مقایسهٔ آفرودرهای هشت سیلندر، رانگلر 392، دیفندر V8 و مرسدس G550

شنبه 9 اسفند 1399 - 08:30
مطالعه 6 دقیقه
Wrangler-Defender-G-Class
این روزها بازار اس‌یووی‌های آفرودی از همیشه داغ‌تر، جذاب‌تر و رقابتی‌تر شده است زیرا از یک سو کهنه‌کاران این کلاس یعنی مرسدس بنز G کلاس و جیپ...
تبلیغات

این روزها بازار اس‌یووی‌های آفرودی از همیشه داغ‌تر، جذاب‌تر و رقابتی‌تر شده است زیرا از یک سو کهنه‌کاران این کلاس یعنی مرسدس بنز G کلاس و جیپ رانگلر همچنان پرقدرت در بازار حاضر هستند و از سوی دیگر، لندروور دیفندر و فورد برانکو هم بازگشت قدرتمندی داشته‌اند. علاوه بر این، جیپ برای پاسخ به رقبای جدید خود، برای اولین بار رانگلر را به پیشرانهٔ V8 مجهز کرده و لندروور نیز دیروز دیفندر V8 را به جهانیان نشان داد درحالی‌که مرسدس بنز هم سال‌ها است که G کلاس را با موتورهای V8 عرضه می‌کند؛ بنابراین حالا در بین آفرودرها، رقابتی جذاب بین هشت سیلندرهای قدرتمند شکل گرفته است؛ اما این سه غول V8 در مقایسه باهم چگونه خواهند بود؟

مرسدس بنز G550

باسابقه‌ترین عضو این جمع در زمینهٔ ارائهٔ پیشرانهٔ V8 مرسدس بنز G کلاس است زیرا همان‌طور که گفته شد، این افسانهٔ آلمانی سال‌ها است که با موتورهای هشت سیلندر مختلفی (و تا چندی پیش دوازده سیلندر) به بازار عرضه می‌شود. در نسل کنونی این خودرو نیز دو نسخهٔ هشت سیلندر مختلف به نام‌های G550 و G63 AMG وجود دارد؛ اما G کلاس با اختلاف زیادی گران‌ترین خودروی این مقایسه محسوب می‌شود و حتی در نسخهٔ G550 هم بیش از 30 هزار دلار از دومین خودروی گران این جمع یعنی دیفندر V8 گران‌تر است. به همین دلیل، G63 به خاطر اختلاف قیمت بسیار زیاد، نمی‌تواند رقیب مستقیمی برای دیفندر و رانگلر باشد و G550 برای رویارویی با آن‌ها گزینهٔ نزدیک‌تری به‌حساب می‌آید.

این مدل به یک پیشرانهٔ 4 لیتری V8 توئین توربو مجهز است که 420 اسب بخار قدرت و 610 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند؛ بنابراین G550 ضعیف‌ترین خودروی این مقایسه محسوب می‌شود. وقتی این قدرت در کنار نزدیک به 2.6 تن وزن قرار می‌گیرد که در بین این سه بیشترین است، تعجبی ندارد که مرسدس با شتاب صفر تا 96 کیلومتر 5.5 ثانیه کُندترین خودروی این جمع باشد. بااین‌حال در آفرود شتاب چندان اهمیتی ندارد و G550 با انبوهی از تکنولوژی‌های پیشرفته مثل دیفرانسیل مرکزی، سه قفل دیفرانسیل و کمک‌فنرهای الکترونیکی، در مسیرهای خشن می‌درخشد. به لطف همین تکنولوژی‌ها، سواری G کلاس روی جاده هم بسیار راحت بوده و مثل یک کراس‌اوور احساس می‌شود درحالی‌که در داخل نیز کیفیت و تجهیزات فوق‌العاده‌ای را ارائه می‌کند.

جیپ رانگلر 392

سال‌های سال بود که طرفداران جیپ آرزوی ارائهٔ پیشرانهٔ V8 را برای رانگلر داشتند تا اینکه سرانجام جیپ با معرفی رانگلر 392 این آرزو را برآورده کرد. زیر کاپوت این نسخه پیشرانهٔ آشنای 6.4 لیتری V8 تنفس طبیعی کرایسلر قرار گرفته که در اینجا 470 اسب بخار قدرت و 637 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. هرچند رانگلر 392 قوی‌ترین خودروی این جمع نیست اما به لطف برخورداری از کمترین وزن (2310 کیلوگرم) و همین‌طور سیستم رزرو گشتاور (نوعی لانچ کنترل)، ظرف تنها 4.5 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت می‌رسد. این یعنی خریداران رانگلر 392 پس از تجربهٔ آفرودی سخت می‌توانند سری هم به پیست زده و با برخی خودروهای اسپرت سرشاخ شوند!

اما ویژگی‌های رانگلر 392 صرفاً در شتاب و سرعت خلاصه نمی‌شود زیرا جیپ با افزایش پنج سانتیمتری فاصله از زمین، گیربکس کمکی دو سرعتهٔ تمام‌وقت، اکسل‌های دانا 44 با قفل دیفرانسیل الکترونیکی و تقویت شاسی با فولاد بیشتر، توانایی‌های آفرود آن‌را هم ارتقاء داده است. همچنین این مدل هشت سیلندر صرفاً در نسخهٔ روبیکان ارائه می‌شود که به‌خودی‌خود قابلیت‌های آفرود فوق‌العاده‌ای دارد. جیپ فعلاً قیمت نسخهٔ پایهٔ رانگلر 392 را اعلام نکرده و صرفاً میدانیم نسخهٔ ویژهٔ لانچ ادیشن آن 73,500 دلار قیمت دارد؛ بنابراین قیمت پایهٔ آن باید کمتر از این باشد ولی حتی همین نسخهٔ لانچ ادیشن هم با اختلافی نزدیک به 20 هزار دلار، ارزان‌ترین خودروی این رقابت هشت سیلندری محسوب می‌شود.

لندروور دیفندر V8

جدیدترین عضو این جمع لندروور دیفندر V8 است که همین دیروز معرفی شد و با پیشرانهٔ قدرتمند خود مستقیماً به رقبای آلمانی و آمریکایی خود پاسخ داده است. این خودرو به نیروگاه 5 لیتری V8 سوپرشارژ جگوار-لندروور مجهز شده که آن‌را زیر کاپوت طیف گسترده‌ای از محصولات این گروه دیده‌ایم. این موتور در اینجا 525 اسب بخار قدرت و 625 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند تا دیفندر را به قوی‌ترین عضو این جمع تبدیل کند؛ اما این موتور باید وزنی در حدود 2.4 تن را جابجا کند (در نسخهٔ چهاردر 110) و به همین دلیل دیفندر V8 برای رسیدن به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت به 5 ثانیه زمان نیاز دارد که نیم ثانیه از رانگلر بیشتر است.

هرچند دیفندر برخلاف دو رقیب خود شاسی نردبانی مستقل ندارد و از ساختار یکپارچه استفاده می‌کند اما لندروور آن‌را به انواع و اقسام تکنولوژی‌ها و سیستم‌های پیشرفته مثل قفل دیفرانسیل‌های عقب و مرکزی، گیربکس کمکی دو سرعته و سیستم Terrain Response مجهز کرده درحالی‌که این نسخهٔ V8 نیز به‌صورت استاندارد از دیفرانسیل عقب فعال الکترونیکی، تنظیم خاص کمک‌فنرها و آنتی‌رول بارهای بزرگ‌تر سود می‌برد. علاوه بر این، به گفتهٔ لندروور، پلت‌فرم مونوکوک آلومینیومی دیفندر مستحکم‌ترین ساختار بدنهٔ تاریخ این شرکت را به همراه داشته که سه برابر مستحکم‌تر از طراحی سنتی بدنه روی شاسی است. دیفندر همچنین تنها خودروی این مقایسه است که امکان سفارش صندلی‌های ردیف سوم همم برای آن وجود دارد و می‌تواند حداکثر تا 7 نفر را حمل کند.

خب با توجه به مواردی که بیان شد، به نظر شما بهترین اس‌یووی آفرودی هشت سیلندر حال حاضر بازار کدام است؟ G کلاس لوکس و باکیفیت و البته گران، دیفندر کاربردی و قدرتمند یا رانگلر سرسخت و توانمند؟

مشخصات فنی

جیپ رانگلر 392

لندروور دیفندر V8

مرسدس بنز G550

پیشرانه

6.4 لیتری V8 طبیعی

5.0 لیتری V8 سوپرشارژ

4.0 لیتری V8 توئین توربو

قدرت

470 اسب بخار

525 اسب بخار

420 اسب بخار

گشتاور

637 نیوتن متر

625 نیوتن متر

610 نیوتن متر

گیربکس

8 سرعته اتوماتیک

8 سرعته اتوماتیک

9 سرعته اتوماتیک

محور محرک

چهارچرخ

چهارچرخ

چهارچرخ

شتاب صفر تا 96

4.5 ثانیه

5.0 ثانیه

5.5 ثانیه

مصرف سوخت

16.8 لیتر ترکیبی

14.5 لیتر ترکیبی

16.8 لیتر ترکیبی

وزن

2310 کیلوگرم

حدود 2400 کیلوگرم

2590 کیلوگرم

فاصلهٔ محوری

3,007 میلی‌متر

3,022 میلی‌متر

2,891 میلی‌متر

طول

4,875 میلی‌متر

5,018 میلی‌متر

4,818 میلی‌متر

قیمت پایه

حدود 70,000 دلار

100,400 دلار

132,800 دلار

[poll id="17"]

نظرات

تبلیغات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.