جیپ گرند چروکی 4xe در بازار اروپا قیمت بسیار گرانی دارد و با مجموعهای از شاسیبلندهای بهتر مثل بامو X5 و رنجروور اسپرت مواجه است.
هرچند نسخهٔ پلاگینهیبریدی جیپ گرند چروکی با نام 4xe بیش از یک سال است که در بازار ایالاتمتحده عرضه میشود اما این خودرو تازه به اروپا رسیده و سرانجام فرصت رانندگی با آن را در جادههای بریتانیا پیدا کردیم. کابین این شاسیبلند آمریکایی با پلاستیک مشکی براق پیانو پوشیده شده است که دیگر برندها چندان از آن استفاده نمیکنند زیرا نهتنها احساس لوکسی ندارد بلکه در استفادههای خانوادگی بهراحتی خراشیده میشود. البته برای تریم چوبی روی داشبورد گرند چروکی از متریال بهتری استفاده شده و توجه را به خود جلب میکند.
بااینوجود، کیفیت ساخت کلی خودرو خیلی چشمگیر نیست زیرا در طول آزمایش رانندگی صدای جیرجیر زیادی از داشبورد و دیگر قطعات به گوش میرسید. مطمئناً این سطح کیفیت چیزی نیست که از یک شاسیبلند بزرگ لوکس با قیمت پایهٔ نزدیک به ۷۰ هزار پوند انتظار میرود چه رسد به تیپ پرچمدار آزمایشی ما که ۸۵,۶۱۵ پوند قیمت داشت (قیمت گرند چروکی 4xe در امریکا از ۵۹,۸۶۵ دلار آغاز میشود و در گرانترین تیپ به ۷۳,۳۴۵ دلار میرسد). این قیمت، گرند چروکی را در برابر خودروهایی مثل بامو X5، رنجروور اسپرت و حتی پورشه کاین قرار میدهد که همگی چندین لیگ جلوتر از این جیپ هستند.
گرند چروکی 4xe در تیپهای لیمیتد، تریلهاوک، اوورلند و سامیت رزرو عرضه میشود که همگی به صفحه آمپر دیجیتالی ۱۰.۲۵ اینچی، نمایشگر لمسی ۱۰ اینچی، گرمکن و تهویه صندلیهای جلو، سیستم صوتی آلپین و سیستم سلکت ترین مجهز هستند. تیپ تریلهاوک بیشتر روی آفرود تمرکز دارد و اوورلند تجهیزات بیشتری را اضافه میکند اما تیپ پرچمدار ما از تمام امکانات و تجهیزات مثل رینگهای ۲۱ اینچی، هدآپ دیسپلی، سیستم تعلیق بادی، تنظیم برقی ۱۶ جهته صندلیهای جلو با ماساژور و نمایشگر ۱۰ اینچی سرنشین جلو برخوردار است.
بااینحال، متأسفانه در عمل، تکنولوژیهای گرند چروکی برچسب قیمتی گزاف آن را توجیه نمیکنند. هرچند صفحه آمپر و نمایشگر لمسی مرکزی جیپ نسبتاً واضح هستند اما پاسخگویی خیلی سریعی ندارند درحالیکه دیدن نمایشگر سوم حتی زمانی که نور صفحه را تا انتها زیاد کردیم هم بسیار دشوار بود. سیستم صوتی مکایناش با ۱۹ بلندگو نیز نمیتواند این مشکلات را کمرنگ جلوه دهد.
بااینحال، گرند چروکی از کابین بسیار جاداری با فضای سخاوتمندانهای برای سرنشینان عقب بهره میبرد که فضای سر و پای کافی در اختیار افرادی با قد بالای ۱۸۰ سانتیمتر قرار میدهد. همچنین برای سرنشینان عقب کنترلهای سیستم تهویه و چهار پورت شارژ هم در نظر گرفته شده درحالیکه صندوق بار فضای قابلتوجه ۴۷۵ لیتری را ارائه میکند. البته در اروپا برای گرند چروکی خبری از صندلیهای ردیف سوم نیست و نسخهٔ هفتنفرهٔ L در این قاره عرضه نمیشود.
یکی از دلایل قیمت پایهٔ گران گرند چروکی در اروپا این است که تمام مدلهای آن فقط با پیشرانهٔ پلاگینهیبریدی عرضه میشوند. این قوای محرکه از یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر توربو به همراه یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک و یک پکیج باطری ۱۷.۳ کیلووات ساعتی تشکیل شده است که دو موتور الکتریکی را تغذیه میکند. یکی از این موتورها در گیربکس ادغام شده و به چرخها نیرو میدهد درحالیکه دیگری یک موتور ژنراتور برای سیستم استارت استاپ است. این خودرو میتواند تا ۵۰ کیلومتر را بهصورت تمام الکتریکی طی کند.
گرند چروکی 4xe در حالت تمام الکتریکی خودرویی آرام است و کابین بسیار ساکتی دارد. این ویژگی وقتی با سیستم تعلیق بادی ترکیب میشود که در همهٔ تیپها بهصورت استاندارد وجود دارد، سواری بسیار نرم و باکیفیتی را فراهم میکند. موقعیت رانندگی بالا نیز دید خوبی را به مسیر پیش رو فراهم میکند. با تخته کردن گاز، این شاسیبلند بزرگ بهطور شگفتآوری شتاب میگیرد و کمی بیش از ۶ ثانیه طول میکشد تا به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد. بااینحال، انجام این کار مستلزم روشن شدن پیشرانهٔ بنزینی است که با تولید سروصدای خشن هرگونه احساس تجمل را محو میکند. خارج از بزرگراه و در جادههای روستایی نیز خودرو بادیرول زیادی در پیچها از خود نشان میدهد.
همانطور که از یک جیپ انتظار میرود، گرند چروکی از چند ویژگی مخصوص آفرود و حالات رانندگی خارج جاده بهره میبرد تا به راننده هنگام عبور از مسیرهای ناهموار کمک کند. برای آزمایش تواناییهای آفرود این خودرو، ما این شاسیبلند ۲.۵ تنی را از آسفالت خارج کردیم و هر چالشی که بر سر راه آن قرار دادیم را با لاستیکهای جادهای استاندارد بدون مشکل پشت سر گذاشت. البته مسلماً گرند چروکی نمیتواند مثل رانگلر از روی موانع عبور کند برای شاسیبلندی با این اندازه از تواناییهای آفرود بسیار خوبی برخوردار است.
جمعبندی
گرند چروکی 4xe حداقل در اروپا خودروی قابلتوجهی نیست. هرچند این ماشین از بسیاری جهات عملکرد خوبی دارد اما زمانی که قیمت به بیش از ۸۵ هزار پوند میرسد، بهاندازهٔ کافی خوب نخواهد بود و رقبایی مثل بامو X5 و رنجروور اسپرت پویاتر و لوکستر هستند. از سوی دیگر، برای کسانی که به دنبال یک شاسیبلند لوکس هستند که بتواند از پس مسیرهای سخت برآید، لندروور دیفندر بهترین انتخاب خواهد بود.
مشخصات فنی جیپ گرند چروکی 4xe هیبرید
Jeep Grand Cherokee 4xe | |
پیشرانه | ۲ لیتری ۴ سیلندر توربو هیبریدی |
قدرت | ۳۷۵ اسب بخار |
گشتاور | ۶۳۷ نیوتن متر |
گیربکس | ۸ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ |
شتاب صفرتاصد | ۶.۳ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت |
طول | ۴,۹۱۴ میلیمتر |
عرض | ۲,۱۴۹ میلیمتر |
ارتفاع | ۱,۸۵۸ میلیمتر |
برد الکتریکی | ۵۰ کیلومتر |
قیمت پایه بریتانیا | ۶۹,۹۱۵ پوند |
قیمت تستشده | ۸۵,۶۱۵ پوند |
قیمت آمریکا | ۵۹,۸۶۵ دلار |
قیمت تستشده | ۷۳,۳۴۵ دلار |
امتیاز | ۲.۵ از ۵.۰ |
مازیار
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳معنی الکی گرون رو هم فهمیدیم
amir
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳اگه بفهمن تیگو۸ پرو تو ایران بیش از ۴۰هزاردلار فروخته میشه میخوان چیکار کنن؟
مازیار
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳حیران شد و بگرفت به دندان سر انگشت
(Ali(chevynova
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳بجاش هندی نیست
amir
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳دلیل مسخره ای داری الان کرایسلر که زیر مالکیت استلانتیسه و یدونه پاسیفیکا بیشتر رو خط تولید نداره اوضاعش خراب تره یا لندروور هندی با طعم تاتاموتورز؟
مازیار
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳اگه میخوای جایگاه هندی رو بدونی برو تو مقاله عبارت “چندین لیگ جلوتر از این جیپ هستند” رو پیدا کن
سوشیانت
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳تو خود متن گفته این ماشین اصن رقیب بی ام x5 و و رنجرور اسپرت نیست تو اروپا قیمتش زیادی گرونه در ضمن گرند واگنیر قاتل اروپایی ها سلام رسوند
مازیار
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳وای قاتل داره میاد😱
ممد ژانگولر
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳خدا وکیلی همه چی کامله .مطمینا اون شاسی همیشگی جیپو به ارث برده که خیلی مهمه .داخل زیبا و عالی .بیرون با وقار .فقط همه جیپو به ارزونی هم میشناسن.احساس میکنم ۱۵۰۰۰دلار بالا میگن که اگه اصلاح بشه برای همه خط و نشونیه.
سوشیانت
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳آره معنی الکی گرون یعنی جی ال اس که بیشترین قیمت رو داشت ولی از اسکالید و نویگیتور شکست خورد
مازیار
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳او بله اسکالید و نویگیتور
یانکی من هم فرزند کسی هستم
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳خدا وکیلی هر جور نگاه کنی مشخصه اونی که تست کرده فقط دنبال کوبوندن آمریکاییهاست.اصلا اشاره نمیکنه که بابا تو انگلیس دارن کلی عوارض رو قیمت ماشین میزارن حتی اگر اختلاف ارزش پوند و دلار رو هم در نظر نگیریم بازم اختلاف قیمت با آمریکا قابل چشم پوشی نیست ۱۳ چوب اختلافه که ارزش پوند رو اضافه کنیم نزدیک ۲۰ هزار دلار اختلاف قیمته یعنی با این پول میشه یه رنگید هم خرید.پس اگر جیپ میخواست رو ماشینش این قیمت رو اضافه کنه کلی چرم و چوب برای این یارو میزاشت.میگه x5 بهتره آیا x5. توان آفرود این غول رو داره حتی یک دهم هم نداره.فروش جیپ مورد نظر تو بازار آزاد آمریکا گواه عالی بودن این ماشینه.
amir
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳از این حرفا بگذریم
اوسکلانتیس وجه برندهای آمریکایی زیر دستشو خیلی اورده پایین عملا بقیه رو داره فدای آلفا و مازراتی و… میکنه که مثل اونا پتانسیل بهره وری ندارن
الان دوج چقدر پتانسیل فروش داره ولی چلنجر رو ورداشتن برقی کردن دوج هورنت عملا آلفاست کرایسلر هم که مونده با یدونه پاسیفیکا که اونم فروشش در حال کاهش میشه بعضی اوقات
ممد ژانگولر
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳داش امیر انقدر این شرکت اوسلانتیسو مسخره نکن.شرکت خوبیه.اگر این شرکت زیر بال و پر جیپو نمیگرفت الان ی همچین محصولای با کیفیت و زیبایی تولید نمیکرد.جاش تو زباله دان تاریخ بود .جیپ عشقیه که داره خیلی بهتر میشه.این حرفهارو از کجاتون در میارین به مولا سولاخ مغزمون ترکید.
Parham
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳اسهالانتیس فقط میخواد زرت زرت برقی اروپایی بده بیرون بدون توجه به برندش
دیگه با خودش نمیگه کسی بخواد سدان برقی بگیره از دوج آمریکایی نمیگیره.
ولی جدا از اینا عجب جیپ دل چسبیه فقط مشکلش همون قیمت بالاشه وگرنه تو خیلی از زمینه ها بهتر از رقباشه.
froG-driVer
۱ خرداد ۱۴۰۳آمریکایی های جدید حتی نگاه به عکساشونم لذت بخش چهبرسه خرید و رانندگیشون🤤
سوشیانت
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳فعلا که آلفارومئو و مازراتی قراره بر اساس پلتفرم برقی دوج و جیپ ساخته بشن خوشبختانه فقط هورنت از پلتفرم آلفارومئو استفاده میکنه که اونم یه هاچبکه که خیلی توانمند نیست
پیام
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳واقعا همه چیش عالیه از قیمت تا طراحی و …
مهران
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳فاقد ارزش
ارسلان
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ماشین ۷۳,۰۰۰ دلاری چطور شده ۸۵,۰۰۰ پوند (۱۰۸,۰۰ دلار) ؟! ۴۲ درصد گرون تر…!!! آمریکا باید مثل چین با اینام رفتار کنه
.
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳آمریکایی ۲ لیتری
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳خوشگله
مهدی
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳برندهای چینی دارن کاری میکنن که ماشینای اروپایی و آمریکایی همگی گرون به نظر بیان…
دیگه چه برسه به ماشینایی که واقعا هم تو حالت عادی گرونن
اینا مشکل فروش پیدا خواهند کرد همگی
Taha Ayoobi
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳به همه ماشین های یکه تو متن گفته ترجیح میدمش
سعید رحیمی
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳جیپ اولین ماشین شاسی بلند دنیارو ساخت، بقیه کمپانیها ازش پیروی کردند و رقیبش شدند و امروز با سربلندیِ روزهای اول،،، درحال پیشروی است.
ضمنن گرندچروکی زیبا، مدرن، باکیفیت و باقدرت است👏
آریا
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳آمریکایی 2 لیتری 4 سیلندر😞
آمریکایی باید غول گشتاور باشه
آریا
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳نسخه 6 سیلندر صفرشو تو دبی 200 هزار درهم
که میشه 55 هزار دلار که به نظرم از این هیبرید ارزش خریدش بیشتره