خط تولید بود. این خودرو مجموعاً در حدود ۳۰ سال، از سال ۱۹۵۴ تا ۱۹۸۴ میلادی به بازار عرضه شد.۱۶ سال از این بازه زمانی نیز مربوط به شرکت کایزر بود. ناگفته نماند که شرکت کایزر در سال ۱۹۷۰ میلادی به کمپانی آمریکن موتورز فروخته شد و آمریکن موتورز هم در سال ۱۹۸۷ میلادی توسط کرایسلر تصاحب شد. تأسیسات تولیدی جیپ CJ-5 در ۳۰ کشور جهان برقرار بود و بازاریابی آن به بیش از ۱۵۰ کشور جهان صورت میگرفت.
NETCARSHOW.COM
WIKIPEDAI.ORG
amin
۳۰ آذر ۱۳۹۶من این خودرو را دارم،ویلیز ۱۹۶۷ کروک سبز رنگ،واقعا عشقمه،البته الان تعمیرگاهه و گزاشتم تقریبا همه چیش تعمیر بشه ولی واقعا این ماشین رو باید حس کرد تا بهش پی ببری،یه فاز خاص داره
(ali(Chevy Nova
۳۰ آذر ۱۳۹۶امىن جان
بردى پىش جلىل مکانىک که بهت ادرس دادم؟
amin
۳۰ آذر ۱۳۹۶علی آقا سلام،بردم گفت من لوازمش رو ندارم.بردم پیش یه پیرمرد ارمنی تو شهرک صنعتی خاوران که فقط کارش جیپه،
#ali.m#
۳۰ آذر ۱۳۹۶جیپ و تویوتا از قدیم رقبای بزرگی بودن برای هم .
حتی نام گذاری هاشون هم شبیه هم بوده .
تویوتا هم سال1951یک ماشین به اسم BJ تولید کرده .
برتری جیپ های اون زمان نسبت به تویوتا گیربکس با ضریب دنده پایین تر بودن .
(ali(Chevy Nova
۳۰ آذر ۱۳۹۶جىپ شهباز که نام اصلىش cj5 هستش با موتورهاى 6 سىلندر 258 خودشون هنوزم بى رقىب هستن
بسىار قوى و ساده
الان تو بازار تهران و کرج نمونه هاى سالمش قىمتهاى بالاى داره
كاله
۳۰ آذر ۱۳۹۶جیپ CJ-6 به رنگ زرد خودروى سازمانى اداره مبارزه و ریشه کنى مالاریا بود.
شهرام
۲۰ مهر ۱۳۹۷چه میفرمایید مملکت درستی دارم داداش
معلوم نیست جیپ شهباز شش سیلندر با حجم 3801cc چه قدرت و گشتاوری داره ؟؟؟
آیا 100 اسب بخار و 250 نیوتن متر ؟؟ یا 145 اسب بخار و ؟ نیوتن متر ؟؟؟؟؟؟؟
اگر قدرتش 100 اسب بخاره با اون موتور حجیم پس چه بهتر تویوتا کالسکه ای 2F و یا 3F قدیمی بگیرید با توان بیشتر
پس زیاد نبایستی افتخار بیخودی به تاریخچه خودرومونتاژی خودمان بکنیم چون یک کاتالوگ درست و حسابی یا سایت فارسی درست و حسابی وجود ندارد
هر کسی اطلاعات دقیقتری داره بفرسته به همین سایت در مورد جیپ شهباز و وانت سیمرغ و آهو
ناصر رجبی
۱۴ بهمن ۱۳۹۷سلام محضر علاقمندان به جیپ
می خواستم من را در مورد خرید ماشین جیپ۶سیلندر برای استفاده در طبیعت راهنمایی کنید ماشینی می خواهم که زیاد گران نباشد
سیدصدراله مدنی
۱۴ بهمن ۱۳۹۹سلام دوستان عزیز من بدنبال یک جیپ کروک سالم وبی نقص خصوصا اسنادو مدارک وقابلیت تعویض پلاک و…..برای مصرف شخصی هستم حتی اگه کمی کار فنی و نیاز به باز سازی مختصرهم داشته باشه بنحویکه قیمتش مناسبتر دربیاد که بهتر. جسارتا اگه بین عزیزان کسی فروشنده هست یاسراغ داره لطف بزرگی میکنیدباشماره۰۹۰۳۴۳۸۷۲۷۶ اطلاع بدید.سپاسگزارم مدنی.
سعید
۲۸ مهر ۱۴۰۳سلام
یک جیپ شهباز شش سیلندر کاملا بازسازی و رنگامیزی داریم ناقابل 13میلیارد تومن.. مشتری زیادی داره ولی فعلا ندادیمش