امسال هشتادمین سالگرد عملیاتی است که نیروهای متفقین در نرماندی انجام دادند و جیپ ویلیز MB نیز نقش پررنگی در آن عملیات داشت.
عملیاتی که در نرماندی انجام شد از نظر نظامی کاملاً خاص و بیسابقه بود به گونهای که انسان و ماشین در کنار یکدیگر برای غلبه بر نیروهای هیتلر همکاری میکردند. از میان آنهمه سرباز، هواپیما، کشتی و… یک خودرو تاریخساز شد که جیپ ویلیز نام داشت. ویلیز MB جایگاهی استثنایی در دنیای خودرو دارد. این خودرو بین سالهای ۱۹۴۱ تا ۱۹۴۵ برای ارتش آمریکا تولید شد و در تمامی نبردهای آزادی اروپا از دست نازیها حضور داشت. شرکتهای ویلیز اورلند و فورد در پاسخ به درخواست ارتش آمریکا برای طراحی یکی از اولین خودروهای دو دیفرانسیل تاریخ دست به کار شدند و در کمتر از ۵ سال بیش از ۶۴۰ هزار دستگاه از این خودرو مونتاژ شد و اکثر آنها نیز راهی عملیات نظامی شدند. ویلیز از سرباز گرفته تا ژنرالهای ردهبالا را حمل میکرد.
با وزن حدود یک تن و طول/عرض/ارتفاع به ترتیب ۳۲۹۹/۱۵۷۴/۱۷۴۴ میلیمتر، ویلیز برای تردد در هر مسیر و هر نوع آب و هوایی طراحی شد و امکان حمل هر نوع محمولهای را داشت. پیشرانه ۴ سیلندر بنزینی این خودرو در دور ۳۸۲۰ قدرت ۶۰ اسب بخار داشت و میتوانست به حداکثر سرعت حدود ۱۰۵ کیلومتر در ساعت برسد. یک باک سوخت آن نیز شعاع حرکتی ۳۸۰ کیلومتری را فراهم میساخت. خودروی کوچک موردبحث هزینههای نگهداری و تعمیرات پایین و راحتی داشت و واقعاً یک چاقوی سوئیسی محسوب میشد.
شاید نام ویلیز از تغییر تلفظ حروف GP (مخفف General Purpose) که بعداً به جیپ تبدیل شد گرفته شده باشد اما امکان دارد نامش مخفف عبارت Just Enough Essential Parts نیز باشد که به ساختار ساده و بیآلایش آن اشاره دارد. بههرحال خودروی موردبحث در زمان حضور در نرماندی با نام ویلیز MB شناخته میشد و نام جیپ بعدها به آن اضافه شد. خودروی نظامی کوچک ویلیز در نسخه پایه خود به یک مسلسل و دو اسلحه کوچک مجهز میشد. همچنین رادیو نیز روی آن وجود داشت که عنصری کلیدی در ارتباطات به شمار میرفت.
ارتش آمریکا تحت تأثیر دوام و کارایی بالای جیپ ویلیز MB قرار گرفته بود و در تطبیق آنها با مأموریتها و اهداف گوناگون خود تعلل نمیکرد. برخی از ویلیزها برای تردد در مسیرهای سخت و دشوار تغییر یافتهاند. بهطور مثال نیروهای آلمانی بین درختان کابلهایی نصب کرده بودند و ارتش آمریکا نیز از میلهای عمودی روی کاپوت برای بریدن این کابلها استفاده کرد. در حقیقت نازیها میخواستند با این کابلها تلفات سنگینی را به سرنشینان جیپها وارد کنند. این خودرو همچنان به عنوان یک نماد شناخته میشود و بسیاری از طرفداران نیز آن را در کلکسیون خود نگه میدارند. در سالگرد عملیات نرماندی احتمالاً جیپ ویلیزهای زیادی در جادههای فرانسه حضور خواهند داشت.
مازیار
۲۲ خرداد ۱۴۰۳به یاد سکانس آغازین “نجات سرباز رایان”
و تصویر همیشه جاودانی که اسپیلبرگ از پیاده شدن نیروها در ساحل نرماندی به یادگار گذاشت
و اون دیالوگ معروف که یکی دو جا شنیدم در راس دیالوگهای همه دوران قرار گرفته!
_ نترسید شجاع باشید خدا با ماست
_ اگه خدا با ماست کی با اوناست که اینطوری دارن تیکه پاره مون میکنن؟!!
NAVID۰۰۹۸
۲۲ خرداد ۱۴۰۳نگاه به این جسهی کوچیکش نکنید!
به قدیمی بودنشم نگاه نکنید!
تو یوتیوب بزنید ببینید چه هیولائیه!
زیزیگولو
۲۲ خرداد ۱۴۰۳بیشتر ارتشهای جهان تو دهه های ۶۰ و ۷۰ میلادی از این ماشین تو پارک موتوری خودشون داشتن و بعضیهاشون هنوزم دارن
NAVID@@98
۲۲ خرداد ۱۴۰۳👑🥇خداییش خدا با اینهاست که تونستن این همه اختراعات متحول کننده مهندسی و هنری به بالا داشته باشند شعار ندادند بلکه عمل کردند تا اینکه شدند هر چه بخواهند هر چیز اول خدایی خوب این آمریکا و اروپا چه کار هایی میکنند خوب خدایی که دوستشان داریم و تحولات مهندسی و هنری به بالا هر چیز اول که یکی از اونها همین جیپ جاودانه هست الحق که اختراع شد تا بشر رو به هر جایی که بخواد ببره🥇👑
ناخدا
۲۳ خرداد ۱۴۰۳از طرز نوشتارت خندم میگره 🤭 حضرت عباسی این که نوشتی یعنی چی 👈🏻👈🏻👈🏻 ( هر چه بخواهند هر چیز اول خدایی خوب این آمریکا و اروپا چه کار هایی میکنند خوب خدایی که دوستشان داریم و تحولات مهندسی و هنری به بالا هر چیز اول )
زبان جدید اختراع کردی ؟
NAVID@@98
۲۳ خرداد ۱۴۰۳داداش اونا رو ولش کن، همینکه این توفیق باعث شد که شما خندت بگیره
ما همین خنده شما رو میخونیم🤗👋👏👏
به قول شاعر میگه
ز حق توفیق خدمت خواستم، دل گفـت پنهانی – چه توفیقی از این بهتر که خلقی را بخندانی✌️
حالا از طرفی نکته ای که هست دوستان ببینید ما در این جهان در شبیه سازی قرار گرفقیم که به عناوین متوع ازش یاد میکنند مثلا اسمش رو میزارند ماتریکس یا هر چی
پس بنابر این باید more…
ناخدا
۲۳ خرداد ۱۴۰۳سبک ادبی خاص خودت رو داری 🤪
Cert
۲۲ خرداد ۱۴۰۳شرکت جیپ الهام بخش خیلی ها بوده و اتومبیل های بسیاری توسط شرکت های دیگر از روی آن ساخته شده است
Cert
۲۲ خرداد ۱۴۰۳شرکت جیپ الهام بخش خیلی ها بوده است و اتومبیل های بسیاری ار روی آن ساخته شده است
khashayar0
۲۲ خرداد ۱۴۰۳خیلی زیباست.
𝐀𝐥𝐢
۲۲ خرداد ۱۴۰۳بیشتر از خودش از رینگاش خوشم اومده
ممد ژانگولر
۲۲ خرداد ۱۴۰۳این ماشین در شکست ارتش هیتلر نقش بسزایی داشت. با توجه به گرمای شدید هوای کشور آلمان و داشتن بخاری فوق العاده قوی در این خودرو و همچنین تجهیزات و ادوات کشاورزی مثل بیل و کلنگ تونست سربازهای آلمان فریب بده و دور بزنه .
شاپور
۲۲ خرداد ۱۴۰۳ممد داداش یعنی تو گرمای هوا بخاری روشن میکردن بیشتر گرم بشن ؟!
ممد ژانگولر
۲۳ خرداد ۱۴۰۳داداش شاپور والا منم خودم موندم تو اون آب و هوای سرد اروپا این ماشین بی در و پیکر چجوری میتونسته مفید باشه !
حالا باز بگی تو جنگ توبروک صحرا بدرد میخورد بیشتر به عقل جور در میاد.
الان باز هامر ارتش آمریکا اگه دقت کنی چهارچوبش وکیومه . این ماشینای بی در و پیکر جیپ خوراک تک تیرندازاست . من تیترو دیدم غلنج مغزم شیکست.
Mr wrong
۲۲ خرداد ۱۴۰۳ماشالله برنده جنگ
ماشاالله سنگ محک این کلاس
یچی دیگه م بود
اها
ماشالله اصالت
(Ali(chevynova
۲۲ خرداد ۱۴۰۳درست رو خوب یاد گرفتی
car lover
۲۲ خرداد ۱۴۰۳تاسف برای تعصب
Mr wrong
۲۲ خرداد ۱۴۰۳فداتم ستون
زنده باد مهد خودروسازی جهان
! i M α η δ υ α R
۲۳ خرداد ۱۴۰۳به تاریخ نگاه کن پسر خوب که میگه مهد خودرو سازی جهان فرانسه است …
بعدش آلمان …
آمریکای اون دوران مهد کودک هم نیست …
پیرمرد قدیمی
۲۲ خرداد ۱۴۰۳جیپ نقش بسزایی در پیروزی ها و حمل نقل های زمینی در دوران جنگ جهانی دوم داشت ، من به شخصه علاقمند این خودرو ها با ظاهر ساده اما کاربردی ام.
باتشکر از آقای شاهین احمدزاده ؛ درخواستی داشتم : اگر امکانش هست یک مقاله کامل در مورد تاریخچه جیپ های وارداتی و مونتاژی در ایران تهیه کنید. ❤️
شاهین
۲۲ خرداد ۱۴۰۳سلام ممنونم از شما. چشم اگه فرصت شد حتما انجام میدیم.
(Ali(chevynova
۲۲ خرداد ۱۴۰۳کهنه سرباز نرماندی
ژنرال جیپmb
اگه این ماشین نبود نتیجه جبهه اروپا برای منتفقین جز شکست نبود
این ماشین جنگ رو تغییر داد
بعد جنگ هم تعیین کننده کلاس افرود و سنگ محک این کلاس شد و ازش کپی شد برای ساخت این کلاس مثل لندروور
Travel4ever
۲۲ خرداد ۱۴۰۳داداش چیزی از ارزش های جیپ کم نمیشه ولی قاعدتا شکست رو پیروزی نکرد، قطعا حمله هیتلر به روسیه و یک سری اشتباهات دیگه هم بی تاثیر نبود
(Ali(chevynova
۲۲ خرداد ۱۴۰۳مطمعن باش اگه هیتلر برای جبهه روسیه از جیپ استفاده میکرد میتونست موفق بشه ولی تجهیزاتش در حدی نبود که پیروز اون جنگ باشه
برید در مورد تانکهای تایگر نازی بخونید که یک مشت آهن پاره بیخاصیت بودن که بخاطر سنگینی بیش از حد قدرت مانور نداشتن و عینه یه هدف ثابت ، طعمه منتفقین میشدن و یه تانکt34 روسی به راحتی نابودشون میکرد
Alan.r
۲۲ خرداد ۱۴۰۳اینم بگو که تایگر دو برابر بقیه تانک ها زره داشت و میتونست از دو کیلومتری شرمن ها و t34 ها رو نابود کنه در حالی که اونا برای نابودی تایگر باید به فاصله زیر یه کیلومتر میومدن
اینم بگو که تو محاصره برلین تایگر یه تنه با ۵۰ تا تانک متفقین درگیر شد
اینم بگو که اون موقع آمریکا اصلا نمیدونست تانک درست و حسابی یعنی چی
(Ali(chevynova
۲۲ خرداد ۱۴۰۳مگه گوجه کبابی اضافست زره؟
زره باید به مقداری باشه که مانع قدرت مانور تانک نشه مثل شرمن
تایگر بیخاصیت بود و در جنگ هم نشون داد بیشتر حکم شو داره نه چیزه دیگه
car lover
۲۶ مرداد ۱۴۰۳علی تاریخ رو نمیتونی عوض کنی، خود سرباز های امریکایی وقتی تانک های تایگر و پانزر المانی رو دیدن با خودشون گفتن این اشغال ها(تانک های شرمن) دیگه چیه
(Ali(chevynova
۲۲ خرداد ۱۴۰۳جیپ بعنوان بنیانگذار و مخترع این کلاس خودرویی، همیشه و هرجا ثابت کرده که بهترینه
هیچ کدوم از اون شرکتهایی که از جیپ کپی کردن تو یه جنگ مهم مثل جنگ دوم جهانی حضور نداشتن ولی جیپ رزومه ای مثل شکست نازی ها رو در تاریخچش داره
تنها شرکتی که تونست تا حدودی در حد جیپ در ارتش ظاهر بشه ، هاموی بود که البته نزدیک به ۵۰ سال بعد از حضور موفق جیپ در جنگ ظاهر شد
دانیال_Surrey،England
۲۲ خرداد ۱۴۰۳آمریکایی ها کلا عادت دارن تو بازی که بازنده مطلق بودن،ازش برد بسازن!
اولا که اگر بریتانیا تو نبرد بریتانیا و عملیات شیر دریایی هیتلر شکست میخورد کار به این جیپ و آمریکایی ها نمیرسید.
اولین شکست رسمی آلمان تو جنگ جهانی توسط بریتانیا رقم خورد اونم به خاطر جنگنده ی اسپیت فایر و از اون بهتر موتور افسانه ای رولز رویس مرلین بود((کتاب The Merlin: The Engine That Won the Second World War رو حتما بخونید))که تو بیش از 40 هواپیما ازش استفاده شد.
اگر بریتانیا شکست میخورد مثل فرانسه،هیتلر برنامه داشت به راحتی از طریق مکزیک به آمریکا حمله کنه((که اونم انگلیس بهشون کمک کرد که خنثی شد!))بعدشم به راحتی هیتلر تو آفریقا پیروز میشد.
خیلی معذرت میخوام ولی آمریکای اون زمان نه تو بعد سیاست نه تکنولوژی در حد آلمان و بریتانیا نبود.
و صرفا بریتانیا مجبور شد برای کمک آمریکا،امتیازاتی مثل کمک تکنولوژیکی به آمریکا بده.(( tizard mission))
و اینگونه شد که آمریکایی ها بعد از جنگ که حتی از ساخت یک موتور پیستونی درست و حسابی،اونم نه در حد مرلین،به سازنده ی موتور جت تبدیل شدن.!((البته با مهندسی معکوس و کمک فن اوهاین و فرانک ویتل))
Elmiraj
۲۲ خرداد ۱۴۰۳آمریکا برنده مطلق شد ، بمب اتم ساخت ، ابر قدرت دنیا شد و امروز حداقل در ۷۰ درصد زمینه های علمی ، صنعتی ، تکنولوژی و….هیچ کشوری حتی به گرد پاشون هم نمیرسه…
اینکه چطور و چگونه این اتفاق افتاد از هوش و زرنگی آمریکایی ها بود و هست و اگر انگلیس ، آلمان و ژاپن اون سالها و امروز توان شو داشتن الان جای آمریکا بودن…
(( بود و شد های گذشته تنها یک دل خوشی توخالی هست ))
مازیار
۲۲ خرداد ۱۴۰۳اون ۷۰ درصد که گفتی درسته (حالا با تلورانس ۵ درصد)
اما قطعا خودروسازی جزء اون نیست
Elmiraj
۲۲ خرداد ۱۴۰۳خودروسازی از پنج قطب اصلی آمریکا ، آلمان ، ژاپن ، انگلیس و ایتالیا تشکیل و این پنج قطب هر کدام نقاط ضعف و قوت خود را دارن هیچ کدام کاملا بر دیگری برتری ندارن…
کلاس پیکاپ های فول و میان سایز ، SUV فول سایز ، SUV آفرود ، صنعت الکتریکی و مهمتر از همه صنعت خودران دست آمریکاست و بقیه در پسش قرار دارن .
((خودروسازی یک کلاس و چهار مدل نیست…. ))
مازیار
۲۲ خرداد ۱۴۰۳اصلا قصد بحث ندارم و میخواستم ببینم انصافات در بیان تمام حقیقت هست یا فقط بخشی از اون (یک کلاس و چهار مدل نیست اما این صراحتی که تکلیف ۷۰ درصد صنایع رو مشخص کرد میشد خرج خودروسازی هم بشه)
بحث در اینجا اغلب طوری میشه که باید عطایش رو به لقائش بخشید وقتی از چیزی که توی دستت هست حرف میزنی و کسانی که بویی ازش نبردن میان و از دایره محدود درک خودشون فتوا صادر میکنن و در ادامه هم سعی میکنن با کولیگری دستی بالا برای خودشون فراهم کنن البته به گمان باطل خودشون
منظورم به شما نبود و تو اون دسته نیستی
دانیال_Surrey،England
۲۲ خرداد ۱۴۰۳چه ربطی به کامنت من داشت؟
رفقیت گفت جیپ و آمریکایی ها نبودن متفقین شکست میخوردن و…منم داستانش رو گفتم.
به نظرم بشین سریال The Man in the High Castle رو ببین سریال بسیار جالبیه.
یانکی من هم فرزند کسی هستم
۲۲ خرداد ۱۴۰۳بنده خدا چرا آنقدر داری حرص میخوری.عنگلیس کجای داستان بوده آخه.وقتی ژاپن تو پرهاربر اون جنایت رو انجام داد به قول دیالگ فیلم نبرد پرهاربر که وزیر ژاپنی میگه با این حماقت غول خفته رو بیدار کردید وارد کارزار شد و وقتی دید انگلیس داره تو لجن غرق میشه دستش رو دراز کرد و از لجن کشیدش بیرون.وقتی بمب افکنهای بی ۱۷ اومدن عنگلیس و آلمان رو پودر کردن و سرنوشت جنگ عوض شد
دانیال_Surrey،England
۲۲ خرداد ۱۴۰۳البته درست میگی حواسم رفت سمت جنگ اول و zimmermann tele@ram.
پس میشه دو بار بریتانیا آمریکا رو نجات داد!
حسن
۲۳ خرداد ۱۴۰۳من هزار بار بیشتر از شما طرفدار انگلیس در جنگ جهانی دومم و صدها بار با هیتلر فنها به خاطر شکست مفتضح سرورشون برای عبور از مانش و رسیدن به خاک بریتانیا بحث و نبادل نظر کردم واقعا مایه ی مباهات انگلیس و اروپا و فخر تاریخ حساب میشه اما بقیش داستانهای ذهنیه شماست
بزرگوار یه کم تاریخ بخون لعنت به این روزگار این که نوشتی برا جنگ جهانی اوله
انگلستان یک تلگراف کشف کرد که به تلگراف زیمرمن معروف شد
وزیر امور خارجه ی المان یک تلگراف به سفیر المان در مکزیک زده بود که در ان اعلام کرده بود اگر المان با امریکا وارد جنگ شد و مکزیک از المان طرفداری کند المان بعد از پایان و پیروزی در جنگ ایالتهای نیومکزیکو، تگزاس و آریزونا را به مکزیک واگذار میکند بلافاصله بعد از افشای این تلگراف امریکا در 1917 وارد جنگ با المان شد
تحلیل برخی از مفسران ان تلگراف را جعلی و نقشه ی انگلستان برای وارد کردن امریکا به جنگ میدانند اما حتی بدون ان تلگرام امریکا به خاطر جمله ی المان به کشتی مسافربری امریکایی وارد جنگ میشد
حسن
۲۳ خرداد ۱۴۰۳بزرگوار هیتلر تو 6 ماه اروپا را تصرف کرد فرانسه تسلیم شد و هیتلر با مارش وارد فرانسه شد کدوم حمله با فرانسه 3 هفته هم انگلیس را هوایی کوبید اما نتونست از مانش بگذره و به خاطر انرژی به سمت روسیه حرکت کرد نقشه اصلی تصرف روسیه و تسلط بر چاههای نفت روسیه و ورود به خاورمیانه و تحت کنترل گرفتن منابع حیاتی انرژی دنیا بود که حتی با وجود خریت روسها و غافلگیر شدنشون و رفتن تا مرکز کشور روسها اما نتونستن حتی روسیه را تصرف کنن اخه بزرگوار امریکا سال 1945 مرکز دنیا بود چرا خودتون را انقد به ندیدن میزنید حیف بحث با المانی فن تو حتی فرق جنگ جهانی اول و دوم را نمیدونی بعد امریکا سال 1945 را تحلیل میکنی خدا خودش بایدظهور کنه شما را به راه راست هدایت کنه
دانیال_Surrey،England
۲۲ خرداد ۱۴۰۳شاهین جان کامنتی گذاشتم ممنون میشم تایید کنی.
شاهین
۲۲ خرداد ۱۴۰۳سلام چشم من خودمم کامنتم میره برای تایید ولی فرصت کردم حتما.
دانیال_Surrey،England
۲۲ خرداد ۱۴۰۳تشکر.
هدف جهانی
۲۲ خرداد ۱۴۰۳این خودرو نماد افول صنعت خودروسازی امریکا هست در این دوران تا بفهمیم آمریکا دیگر نمی تواند چنین چیزی بسازد
پیرمرد قدیمی
۲۳ خرداد ۱۴۰۳شما حتما یه سر به سایت های فروش خودرو در آمریکا بزن و فیلتر جیپ رو انتخاب کن هر مدلی که دوست دارید نگاه کنید ترجیحا برید سمت رانگلر ، مشخصاتی که داره رو با اولین نسخه جیپ تولیدی مقایسه کنید و ویدیو های آفرودشون رو بررسی کنید.
تمامی خودرو سازان جهان بجز ایران رو به پیشرفت قدم برمیدارن و بعضاً رضایت مردم در هدف اولشون هست.
JaMsHiD-R1988
۲۲ خرداد ۱۴۰۳واقعا آفرودره
واقعا واقعا واقعا یه آفرودر به تمام معنا !
car lover
۲۲ خرداد ۱۴۰۳یه روزی میزنم به دل جنگل و صحرا و تنها چیزی که باهاش میرم یکی از همین جیپ هاست
حسن
۲۳ خرداد ۱۴۰۳سلطان جنگهای نا منظم
حسن
۲۳ خرداد ۱۴۰۳جیپ ویلیز اسطوره ی تمام قرنها
ساده زیبا کارامد
ابوالفضل
۲۳ خرداد ۱۴۰۳ساده و کارآمد تو زمان خودش
ماشالله پدر آفرود جهان
پیمان
۲۳ خرداد ۱۴۰۳اینارو تو پالت از هواپیما مینداختن زمین همونجام مونتاژ میکردن
اختراع عجیبی بود واسه خودش.!