تا همین چند وقت پیش، جیپ در سبد محصولات خود هیچ مدل سه ردیفهای نداشت اما حالا با معرفی مدلهای جدید گرند چروکی L، واگنییر و گرند واگنییر، اوضاع کاملاً تغییر کرده است؛ اما جلوگیری از همپوشانی این همه جیپ سه ردیفه کار سختی است و به همین دلیل ما در این مطلب این سه مدل جدید را گرد هم جمع کردهایم تا ویژگیهای منحصربهفرد هرکدام را پیدا کنیم.
بیرون
بزرگترین تفاوت میان واگنییر و گرند چروکی L در بیرون آنها است و برعکس، بزرگترین شباهت میان واگنییر و گرند واگنییر، بدنهٔ مشترک آنها است؛ بنابراین، به اولین چیزی که باید توجه کنید اندازهٔ خودروها است. واگنییر ۲۴۹ میلیمتر کشیدهتر، ۱۶۰ میلیمتر عریضتر و ۱۰۱ میلیمتر بلندتر از گرند چروکی است و در قلمروی خودروهایی مثل شورلت تاهو فورد اکسپیدیشن قرار میگیرد. واگنییر اما علاوه بر بزرگتر بودن، جعبهایتر از گرند چروکی هم هست زیرا درب پشتی آن بلندتر و عمودیتر است درحالیکه برادر کوچکتر، ستونهای D بزرگتر و سقف کمی شیبداری دارد.
اما از اندازه که بگذریم، این سه خودرو در طراحی بیرونی بسیار به هم شباهت دارند و خصوصاً چراغهای جلو جلوپنجره کاملاً نشان میدهند که اینها از یک خانواده هستند. البته هرچند جلوپنجرهها بسیار شبیه به هم طراحی شدهاند اما هنوز هم تفاوتهایی جزئی میان آنها به چشم میخورد. علاوه بر این، درحالیکه در گرند چروکی نوشتهٔ JEEP بالای جلوپنجره دیده میشود، در واگنییرها نام خودرو بجای آن نقش بسته است. در واگنییر، این نام بالای جلوپنجره جای گرفته درحالیکه در گرند واگنییر درون جلوپنجره جای گرفته و روی کاپوت نوشتهای نیست.
در گرند چروکی L، ورودی هوای روی سپر بزرگتر بوده و پیچیدگی و تزئین کمتری دارد درحالیکه واگنییرها در این قسمت با تریم کرومی نمای لوکستری به خود گرفتهاند. البته این تریم کرومی در واگنییر ظریفتر است. گرند چروکی بهصورت استاندارد به رینگهای ۱۸ اینچی مجهز است درحالیکه رینگهای واگنییرها از ۱۸ اینچی شروع شده و تا ۲۲ اینچی پیش میرود. هرچند واگنییرها بدنهٔ یکسانی دارند اما رابطهٔ بین آنها مثل شورلت تاهو و کادیلاک اسکالید است و بنابراین اگر کروم زیادی دیدید، بدانید که به یک گرند واگنییر نگاه میکنید. البته برای تشخیص بهتر، جیپ نام خودروها را هم در جایجای بدنه نوشته است.
داخل
هرچند گروند چروکی از لحاظ طراحی داخلی در نسخهٔ L یک گام بزرگ به سمت جلو برداشته است اما با نمایشگر استاندارد ۸.۴ اینچی، واقعاً نمیتواند حریف واگنییرها شود. علاوه بر این، واگنییرها کابین بسیار بزرگتری هم دارند بهگونهای که میتوانند تا هشت نفر را حمل کنند (یک نفر بیشتر از گرند چروکی L) و تا ۳۳۰۰ لیتر فضای بار (این رقم در گرند چروکی L تنها ۲۴۰۰ لیتر است) را پشت صندلیهای جلو خود فراهم کنند. در ویژگیهای لوکس نیز بین این خودروها تفاوت وجود دارد. در همهٔ واگنییرها تودوزی چرمی ناپا بهصورت استاندارد ارائه میشود درحالیکه برای گرند واگنییر چرم پالرمو هم ارائه میشود. همچنین نمایشگر اطلاعاتی-سرگرمی در واگنییر از ۱۰.۱ اینچی آغاز میشود و در گرند واگنییر به ۱۲ اینچ افزایش پیدا میکند.
در همین حال، گرند واگنییر مملو از نمایشگرها است بهگونهای زیر نمایشگر ۱۲ اینچی مرکزی استاندارد، یک صفحهنمایش ۱۰.۳ اینچی برای کنترل سیستم تهویه در نظر گرفته شده، مقابل راننده یک صفحه آمپر دیجیتالی ۱۲.۳ اینچی قرار گرفته، یک نمایشگر ۱۰.۳ اینچی برای سرنشین جلو تعبیه شده و سرنشینان ردیف دوم هم از دو نمایشگر ۱۰.۱ اینچی بهرهمند خواهند بود. درمجموع، مثل بخش بیرونی، بزرگترین تفاوت میان گرند چروکی L و واگنییر در اندازه است و بزرگترین تفاوت میان واگنییر و گرند واگنییر در سطح تجمل است. پس اگر به کابینی نگاه کردید که زیبا به نظر میرسد، داخل گرند چروکی L هستید و اگر کابینی دیدید که زیبا و جادار به نظر میرسد با واگنییر طرف هستید.
زیر کاپوت
تفاوت این خودروها در زیر کاپوت هم ادامه پیدا میکند. پیشرانهٔ استاندارد گرند چروکی L یک نمونهٔ ۳.۶ لیتری V6 با ۲۹۰ اسب بخار قدرت است اما امکان سفارش موتور قویتر ۵.۷ لیتری V8 با ۳۵۷ اسب بخار قدرت هم در تیپهای بالاتر برای آن وجود دارد. در همین حال، واگنییر بهصورت استاندارد به همان پیشرانهٔ ۵.۷ لیتری مجهز است اما این موتور در اینجا از سیستم غیرفعالسازی سیلندرها و سیستم هیبریدی خفیف بنام eTorque سود میبرد و خروجی بالاتری برابر با ۳۹۲ اسب بخار قدرت و ۵۴۸ نیوتن متر گشتاور دارد. گرند واگنییر هم با یک پیشرانهٔ بزرگتر ۶.۴ لیتری V8 ارائه میشود که ۴۷۰ اسب بخار قدرت و ۶۱۷ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. واگنییرها میتوانند حداکثر تا ۴۵۴۰ کیلوگرم را یدک بکشند و از سوی دیگر هرچند گرند چروکی L با موتور V8 از این لحاظ نمیتواند حریف آنها شود اما هنوز هم از ظرفیت بکسل قابلتوجه ۳۲۷۰ کیلوگرمی برخوردار است.
قیمت
همانطور که انتظار میرود، بزرگترین تفاوت میان این سه جیپ جدید در قیمت به چشم میخورد. طبیعتاً، گرند چروکی L با قیمت پایهٔ ۳۶,۹۹۵ دلار ارزانترین خودروی این جمع محسوب میشود، واگنییر با قیمت پایهٔ ۵۹,۹۹۵ در وسط قرار میگیرد و گرند واگنییر با ۸۸,۹۹۵ نیز گرانترین شاسیبلند سه ردیفهٔ جیپ خواهد بود. بدین ترتیب، گرند چروکی L در برابر خودروهایی مثل شورلت تراورز و فورد اکسپلورر قرار میگیرد، واگنییر با شورلت تاهو فورد اکسپیدیشن رقابت میکند و گرند واگنییر کادیلاک اسکالید و لینکلن نویگیتور را به چالش میکشد.
مشخصات فنی
گرند چروکی L | واگنییر | گرند واگنییر | ||
پیشرانه | ۳.۶ لیتری V6 | ۵.۷ لیتری V8 | ۵.۷ لیتری V8 | ۶.۲ لیتری V8 |
قدرت | ۲۹۰ اسب بخار | ۳۵۷ اسب بخار | ۳۹۲ اسب بخار | ۴۷۰ اسب بخار |
گشتاور | ۳۵۰ نیوتن متر | ۵۲۸ نیوتن متر | ۵۴۸ نیوتن متر | ۶۱۷ نیوتن متر |
گیربکس | ۸ سرعته اتوماتیک | ۸ سرعته اتوماتیک | ||
محور محرک | عقب یا چهارچرخ | عقب یا چهارچرخ | چهارچرخ | |
فاصلهٔ محوری | ۳,۰۹۱ میلیمتر | ۳,۱۲۴ میلیمتر | ||
طول | ۵,۲۰۴ میلیمتر | ۵,۴۵۳ میلیمتر | ||
عرض | ۱,۹۶۳ میلیمتر | ۲,۱۲۳ میلیمتر | ||
ارتفاع | ۱,۸۱۶ میلیمتر | ۱,۹۲۰ میلیمتر | ||
ظرفیت بکسل | ۲۸۱۰ کیلوگرم | ۳۲۷۰ کیلوگرم | ۴۵۴۰ کیلوگرم | ۴۴۷۰ کیلوگرم |
قیمت پایه | ۳۶,۹۹۵ دلار | ۵۸,۲۹۰ دلار | ۵۹,۹۹۵ دلار | ۸۸,۹۹۵ دلار |
بالاترین قیمت | ۶۱,۹۹۵ دلار | ۶۵,۲۹۰ دلار | ۷۷,۹۹۵ دلار | ۱۰۵,۹۹۵ دلار |
ممد ژانگولر
۲۷ اسفند ۱۳۹۹انگار کاربن گذاشتن کپی زدن
مد شده تولید زباله با اسمهای مختلف کنن
از تسلا یاد بگیرن از هر سگمنت یک مدل میزنه بقیش میشه ارتقا و بهینه کردن سیستم با آپدیت جدید وسلام نامه تمام
RezaRs
۲۷ اسفند ۱۳۹۹چییییییییییییییییییییی الان این جیپ هارو گفتی کپه زبالهههههههه
بعد تازه میگی جیپ بیاد به اون پلی اتیلن های متحرک یاد بگیره
ممد ژانگولر
۲۷ اسفند ۱۳۹۹داداش رضا منظورم این نبود ماشینای جیپ خیلی چیپه یا زبالست
منظورم اینه منابع طبیعی به اسمهای مختلف داره حروم میشه
شما ی تسلا بگیر راحت ۱۰ سال ماشینه ضمنا آپدیت جدید بیاد سه سوت آپدیت میشه
طرف ماشین خرید خداد میلیارد تومن اپل کار پلی نداره یا قابلیت اتو درایو نداره
RezaRs
۲۷ اسفند ۱۳۹۹همین کامنتاست رو مخ میره عصبی میکنه ادمو اههههههه
نا شناس.
۲۷ اسفند ۱۳۹۹?????
جیپ شد زباله ؟؟؟
سال نو را به همه دوستان تبریک میگویم.
آرزو مندم انشا الله امسال ویروس جدید بیاید!
ویروسی به نام منطق.
Hadi
۲۷ اسفند ۱۳۹۹واقعاً سبد محصولات جیپ به این سه تا نیاز داشت…
واقعاً هر سه تاشون عالین ?
بعدا قرارهای یه مدل کشیده تر از گرند واگنییر برای رقابت با اسکالید ESV هم ساخته بشه…
ارشیا
۲۷ اسفند ۱۳۹۹جیپ ها نباید با جاروبرقی ها مقایسه بشن
محمد رستمی نژاد
۲۷ اسفند ۱۳۹۹آدم دلش میخواد زبون دربیاره این چرم گرند واگنییر رو لیس بزنه
من که هنوز فرق بین تیپ های مختلف پژو پارس رو نمیتونم تشخیص بدم
ولی انصافا من یه مشکلی دارم و متوجه نمیشم اینه که چرا بعضی شرکت ها این قدر پول برند میگیرن درحالی که خودرو های بهتری هم هستند که پول برند رو نمیگیرن و واقعا بهتر هستند
حالا مثال نمیزنم
پول برند دادن به چه دردی میخوره نمیدونم
درحالی که هیچ چیز عاید شما نمیشود ؟
؟ ؟ ؟ ؟ ؟ ؟ ؟ ؟ ؟ ؟ ؟
Dayan5775
۲۷ اسفند ۱۳۹۹چقدر خوبه این ماشین خدایی
R@m!n
۲۷ اسفند ۱۳۹۹هر سه تا واقعا تو سگمنتشون گزینه فوق العاده ای هستن
Benz309 1974
۲۷ اسفند ۱۳۹۹فرق اینا که تابلو هست و آدم راحت میتونه تشخیص بده.
Joker
۲۷ اسفند ۱۳۹۹تفاوت در حد ماکارونی و اسپاگتی…
امیر
۲۷ اسفند ۱۳۹۹ظرفیت بکسل گرند چروکی از خیلی از فول سایزها بیشتره!
عارف
۲۸ اسفند ۱۳۹۹گرند واگنییرم آرزوست!!!!!!!
Navid_bivaN
۲۸ اسفند ۱۳۹۹بجنورد، بیرجند، بروجرد
BenzSLR
۱۵ خرداد ۱۴۰۰😂😂😂😂