جیپ و استلانتیس به عنوان یکی از شناختهشدهترین خودروسازان در دنیا مدعی شدند شاهد دخالتهای سیاسی در کشور چین بوده اند. این خودروساز میگوید در طول ۱۲ سالی که بهصورت جوینت ونچر با شرکت گک چین کار میکرده چنین دخالتهایی را تجربه کرده است. به گزارش بلومبرگ و به نقل از مجله درایو، کارلوس تاوارس مدیرعامل استلانتیس اظهار داشت گروه گک در زمانی که معامله افزایش سهام استلانتیس از ۵۰ به ۷۵ درصد در ژانویه ۲۰۲۲ انجام شد کارهایی را که قرار بود انجام دهد انجام نداد.
تاوارس میگوید:
ما در طول سالهای گذشته بیش از پیش شاهد دخالتهای سیاسی در فضای کسبوکار چینیها بودهایم. ما نمیخواهیم قربانی تحریمهای متقابل باشیم، همانطوری که اخیراً برای برخی شرکتها در دیگر نقاط دنیا اتفاق افتاده است.
از طرف دیگر گروه گک چین مدعی شده به بن بست رسیدن جوینت ونچر با جیپ تقصیر این شرکت نبوده و استلانتیس در دستیابی به موفقیت ناکام بوده است که دلیل آنهم عدم احترام به مصرفکنندگان در بازار خودروی چین به شمار میرود. این خودروساز چینی اظهار میدارد:
جوینت ونچر موردبحث نتوانست مکانیسم عملیاتی ارزشمندی را به منظور هماهنگی با محیط بسیار رقابتی بازار چین تثبیت نماید و به همین خاطر در سالهای اخیر با ضررهای پیدرپی مواجه بود.
بنا به گفته جیپ و استلانتیس، این جوینت ونچر در حال ضرر دادن بوده بهطوریکه برای نجات خود از این باتلاق مجبور به تحمل ضرر ۲۹۷ میلیون دلاری شده است. تا ژانویه ۲۰۲۲ خودروسازان خارجی در چین باید جوینت ونچر ۵۰/۵۰ را با شرکتهای داخلی تأسیس میکردند اما پس از این تاریخ بود که مجوز افزایش سهم خارجیها در این جوینت ونچرها صادر شد. استلانتیس و گروه گک از زمان تأسیس این جوینت ونچر در سال ۲۰۱۰ تاکنون شراکتی ۵۰/۵۰ داشتهاند.
در طول این ۱۲ سال جیپ و استلانتیس خودروهایی همچون چروکی، رنگید، کامپس و گرند کامندر را بین سالهای ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۲ در کشور چین عرضه کرده اند. دیگر برند استلانتیس یعنی فیات نیز خودروهایی برای این کشور را از طریق جوینت ونچر با گک تولید و عرضه میکرد که از جمله آنها میتوان به سدان ویاگو و هاچبک اوتیمو اشاره کرد که سالهای ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۷ عرضه شدند. البته جیپ و استلانتیس اعلام کرده پس از فروپاشی این جوینت ونچر در بازار چین باقی خواهد ماند و محصولات هیبریدی را از طریق شبکه نمایندگیهای کنونی عرضه خواهد کرد.
Ali
۱۲ مرداد ۱۴۰۱لعنت بر حزب کمونیست و اقمار
phonix
۱۲ مرداد ۱۴۰۱والا برا خودشون که خیلی خوب بوده
یه میلیارد نفرو داره نون میده مشکل خاصی هم ندارن البته از بقبه خوب گوش میبره
پویان
۱۲ مرداد ۱۴۰۱ار وقتی که دیدن دارن از چین شکست میخورن این صحبتا شروع شده. پژو و کلن فرانسویها که توی بازار چین شکست خوردن
احمدرضا
۱۲ مرداد ۱۴۰۱اون زمان که چین وجود نداشت سیتروئن وجود داشت
بحث بحث نجس بودنه
AMIR / ARMI
۱۲ مرداد ۱۴۰۱به بهداشت دهان و دندان اهمیت بدید توصیه پدال به شما 😂😂
mahdi-es17
۱۲ مرداد ۱۴۰۱به جلو پنجره ماشین خود اهمیت دهید😂
روشون نمیشه بگن
meysam
۱۲ مرداد ۱۴۰۱خودروسازی مشت نمونه خرواره
تو تمام زمینهها این سیاست کثیف رو دارن
عاق پدال
۱۲ مرداد ۱۴۰۱هواپیمای روسیه رو توقیف کردن میگن سیاسی نیست. بعد تو بازار ازاد به چین میگن سیاسی کاری میکنی.
اها به قول خود فرانسوی ها تو الجزایر 1 میلیون ادم کشتن تا جلوی الجزایری ها رو بگیرن. اینا حساب نمیشه؟
پنجاه سال پیشا تو نیجر پول میدادن مدارس سلفی و تروریستی ایجاد بشه. که نتیجش شد بوکوحرام و الشباب و غیره. حالا اون موقع میگفتن داریم کمک میکنیم. الان ارتش میفرستن تو چاد و مالی و نیجر تا با این بوکوحرام و الشباب و غیره بجنگه . الشباب میدونم مال سومالی و شاخ افریقاس.
خب بچه نیستیم که. میدونیم برا اینکه دوباره برگردین باید بهونه داشته باشین. تازه الان دنیا تشویق میکنه فرانسه رو تا برگرده با اینا بجنگنه. و جالب اینه بگردین به کشورایی که اینا بهشون کمک میکنه. چرا همیشه برا جریانهای افراطی مدرسه میسازن؟ ولی برا بقیه نمیسازن. مثلاتو افغانستان. افغانستان 50 سال پیش که نیست. برا همین امروزه. پول میدادن مدارس مذهبی بسازن. اکثرشونم تو مناطق جنوب. اما برا مناطق شمال که شیعه داره حتی یه مدرسه نمیساختن. نساختن. خب معلومه مرض دارن اینکار رو میکنن.
ببینین چه سنگ اندازیهایی کردن تا فولکس واگن نیاد ایران. به جا اشکودا رنو اومد. به جا سئات داچیا اومد که برند رنو روش زدن.
وگرنه ببینین امریکای جنوبی چقدر فولکس واگن ریخته. افریقا چقدر برندهای اروزن فولکس واگن ریخته. هند رو ببینین. چین رو ببینین فولکس چقدر ریختخه. اما ایران که میشه همش میرسیم به همین فرانسه.
خدا لعنتت کنه فرانسه.
خود من از چین به شدت نفرت دارم. ولی عاشق روسیم.
هههههه