هوا روز به روز گرمتر میشود و در همین حال، بر تعداد ماجراجوییهای خارج از شهر میافزاید. به این منظور یکی از گزینهها، تجربه ویژه آفرود با یک «جیپ» است. در ادامه میخواهیم یک لیست از تجهیزاتی مرور کنیم که میتوانند سطح تجربه خارج از جاده شما را ارتقا دهند.
چیزی به نام «سنگهای غیرقابلعبور» وجود ندارد.
با استفاده از چرخها و تایرهایی که مخصوص آفرود طراحی شدهاند، ارتفاع جیپ خود را افزایش داده و فاصله زیادی را تا سطح زمین ایجاد کنید. در نتیجه میتوانید از شیبهای تُندتر در مسیر عبور کنید و موانع پیشرو را بهراحتی پشتسر بگذارید. چرخها هر چه بزرگتر و زمختتر باشند، شرایط بهتری برای شما بهوجود خواهند آورد. همچنین با استفاده از یک لیفت در سیستم تعلیق، ارتفاع بیشتری به خودرو اضافه کنید و به این وسیله مطمئن شوید که تایرهای شما هیچگاه با گلگیرها تماس پیدا نخواهد کرد. به این منظور میتوانید میلههای راکر نصب کنید که ارتفاع بالاتری ایجاد کرده و در همین حال، از بدنه جیپ محافظت خواهند کرد.
با اطمینان بیشتر به ماجراجویی بپردازید.
در یک ماجراجویی خارج از جاده در میان باتلاقهای گِلی، تپههای ماسهای و جریانهای آب، تنها نکتهای که اهمیت دارد، گیر نکردن در چنین زمینهایی است. به این منظور، جیپ خود را به یک بکسل قوی مجهز کنید تا با کمک آن بتوانید از مخمصه نجات پیدا کنید. گیر کردن در یک باتلاق شاید بخشی از ماجراجویی باشد، ولی نباید بهعنوان پایان کار قلمداد شود. همچنین نصب یک سپر آفرود نیز به این منظور مفید خواهد بود. البته این کار جیپ شما را در سختترین مسیرها محافظت نخواهد کرد، ولی محل بسیار مناسبی برای بکسل کردن خواهد بود.
سپرهای جیپ به صورت یکپارچه با محافظهای جلوپنجره نیز در دسترس هستند که ابزار فوقالعادهای برای محافظت و قرارگیری چراغهای اضافی خواهند بود. در همین حال، به خاطر داشته باشید که یک تایر بزرگ ممکن است با ابعاد درنظر گرفته شده برای جای تایر زاپاس مطابق نباشد. بنابراین باید به فکر یک سپر عقب آفرود با جای مناسب و تنظیمشونده برای تایر باشید.
امکان دیدن محیط اطراف، یک موضوع کلیدی است.
شما باید قادر باشید که مسیر روبرو و موانع بر سر راه خود را در هنگام رانندگی آفرود ببینید. بر این اساس، جیپ خود را به درهای مخصوصی مجهز کنید که اجازه دید بهتر از داخل را به شما بدهند. انواع مختلفی از این درها وجود دارند:
درهای نیمه – این درها حالت اولیه کارخانهای را حفظ میکنند و نسبت به سایر انواع درها، ایمنی نسبتاً بیشتری را فراهم میکنند. جنس این درها از ABS مقاوم در برابر ضربه ترموپلاستیک با یک فریم فولادی تقویتی داخلی است. این درها به سرنشینان اجازه میدهند که تجربهای از هوای آزاد داشته باشند؛ بدون آن که در حالت «بدون در» رانندگی کنند. همچنین این درها سرنشینان را از خاک و سنگهایی که از چرخهای خودرو پرت میشود، محافظت میکنند و همینطور، جلوی افتادن اشیا از داخل جیپ را میگیرند.
درهای المنت – این درها همان شرایط و حس فضای باز را ایجاد میکنند و امکان دید با حالت بدون در برابری میکند. در همین حال، حفاظتی که با ساختار لوله فولادی این درها در اختیار قرار میگیرد و قابلیتهای بیشتری که برای حمل وسایل بیشتر ایجاد میکنند، آینههای یکپارچه و حتی ایجاد حالت یک در کامل، از جمله ویژگیهای این درها هستند.
درهای تریل – این درها دارای یک ساختار لوله فولادی با یک بخش توری برای حفاظت بیشتر هستند. این درها قابلیت دید فوقالعادهای ایجاد میکنند و در همین حال، وزن نسبتاً کمتری دارند. روزنههای تور مشبک بهاندازهای باز هستند که باز هم حس باز بودن فضا منتقل میشود و خط افق بهخوبی از میان آنها مشخص است. این درها بهخوبی چفت و بست میشوند و نصب آنها بسیار راحت است.
تمام انواع این درها را میتوان با درهای کارخانهای جایگزین کرد. با این حال، همیشه به راحتی امکان بازگشت به حالت قبلی وجود دارد و آزادی عمل بسیار خوبی در اختیار شما قرار میگیرد.
در وهله دوم، برای دید بهتر از موانع و شرایط مسیر پیشرو، استفاده از چراغهای آفرود برای جیپ توصیه میشود. به این منظور، باید موارد زیر را درنظر داشته باشید:
ساختار – به دنبال چراغهایی بگردید که دارای یک محفظه محکم بوده و لنزهای نشکن پلیکربناته داشته باشند.
شکل – چراغهای آفرود هم به صورت گرد و هم بهصورت چهار گوش در دسترس هستند و بسیاری از رانندگان از ترکیبی از هر دوی آنها استفاده میکنند. در همین حال، باید گفت که لنزهای گرد دارای یک سطح بازتابنده با یک فیلامان در نقطه کانونی هستند که شدت نور بیشتری را نسبت به لنزهای مربع یا مستطیلی ایجاد میکند.
تکنولوژی لامپ – انواع مختلفی از چراغها میتوانند مورد استفاده قرار گیرند و مهم این است که به دنبال چه چیزی هستید.
- لامپهای هالوژن بیشتر برای چراغهای نور بالا و مهشکن مورد استفاده قرار میگیرند. شدت اضافه نور خروجی از این چراغها باعث میشود که راننده دید بهتری در تاریکی و یا هوای طوفانی داشته باشد.
- لامپهای LED حساسیت بسیار کمی نسبت به لرزش دارند و بنابراین در شرایط پر جنب و جوش میتوانند مورد استفاده قرار گیرند. این چراغها همیشه در دمای پایین باقی میمانند، نور بیشتری نسبت به انرژی ورودی تولید میکنند و با سرعت بیشتری روشن میشوند.
- لامپهای HID ولتاژ بالایی استفاده میکنند با ترکیبی از گاز زنون، جیوه و هالیدهای فلزی، نور درخشانتر و سفیدتری را نسبت به لامپهای معمولی ایجاد میکنند.
- لامپهای زنون با فراهم کردن شدت نور بیشتر و مصرف انرژی کمتر، کارایی نوری بیشتری نسبت به لامپهای هالوژن دارند. همچنین نوری که به این طریق تولید میشود، سفیدتر است و شباهت بیشتری به نور طبیعی خورشید دارد.
الگوهای تابشی
- چراغهای رانندگی به شما کمک میکنند تا فاصله بیشتری را در جلو و کنارههای مسیر ببینید.
- نورافکنهای مدادی حالت جمع و جور بیشتری دارند و با تمرکز بیشتر، فاصله بیشتری را در جلو برای شما نمایان میکنند.
- نورافکنهای کناری امکان دید سمت راست یا چپ را برای شما فراهم میکنند.
- چراغهای فلاد موجب نورانی شدن سطح وسیعی از پیرامون خودرو میشوند.
- چراغهای مهشکن یک الگوی تابشی عریض دارند که مسیر را در نزدیکی سطح زمین روشن میکند.
بر این اساس، میتوانید چراغهای مناسب را بر روی جیپ نصب کنید تا حداکثر دید را برای خود ایجاد کنید.
اگر تمام مواردی که در بالا مرور شد، انجام بدهید، مطمئن باشید که روند تبدیل جیپ به یک هیولای جنگنده آفرود تکمیل شده است.
محمد
۱۶ خرداد ۱۳۹۴جیپ خودش به تنهایی جز خدایان آفروده دیگه به این چیزا نیاز نداره که
مصطفی
۱۶ خرداد ۱۳۹۴شماره 1 آفرود = لندروور دیفندر
"Amir"
۱۶ خرداد ۱۳۹۴راستش من تو زمینه ی آفرود فعالیتی ندارم ولی بر اساس شنیده هام و تجربه های آفرود بازای ایران تو آفرود تویوتا حرف اولو میزنه ،،، البته خودم g500 دوست میدارم ، هرچند فک نکنم توفیق دیدار باهاشو پیدا کنم
Ali
۲ اسفند ۱۳۹۹نخیر جانم تویوتا آخره تو آفرود و همه موارد دیگه شما تو ایرانی و چیزی ندیدی خیلی بهتر از تویوتا و لندکروز هس که از همه نظر بهترن خود همین جیپ از صد تا تویوتا و لندکروز بهتره چه برسد به مرسدس جی ۵۰۰ فورد رپتور رم تی آر ایکس هامر هاموی که کلا در سطح بالاتر و کلاس بالاتری هم هسن و از همه نظر بهترن اینها چند مثال بودن خیلی بالاتر هم زیاد هست.
Ali
۸ مهر ۱۴۰۲اگر فکر کنی میتونی یا اینکه فکر کنی نمیتونی
در هر دو صورت تو درست فکر کردی
ahk
۱۵ بهمن ۱۳۹۴فقط نیسان (زامیاد)
3سال پیش میخوندم یه هامر توجاده های گلی شمال گیرکرده بود ویه نیسان رفت درش اورد!
شهرام
۳ دی ۱۳۹۶او رفته در آورده ( دربی آورده )
یکی به یکی گفته بود اگه بروی توی این چاه که مقداری چیز گرانبها توشه من دری میاورم بعد طرف رفته بود توش اونم دری آورده بود ( ضرب المثل کرد ☺?? )
هژبر
۱۶ خرداد ۱۳۹۴Faghat OIIIIIO
kurdishlambo
۱۷ خرداد ۱۳۹۴تویوتا تو آفرود حرفی واسه گفتن نمیزاره!سیستم چهارچرخش تو عمل خیلی قوی تر از جیبه تجربه دارم که میگم البته جیبم واسه خودش هیولاییه
سینا مزروعی
۲۸ تیر ۱۳۹۵همه اینا به این خاطر هست که واردات جیپ به ایران ممنوع هست و نمیشه مدل های جدیدشو استفاده کرد.وگرنه دیگه کسی نمیگفت تویوتا تویوتا.
شهرام
۲ آذر ۱۳۹۷تویوتا نوه ی جیپ آمریکاییها.یعنی اول پدربزرگ جیپ بعد پدر لندرور انگلیسی بعد پسر میشه تویوتا.
تاریخچه ی این سه برند رو مطالعه بفرمایید
peyman.german
۱۷ خرداد ۱۳۹۴میگم پدال راستی راستی باورش شده که ما الان خارجیم و جیپ و آفرود و تفریحات تابستانه داریم!!!
الکی مثلا نمیدونه ما همون وفاداران به پراید صبا هستیم!!!!
پدرام
۲۷ دی ۱۳۹۴من عشق ماشین روندن دارم و 16 سال هم دارم و الان 2 سال هستم ماشین میرونم تو جاده و هرجایی که مامور نباشد ولی چه فایده ماشین برای بابای من است اگه ماله خودم بود….ارزو دارم که یه ماشین پاترول 2 درب داشته باشم اسپرتش کنم رینگ پهن بندازم .سیستم کامپونت و. زنون وصل کنم . و یه منبع وصل کنم اصن ارزوهای من به نظرتون تبدیل به واقعیت میشه؟؟؟؟؟؟
Reza.nur Deutschland.nur der Mercedes
۱۶ خرداد ۱۳۹۴دلمان خواست :-(
ELDORADO
۱۶ خرداد ۱۳۹۴یه مدته تو شیراز تعداد خیلی زیادی اترول باارتفاع خیلی بلند تردد میکنن .میخواستم بدونم کسی بهشون گیر نمیده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
نوید
۱۷ خرداد ۱۳۹۴کدوم خیابون بیشتر؟
milad
۱۶ خرداد ۱۳۹۴یعنی برای افرود جیپ رو دست نداره..مثلش نیست
شایان
۱۷ بهمن ۱۳۹۴کی میگه جیپ اصلا خوب نیس تویوتا و پاترول و پاژیرو عالیه جیپ میخرن5ملیون به قول خودشون افرود می کنن(یک رینگ و لاستیک میریزن)فکرمیکنن چی شده
علی
۳ بهمن ۱۴۰۰هعیییییی…کاش بازم جیپ پنج تومن بود 🚬🤦
american and japan
۱۶ خرداد ۱۳۹۴Lets go places
○|||||||○
Only in a jeep
با همین دو جمله کلی به خودم میبالم از داشتن جیپ مدل 68(البته فقط بدنه جیپه ولی باز هم خوبه)…جیپ اولین دو دیفرانسیل جهان و خدای آفرود…کاشک وارد بشه…نه تنها جیپ بلکه همه ی برند های ماشین مطرح…اعم از جی ام و فورد و کرایسلر و رنجرور و جگوار و…. با قیمت ارزون….وقتی آدم یه جیپ گرند چروکی اس آر تی رو بدون گمرک توی منطقه ی آزاد میخره 180 میلیون و میاد اینور میشه 800 میلیون (حداقل) خب اجبار داره مگه بخره؟تازه اگر اجازه بدن بیاد با این تعرفه ی مسخره وارد بشه البته…کاشکی گمرک برداشته میشد و برند ها سرازیر میشدند
رامکال
۱۶ خرداد ۱۳۹۴راستی ایران هم توی این بازه از خودروها محصولی بومی رو تولید میکنه؟
علي رضا
۱۶ خرداد ۱۳۹۴یه ماشینی بود به اسم پازن که مرتب خودرو تولید می کرد که بر پایه ی لندرور دیفیندر ساخته شده. البته الان اطلاع ندارم که هنوزم تولید میشه یا نه..البته نمیشه گفت بومیه چون تقریبا همون لندروره..
http://www.car.ir/Moratab-Khodro/Pazhan
kurdishlambo
۱۷ خرداد ۱۳۹۴اینجا پاژن زیاده انصافا خوب ماشینیه
زیگما
۱۶ خرداد ۱۳۹۴2 جفت تایر مخصوص BFGoodrich هم میتونه تاثیر خوبی در آفرود بذاره!
بنظر من بهترین سازنده تایر برای خودروهای آفرود BFGoodrich هست.
علي رضا
۱۶ خرداد ۱۳۹۴جیپ خودش یه پا یه هیولای آفروده…
hussain
۱۶ خرداد ۱۳۹۴خیلی مقاله خوب و جالبی بود مرسی از مسعود انیس حسینی
luis
۱۷ خرداد ۱۳۹۴مقاله بسیار زیبا لذت بردم یه برادر عزیز بود که ما تصور کردیم برادر مهران مدیری بوود که ما رو میخندوند و میگفت شاسی های ژاپن و امریکا رو کله هم با تمام زور در حد نسل یک پورشه کاین نیستن دوس دارم بیاد بازم یه کامنت بزاره خستگی امروزو از تنم بیرون بیاره .
محمود تبریزی
۱۸ خرداد ۱۳۹۴سلام در سنگلاخ و جاهای آبکی انگلیس حرف اول را میزنه و لندرور سرتره جاهای تپه ای و سر بالا هم جیب اما جاده خاکی که سواری را اذیت میکنه تویوتا خوبه زورش زیاده فوری بوکسواد میکنه اما سر بالایی و گل و لای اگر آب به شمعهاش نرسه فقط لندرور آنهم تا مدل 70 نه پاژن چون پاژن واقعا هیچی نداره واسه گفتن بیچاره هیکل داره من مهندس جهادیم کلهم رفتیم با این ماشینها چون دولتی بودند رحم نبود پس تجربه اش را دارم ممنون از دوستان
حميد
۱ تیر ۱۳۹۴بحث فقط در مورد تویوتا و جیپ شده فقط. نکنه فورد تراک دیگه حرفی باقی نزاشته؟؟آره؟؟
ایکاش این ماشین ها همه به کشور ما بیان و طعم ماشین سواری واقعی رو بچشیم!
خود آمریکا با اون همه عظمت در صنعت خودرو سازی گمرگ واردات خودرو نداره و معاملات جهانی به صورت آزاد انجام میشه ولی در کشور ما باید فقط سمند بخریم که وقتی فولی رو میکشی خاموش بشه!!!
Archi KHAN
۲۸ مرداد ۱۳۹۴عجب عکس های خفنی !
یعنی جایی هم هست که این جیپ ها نتونن برن ؟!!
دانیال
۱۹ شهریور ۱۳۹۴فقط جیپ،تو بحث تایر هم کوپر امریکا
amirhossein
۲۸ مهر ۱۳۹۴من با نظر محمد بسیار موافقم واقعا” جیپ به این چیزها احتیاج ندارد الا یه وینچ
kamal
۱۵ اسفند ۱۳۹۴فعلا هامر خداست. البته احترام خاصی هم برای تویوتا قائلم
آرش
۲۸ دی ۱۳۹۵جمع اقلام رو رو نصب کنی گمونم 100 تومنی آب بخوره.
اورنت
۲ بهمن ۱۳۹۶با سلام خدمت دوستان:
مدت هابا کراس کوه می رفتم،اخیرا یه جیپ گرفتم مدل 76 قدیمی 6 میلیون هم خرجش کردم…لذت شیب نوردی را بردم.
erfan
۱ اسفند ۱۳۹۶فقط جیپ اونم بخاطره نزدیک بودن محور هاش فقط رنگد ۶ سلطان
هرچی محور نزدیک باشه قدرت بیشتره
شهرام
۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۷تویوتا استاوت نسل سوم از همشان بهتره
توی چاله چوله بیرون میره و پلوس نمیبره
محسن تهرانی
۱ مرداد ۱۳۹۸جیپ که پدر افرود هست بنده یک شهباز ناقابل دارم حدود دوسال که هیچ جا کم نیاورده اما توی افرود واقعا از پدراتون یا پدر بزرگهاتون که قدیمی تر هستن بپرسید روسیه واقعا ماشین های هیولایی ساخته که خیلی راحت جیپ و لند رور و تویوتارو قورت میدن اما هیچ ادعایی ندارن ساکت و سر به زیر uaz و gaz 69 که هنوز هم توی روستاهای شمالی کشور میتونید پیدا کنید