جیپ گرند چروکی و لندروور دیسکاوری هردو شاسیبلندهای لوکسی با تواناییهای آفرود هستند اما با قیمت بالای ۷۰ هزار دلار، کدامیک انتخاب بهتری خواهد بود؟
برای چندین دهه، جیپ و لندروور شاسیبلندهای جذابی با تواناییهای بیراهه نوردی ساختهاند و گرند چروکی و دیسکاوری مطلوبترین مدلها در خانوادهٔ خود محسوب میشوند زیرا هردو مدل بهاندازهای بزرگ هستند که بتوانند پنج بزرگسال و وسایلشان را جابجا کنند ولی نه آنقدر بزرگ که ناخوشایند به نظر برسند. با عرضهٔ نسل جدید گرند چروکی به بازار در سال ۲۰۲۲ و دیسکاوری که سال گذشته بهروزرسانی ملایمی را تجربه کرد، زمان آن فرارسیده است که این دو شاسیبلند لوکس و مناسب آفرود را در برابر هم قرار دهیم.
فضای داخلی و بار
گرند چروکی: کابین جیپ با طراحی سطح بالا و تریم دورنگ خود بلافاصله بیننده را تحت تأثیر قرار میدهد. مقادیر زیادی چرم و کروم کابین این ماشین را واقعاً به سطح لوکس ارتقاء دادهاند. این فضا هم عالی به نظر میرسد و هم احساس میشود. بزرگترین انتقاد به کابین گرند چروکی اما استفادهٔ بیشازحد از تریم مشکی پیانو در کنسول میانی است که خواهناخواه خط و خش خواهد خورد. بااینحال، صندلیهای خودرو عالی هستند و بهخوبی بدن را دربر میگیرند. کنسول وسط عریض هرچند باعث شده فضای جلو کمی تنگ شود اما سقف شیشهای بزرگ نور زیادی را وارد کابین میکند.
فضای هردو ردیف صندلیها مناسب بزرگسالان است و فضای سر ۱,۰۰۱ میلیمتری برای اکثر افراد کافی خواهد بود. هرچند فضای پای عقب با کمی کاهش به ۹۷۰ میلیمتر رسیده اما هنوز هم سرنشینان عقب مشکلی نخواهند داشت. صندوق بار خودرو نیز با کف مسطح، فضای بزرگ ۱۰۶۸ لیتری را ارائه میکند. با فشردن دکمهای، صندلیهای عقب با نسبت ۴۰ به ۶۰ تا میشوند و این رقم به ۲۰۰۵ لیتر افزایش پیدا میکند. حداکثر ظرفیت یدک کشی گرند چروکی هم با پیشرانهٔ V8 به ۳۲۷۰ کیلوگرم میرسد.
دیسکاوری: کابین شاسیبلند بریتانیاییها با فضای مشکی و طراحی بسیار سادهٔ داشبورد بهاندازهٔ رقیب آمریکایی جذاب نیست و تریمهای نقرهای هم بهتنهایی نمیتوانند این فضا را بهتر کنند. استفاده از نئوپرن (پلاستیک مصنوعی مقاوم در برابر گرما و کثیفی) حرکت هوشمندانهای است که به دیسکاوری حال و هوای ماجراجویانهٔ بیشتری میبخشد اما کنسول مرکزی خودرو کمی ارزان به نظر میرسد. روی صندلی راننده، خط پایین پنجرهها دید خوبی را به طرفین خودرو فراهم میکند و ماساژور هم در لیست آپشنها وجود دارد هرچند که در خودروی آزمایشی ما وجود نداشت.
صندلیهای عقب دیسکاوری هم معایب و هم مزیتهایی دارند. پشتی این صندلیها نسبت به جیپ حمایت بیشتری از بدن دارد و فضای سر عقب تنها حدود یک سانتیمتر از گرند چروکی کمتر است اما فضای پای ۹۵۰ میلیمتری، ۵۰ میلیمتر از رقیب کمتر است. دلیل این موضوع وجود صندلیهای ردیف سوم در دیسکاوری است که فقط برای استفادههای کوتاهمدت مناسب خواهند بود. اگر خواهان این صندلیها در جیپ باشید اما باید سراغ گرند چروکی L بروید. هنگام باز بودن هر سه ردیف صندلی، فضای بار تنها ۲۵۸ لیتر است اما با خواباندن صندلیهای ردیف سوم و دوم این رقم به ترتیب به ۱۲۷۴ و ۲۱۰۴ لیتر افزایش پیدا میکنند. ظرفیت یدک کشی دیسکاوری هم با موتور شش سیلندر خطی حداکثر ۳۷۲۰ کیلوگرم خواهد بود.
چکیده: جیپ با کابین مدرنتر خود در همان نگاه اول جلبتوجه میکند درحالیکه خیلی طول میکشد تا جذب لندروور شویم. کابین هردو خودرو باکیفیت و بیسروصدا است اما گرند چروکی گرانتر به نظر میرسد که این موضوع در این کلاس اهمیت زیادی دارد.
قوای محرکه، رانندگی، مصرف سوخت
گرند چروکی: گرند چروکی بهصورت استاندارد با پیشرانهٔ ۳.۶ لیتری V6 پنتاستار عرضه میشود که ۲۹۳ اسب بخار قدرت و ۳۴۸ نیوتن متر گشتاور دارد اما نمونهٔ آزمایشی ما که از تیپ بالا ردهٔ سامیت رزرو است، از پیشرانهٔ سفارشی ۵.۷ لیتری V8 همی بهره میبرد. این موتور ۳۵۷ اسب بخار قدرت و ۵۳۰ نیوتن متر گشتاور را به گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک ZF تحویل میدهد. این موتور هشت سیلندر اما مصرف سوخت بالایی دارد و در هر صد کیلومتر بهصورت ترکیبی ۱۳.۸ لیتر بنزین میسوزاند. بااینحال، این V8 صدای جذابی دارد که در دوران کوچکسازی موتورها و القای اجباری امروزی کمیاب است. گرند چروکی بهصورت استاندارد با انتقال قدرت محرک عقب ارائه میشود و سامانهٔ چهارچرخ محرک برای آن قابل سفارش است.
هرچند ترمزهای گرند چروکی بازخورد کمی دارند اما شاسیبلند جیپ در بخش احساس فرمان امتیاز خوبی کسب میکند زیرا غربیلک فرمان بزرگ آن نهتنها وزن خوبی دارد بلکه پاسخهای دقیق و تیزی را ارائه میکند. البته این به معنای پیمودن مسیرهای پرپیچوخم با سرعت بالا نیست ولی بطورکلی گرند چروکی برای شاسیبلندی در این کلاس و اندازه رفتار خوبی دارد. در این زمینه بدون شک سیستم تعلیق بادی هم کمککننده است و دستاندازهای بزرگ و کوچک را جذب میکند تا جایی که حتی زیر رینگهای بزرگ ۲۱ اینچی هم ضربهها بهسختی احساس میشوند. جیپ همچنین با وجود شخصیت آفرودی خود، روی بزرگراه اعتمادبهنفس بالایی به راننده میدهد. البته ما این مدل فانتزی سامیت رزرو را به هیچ مسیر آفرود و چالشبرانگیزی نبردیم ولی طبق تجربه میدانیم که نسخهٔ تریلهاوک در خارج جاده بسیار توانمند است.
دیسکاوری: این خودرو که در تمام نسخهها بهصورت استاندارد با سامانهٔ چهارچرخ محرک عرضه میشود، در نسخهٔ پایهٔ P300 زیر کاپوت یک موتور ۲ لیتری چهار سیلندر توربو با ۳۰۰ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور دارد اما نمونهٔ آزمایشی ما به پیشرانهٔ بروز شدهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی مجهز است که با کمک توربوشارژر و سیستم هیبریدی خفیف، ۳۶۰ اسب بخار قدرت و ۵۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. روی کاغذ، این اعداد تقریباً همسطح جیپ هستند اما در عمل دیسکاوری برتری واضحی دارد. موتور توربو در رانندگیهای شهری قدرت نرم و روانی را ارائه میکند و حداکثر گشتاور آن خیلی زود ارائه میشود و بنابراین حتی اگر دیسکاوری خودروی بزرگتری باشد، این بزرگی به ندرت احساس خواهد شد.
پدال ترمز بازهٔ حرکتی طولانیتری دارد که عادت کردن به آن کمی طول خواهد کشید و دقت فرمان هم کمی پایین است. همچنین هرچند دیسکاوری هم مثل گرند چروکی به تعلیق بادی مجهز است اما رینگهای بزرگ ۲۲ اینچی با لاستیکهای فاق کوتاه، سواری را خشکتر از رقیب کردهاند درحالیکه در بزرگراه نیز کابین خودرو بهاندازهٔ جیپ ساکت نیست. برتری اصلی لندروور اما در مصرف سوخت است که با ۱۱.۲ لیتر بهصورت ترکیبی، بسیار از موتور V8 جیپ کممصرفتر بوده و تقریباً مصرفی هماندازهٔ موتور V6 گرند چروکی دارد.
چکیده: در این بخش به لطف موتور مدرنتر توربو با سیستم هیبریدی خفیف، برتری با لندروور است و بنابراین امیدواریم پیش از آنکه دیر شود موتور جدید هورکین را زیر کاپوت جیپ ببینیم.
طراحی بیرونی
گرند چروکی: طراحی نسل جدید گرند چروکی را میتوان تازهسازی محافظهکارانی از طراحی نسل قبلی دانست. جلوپنجرهٔ هفت قسمتی جیپ حالا توسط چراغهای باریکتری احاطه شده و طراحان از کروم بیشتری نسبت به رقیب بریتانیایی استفاده کردهاند. همچنین رینگهای ۲۱ اینچی فانتزی هم بهخوبی دهانهٔ گلگیرها را پر کردهاند.
دیسکاوری: لندروور سالها است که به طراحیهای ساده و مینیمال روی آورده و نسل کنونی دیسکاوری که در سال ۲۰۱۷ رونمایی شد هم از این قاعده مستثنی نیست. البته حرکت این ماشین از شاسی مستقل به پلتفرم یکپارچه همراه با یک تحول بزرگ از فرم جعبهای شکل قبلی بود.
چکیده: هرچند ما از بین این دو لندروور را ترجیح میدهیم چون ظریفتر و گرانتر به نظر میرسد اما برخی ظاهر کلاسیک گرند چروکی را میپسندند و برخی دیگر ممکن است فرم مدرنتر دیسکاوری را ترجیح دهند؛ بنابراین، برندهٔ واضحی در این بخش نداریم.
قیمت
گرند چروکی: قیمت پایهٔ گرند چروکی در تیپ لاردو محرک عقب از ۴۰,۱۲۰ دلار آغاز میشود اما تیپ سامیت رزرو که در اینجا میبینید بهصورت استاندارد به سامانهٔ چهارچرخ محرک مجهز است که قیمت آن با پکیج تکنولوژی و موتور V8 به ۷۳,۲۷۵ دلار رسیده است.
دیسکاوری: تیپ پایهٔ دیسکاوری بسیار مجهزتر از گرند چروکی بوده و قیمت آن در نسخهٔ P300 از ۵۷,۹۵۰ دلار آغاز میشود. خودروی آزمایشی ما ولی از نسخهٔ P360 R-Dynamic HSE است که قیمت پایهٔ ۷۲,۸۵۰ دلاری دارد اما هنوز هم میتوان آپشنهایی را برای آن سفارش داد که البته اکثراً از موارد تزئینی بیرونی هستند و هیچ تکنولوژی آفرودی مثل قفل دیفرانسیل در بین آنها وجود ندارد. درهرحال، قیمت نمونهٔ آزمایشی ما با آپشنهایی مثل گرمکن غربیلک فرمان به ۷۵,۶۱۰ دلار رسیده است.
چکیده: در این بخش جیپ با قیمت ارزانتر بهراحتی لندروور را مغلوب میکند و این کار را در حالی انجام میدهد که احساس گرانتری دارد. این یک شاهکار است.
نتیجه
به وضوح گرند چروکی در نسل جدید خود به سطح بالاتر بازار حرکت کرده است. البته تیپهای پایینی این خودرو همچنان همان احساس اقتصادی و سطح پایینی را دارند که گرند چروکی را به چنین خودروی محبوب و پرفروشی تبدیل کرده است اما مطمئناً تیپ سامیت رزرو بهاندازهٔ کافی لوکس هست که بتوان آن را در برابر لندروور و یا حتی بامو X5 و مرسدس بنز GLE قرار داد. البته دیسکاوری هم مزیتهای خود را دارد. این ماشین به موتور مدرن و نرمی مجهز است که مصرف سوخت کمتری دارد. همچنین با وجود شهرت محصولات جگوار-لندروور به قابلیت اطمینان پایین، دیسکاوری در طول آزمایش هفتروزهٔ ما مشکلی پیدا نکرد. بااینحال، پکیج کلی گرند چروکی بیشتر ما را تحت تأثیر قرار داد. این ماشین کابین بسیار زیبایی دارد و موتور V8 آن صدایی حماسی تولید میکند. هرچند مصرف سوخت بالا بزرگترین مشکل جیپ است اما این مشکل برای اینکه پیروزی را از گرند چروکی بگیرد کافی نبود.
مقایسه مشخصات فنی
جیپ گرند چروکی | لندروور دیسکاوری | |
پیشرانه | ۵.۷ لیتری V8 | ۳.۰ لیتری I6 توربو |
قدرت | ۳۵۷ اسب بخار | ۳۶۰ اسب بخار |
گشتاور | ۵۳۰ نیوتن متر | ۵۰۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۸ سرعته اتوماتیک | ۸ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ |
مصرف سوخت | ۱۳.۸ لیتر ترکیبی | ۱۱.۲ لیتر ترکیبی |
طول | ۴,۹۱۵ میلیمتر | ۴,۹۵۵ میلیمتر |
عرض | ۱,۹۶۸ میلیمتر | ۱,۹۹۹ میلیمتر |
ارتفاع | ۱,۸۰۱ میلیمتر | ۱,۸۸۷ میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | ۲,۹۶۴ میلیمتر | ۲,۹۲۳ میلیمتر |
حجم صندوق بار | ۱۰۶۸/۲۰۰۵ لیتر | ۲۵۸/۱۲۷۴/۲۱۰۴ لیتر |
ظرفیت سرنشین | ۵ نفر | ۷ نفر |
ظرفیت یدک کشی | ۳۲۷۰ کیلوگرم | ۳۷۲۰ کیلوگرم |
قیمت تستشده | ۷۳,۲۷۵ دلار | ۷۵,۶۱۰ دلار |
mercedes
۱۲ اسفند ۱۴۰۱انتخابم لندروور
RENAULT5
۱۲ اسفند ۱۴۰۱نظر سنجی 🚙
چیپ گرند چروکی👍
لندروور دیسکاوری👎
علی
۱۲ اسفند ۱۴۰۱جیپ انتخابمه . موتور همی ۸ سیلندر تنفس طبیعی ، دیگه سنگ تموم گذاشته جیپ با این موتورش ، دیگه چی بخواهیم از این بهتر
هیوا
۲۳ اسفند ۱۴۰۱موتور ماله جیپ نیست و موتور دوج هست
IMAN1199
۱۲ اسفند ۱۴۰۱حتی قابلیت آفرود اینا هم از بنز G کلاس بهتره از بقیه لحاظ مثل سواری اصلا ولش کن
iman1199
۱۴ اسفند ۱۴۰۱بنز G کلاس نسخه های آفرودر ویژه مثل ۴×۴² داره که نتنها اینها در آفرود و هرچیزی با اون قابل مقایسه نیستن بلکه آفرودش از هر آفرودر تویوتایی و هر لندکروزی کلا خیلی بهتره و درسطح بسیار بالاتری قراره داره از هر لحاظ و اونها رو لوله میکنه و خداییش رسما مثل پادشاهان و شماره یک های آفرودر های فول سایز یعنی فورد اف ۱۵۰ رپتور آر و رم تی آر تیرکس و هامر ها میشه مرسدس بنز G کلاس اینها از اروپا و امریکا پادشاهان و یکه تاز و شماره یک آفرودر های فول سایز در جهان هستن خداییش و مگر بزرگتران در سگمنت های بالاتر از خودشان بهتر از خودشان باشد
رامین
۱۵ اسفند ۱۴۰۱کاملا درسته وقتی سخنی متعصبانه و از روی دانش شخصی گفته نشه به دل میشینه . درود بر شما
iman1199
۱۵ اسفند ۱۴۰۱بله ماهم جواب حرفی رو دادیم که از روی هیت کردن و متعصبانه و از دلخواه خودش بود
چون باید این منطقی و علمی باشه که گفتیم
(Ali(chevynova
۱۲ اسفند ۱۴۰۱ماشالاه جیپ اصیل
جیپ پدر شاسی بلند های لوکس و افروده
واگونییر بعنوان اولین شاسی بلند لوکس جهان در1963 پایه گذار این سبک بود
فقط انگلستان
۱۲ اسفند ۱۴۰۱درود داداش علی عزیز
اصلا انتخاب راحتی برای من نبود
شاسی بلندهای آمریکایی یه حس مخصوصی دارن که نمیشه از کنارشدن گذشت
💖💖💖
فورد
۱۲ اسفند ۱۴۰۱طراحی کابین و بدنه جیپ کاملا برتر از لندروور می باشد
F
۱۲ اسفند ۱۴۰۱وقتی مدل قبلی گرند چروکی رو با این مدل جدید مقایسه میکنم این حس بهم دست میده، نوجوانی سالم و شاداب و پر تلاش، فرزند یک کشاورزه زحمت کش و حلال خور، خیلی هم به پدرش کمک میکنه و تلاش میکنه، در کنارش درس هم میخونه، بعد از حدود ده سال، این پسره روستاییه بی آلایش و ساده تبدیل میشه به یک مهندس و جوانه خوشتیپ و پولدار و با کلاس که هنوزم مثل اون موقع ها دوست داشتنیه، ولی رشد کرده و پیشرفت کرده.
زیزیگولو
۱۲ اسفند ۱۴۰۱تشبیه جالبی بود 👏👏👏
Ehsan
۱۲ اسفند ۱۴۰۱رنج روور نسل قبلش کابین و کنسولش بی نظیر بود! الان اون همه دکمه و طراحی زیبا تبدیل شده به یه مانتیور ساده و زشت
بنظرم کابینش فاجعست
BMW/M-POWER
۱۲ اسفند ۱۴۰۱صد در صد لندروور دیسکاوری بدون لحظه ای شک و تردید حتی اگر دو برابر گرون تر از چیپ بود
Elmiraj
۱۲ اسفند ۱۴۰۱گرند چروکی در نسل قبل برای پادشاهی در این کلاس به یک کابین سطح بالا نیاز داشت که جیپ به آن پی برده بود و در نسل جدید به خوبی آن را برطرف کرد.
زیزیگولو
۱۲ اسفند ۱۴۰۱جیپ گرند چروکی مخصوصاً نسخه تراک هاوک 👍👍👍
Taha Malek
۱۲ اسفند ۱۴۰۱جفت ماشینا خیلی عالین ان بنظرم ماشینا شدیدا نزدیکن به هم انتخاب کاملا انتخاب سلیقه ایه
در قسمت عقب دیسکاوری این نسل طراحی شدیدا خنگ میزنه یادمه تو گرند تور هم خیلی مسخرش کردن من انتخابم جیپه
KAMI
۱۲ اسفند ۱۴۰۱آخه کی دیسکاوری کج و کوله رو انتخاب میکنه جرمی کلارکسون با همه انگلیسی بودن و غیرت داشتن رو محصولات تاتا لندروور کلی این ماشین و طراحشو مسخره کرد
سطح جیپ رو با این مقایسه ها پایین نیارید
یوسف
۱۲ اسفند ۱۴۰۱اتفاقا برعکس…..
این مدل دیسکاوری مثل نقل و نبات داره فروش میره…… و بسیار مناسب خانواده و سفر و گردشه…..
یوسف
۱۲ اسفند ۱۴۰۱جیپ رو دوست دارم….
اما انتخابم دیسکو…..
البته کابین جیپ بهتره…. اما نباید فراموش کرد لندرور حدود ۷ سال از طراحیش میگذره و هنوز هم جذابه…..
نسل جدیدش واسه 2024 میآد و میترکونه
Alireza
۱۲ اسفند ۱۴۰۱کابین جیپ واقعا زیبا تره
R/T
۱۲ اسفند ۱۴۰۱جیپ گرند چروکی با این عکسhttps://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2023/03/2022-Jeep-Grand-Cherokee-Comparison-27-679×452-1.jpg
جذب کرد منو
faster
۱۲ اسفند ۱۴۰۱عجیبه که یک عکس از نمای پشت جیپ توی مطلب وجود نداره
Mehdi
۱۲ اسفند ۱۴۰۱طراحی داخلی جیپ نه تنها از لندرور بهتر بلکه اگه نگیم بهترین جز بهترین هاست تو کلاس خودش،لندرور طراحی خارجی جذابی داره ولی داخلش به شدت قدیمی شده و ساده است
برعکس اکثر خودروسازا که تو نسل های جدیدشان خراب کردند طراحیاشون مثل اس کلاس بنز و بقیه کلاساش،موستانگ و کلا فورد و کامرو و … که نسل جدیدشان افت داشته اکثر خودروها اینطور بودند جیپ و یه سری خودرو ها برعکس خیلی جذاب شده نسل جدیدشان و رو به صعود بود
جیپ،کوروت،مزدا ۳،کلا مزدا،کمری،هایلندر،کادیلاک،جنسیس،اپتیما اینا فعلا یادمه نسل جدیدشان طراحی بهتری داشته
بیشتر خودرو ها رفتند سمت مانیتور بزرگ بدون کلید فیزیکی
علت جذاب بودن جیپم همینه که این مسیر نرفته
Iman
۱۲ اسفند ۱۴۰۱تو هر سگمنتی جیپ رو به هر رقیبی ترجیح میدم
کلا برخلاف بعضیا عاشق محصولات گروه فیات کرایسرهستم از داج و جیپ تا آلفا رومئو
shetab-car
۱۲ اسفند ۱۴۰۱اینکه طراحی عقب رنجروور متقارن نیست به هیچ عنوان نشانه متفاوت بودن و خاص بودن محسوب نمیشه کاملا بی ریخت شده
OM.01
۱۲ اسفند ۱۴۰۱من خودم تو تهران چندماه پیش دیسکاوری گذرموقت دیدم البته فکر کنم مدل 2017 یا 2018 بود. برخلاف عکس ها واقعا از نزدیک خوشگله و اصلا حسی که پشت عکس بهتون میده رو حضوری بهتون نمیده. خودمم اصلا باور نمیکردم. همچنین درخصوص کابین هم باید بگم تو دیسکاوری میتونید تریم سفید یا شتری یا قهوه ای و… انتخاب کنید. مشکلی بابت تریم وجود نداره.
متاسفانه گرندچروکی در نسخه بیس 40هزار دلاری حرف خاصی برای گفتن چه کیفیت چه امکانات چه موتوری نداره و اینو همه میگن اما نسخه های بالا رده واقعا گزینه جذاب و وسوسه کننده ای هست(البته این ماجرا نسخه بیس و فول تو همه ماشینا هست)
نمیشه به قاطعیت گفت کدوم برتره و بین این 2 تا انتخاب سلیقه ای هست