آیا شاسیبلندهای آفرودی امروزی که برای ثروتمندان پر از تکنولوژی شدهاند، میتوانند بهتر از آفرودرهای سادهٔ اولیه از مسیرهای خشن عبور کنند؟
از زمانی که حیات انسان روی کرهٔ زمین آغاز شد، بشر به دنبال جابجایی و حرکت بوده است. ابتدا این کار فقط با پاهایمان انجام میشد. سپس اسبها را کشف کردیم و فهمیدیم اندام آنها برای حرکت از ما بهتر است. سپس جلوتر رفتیم و با شکلگیری انقلاب صنعتی، گزینهها چند برابر شد: خودرو، دوچرخه، قطار، هواپیما، اسکوتر و… . بااینحال، اصول اولیهٔ رسیدن به مکانی سخت در دنیای ماشینها ثابت مانده و هنوز هم با چهار لاستیک روی چهار فلز گرد انجام میشود؛ اما همانطور که در تصاویر اینجا میبینید، در طول دههها تفاوت زیادی در شیوهٔ انجام این کار صورت گرفته است.
خودروی جدید ما در اینجا رنجروور پلاگینهیبریدی است که هرچند کاملاً مملو از جدیدترین تکنولوژیهای الکترونیکی آفرود است اما هنوز هم برای ماجراجوییهای آفرودی مناسب نخواهد بود. البته شاید بگویید باید از دیفندر در این آزمایش استفاده میشد زیرا این خودرو آفرودر نهایی لندروور محسوب میشود اما در اینجا میخواهیم بیشتر روی پیشرفتهایی که در تکنولوژی شاسیبلندهای لوکس صورت گرفته تمرکز کنیم و برای این کار رنجروور گزینهٔ بهتری خواهد بود.
جیپ ویلیز
همه میدانیم که ویلیز و جیپ اولیهٔ جنگ جهانی دوم بخش شاسیبلند را به چیزی که امروز میبینیم تبدیل کرد. خودرویی که در اینجا داریم، یک ویلیز مدل ۱۹۵۵ است که تحت لیسانس در هلند ساخته شده است. این ماشین با فنرهای شمش، امکان انتخاب بین چهارچرخ محرک و دوچرخ محرک با یک اهرم بسیار بلند و یک گیربکس سه سرعتهٔ متصل به پیشرانهٔ چهار سیلندر آب خنک، بسیار ساده است. اینجا هیچ در یا بخاری وجود ندارد و تکنولوژی صرفاً در چند آمپر و سوئیچ خلاصه میشود که اکثر آنها کار نمیکنند.
رنجروور
تفاوتهای رنجروور با جیپ بسیار زیاد است. سیستم تعلیق بادی که میتواند ارتفاع را تا ۱۳۵ میلیمتر افزایش دهد، محور عقب پنج اتصالی، سیستم Terrain Response 2 با شش حالت مختلف، قفل الکترونیکی دیفرانسیل عقب و وسط، سیستم فرمان گیری چرخهای عقب و گیربکس ضریب سنگین فقط بخشی از تکنولوژیهای این ماشین هستند. بااینحال، رنجروور به خاطر سیستم پلاگینهیبریدی برای آفرود ایدهآل نخواهد بود. هرچند این سیستم مصرف سوختی زیر ۸ لیتر در هر صد کیلومتر را فراهم میکند اما باطری ۳۸.۲ کیلووات ساعتی زیر باطری قرار گرفته که ارتفاع از زمین را ۱۱ میلیمتر نسبت به رنجروور معمولی کاهش داده و روی زوایای آفرودی تأثیر منفی میگذارد.
آفرود با رنجروور
این بخش را با شیبی تند به داخل یک معدن آغاز میکنیم جایی که چالش نهفقط زاویهٔ تند شیب بلکه سطح مسیر است که از ترکیبی سنگهای صاف و گِل چسبنده تشکیل شده است. چهار دوربین رنجروور فوراً به کار میآیند زیرا هرچند فرم جعبهای شکل خودرو همچنان حفظ شده اما هدایت آن در آفرود دشوار است. با قرار دادن خودرو در حالت آفرود، تعلیق بادی حداکثر ارتفاع را ارائه میکند و سیستم Ground View که نمای جلوی کاپوت را نشان میدهد در اختیار راننده قرار میگیرد. سپس با انتخاب حالت پایین رفتن از شیب و ضریب سنگین، خودرو بسادگی از شیب پایین میرود. این ویژگی جدید یا اختصاصی رنجروور نیست اما سهولت استفاده از آن همیشه شگفتانگیز خواهد بود.
آفرود با جیپ ویلیز
جیپ هم به همان اندازه توانمند است اما هرگز راحت نیست. البته برخلاف رنجروور نیازی نیست به خاطر احتمال آسیب دیدن آن نگران باشیم زیرا تنها ۵ هزار پوند قیمت دارد. جایی که جیپ سرحال احساس میشود، روی یک شیب عرضی است. این خودرو هرچند تنها ۱۵۲ سانتیمتر عرض دارد اما پایدار است و چون وزن بسیار سبکی دارد، به سمت پایین شیب کشیده نمیشود. رنجروور امروز خوششانس است که مسیر آزمایش خشک است و درنتیجه، لاستیکهای جادهای میشلن چهارفصل برای کنترل وزن ۲,۶۹۵ کیلوگرمی خودرو مشکلی ندارند اما اگر مسیر خیس بود داستان فرق میکرد. بااینوجود، به لطف سیستم فرمان گیری چرخهای عقب، رنجروور با وجود ۱.۵ متر طول بیشتر، با همان راحتی جیپ از میان موانع عبور میکند.
ویژگیهای منفی
در رنجروور ویژگیهای عجیبی وجود دارد. این خودرو با سیستمهای فراوانی که باهم در ارتباط هستند و سنسورهای که همهچیز را تحت نظر دارند، بسیار هوشمندانه است اما گاهی گیج میشود. مثلاً هنگام دندهعقب رفتن در یک شیب از حالت سکون، کنترل پدال گاز دشوار است و بجای حرکت نرم، خودرو تکان تکان میخورد. گاهی اوقات هم موانع سادهای عملکرد کنترل کشش را به هم میزنند و تکانهایی را به کابین وارد میکنند. بااینوجود، غیرازاین موارد تجربهٔ رانندگی با رنجروور بسیار نرم و روان است. جیپ هم میتواند همین کارها را انجام دهد اما آنقدر ناراحت است که هرگز اجازه نمیدهد بتونید روی تواناییهای آن تمرکز کنید.
نتیجهگیری
هیچکدام از این خودروها هنگام بالا رفتن از شیب عملکرد خیلی خوبی ندارند. در مورد جیپ دلیل این موضوع لاستیکها هستند که هرچند در مسیرهای لغزنده عالی هستند اما روی سنگهای صاف چسبندگی مناسبی نخواهند داشت. مشکلی رنجروور هم در شیبها به خاطر تراول سیستم تعلیق است زیرا ازآنجاییکه ارتفاع به حداکثر میرسد، خودرو نمیتواند بهخوبی چرخهای خود را روی زمین نگه دارد و نمیتواند بهطور کامل از ۴۴۰ اسب بخار قدرت خود استفاده کند. بااینحال، چنین مشکلاتی فقط در شرایط بسیار سخت پیش میآیند و این آزمایش نشان میدهد که شاسیبلندهای آفرودی مدرن چقدر چندمنظورهتر شدهاند. هرچند رنجروور نمیتواند کاری انجام دهد که جیپ از پس آن برنیاید، عکس این موضوع هم وجود دارد. جیپ فقط برای یک هدف طراحی شد: رساندن سربازان به جایی که باید باشند اما رنجروور برای استفاده در سراسر جهان از لسآنجلس گرفته تا تپههای شنی خاورمیانه طراحی شده و انجام همهٔ این کارها در قالب یک پکیج واحد بسیار چشمگیر است.
مقایسه مشخصات فنی
رنجروور P440e | جیپ ویلیز | |
پیشرانه | ۳ لیتری I6 توربو هیبریدی | ۲.۲ لیتری ۴ سیلندر |
قدرت | ۴۴۰ اسب بخار | ۷۳ اسب بخار |
گشتاور | ۶۲۰ نیوتن متر | ۱۵۵ نیوتن متر |
گیربکس | ۸ سرعته اتوماتیک | ۳ سرعته دستی |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ |
وزن خالص | ۲۶۹۵ کیلوگرم | ۱۲۱۰ کیلوگرم |
شتاب صفرتاصد | ۵.۷ ثانیه | نامشخص |
حداکثر سرعت | ۲۲۵ کیلومتر/ساعت | ۷۵ کیلومتر/ساعت |
قیمت | ۱۳۴,۸۶۵ پوند | ۵,۰۰۰ پوند |
ممد ژانگولر
۲ اسفند ۱۴۰۲واقعا تو مقایسه مقاله بالا جیپ کجا رنجوور کجا . مثل قیاس فیل و فنجونه
(Ali(chevynova
۲ اسفند ۱۴۰۲همین که برنده جنگ جهانی دوم یعنی جیپ رو با این سن و سال با یه تاتا رنجرور مقایسه میکنن که بیش از ۵۰ سال اختلاف سنش هست نشون میده الکی نیست که جیپ خدای افرودهای جهانه و کتاب افرود رو جیپ نوشته
ماشالاه ارتشبد جنگ جهانی
ماشالاه اصالت و پشتوانه
ماشالاه امریکن جیپ
دانیال_Surrey،England
۲ اسفند ۱۴۰۲اشتباه نکن این جا رنج روور رو اووردن که نشون بدن ویلیز چقدر به درد نخوره و فقط به درد موزه میخوره.
به هر حال پژو-جیپ دیگه دورانش سر اومده.
یه پاپاسی اعتبار داشت که اونم از بین رفت چند سال دیگه تشخیص پژو با جیپ تقریبا غیرممکن میشه.
خدای آفرودهای جهانی هم وجود نداره،رو همین پلتفرم داغون ویلیز یا جی70 و.. چندتا قطعه افتر مارکتی سوار بشه از رانگلر 2023 آفرود بهتری داره.
بحث تقلید هم باشه که جیپ پژو فعلا از روی طراحی رنج روور داره کپی میکنه.
حالا هی دلقک بازی در بیار.
ARMAN سابق
۲ اسفند ۱۴۰۲اشتباه کردی
اگه همین جیپ نبود رنجرووری هم نبود چون اولین کپی که از روی جیپ زدن همین لندروور بود حالا تو هی خودتو بزن به در و دیوار و جیپ رو با پژو که تا حالا یه دونه ماشین آفرود هم نزده مقایسه کن.
بعد دقیقا جیپ کجای طراحیش از روی رنجروور کپی کرده؟؟
جیپ خودش صاحب سبکه اصلا نیازی به این کار نداره.
بعدم تو متن نوشته رنجروور نمیتونه کاری کنه که جیپ از پسش بر نیاد یعنی هنوز همون هم که هنوزه یه جیپه و برای آفرود کارایی زیادی داره و رنجرور 134000 پوندی از جیپ 5000 پوندی تو آفرود بهتر نیست.
دانیال_Surrey،England
۲ اسفند ۱۴۰۲من با بود و نبود کاری ندارم.
اگه این بود اونم نبود و……بحثش مفصله.
وقتی میگم پژو-جیپ یعنی جیپ اونجر.
حالا کار ندارم برای بازار اروپاس مهم اینه که این تازه شروعشه.
به مرور با قوانین آلایندگی و الکتریکی شدن،پلتفرم جیپ به کل میشه پژو و ….
برای همین میگم پژو-جیپ.
این پلتفرم الکتریکی stla هم که تو واگنییر هست تو برندای ایتالیایی و فرانسوی هم هست.
کلا جیپ میشه یه پژو بزک شده.
آفرود هم بزار دم کوزه آبشو بخور،چون اصلا جیپ هیچ کارس تو دست بردن تو بحث پلتفرم و انعطاف پذیری تو بحث تکنولوژیشو و…
این برخلاف لندرووره چون پلتفرم کاملا جدا داره و دستش کاملا بازه.
برای همین میگم آینده جیپ به لحاظ اون هویت آفرودی بودن کاملا از دست رفتس.
..
..
__بعدم تو متن نوشته رنجروور نمیتونه کاری کنه که جیپ از پسش بر نیاد یعنی هنوز همون هم که هنوزه یه جیپه و برای آفرود کارایی زیادی داره و رنجرور 134000 پوندی از جیپ 5000 پوندی تو آفرود بهتر نیست.__
من میگم تو شاسی بلندای نردبونی 50 سال پیش قطعات افتر مارکتی ببندی از آفرودرای تولید 2024 که بماند تا 2030 هم بهترن،حالا هم دیفندر قدیمی یا تویوتا و نیسان و… بعد شما میگی ویلیز پا به پای رنج روور میاد؟؟!!
بله اسپیت فایر هم تقریبا مثل اف35 پرواز میکنه مانور پذیری خوبی هم داره،اما این کجا و آن کجا.
حسن
۲ اسفند ۱۴۰۲خیلی نا امید کننده بود کاری ندارم که ناراحتی اما یه کم خودتو کنترل کن عزیزم خودرو انقد هم اهمیت نداره که ذهنت را برای عموم باز کنی . یک بار دیگه متنی را که نوشتی بخون و بهش فک کن .
مازیار
۲ اسفند ۱۴۰۲آرمان سابق
اون جمله رنجروور نمیتونه کاری کنه که جیپ از پسش بر نیاد یه مفهوم دیگه داره که ظاهرا شما نگرفتی. یعنی رنجروور با اون همه تکنولوژی و امکانات رفاهی در آفرود با اون جیپ که مثل یه حیوان چهارچرخ هست فرقی نداره
همونطور که در ادامه اش اومده عکس قضیه هم صادقه، یعنی جیپ هم نمیتونه کاری کنه که رنجروور از پسش بر نیاد
ممد ژانگولر
۲ اسفند ۱۴۰۲داداش دانیال همرو گفتی کاری ندارم ولی یکم فکر کنی خداوکیلی باید کار داشته باشی تا به نتیجه گیری درست برسی . آدمایی که زیاد از لفظ کاری ندارم استفاده میکنن بیشتر عصبانی هستن و میخوان خودشونو آروم و بیخیال نشون بدن ( از گفته های کتاب نبرد من وینیستون چیرچیل ).
NAVID۰۰۹۸
۲ اسفند ۱۴۰۲فقط به وزن جیپ نگاه کنید !
چیزی که در صنعت خودرو به نظر من از همه چیز مهمتر هست وزن خودروهاست که پتانسیل بهرهوریشون را کنترل میکنه!
چیزی که باعث میشه خودرویی مثل ویلیز ، جیمنی یا داستر ، نقطه قُوَتشون تو آفرود باشه
و همه را به تعجب وا داره !
۲ اسفند ۱۴۰۲اینهمه عکس گرفتید ولی دو دقیقه نرفتید تست شتاب ۰ تا ۱۰۰ ماشینه جیپ ویلیز رو بگیرید؟ این سایت خارجیا فقط برای پول کار میکنن😕😐
GMA
۲ اسفند ۱۴۰۲حداکثر سرعتش رو دیدی دیگه انشاالله؟
۲ اسفند ۱۴۰۲حاجی ۷۵ نبودددد حداکثر سرعت رو ویرایش کرده من به خودم اطمینان دارم😐😐😐😐😐😐😐😐😐
۲ اسفند ۱۴۰۲اصلا ننوشته بود 🤐
مردی که دنیا رو فروخت
۲ اسفند ۱۴۰۲داداش جیپ اصلا به ۱۰۰ نمیرسه
حسن
۲ اسفند ۱۴۰۲دنیا جای عجیبیه
یه روز تو این تکه اهن می نشستیم و خوشحال بودیم الان کی خوشحاله تو این خراب شده لعنت به این روزگار ما
生き甲斐
۲ اسفند ۱۴۰۲خیام میگه :
نیکی و بدی که در نهاد بشر است
شادی و غمی که در قضا و قدر است
با چرخ مکن حواله کاندر ره عقل
چرخ از تو هزار بار بیچارهتر است !
منظور از چرخ ، همون روزگاره . بجای ملامت روزگار و زمین و زمان و این حرفا ، باید خودمون رو ملامت کنیم .
Taha Ayoobi
۲ اسفند ۱۴۰۲عاشق کابین جیپ ام 😂👏
18:45
۳ اسفند ۱۴۰۲کمتر خودرویی تو دنیا پیدا میشه که تمام توانایی های یه خودروی کامل و داشته باشه و رنجروور یه استثنا هست.
و البته کمترین خودرویی هم پیدا میشه که همیشه تو اوج و افتخار بمونه و تو هیچ نسلی افت نکنه…
در حقیقت شما با خرید رنجروور چند خودرو در اختیار دارین و رنجروور چند روح در یک بدن هست!!
هم میتونه نقش یه گرندتورر رو بازی کنه خصوصا تو نسخه های sv، هم میتونه یه آفرودر بی نظیر باشه و هم میتونه آرامش یه سدان مجلل رو داشته باشه تو مسافت های بالا…
منتظر رونمایی از مدل برقیش هستم که همه رو لوله میکنه و به همه میفهمونه شاسی بلند برقی واقعی چیه!!
هما
۳ اسفند ۱۴۰۲یه بیماری هست به اسم جیپ.سربازا که مینشستن تو جیپ بعد از مدتی موی باسنشون برمیگرده تو پوستشون و رشد میکنه و عفونی میشه.بخاطر صندلی های سخت و جاده های ناهموار
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۳ اسفند ۱۴۰۲معروف هست به عارضهی جیپ سواران، افرادی که به مدت طولانی روی صندلی سخت بنشینن هم دچار این مشکل میشن، مثل دانشجوها
البته ماجرای جیپ سواران، مربوط به مدل های قدیمی نسل اول هست که سیستم تعلیق ابتدایی داشتن و صندلیهاشون راحت نبود
Alireza
۳ اسفند ۱۴۰۲دادا ول کنید خدای افرود تویوتا لندکروزه تویوتا هر ماشینی که زده یه سر گردن بالاتره بعدشم تو هر جایی مثل برف مثل گل مثل سنگ لاخ مثل کوهاو ……..
کم نمیاره این ماشین
Dan
۳ اسفند ۱۴۰۲جالبه لندروور با این همه امکانات افرودی که داره یونیبادی محسوب میشه
ناشناس
۳ فروردین ۱۴۰۳آسوده کسی که خر ندارد
از کاه و جوش خبر ندارد
چقدر احساسی بحث میکنید !!!