زمانی که جیپ واگنییر و گرند واگنییر جدید معرفی شدند، در سینهٔ آنها همان موتورهای V8 همی قدیمی قرار گرفته بود که بازده پایین و مصرف سوخت بالایی داشتند. بهتازگی اما جیپ نسخهٔ کشیدهٔ این شاسیبلندهای فول سایز را با پیشرانهٔ کاملاً جدید شش سیلندر خطی توئین توربو معرفی کرده که هوریکین نام دارد. هرچند این موتور برای اولین بار در خانوادهٔ واگنییر در نسخههای کشیده یا همان L ارائه شده اما به گفتهٔ جیپ، تعداد محدودی از واگنییر و گرند واگنییر معمولی هم برای مدل ۲۰۲۲ با همین موتور جدید به بازار عرضه میشوند.
بااینحال، موتور هوریکین در مدل ۲۰۲۳ به شکل رسمیتری وارد خانوادهٔ این شاسیبلند فول سایز خواهد شد. این موتور شش سیلندر در مدلهای کشیده بهصورت استاندارد ارائه میشود درحالیکه برای مدلها معمولی قابل سفارش خواهد بود. این یعنی موتورهای V8 قدیمی هم همچنان برای واگنییر و گرند واگنییر ارائه خواهند شد. گرند واگنییر به نسخهٔ خروجی بالای موتور هوریکین مجهز میشود که ۵۱۰ اسب بخار قدرت و ۶۷۸ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. قیمت این موتور ۲ هزار دلار گرانتر از موتور استاندارد ۶.۴ لیتری V8 همی ۴۷۱ اسب بخاری گرند واگنییر خواهد بود.
در همین حال، واگنییر با نسخهٔ خروجی معمولی موتور هوریکین ارائه میشود که ۴۲۰ اسب بخار قدرت و ۶۳۵ نیوتن متر گشتاور دارد. این خروجی به میزان قابلتوجهی بیشتر از ۳۹۲ اسب بخار قدرت و ۵۴۸ نیوتن متر گشتاور موتور استاندارد ۵.۷ لیتری V8 این خودرو است؛ اما علیرغم این افزایش توان، طبق تخمین جیپ، مصرف سوخت این موتور شش سیلندر جدید بین ۱ تا ۲ لیتر در هر صد کیلومتر کمتر از موتورهای V8 خواهد بود.
در ظاهر هیچ تفاوتی برای متمایز کردن نسخههای شش سیلندر واگنییر و گرند واگنییر از همتایان هشت سیلندر وجود ندارد ولی مطمئناً صدای کاملاٌ متفاوت موتور جدید میتواند این کار را انجام دهد. جیپ نگفته است که دقیقاً چه تعداد واگنییر و گرند واگنییر مدل ۲۰۲۲ را با موتور هوریکین عرضه خواهد کرد ولی نمایندگیها هماکنون سفارشات خرید برای این نسخه را میپذیرند.
javadhy
۷ اردیبهشت ۱۴۰۱از یه موتور سه لیتر ۶ سیلندر خطی ۵۱۰ اسب بخار گرفتن واقعا عالیه شاید اون ابهت موتورای v8 نداشته باشن ولی از نظر خروجی و به صرفه بودن خیلی بهترن
NAVID۰۰۹۸
۷ اردیبهشت ۱۴۰۱متوجه نشدم ، آیا این قدرت را با توربو به دست آوردند یا سوپرشارژ ؟!
اما این واگونیر عجب چیزیه و به نظر من از کادیلاک اسکالید بهتر و همتراز با لینکلن نویگیتور قرار میگیره از نظر کیفیت بالای متریال داخلی !
javadhy
۷ اردیبهشت ۱۴۰۱تمامی نسخه های موتور هوریکین توئین توربو هستند ۴۲۰ اسب بخار خروجی پایه هست که تا ۵۱۰ اسب بخار برای تیپ های بالاتر افزایش پیدا میکنه
javadhy
۷ اردیبهشت ۱۴۰۱https://www.google.com/amp/s/www.motortrend.com/news/stellantis-hurricane-inline-6-engine-jeep-ram-dodge-chrysler/amp/
NAVID۰۰۹۸
۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ممنون
فرامرز
۷ اردیبهشت ۱۴۰۱چیز عجیبی نیست مرسدس چند سال پیش تو آ ۴۵ اس از ۲ لیتر ۴۱۵ اسب قدرت کشید بیرون. اگه تنفس طبیعی بود ۵۱۰ اسب معرکه بود
(Saeed(peugeot
۷ اردیبهشت ۱۴۰۱موتور جدید گروه استلانتیس هست ….. احتمالا روی محصولات دیگه هم استفاده بشه
R@m!n
۷ اردیبهشت ۱۴۰۱چیزی که مشخصه شباهت بسیار زیاد به موتور S58 بی ام و هست، از سوراخ و کورس تا سیستم تغذیه توربوها و سیستم انتقال پلاسمایی در سیلندرها و تراکم و…. کاملا مشخصه که پای زیر مجموعه های استلانتیس مثله فیات و پژو خیلی بیشتر در میونه. به هر حال این دو برند سابقه و توانمندی بیشتری تو ساخت موتورهای مدرن دارن.
بحث خوب یا بد بودن این موضوع به کنار بنظرم بهتره این موتور رو همین واگونیر و کراس ها و پیکاپ ها باشه تا رو چلنجر و شارژر چون این موتورهای خطی نیاز به یه پلتفرم مدرن و بدنه جمع و جورتر و آیرودینامیک تر دارن تا پرفورمنس درخوری ارائه بدن چیزی که این دو محصول میونه ای باهاش ندارن.
AMIR / ARMI
۷ اردیبهشت ۱۴۰۱قبل از اینکه شروع کنی به کپی پیست
باید بگم پروژه این موتور خیلی قبل تر از اینکه فیات کرایسلر با پژو ادغام بشن لانچ شده بود
سال های سال خبر های این موتور ریز ریز از گروه داج و جیپ منتشر میشد
60 درصد موتور های بازار تشابهاتی مشخصاتی دارن قبل اینکه شروع کنی اسمون ریسمون بافتن برای چسبوندن اسم های دیگه به این موتو یکی باید اینارو بهت بگه
R@m!n
۷ اردیبهشت ۱۴۰۱قطعا اون کس یه بادی به هر جهتی مثله تو و امثال تو نیست.
MOHAMMAD.DEMON
۷ اردیبهشت ۱۴۰۱دو سال پیش من خبر جایگزین کردن موتور های هشت سیلندر داج و کرایسلر با موتور های شش سیلندر تو همین بخش کامنت ها گفته بودم
مدرک داری رو کن برا حرف هات
R@m!n
۷ اردیبهشت ۱۴۰۱بیس این موتور همون چهار سیلندر ۲ لیتری گلوبال استلانتیس که ساخت FCA italy (فیات) هست اونم سال ۲۰۱۶ که با کد Giorgio بود و تصمیم بر این شد سال ۲۰۱۸ یه نمونه ۶ سیلندر هم ازش ساخته شه که کار توسعش در مجموعه FCA US با کد hurricane و توسعه همزمان توسط تیم مهندسی فیات در ترمولی ایتالیا که مرکز توسعه هر دو موتور هست و مجموعه کرایسلر شروع شد. چون موتور مدرنی بود و جای کار زیادی داشت و رو نمونه ۴ سیلندر سیستم روغن کاری خشک، تزریق مستقیم و نسبت تراکم خوبی هم داشت. اگر فیات نبود این موتورم هیچ وقت ساخته نمی شد.
نمونه چهار سیلندر هم، فیات با نگاه به چهار سیلندر بی ام و ساخته بود. از طرفی تیم مهندسی پژو سیتروئن تو توسعه موتورهای هیبریدی تجربه خوبی دارن و کمبود یه موتور هیبریدی سطح بالا رو تو مجموعه رو جبران می کنن. این مسائل اصلا چیزه بدی نیست و جیپ/داج/رم هم مجبورن هرکاری که رئسا تصمیم می گیرن انجام بدن و اتفاقا یه موتور مدرن خیلی هم خوبه، مشکل اصلی منم عدم توسعه یه V8 مدرن جایگزین همی هست که خب اینم نتیجه سودجویی مجموعه فیات-کرایسلر بود.
البته خب مثله همون رفیقت که از سر اطلاعات ناقصش و برای کم نیوردن جلو چند نفر از غش و ضعف برای موتور آمریکایی تبدیل شد به گوگل ترنسلیت تسلا تو هم مثله داستان موتور LT6 کوروت بزن زیر همه چی یادته مهندس ؟؟
یانکی.من هم فرزند کسی هستم.آبان سرخ.
۷ اردیبهشت ۱۴۰۱دوست من یه حرفی بزن بهت نخندن.آخه پژو آخه فیات.این بیچارها تو روز مره خودشون موندن بیان همچین انجینی بسازن.این انجین میراث دار 6 سیلندر خطی قدیمیه جیپ هستش که بین بهترین و مقاومترین انجینهای دنیا قرار میگیره.اگر میبینی یکم دیر اومده به خاطر حماقت مدیران فیات هستش که فکر میکنن میشه مازراتی و آلفا رو وارد بازی کرد و تمام هزینه میره برا این دوتد عزیز بدون مشتری.دیر یا زود متوجه میشن که دارن اشتباه میکنن و مجبور میشن سرمایه رو ببرن سمت آمریکاییها.در کل قسمت قشنگ ماجرا اونجاست که دو نسخه جیپ گرند واگونیر یکی 6 جدید یکی همی 6.4 مقابل هم قرار بگیرن و همی مچ جدید رو بخوابونه.نکته آخر کار خوبی کردن 6 خطی ساختن نه وی6 کلا 6 خطی جذابتره
Ferrari
۷ اردیبهشت ۱۴۰۱شما عزیزان برای رد کامنت رامین باید دلیل بیارید. با سفسطه کردن که کسی حق رو به شما نمیده
من قبلا به این مطلب اشاره کردم حتی لینک هم دادم که این پیشرانه توسط بخش اروپایی فیات کرایسلر توسعه پیدا کرده،حالا رامین کامل توضیح داده
شما هم یه سندی یا مصاحبه ای بیارید که نشون بده حق با شماست
new RAMIN
۷ اردیبهشت ۱۴۰۱جیپ گرند واگنییر برترین شاسی بلند فول سایز آمریکایی هست…البته جیپ واگنییر هم باتوجه به رقباش بینظیر هست(اکسپدیشن،تاهو،یوکان و…)البته هردوی این مدلها ایراداتی مثل مصرف بالا قدرت موتور نچندان بالا داشتن اما حالا مشکل مصرف سوخت و قدرت حل شده.
گفتم واگنییر و گرندواگنییر برترین و بهترین هستن اما چرا همچین حرفی زدم؟ باید بگم چون درمقایسه موتورترند تاهو فول با واگنییر فول مشخص شد واگنییر برتری کامل داشت…در مقایسه موتورترند اسکالید فول با گرندواگنییر فول مشخص شد کمی از اسکالید برتری داشت…درمقایسه ادموندز گرندواگنییر با LX600مشخص شد کیلومتر ها گرندواگنییر بهتر هست(البته همه اینارو من از پشت عکس میگفتم!بهرحال ما زیر صندلی را نگاه میکنیم و طرفداری برخی برندهارا میکنیم!🙃)همچنین موتورترند یه مقایسه جنجالی بین رولزرویس کالینان با گرندواگنییر داشت جالبه تو کیفیت کابین فقط کمی کالینان برتری داشت. تو آپشن ها نزدیک به هم بودن و فضای پا و سرنشین بهتر از کولینان بود! سواری کولینان کمی بهتر بود ولی تست کننده های موتورترند گفتن باتوجه به قیمت خیلی ارزونتر واقعا فرق آنچنانی حس نمیکردن!
تمام لینک ها موجوده. درصورت نیاز میتونم بدم.
واقعا گرندواگنییر بینظیره… هم نسخه کلاسیک هم جدید… فقط یه مشکلی هست!
الان motor1 و موتورترند گفتن نیازی به خرید رنجرور SV قیمت 200هزار دلاری نیست،رنجرور 120هزار دلاری ابر پدیدس… گفتن این ماشین رو بخرید پشیمون نخواهید شد دعامون خواهید کرد!! حالا سوالم اینجاس. گرندواگنییر… رنجرور… !؟ کدوم!؟
تست درایو رنجرور جدید 2022 توسط سایت ها و یوتویبرها منتشر شده. تقریبا همه گفتن پادشاه همچنان پادشاه هست… گرندواگنییر هم پدیدس تست ها خودش گویاس…اما کدوم بهتره!؟ خیلی منتظر مقایسه این 2 خودرو هستم…
Jdm باز
۷ اردیبهشت ۱۴۰۱مقایسه رنجروور با گرند واگنیر خیلی درست نیس بنظرم
هر کدوم خریدارای خودشونو دارن
یکی دنبال اشرافیت انگلیسی
یکی دنبال فول سایز امریکایی
از نظر قیمت هم فرق دارن و گرند واگنیر از ۸۰_۹۰ هزار دلار شروع میشه و رنجروور ۱۲۰ هزار دلار
کسی که پول رنجروور رو داشته باشه همون رنجروور میخره
کسی هم که پول گرند واگنیر رو داشته باشه، همونو میخره
Jdm باز
۷ اردیبهشت ۱۴۰۱دقیقا قدرتش هم اندازه موتور m3/m4 کامپتیشن هست
به نظرم کار خوبی کردند
هم مصرف سوخت پایین تر میاد
هم قدرتش بیشتره
و هم گشتاورش بیشتره
امیر
۷ اردیبهشت ۱۴۰۱حرکت خوبیه
تقریبا غیر ممکنه اما ای کاش موتور هلکت هم براش قابل سفارش بود!
به جرئت میشه گفت یکی از بی نقص ترین خودروهای بازاره(البته با موتورو جدید!)
اولین اس یو وی لوکس دنیا!!!