جیپ

جیپ هوریکین، شاسی‌بلند آفرود عجیب با دو پیشرانه V8 در عقب و جلو!

در سال ۲۰۰۵، جیپ با رونمایی از کانسپت هوریکین در نمایشگاه خودروی دیترویت، همه را شگفت‌زده کرد. این شاسی‌بلند مجهز به دو موتور ۵.۷ لیتری همی V8 و سیستم فرمان‌پذیری چهارچرخ بود.

در دهه ۲۰۰۰، خودروسازان با خلق کانسپت‌های عجیب‌وغریب، توانایی‌های مهندسی خود را به رخ می‌کشیدند. در این میان، کرایسلر، شرکت مادر جیپ، با معرفی کانسپت هوریکین در نمایشگاه خودروی دیترویت ۲۰۰۵، گامی فراتر گذاشت. این خودرو نه‌تنها نشان‌دهنده اوج خلاقیت جیپ بود، بلکه به‌عنوان ابزاری قدرتمند برای بازاریابی، توانایی‌های این برند در ساخت خودروهای آفرود را به نمایش گذاشت. هوریکین با دو موتور هِمی V8 و ویژگی‌های آینده‌نگرانه‌ای مانند سیستم فرمان‌پذیری چهارچرخ، به یکی از به‌یادماندنی‌ترین کانسپت‌های تاریخ تبدیل شد.

کانسپت هوریکین هرچند امضای کلاسیک جیپ یعنی جلوپنجره هفت ‌شیاری را حفظ کرده بود اما بدون در و با تنها دو صندلی، ظاهری کاملاً غیرمتعارف داشت. بدنه این خودرو از فیبر کربن سبک و مقاوم ساخته شده بود و با وزن ۱۷۴۶ کیلوگرم، علی‌رغم وجود دو موتور قدرتمند، نسبتاً سبک محسوب می‌شد. شاسی یکپارچه با ستون آلومینیومی در زیر بدنه نیز استحکام را افزایش داده و به‌عنوان سیستم محافظ زیر خودرو عمل می‌کرد. این خودرو با ۳۶.۳ سانتی‌متر فاصله از زمین، زاویه حمله ۶۴ درجه، زاویه خروج ۸۶.۷ درجه و زاویه شکست ۳۱.۵ درجه، توانایی‌های آفرود بی‌نظیری داشت. برای مقایسه، جیپ رانگلر مدل ۲۰۰۵ زاویه حمله ۴۱.۸ درجه، زاویه خروج ۳۱.۳ درجه و زاویه شکست ۲۲.۳ درجه ارائه می‌داد.

قوای محرکهٔ هوریکین از دو موتور ۵.۷ لیتری همی V8 تشکیل شده بود که هرکدام ۳۳۵ اسب بخار قدرت و ۵۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کردند. این دو موتور که یکی در جلو و دیگری در عقب نصب شده بود درمجموع ۶۷۰ اسب بخار قدرت و ۱۰۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کردند. برای کنترل این قدرت عظیم، یک گیربکس کمکی اختصاصی طراحی شد که نیرو را با همکاری گیربکس پنج سرعتهٔ اتوماتیک معمولی کرایسلر به هر چهارچرخ منتقل می‌کرد. هوریکین مجهز به سیستم غیرفعال‌سازی سیلندرها هم بود که امکان استفاده از ۴، ۸، ۱۲ یا ۱۶ سیلندر را بسته به نیاز راننده فراهم می‌کرد. هوریکین با این مشخصات، شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت را در کمتر از ۵ ثانیه طی می‌کرد که برای یک آفرودر در آن زمان، حیرت‌انگیز بود.

یکی از نوآورانه‌ترین ویژگی‌های هوریکین، سیستم فرمان‌پذیری چهارچرخ بود که سه حالت مختلف داشت. این سیستم سه در حالت «استاندارد»، چرخ‌های عقب در جهت مخالف چرخ‌های جلو می‌چرخیدند تا شعاع گردش کاهش یابد. در حالت «خرچنگی»، هر چهارچرخ در یک جهت می‌چرخیدند و به خودرو امکان حرکت جانبی را می‌داد و حالت «چرخش درجا» که با چرخاندن چرخ‌های جلو و عقب به سمت داخل، شعاع گردش صفر را فراهم می‌کرد. این سیستم برای آفرود در فضاهای تنگ، مانند مسیرهای صخره‌ای یا گلی، ایده‌آل بود و به راننده امکان مانورپذیری بی‌نظیری می‌داد.

هوریکین همچنین از سیستم تعلیق مستقل در هر چهارچرخ با ۵۰.۸ سانتی‌متر تراول (بازی تعلیق) بهره می‌برد که توسط کمک‌فنرهای پیچشی کنترل می‌شد. لاستیک‌های ۳۷ اینچی روی رینگ‌های ۲۰ اینچی نیز توانایی صعود از موانع دشوار را افزایش می‌دادند. کابین هوریکین، با فیبر کربن و تزئینات آلومینیومی صیقلی، فضایی کاربردی و درعین‌حال جذاب داشت. صفحه آمپر و کنترل‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده بودند که راننده به‌سرعت اطلاعات را درک کند و اهرم‌های تنظیم حالت‌های فرمان، کاربری آسانی داشتند.

هوریکین با این ویژگی‌های خیره‌کننده، جوایز متعددی را از آن خود کرد ولی بااین‌وجود، هیچ برنامه‌ای برای تولید انبوه آن وجود نداشت زیرا هزینه ساخت یک آفرودر با دو موتور V8 و سیستم فرمان‌پذیری پیچیده، بسیار گزاف بود. باوجود‌این، فناوری‌هایی مانند فرمان‌پذیری چهارچرخ، پتانسیل استفاده در خودروهای تولیدی آینده را داشتند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۲ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۵ دیدگاه‌ها

  1. SepehrV10

    ۳۰ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (87 ديدگاه)

    این شاسی‌بلند مجهز به دو موتور ۵.۷ لیتری همی V8 و سیستم فرمان‌پذیری چهارچرخ بود.

    موهای بدنم سیخ شد
    معنی واقعی هیولا
    فک کنین دو تا ۵.۷ V8 روی یه سوپر آفرود (جمعا ۱۶ سیلندر و ۱۱.۴ لیتر و قدرت بیشتر از دوج یه سوپر اسپرت تو اون زمان)
    خیلی ترسناکه

    موافقم 25
    مخالفم 2
    1. ممد ژانگولر

      ۳۰ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (4428 ديدگاه)

      حضرت عباسی عجب چیز تی بیستیه . دیوار راستو میره بالا

      موافقم 14
      مخالفم 1
    2. SMS

      ۳۱ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (715 ديدگاه)

      Cpu ام سوخت

  2. SepehrV10

    ۳۰ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (87 ديدگاه)

    ببخشید دوج رو اشتباهی اضافه نوشتم

    موافقم 7
    مخالفم 1
  3. مازیار

    ۳۰ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (1461 ديدگاه)

    آها این سیستم چرخش درجا مفید و موثر هست نسبت به سیستم چرخش درجای جی‌واگن برقی
    چون تو این حالت چرخها تو راستای خودشون حرکت میکنن اما تو جی‌واگن خارج از راستای خودشون درواقع روی زمین کشیده میشن و این دو باهم خیلی فرق دارن بخصوص تو مسیرهای سخت و واموندگی
    هرچند همین پیچیدگی و افراط‌گری دلیل عدم تولیدش شد اما پدیده جالبی بود

    موافقم 18
    مخالفم 2
  4. Ali

    ۳۰ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (73 ديدگاه)

    چقدر عکسش تو مجله ها بود

    موافقم 8
    مخالفم 1
  5. Saeedfarshchian

    ۳۰ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (347 ديدگاه)

    مثل عنکبوت میشد اونوقت
    از هر جایی بالا میرفت

    موافقم 9
    مخالفم 1
  6. ar-ma-n

    ۳۰ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (232 ديدگاه)

    ممنون بابت تهیه این مطلب جناب دهقان.

    یک سوال جناب دهقان آیا تعدادی از مقاله های پدال پاک شده یا من همچنین احساس دارم.

    بخصوص هشتک آفرود یا افرود ؟؟

    موافقم 1
    مخالفم 1
    1. امیر دهقان

      ۳۰ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (788 ديدگاه)

      ارادت
      خیر هیچکدوم از مطالب پاک نشدن
      این مشکل به دلیل تغییراتی در برچسب‌های مطالب ایجاد شده که امیدواریم درست بشه

      موافقم 3
      مخالفم 1
  7. حسین دهمرد

    ۳۰ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (2794 ديدگاه)

    موتور عقبی داغ نمیکرده؟ رادیاتشو کجا تعبیه کردن که داغ نکنه؟

    موافقم 2
    مخالفم 4
  8. Cadillac-V

    ۳۰ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (166 ديدگاه)

    جیپ نشون داد سلطان آفرود خودخودشه فقط
    اینکه ۲۰ سال پیش چنین شاهکاری رو معرفی کرده عجیبه، بقول علی آقا ماشاالله

    موافقم 8
    مخالفم 2
  9. یانکی من هم فرزند کسی هستم

    ۳۰ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (489 ديدگاه)

    این جیپ ۴ تا دیفرانسیل مجزا داره

    موافقم 3
    مخالفم 2
  10. Roham

    ۳۱ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (768 ديدگاه)

    فکر می کردم فقط سیتروئن ماشین دو موتور ساخته!!
    ماشینای دو موتوره دیگه ای هم هست؟

  11. رامتین

    ۳۱ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (3384 ديدگاه)

    عجب غولی بوده. البته ای کاش 4 صندلی تعبیه میشد.

    موافقم 1
    مخالفم 3
  12. وحید شاهویردی علمداری

    ۳۱ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    توصیه میکنم علاقه مندان سیستم انتقال قدرت خاص این مدل رو ببینن با سرچ معمولی میاد.گاردان های طرفین و…کلی سیستم مکانیکی

    موافقم 1
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا