نسل جدید سانتافه با ظاهر جعبهای شکل و اندازهٔ بزرگتر، خود را در برابر رقیبی بنام جیپ گرند چروکی میبیند اما آیا میتواند این شاسیبلند باسابقهٔ آمریکایی را به چالش بکشد؟
با توجه به شکل و ابعاد نسل جدید هیوندای سانتافه، به نظر میرسد این خودرو درگیر رقابت مستقیم با نماد شاسیبلندهای واقعی یعنی جیپ گرند چروکی شود اما آیا هیوندای میتواند جیپ را به چالش بکشد؟ برای پاسخ دادن به این سؤال قصد داریم این شاسیبلندها را حداقل روی کاغذ از لحاظ ابعاد، تجهیزات، طراحی، پرفورمنس و پیشرانهها مقایسه کنیم. شاید عجیب به نظر برسد اما شباهتها بین این دو مدل آمریکایی و کرهای از تفاوتها بیشتر است.
بیرون
بین سانتافه و گرند چروکی تنها دو سال اختلاف سن وجود دارد زیرا شاسیبلند کرهای در سال ۲۰۲۳ و آمریکایی در سال ۲۰۲۱ معرفی شد. هردو خودرو در نسل پنجم خود قرار دارند و بسیار بزرگتر شدهاند. بررسی را با خودروی جدیدتر یعنی سانتافه آغاز میکنیم که از طراحی جعبهای شکل و باابهتی استفاده میکند و ظاهری شبیه یک شاسیبلند واقعی پیدا کرده است. خط سقف صاف فضای سر زیادی را برای سرنشینان عقب فراهم میکند درحالیکه درب صندوق هم کاملاً عمودی است. نتیجهٔ چنین طراحیای، شاسیبلندی بزرگ با طول ۴.۸۳ متر، عرضه ۱.۹۰ متر و ارتفاع ۱.۷۲ متر است. فاصلهٔ محوری سانتافه هم با ۵ سانتیمتر افزایش به ۲.۸۱ متر رسیده درحالیکه وزن آن در نسخهٔ پلاگینهیبریدی ۲۲۹۵ کیلوگرم است.
نسل پنجم گرند چروکی در طراحی بیرونی همچنان به سنتهای جیپ پایبند است ولی جلوپنجرهٔ هفت شیاری حالا شکلی جدید و باریکتری به خود گرفته و به چراغهای جلوی باریکی متصل شده است. گرند چروکی فرم جعبهای شکل پیشینیان خود را حفظ کرده است. این خودرو در نسخههای پنجنفره و هفتنفره (با نام گرند چروکی L) عرضه میشود که حتی نسخهٔ پنجنفره هم با ۴.۹۱ متر طول از سانتافه کشیدهتر است. این شاسیبلند آمریکایی ۱.۹۷ متر عرض و ۱.۸۱ متر ارتفاع دارد و فاصلهٔ محوری آن ۲.۹۶ متر است. نسخهٔ پلاگینهیبریدی ۴Xe گرند چروکی ۲۴۳۴ کیلوگرم وزن دارد.
هیوندای سانتافه | جیپ گرند چروکی | |
طول | ۴.۸۳ متر | ۴.۹۱ متر |
عرض | ۱.۹۰ متر | ۱.۹۷ متر |
ارتفاع | ۱.۷۲ متر | ۱.۸۱ متر |
فاصلهٔ محوری | ۲.۸۱ متر | ۲.۹۶ متر |
داخل
سانتافه به لطف رشد ابعاد، حالا به صندلیهای ردیف سوم مجهز شده و بهصورت شش یا هفتنفره قابل خریداری است درحالیکه گرند چروکی معمولی صرفاً بهصورت پنجنفره عرضه میشود و کسانی که خواهان صندلیهای ردیف سوم در جیپ هستند باید سراغ نسخهٔ L بروند. از لحاظ فضای داخلی، در سانتافه با وجود اندازهٔ کوچکتر، فضای سر، پا و شانه برای سرنشینان کمی بیشتر از رقیب آمریکایی است. طراحی کابین شاسیبلند جدید هیوندای ساده بوده و داشبورد تحت سلطهٔ دو نمایشگر ۱۲.۳ اینچی ادغامشده در یک قاب مستطیلی است. علاوه بر این، نمایشگر سومی روی کنسول مرکزی برای کنترل سیستم تهویه در نظر گرفته شده است.
گرند چروکی هرچند در طراحی داخلی سبک سنتی آمریکایی دارد اما با سه نمایشگر شامل دو نمونهٔ ۱۰.۱ اینچی برای صفحه آمپر و سیستم اطلاعاتی-سرگرمی و یک نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی سوم برای سرنشین جلو، کاملاً مدرن به نظر میرسد. کل کابین هم با تودوزی چرم لوکس و تریم چوب گردو تزئین شده است. صندوق بار هیوندای در صورت خواباندن صندلیهای ردیف سوم ۷۲۵ لیتر ظرفیت خواهد داشت درحالیکه ظرفیت صندوق جیپ در حالت عادی ۵۸۰ لیتر است و با خواباندن صندلیهای ردیف دوم به ۱۴۶۰ لیتر میرسد.
پیشرانهها
نسل جدید سانتافه در اروپا صرفاً با دو پیشرانه هیبریدی و پلاگینهیبریدی عرضه میشود درحالیکه هیوندای برای بازار آمریکا یک موتور تمام بنزینی و نسخهٔ هیبریدی را در نظر گرفته است. نسخه هیبریدی که در هردو بازار مشترک است، از یک پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری توربو استفاده میکند و ۱۶۰ اسب بخار قدرت و ۲۶۵ نیوتن متر گشتاور دارد. نسخهٔ پلاگینهیبریدی اما با همان پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری، قدرت بیشتری برابر با ۱۷۸ اسب بخار خواهد داشت. انتقال نیرو در هردو نسخه توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک صورت میگیرد و خودرو بهصورت محرک جلو یا چهارچرخ محرک قابل انتخاب خواهد بود. فعلاً ظرفیت باطری و برد تمام الکتریکی نسخهٔ پلاگینهیبریدی مشخص نیست.
از سوی دیگر، جیپ هم یک نسخهٔ پلاگینهیبریدی را با نام ۴xe برای گرند چروکی ارائه میکند که بسیار قویتر از رقیب کرهای است. این نسخه به لطف یک پیشرانهٔ ۲ لیتری توربو و دو موتور الکتریکی، مجموعاً ۳۷۵ اسب بخار قدرت و ۶۳۷ نیوتن متر گشتاور دارد. جیپ برای انتقال نیرو از یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک استفاده میکند و در مدل ۴xe بهصورت استاندارد به سامانهٔ چهارچرخ محرک مجهز است. این نسخه به لطف باطری ۱۷.۳ کیلووات ساعتی، میتواند تا ۴۸ کیلومتر را بهصورت تمام الکتریکی طی کند.
در بخش پیشرانههای بنزینی اما دو خودرو به هم نزدیکتر هستند. سانتافه از یک پیشرانهٔ ۲.۵ لیتری توربو استفاده میکند که ۲۷۷ اسب بخار قدرت و ۴۲۱ نیوتن متر گشتاور دارد و به یک گیربکس هشت سرعتهٔ دوکلاچه متصل میشود. از سوی دیگر، گرند چروکی با یک موتور ۳.۶ لیتری V6 تنفس طبیعی به بازار عرضه میشود که ۲۹۳ اسب بخار قدرت و ۳۵۲ نیوتن متر گشتاور تولید میکند؛ بنابراین، جیپ قدرت کمی بیشتر و گشتاور کمتری نسبت به رقیب کرهای دارد اما برای این خودرو پیشرانهٔ ۵.۷ لیتری V8 با ۳۵۷ اسب بخار قدرت و ۵۳۰ نیوتن متر گشتاور هم ارائه میشود که دوباره اختلاف را با رقیب کرهای زیاد میکند. برخلاف نسخهٔ پلاگینهیبریدی ۴xe، گرند چروکی بنزینی در حالت استاندارد بهصورت محرک عقب ارائه میشود و سامانهٔ چهارچرخ محرک برای آن قابل سفارش است.
مقایسه مشخصات فنی
هیوندای سانتافه | جیپ گرند چروکی | هیوندای سانتافه | جیپ گرند چروکی | |
پیشرانه | ۱.۶ لیتری PHEV | ۲.۰ لیتری PHEV | ۲.۵ لیتری I4 توربو | ۳.۶ لیتری V6 |
قدرت | ۱۷۸ اسب بخار | ۳۷۵ اسب بخار | ۲۷۷ اسب بخار | ۲۹۳ اسب بخار |
گشتاور | ۲۶۵ نیوتن متر | ۶۳۷ نیوتن متر | ۴۲۱ نیوتن متر | ۳۵۲ نیوتن متر |
گیربکس | ۶ سرعته اتوماتیک | ۸ سرعته اتوماتیک | ۸ سرعته دوکلاچه | ۸ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | جلو یا چهارچرخ | چهارچرخ | جلو یا چهارچرخ | عقب یا چهارچرخ |
شتاب صفرتاصد | ۹.۱ ثانیه | ۶.۳ ثانیه | ۸.۰ ثانیه | ۷.۷ ثانیه |
وزن | ۲۲۹۵ کیلوگرم | ۲۴۳۴ کیلوگرم | ۲۱۵۵ کیلوگرم | ۲۲۰۵ کیلوگرم |
P
۲۳ مهر ۱۴۰۲واقعا انتخاب سختی بود 😅😅
MILADZM
۲۳ مهر ۱۴۰۲قطعا جیپ
جیپ فرسنگ ها بهتره
ولی سانتافه هم عالیه و همین که تونسته همه رقبای جاپونی ش رو تو مقایسه ها تحقیر کنه تحسین برانگیزه ولی هرگز نمیتونه با جیپ و سایر آمریکایی ها مقایسه بشه .
NAVID۰۰۹۸
۲۳ مهر ۱۴۰۲تو رو بخدا شمرده شمرده کامنت بگذار تا بتونیم از این همه اطلاعاتِ نابی که میدی تجزیه تحلیل و بهرهوری داشته باشیم کاربر میلادز !
MILADZM
۲۳ مهر ۱۴۰۲من دوباره خیلی قدرتمند برگشتم نوید خان
درست عین پارسال همین موقع ها
حسین
۲۳ مهر ۱۴۰۲بپا سانتوفه انفجاری مثل g70 سیلی نخوره از بازار. فروش یه دونه کراس اوور ژاپنی از نصف سبد محصولات لگن سازی کره مربا بیشتره زمزم😂
Anti BTS
۲۳ مهر ۱۴۰۲چه لایکای فیکی هم برا خودش میزنه این میلاد زمزم 🤣
نمیدونم چرا هر جا ادم ترول BTS فن میبینه ، لایک فیک هم هست . چرا انقد خودتون رو گول میزنید آخه .
البته اگه واقعیت رو میدیدین که فن کره نبودین !
NAVID۰۰۹۸
۲۳ مهر ۱۴۰۲هرچی میخوایم هیچی نگیم هیچی نگیم ، فن مرباییها هم وِل کنند ، خودِ مرباسازی وِل نمیده !!!!! آخه چیییییه این با تاغچه عقبش ، رقابت داره با جنیفر لوپز ماشالاه چشم نخوره ایشالاه !
مطمئنم سانتافهی جدید در تاریخِ مربایی ثبت میشه به عنوان زشتترین لگن جهان !
صد هزار رحمت به پونتیاک آزتک !
اون برای ۲۰ سال پیش بود ولی از این مربایی ، کاکائوترِ !
فکر نکنم خودِ طراحشم اینو گردن بگیره 😂🤦♂️ !
پیام
۲۳ مهر ۱۴۰۲دیگه هر چی باشه مثل تویوتا یاریس کیومترشمارش رو زیر پای راننده نمیذاره!
amir
۲۳ مهر ۱۴۰۲خدا نکشتت نوید با اون دیس لایکای پرشمارت جنیفر لوپز و تاغچه عقب به قول خودت چه سمی بود دیگه
Enzo Ferrari 2008
۲۳ مهر ۱۴۰۲این داستان به شدن سانتافه 👽
برتری جیپ😎
Enzo Ferrari 2008
۲۳ مهر ۱۴۰۲له شدن سانتافه
شلبی، فورد
۲۴ مهر ۱۴۰۲واسه شما اره، ولی برای کسانی که اصالت دارن اصلا انتخاب سختی نیست
MehdiTurbo
۶ بهمن ۱۴۰۲هرگز و هرگز فک نمیکردم ممکن باشه یه سانتافه را به جیپ ترجیح بدم ولی حقیقتا این طراحی مکعبی و اون قیافه بیریختش خوشم اومد من کابین سانتافه را حقیقتا خیلی بیشتر کابین جیپ دوست داشتم
شاید اگه جیپم تریم روشن داشته باشه کابینش بهتر بشه مقایسه کرد ولی این طراحی مکعبی بیرون با هارمونی مستطیلی داخل کابین خیلی خوب ست شده
انتخاب من برمیگرده به قیمت هرچند همش تو رویا خیال
فقط برام سوال چرا جیپ دوتا دریچه باک داره یکی جلو یکی عقب 🤔
علی جردن
۲۳ مهر ۱۴۰۲هیوندای رو با تیگو ه نگچی مقایسه شه بهتره
جیپ رو با ولوو
Car love
۲۳ مهر ۱۴۰۲هیوندای رو نمیدونم ولی کیا رو با هایلندر چند روز پیش مقایسه کردن دیدی که چی شد😂😂
#یادآوری_ترسناک
NAVID۰۰۹۸
۲۳ مهر ۱۴۰۲مگه جا شما بود !!! حداقل عمراً تو مقالهای که حرفی شانتافه باشه پیدام میشه !
اوج فاجعست !
خودتونم میدونید !
ولی خودتونم گول میزنید !
نه ما را !
طراحش بنده خدا شبها از بس به فکر کیمکارداشیانها و جنیفر لوپز بوده ، عقل از کفِش رفته بوده اینو طرح زده😂 !
پیام
۲۳ مهر ۱۴۰۲تیگو بیشتر با چی توز و مینو قابل مقایسه هست
علی جردن
۲۳ مهر ۱۴۰۲🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣lol
حسین
۲۳ مهر ۱۴۰۲فقط جیپ.
amir
۲۴ مهر ۱۴۰۲الله وکیلی ولی همون تیگو از این مینی بوس بهتره
مددی
۲۳ مهر ۱۴۰۲سانتافه طراحی داخلیش بهتر شده اما طراحی ببرونیش شبیه آمبولانس شده خیلی مزخرفه این قیافه
Soroush
۲۳ مهر ۱۴۰۲هیوندای جسارت زیادی به خرج داره،شاید الان نظرا درباره طراحی سانتافه منفی باشه ولی مطمئنم فروش خیلی خوبی خواهد داشت
ولی بین این دوتا ماشین جیب گزینه جذابتریه
HFball
۲۳ مهر ۱۴۰۲هیوندای اولش جلب توجه میکنه ولی یکم که به جیپ هم دقت میکنی به راحتی به سانتافه ترجیحش میدی
Killer
۲۳ مهر ۱۴۰۲با توجه به اینکه هر دو چرخشون در نمیره گزینه های خوبی هستن پس
نسل جدید سانتافه فروشش در ماه اول نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ٣٠ درصد بیشتر شده
TRD
۲۳ مهر ۱۴۰۲آمار فروش بازار ۲۰۲۲ امریکا
سانتافه : ۱۱۵ هزار تا
سورنتو : ۸۷ هزارتا
هایلندر : ۲۲۲ هزار تا
راو ۴ : ۳۶۶ هزار تا
این بازار و اعداد واقعی هستند که حقیقت رو میگن .
تا سال بعد برا خودت تعریف و تمجید کن حالا :)
Killer
۲۳ مهر ۱۴۰۲حالا چه ربطی به راو۴ و سورنتو داشت؟ تقصیر منه هنوز سر قضیه لکسوس RC دلت پره؟ :))))
بازار و اعداد واقعی: گروه هیوندای کیا سومین گروه پرفروش خودروسازی جهان با قدمت خیلی کمتر از گروه هوندا و نیسان و میتسو و غیره.این بده
TRD
۲۳ مهر ۱۴۰۲همین که میگی گروه ، معلومه چه زوری داری میزنی . مجموع کل هیوندا و کیا با جاشون سوم شدن . تویوتا به تنهایی اوله اونم با اختلاف .
ربطش کاملا واضحه . چه کراس کامپکت چه کراس میان سایز چه حتی سدان ( مثل پادشاهی کرولا و کمری و … ) و چه هر سگمنتی ، حالا حالاها هیوندای باید پا بزنه تا برسه .
بالاخره ۲۰ سال اول از روی مزدا و … مشق نوشتین تا به اینجا رسیدین . وقتشه یه معلم بزرگتر بیاد بالا سرتون .
بعدشم کی حرف از RC زد ؟
اون RC با عمر یک دهه و همون امار کمش داره ادامه میده . مثل G70 بشه با اون همه افتخار زورکی ، اون موقع بده .
از اون آمار درخشان جنسیس در ۸ سال و فراخوان ۳/۳ میلیونی هم که چیزی نگم و داغ دلت تازه نشه بهتره .
Bmw
۲۳ مهر ۱۴۰۲جیب حرمت داره، شان و شخصیت جیپ رو بردن زیر سوال !!!
طراحی جلو یاتاقان خوبه ولی عقبش ادم و یاد مینی بوس قدیمیهای فیات میندازه، صاف صاف !!!
موتور۱.۶ با اون مشخصات و وزن اخه !!!
ARMAN سابق
۲۳ مهر ۱۴۰۲سانتافه با اون قیافش فقط با ماشین حمل زباله قابل مقایسه هستش چه برسه به جیپ
ali
۲۳ مهر ۱۴۰۲اولین بار که طراحی سانتافه رو دیدم خندم گرفت ، امروز که دیدم برام جالب و قشنگ بود 😐 چه شده مرا 😄
شایدم قراره کم کم این طراحی رو پسند کنیم🤷♂️
shetab-car
۲۳ مهر ۱۴۰۲طراحی جیپ با اصالته ولی هیوندای هر قسمتی اش از یه ماشینی اسکی رفته
blackwing
۲۳ مهر ۱۴۰۲اینمقایسهها منو یاد مت واتسون میندازه 😂🇺🇸✌🏼
amir
۲۸ مهر ۱۴۰۲ارادت خاصی به منتهی الهی مش واتسون داریم با این درگ هاش
RIO
۲۳ مهر ۱۴۰۲فقط جیپ
سانتافه حرفی برای گفتن نداره.
رضا نادری
۲۳ مهر ۱۴۰۲سانتافه کنار گرند چروکی شبیه اسباب بازیه
خداوکیلی اینجوری مقایسه نکنین
Anti BTS
۲۳ مهر ۱۴۰۲رسما باید از جیپ با اصالت عذرخواهی کرد .
بزرگترین توهین به جیپ همیم مقایسه با سلاطین فراخوان و آتیش سوزیه .
حداقل یکم صبر کنن حماسه ی جاودان ۳/۳ میلیون فراموش بشه بعد .
MILADZM
۲۳ مهر ۱۴۰۲حماسه که با افتخار پرچمش دست ژاپن تروریسته.
شرکت عظیم تاکاتا یه گندی زد که بعد چندین ساله هنوز داره قربانی میگیره
بزرگترین گند تاریخ خودروسازی
تاکاتا تا قرن ها فراموش نخواهد شد
بنجل سازی ژاپن = قتل های سریالی
NAVID۰۰۹۸
۲۳ مهر ۱۴۰۲با کفگیر از دریا آب بردار بخور !!!! ولی سواستفاده از بچههای کار نکن !!!!
این قضیه حتی گریه هم نداره ، چون مُردن داره !
میدونستید الان مدتهاست تو پمپبنزین که میرم ، دوروبرمو اول یه نگاه میندازم تا مبادا لگن مربایی نباشه بعد میرم تا بنزین بزنم !
البته قرار شده یه جایگاه بنزین برای مرباییها در خارج از هر شهر و در بیابان بسازند ، چرا ؟؟؟ خودتون بهتر میدونید !
Anti BTS
۲۳ مهر ۱۴۰۲منتظر بودم اخرش بگه مقام دوم جیپ
مقام اول با اختلاف هزاران کیلومتر سانتافه
اما فک کنم کره ایا پولشون تموم شده بود نرسیدن آخرشو نتیجه رو سفارش بدن 😂
اختلاف درصد رو فقط .
MILADZM
۲۳ مهر ۱۴۰۲طبیعیه منتظر باشی بعد از اون وضعی که تویوتا گرند هایلندر جلوی ev9 تو مقایسه موتورترند دچارش شد :)))
هر مقایسه موتورترند = ساخته شدن صد تا اکانت ژاپنی فن برا آروم کردن خودشون که دست آخر هم نتیجه ای نداره .
🌪️ Tornado 🌪️
۲۳ مهر ۱۴۰۲واقعا خجالت نمی کشید یاتاقان اتوبوسی رو با سلطان شاسی بلند ها مقایسه میکنید؟؟!!!!!!!!!!!!!
مالکان محترم یاتاقان: تا آتیش نگرفته ردش کنید بره😂
Anti BTS
۲۳ مهر ۱۴۰۲با سوابق درخشانی که من ازینا دیدم ، من خودم شخصه منتظرم جایزه ی بهترین طراحی ۵۰ سال اخیر ، بالاترین ایمنی در کل منظومه شمسی ، خودروی منتخب کارشناسای موتور ترند و سایر رسانه های کل گیتی ، بالاترین استاندارد و کیفیت از نظر جی دی پاور ، خودروی سال از نظر همه علما و فضلا و هزاران جایزه دیگه رو بدن سانتافا .
همشم بخاطر شایستگی و امتیازات کسب شده بوده .
از همونا که مرحوم G70 میگرفت 😂
🌪️ Tornado 🌪️
۲۴ مهر ۱۴۰۲تو سانتافا نوشابا دادن 😂😂😂😂
خیلی خوب بود
فقط آخرش یکم بوی سوختن میومد😅
من دیگه پیاده شدم از اونور رفتم
parhamiof
۲۳ مهر ۱۴۰۲هیچ ربطی بهم ندارن
ازتک از سانتافه بهتره
روتون میشه اسم این دو تا رو کنار هم بیارید؟
حسن
۲۳ مهر ۱۴۰۲یه افتضاح تمام عیار در طراحی خارجی انگار یکی عمدا گند زده تو قیافه سانتافه خطوط زیاد برجستگی زیاد شکستگیهای بی مورد و نابجا مزخرف محضه
اما طنز تلخ مساله اینه هیکلش را گنده کرده اما مثه چینیها موتور یک و نیمی گذاشته رو خودرو
هیوندا با این کار داره خودش را مضحکه ی عموم میکنه
amir
۲۴ مهر ۱۴۰۲حالا چینی …ول موشی اینکارو کرده بود آدم مدارا میکرد آخه هیوندای رو این مینی بوس ۱.۵ گذاشته؟ خوده ون هام دیگه ۱.۵ نمیزارن
حسن
۲۳ مهر ۱۴۰۲در هیچ موردی قابل قبول نیست نه قیافه داره نه لیتر و قدرت موتور مناسب این کلاس خودرویی است
قطعا هیوندای باید اجازه میداد سانتافه – سانتافه بمونه و یک خودروی جدید تو این کلاس معرفی میکرد کاری که قبلا هم انجام داده بود و همزمان سانتافه و وراکروز را تولید میکرد
18:45
۲۳ مهر ۱۴۰۲انتخاب واقعا سختیه.
باید تو مقایسه های چندتایی دید چند مرده حلاج هستن. 😉
ولی هر دو عالی و بسیار کم نقص ظاهر شدن…
misha
۲۴ مهر ۱۴۰۲یازده درصد کاربرا به هیوندای رای دادن
نمیدونم چرا
یاد اون نظرسنجی تاریخی تراکتور پرسپولیس افتادم
علی
۲۵ مهر ۱۴۰۲عجیبه سانتافه یه کراس اوور بود الان چرا اندازه لند کروز شده؟؟