در دههٔ ۷۰ میلادی، جیپ اقدام به ساخت نسخهای الکتریکی از مدل DJ خود برای شرکت پست آمریکا کرد که در ۳۵۷ دستگاه ساخته شد.
مهمترین تغییر صنعت خودروسازی طی چند سال اخیر، حرکت خودروسازان به سمت الکتریکیسازی بوده است. در همین راستا، جیپ هم مدتی است کراساوور الکتریکی کوچک اونجر را به بازار فرستاده و قصد دارد این مسیر را با مدلهای الکتریکی دیگری مثل واگنییر S ادامه دهد؛ اما آیا باور میکنید جیپ که دیرتر از بسیاری خودروسازان وارد عرصهٔ الکتریکیسازی شده، چند دهه پیش یکی پیشگامان این عرضه بوده است؟ درواقع این شرکت در اواسط دههٔ ۷۰ تولید انبوه یک خودروی الکتریکی را آغاز کرد. ما در مورد خودرویی بنام الکتراک صحبت میکنیم که در ادامه به تاریخچهٔ آن خواهیم پرداخت.
نگاهی به جیپ سری DJ
سری DJ، مدلی دوچرخ محرک و ارزانقیمت بود که روی پلتفرم جیپ CJ ساخته شد. ازآنجاییکه این خودرو با استفاده از قطعات موجود جیپ ساخته شده بود، قیمت ارزانی داشت. درواقع، جیپ DJ با قیمت پایهٔ ۱۲۸۴ دلار در سال ۱۹۵۵ معادل ۱۵ هزار دلار امروز، ارزانترین خودروی تولیدی آمریکای محسوب میشد. طراحی بدنهٔ اولین مدل از سری DJ از جیپ CJ-3A سالهای ۱۹۴۹ تا ۱۹۵۳ گرفته شده بود و از همان پیشرانهٔ L-134 استفاده میکرد که در اکثر جیپهای نظامی دیده میشد. این خودرو در نسخههای مختلفی تولی و عرضه شد ولی نسخهٔ مخصوص اداره پست با درهای کشویی و فرمان در سمنت راست، مطمئناً مشهورترین مدل در خانوادهٔ DJ بود و جیپ پستی لقب گرفت. سپس در سال ۱۹۷۴، درحالیکه حدود بیست سال از معرفی سری DJ میگذشت، نسخهٔ الکتریکی آن با نام DJ-5E الکتراک معرفی شد.
جیپ DJ-5E الکتراک
دههٔ ۷۰ آغاز دوران سیاه خودروهای آمریکایی بود. در اوایل این دهه، از یک بحران نفتی شکل گرفت که منجر به افزایش قیمت بنزین شد و از سوی دیگر، قوانین جدید برای آلایندگی خودروها وضع شد. این عوامل، به دوران طلایی خودروهای عضلانی پایان داد و بهعنوانمثال، در پایان دهه، کارخانهٔ فورد در اوهایو که زمانی پیشرانههای افسانهای V8 کبرا جت را تولید میکرد، بهمنظور تولید پیشرانههای چهار سیلندر برای فورد اسکورت تغییر پیدا کرد. در همین دوران، جیپ در مالکیت آمریکن موتورز بود یعنی شرکتی که به آزمایش قوای محرکهٔ الکتریکی علاقه داشت.
جیپ DJ بستری آزمایشی عالی برای یک خودروی الکتریکی بود زیرا در آن سالها تکنولوژی لازم برای ساخت یک خودروی الکتریکی با قابلیت تردد با سرعتهای بالا و پیمایش طولانی وجود نداشت و از این نوع قوای محرکه صرفاً میشد برای ترددهای کوتاه در خیابانهای شهر استفاده کرد یعنی دقیقاً همان کاری که جیپ DJ انجام میداد. مشخصت الکتراک طبق استانداردهای امروزی خندهدار به نظر میرسد ولی برای آن زمان و هدفی که در نظر داشت کافی بود. این خودرو از یک موتور الکتریکی با تنها ۲۰ اسب بخار قدرت استفاده میکرد و ۱۶۴۰ کیلوگرم وزن داشت که حدود ۶۴۰ کیلوگرم از DJ معمولی سنگینتر بود.
برای تأمین انرژی موتور خودرو باطریهای سربی اسیدی ۱۷.۸ کیلووات ساعتی در نظر گرفته شده بود که ۱۱ ساعت طول میکشد تا شارژ شوند. شعاع حرکتی الکتراک کمتر از ۵۰ کیلومتر بود و ۲۰ ثانیه طول میکشید تا به سرعت ۵۰ کیلومتر بر ساعت برسد. حداکثر سرعت این خودرو نیز تنها ۶۵ کیلومتر بر ساعت بود. با وجود چنین مشخصات ضعیفی، الکتراک نسبتاً موفق عمل کرد زیرا شرکت پست ایالاتمتحده ۳۵۲ دستگاه از آن را برای استفاده در لسآنجلس، واشنگتن و ایندیانا یعنی سه شهری که کیفیت هوا در آن پایین بود خریداری کرد. علاوه بر این، کانادا هم پنج دستگاه از این جیپ برقی سفارش داد.
تاریخچهٔ اولین خودروهای الکتریکی ناوگانی
هرچند الکتراک اولین خودروی الکتریکی بود که بهطور خاص برای سرویس پست آمریکا در نظر گرفته شده بود ولی این اولین خودروی الکتریکی ناوگانی محسوب نمیشود زیرا در اواخر قرن نوزدهم از تاکسیهای برقی در آمریکا استفاده میشد. بهعنوانمثال، در سال ۱۸۹۷ شرکت واگن برقی ساموئل با تاکسیهای الکتریکی در نیویورک فعالیت میکرد. اولین وانت الکتریکی برای تحویل کالا نیز در سال ۱۹۰۷ توسط شرکت واکر الکتریک تراکس ساخته شد که موتور ۳.۵ اسب بخاری، کالاها را در سراسر شیکاگو با سرعت ۱۵ کیلومتر بر ساعت جابجا میکرد. بااینحال، در دههٔ ۱۹۱۰ نهایتاً با گسترش پیشرانههای درونسوز، خودروهای الکتریکی از بین رفتند.
Mosafer
۴ مهر ۱۴۰۳یاد کارتون پت پستچی بخیر فک کنم با یکی از اینا نامه میبرد
Saeed
۵ مهر ۱۴۰۳خیر، پت پستچی سریالی انگلیسی بود برای کودکان با دوبله ی شاهکار اونزمان ایران که خودروی مورد استفاده جناب پت پستچی هم لندرور بود.
فرشاد
۴ مهر ۱۴۰۳آقای دهقان لطفاً یک مقاله کامل و مفید به همراه مقایسه بین تمامی جیپ های مونتاژی و وارداتی در ایران بنویسید در آخرش یه بخشی هم اختصاص بدید به ارزش خرید برای استفاده آفرود و روزمره. الان نزدیک 3 ماه دنبال جیپم یکی میگه جیپ صحرا بخر موتور شهباز 6 سیلندر بزار روش اون یکی میگه اگه شهباز میخری فقط کروک بخر چون اتاقش زشته یکی دیگه میاد میگه فقط چروکی چیف بخر اگرم پولت نمیرسه جیپ آهو بخر واقعا موندم چی بگیرم !
بعضیا میگن تویوتا fj کالسکه یا لندرور بخر که خوشم نمیاد چون جیپ های هم دورشون از اونا خوشگل تره.
خودم از بچگی به جیپ KM ارتشی علاقه داشتم چون عموم داشت منتهی برای شهر و مسافرت اصلا سرعت نداره نهایت 80 تا بره
datsun
۵ مهر ۱۴۰۳اونای که تجربه دارن بپرس fj کالسکه اصلا قابل قیاس با جیپ شهباز نیست از هر لحاظ سر تره به دور از تعصب و تجربه خودم بهت توصیه میکنم اگه پول افجی ۴۰ یا پاترول رو داری اصلا سمت شهباز و صحرا نرو
یانکی من هم فرزند کسی هستم
۵ مهر ۱۴۰۳سلام دوستم.خوب متوجه شدم عشق جیپ هستی مثل خودم پس تویوتا و پاترول پیشنهاد نمیکنم.ولی اگر روزی به غیر جیپ فکر کردی پاترول گزینه مناسبی هست اگر دردسر هم نمیخوای پاترول دو در ۴ سیلندر که با نیسان مشترکه و بابت قطعه خیالت راحت.ولی جیپ خوب بستگی به پولت داره چروکی چیف بسیار کم یاب و گرونه و در عین حال بی نظیر و بی رقیب زیبا قدرتمند داری انجین بی باک و خراب نشود.اما جیپهای تولید داخل جیپهای صحرا زیبا و کم استهلاک هستند مجهز به انجین ۴ سیلندر میتسوبیشی و بیشتر ۸ سوپاپ هستند ولی ۱۶ سوپاپ پیدا کنی عالیه.شهباز سلطانه مجهز به انجین ۶ سیلندر ۴۱۰۰ سی سی که روی آریا هم وجود داره با اینکه شبیه به انجین نوا هست و هم حجم ولی نوا ۱۲۰ اسبه ولی انجین شهباز یا آریا تو بعضی منابع تا ۱۶۰ اسب هم اعلام شده ولی ما همون ۱۳۵ اسب میانه رو میگیم نکته بی نظیرش گشتاور خوبش هست که نزدیک ۳۰۰ نیوتن متر گشتاور داره البته تکرار میکنم منابع اعداد مختلف میگن ولی چیزی که من خودم لمس کردم تفاوت دور گرفتن و قدرت زیر پدال تو آریا و نوا خیلی زیاده هر چند آریا سبکتره ولی قدرت رو قشنگ میفهمی.شهباز ایرادش درهای رو کاره تو صحرا تو کار کردن ولی تو شهباز میزنه تو ذوق به همین دلیل کالسکه زیباتر.توصیه من برای شروع و در سر کم صحرا بگیر ولی اگر شهباز فنی سالم پیدا کردی رو هوا بزن
فرشاد
۵ مهر ۱۴۰۳سلام داداش ممنون بابت راهنمایی بودجه من 340 تومنه بجز این یه مقداری هم کنارش گذاشتم برای بازسازی سطحی و تجهیز برای آفرود چند مورد پاترول 2در رفتم دیدم ولی اکثرا کاردار بودن یا اینکه کارکرد بالا و خسته 4دراشون هم فقط مدل پایین چندتا بررسی کردم بیشترشون لش و تو ذوق بودن خودم قصد داشتم یه جیپ کاردار کروک بگیرم حالا شهباز یا صحرا جمعش کنم یه اتاق فایبر هم واسش سفارش بدم بسازن ظاهرشو مثل رنگید Cj-5 کنم منتهی موردای بازسازی شده که میبینم دو به شک میشم. موتور میتسوبیشی که تو جیپ توسن و صحرا گذاشتن حس میکنم ضعیفه میترسم اون کشش و شتاب لازم تو آفرود یا داخل شهرو نداشته باشه ولی احتمالا تو این سه چهار روزه یکی رو انتخاب کنم با کارشناس برم ماشینو بگیرم
Taha Ayoobi
۴ مهر ۱۴۰۳خیلی عجیبه، به هرکی بگی تاریخچه ماشین های برقی اینقدر قدیمیه باور نمیکنه.
🇰🇷
۴ مهر ۱۴۰۳دهه ۷۰ میلادی دهه عجیبی بود
در این دهه ۲ اتفاق بزرگ چهره ی صنعت خودرو رو دگرگون کرد . یکی جهش قیمت نفت بود مخصوصا در سالهای ۷۲ و ۷۹ میلادی که مردم و بازار خودرو رو به سمت خودروهای اقتصادی و کم مصرف سوق داد
یکی هم تشدید قوانین حفاظت از محیط زیست و هوای پاک در سال ۱۹۷۵ بود که از خودروسازان میخواست نوآوری بیشتری به خرج بدن و موتورهای بهینه طراحی کنند . موسوم به قانون CAFE
یه نکته جالب هم این وسط اضافه کنم و اون وضعیت ایران خودمون در اون دوران بود . دهه ۷۰ میلادی مصادف میشه با دهه ۵۰ خودمون . در ابتدای دهه ۵۰ ، اقتصاد ایران شاهد مازاد بودجه و تراز تجاری منفی بوده . همچنین نرخ تورم حدود ۲ درصد و بدهی ایران چیزی حدود ۳ میلیارد دلار بوده . دوستانی که با اقتصاد آشنایی دارند معمولا به عنوان بیماری هلندی ازین وضع یاد میکنند که در اقتصاد متکی به نفت رخ میده
در سال ۱۳۵۲ شرکت ملی نفت کنترل و مالکیت نفت ایران رو در اختیار میگیره و قضیه کنسرسیوم به پایان میرسه . در همین سال جنگ اعراب و اسراییل رخ میده و شاه قبول نمیکنه به تحریم نفت اعراب بپیونده . رییس جمهور امریکا در سالهای ۱۹۷۱ و ۱۹۷۲ ( زمان نیکسون ) در مقابل افزایش بهای نفت مجبور به کاهش ارزش دلار میشه !
اما شاه ایران با این تصمیم مقابله میکنه و اوپک به رهبری شاه ، هر بار با کاهش ارزش دلار ، بهای نفت رو بالاتر میبرده !
یعنی یجورایی خودشو با رییس جمهور امریکا درانداخته بود و به هر قیمتی میخواست اقتصاد ایران پول بیشتری رو از نفت بدست بیاره . در سالهای ۵۲ تا ۵۶ اوج استخراج نفت رخ داد که تا استخراج روزی ۶ میلیون بشکه هم پیش رفت !
در همین اوضاع خبر از اکتشاف میدان جدید نفتی در خلیج فارس اومد که خودش به معنای یه فرصت جدید و قرارداد جدید و پول بیشتر بود . شاه برعکس ذهنیت بعضی دوستان ، به این موضوع واقف بود که نفت تموم شدنیه و نمیشه بهش تکیه کرد . حتی خودش میگفت تا قبل پایان قرن ۲۰ نفت ایران تمومه . اما قصدش این بود که از فرصت ایجاد شده استفاده کنه که پایه های اقصاد جدیدی رو در ایران بنا کنه . درواقع هدف نهاییش اقتصادی مستقل از نفت بود و نگاه ابزاری به نفت داشت
اما مشکل بزرگ بلخره در مدیریت و اقتصاد رخ داد . توزیع نابرابر ثروت ، سو مدیریت و ضعف کشور در زیرساختها و مشکلات این چنینی سرانجام مختوم به افزایش تورم از ۲ به ۲۶ درصدی شد و سایر مشکلات هم به وخامت اوضاع دامن زد تا نارضایتی مردم و در ادامه حوادث ۵۷ رخ بده …
amirkhanzadeh
۴ مهر ۱۴۰۳یاد خودروی الکتریکی همسر هنری فورد اول افتادم
Taha Ayoobi
۴ مهر ۱۴۰۳اولین بحران نفتی 73 بود فک کنم.
یکی از اون نوآوری های جذاب اون دوران هم VTEC هوندا بود.
حسین دهمرد
۵ مهر ۱۴۰۳یعنی شاه فکر کرده میتونه که با قدرت های جهان کل کل کنه؟ اونم با تکیه بر سلاح های خود آمریکاییها؟ بعید میدونم انقدر بی فکر بوده باشه اون مصاحبه هاش مصرف داخلی داشته . نشون به اون نشون که دقیقا همون زمان عقاب اوپک تولید نفت رو تا رقم بی سابقه ی ۶ میلیون بشکه در روز بالا بردن تا کمبود نفت تو آمریکا جبران بشه اما کافی نبود. ضمنا اون زمان مثل الان ایران مجبور شدن برای خرید نفت پول بی پشتوانه چاپ کنن که نتیجه ش شد کاهش ارزش دلار.
خود شاه تو سخنرانیش افزایش قیمت کالاهای اساسی رو بین سیصد تا چهار درصد میگه. بالاخره وقتی اینا از اینور انرژی رو گرون کنن کشور های صنعتی محصولاتشون گرون در میومد واسه شون و این به ضرر ما بود چون اونها صاحب صنعت و تولید کننده ی محصول بودن و ما وارد کننده و در بهترین حالت مونتاژکار. مردمم میگفتن اینهمه نفت میفروشی پس کو نتیجه ش چرا روز به روز همه چی گرونتر میشه. و شد آنچه شد.
حکایت آشناییه تاریخ داره تکرار میشه.
new reventon
۵ مهر ۱۴۰۳بعد الان میشینید تو یه کراس آور لوکس 5 متری با قابلیت پیمایش 600 کیلیومتر و شارژ شدن در عرض 20 دقیقه،
ارور هم میدین
مهندس
۵ مهر ۱۴۰۳کراس اور برقی چه پیشرفتی نسبت به درونسوز شده؟ همش شده ضرر حتی نمیشه گفت دارم از محیط زیست حمایت میکنم تازه لذت رانندگی هم صفر
مهردادکمال
۵ مهر ۱۴۰۳خدایی از سایبرتراک قشنگتره
18:45
۵ مهر ۱۴۰۳عجب مطلب زیر خاکی بود ممنون🥇🥇🙏
بنابراین اولین شاسی بلند برقی تاریخ تسلا مدل x نبود!
nikan
۵ مهر ۱۴۰۳مدل x کراس اوره