ظاهراً جنگ تجاری فیات-کرایسلر و ماهیندرا ادامه خواهد داشت اما این خودروساز ایتالیایی-آمریکایی به پیروزی حقوقی در برابر ماهیندرا و روکسور کپی شده از جیپ دست یافته است.
اتحادیه تجارت بینالمللی آمریکا در بررسیهای اولیه خود یافته که فیات-کرایسلر از انجام شکایت حقوقی علیه ماهیندرا منع نشده است.
در سندی ۲۰ صفحهای که منتشر شده این اتحادیه اعلام کرده جنگ بین دو شرکت از قبل از شکلگیری اتحاد فیات-کرایسلر و زمان گروه کرایسلر در جریان بوده و ماهیندرا در حال آماده شدن برای معرفی مدل اسکورپیو به بازار آمریکا در سال ۲۰۰۸ بوده است. کرایسلر در آن زمان به ماهیندرا گفته بود که جلوپنجره اسکورپیو مشابه جلوپنجره محصولات جیپ است. کرایسلر از ماهیندرا درخواست تغییر جلوپنجره اسکورپیو را داشت و نهایتاً دو شرکت به توافقنامهای درباره طراحی جلوپنجرهی تأیید شده دست یافتند.
بر پایهی توافقنامهی ثبت شده در سال ۲۰۰۹، کرایسلر قول داده که از ماهیندرا به خاطر هرگونه استفاده از علائم تجاری یا دیگر حقوق مادی و معنوی در آمریکا شکایت نکند. البته این موضوع زمانی مصداق خواهد داشت که ماهیندرا از همان طراحی تأیید شده برای جلوپنجره استفاده کند. علیرغم این موضوع، ماهیندرا هرگز مدل اسکورپیو را در آمریکا عرضه نکرد.
اگرچه خبری از اسکورپیو نبود اما این برند هندی سال پیش روکسور را معرفی کرد. فیات-کرایسلر معتقد است این شاسیبلند ظاهر کلی مشابه با جیپ CJ و رانگلر را دارد. این خودروساز همچنین میگوید ماهیندرا از جلوپنجره مشابه جیپ استفاده کرده و این جلوپنجره مشابه همان طراحی تأیید شده سال ۲۰۰۹ نیست.
نهایتاً این شرکت به اتحادیه تجارت بینالمللی آمریکا مراجعه کرده و آنها نیز توافقنامه سال ۲۰۰۹ را بررسی کردهاند و هرگونه ابهام دربارهی طراحی خاص جلوپنجره که کرایسلر اجازهی استفاده از آن به ماهیندرا داده بود را از بین بردهاند. این اتحادیه همچنین خاطرنشان ساخته توافقنامهی یاد شده فاقد هرگونه مجوز زبانی برای استفاده از طراحیهای متنوع جلوپنجره است.
ماهیندرا هم به این اتفاق واکنش نشان داده اما اتحادیه گفته توضیحاتشان متقاعدکننده نیست زیرا هیچ سندی وجود ندارد که در آن مجوز استفاده از طراحی متفاوت جلوپنجره به ماهیندرا داده شده باشد. اتحادیه تجارت آمریکا گفته توافقنامهی کرایسلر و ماهیندرا واضح و یکپارچه بوده است.
نهایتاً این اتحادیه گفته جلوپنجره روکسور شکل، ابعاد و جزئیات طراحی متفاوتی در مقایسه با نمونهی تأیید شدهی سال ۲۰۰۹ داشته است. طراحان جلوپنجرهی روکسور همچنین تناسبات مربوط به لوگو و دیگر جزئیات را تغییر دادهاند.
فیات-کرایسلر در بیانیهای کوتاه گفته است:
با افتخار اعلام میکنیم که قاضی گفته ماهیندرا اجازهای برای استفاده از این طراحی نداشته است. ما به دنبال قدم بعدی هستیم و میخواهیم ویژگیهای نمادین برند جیپ را حفظ کنیم.
اگرچه اتحادیه تجارت بینالمللی آمریکا رأی به پیروزی فیات-کرایسلر داده اما روکسور به این زودیها ناپدید نخواهد شد. گفته شده این خودرو هفته آینده در دیترویت حاضر خواهد بود و ماهیندرا نیز حدود ۳ هزار دستگاه روکسور را برای بازار آمریکا و کانادا در نظر گرفته است.
Mohammad
۲۱ دی ۱۳۹۷یعنی تا این حد خجالت نمیکشن
معنی کلمه خجالت اینجا فهمید
اومدن کپی کردن ماشین شبیه جیپ ساختن
بعد جیپ اومده گغته اگه عین مال منو نزنی ازت شکایت نمیکنم اون ها هم قبول کردن
بعد زدن زیرش
نکته قابل توجه اون سوزوکی کوچولوهه هست میکن شبیه جی کلاس
اونم از رو جیپ ساختن اولین بار . حالا داره شکل شمایل بنز در میاره واسه ما
Mor
۲۱ دی ۱۳۹۷زمانی که جیمنی تولید میشد جی کلاسی وجود نداشت
اینکه شبیه جی کلاس شده شیطنت تیونراست
Mohammad
۲۱ دی ۱۳۹۷کلا این تبلیغات بعضی جا ها بد چیزی هست
اون از جنسیس انقدر که کانال های یوتوب و مجله های اینترنتی و .. . از ماشین های جنسیس فیلم ساختن و عکس گرفتن خوب گفتن
فکر میکردیم قرار بترکونه در حالی که تو بازار کسی بهش اهمیت نداد ( این بر بد بودن محصولات جنیسیس نیست فقط نا موفق بودن در جذب مشتری هست )
این از این جیمنی کسی ندونه فکر میکنه اول بنز ماشین ساخته بعد سوزوکی و جیپ ازش کپی کردن
( وقتی که هیچ کس تو دنیا نمیدونست میشه با ماشین به آفرود رفت با ماشینی که شاسیش از زمین یکم بیشتر فاصله داره )
جیپ داشت پدر رانگلر رو واسه جنگ میساخت .
لعنت به این تبلیغات فریب دهنده
یانکی
۲۱ دی ۱۳۹۷بنز جی کلاس پاترول لند کروز لندروور سانگ یانگ فورد میوت ماهیندرا جیمنی هامر تمام اینها بر اساس جیپ ساخته شدن.درود بر جیپ.
حسن
۲۱ دی ۱۳۹۷دقیقا یانکی جان
البته بنتام brc رو هم اضافه کن به مدلهای که بر اساس جیپ ساخته شدن
جیپ سلطان افرود و پدر تمامی شاسی بلندها هستش
datsun
۲۱ دی ۱۳۹۷ژاپنی ها بین سالهای ۱۹۳۶ و ۱۹۴۴ یه ماشین دو دیفرانسیل تولید انبوه داشتن به اسم
kurogane Type 95 یه شرکت تابعه نیسان اگه اشتباه نکنم که برای ارتش و جنگ جهانی استفاده کردن. من یه بار از شاهین خواستم اگه شد یه مطلب ازش بزاره و فعلا منتظریم.
حسن
۲۱ دی ۱۳۹۷داتسون جان حرفت درسته کاملا
ولی میدونی جیپ تونست جهانی بشه و خیلی از شرکتها با الهام از جیپ محصولاتی ساختن که موفق هم شدن
datsun
۲۱ دی ۱۳۹۷بله حرف شما کاملا صحیحه جیپ اولین شاسی بلند دو دیفرانسیل بود که جهانی شد.
حسن
۲۱ دی ۱۳۹۷البته این الهام گیری از جیپ تا دهه های 40 و اوایل 50 میلادی بود
بعد این دوران که خودروسازان کم کم لم ساخت شاسی بلندها رو یاد گرفتن راه متفاوتی رو از جیپ در پیش گرفتن
مثلا لندکروز رو ببینید
نسلهای اولش خیلی شبیه جیپ بود ولی در نسلهای بعد کم کم هیکلش بزرگ تر شد و به سمت لوکس بودن سوق پیدا کرد
پاترول هم هیمنطور بود
شاید تنها محصولی که از جیپ الهام گرفت و تا حدود زیادی هم بهش شبیه موند لندروور دیفیندر بود که تفاوت زیادی با محصولاتی مثل رانگلر نداشت
یانکی
۲۱ دی ۱۳۹۷دوستان اشتباه نکنید این ماشینها که نام میبرم اول جیپ ساختن بعد ماشین خودشون یه با وسایل جیپ ماشین ساختن مثل دیفندر.پاترول.لند کروز.سانگ یانگ.ماهیندرا.
datsun
۲۱ دی ۱۳۹۷پاترول صفر تا صدش نیسان بود موتورش هم سری p بود که خیلی هم قدرتمند بود هیچ جایی ذکر نشده قطعات پاترول ۱۹۵۱ جیپ بوده فقط گفته ظاهرش شبیه جیپ بوده که اون موقع تعداد مدل شاسی بلندها به تعداد انگشتهای یه دست هم نمیرسیده و ظاهرشون شبیه هم بوده
حسن
۲۱ دی ۱۳۹۷حق به حق دار رسید
OMID
۲۱ دی ۱۳۹۷خوبه خوبه …
شاهین
۲۱ دی ۱۳۹۷هر جیپی که جیپ نمیشه
همین جمله برای رقبای کپیخور کافیه
Amir
۲۱ دی ۱۳۹۷آخه کدوم احمقی تو امریکا ماهیندرا هندی میخره
کورش
۲۲ دی ۱۳۹۷خود هندی های آمریکایی