وقتی اپل میخواهد یک محصول جدید در فروشگاهها عرضه کند، طرفداران با کارتهای اعتباریشان که آماده در دست دارند، در صفهای طولانی حاضر میشوند. وقتی ایلون ماسک نیز از اضافهشدن یک خودروی جدید به خط تولیدش خبر میدهد، توجه گروهی مشابه از مشتریان جلب میشود. «ماسک» نیز به شکلی هوشمندانه، مدلی را عرضه میکند که تقاضاهای زیادی برای آن وجود دارد. به عنوان مثال، میزان سفارشها برای مدل ۳ (که هر کدام از مشتریان تنها میتواند ۲ دستگاه از آن را سفارش دهد)، تقریباً برابر ۴۰۰ هزار دستگاه است.
«تسلا» یک کمپانی «سیلیکون ولی» است که خواهان زیادی دارد و محصولاتی را تولید میکند که تقاضاهای موجود برای آنها، چندان با ویژگیهای معمول در این زمینه از صنعت همخوانی ندارد. شاید به همین دلیل است که با «اپل» مقایسه میشود. اپل از موقعیتی در متمایز در حوزه محصولات تکنولوژیک برخوردار است. به عنوان نمونه، آیا تا به حال شنیدهاید که کسی برای خرید «ویندوز فون» صف بکشد؟ آیا چیزی به نام زون (Zune) را به خاطر میآورید؟
بنابراین این تسلا باشد که ویژگیهایی شبیه به «اپل» در صنعت خودروسازی داشته باشد. امّا شاید در این مقایسه، یک مسئله نه چندان کوچک را فراموش کردهایم؛ اینکه اپل محصولاتش را در مقیاسی انبوه به فروش میرساند. در مقابل، تسلا با اینکه حتی بهترین سهماهه خود را پشتسر گذاشته و ۲۵ هزار و ۴۱۸ دستگاه خودرو به مشتریان تحویل داده (یعنی ۶۹ درصد نسبت به سهماهه اول سال ۲۰۱۶ رشد داشته)، امّا همچنان وقتی با کل صنعت خودروسازی مقایسه میشوند، سهم خاصی از بازار را به خود اختصاص میدهد.
امّا شبیهترین برند اتومبیل به اپل، چیزی جز «جیپ» نیست. همانند زبان قابلتشخیص طراحی در محصولات اپل (چه در محصولات فیزیکی تلفنهای همراه و کامپیوترها و چه در رابطههای کاربری)، هر کسی میتواند جیپها را به سادگی تشخیص دهد. همانند گروه طرفداران اپل، مجموعهای از افراد نیز وجود دارند که «جیپ» برای آنها صرفاً وسیلهای برای جابجایی نیست، بلکه سبکی از زندگی محسوب میشود. همانند سایر کمپانیها که آرزو میکنند که بتوانند از طرحهای شبیه به اپل در محصولاتشان استفاده کنند و گاهی هم پایشان به دادگاه میکشد!، بسیاری از کمپانیهای اتومبیلسازی هستند که دوست دارند از «جادوی جیپ» در خودروهای خود بهره ببرند.
البته مطمئناً در هنگام ارائه یک مدل جدید جیپ، کسی جلوی نمایندگیها صف نمیکشد، امّا شور و شوق موجود برای مدل آینده رنگلر احتمالاً میتواند با مجموع اشتیاق ۶ مدل از سایر خودروسازها برابری کند.
همانند اپل، جیپ نیز آمار فروش قابلتوجهی دارد. سال گذشته فیات کرایسلر امریکا (FCA US LLC) تعداد ۹۲۶ هزار و ۳۷۶ جیپ به مشتریان فروخته است. این در حالی است که مجموع فروش برند کرایسلر در سال ۲۰۱۶ برابر ۲۳۱۹۷۲ دستگاه و این رقم برای داج، ۵۰۶ هزار و ۸۵۸ دستگاه بوده است؛ موضوعی که میتواند تن والتر پی. کرایسلر و براداران داج را در گورها به لرزه درآورد. جمع فروش کرایسلر و داج به ۷۳۸ هزار و ۸۳۰ دستگاه میرسد که در سطحی پایینتر از آمار فروش جیپ قرار میگیرد.
در مقیاس جهانی، جیپ حدود ۱.۴ میلیون دستگاه خودرو را به دست مشتریان رسانده و به دنبال آن است که این تعداد را در سال ۲۰۲۰ به رقم ۲ میلیون دستگاه نزدیک کند. این موضوع نهتنها به معنای آن است که جیپ قصد دارد بر مدلهای خط تولیدش اضافه کند (از جمله یک مدل احتمالی بین رنگید و گرند چروکی)، بلکه میخواهد تعداد بازارهایی را که در آنها حضور دارد را نیز گسترش دهد.
در همین حال، یکی از نکاتی که باید به آن اشاره کرد، این است که به عنوان مثال، مدل جدید ۲۰۱۷ جیپ چروکی قرار است که در چهار کارخانه ساخته شود که هیچکدام از آنها در خاک ایالات متحده نیستند. مطمئناً خطرات زیادی برای جیپ در این کشور وجود دارد؛ خطری که میتواند موقعیت و «اصالت» جیپ را در بازارهایی غیر از امریکا تحتتأثیر قرار دهد. «اصالت» چیزی است که بیش از سایر موارد، «جیپ» را تعریف میکند.
این موضوعی است که برگرفته از گفتههای مارک آلن (Mark Allen)، با سابقه بیش از ۲۰ سال طراحی برای جیپ، است. وی در یکی از آخرین مصاحبههایش میگوید که تمام محصولات جیپ، فارغ از اینکه در چه نقطهای از دنیا ساخته شوند، توسط تیم جیپ در «اوبورن هیلز» طراحی میشوند. البته برخی اصلاحات برای معیارهای قانونی حضور وسایل نقلیه در جادههای مختلف جهان موردنیاز خواهند بود، امّا این تغییرات به صورت کلی نیستند و جیپها از دل استودیوی اصلی طراحی این کمپانی بیرون میآیند.
منبع: autoblog
Madjid
۲۰ فروردین ۱۳۹۶.
جیپ مدت زمان زیادی میشه که دیگه مثل سابق نیست.
از هر نظر حساب کنی افول کرده…
Ahmad
۲۰ فروردین ۱۳۹۶مقایسه جالبی بود .فقط اپل الان بالاتر از همه کمپانی های دنیا حتی کمپانی های نفتی ، ثروتمند ترین کمپانی دنیاست.و بالاترین ارزش برند رو داره.
آیا از این لحاظ شباهتی به جیپ داره؟
ونوم اف ۵
۲۰ فروردین ۱۳۹۶چند تا نکته : اول اینکه جیپ با فروش زیاد خودش خیلی سود میرسونه به فیات ولی متوجه نمیشم چرا از این درامد شرکت فیات استفاده درست نمیکنه دوم اینکه امیدوارم مارکیونه اصالت جیپ رو از بین نبره شاید اگه اون چهار مدل تو امریکا تولید نشه کم کم رنگ و بوی اروپایی بگیره و نکته ی سوم اینکه چند تا پاراگراف اول مشکل ویرایشی داره پدال جان
ونوم اف ۵
۲۰ فروردین ۱۳۹۶اپل از موقعیتی در متمایز در …… بنابراین این تسلا باشد و …. فهمیدن رو سخت میکنه
The R
۲۰ فروردین ۱۳۹۶میشه گفت مناسب ترین ماشین استاندارد برای آف رود رانگلر روبیکان هست. هم از نظر سایز مناسبه هم پیچیدگی الکترونیکی زیادی نداره (که تو آفرود نعمته و میشه تا یه حدی اگه به مشکل برخورد خودت درستش کنی) هم قیمت معقولی داره. و اینکه شاسی و سیستم تعلیقش برای افرود عالیه. دیفرانسیل های قفل شونده مکانیکی داره و 4×4 هست.
برای آفرودر استاندارد بهتر از این نمیشه پیدا کرد.
ME84
۲۰ فروردین ۱۳۹۶.
اصلا متوجه نمیشم چرا به The R دیس دادن. مگه غیر از اینه؟
The R
۲۱ فروردین ۱۳۹۶خوب احتمالا خیلی ها مدل های دیفندر و دیسکاوری از لندرور را برتر میدونن. تو نسل جدید این ماشین ها قطعات الکترونیکی زیادی به کار رفته.
نسل قبلی واقعا ماشین آلی برای افرود بود ولی باز هم پیچیدگی موتوری داشتن و البته به پایین بودن قابلیت اطمینان معروف بودن.
ماشین هایی مثل لندکروزر یا پاترول هم قیمت تقریبا دو برابر رانگلر دارن و به خاطر بزرگی و وزنشون تو خیلی از مسیرها نمیتونن برن و مصرف سوخت بالایی دارن که مجبور میشن با خوشون سوخت زیادی ببرن.
تراک هایی مثل f150 رپتور هم ماشین های خیلی خوبی هستن ولی مصرف سوخت بالادارن و اینکه هدف اولیه اونها تراک بودن هست نه افرودر بودن.
mostafa
۲۱ فروردین ۱۳۹۶عشق منم آفرود هست
پس حتما جیپ انتخاب اوله
اعتقاد دارم جیپ مانند اپل یه برندیه که میشه بهش افتخار کرد و به قول خودمون باهاش پوز داد
حرف آخر :
تصور کنید جیپ وارد بازار ایران بشه
تصور کن آگه حتی تصور کردنش سخته
Saied
۲۲ فروردین ۱۳۹۶تسلا به نزدیکی یکی از باشکوه ترین خودرو ساز ها خواهد بود. خودران کردن اتومبیل واقعا کار خیلی جالبی واسه انسان خواهد بود.
از یک طرف باعث خواهد شد تصادف هایه جاده ای به صفر نزدیک بشه. و مسافرت هایه طولانی و شبانه به وفور انجام بشه.
ولی از طرفی طیف بزرگی از بیکاری رو همراه خواهد داشت. چرا که خیلی از مردم دنیا تو کار حمل و نقل درون شهری و برون شهری فعالیت دارند.