امروز هم با قسمت دیگری از دور دهم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابتهای خودرویی پدال در خدمت شما عزیزان هستیم. در این قسمت نوبت به گروه کراساوورهای کامپکت رسیده است که در دوئل قبلی آن پژو ۳۰۰۸ و اشکودا کاروک در برابر یکدیگر قرار گرفتند. در این دوئل مجموعاً تعداد ۱۳۱۳ رأی به ثبت رسیده است که پژو توانست با دریافت ۸۱۳ عدد از آنها و کسب ۶۲ درصد از کل آراء پیروز گردد درحالیکه اشکودا موفق به دریافت ۵۰۰ رأی شده است. حال امروز در یازدهمین دوئل گروه کراساوورهای کامپکت، دو کراساوور آمریکایی بنامهای جیپ چروکی و جیامسی تراین در برابر یکدیگر قرار گرفتهاند.
فولکسواگن تیگوآن | سوبارو فورستر | هیوندای توسان | مزدا CX-5 |
فولکسواگن تیگوآن | مزدا CX-5 | ||
امجی GS | سیتروئن C5 ایرکراس | نیسان قشقایی | اوپل گرندلند |
سیتروئن C5 ایرکراس | نیسان قشقایی | ||
کیا اسپرتیج | هوندا CR-V | فورد اسکیپ | رنو کاجار |
هوندا CR-V | رنو کاجار | ||
اشکودا کاروک | پژو ۳۰۰۸ | سئات آتکا | میتسوبیشی اکلیپس کراس |
پژو ۳۰۰۸ | میتسوبیشی اکلیپس کراس | ||
جیپ کامپس | تویوتا رافور | فولکسواگن گلف آلترک | سانگیانگ کوراندو |
جیپ کامپس | ؟ | ||
جیامسی تراین | جیپ چروکی | نیسان ایکستریل | شورلت اکوئناکس |
؟ | نیسان ایکستریل |
جیپ چروکی
جیپ چروکی در آغاز تولدش خودرویی کاملاً متفاوت با نمونهٔ امروزی بود. نسل اول این ماشین بر اساس جیپ واگنییر ساخته شده بود و با کد SJ برای اولین بار در سال ۱۹۷۴ معرفی شد. چروکی فقط بهصورت یک اسیووی دودر تولید میشد و بسیار به واگنییر شباهت داشت بهگونهای که در اصل نسخهٔ دودر واگنییر محسوب میشد. تولید نسل نخست چروکی تا سال ۱۹۸۳ ادامه یافت تا اینکه سال بعد نسل دوم با کد XJ به بازار آمد. البته این نسل فاقد ساختار سنتی بدنه روی شاسی بود. نسلهای سوم و چهارم چروکی نیز به ترتیب با کدهای KJ و KK در سالهای ۲۰۰۱ و ۲۰۰۷ معرفی شدند اما نام آنها در این دو نسل به لیبرتی تغییر پیدا کرد. سرانجام جیپ نسل کنونی یا پنجم این خودرو را که حالا تقریباً به یک کراساوور تبدیل شده بود، با کد KL در نمایشگاه نیویورک ۲۰۱۳ رونمایی نمود و دوباره از همان نام چروکی برای آن استفاده کرد. این نسل از چروکی با چراغهای جلو دوقسمتی، طراحی غیرمتعارفی دارد که در ابتدا با انتقاداتی هم مواجه شد. به همین دلیل جیپ بهتازگی اقدام به فیسلیفت چروکی کرده که چندی پیش در نمایشگاه دیترویت رونمایی شد. در این فیسلیفت دماغهٔ خودرو تغییرات قابلتوجهی را تجربه کرده و چراغهای بحثبرانگیز قبلی جای خود را به نمونههای متعارفتری دادهاند. نسل کنونی چروکی در ابتدا با چهار پیشرانهٔ مختلف به بازار عرضه میشد که شامل دو نمونهٔ بنزینی چهار سیلندر، یک واحد ۲.۴ لیتری چهار سیلندر بنزینی تنفس طبیعی و یک پیشرانهٔ ۳.۲ لیتری V6 تنفس طبیعی میشد؛ اما پس از فیسلیفت اخیر، جیپ یک پیشرانهٔ جدید را هم به این لیست اضافه کرده که از نوع ۲ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ بنزینی است. این موتور که ۲۷۰ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور دارد، همان موتوری است که در ابتدا برای نسل جدید رانگلر ارائه شد. این موتور در تیپهای بالایی چروکی ارائه میشود و ما هم در این دوئل جهت همخوانی با جیامسی تراین، همین موتور را انتخاب کردهایم. جیپ چروکی سال گذشته در ایالاتمتحده نزدیک به ۱۷۰ هزار دستگاه فروش داشته است.
جیامسی تراین
جیامسی برای اولین بار بین سالهای ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۰ کراساوور اوپل آنتارا را با برند خود و با نام تراین صرفاً در خاورمیانه عرضه نمود؛ اما در نمایشگاه نیویورک ۲۰۰۹ این برند آمریکایی نسل اول نسخهٔ اصلی و واقعی تراین را رونمایی نمود. این کراساوور بر روی پلتفرم تتای جنرال موتورز ساخته شده بود که با دیگر کراساوورهای میان سایز جنرال موتورز یعنی شورلت اکوئناکس، کادیلاک SRX و اوپل آنتارا مشترک بود. نسل اول تراین با پیشرانههای چهار و شش سیلندر بنزینی تا امسال روی خط تولید بود تا اینکه در نمایشگاه دیترویت همین سال نسل دوم این کراساوور آمریکایی رونمایی شد. این نسل از تراین بر روی پلتفرم D2XX جنرال موتورز ساخته شده که با شورلت اکوئناکس و بیوک انویژن مشترک است. علاوه بر این، تراین اشتراک دیگری هم با اکوئناکس دارد بهگونهای که پیشرانههای آنهم کاملاً با نسل جدید شورلت اکوئناکس مشترک است. همچنین تراین هم مانند اکوئناکس در این نسل کاهش طول چشمگیری را تجربه کرده و به یک کلاس پایینتر منتقل شده است. نسل کنونی این کراساوور آمریکایی هماکنون با سه پیشرانهٔ مختلف به بازار عرضه میشود که برخلاف گذشته همگی از نوع چهار سیلندر توربوشارژ بوده و برای اولین بار در بین آنها یک نمونهٔ دیزلی هم وجود دارد. پیشرانهٔ بنزینی اول یک واحد ۱.۶ لیتری با ۱۷۰ اسب بخار قدرت است درحالیکه موتور بنزینی قویتر که در رقابت ما هم همین موتور انتخاب شده است از نوع ۲ لیتری است. این موتور ۲۵۰ اسب بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. انتقال نیروی هردو موتور بنزینی توسط یک گیربکس ۹ سرعتهٔ اتوماتیک صورت میگیرد اما در موتور دیزلی این وظیفه بر عهدهٔ یک گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک قرار دارد. این ماشین در حالت استاندارد بهصورت دیفرانسیل جلو ارائه میشود اما امکان سفارش سامانهٔ چهارچرخ محرک هم برای آن وجود دارد. برای تراین مانند دیگر محصولات جیامسی مدل دنالی هم ارائه میشود که نسخهای لوکس بوده و در بیرون با جلوپنجرهٔ کرومی از نسخههای معمولی متمایز میشود. جیامسی تراین سال گذشته در بازار ایالاتمتحده حدود ۸۵ هزار دستگاه فروش داشته است.
مشخصات فنی
جیپ چروکی | جیامسی تراین | |
پیشرانه | ۲ لیتری ۴ سیلندر | ۲ لیتری ۴ سیلندر |
تنفس | توربوشارژ | توربوشارژ |
قدرت | ۲۷۰ اسب بخار | ۲۵۲ اسب بخار |
گشتاور | ۴۰۰ نیوتن متر | ۳۵۲ نیوتن متر |
گیربکس | ۹ سرعته اتوماتیک | ۹ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | جلو/چهارچرخ | جلو/چهارچرخ |
شتاب صفرتاصد | ۶.۶ ثانیه | ۶.۸ ثانیه |
مسافت ۴۰۰ متر | ۱۵.۰ ثانیه | ۱۵.۳ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۲۰۰ کیلومتر/ساعت | ۲۱۰ کیلومتر/ساعت |
مصرف سوخت | ۹.۸ لیتر (ترکیبی) | ۱۰.۲ لیتر (ترکیبی) |
وزن | ۱۸۳۵ کیلوگرم | ۱۷۶۰ کیلوگرم |
ظرفیت بکسل | ۱.۸ تن | ۱.۶ تن |
طول | ۴.۶۴ متر | ۴.۶۳ متر |
فاصلهٔ محوری | ۲.۷۰ متر | ۲.۷۲ متر |
حجم صندوق بار | ۷۳۶ لیتر | ۸۳۸ لیتر |
قیمت پایه | ۲۵,۱۹۰ دلار | ۲۵,۹۹۰ دلار |
این دوئلها، مقایسههایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوبتر بین شما کاربران ایرانی میباشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگیهای فنی، قیمت و مقرونبهصرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح میدهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.
[polldaddy poll=9949590]
Meysam
۱۰ اسفند ۱۳۹۶به نظرم طراحی جی ام سی میارزه به کل جیپ
فورد
۱۰ اسفند ۱۳۹۶جفتشون عالین اما من از جیپ نمی تونم بگذرم
بی نام
۱۰ اسفند ۱۳۹۶با میثم موافقم. تراین از نظر طراحی خیلی بهتر از چروکیه.
مجتبی
۱۰ اسفند ۱۳۹۶عجب رقابت نازیه
از لحاظ طراحی GM بهتره ولی بخش عملکرد و مشخصات فنی مهمتره پس:
انتخاب من JEEP
اما ناموسا GMC خیلی خشگله
asa
۱۰ اسفند ۱۳۹۶دوئل باید مساوی برگزار بشه
asa
۱۰ اسفند ۱۳۹۶در این سری رقابت ها تنها ماشین های آمریکایی هستند که رو در روی هم قرار میگیرند و آخر باید یکیشون حذف بشه .
این یعنی نماینده های کمتر توی رقابت ها .
مثلا چروکی و تراین که هردو آمریکایی هستند بالاخره یکیشون حذف میشن در حالی که اگر هر کدوم با ماشینی که ملیت متفاوت داشتن رقابت میکردن این احتمال وجود داشت که هردو سعود کنند و نماینده های بیشتری از آمریکا وجود داشت .
لطفا به این وضع یک رسیدگی کنید.
AMERICAN
۱۰ اسفند ۱۳۹۶این کارا عادی شده، به امریکایی ها میرسه همه رو به مقابل هم میزارن تا کم بشن، از اون طرف مثل جریان دوئل تسلا و پانامرا دوئل نا برابر میزارن بعد یه ساعت که پورشه رای جمع کرد اصلاح میکنن
این است سایت محبوبتون پدال
F۲۲RAPTOR
۱۰ اسفند ۱۳۹۶واقعا دلیل این کارو درک نمیکنم
به قول بعضی از دوستان این جور چینش ها واقعا هدفمند برگذار میشه
خداییش خیلی خیلی تابلوئه
PaRHaM
۱۰ اسفند ۱۳۹۶این کارای پدال واقعا ناجوره
اون از کوروت و وایپر
وقتی هم ک یکی حذف شد
چی شد؟
رفت جلوی فورد جی تی??
اصلا هم حذف کردن از قصد نیست???
اون از این ور ک بازم از قصد برای حذف نیست??
یک نگاهی به دوئل مدل اس و پانامرا
بخش سوپر اسپرت ها
بخش سدان های بزرگ
و خیلی مورد های دیگه یک نگاه بکنید
شاید خجالت بکشید
همینطور ک الان بازدید من از سایت کم شده
با رفتار های جانب دارانه شما
باز هم کمتر میشه
و زمانی میرسه ک به صفر میرسه
و این فقط من نیستم
خیلی افراد دیگه هم ک اینجوری رفتار هارو دوس ندارن میرن
و اینجوری بازدید خودتونه ک کم میشه
و در آخر یک خواهش دارم ازتون
اینه ک مثل اون زمان دوئل مدل اس و پانامرا دوباره اظهار ناراحتی و برخوردن و … نکنید
به دو علت
یک) این ک هیچ تاثیری در فکر من و امثال من ندارد
دو)این ک اگر شما فقط یک روز را (از اون زمان طولانی بین هر دوره از دوئل) ب جمع آوری اطلاعات اختصاص داده بودید
هیچ وقت مدل پایه یک خودرو را با از بالا رده های خودرو ی دیگر مقایسه نمیکردید
پس در واقع تنها راه (اگر ب فکر خودتون هستید و میخواید بازدید ها بره بالا)
بی طرف بودن
حفظ هدف سایت
و اصلاح موارد اشتباهی ک بهتون گفته میشه( دد واقع تقویت روحیه انتقاد پذیری)
خسته نباشید
و ببخشید ک طولانی شد
ونوم اف ۵
۱۰ اسفند ۱۳۹۶پدال جان و اقای دهقان لطفا رسیدگی کنید این همه ماشین تو این کلاس هست اونوقت امریکایی ها رو رو به روی هم قرار میدید که نمایندهاش کمتر بشه
MAHDI CHEVROLET
۱۰ اسفند ۱۳۹۶پرهام جون دلیل کم شدن فعالیت منم همینه، منم ممکنه برای همیشه برم، سایتی که همش بحث و دعوای بچه هاست و اینم از خودش و نویسنده های با سوادش که…
خب دیگه باقیش بماند قصد ناراحت کرنشونو ندارم
امیر دهقان
۱۰ اسفند ۱۳۹۶درود دوستان
تمام سعی ما برگزاری هرچه عادلانه و منصفانهتر این رقابتها است. بارها گفتهایم که اصلاً هدف ما از برگزاری این دوئلها، شناسایی خودروهای محبوبتر بین شما مخاطبین است، بنابراین اگر بر فرض محال، ما از برند یا کشوری جانبداری کنیم، صرف این همه وقت و انرژی بیهوده خواهد بود.
در مورد دوئل پورشه پانامرا و تسلا مدل S نیز بدلیل مشکلاتی که بوجود آمد و تغییراتی که در گروهها اعمال شد، این دوئل باطل و بیاثر شد و با توجه به اینکه تسلا مدل S قبلاً در دوئلی در برابر فیسکر کارما قرار گرفته بود، نتیجه آن دوئل را لحاظ کردیم و بنابراین تسلا به مرحله بعدی صعود کرد.
در مورد این دوئل اما گاهی ناچاراً دو خودرو از یک کشور در برابر هم قرار میگیرند. مثلاً در همین گروه، دیگر کراساوورهای آمریکایی یعنی شورلت اکوئناکس، فورد اسکیپ و جیپ کامپس همگی در برابر رقبای غیر آمریکایی قرار گرفتهاند.
اگر به دوئلهای دیگر گروهها هم نگاهی داشته باشید ملاحظه میکنید که عمدتاً خودروهای آمریکایی در برابر رقبای غیر آمریکایی قرار گرفتهاند مثل:
کادیلاک ATS کوپه و هوندا آکورد کوپه
فورد موستانگ و بامو سری ۴
دوج دورانگو و نیسان آرمادا
شورلت سونیک و کیا ریو
کادیلاک XTS و لکسس ES
فورد F150 و تویوتا تاندرا
جیامسی آکادیا و تویوتا هایلندر
فورد اج و نیسان مورانو
جیامسی یوکان و تویوتا سکویا
شورلت تریلبلیزر و میتسوبیشی پاجرو اسپرت
و…
اما همانطور که گفته شد گاهی ناچاراً دو خودرو از یک کشور در برابر هم قرار میگیرند و این موضوع صرفاً به خودروهای آمریکایی اختصاص ندارد و در مورد خودروهای دیگر کشورها هم انجام شده است.
درهرحال امیدواریم همچنان مثل گذشته، این رقابتها را همراهی کنید و همواره با پیشنهادات و انتقادات خود به هرچه بهتر برگزار شدن رقابتها کمک کنید.
با سپاس فراوان از شما مخاطبین وفادار مجله پدال
حمید
۱۰ اسفند ۱۳۹۶چقدر قیمتهاشون خوبه
پول یک سراتو اپشنال خخخخخخ میشه
امیر رضا
۱۰ اسفند ۱۳۹۶تراین!
طراحی و حجم صندوق بار!
amin
۱۰ اسفند ۱۳۹۶من که طرفدار جیپ هستم!!!
ایلیا
۱۰ اسفند ۱۳۹۶جی ام سی اساسا لوکس تر هم هست… هرچند هیچکدوم ادعای چندانی در زمینه ی لوکس بودن ندارن
من تراین رو انتخاب میکنم بخاطر طراحی دلچسب تر و فضای داخلی زیبا تر و احتمالا با کیفیت تر …البته حجم صندوق هم برای کسی مثل من که خیلی به مسافرت علاقه دارم همیشه یکی ار اولویت ها بوده
Hamid...Audi
۱۰ اسفند ۱۳۹۶ای کاش میشد توی مشخصات فنی جزئیات بیشتری درج بشه مثلا اینکه حداکثر توان و گشتاور توی چه دور هایی بدست میاد…
فرهاد كرمستجی
۱۰ اسفند ۱۳۹۶شاید هر مدل دیگه ای از جیپ بود رای من جیپ بود غیر از چروکی این نسل، با حترام به جیپ رای من جمس تراین.
F۲۲RAPTOR
۱۰ اسفند ۱۳۹۶مشخصات فنی جیپ بهتره همچنین سلیقه من بیشتر با جیپ جوره،
ولی رای نمیدم چون هردوشون عالین،
سياوش
۱۰ اسفند ۱۳۹۶واقعا انتخاب سختیه
آرش آمریکایی
۱۰ اسفند ۱۳۹۶همیشه نماینده های آمریکایی رو ب روی همن
این دوئل باید مساوی تموم شه
F۲۲RAPTOR
۱۰ اسفند ۱۳۹۶دقیقا،مثال میزنم خداییش بین کوروت و فورد جیتی چه اشتراکی جز زادگاهشون هست
یکی موتور جلو یکی موتور وسط
اصلا از لحاظ قیمتی هم برابر نیستن
مجید سبزواری
۱۰ اسفند ۱۳۹۶پدال تصمیم گرفته در جهت اعتراض به تحریم ها نماینده های امریکا رو به انواع و اقسام روش ها حذف کنه???????
آرش آمریکایی
۱۰ اسفند ۱۳۹۶دوستان همت کنیم دوئل مساوی تمام شه
Karen
۱۰ اسفند ۱۳۹۶جیپ بهتره
AMERICAN
۱۰ اسفند ۱۳۹۶اینم بگم لامبورگینی دوتا نماینده تو کلاس سوپر اسپرت ها داره چون میخوان هر جور شده یکیش ببره
سایت بی طرف
پيمان
۱۰ اسفند ۱۳۹۶هردو بی نظیرن… و اینکه واقعاً جای هردو تو بازار ایران خالیه…
مرتضی2
۱۰ اسفند ۱۳۹۶من از کوچکی عاشق jeep بودم?
ع.الف
۲۸ اسفند ۱۳۹۶چشم بسته جیپ