جیپ

پیشرانه 6 سیلندر توربوی گرند واگنییر، قوی‌تر و کم‌مصرف‌تر از پیشرانه 8 سیلندر

در زمانه‌ای که کل صنعت خودرو به سمت الکتریکی سازی حرکت می‌کند، استلانتیس با یک تصمیم برجسته اقدام به معرفی پیشرانه ۶ سیلندر ۳ لیتری توربو با نام هوریکین کرده است. این پیشرانه در کل خانواده جیپ واگونیر ۲۰۲۳ بکار خواهد رفت اما قبل از اینکه چنین چیزی رخ دهد برخی مدل‌های محدود گرند واگونیر ۲۰۲۲ نیز با نسخه قوی‌تر این پیشرانه در دسترس خواهند بود. این نیروگاه در حالت پرقدرت‌تر خود خروجی ۵۱۰ اسب بخاری و گشتاور ۶۷۸ نیوتون متری تولید می‌کند. EPA هم‌اکنون مصرف سوخت گرند واگونیر مجهز به این پیشرانه را نیز منتشر کرده است.

جیپ گرند واگونیر اولین بار با پیشرانه ۸ سیلندر ۶.۴ لیتری معرفی شد و مصرف سوخت بزرگراهی/شهری/ترکیبی نسخه چهار چرخ محرک آن به ترتیب ۱۳/۱۸/۱۵.۶ لیتر در هر صد کیلومتر گزارش شده است. اما پیشرانه جدید هوریکین به لطف حجم کمتر و استفاده از توربوشارژر مصرف سوخت بهتری دارد. این خودرو در صورت استفاده از نیروگاه ۶ سیلندر مصرف سوخت بزرگراهی/شهری/ترکیبی به ترتیب ۱۱.۷/۱۶.۸/۱۳.۸ لیتر در هر صد کیلومتر دارد. در صورت انتخاب مدل تک دیفرانسیل قاعدتاً مصرف سوخت گرند واگونیر اندکی کمتر خواهد بود.

شاید این میزان مصرف سوخت برای پیشرانه هوریکین پایین نباشد اما باید به این نکته اشاره کنیم که پیشرانه جدید استلانتیس نه تنها کم‌مصرف‌تر از پیشرانه ۸ سیلندر است بلکه از نظر قدرت نیز بر آن برتری دارد. زمانی که واگونیر ۲۰۲۳ با پیشرانه ۶ سیلندر جدید معرفی شود مصرف سوخت آن باید کمتر باشد زیرا خروجی استاندارد این پیشرانه برابر با ۴۲۰ اسب بخار و گشتاورش نیز ۶۱۰ نیوتون متر است. جیپ در زمان معرفی این پیشرانه اظهار داشت خروجی استاندارد آن برای مصرف سوخت پایین تنظیم شده است بنابراین انتظار ارقام مصرف سوخت بهتری خواهیم بود.

واگونیر در حال حاضر از پیشرانه ۸ سیلندر ۵.۷ لیتری با قدرت ۳۹۲ اسب بخار و گشتاور ۵۴۸ نیوتون متر استفاده می‌کند. با این تفاسیر دلایل زیادی برای انتخاب پیشرانه ۸ سیلندر وجود ندارد و این یک خبر بد برای آینده محصولات ۸ سیلندر جیپ خواهد بود. واگونیر L و گرند واگونیر L قبلاً از پیشرانه ۶ سیلندر توربوی جدید بجای نمونه ۸ سیلندر استفاده کرده‌اند و احتمالاً محصولات بیشتری این روند را دنبال خواهند کرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۰ دیدگاه‌ها

  1. Ahmad

    ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (70 ديدگاه)

    کاش وقتی دوتا موتور رو مقایسه میکنن اینم بگن که حداکثر قدرت و گشتاورشون تو کدوم دور موتور حاصل میشه

    موافقم 22
  2. کافر مقدس

    ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (1635 ديدگاه)

    دوران سیلندر بیشتر مساوی با قدرت بیشتر تمووم شده دیگه نمونه ش فورد جی تی

    موافقم 17
    مخالفم 2
    1. AMIR / ARMI

      ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (1286 ديدگاه)

      بحث سر فقط سیلندر و حجم موتور نیست
      قدرت بیشتر با سیلندر بیشتر مزایایی داره
      فشار کم تر روی قطعات وارد
      مخصوصا موتور های ohv که موتور ساده تر و قطعات متحرک کم تر هست
      مصرف موتور های چهار سیلندر روی پیکاپ های فورد باید نصف موتور هشت سیلندر مصرف بنزین داشته باشه که اینجوری نیست
      حتی با قدرت و گشتاور خیلی کم تر هم اختلاف مصرفی که باید داشته باشن رو ندارن
      قول میدم موتور های هلکت روی ماشین های سبک مثل هاچبک ها سوار بکنی
      مصرف بنزینش آنقدری کاهش پیدا می‌کنه که نیاز به موتور چهار سیلندر حس نکنی

      موافقم 20
      مخالفم 15
  3. Joker

    ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (602 ديدگاه)

    تنها علاقه ای که به این ماشین داشتم به خاطر پیشرانه ۶.۴ لیتری بود که کاراکتر متفاوتی به این خودرو داده بود،نسبت به رقبا هم پرفورمنس خوبی داشت و هم صدای زیبایی تولید میکرد،الان دیگه این ماشین مفت نمیرزه اونم وقتی که کادیلاک داره اسکالاید v رو معرفی میکنه…

    موافقم 17
    مخالفم 11
  4. یانکی.من هم فرزند کسی هستم.آبان سرخ.

    ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (2353 ديدگاه)

    درسته قدرت بیشتر داره ولی این دیگه اوج قدرتش هست ولی اوج قدرت همی 840 اسب بود.منتظر اون روزی هستم که مقاییه بین گرند واگونیر وی8 و 6 خطی برگزار بشه که هم عمکرد وی8 بهتر باشه هم مصرفش.برا جیپ خوبه ولی اگر بخوان وی8 داج رو کنار بزارن و از 6 سیلندر استفاده کنن جواب نمیده مگر اینکه ماشینهای متفاوتی عرضه کنن که ربطی به ماسلهای داج نداشته باشه.حیف که تصمیم گیری دست یه مشت احمقه وگرنه باید سریمایه در اختیار داج میزاشتن تا یه وی8 جدید بسازه.

    موافقم 10
    مخالفم 4
  5. Jdm باز

    ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (1062 ديدگاه)

    ممکنه این انجین با یه موتور هیبرید در جیپ‌گرند چروکی تراک هاوک در نسل جدید استفاده بشه؟؟

    موافقم 12
  6. MOTORE PUSHROD

    ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (24 ديدگاه)

    هیچی موتوره پوشراد نمیشه اونم از نوع ۶/۴ لیتری همی® V8

    موافقم 9
    مخالفم 1
  7. Mosi

    ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (80 ديدگاه)

    آرزومه حداقل یکی از این شاسی بلندای آمریکایی داشته باشم
    ترجیحا اسکالید
    :(

    موافقم 3
    مخالفم 1
  8. TML BN

    ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (1059 ديدگاه)

    شبیه نش کشه😐

  9. car lover

    ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1376 ديدگاه)

    شاید 6 سیلندر توروبو قوی تر باشه، ولی هیچ v8 hemi نمیشه و خودم بخوام بخرمش قطعا v8 شو میخرم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا