تکانهای مرگبار مشهور تنها مشکل بزرگ نسل جدید جیپ رانگلر نیست چراکه این شاسیبلند به اندازهای که فکر میکنیم ایمن نیست. در حقیقت یوروانکاپ این خودرو را به همراه دیگر محصولات بازار تست کرده و تنها یک ستاره ایمنی به آن اعطا کرده است.
یکی از دلایل این عملکرد ناامیدکننده کمبود سیستمهای ایمنی است. جیپ رانگلر ۲۰۱۹ فاقد ترمز اضطراری خودکار و دستیار حفظ خودرو بین خطوط میباشد.
دیدن اینکه یک خودروی جدید که در سال ۲۰۱۸ و بدون سیستم ترمز خودکار یا دستیار حفظ خودرو بین خطوط فروخته میشود واقعاً ناامیدکننده است. وقت آن رسیده که ببینیم محصولات گروه خودروسازی فیات-کرایسلر هم به ایمنیای در حد و اندازهی رقبا دارند.
نسل جدید جیپ رانگلر در بخشهای ایمنی سرنشینان بالغ، خردسال و عابران پیاده هم عملکرد خوبی نداشته و به ترتیب ۵۰، ۶۹ و ۴۹ درصد امتیازات را به دست آورده است.
اما دیگر محصول فیات-کرایسلر که توسط یوروانکاپ تست شده و عملکرد بسیار بدی داشته فیات پانداست. این خودرو هیچ ستارهی ایمنی به دست نیاورده و وضعیت افتضاح آن تنها با پونتو ۲۰۱۷ قابلمقایسه است.
یوروانکاپ همچنین هیوندای سانتافه را نیز تست کرده و فهمیده مشکلی در کیسههای هوای پردهای این خودرو وجود داشته که میتواند در خودروهای مجهز به سقف پانورامیک باز شوند. این خودروساز کرهای گفته این مشکل را حل خواهد کرد و مدلهای اولیه به خاطر آن فراخوان خواهند شد.
به همین منوال گفته شده کیسه هوای زانوی راننده در نسل جدید ب ام و X5 هم باز نمیشود. این خودروساز آلمانی مشکل مشابهی را نیز در سری ۵ مشاهده کرده است. در سال پیش گفته شده بود این کیسه هوا حفاظت کمی از پاهای راننده به عمل میآورد.
مدیر این موسسه در نهایت میگوید:
خودروهای یاد شده استانداردهای جدیدی در مقایسه با دیگر خودروهای ضعیف وضع کردهاند و دیگر خودروسازان میتوانند از این شرکتها الگو بگیرند. بهطور خاص باید به آی پیس اشاره کرد که نشاندهندهی آیندهی خوب خودروهای دوستدار محیطزیست و البته ایمن است.
Infinite
۱۵ آذر ۱۳۹۷شاسی بلند سال 2019 بودن ایشون…!؟
Infinite
۱۵ آذر ۱۳۹۷دعوتتون میکنم به تماشای این تبلیغ قدیمی:
https://www.dideo.ir/v/yt/IJ9xJz9LbEs
Mohammad
۱۵ آذر ۱۳۹۷به نظرم بهتر یه بار فیلم رو ببینید
در تست ها کاملا موفق هست
حتی شیشه نمیشکنه و در بعضی از تست ها حتی کاپوت هم خم نمیشه
دلیل پایین گرفتن نمره این ماشین
عدم حضور سیستم های ایمنی هست
Reza
۱۶ آذر ۱۳۹۷محمد شما دوست داری وقتی تصادف کردی خودت زنده بمونی، یا اینکه شیشه یا کاپوت ماشینت سالم بمونه؟
Amirferrari
۱۵ آذر ۱۳۹۷جالبه یه سریا برتر از جی کلاس میدوننش،تو اون مقاله ای که با بنز و لکسوس و رنجروور مقایسه شده بود فقط به خاطر توانایی آفرود بالایی که داشت برنده رقابت شده بود!!! دریغ از این که مقوله اول واسه بهترین بودن ایمنی یه خودروست و بعد موارد دیگه…بازم میگم تا جایی جی کلاس مرسدس بنز با اون همه ایمنی و راحتی باشه خنده داره خودروهایی مثه جیپ اول باشن،همه اینا به کنار موندم خودرویی با این سطح ایمنی ضعیف چطور به عنوان بهترین شاسی بلند سال انتخاب شد!!! اگه ایمنی واسشون کشکه چرا یه نماینده از ایران شرکت نمیدن تا همه جوایز رو درو کنه واسشون?
FF
۱۵ آذر ۱۳۹۷خوبه تو مقاله توضیح داده که فاقد ترمز اضطراری خودکار و دستیار حفظ خودرو بین خطوط میباشد موضوع خنده دار اینه که با این شکل مکعبی معلومه حفاظت عابر پیاده نداره
این ایرادا تاثیری در فروش نداره
اروپایی ها هر کار کنن نمیتونن برای امریکایی ها مشکل ایجاد اون قرار داد باید اخر امضا کنن نوبت نزدیک است
آrمaن
۱۵ آذر ۱۳۹۷فک کنم گیم آف ترونز زیاد دیدی داداش!
فورد
۱۶ آذر ۱۳۹۷رضا نکنه شما دوست دارید هنگام تصادف اتاقتون له بشه در حال له شدن بگین من چیزیم نمیشه چون ترمز اضطراری خودکار و دستیار حفظ خودرو بین خطوط و دارم
Farzam
۱۱ دی ۱۳۹۷برو تو اینترنت بزن مقایسه بزرگ بین افرود های مدعی لندکروز جیپ رانگلر بنز G کلاس لندروور ببین چی میاره بعد ببین کدوم ماشین برنده میشه بعد فکر کن بعد نظر بده
یانکی
۱۵ آذر ۱۳۹۷یکی نیست بگه تو کوه و بیابون خط کشی هستش که رانندگی بین خطوط داشته باشه.و اینکه تمام این سیستمها رو هم داره ولی این مدلش برا کسایی که بیشتر وقتشون رو تو دشت و بیابون میگزرونن.بی خودی که این همه نمیفروشه یا جی کلاس رو له نمیکنه.یا بهترین suv دنیا نمیشه.
owl
۱۵ آذر ۱۳۹۷جیپ رو برا داشتن قابلیتهای افرود با قیمت منطقی اون انتخاب میکنن
جیپ هرگز برای امنیت از همون اول مطرح نبوده و نیست. چون امنیت پول میخواد در نتیجه قیمت ماشین بالا میره.
خودم ساکن ایالات متحدم و فروش جیپ خیلی خیلی بالاست. اما اینکه متاسفانه همیشه بدونه در نظر گرفتن قیمت یه ماشین اونو مقایسه میکنیم به نظرم بی عدالتیه
اینجا ما به مجله ها اعتماد نداریم. اما به فیلمهای یوتوب اعتماد داریم. بهتره اینطوری بگم برا خرید یه ماشین مردم اینجا به یوتوب بیشتر مراجعه میکنن تا مجله ها
مجله ها برای تبلیغاته. ببینین یه مجله ی خنثی غیر ممکنه اونقدر سود داشته باشه که بتونه هزینه ی ده بیست تا کارمند رو بده و بعد صاحب سهام یا شریکهایی که صاحب مجله هستن رو صاحب یه خونه ی خیلی گرون قیمت کنن. برا همین وقتی میبینی یه مجله این همه کارمند داره و شرکای مجله هرکدوم با مجله به ثروت بالایی رسیدن یعنی اینکه پای صنعت تبلیغات به میون کشیده شده. تبلیغات یعنی اینک یک برند پول میده و به روشهای گوناگون برندشو براش تبلیغ میکنن.
جیپ یه ماشین با یه قیمت معقول و توانایی های معقوله. شاید جو ایران طوریه از همه چی افسانه و تقدس میسازه.
نه جیب بده نه بنز بده. اینجا تو ایالات متحده ما اصلا و ابدا حتی بحث بر روی این بده اون بده نداریم. ما میگیم این مدل به اندازه ی پولی که میدی بیشتر ازش میتونی بدوشی.
من خودم جیپ ندارم و حتی ماشین ندارم فعلا ولی شخصا بخوام بخرم ولوو یا سوبارو میخرم چون فعلا این دو مدل بر اساس سلیقه و نوع رانندگی من بیشترین قابلیتها رو ارائه میدن.
Reza
۱۵ آذر ۱۳۹۷اینو با AMG G63 مقایسه میکردید. خخخ
?????????????
Elmiraj
۱۵ آذر ۱۳۹۷Reza @
اینو ( برتری رانگلر بر G کلاس ) ما می گفتیم و میگیم و مجله MotorTrend هم اینو همین چند روز پیش به کل دنیا ثابت کرد ….
.
.
اینم یادت نره موتور ترند همون مجلهایه که چند وقت پیش کوروت تو درگ سالانه ش چهارم شد و شماها خیلی خیلی از این موضوع خوشحال شدید و همین مجله رو قابل اعتماد ترین می دانستید …..
یاشار اسدی
۱۵ آذر ۱۳۹۷Zo6 که اول شده بود…داری چی میگی
یاشار اسدی
۱۵ آذر ۱۳۹۷خخخخخ…خاک تو سر جیپ….جیلی امگرند 4 ستاره گرفته بود…یه خودروی چینی 6 سال پیش…ولی شاسی بلند به ظاهر سال 2019 یک ستاره…بیخود نمیگم که..آمریکایی یعنی لگن پوسیده بی مصرف نا امن بی کیفیت…کلا هر چی صفت خوب هست یه بی پیشوند بزار نتیجه میشه لگن های آمریکایی
سیاوش
۲۵ آذر ۱۳۹۷یواش برو عامو مام سوار شیم .کلا با جماعتی که ماشین چینی خریدن زیاد درباره خودرو بحث نباید کرد.!!!
Khosrow
۱۵ آذر ۱۳۹۷ادا محکم هارو در میاره / مثل ادم هایی که محکم ن و هر لحظه دارن میریزن ..
مهدی
۱۵ آذر ۱۳۹۷جیپ آفرودر خیلی قدرتمندی هستش.امابه این معنی نیست که بهترین suvباشه. بلکه فقط دریه زمینه خوب هستش.مثالش میشه مثل بعضی از ورزشکارای ما!!!!اینکه نامزد میشن برای نماینده مجلس شدن.یااینکه سلبریتی هایکه ملت روتحریک میکنن به رای دادن به شخص موردنظرشون. چون یک نفر خوب وزنه میزنه یاخوب گل میزنه ویابازیگرخوبی هستش دلیل براین نمیشه که سیاست هم خوب بفهمه وکارشناس خوبی هم در باقی زمینه ها باشه که انتخابش کنیم یاحرفش الگوی مابشه!!!!
نوید جهرمی
۱۵ آذر ۱۳۹۷کارشو در زمینه خودش خیلی خوب انجام میده.
بنده باشم یه رانگلر با یه میاتا میگیرم عشق میکنم.
Sina
۱۵ آذر ۱۳۹۷حرفت درسته مثالتم قشنگه ولی هیییچ ربطی به این موضوع نداره و این مثال واسه اینجا کاملا اشتباهه
یعنی چی رانگلر آفرودر فوییه ولی اگه توی ایمنی قوی نیست نباید انتظار همه کاری ازش داشت
مگر ایمنی درگ زدنه که بگیم نه خب این ربطی به suv نداره
ایمنی یه چیز ثابت و استاندارده که همه ماشین ها توی هر رده ای باید داشته باشن
مثال ورزشکار رو زدی بذار اینجوری واست توضیح بدم ایمنی ماشین مثل اخلاق یک ورزشکار هستش
ورزشکار توی هر رشته ای قهرمان باشه باید اخلاق رو داشته باشه و بد اخلاقی و توهین کردن باعث میشه محبوبیتش از دست بره و کنار گذاشته بشه
Ferrari
۱۵ آذر ۱۳۹۷جیپ بخاطر کمبود سیستمهای پیشگیری از تصادف ضعیف عمل کرده وگرنه تو برخورد از روبه رو که وضعیتش خیلی خوبه.به نظر من ایمنی خیلی خوبی داره
درمورد ایمنی عابر هم باید بگم شاسی بلندهای افرودی بخاطر ساختار و ابعادشون نمیتونن نمره خوبی برای عابر بگیرن.ارتفاع این ماشینها باعث میشه حتی با کمترین سرعت هم عابر پیاده کشته بشه.
مهدی
۱۵ آذر ۱۳۹۷البته ظاهرتست تصادف جیپ نشون میده خیلی ضعیف هم نیست.شایدمعیارشون زیاد بالاباشه
Mohsen
۱۵ آذر ۱۳۹۷تو تست تصادف نگاه نمی کنن ماشین جمع شده یا نه بعد نمره بدن اتفاقا ماشینی که تا نقاط مشخصی که از قبل محاسبه شدن جمع بشه ایمن تره تو این تست تصادف ها به اسیب وارده به سر نشین ها و عابر پیاده توجه می شه و از روی ظاهر خودرو تقریبا هیچی متوجه نمی شه شد البته نشانه هایی مثل جمع شدن سقف خیلی راحت نشون می ده ماشین چقدر خطرناکه و بد طراحی شد
سام
۱۵ آذر ۱۳۹۷اگر خوب به فیلم تصادف جیپ رانگلر دقت کنید می بینید که این ماشین از نظر ساختار بدنه و شاسی فوق العاده محکم است و در تست های تصادف موسسه یوروانکاپ،در قیاس با دیگر خودروهای امروزی،خسارت کمی به بدنه آن وارد شده است. اما استحکام بدنه یک ماشین و عدم انعطاف شاسی آن در تصادف های شدید موجب می گردد که انرژی حاصل از تصادف به جای اینکه به طور حساب شد توسط بدنه و شاسی جذب شود مستقیما به سرنشینان آن ماشین انتقال یابد و این مشکلی است که خیلی از خودروهای قدیمی (تا 70 میلادی) با آن مواجه بودند.در هر حال،می توان اینطور نتیجه گرفت که جیب رانگلر به عنوان بهترین آفرود جهان از شاسی و بدنه بسیار محکمی برخوردار است که در آفرودها و جاده های ناهموار مددکار آن است ولی همین شاسی و بدنه در تصادفات نمی تواند آنچنان که باید و شاید انرژی حاصل از تصادف را جذب خود کند.البته به این نکته هم توجه داشت که جیپ رانگلر تست شده در یوروانکاپ فاقد برخی از جدید ترین سامانه های ایمنی بود و همین مورد نیز امتیاز آن را پایین آورده بود.در نهایت،این مورد برای خریداران جیپ رانگلر – که می توان آن را یکی از آخرین ماشین های بازمانده از دوران قدیم دانست – هیچ اهمیتی ندارد و بعید است که بازار فروش آن را لااقل در آمریکای شمالی متأثر کند.
datsun
۱۵ آذر ۱۳۹۷یکی از ضعف های suv ها مقابل کراس اوور ها همینه ایمنی کمتر مقابل اونها
ولی SUV های سنتی یه چیز دیگن زنده باد جیپ ○||||||○
امیر
۱۵ آذر ۱۳۹۷آبروریزی فیات کرایسلر واقعا درجا زده اگر برند جیپ ورم نبود دوج کرایسلر فیات که هیچ حرفی ندارن تقریبا
mahdy
۱۵ آذر ۱۳۹۷یعنی چی ؟ از یه ور شاسی بلند سال موتور ترند میشه از یه طرف این
رم از یه طرف غیر قابل اعتماد ترینه از یه طرف پیکاپ ساله
و…
دلیل این همه تناقض تو عملکرد خودرو های آمریکایی تو مجلات مختلف چیه؟
امیر.عارف
۱۵ آذر ۱۳۹۷زنده باد رانگلر که تو هیچ کدوم از برخوردها چه از بغل و چه روبرو حتی شیشه هاش نشکست . این که دستیار راننده و یا ترمز خودکار نداره که نمیشه عدم ایمنی نمیخوام بگم این تجهیزات لازم نیست ولی ماشینی که با اون شدت تصادف کنه و بجز کاپوتش از جلو و دربها از بغل هیچ جای دیگه آسیب نمیبینه یعنی ایمنی
سام
۱۵ آذر ۱۳۹۷بدنه و شاسی جیپ رانگلر،به خاطر تطبیق با بدترین شرایط آفرودی،فوق العاده مستحکم است و به همین خاطر است که آسیب کمی در تصادف به آن وارد شد.
Hamid...Audi
۱۵ آذر ۱۳۹۷نمیدونم چرا توی پدال تعصب تبدیل به ***
امتیازاتی که شرکت هایی مثل euro ncap و iihs به یه ماشین میدن بر اساس میزان ضربات و صدماتیه که به اون سرنشینای عروسکی و رباتیک وارد میشه.متاسفانه جیپ توی این مورد افتضاح کار کرده و این آفرودر افسانه ای رو با این ایمنی ضعیف روانه بازار کرده.
در مورد استحکام هم باید بگم که استحکام بدنه اصولا برای اینه که ایمنی سرنشینان بره بالا نه اینکه توی تصادف کمتر جمع بشه.دفاع کردن از این تست یعنی اینکه من حاضرم توی تصادف بمیرم ولی ماشینم کمتر آسیب ببینه.
مانی
۱۵ آذر ۱۳۹۷جمله خیلی خوبی گفتی
تعصب خوبه به شرطی که تبدیل به حماقت نشه
سام
۱۵ آذر ۱۳۹۷نه تعصبی در کار هست و نه حماقتی…..فکر نکنم نظر مؤدبانه دادن،دوستانه و بدون فحاشی و تندی کار سختی برای یک پدالی قدیمی باشد!…..در کامنت بالا این مسئله را توضیح دادم و گفتم که استحکام بدنه و شاسی همیشه و همواره منجر به ایمنی بالا در یک خودرو نمی شود و بدنه خودرو باید انرژی حاصل از تصادف را به طور حساب شده در خود جذب و حل کند که ظاهرا در مورد جیپ رانگلر این مسئله چندان دیده نمی شود.به دلیل استحکام و صلبیت فوق العاده شاسی و بدنه در جیپ رانگلر،لاجرم بخش اعظم انرژی حاصل از تصادف به سرنشینان آن منتقل شده و همین عامل نمره ایمنی آن را پایین آورده است .در ضمن،باید به فقدان برخی از سامانه های مدرن ایمنی هم در این خودرو اشاره نمود که در نهایت مجموع نمرات آن را در آزمایشات یوروانکاپ پایین تر از دیگر همتایان آن آورده است.در کل،در اعتبار و صحت داده های موسساتی چون یوروانکاپ و iihs هیچ حرف و بحثی نیست و اینها در دنیای امروز از زمره معتبرترین ها در زمینه ایمنی خودرو هستند.
datsun
۱۵ آذر ۱۳۹۷اگه اشتباه نکنم شما آقایی سام کاویانی یکی از نویسندگان خوب پدال هستید
Hamid...Audi
۱۶ آذر ۱۳۹۷ابدا منظورم شما نبودین، این تعصبی که گفتم تو کل پدال اپیدمی شده و کلا جو سایت رو بهم ریخته.
قبلا ها کامنت ها انقدر توش مطالب خوبی بود که به اندازه خود مطلب به آدم اطلاعات اضافه میکرد ولی الان صرفا شده مسخره بازی کل کل های مسخره یه مشت متعصب.
بازم اگه ناراحتی ای پیش اومده من معذرت میخوام.
سام
۱۶ آذر ۱۳۹۷نفس حضور در پدال و مرور نظرات دوستانی چون شما برای من سخت غنیمت و خوشایند است.دوستانی که چه بسا ده ها برابر بیش از من از خودرو و دنیای پیرامونی آن مطلع باشند.من هم متقابلا از شما دوست عزیز بابت لحن تند خود پوزش می خواهم.موفق باشید.
Archi KHAN
۱۵ آذر ۱۳۹۷یه جا خودروی سال انتخاب میشه
یه جا ضعیف ترین ایمنی را داره !!!
اینا همش کشمکش بین موسسات و مجلات بررسی کننده اس. و سیاست های خیلی پیچیده ی بر اون حاکم هست. بهترین انتخاب را خرید مردم نشون میده ( البته در اقتصادهای آزاد ، الان یکی پا نشه بگه پس چون مردم خیلی پراید میخرن خوبه !!!!! )
Elmiraj
۱۵ آذر ۱۳۹۷EURONCAP به دلیل نداشتن سیستم ترمز خودکار و دستیار حفظ خودرو بین خطوط یک ستاره ایمنی به رانگلر میده …..!!!!!!!
اونوقت Tatcham به سمندی که به زور دو تا ایربگ داره دو ستاره ایمنی میده ….!!!
.
.
این روزا سلطان آفرود بودن رانگلر ، فروش ۲۰۴ هزارتایی رانگلر ( فقط در آمریکا ) و شاسی بلند سال بودن رانگلر ➕ تصویب اعمال تعرفه ی ۲۵ در صدی در چند ماه آینده روی خودروهای وارداتی به آمریکا معلومه فشار خورد کنندهای به اروپایی ها وارد کرده……..
حسین م
۱۵ آذر ۱۳۹۷رنو داستر سه ستاره گرفته ولی متاسفانه رنگلر یک ستاره.
محمد
۱۵ آذر ۱۳۹۷“”یکی از دلایل این عملکرد ناامیدکننده کمبود سیستمهای ایمنی است. جیپ رانگلر 2019 فاقد ترمز اضطراری خودکار و دستیار حفظ خودرو بین خطوط میباشد.””
.
یورو انکپ بهش ۱ ستاره داره
این یعنی تمام خودروهای تولیدی ما ۱ ستاره هم نمیگیرن
amin
۱۶ آذر ۱۳۹۷ماشینی که برای خارج جاده ساخته میشه طبیعیه که این سیستم ها رو نداشته باشه
تاجیک
۱۶ آذر ۱۳۹۷داداش مگه پرادو، هایلوکس، میتسوبیشی L200,، فورد رنجر و…….. اینا افرودر نیستند؟ پس برای چی اینا سیستم های ایمنی دارن؟
emad1990
۱۶ آذر ۱۳۹۷یه سری از کامنتا نشون دهنده سطح اطلاعات عمومی پایین عامه جامعه هست که فقط میخوان با کامنت گذاشتن یه چیزی گفته باشن
عملکرد ضعیف جیپ به هیچ عنوان قابل توجیه نیست و با دلایل بی خودی هم نمیشه توجیهش کرد
تو کامنت بعدی یه خلاصه از یورو انکپ براتون میذارم…
emad1990
۱۶ آذر ۱۳۹۷احتمالا تابهحال کلیپهای تست تصادف بعضی از اتومبیلها را دیدهاید؛ اتومبیلهایی که در محیطی ویژه با سرعت مشخصی به مانع برخورد میکنند. موسسات مختلفی در سراسر جهان هستند که این تستها را انجام میدهند. یکی از مشهورترین این موسسات یورو انکپ است. برای آشنایی بیشتر با یورو انکپ، با ما همراه باشید.
یورو انکپ چیست؟
یورو انکپ (Euro NCAP) یکی از موسسات معتبر جهانی است که هرساله، ایمنی تعداد قابل توجهی از خودروهای داخل اروپا را ارزشیابی میکند. برای سنجش ایمنی خودروها، تستهای تصادفی انجام میشود تا با کارشناسی و تحلیل اطلاعات به دست آمده از میزان صدمه به آدمکهای مصنوعی و اتومبیل، بتوان ایمنی اتومبیلها را ارزیابی کرد.
پیشینهی یورو انکپ
پیشینهی این موسسه به سال ۱۹۹۷ میلادی یعنی درست به ۲۰ سال پیش برمیگردد. موسسهی یورو انکپ در شهر بروکسل بلژیک و توسط لابراتوار تحقیقاتی وسایل نقلیه (Transport Research Laboratory) تاسیس شد. یورو انکپ مخفف عبارت European New Car Assessment Programme و به معنی “برنامهی ارزیابی خودروهای جدید اروپایی” است.
هدف تاسیس یورو انکپ
همانطور که متوجه شدیم، موسسه یورو انکپ مسئولیت برگزاری دقیق و صحیح آزمون تصادف برای سنجش ایمنی خودروها را بر عهده دارد. این موسسه خلاصهای از گزارش مکتوب اتومبیلها را با بیانی ساده و بهطور رایگان در وبسایت رسمی خود قرار میدهد تا علاقمندان آن را مطالعه کنند.
به لطف شکلگیری موسسات ایمنی از این دست، شاهد ارتقای ایمنی و تحول طراحی در خودروها بودیم تا خودروسازها با کسب امتیاز بیشتر بتوانند نظر مشتریان را به محصولات ایمن خود جلب کنند. نتیجه آن شده که پس از گذشت ۲۰ سال شاهد بالا رفتن سطح ایمنی خودروها شدهایم. در ادامه میتوانید کلیپ کوتاهی از سالگرد ۲۰ سالگی تاسیس یورو انکپ را ببینید که ایمنی خودروها بیشتر شده است.
تست تصادف یورو انکپ چهطور انجام میشود؟
هر خودرو بسته به یکی از کلاسهای سواری، ون، آفرود، پیکاپ و رودستر مورد ارزیابی قرار میگیرد. با توجه به میزان آسیب دیدگی آدمکهای تست تصادف امتیازی داده میشود. در گزارش مکتوب خودرو در سایت یورو انکپ، ایمنی خودرو بهطور دقیقتر شرح داده میشود. در طول این ۲۰ سال از تاسیس موسسه یورو انکپ، قوانین و استانداردها برای ارزشیابی ایمنی خودروها بالاتر رفته و امروزه برای سنجش ایمنی خودروها، ۴ تست تصادف انجام میشود.
تست تصادف از جلو
یکی از مهمترین بخشهای سنجش ایمنی هر خودرو در موسسه یورو انکپ، تست تصادف از جلو است. چون آمارها نشان میدهند که برخورد اتومبیلها از جلو، بیشترین میزان جراحات و تلفات را به خود اختصاص میدهند. تست تصادف از جلو در دو مرحله انجام میشود.
مرحلهی اول تست برخورد اتومبیل به مانع نرم (Front Offset Deformable Barrier Test) نام دارد. در این مرحله خودرو با سرعت ۶۴ کیلومتر بر ساعت (۴۰ مایل بر ساعت) به مانع انعطافپذیری برخورد میکند تا شبیهسازی برخورد با یک خودروی هموزن صورت بگیرد. در این تست، ۴۰ درصد از نمای جلوی اتومبیل به این مانع برخورد میکند. در این تست معمولا درب موتور، سپر، موتور، اکسل، شاسی و بعضا ستونها، سقف و درهای خودرو آسیب میبینند.
مرحلهی بعدی تست تصادف خودرو بهطور کامل با مانع سخت (Front Full Width Rigid Barrier Test) نام دارد. اینبار کل نمای جلوی اتومبیل با مانع سخت و محکم برخورد میکند. اتومبیل مورد تست با سرعت ۵۰ کیلومتر بر ساعت به دیوار برخورد میکند. در این تست احتمال جمع شدن اتومبیل تا ستون جلویی (ستون A)، آسیب مهلک به موتور و جلوبندی و اکسل وجود دارد. همچنین در پی برخورد خودرو با مانع سخت در کسری از ثانیه، رینگ، در و سقف ممکن است تاب بردارند و اثر ضربه تا انتهای خودرو مثل باز شدن در صندوق دیده شود.
برخورد از بغل
تست تصادف از بغل همچون تست تصادف از جلو شامل دو مرحله میشود. آمار نشان میدهد که یک چهارم تصادفات سنگین از برخورد کنار صورت میگیرد. مرحلهی اول که Side Mobile Barrier نام دارد، مانعی متحرک با سرعت ۵۰ کیلومتر بر ساعت از بغل به سمت راننده برخورد میکند
در این تست، ایمنی بخش جانبی اتومبیل ارزشابی میشود تا متوجه نحوهی پخش ضربه و عملکرد سیستمهای ایمنی مثل کیسههای هوای جانبی و پردهای شد. معمولا خودروهایی که ستونهای قوی، شاسی مقاوم و کیسههای ایمنی هوای جانبی و پردهای داشته باشند، شانس بیشتری برای گرفتن امتیاز بالا در این بخش دارند.
مرحلهی دوم Side Pole Test نام دارد که اتومبیل روی ریلی متحرک به یک میله برخورد میکند. سرعت خودرو هنگام برخورد ۳۲ کیلومتر بر ساعت است. در این مرحله معمولا میزان آسیبدیدگی به دلیل انتقال ضربه در فضای کوچکتر بیشتر است. در این مرحله معمولا شاهد کج شدن ستون وسط (ستون B)، جمع شدن بدنه و تاب برداشتن سقف هستیم.
تست ایمنی سرنشین در سرعت پایین
بجز دو تست تصادف از جلو و بغل که هرکدام دو مرحله را شامل میشدند، سه تست ایمنی دیگری هم در استانداردهای جدید یورو انکپ انجام میشود. یکی از این تستهای ایمنی Whiplash Low Speed Sled Tests نام دارد. این بار دیگر خبری از حضور اتومبیل نیست. بلکه آدمک تست تصادف روی صندلی اتومبیل قرار داد و با سرعتهای ۱۶ و ۲۴ کیلومتر بر ساعت به سمت عقب کشیده میشوند.
دلیل انجام این تست، ارزشیابی طراحی صندلی و پشتسریهای آن است. در بسیاری از تصادفات، ممکن است صدمهی جدی به اتومبیل و جان سرنشینان وارد نشود اما اثر ضربه باعث شود که گردن و سر سرنشینان آسیب ببینند. میزان این آسیبدیدگی میتواند حتی منجر به پاره شدن نخاع شکسته شدن مهرههای گردن شود. به همین دلیل اگر صندلی و پشتسریها از هندسه و طراحی مهندسیشدهای بهره ببرند، شانس و میزان آسیب دیدگی را کاهش میدهند.
تست عابرپیاده
دست کم در شبکههای اجتماعی، کلیپهای تصادفی دیدیم که خودرو به عابر پیاده برخورد میکند و اتفاقی ناخوشایند برای عابر پیاده رخ میدهد. اگر تصادف جدی باشد، ممکن است به سر و صورت، کمر، دست و پای عابر پیاده آسیب جدی و حتی جبرانناپذیری وارد شود. به همین دلیل، یورو انکپ تستی جداگانه برای ارزشیابی سطح ایمنی اتومبیل هنگام برخورد با عابرپیاده ترتیب داده است. اگر اتومبیلی طراحی مناسبی داشته باشند، هنگام برخورد با عابرپیاده باعث میشوند تا نیمتنهی عابر آسیب کمی ببیند.
همچنین در صورت بالا بودن سرعت و پرت شدن عابر و فورد آمدن روی دربموتور و شیشه، صدمهی کمتری ببینند. در همین میان، شرکتی مثل ولوو، کیسهی هوای مخصوصی برای عابرپیاده در زیر شیشه و در موتور تعبیه کرده تا سطح ایمنی عابرپیادهی بسیار بالایی داشته باشد.
بخش تجهیزات ایمنی
این بخش سامانههای ایمنی اتومبیل مورد بررسی قرار میگیرد. در این مرحله ۵ ویژگی خودرو ارزشیابی میشود که شامل کنترل پایداری الکترونیکی، هشدار کمربند، دستیار کمکی سرعت، ترمز اضطراری خودکار و دستیار رانندگی بین خطوط است. به طور مثال سامانهی AEB که مخفف عبارت (Autonomous emergency braking) و به معنی ترمز اضطراری خودکار است، مورد ارزیابی قرار میگیرد. اتومبیل زمانی که سرعت دارد، مانعی فرضی در جلو قرار دارد و باید بتواند با کمترین زمان و مسافت قبل از حضور عابر یا مانع متوقف شود.
همچنین دستیار رانندگی بین خطوط (Lane Support) به راننده زمانی که بین خطوط رانندگی نمیکند هشدار میدهد. انحراف در جاده ممکن است هوشیارانه یا از روی ناآگاهی باشد، با این حال خودرو برای حفظ جان سرنشین و اتومبیل از بروز تصادف احتمالی، هشدار میدهد. این بخش سال ۲۰۱۴ معرفی شده و بسته به صلاح هیئت داوران ممکن است قوانین و شرایط آن بهروز رسانی شود.
چطور میتوانیم متوجه سطح ایمنی خودروها شویم؟
حداکثر حد ایمنی هر خودرو، ۵ ستاره است. خودروهایی که در این آزمون ۵ ستارهی زرد رنگ کامل را دریافت میکنند به عنوان خودروهای ایمن با فناوریهای روز و مجهز به سامانههای کمکی مثل ترمز اضطراری خودکار، سنسور و کیسههای ایمنی هوا محسوب میشوند. خودروهایی که تنها یک ستاره دارند، یعنی خودروهایی با ایمنی حداقل هستند. به ندرت خودرویی مثل تاتا نانو (Tata Nano) پیدا میشود که به دلیل ایمنی ضعیفاش حتی نتوانسته یک ستاره ایمنی در کارنامهی خود ثبت کند. تاتا نانو ساخت شرکت تاتا موتورز هند است. در ادامه میتوانید تصویری را ببینید که ایمنی خودروها را بهطور مختصر بر حسب میزان ستاره گرفته شده، شرح میدهد.
بخشهای ارزشیابی ایمنی خودروها
نتیجهی گزارش تست تصادف، سطح ایمنی اتومبیلها را به ۴ بخش اصلی دستهبندی کرده است: ایمنی سرنشینان بزرگسال (Adult Protection)، کودکان (Child Protection)، عابر پیاده (Pedestrian Protection) و تجهیزات ایمنی (Assistance Technology). امتیاز و ستارههای کسب شده بهطور جزیی در هر بخش قابل مشاهده است و میتوان در گزارش مکتوب بهطور دقیقتر مطالعه کرد. در بازار خودروهای داخلی کشورمان، اتومبیلهای زیادی هستند که در موسسات ایمنی، تست نشدهاند؛ خودروهایی نظیر پراید، تیبا، پژو ۴۰۵ و سمند. از طرفی خودروهایی مثل پژو ۲۰۶، سیتروئن زانتیا و تندر ۹۰ در این آزمون مورد ارزیابی قرار گرفتهاند و میتوان نتایج و گزارش ثبت شدهی آنها را در سایت یورو انکپ مشاهده کرد.
تندر ۹۰ یکی از ایمنترین اتومبیلهای داخلی با قیمت کمتر از ۵۰ میلیون تومان است
البته باید درنظر داشت که هر خودرو بسته به زمان خود و استانداردهای وقت یورو انکپ باید سنجیده میشود. به همین دلیل بسیاری از خودروهایی که حتی نتایج خوبی در زمان خود ثبت کردهاند، احتمالا نمیتوانند همان نتایج را دوباره در کارنامه خود ثبت کنند. بخش قابل توجهی از سهم خودروهای میانرده بازار کشور، محصولات چینی هستند که در تستهای یورو انکپ تست نمیشوند.
حتی یورو انکپ هم تنها نیست
بجز یورو انکپ، موسسات مختلف مشابهی در کشورهای متعدد وجود دارد؛ مثلا موسسات ANCAP در استرالیا و نیوزلند، C-NCAP در چین، JNCAP در ژاپن و Latin NCAP در آمریکای لاتین، ایمنی خودروهای تولیدی و وارداتی پرطرفدار در کشور خود را مورد آزمون و بررسی قرار میدهند.
چه خودروهایی در این موسسات ارزیابی میشوند؟
هرساله خودروهای زیادی در دنیا تولید میشوند که از نظر زمانی و هزینهای، ارزشیابی ایمنی تک تک آنها مقدور نیست. این نکته را هم در نظر داشته باشیم که موسسات ایمنی، تنها خودروهایی در لیست ارزیابی خود قرار میدهند که قرار است وارد بازار کشور مورد نظر شوند. در این میان اتومبیلهایی که قیمت معقول و مشتریان زیادی دارند، در اولویت هستند. بنابراین سوپراسپرتها، خودروهای گرانقیمت و لوکس به دلیل قیمت بالا و مشتریان محدودی که دارند، در این لیست قرار میگیرند.
هزینهی خودروهای مورد آزمون را چه کسی میپردازد؟
هزینهی تمام آزمایشهای یورو انکپ توسط موسسه و شرکای آن مثل ارگانهای وابسته در دپارتمان راه انگلیس تامین میشود. این یعنی خودروسازها نقشی در تامین بودجه و خرید خودروها ندارند. تنها در صورت تمایل شرکت خودروساز برای تست ایمنی محصول است که میتواند برای تهیهی خودروهای لازم در آزمون ایمنی یورو انکپ مشارکت کند. این موسسهی ایمنی برای آزمایش ایمنی هر خودرو بایستی ۴ دستگاه از مدل مورد نظر را تهیه کند. پیش از انجام آزمایش، موسسه با خودروساز جهت آگاهی از تهیهی نمونهی نمونه مجهز به آخرین فناوری تماس میگیرد. را با برگزاری تستهای تصادف، تحلیل اطلاعات به دست آمده و انتشار نتایج آنها در قابل گزارش اعلام میکند.
این آدمکهای تست تصادف دقیقا چه هستند؟
از آن جایی که برای ارزیابی ایمنی خودروها نمیتوان جان انسانهای واقعی را به خطر انداخت، از آدمکهایی با نام Crash test dummy استفاده میشود. این آدمکهای آزمایش تصادف بهطور علمی شبیهسازی شدهاند و به کمک سنسورهای زیاد میتوانند اطلاعات زیادی را در هر تصادف ثبت کنند. این اطلاعات بعدها آنالیز میشود و با کارشناسی انجام شده، خروجی نهایی بهصورت گزارش منتشر میشود.
راستی قیمتشان چقدر است؟
جالب است بدانید که مدلهای استاندارد آدمکهای مصنوعی با قیمت ۱۰۰ هزار دلار و نمونهی پیشرفتهی آنها که توسط شرکت جنرال موتورز ساخته شدهاند، حدود ۵۰۰.۰۰۰ دلار قیمت دارند؛ یعنی آدمکی حدود یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان!
چرا اینقدر گران!؟
دلیل گرانبودن آدمکها، نوع طراحی، به کارگیری فناوریهای ویژه و سنسورها برای سنجش سرعت برخورد، نیروی تخریب، مقدار تاشدگی، گشتاور بدن و مقدار کاهش شتاب پس از تصادف است. استفاده از این آدمکها محدود و مختص به تستهای ایمنی مهم جهان است. همین امر موجب میشود تا در فرآیند ساخت آنها از کیفیت قطعات بالا و فناوری جدید استفاده شود و به دلیل بازار انحصاری و محدود آنها، قیمت بالایی هم داشته باشند.
در همین زمینه، جک جِنسِن که یکی از مهندسان بخش ایمنی شرکت جنرال موتورز است، گفته بود که “هرچه آدمکهای تست تصادف واقعیتر باشند، نتیجهی آزمون دقیق و به واقعیت نزدیک تر است”. این آدمکها با تشخیص میزان فشار میتوانند شدت آسیبدیدگی را به طور دقیق نشان دهند و بعضا در تصادفهای سنگین، استخوان، ستون فقرات و مفصلهایشان میشکند.
s.h
۱۶ آذر ۱۳۹۷من نمیدونم این بنده خدا فقط یه توضیحی گذاشته بخونیم و یه چیزی ارگ نمیدونستیم متوجه شیم
دیگه منفی چرا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
امیر
۱۶ آذر ۱۳۹۷چقد بحثای الکی و بچه گانه
اینکه رانگلر بهترین افرودر دنیاس ک دیگه حرفی توش نیس
همه هم میدونن این قضیه رو و چندین ساله داره ثابت میشه
اون تعداد اندکی هم ک انکارش میکنن قطعا یه مشکلی باخودشون دارن
بحث ایمنی محصولات فیات کرایسلر و مخصوصا فیات،موضوع جدیدی نیس و از سال ها قبل این مشکلو داشتن (نبود سیستم های ایمنی در برخی از محصولات)
این مسائل و تست ها هیچ وقت تاثیر خاصی تو بحث فروش نداشته و نخواهد داشت
جدای ازین مسائل سیستم ترمز خودکار ضمانتی برا ایمنی نداره قطعا و 100درصد ایمنی رو به همراه نداره
همین سیستم تو فولکس تیگوان یکی از دوستام اصلا عمل نمیکرد(واقعا نمیدونم چرا)
نتیجه میگیرم ک اینقد بحث الکی نکنین و لذت ببرین از مطالب ن اینکه همش دنبال له کردن همدیگه باشیم
هم رانگلر هم جی کلاس درنوع خودشون عالین(سلیقه!!!)
شاهین
۱۷ آذر ۱۳۹۷آسمون برید زمین بیایید رانگلر بهترین افرودره این ثابت شدس نیاز به اثبات لحظه ب لحظه نداره. برای افرودر قدری مثل رانگلر این ستاره ها بی معنیه چون خریدار یه پول ناقابل و ناچیز میده که فقط افرود بره نه چیز دیگه. ایمنی و پنج ستاره و تجهیزات انچنانی میخوای پول کلان بده جی کلاس بخر ولی فردایی اگه بعد افرود اصتحلاکش کمرشکن شد قدر رانگلر رو میدونی و دیگه حتی جاده خاکی هم نمیری با جی کلاست! این دیگه خوددرگیری نداره که بیای تعصبانه نظر بدی و دیس بدی!