تجربه و آزمایشجیپ

پشت فرمان جیپ گرند چروکی 4xe هیبرید، توانمند اما گران‌قیمت

جیپ گرند چروکی ۴xe در بازار اروپا قیمت بسیار گرانی دارد و با مجموعه‌ای از شاسی‌بلندهای بهتر مثل ب‌ام‌و X5 و رنجروور اسپرت مواجه است.

هرچند نسخهٔ پلاگین‌هیبریدی جیپ گرند چروکی با نام ۴xe بیش از یک سال است که در بازار ایالات‌متحده عرضه می‌شود اما این خودرو تازه به اروپا رسیده و سرانجام فرصت رانندگی با آن را در جاده‌های بریتانیا پیدا کردیم. کابین این شاسی‌بلند آمریکایی با پلاستیک مشکی براق پیانو پوشیده شده است که دیگر برندها چندان از آن استفاده نمی‌کنند زیرا نه‌تنها احساس لوکسی ندارد بلکه در استفاده‌های خانوادگی به‌راحتی خراشیده می‌شود. البته برای تریم چوبی روی داشبورد گرند چروکی از متریال بهتری استفاده شده و توجه را به خود جلب می‌کند.

بااین‌وجود، کیفیت ساخت کلی خودرو خیلی چشمگیر نیست زیرا در طول آزمایش رانندگی صدای جیرجیر زیادی از داشبورد و دیگر قطعات به گوش می‌رسید. مطمئناً این سطح کیفیت چیزی نیست که از یک شاسی‌بلند بزرگ لوکس با قیمت پایهٔ نزدیک به ۷۰ هزار پوند انتظار می‌رود چه رسد به تیپ پرچم‌دار آزمایشی ما که ۸۵,۶۱۵ پوند قیمت داشت (قیمت گرند چروکی ۴xe در امریکا از ۵۹,۸۶۵ دلار آغاز می‌شود و در گران‌ترین تیپ به ۷۳,۳۴۵ دلار می‌رسد). این قیمت، گرند چروکی را در برابر خودروهایی مثل ب‌ام‌و X5، رنجروور اسپرت و حتی پورشه کاین قرار می‌دهد که همگی چندین لیگ جلوتر از این جیپ هستند.

گرند چروکی ۴xe در تیپ‌های لیمیتد، تریل‌هاوک، اوورلند و سامیت رزرو عرضه می‌شود که همگی به صفحه آمپر دیجیتالی ۱۰.۲۵ اینچی، نمایشگر لمسی ۱۰ اینچی، گرم‌کن و تهویه صندلی‌های جلو، سیستم صوتی آلپین و سیستم سلکت ترین مجهز هستند. تیپ تریل‌هاوک بیشتر روی آفرود تمرکز دارد و اوورلند تجهیزات بیشتری را اضافه می‌کند اما تیپ پرچم‌دار ما از تمام امکانات و تجهیزات مثل رینگ‌های ۲۱ اینچی، هدآپ دیسپلی، سیستم تعلیق بادی، تنظیم برقی ۱۶ جهته صندلی‌های جلو با ماساژور و نمایشگر ۱۰ اینچی سرنشین جلو برخوردار است.

بااین‌حال، متأسفانه در عمل، تکنولوژی‌های گرند چروکی برچسب قیمتی گزاف آن را توجیه نمی‌کنند. هرچند صفحه آمپر و نمایشگر لمسی مرکزی جیپ نسبتاً واضح هستند اما پاسخگویی خیلی سریعی ندارند درحالی‌که دیدن نمایشگر سوم حتی زمانی که نور صفحه را تا انتها زیاد کردیم هم بسیار دشوار بود. سیستم صوتی مک‌ایناش با ۱۹ بلندگو نیز نمی‌تواند این مشکلات را کمرنگ جلوه دهد.

بااین‌حال، گرند چروکی از کابین بسیار جاداری با فضای سخاوتمندانه‌ای برای سرنشینان عقب بهره می‌برد که فضای سر و پای کافی در اختیار افرادی با قد بالای ۱۸۰ سانتی‌متر قرار می‌دهد. همچنین برای سرنشینان عقب کنترل‌های سیستم تهویه و چهار پورت شارژ هم در نظر گرفته شده درحالی‌که صندوق بار فضای قابل‌توجه ۴۷۵ لیتری را ارائه می‌کند. البته در اروپا برای گرند چروکی خبری از صندلی‌های ردیف سوم نیست و نسخهٔ هفت‌نفرهٔ L در این قاره عرضه نمی‌شود.

یکی از دلایل قیمت پایهٔ گران گرند چروکی در اروپا این است که تمام مدل‌های آن فقط با پیشرانهٔ پلاگین‌هیبریدی عرضه می‌شوند. این قوای محرکه از یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر توربو به همراه یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک و یک پکیج باطری ۱۷.۳ کیلووات ساعتی تشکیل شده است که دو موتور الکتریکی را تغذیه می‌کند. یکی از این موتورها در گیربکس ادغام شده و به چرخ‌ها نیرو می‌دهد درحالی‌که دیگری یک موتور ژنراتور برای سیستم استارت استاپ است. این خودرو می‌تواند تا ۵۰ کیلومتر را به‌صورت تمام الکتریکی طی کند.

گرند چروکی ۴xe در حالت تمام الکتریکی خودرویی آرام است و کابین بسیار ساکتی دارد. این ویژگی وقتی با سیستم تعلیق بادی ترکیب می‌شود که در همهٔ تیپ‌ها به‌صورت استاندارد وجود دارد، سواری بسیار نرم و باکیفیتی را فراهم می‌کند. موقعیت رانندگی بالا نیز دید خوبی را به مسیر پیش رو فراهم می‌کند. با تخته کردن گاز، این شاسی‌بلند بزرگ به‌طور شگفت‌آوری شتاب می‌گیرد و کمی بیش از ۶ ثانیه طول می‌کشد تا به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد. بااین‌حال، انجام این کار مستلزم روشن شدن پیشرانهٔ بنزینی است که با تولید سروصدای خشن هرگونه احساس تجمل را محو می‌کند. خارج از بزرگراه و در جاده‌های روستایی نیز خودرو بادی‌رول زیادی در پیچ‌ها از خود نشان می‌دهد.

همان‌طور که از یک جیپ انتظار می‌رود، گرند چروکی از چند ویژگی مخصوص آفرود و حالات رانندگی خارج جاده بهره می‌برد تا به راننده هنگام عبور از مسیرهای ناهموار کمک کند. برای آزمایش توانایی‌های آفرود این خودرو، ما این شاسی‌بلند ۲.۵ تنی را از آسفالت خارج کردیم و هر چالشی که بر سر راه آن قرار دادیم را با لاستیک‌های جاده‌ای استاندارد بدون مشکل پشت سر گذاشت. البته مسلماً گرند چروکی نمی‌تواند مثل رانگلر از روی موانع عبور کند برای شاسی‌بلندی با این اندازه از توانایی‌های آفرود بسیار خوبی برخوردار است.

جمع‌بندی

گرند چروکی ۴xe حداقل در اروپا خودروی قابل‌توجهی نیست. هرچند این ماشین از بسیاری جهات عملکرد خوبی دارد اما زمانی که قیمت به بیش از ۸۵ هزار پوند می‌رسد، به‌اندازهٔ کافی خوب نخواهد بود و رقبایی مثل ب‌ام‌و X5 و رنجروور اسپرت پویاتر و لوکس‌تر هستند. از سوی دیگر، برای کسانی که به دنبال یک شاسی‌بلند لوکس هستند که بتواند از پس مسیرهای سخت برآید، لندروور دیفندر بهترین انتخاب خواهد بود.

مشخصات فنی جیپ گرند چروکی ۴xe هیبرید

Jeep Grand Cherokee 4xe
پیشرانه ۲ لیتری ۴ سیلندر توربو هیبریدی
قدرت ۳۷۵ اسب بخار
گشتاور ۶۳۷ نیوتن متر
گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ
شتاب صفرتاصد ۶.۳ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت
طول ۴,۹۱۴ میلی‌متر
عرض ۲,۱۴۹ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۸۵۸ میلی‌متر
برد الکتریکی ۵۰ کیلومتر
قیمت پایه بریتانیا ۶۹,۹۱۵ پوند
قیمت تست‌شده ۸۵,۶۱۵ پوند
قیمت آمریکا ۵۹,۸۶۵ دلار
قیمت تست‌شده ۷۳,۳۴۵ دلار
امتیاز ۲.۵ از ۵.۰

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۸ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۷ دیدگاه‌ها

  1. مازیار

    ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (3292 ديدگاه)

    معنی الکی گرون رو هم فهمیدیم

    موافقم 11
    مخالفم 6
    1. amir

      ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (3600 ديدگاه)

      اگه بفهمن تیگو۸ پرو تو ایران بیش از ۴۰هزاردلار فروخته میشه میخوان چیکار کنن؟

      موافقم 15
      1. مازیار

        ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (3292 ديدگاه)

        حیران شد و بگرفت به دندان سر انگشت

        موافقم 8
        مخالفم 3
    2. (Ali(chevynova

      ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (7370 ديدگاه)

      بجاش هندی نیست

      موافقم 7
      مخالفم 14
      1. amir

        ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (3600 ديدگاه)

        دلیل مسخره ای داری الان کرایسلر که زیر مالکیت استلانتیسه و یدونه پاسیفیکا بیشتر رو خط تولید نداره اوضاعش خراب تره یا لندروور هندی با طعم تاتاموتورز؟

        موافقم 7
        مخالفم 6
      2. مازیار

        ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (3292 ديدگاه)

        اگه میخوای جایگاه هندی رو بدونی برو تو مقاله عبارت “چندین لیگ جلوتر از این جیپ هستند” رو پیدا کن

        موافقم 12
        مخالفم 7
        1. سوشیانت

          ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (3466 ديدگاه)

          تو خود متن گفته این ماشین اصن رقیب بی ام x5 و و رنجرور اسپرت نیست تو اروپا قیمتش زیادی گرونه در ضمن گرند واگنیر قاتل اروپایی ها سلام رسوند

          موافقم 1
          مخالفم 7
        2. مازیار

          ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (3292 ديدگاه)

          وای قاتل داره میاد😱

    3. ممد ژانگولر

      ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (4128 ديدگاه)

      خدا وکیلی همه چی کامله .مطمینا اون شاسی همیشگی جیپو به ارث برده که خیلی مهمه .داخل زیبا و عالی .بیرون با وقار .فقط همه جیپو به ارزونی هم میشناسن.احساس میکنم ۱۵۰۰۰دلار بالا میگن که اگه اصلاح بشه برای همه خط و نشونیه.

      موافقم 5
      مخالفم 4
    4. سوشیانت

      ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (3466 ديدگاه)

      آره معنی الکی گرون یعنی جی ال اس که بیشترین قیمت رو داشت ولی از اسکالید و نویگیتور شکست خورد

      موافقم 4
      مخالفم 7
      1. مازیار

        ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (3292 ديدگاه)

        او بله اسکالید و نویگیتور

        موافقم 6
        مخالفم 1
  2. یانکی من هم فرزند کسی هستم

    ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (309 ديدگاه)

    خدا وکیلی هر جور نگاه کنی مشخصه اونی که تست کرده فقط دنبال کوبوندن آمریکاییهاست.اصلا اشاره نمیکنه که بابا تو انگلیس دارن کلی عوارض رو قیمت ماشین میزارن حتی اگر اختلاف ارزش پوند و دلار رو هم در نظر نگیریم بازم اختلاف قیمت با آمریکا قابل چشم پوشی نیست ۱۳ چوب اختلافه که ارزش پوند رو اضافه کنیم نزدیک ۲۰ هزار دلار اختلاف قیمته یعنی با این پول میشه یه رنگید هم خرید.پس اگر جیپ میخواست رو ماشینش این قیمت رو اضافه کنه کلی چرم و چوب برای این یارو میزاشت.میگه x5 بهتره آیا x5. توان آفرود این غول رو داره حتی یک دهم هم نداره.فروش جیپ مورد نظر تو بازار آزاد آمریکا گواه عالی بودن این ماشینه.

    موافقم 8
    مخالفم 10
    1. amir

      ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (3600 ديدگاه)

      از این حرفا بگذریم
      اوسکلانتیس وجه برندهای آمریکایی زیر دستشو خیلی اورده پایین عملا بقیه رو داره فدای آلفا و مازراتی و… میکنه که مثل اونا پتانسیل بهره وری ندارن
      الان دوج چقدر پتانسیل فروش داره ولی چلنجر رو ورداشتن برقی کردن دوج هورنت عملا آلفاست کرایسلر هم که مونده با یدونه پاسیفیکا که اونم فروشش در حال کاهش میشه بعضی اوقات

      موافقم 9
      مخالفم 2
      1. ممد ژانگولر

        ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (4128 ديدگاه)

        داش امیر انقدر این شرکت اوسلانتیسو مسخره نکن.شرکت خوبیه.اگر این شرکت زیر بال و پر جیپو نمیگرفت الان ی همچین محصولای با کیفیت و زیبایی تولید نمیکرد.جاش تو زباله دان تاریخ بود .جیپ عشقیه که داره خیلی بهتر میشه.این حرفهارو از کجاتون در میارین به مولا سولاخ مغزمون ترکید.

        موافقم 4
        مخالفم 4
      2. Parham

        ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (744 ديدگاه)

        اسهالانتیس فقط میخواد زرت زرت برقی اروپایی بده بیرون بدون توجه به برندش
        دیگه با خودش نمیگه کسی بخواد سدان برقی بگیره از دوج آمریکایی نمیگیره.
        ولی جدا از اینا عجب جیپ دل چسبیه فقط مشکلش همون قیمت بالاشه وگرنه تو خیلی از زمینه ها بهتر از رقباشه.

        موافقم 7
        مخالفم 2
        1. froG-driVer

          ۱ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (1011 ديدگاه)

          آمریکایی های جدید حتی نگاه به عکساشونم لذت بخش چه‌برسه خرید و رانندگیشون🤤

      3. سوشیانت

        ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (3466 ديدگاه)

        فعلا که آلفارومئو و مازراتی قراره بر اساس پلتفرم برقی دوج و جیپ ساخته بشن خوشبختانه فقط هورنت از پلتفرم آلفارومئو استفاده میکنه که اونم یه هاچبکه که خیلی توانمند نیست

        موافقم 3
        مخالفم 7
  3. پیام

    ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (2135 ديدگاه)

    واقعا همه چیش عالیه از قیمت تا طراحی و …

    موافقم 4
    مخالفم 6
  4. مهران

    ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (68 ديدگاه)

    فاقد ارزش

    موافقم 4
    مخالفم 7
  5. ارسلان

    ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (260 ديدگاه)

    ماشین ۷۳,۰۰۰ دلاری چطور شده ۸۵,۰۰۰ پوند (۱۰۸,۰۰ دلار) ؟! ۴۲ درصد گرون تر…!!! آمریکا باید مثل چین با اینام رفتار کنه

    موافقم 9
    مخالفم 4
  6. .

    ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (28 ديدگاه)

    آمریکایی ۲ لیتری

    موافقم 4
    مخالفم 1
  7. ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (4846 ديدگاه)

    خوشگله

    موافقم 2
    مخالفم 1
  8. مهدی

    ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (147 ديدگاه)

    برندهای چینی دارن کاری میکنن که ماشینای اروپایی و آمریکایی همگی گرون به نظر بیان…
    دیگه چه برسه به ماشینایی که واقعا هم تو حالت عادی گرونن
    اینا مشکل فروش پیدا خواهند کرد همگی

    موافقم 3
    مخالفم 1
  9. Taha Ayoobi

    ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (4230 ديدگاه)

    به همه ماشین های یکه تو متن گفته ترجیح میدمش

    موافقم 10
    مخالفم 3
  10. سعید رحیمی

    ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (18 ديدگاه)

    جیپ اولین ماشین شاسی بلند دنیارو ساخت، بقیه کمپانیها ازش پیروی کردند و رقیبش شدند و امروز با سربلندیِ روزهای اول،،، درحال پیشروی است.
    ضمنن گرندچروکی زیبا، مدرن، باکیفیت و باقدرت است👏

    موافقم 3
    مخالفم 5
  11. آریا

    ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (188 ديدگاه)

    آمریکایی 2 لیتری 4 سیلندر😞
    آمریکایی باید غول گشتاور باشه

    موافقم 1
    مخالفم 3
  12. آریا

    ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (188 ديدگاه)

    نسخه 6 سیلندر صفرشو تو دبی 200 هزار درهم
    که میشه 55 هزار دلار که به نظرم از این هیبرید ارزش خریدش بیشتره

    موافقم 2
    مخالفم 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا