در زمانهای که کل صنعت خودرو به سمت الکتریکی سازی حرکت میکند، استلانتیس با یک تصمیم برجسته اقدام به معرفی پیشرانه ۶ سیلندر ۳ لیتری توربو با نام هوریکین کرده است. این پیشرانه در کل خانواده جیپ واگونیر ۲۰۲۳ بکار خواهد رفت اما قبل از اینکه چنین چیزی رخ دهد برخی مدلهای محدود گرند واگونیر ۲۰۲۲ نیز با نسخه قویتر این پیشرانه در دسترس خواهند بود. این نیروگاه در حالت پرقدرتتر خود خروجی ۵۱۰ اسب بخاری و گشتاور ۶۷۸ نیوتون متری تولید میکند. EPA هماکنون مصرف سوخت گرند واگونیر مجهز به این پیشرانه را نیز منتشر کرده است.
جیپ گرند واگونیر اولین بار با پیشرانه ۸ سیلندر ۶.۴ لیتری معرفی شد و مصرف سوخت بزرگراهی/شهری/ترکیبی نسخه چهار چرخ محرک آن به ترتیب ۱۳/۱۸/۱۵.۶ لیتر در هر صد کیلومتر گزارش شده است. اما پیشرانه جدید هوریکین به لطف حجم کمتر و استفاده از توربوشارژر مصرف سوخت بهتری دارد. این خودرو در صورت استفاده از نیروگاه ۶ سیلندر مصرف سوخت بزرگراهی/شهری/ترکیبی به ترتیب ۱۱.۷/۱۶.۸/۱۳.۸ لیتر در هر صد کیلومتر دارد. در صورت انتخاب مدل تک دیفرانسیل قاعدتاً مصرف سوخت گرند واگونیر اندکی کمتر خواهد بود.
شاید این میزان مصرف سوخت برای پیشرانه هوریکین پایین نباشد اما باید به این نکته اشاره کنیم که پیشرانه جدید استلانتیس نه تنها کممصرفتر از پیشرانه ۸ سیلندر است بلکه از نظر قدرت نیز بر آن برتری دارد. زمانی که واگونیر ۲۰۲۳ با پیشرانه ۶ سیلندر جدید معرفی شود مصرف سوخت آن باید کمتر باشد زیرا خروجی استاندارد این پیشرانه برابر با ۴۲۰ اسب بخار و گشتاورش نیز ۶۱۰ نیوتون متر است. جیپ در زمان معرفی این پیشرانه اظهار داشت خروجی استاندارد آن برای مصرف سوخت پایین تنظیم شده است بنابراین انتظار ارقام مصرف سوخت بهتری خواهیم بود.
واگونیر در حال حاضر از پیشرانه ۸ سیلندر ۵.۷ لیتری با قدرت ۳۹۲ اسب بخار و گشتاور ۵۴۸ نیوتون متر استفاده میکند. با این تفاسیر دلایل زیادی برای انتخاب پیشرانه ۸ سیلندر وجود ندارد و این یک خبر بد برای آینده محصولات ۸ سیلندر جیپ خواهد بود. واگونیر L و گرند واگونیر L قبلاً از پیشرانه ۶ سیلندر توربوی جدید بجای نمونه ۸ سیلندر استفاده کردهاند و احتمالاً محصولات بیشتری این روند را دنبال خواهند کرد.
Ahmad
۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱کاش وقتی دوتا موتور رو مقایسه میکنن اینم بگن که حداکثر قدرت و گشتاورشون تو کدوم دور موتور حاصل میشه
کافر مقدس
۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱دوران سیلندر بیشتر مساوی با قدرت بیشتر تمووم شده دیگه نمونه ش فورد جی تی
AMIR / ARMI
۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱بحث سر فقط سیلندر و حجم موتور نیست
قدرت بیشتر با سیلندر بیشتر مزایایی داره
فشار کم تر روی قطعات وارد
مخصوصا موتور های ohv که موتور ساده تر و قطعات متحرک کم تر هست
مصرف موتور های چهار سیلندر روی پیکاپ های فورد باید نصف موتور هشت سیلندر مصرف بنزین داشته باشه که اینجوری نیست
حتی با قدرت و گشتاور خیلی کم تر هم اختلاف مصرفی که باید داشته باشن رو ندارن
قول میدم موتور های هلکت روی ماشین های سبک مثل هاچبک ها سوار بکنی
مصرف بنزینش آنقدری کاهش پیدا میکنه که نیاز به موتور چهار سیلندر حس نکنی
Joker
۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱تنها علاقه ای که به این ماشین داشتم به خاطر پیشرانه ۶.۴ لیتری بود که کاراکتر متفاوتی به این خودرو داده بود،نسبت به رقبا هم پرفورمنس خوبی داشت و هم صدای زیبایی تولید میکرد،الان دیگه این ماشین مفت نمیرزه اونم وقتی که کادیلاک داره اسکالاید v رو معرفی میکنه…
یانکی.من هم فرزند کسی هستم.آبان سرخ.
۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱درسته قدرت بیشتر داره ولی این دیگه اوج قدرتش هست ولی اوج قدرت همی 840 اسب بود.منتظر اون روزی هستم که مقاییه بین گرند واگونیر وی8 و 6 خطی برگزار بشه که هم عمکرد وی8 بهتر باشه هم مصرفش.برا جیپ خوبه ولی اگر بخوان وی8 داج رو کنار بزارن و از 6 سیلندر استفاده کنن جواب نمیده مگر اینکه ماشینهای متفاوتی عرضه کنن که ربطی به ماسلهای داج نداشته باشه.حیف که تصمیم گیری دست یه مشت احمقه وگرنه باید سریمایه در اختیار داج میزاشتن تا یه وی8 جدید بسازه.
Jdm باز
۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ممکنه این انجین با یه موتور هیبرید در جیپگرند چروکی تراک هاوک در نسل جدید استفاده بشه؟؟
MOTORE PUSHROD
۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱هیچی موتوره پوشراد نمیشه اونم از نوع ۶/۴ لیتری همی® V8
Mosi
۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱آرزومه حداقل یکی از این شاسی بلندای آمریکایی داشته باشم
ترجیحا اسکالید
:(
TML BN
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱شبیه نش کشه😐
car lover
۲۴ خرداد ۱۴۰۳شاید 6 سیلندر توروبو قوی تر باشه، ولی هیچ v8 hemi نمیشه و خودم بخوام بخرمش قطعا v8 شو میخرم