پیکاپ گرنادیر کوارترمستر سال آینده در آمریکا عرضه خواهد شد اما آیا توان رقابت با رقیب سرسختی بنام گلادیاتور روبیکان را خواهد داشت؟
اینیوس چندی پیش در فستیوال سرعت گودوود نسخهٔ پیکاپ گرنادیر را با نام کوارترمستر رونمایی کرد. تقاضای بالا برای شاسیبلند گرنادیر در ایالاتمتحده باعث شده مدیران اینیوس تصمیم بگیرند کوارترمستر را هم سال آینده در این کشور عرضه کنند. محبوبیت بسیار بالای پیکاپها در آمریکا و همینطور رونق بازار نسخههای آفرودی، میتواند خبر بسیار خوبی برای گرنادیر باشد اما این پیکاپ بریتانیایی که در کارخانهٔ سابق اسمارت در فرانسه تولید میشود، در بازار ایالاتمتحده با یک رقیب بومی بسیار سرسخت و مشهور در تواناییهای آفرود یعنی جیپ گلادیاتور روبیکان مواجه خواهد بود. آیا گرنادیر کوارترمستر آنچه که برای رقابت با گلادیاتور روبیکان لازم است را دارد؟ بیایید نگاهی به مشخصات روی کاغذ داشته باشیم تا پاسخ این سؤال را بفهمیم.
پیشرانه و پرفورمنس
پیشرانهٔ استاندارد جیپ یک ۳.۶ لیتری V6 پنتااستار تنفس طبیعی است که ۲۸۵ اسب بخار قدرت و ۳۵۲ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. گیربکس استاندارد این پیکاپ هم یک نمونهٔ شش سرعتهٔ دستی است اما امکان سفارش گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک هم وجود دارد. از سوی دیگر، هرچند گرنادیر در اروپا با پیشرانهٔ دیزلی هم قابل خریداری خواهد بود اما در آمریکا فقط با موتور ۳ لیتری شش سیلندر خطی بنزینی ساخت بامو عرضه میشود. این موتور با وجود حجم کمتر، به لطف توربوشارژر، دقیقاً قدرت یکسانی با موتور جیپ تولید میکند درحالیکه گشتاور ۴۵۰ نیوتن متری آن بسیار بیشتر است. همچنین حداکثر قدرت و گشتاور موتور گرنادیر در دور بسیار پایینتری نسبت به جیپ تولید میشود.
جیپ ۳۵۰ کیلوگرم از رقیب بریتانیایی سبکتر است که دلیل اصلی این موضوع سقف نرم قابل برداشتن گلادیاتور است اما موتور بامو با گشتاور بیشتر، این اختلاف را جبران میکند. گلادیاتور روبیکان با گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک ظرف ۸.۱ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسد درحالیکه اینیوس برای کوارترمستر شتاب ۸.۵ ثانیه را اعلام کرده است. علاوه بر این، گشتاور بالای موتور اینیوس در دورهای پایین بدین معنا است که پیکاپ هم روی جاده و هم در آفرود احساس آرامش بیشتری خواهد داشت. هرچند مصرف سوخت کوارترمستر هنوز رسماً اعلام نشده اما انتظار میرود مصرف ترکیبی آن مثل جیپ در هر صد کیلومتر ۱۲.۴ لیتر باشد.
ابعاد، ظرفیت بار و یدک کشی
گلادیاتور روبیکان با طول ۵,۵۳۷ میلیمتری، ۱۳۷ میلیمتر کشیدهتر از گرنادیر کوارترمستر است و ۲۶۰ میلیمتر هم فاصلهٔ محوری بیشتری دارد. بااینحال، اتاق بار اینیوس ۳۳ میلیمتر کشیدهتر و ۱۷۵ میلیمتر عریضتر از رقیب آمریکایی است هرچند که برآمدگی چرخها در اتاق بار گرنادیر بیشتر از جیپ است. ظرفیت بار و یدک کشی پیکاپ اینیوس هم بیشتر از رقیب است. ظرفیت بار گلادیاتور بسته به مشخصات، بین ۵۰۰ تا حداکثر ۷۲۵ کیلوگرم است درحالیکه این رقم برای پیکاپ بریتانیایی ۸۳۵ کیلوگرم خواهد بود. همچنین کوارترمستر میتواند تا ۳۵۰۰ کیلوگرم را یدک بکشد اما ظرفیت بکسل جیپ حداکثر ۳۴۷۰ کیلوگرم است.
تواناییهای آفرود
جیپ و اینیوس هردو به اکسلهای صلب در جلو و عقب و ترمزهای دیسکی در هر چهارچرخ مجهز هستند و روی رینگهای ۱۷ اینچی آلیاژی قرار میگیرند. روبیکان بهعنوان آفرودیترین نسخهٔ گلادیاتور، از لاستیکهای آلترین ۳۳ اینچی ۲۸۵ استفاده میکند درحالیکه کوارترمستر بهصورت استاندارد با لاستیکهای آلترین ۳۱.۶ اینچی ۲۶۵ بریجستون ارائه میشود درحالیکه تایرهای آفرودی گودریچ هم برای آن قابل سفارش خواهد بود. گلادیاتور روبیکان بهصورت استاندارد با سامانهٔ چهارچرخ محرک پارت تایم ارائه میشود (سیستم فول تایم سفارشی است) درحالیکه اینیوس به سامانهٔ چهارچرخ محرک فول تایم با دیفرانسیل مرکزی قابل قفل شدن مجهز است و قفل دیفرانسیل جلو و عقب هم برای آن قابل سفارش است.
جیپ با ۲۸۲ میلیمتر، فاصلهٔ بیشتری از زمین نسبت به اینیوس با ۲۶۴ میلیمتر دارد و زوایای حمله و فرار آنهم به ترتیب با ۴۳.۴ درجه و ۲۶ درجه، بسیار از رقیب با ۳۵.۵ درجه و ۲۲.۶ درجه بهتر است. بااینحال، گلادیاتور به دلیل فاصلهٔ محوری بیشتر، در زاویهٔ شکست با ۲۰.۳ درجه مغلوب رقیب با ۲۶.۲ درجه میشود. هردو خودرو نیز توانایی حرکت در عمق ۸۰ سانتیمتری آب را دارند. این اعداد و ارقام نشان میدهند که در شرایط سخت آفرود، جیپ نسبت به اینیوس برتری خواهد داشت اما پیشرانهٔ نرمتر و پرگشتاورتر و همینطور سامانهٔ چهارچرخ محرک پیچیدهتر گرنادیر ممکن است این اختلاف را از چیزی که روی کاغذ به نظر میرسد کمتر کند.
قیمت
اینجا است که گلادیاتور بزرگترین برگ برندهٔ خود را رو میکند زیرا هرچند هنوز قیمت کوارترمستر برای بازار آمریکا اعلام نشده اما بدون شک این پیکاپ وارداتی بسیار گرانتر از رقیب داخلی خود خواهد بود. هماکنون، یک گلادیاتور روبیکان با ویژگیهای مطابق مشخصات استاندارد گرنادیر کوارترمستر یعنی مجهز به گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک، سامانهٔ چهارچرخ محرک فول تایم و سقف فلزی، حدود ۵۳ هزار دلار قیمت دارد. این در حالی است که قیمت پایهٔ گرنادیر شاسیبلند هماکنون در آمریکا از ۷۱,۵۰۰ دلار آغاز میشود و بنابراین برای نسخهٔ پیکاپ هم باید انتظار قیمتی در همین حدود را داشته باشیم که نزدیک به ۲۰ هزار دلار از جیپ گرانتر است.
مقایسه مشخصات فنی
گلادیاتور روبیکان | گرنادیر کوارترمستر | |
پیشرانه | ۳.۶ لیتری V6 | ۳.۰ لیتری I6 توربو |
قدرت | ۲۸۵ اسب بخار | ۲۸۵ اسب بخار |
گشتاور | ۳۵۲ نیوتن متر | ۴۵۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۸ سرعته اتوماتیک | ۸ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ |
طول | ۵,۵۳۷ میلیمتر | ۵,۴۰۰ میلیمتر |
عرض | ۱,۸۷۴ میلیمتر | ۱,۹۴۳ میلیمتر |
ارتفاع | ۱,۹۳۳ میلیمتر | ۲,۰۱۹ میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | ۳,۴۸۷ میلیمتر | ۳,۲۲۷ میلیمتر |
طول اتاق بار | ۱,۵۳۱ میلیمتر | ۱,۵۶۴ میلیمتر |
عرض اتاق بار | ۱,۴۴۳ میلیمتر | ۱,۶۱۹ میلیمتر |
فاصله از زمین | ۲۸۲ میلیمتر | ۲۶۴ میلیمتر |
زاویهٔ حمله | ۴۳.۴ درجه | ۳۵.۵ درجه |
زاویهٔ فرار | ۲۶.۰ درجه | ۲۲.۶ درجه |
زاویهٔ شکست | ۲۰.۳ درجه | ۲۶.۲ درجه |
حرکت در آب | ۸۰ سانتیمتر | ۸۰ سانتیمتر |
وزن | ۲۲۹۰ کیلوگرم | ۲۶۴۰ کیلوگرم |
ظرفیت بار | ۷۲۵ کیلوگرم | ۸۳۵ کیلوگرم |
ظرفیت یدک کشی | ۳۴۷۰ کیلوگرم | ۳۵۰۰ کیلوگرم |
قیمت | ۵۳ هزار دلار | حدود ۷۰ هزار دلار |
Adnanasl
۲۹ مرداد ۱۴۰۲دسته دنده و نمایشگر هم از قطعات اصلی بی ام دبلیو است و به نظر فضای داخلی کوارترمستر از جیب زیباتره ،فضای داخل جیب خیلی خشن و مقاومه و جنبه زیبایی یا نرمی نداره
(Ali(chevynova
۲۹ مرداد ۱۴۰۲صد در صد جیپ
لندروور هم حریف جیپ نبوده هیچ وقت چه برسه یه کپی از لندروور که شبیه پاژن هست اونم با این قیمت
Amard
۲۹ مرداد ۱۴۰۲نمیدونم بابت تولید این خودرو از لندرور اجازه گرفتن یا نه ولی این اگه یه شرکت چینی میساخت میگفتن کپی لندرور نمیدونم چرا یه آمریکایی باید این همه افرودر از پیکاپ تا suv ول کن این بخره
ناشناس
۳۰ مرداد ۱۴۰۲ماکه فقط مصرفگراوتماشاگرمحصولات وپیشرفتهای صنعت خودروی جهان هستیم!دعواوکری خواندنش هم سهم ماایرانیها!
امادرمقایسه ی جیپ بالندروورهیچ کدومش روهیچ وقت دست کم نگیر!مثلاهمین لندروور،اولین خودرو ساخته شده برای بیرون ازجاده بود،مقام دوم جیپ
برای اینکه ببینیدکدومش برترهست،کاری نداره یک رویارویی وجدال درسخت ترین شرایط ممکن برگزار کنندواین دوماشین روبه قول معروف بندازندبه جون همدیگه مثلادیواره نوردی یاعبورازباتلاق چسبناک و یالجن زار،این که ازداخل آب کم عمق وزلال رودخانه تست بگیرندبه در نمیخوره،واین نشدامتحان۶شش دانگ وسخت!
datsun
۲۹ مرداد ۱۴۰۲رو چه حساب ۷۰ هزارتا؟
ناشناس
۲۹ مرداد ۱۴۰۲روی حساب این که«سرجیم رتکلیف»صاحب امتیاز این خودروی جدیدآفرود،خودش یکی ازثروتمندترین وپولدار ترین آدمهاوافرادانگلیس هست وخودسهامدارهولدینگ انگلیس که برروی خودروی تولیدی خودش این قیمت را گذاشته!البته چون خودش رئیس پتروشیمی وهولدینگ انگلستان هست گفته شده ازموادومتریال بسیارباکیفیت گرانقیمت درساخت اینیوس گرنادیراستفاده میکنه مثلا یه جاتوتبلیغ این ماشین آمده درطبیعت همیشه شرجی وآب هوای نمناک جزیره انگلستان،این ماشین۱۸هیجده سال در برابرپوسیدگی،گارانتی بدنه داره!فکرش روبکنید گارانتی ۱۸سال بدنه دربرابرنمک وشوره وپوسیدگی!
datsun
۲۹ مرداد ۱۴۰۲اینو در جریان نبودم ولی بازهم دلیل قانع کننده ی نیست پیکاپهای آفرودی هست حتی زیر ۵۰ هزار یا کمتر ، به شخصه هایلوکس های دیدم توی جنوب که در خدمت پالایشگاها بودن بدون پلاک سوال که کردم حدود ۱۵ سال مدام کار کرده بودن زیر آفتاب وشرجی حتی برخی رنگ سقف و کاپوت کلا برداشته شده بود ولی ذره ای زنگ زدگی هیچ جای ماشین دیده نمیشد مطمئنا ده سال دیگه هم بری اونا مثله قبلن در صورتی که خیلی ازماشین ها اونجا بعد پنج سال پوسیدگی مثل جذام به جونشون میفتاد، دیگه انگلیس که گرما و شرجیش بیشتر از جنوب نیست،
ناشناس
۲۹ مرداد ۱۴۰۲تاجایی که اطلاع دارم که کشورانگلیس همیشه بارندگی داره و خیلی بایدبدنه خودروباکیفیت و محکم باشهتا۱۸هیجده سال گارانتی بدنه برای ماشین آفرودگرنادیردرنظرگرفته باشندحتی مدل بالای۱۰۰٫۰۰۰صدهزارپوندی هم داره همین مدل تریل مسترفکرکنم
heshmat021
۳۰ مرداد ۱۴۰۲خداییش اروپا از جنوب شرجی تر و بارندگی بیشتری داره
A.m.A
۸ اردیبهشت ۱۴۰۳یکی از دلایلش اینه که توی آمریکا تولید نمیشه و شامل مالیاتی توی آمریکا میشه که برای پیکاپ هایی هست که خارج از آمریکا تولید شدن
DAco
۳۱ مرداد ۱۴۰۲بنظرم ۱۸ سال برای بازارهای رقابتی عدد خاصی نیست.چون پورشه که ماشین لوکسی هست و با اون رنگهای خاص و ظرافت رنگ محصولاتش ۱۲ سال بدون محدودیت کیلومتر، گارانتی خوردگی و زنگ و اینا داره.حالا این که پیک آپ هست و قاعدتا باید گارانتیش همینقدر باشه.
درسته که این دو ماشین از نظر طراحی از هم دور نیستن و احتمالا به همین دلیل نویسنده این مقایسه رو انجام داده اما با توجه به این گیربکس دستی توی آمریکا کم هست و توی پیک آپ های صفر مطرح فقط گلادیاتور و تاکوما دستی هستن بنظر من تاکوما تی آر دی پرو با توجه به قیمتش و تواناییش از هر نظر بهتر از گلادیاتور هست.دیگه ماشین ۷۰ هزار دلاری انگلیسی که جای خود.تاکوما در فولترین حالتش ۴۸ هزار قیمتش هست.
R@min
۲۹ مرداد ۱۴۰۲علاوه بر گلادیاتور تاکوما، رنجر و کلرادو هم هستن با امکانات بیشتر و قیمت مناسب تر و موتورهای با دوام تر !!
موضوع بعدی هم شبکه پشتیبانی و نمایندگی هست که باز هم رقبا با فاصله نجومی جلوترن. این مدل قطعا به تعداد محدودی وارد آمریکا میشه و تاثیری رو بازار نمی زاره.
ali_x76
۲۹ مرداد ۱۴۰۲یه نکته خیلی مهم در مورد جیپ
چرخ های جیپ خارج از بدنه هستن (عرض بدنه کمه) و در صورتی که برای مقاصد حرفهای، نیاز به لاستیکهای خیلی بزرگ (مثلا ۴۰ اینچی) باشه، بدون ایجاد تغییر ساختاری و صرفا با حذف بچه گلگیرها (که آسونه)، انجام میشه.
در حالیکه برای رقبا (برانکو و اینیوس) باید گلگیر و کاپوت برش خورده و اصلاح بشن.
R@min
۲۹ مرداد ۱۴۰۲گلادیاتور هم اول باید لیفت حداقل 1.5 اینچی داشته باشه و بعدش هم سپر با نمونه های کم عرض تر تعویض شه. برانکو هم با لیفت و تعویض سپر خیلی راحت تایر 40 زیرش میره و تمام پنل هاش هم مثل محصولات جیپ ماژولاره کسی انقدر زحمت به خودش نمیده.
اشتباه طراحی این کپی ناقص دیفندر تو جایگذاری چراغ جلو هست که نباید نزدیک چرخ قرار می گرفت. برندهای با تجربه مثل جیپ و فورد و تویوتا چراغ هارو و ادواتشو یا بالای چرخ میزارن یا بهم نزدیک می کنن که برای تعویض فرم کلی جلوی ماشین بهم نخوره.
سالار جان فصل
۲۹ مرداد ۱۴۰۲هر دو قیمت بالایی دارند و ارزش خرید پایین
مازیار
۲۹ مرداد ۱۴۰۲اگه بخوام همچین پیکاپی انتخاب کنم فورد یا شورولت رو ترجیح میدم
lelewed933
۲۹ مرداد ۱۴۰۲قیمت جیپ تمام معادلاتو بهم میزنه
رضا
۲۹ مرداد ۱۴۰۲بعد از مقایسه قیمتها اصلا منطقی به نظر نمیاد انتخابی غیر از جیپ
رومانی>چین>فرانسه
۲۹ مرداد ۱۴۰۲اینیوس خیلی بهتره ولی چون از روی پلتفرم حرام ساخته شده به جیپ رای دادم گرچه اصلا ازش خوشم نمیاد
لعنت بر حرام خور
GMA
۲۹ مرداد ۱۴۰۲اینیوس مشخصات مناسبی داره و رقیب نسبتا توانایی محسوب میشه، تا اینکه آخرش به بخش قیمت میرسی…:))
ناشناس
۲۹ مرداد ۱۴۰۲هردوی این خودروهای پیکاپ آفرودببرندتوسنگلاخ های موهاوی یاگرندکنیون مسابقه سختگیرانه بگذارندتاکاملا مشخص شودکدومش بهتروبرترهست؟البته باوزنه داخل اطاق بارومحفظه حمل بار،که می گذارندکاری نداره که!
مجتبی .
۲۹ مرداد ۱۴۰۲قیمت مناسبتر زوایای بهتر واعتباربرند وخدمات بهتر به گشتاور بیشتر وراحتی جاده میچربه. جیپ انتخابه بهتریه
Amirmohammad
۲۹ مرداد ۱۴۰۲قیمت برابر هم اگه میبود جیپ رو انتخاب میکردم
نکته قابل توجه اینه که کابین جفتشون به شدت جذابه،ترکیب مدرنیته و کلاسیک
Enzo Ferrari 2008
۲۹ مرداد ۱۴۰۲جیپ روبیکان زیبا تر از این مسخرس کپی هست
تو دوزی جیپ خیلی خوبه
سوشیانت
۲۹ مرداد ۱۴۰۲همانطور که تو متن گفته شد آفرود جیپ بهتره مخصوصا با اون زاویه حمله فوق العاده پس بدون شک جیپ انتخابمه👌
ناشناس
۲۹ مرداد ۱۴۰۲هردوی این خودروهای پیکاپ آفرودببرندتوسنگلاخ های موهاوی یاگرندکنیون مسابقه سختگیرانه بگذارندتاکاملا مشخص شودکدومش بهتروبرترهست؟البته باوزنه داخل اطاق بارومحفظه حمل بار،که می گذارندکاری نداره که!
ناشناس
۲۹ مرداد ۱۴۰۲روی حساب این که«سرجیم رتکلیف»صاحب امتیاز این خودروی جدیدآفرود،خودش یکی ازثروتمندترین وپولدار ترین آدمهاوافرادانگلیس هست وخودسهامدارهولدینگ انگلیس که برروی خودروی تولیدی خودش این قیمت را گذاشته!البته چون خودش رئیس پتروشیمی وهولدینگ انگلستان هست گفته شده ازموادومتریال بسیارباکیفیت گرانقیمت درساخت اینیوس گرنادیراستفاده میکنه مثلا یه جاتوتبلیغ این ماشین آمده درطبیعت همیشه شرجی وآب هوای نمناک جزیره انگلستان،این ماشین۱۸هیجده سال در برابرپوسیدگی،گارانتی بدنه داره!فکرش روبکنید گارانتی ۱۸سال بدنه دربرابرنمک وشوره وپوسیدگی!
،،،
۲۹ مرداد ۱۴۰۲هیچ شاسی بلندی رو به جیپ ترجیح نمیدم، برای انتخاب حتی به مشخصاتش هم نگاه نکردم. (( هر جا که عشق خیمه زد جای عقل نیست))
RIO
۲۹ مرداد ۱۴۰۲بدون شک جیپ.
حسن
۲۹ مرداد ۱۴۰۲قیافش که خیلی مضحکه قیمتش هم مثه خودش
ADAK
۲۹ مرداد ۱۴۰۲یکی 1 دلیل قانع کننده بیاره که چرا نباید جیپ را اونم با قیمت حدود 20هزارتا کمتر خرید ؟!!
DAco
۳۱ مرداد ۱۴۰۲برای مردم عادی مزیتی نداره اما برای کسی که اوضاع خوبی داره بهش قدرت خاص بودن بیشتری میده این خودرو. و اینکه ظاهرش برای امثال من خیلی فریبنده هست. من این زبان طراحی رو خیلی میپسندم.
حالا خیلیها هم ممکنه بپرسن شما یک دلیل بیار که چرا کسی باید تاکوما تی آر دی پرو رو ول کنه و بره سراغ گلادیاتور.سلیقهو شخصیت و نوع استفاده اینجا میاد وسط و باعث میشه که ما تاکوما بخریم یا گلادیاتور یا شرکتهای دیگه