جیپ

جوینت ونچر استلانتیس گک، سازنده جیپ در چین رسماً ورشکست شد

استلانتیس رسماً ورشکستگی جوینت ونچر GAC-FCA در چین را اعلام کرده و خبر از پایان تولید خودروهای جیپ در این کشور داده است. این شرکت در جولای گذشته پس از یک دورهٔ طولانی کاهش فروش و تنش با شریک خود، گک، از جوینت ونچر خارج شد؛ بنابراین، حضور جیپ در بازار چین ازاین‌پس صرفاً به واردات محدود خواهد شد. این در حالی است که جیپ یکی از اولین برندهای خارجی بود که وارد بازار این کشور شد. البته استلانتیس اطمینان داده است که به ارائهٔ خدمات باکیفیت به خریداران کنونی و آیندهٔ جیپ در چین ادامه خواهد داد. از سوی دیگر، گک هم اعلام کرده است که ورشکستگی این جوینت ونچر تأثیر بزرگی روی فعالیت شرکت نخواهد گذاشت. البته بدهی‌های این جوینت ونچر ۷.۳ میلیارد یوآن معادل یک میلیارد دلار بوده که ۱۱ درصد از دارایی‌های آن بیشتر است.

داستان جیپ در چین در سال ۱۹۸۴ آغاز شد یعنی زمانی که AMC (آمریکن موتورز، مالک سابق جیپ) اولین جوینت ونچر برای تولید خودرو توسط یک برند آمریکایی در چین را ایجاد کرد. مالکان آیندهٔ جیپ یعنی کرایسلر، FCA و استلانتیس نیز این رویه را ادامه دادند اما عملکرد مالی جوینت ونچر طی سال‌های اخیر کاملاً ناامیدکننده بوده است. در سال ۲۰۲۱، فروش جیپ در چین با ۵۰ درصد کاهش به ۲۰,۳۹۶ دستگاه رسید و این به تعطیلی کارخانهٔ تولید انجامید. این مشکل در سال ۲۰۲۲ بدتر شد و تا پیش از اعلام ورشکستگی جوینت ونچر، جیپ کمتر از ۲ هزار دستگاه خودرو در چین فروخته بود.

در ابتدا استلانتیس قصد داشت سهم خود در جوینت ونچر با گک را از ۵۰ درصد به ۷۵ درصد افزایش دهد اما چند ماه بعد به دلیل عدم همکاری گک و مداخلات سیاسی، تصمیم به خروج از توافق گرفت. از سوی دیگر، گک هم استلانتیس را متهم کرد که به خریداران چینی بی‌احترامی می‌کند و شریک قابل‌اعتمادی نیست. ازجمله مدل‌هایی که توسط جوینت ونچر FCA-GAC از سال ۲۰۱۰ در چین تولید می‌شد می‌توان به رنگید، کامپس، چروکی و گرند کُماندر اشاره کرد که آخری به‌طور خاص برای بازار این کشور طراحی شده بود. حال باید دید استلانتیس چه مدل‌هایی را به‌صورت وارداتی در چین عرضه خواهد کرد.

به گفتهٔ کارشناسان، ازآنجایی‌که خودروسازان چینی فاصلهٔ خود با شرکای خارجی را خیلی کم کرده و یا حتی از آن‌ها پیشی گرفته‌اند، در سال‌های آینده شاهد نابودی جوینت ونچرهای بیشتری خواهیم بود؛ به‌عبارت‌دیگر، به نظر می‌رسد خودروسازان چینی فکر می‌کنند دیگر نیازی به شراکت با برندهای بزرگ جهانی ندارند و به همین دلیل، جوینت ونچرهای خودرویی در چین در خطر خواهند بود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۸ دیدگاه‌ها

  1. حامد

    ۱۰ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (826 ديدگاه)

    در متن نوشته شده؛به گفتهٔ کارشناسان، ازآنجایی‌که خودروسازان چینی فاصلهٔ خود با شرکای خارجی را خیلی کم کرده و یا حتی از آن‌ها پیشی گرفته‌اند، در سال‌های آینده شاهد نابودی جوینت ونچرهای بیشتری خواهیم بود؛ به‌عبارت‌دیگر، به نظر می‌رسد خودروسازان چینی فکر می‌کنند دیگر نیازی به شراکت با برندهای بزرگ جهانی ندارند
    .
    .
    .
    .
    زهی خیال باطل؛ در بخش های دیگر که موفق نشدن… در بخش گوشی های هوشمند هم که سال ۲۰۱۷ میگفتن تا سال ۲۰۲۰ کل بازار گوشی های هوشمند رو میگیریم اما هواوی که فروشش افتضاح شد شیاموئی هم روز به روز افت داره و بازار دست کره و آمریکاست.
    چین همیشه به قله پیشرفت نزدیک میشه ولی هیچوقت فتحش نمیکنه
    در بحث فروش خودرو هم همینه شاید دهه های بعد خوب بفروشه ولی هیچوقت نه در بحث کیفیت نه بحث فروش جای پای امریکا و المان و ژاپن و کره رو نمیگیره

    موافقم 58
    مخالفم 34
    1. Alpha

      ۱۰ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (23 ديدگاه)

      فاصله کم شده به طور مثال شما روی کاغذ میبینید آریزو با قیمت مناسب امکانات و شتاب خیلی خوبی به شما میده ولی جالب اینجاست که کرولا در خود بازار چین پرفروش ترین کامپکت هست و رشد صعودی هم دارد این مورد در برابر بی وای دی هان هم صدق میکنه و دربرابر تسلا مدل ۳ در خود چین فروشش کمتر هست و جدیدا هم اخبار زیان ده بودن خیلی از خودروساز های چینی منتشر شد.

      موافقم 27
      مخالفم 3
    2. NAVID۰۰۹۸

      ۱۰ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (10385 ديدگاه)

      اشتباه میکنید ، بد هم اشتباه میکنید که فکر میکنید چین همانی هست که در کشور ما درجه ۳ ‌ها را فرو میکند ، خیر ، اصلاً هم چنین نیست !

      چین امروزه به چنان عزت‌نفسی در تولید خودرو رسیده که مردمش میتوانند حق انتخاب بین برند‌های نامدار و خودروهای تولید داخلی خودشان را داشته باشند !

      شما چینی‌هایی که در نمایندگی‌های دوبی میبینید با ایران زمین تا آسمان متفاوت هست !

      شرکت‌های فناورانه‌ی چینی به چنان پتانسیلی رسیده‌اند که دیگر دست‌کمی از شهر سیلیکون‌ولی آمریکا ندارند و دارند تجهیزاتشان را به شرکت‌های نامدار ارزان‌تر میفروشند !

      خودم به شخصه بارها گفتم که نه چینی میخرم و نه سوار میشوم اما در دنیای آینده که خودروها برقی میشوند مطمئناً چینی‌ها دست بالا را دارند و باعث نابودی بسیاری از شرکت‌های نامدار اروپایی آمریکایی ژاپنی و از جمله کره‌ای میشوند !

      به شخصه فکر میکنم در آینده‌ای نزدیک ، خودرو جنبه‌ی مالکیتش را از دست میده و در همه‌ی جهان حکم یه وسیله‌ی عمومی را پیدا میکنه مثل چیزی که امروز در آمریکا شاهدیم و شما نسبت به درآمدتان هر وسیله‌ای که اراده کنید را اجاره و به زندگیتان میرسید و نیازی هم نیست که بخرید و خرج استهلاکش کنید !

      شما به طراحی‌ خودروهای چینی توجه بکنید که چقدر ماهر شده‌اند در تناسب قطعات و خطوط را چقدر حرفه‌ای طراحی و میسازند که نشان میده دستگاه‌های قالب‌ساز حرفه‌ای دارند و خودشان ساخته‌اند با سرمایه‌گذاری‌ها و سیاست‌هایی که به خرج دادند توسط شرکت‌های بزرگ جهانی !

      برعکس ایران که فرانسوی‌ها هرکاری خواستند باهاش کردند و از داخل هم با فرانسوی‌ها جهت چپاول ملت همکاری کردند تا هیچگاه ما صاحب فناوری نشویم و در تاریکی به سر ببریم !

      فکر نکنید ما نمیتوانیم خودرو بسازیم ، اتفاقاً میتوانیم خوب هم میتوانیم اما صلاح بر این هست که همیشه در بدبختی بگذرانیم و با حسرت به دنیا خیره بشیم و آه بکشیم 🖤 !

      موافقم 32
      مخالفم 40
    3. Asa

      ۱۰ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (30 ديدگاه)

      قبلاً تحلیل گرهای سیاسی پیش بینی کرده بودن که چین میخواد با آوردن کمپانی های رده اول خارجی داخل کشورش تکنولوژی رو بدزده و بعد شرکای خارجیشو از میدون به در بکنه ‌.
      منتها توی دنیا امروز خیلی رفتار زشت و کثیفی هست . اونم توی بازار آزاد . واسه همین رفتار ها و سیاست هاست که میگن چین هیچ وقت نمیتونه آقای دنیا بشه .

      موافقم 19
      مخالفم 5
  2. PURIYA

    ۱۰ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (568 ديدگاه)

    “خودروسازان چینی فاصلهٔ خود با شرکای خارجی را خیلی کم کرده و یا حتی از آن‌ها پیشی گرفته اند”
    ما که ندیدیم🤷

    موافقم 35
    مخالفم 12
    1. محمدرضا

      ۱۰ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (1055 ديدگاه)

      اگر پدال منابع اخبارش رو ذکر کنه دیگران نمیتونن به همین راحت نظر مخالف بدن.

      موافقم 4
      مخالفم 8
  3. MOHAMMAD.n.r

    ۱۰ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (1138 ديدگاه)

    دستگاه های کارخونه دِمونتاژ کنید بیارید ایران.
    تا ۱۰۰ سال دیگه فروش تضمین شده هست
    قرعه کشی و صف و…

    موافقم 24
    مخالفم 1
  4. ali(chevynova)

    ۱۰ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (7404 ديدگاه)

    دقیقا چند روز پیش یکی یسری آمار از کاهش فروش جیپ در چین گذاشته بود که میگفت فروشش افول کرده ولی نگفت که افول فروش جیپ بخاطر شریک چینیش بوده نه خوده جیپ
    هرسری که این آمارهای یکطرفه کاهش فروش رو از عده ای معدود در پدال میبینم بیشتر بهم ثابت میکنه بعضی ها چه حرصی از آمریکن کارز میخورن و دست به هزار کار میزنن که بگن رو به افول هستن
    ((بشینید تا افول کنن))

    موافقم 16
    مخالفم 36
    1. بهزاد

      ۱۰ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (2562 ديدگاه)

      شما حتی به خبرهای سالم و درست باور نداری و اگر خود مدیران بیان از اوضاعشون بگن بازهم میگید مدیرش داره حرف های پا منقلی میزنه.
      پرفسور مردم چین خرید نمیکنند و ارتباطی با نفری که تو ایرانه نداره.
      محتمل ترین گزینه ی بعدی خروج فورد از چین هست و فکر کنم شما باز دچار توهم بشید بگید فورد این ماه ۲ هزارتا بیشتر فروخته!

      موافقم 33
      مخالفم 8
      1. Amir Machine

        ۱۰ آبان ۱۴۰۱
        سوابق: (1287 ديدگاه)

        فورد که بعیده از چین خارج بشه چون اخیراً مدلای اختصاصی زیادی برای این کشور توسعه داده مثل ایووس، نسل جدید موندئو، اکواتور و اکواتور اسپرت و احتمالا بزودی فروشش بیشتر میشه
        باید دید سال آینده شرایط چطور خواهد
        تو اون مطلب افزایش سود GM هم جواب شما رو دادم، فرصت کردید نگاهی بندازید

        موافقم 9
        مخالفم 16
  5. blackwing

    ۱۰ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (1322 ديدگاه)

    ممکنه استیلانتیس فروشش کاهشی بوده ولی گروه فولکس واگن ، تویوتا ، فورد و جنرال موتورز فروش خوبی دارن.
    فورد هم که توی چند ماه مدل‌های اورست ، موندئو و تاروس رو برای بازار چین معرفی کرد ، فولکس واگن هم با مدل‌های ID فروش بالایی داره ، تویوتا کرولا جزو پر فروش ترین هاست و جنرال موتورز با بیوک و کادیلاک فروش خوبی داره
    احتمالاً شنیدین که نسل بعدی کادیلاک CT6 برای بازار چین داره معرفی میشه..

    موافقم 9
    مخالفم 9
  6. AloneBoy13

    ۱۰ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (20 ديدگاه)

    همین چینی که زمان گذشته این خودرو های بی کیفیت ( البته به معیار جهانی نه به معیار ما . برای ما که لوکسه ) رو تولید میکرد و هر سال خودرو های خارجی رکورد فروش رو توی بازارشون میشکستن . با فروش خودرو هاشون به بدبختایی مثل ما حالا رسیدن به جایی که میزنن بیخ گوش ابر قدرتای این حوزه و مردمشون که ۹۹ درصدشون شغلی بجز کار در کارخونه و شرکت ندارن میشینن پشت خودرو های با کیفیت و مقرون به صرفه ملیشون و به ریش دنیا میخندن. و اگه از خودروی چینی خوششون نمیاد به قول دوستمون پر بازار بنزه و فورد و فولکس دست دوم . چند وقت دیگه هم خبر میدن یه شرکت خودروسازی روسی دوباره احیا شده و فروشش توی روسیه رکورد زده و همونام ازمون میزنن جلو .

    موافقم 6
    مخالفم 3
  7. Amin.aj

    ۱۰ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (95 ديدگاه)

    والا بخاطر همین برند های غیر چینی تازه شدین این هنوز که هنوز قابله رقابت با برندهای بزرگ رو ندارید چینیا بعد فکر می کنید با خارج شدن اینا عددی می شید!

    موافقم 4
    مخالفم 2
  8. akrh78

    ۱۰ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (1359 ديدگاه)

    ای لعنت به الفا و مازراتی 😭

    موافقم 3
    مخالفم 7
  9. Habib

    ۱۰ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (55 ديدگاه)

    جوینت وینچر معادل فارسی ندارد؟ معنی اش چه میشه و دقیقا کارش چیه؟

    موافقم 3
    مخالفم 1
  10. Genius

    ۱۰ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (1348 ديدگاه)

    صنعت چین دهه ۸۰ همین آمریکایی ها با انتقال پول و دانش و ماشین آلات راه انداختن.امروز اما دودش داره تو چشم خودشون میره و چین شده گربه سیاه اقتصاد آمریکا.از اول بها دادن زیاد به مغول‌های چین غلط بود

    موافقم 4
    مخالفم 4
  11. مهردادکمال

    ۱۱ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (2013 ديدگاه)

    ازآنجایی‌که خودروسازان چینی فاصلهٔ خود با شرکای خارجی را خیلی کم کرده و یا حتی از آن‌ها پیشی گرفته‌اند، در سال‌های آینده شاهد نابودی جوینت ونچرهای بیشتری خواهیم بود؛ به‌عبارت‌دیگر، به نظر می‌رسد خودروسازان چینی فکر می‌کنند دیگر نیازی به شراکت با برندهای بزرگ جهانی ندارند و به همین دلیل، جوینت ونچرهای خودرویی در چین در خطر خواهند بود.
    عجب نمک به حرومایی ان حالا که کارو به قول خودشون یاد گرفتن خارجیا رو بیرون میکنن
    اینم نتیجه اعتماد به چین

    موافقم 2
    مخالفم 4
  12. LAND CRUISER 70

    ۴ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (84 ديدگاه)

    گرند کماندر باید صادر میشد خاورمیانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا