یکی از مهمترین نشانههای آغاز دوران بزرگسالی این است که شخص امیدوار است که یک برف و کولاک شدید نتواند زندگیاش را تحتتأثیر قرار دهد. نشانه دیگر رانندگی با کراساور خستهکننده است. در ادامه با دیوید زنلیا (David Zenlea) از مجله Automobile همراه میشویم که در این تجربه شخصیاش، با یک جیپ چروکی لیمیتد ۲۰۱۴، مسیری به طول ۵۰ مایل (حدود ۸۰ کیلومتر) در یک آبوهوای زمستانی پیموده است.
قرار شد جیپ چروکی لیمیتد ۲۰۱۴ را برای یک عکسبرداری در صبح روز دوشنبه به بیرون ببرم. بنابراین یکشنبهشب خیلی زود به رختخواب رفتم؛ با این امید و دعا که پیشبینی برف ۶ تا ۱۲ اینچی درست از آب درنیاید. ولی این دعاهای من به شکلی وارونه مستجاب شد. وقتی صبح بیدار شدم، ۱۸ اینچ برف نشسته بود. دانشگاهی که از ۳۷ سال پیش کلاسهای خود را به این خاطر تعطیل نکرده بود (دانشگاه میشیگان)، در این شرایط آبوهوایی، این کار را انجام داد. ولی کار عکسبرداری سر جایش بود. من هم که هنوز خواب در چشمهایم بود، کلید ریموت-استارت چروکی را زدم. سپس قهوهام را درست کردم، دوش گرفتم و مسواک زدم. ۱۵ دقیقه فقط مشغول کنار زدن برفها از روی سقف جیپ بودم؛ برف در بین ریلهای سقفی مضحکی که به خودرو اضافه شده بود، گیر کرده بود. پس از این کارها، سرانجام به خیابانی رسیدم که برفها در آن کنار زده شده بود. برای این خودروی سرسخت خارج از جاده با دیفرانسیل چهار چرخ متحرک، مجموعهای از تنظیمات برای دیفرانسیل در شرایط با یک کنترل چرخشی ارائه شده است. در اینجا، آن را در حالت “Snow” قرار دادهایم که کارآیی خوبی هم نشان داده است. پایم بر روی پدال گاز نگه میداشتم و چهار چرخ متحرک با تایرهای زمستانی بریجستون Blizzak در پشتههای برف، ماسه و سنگهای نمکی پیش میرفتند. شاید با خودتان فکر کنید تایرهای زمستانی زائدههای بلندی همراه با دیفرانسیل چهار چرخ متحرک داشته و فاصله زیادی تا سطح زمین برای خودرو ایجاد کرده باشند؛ ولی باید گفت که شما اشتباه میکنید. تنظیم Snow، ورودی ملایمتری را از پدال گاز ایجاد کرده و از دنده دوم کار خود را آغاز میکند. البته این حالت مناسبتری است؛ زیرا سیستم گیربکس ۹ سرعته در سرعتهای پایین، شیفتهای چندان خوشایندی ندارد. سیستم کنترل کشش چروکی نیز در بهترین زمان ممکن مداخله میکند و در زمان مناسب نیز برای ایجاد ممنتوم، اجازه میدهد که چرخها لغزش داشته باشند. شاید این موضوع ناشی از تعصب باشد، ولی متوجه شدم که بسیاری از خودروهای دیگر که در جادههای پوشیده از برف بیرون آمدهاند، «جیپ» هستند. برای یک چروکی قدیمی با تایرهای غولپیکرش دست تکان دادم. اگر جیپها یک خانواده بسیار بزرگ باشند، این کراساور بر پایه آلفا رومئو به نوعی یکی از خویشاوندان دور به حساب میآید. البته، نه اینکه بخواهم چروکی خود را با آن چروکی قدیمی عوض کنم؛ چرا که حدس میزنم، این چروکی پیر حتماً گرمکن فرمان ندارد. بنابراین، در صورتی که آن را داشته باشم، چه بر سر انگشتانم خواهد آمد؟ مقصدم را در تاچاسکرین سیستم اطلاعات و سرگرمی جیپ مشخص کردم و وارد بزرگراه شدم. جاده بین ایالتی با پوشش برف و یخ، لغزنده شده بود، ولی من آنقدر احساس اطمینان میکردم که از طریق بلوتوث تلفن بزنم. ۱۵ دقیقه زودتر به محل استودیو رسیدم. حالا حدس بزنید چه شد؟ بعد از این همه رفتن، عکسبرداری کنسل شده بود! دفتر ما در نزدیکی رویال اوک (Royal Oak) توسط برفها محاصره شده بود. حالا من مانده بودم و چهار ساعت وقت اضافه؛ زمانی که باید صرف انجام کارهای عقبافتادهام میکردم ولی چه کسی در یک روز برفی کار میکند؟ به خانه برگشتم و به جای اینکه «گاری برفی» خود را از زیرزمینی بیرون بیاورم، سیستم کنترل پایداری را در جیپ چروکی خاموش کردم و وارد یک پارکینگ پوشیده از برف شدم. چروکی برای چند ثانیه در برفها فرو میرفت، ولی کمی بعد ذرات برف را از خود پرتاب میکرد. در همین حال که برای دریفتزدن، اندکی از جهت مخالف فرمان استفاده میکردم، سایههایی از جیپ ویلیز کوچک در پایین شیشه جلوی چروکی مشاهده کردم. شاید هنوز به بیعاطفگی دوران بزرگسالی نرسیدهام؛ شاید هم جیپ چروکی لیمیتد ۲۰۱۴ از آن کراساورهای خستهکننده نیست.۵۳ خواندن این مطلب 3 دقیقه زمان میبرد
حسین
۲۶ بهمن ۱۳۹۳درود. من چند وقته که ذهنم درگیر یه سواله. دوستان ماشینایی مثل این و یا حتی انواع مدلهای ب ام و و بنز (چه 4 چرخ محرک، چه دیف عقب، چه دیف جلو)، زنجیر چرخ براشون تعریف شده آیا؟؟؟ من تا حالا با زنجیر ندیدمشون. لطفا اگه اطلاع دارین جواب بدین. پیشاپیش ممنون
نوید
۲۶ بهمن ۱۳۹۳آره تعریف شده
ولی نه این زنجیر چرخا
زنجیر هایی که به ماشین و لاستیک انقدر آسیب نمیزنه و در عین حال خیلی موثر تره
که یکی از ساده ترین و رایج ترین اونها چیزی به این شکل :
طرفی که سمت لاستیک قرار میگیره صافه ولی طرف دیگش انگار که پر از میخه
تو نت هم اگه سرچ کنی عکسش میاد
پوری پوریا!
۲۶ بهمن ۱۳۹۳منم فک میکنم زنجیر چرخ باید داشته باشن!
البته با تکنولوژی هایی مانند 4wd کنترل پایداری / سیستم ضد لغزش و … خطر حادثه تو برف براشون خیلی کمه!
نوید
۲۶ بهمن ۱۳۹۳بله کاملا درست
ولی کنترل و پایداری و لغزش یه بحثه توانایی حرکتم یه بحث دیگست
ماشینی که نتونه حرکت کنه دیگه اهمیتی نداره که این سیستم ها روش هست یا نه
حسین
۲۶ بهمن ۱۳۹۳نوید جان یعنی مثلا مرسدس بنز اس کلاس هم زنجیر چرخ میخواد؟؟ بعد سیستم تعلیقش سطح جاده رو اسکن میکنه میبینه صافه، ولی لاستیکا روی زنجیر هی بالا پایین میشن. بعد چی میشه؟!!!
نوید
۲۶ بهمن ۱۳۹۳والا نمیدونم
خیلی سوال کاربردییه
اول که اون زنجیر چرخ مثل اینه نیست و چون تعداد عاج هاش زیاده نسبتا خیلی احساس نمیشه
بعدشم خدا که نیست بالاخره یه جایی اشتباه میکنه
شما فرض کن با این مغز کاملی که انسان داره اگه یه کفش عاج دار بپوشه چی میشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
نه واقعا چی میشه؟؟؟؟؟؟
میبینه جلوش صافه ولی …
خب اگه عاج ها تعدادشون زیاد باشه و هم سطح باشن آدم دیگه خیلی احساس نمیکنه
ول خب اگه کفش یخ شکن
مثل مال کوه نوردا که زیرش تعداد کمی عاج به شکل تیغ های بزرگ داره بپوشی اونوقت رو زمین صاف نمیتونی راه بری
godfather
۲۶ بهمن ۱۳۹۳حسین جان درود
اگر با کلاس s توی امریکا در جاده برفی رانندگی کنی حتمن باید زنجیر رو چرخها نصب باشن
ولی کلن suv ها زنجیر نمیخان چون اصولن تو مانعی گیر نمی افتن البته منظورم سانتافه امسال اون نیست
NA-NikandreosApotheon-NA
۲۶ بهمن ۱۳۹۳شاید این نسل امکاناتش بیشتر باشه ولی نسل قبل زیباتر و مردانه تر طراحی شده بود.این نسل شبیه اسپورتیج شده.و اصلا از چراغ های ریز جلوش خوشم نمیاد.
سعید
۲۷ بهمن ۱۳۹۳اره عقبش خیلی مثل اسپورتیچ شده
ali
۲۷ بهمن ۱۳۹۳من تو فیلم دیدم واسه پورشه 911 زنجیر چرخ بسته بود،از همونایی که اینجا هم میبندن بود
صدف
۲۷ بهمن ۱۳۹۳کدوم فیلم؟؟؟؟؟؟
ali
۲۷ بهمن ۱۳۹۳هالیوودی بود فیلمش ولی هرچی فکر کردم اسمش یادم نیومد
ميلاد
۲۷ بهمن ۱۳۹۳راننده پشت ماشین نشسته باشه زنجیر نمیخواد
نوید
۲۷ بهمن ۱۳۹۳فقط یه چیزی گفتی که گفته باشی
رهام
۱۶ تیر ۱۳۹۴با سلام
دوست عزیز ، اینکه زنجیر تعریف شده یا نه باید به عرض برسونم که آره تعریف شده.
اما این که کجا نیاز به زنجیر باشه یه بحث مفصله ، داخل شهر و جاده از اونجا معمولا مسیرها توسط ارگانهای مربوطه برفها کنار زده میشن و با توجه به همچین توانایی هایی که این ماشین داره استفاده از زنجیر چرخ لزومی نداره اما در کل ( حتی در ماشین های 2WD ) در مواقعی که ماشین چسبندگی لازم رو نداره اولین کار مفید اینه که باد لاستیک ها رو تا حداقل 20 psi کاهش بدیم ( حد اقل فشار 20 psi باشه) -که البته باید مراقب باشیم سرعت رو در این حالت خیلی بالا نبریم چون در برخورد با موانع ممکنه به رینگ و لاستیک آسیب برسه -و اگه باز هم نتیجه ایده آل نبود باید زنجیر استاندارد نصب کنیم ( فرقی نمی کنه ماشین لند کروزر یا هامر باشه یا کراس اور یا حتا سدان باشه )چون وقتی که بین لاستیک و مسیر اصطکاک نباشه یا خیلی کم باشه ماشین هر چقدر هم قدر باشه باز هم از حرکت باز میمونه. البته این شرایط با وجود تکنولوژی های جدید کمتر پیش میاد اما غیر ممکن نیست.
بازم گوشزد میکنم در این شرایط حتما باید با سرعت پایین حرکت کنیم و در اولین فرصت باید زنجیر رو در آورده و باد لاستیک رو به حالت اولیه در آورد وگرنه ممکنه به رینگ و لاستیک و در نهایت حتی به سیستم تعلیق و … هم آسیب وارد بشه.
در آخر هم شایان ذکره که اگه کلیپ های آفرود حرفه ای رو ببینید متوجه میشید که از رینگ کوچیک ( 12 یا 13 اینچ) و لاستیک با فاق بلند استفاده می کنند که موجب میشه با کم کردن فشار باد لاستیک ماشین کمتر آسیب ببینه و در عین حال چسبندگی به مسیر بیشتر بشه.
با احترام
نوید
۲۶ بهمن ۱۳۹۳دعا کنید بتونم ایدمو بفروشم به یکی از این شرکتا
مثلا جیپ
بعد میبینید که دیگه ماشینایی که از اون استفاده میکنند دیگه نه در برف و نه در شل و گل و نه در شن روان گیر میکن
که بدترین جاها برای آفرودن مخصوصا شن روان
که البته اصل این ایده هم برای شن روان بود و از همه بهتر تو اونجا جواب میده
جی تی ار
۲۶ بهمن ۱۳۹۳عجججججببببببب!!!تودیگه کی هستی???!!!چرا ایده ات روبه ایرانخودرو نمی فروشی??????شانس یه بار درخونه هرکس رو می زنه هاااااااا!!!!!!!!!!!!!!!
جی تی ار
۲۶ بهمن ۱۳۹۳دعا که نه, آرزومی کنم مشتری اولین دنای پیش فروش شده که دارای قابلیت اختراعی شماست باشم!!!!!
(ناراحت نشیا,صرفا شوخی است. انشاالله موفق باشی)…
نوید
۲۶ بهمن ۱۳۹۳خیلی ممنون
ولی آدم مگه بدش میاد کشور خودش پیشرفت کنه و در این ضمینه ها اول باشه
فقط مشکل ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
ببخشید چون یکم زیاده تو یک کامنت جا نمیشه خودتون دگه میدونید
نوید
۲۶ بهمن ۱۳۹۳داداش آخه ایرانخودرو به درد نمیخوره میترسم ایدمو بدزدن
به سایپا میفروشم
چون سایپا مطمینه
مگه نشنیدین همه میگن سایپا مطمین
صدف
۲۷ بهمن ۱۳۹۳شعارایران خودرو:
راه تو را میخواند
رهام
۱۶ تیر ۱۳۹۴چون ایران خودرو هیچ اهمیتی به ایده های جدید نمیده و البته هیچ آینده ای برای صاحب این ایده ها ترتیب نمیده.
تو یه مطلب تو مجله ماشین خوندم ( البته شمارش یادم نیست) که یه ایرانی اولین بار ایده گذاشتن لب تاپ تو ماشینای لوکس ( برای سرنشین عقب ) رو ارائه داده بود و از اونجا که شرکتای ایرانی هیچ اهمیتی نداده بودن ایده رو به کمپانی های بزرگ داده بود . که جواب های جالبی داده بودن ولی در نهایت -به خاطر نداشتن تجربه کافی از طرف ارئه دهنده – کمپانی بنز با پرداخت مبلغ خیلی ناچیزی ایده رو خریداری کرده بود! واز اون واسه اولین بار استفاده کرد.
امیرحسین
۲۶ بهمن ۱۳۹۳من از بین خودرو های آمریکایی اول جیپ رو دوست دارم،بعدش شورولت.
به نظر من،اگر یه دستی رو چراغ جلوهاش می کشید بد نبود،خیلی کوچیکه.
همون Lion.
Just France.
صدف
۲۷ بهمن ۱۳۹۳فورد ک خیلی بهتر از شورولته
امیرحسین
۲۷ بهمن ۱۳۹۳از روی علاقه شخصی گفتم.
نظر شما محترم می باشد.
(:
Just France.
ab12
۲۶ بهمن ۱۳۹۳نمیدونم من سلیقم بد هست یا این ماشینه خیلی ضایع هست یه جورایی از جوک هم غیره متعارف تره !!!(ظاهر رو میگما !!! اصالت وقدرت و… نگفتما!!!!)
M5
۲۶ بهمن ۱۳۹۳اتفاقا ظاهر تعریف شده ای داره ،جیپ با نیسان جوک مقایسه نکنید ،لطفا!!
نوید
۲۶ بهمن ۱۳۹۳داداش مگه جوک چشه که اینجوری در موردش حرف میزنین؟؟؟؟؟؟؟؟
چون سبکش یکم با بقیه ی ماشینا متفاوته انقدر همه بدشون میاد
بابا چهار بار که ببینینش مخصوصا از نزدیک میبینید که بدم نیست و از خیلی چیزای دیگه بهتره
نمیدونم شاید من بد سلیقه ام
ولی …
M5
۲۷ بهمن ۱۳۹۳ما نگفیم جوک بده میگم با جیپ مقایسه نکن این اتاق کجا اون کجا!
iman
۲۶ بهمن ۱۳۹۳ساده و زیبا، کارا و با اطمینان
نمونه کار مهندسی حرفه ای شرکت معتبر
نوید
۲۶ بهمن ۱۳۹۳فکر کنم تنها ماشین جیپ که نشه بهش بگی ساده و زیبا همینه
چون خواسته ظاهرش رو از بقیه ی ماشیناش که انقدر ساده هستن متفوت کنه و انقدر پیچیدش کرده
و البته این باعث شده اون ابهت و زیبایی بقیه ی جیپارو نداشته باشه
کافر مقدس
۲۶ بهمن ۱۳۹۳از فردا همه suv های هیوندا و کیا این شکلی میشن باور نداری BookMark کن…
koosha
۲۶ بهمن ۱۳۹۳سلام ببخشید تمامی تیانا های پارس خودرو مونتاژی هست ؟ یا واردتیشو میشه تو بازار پیدا کرد؟ و تو بازار جهانی اسم این محصول maxima هست ؟ وپارس خودرو این ماشین رو تیانا نام گزاری کرده؟
صادق
۲۶ بهمن ۱۳۹۳هر جایی که بحث آفرود پیش بیاد اسم جیپ رو میتونید اون بالاها ببینید
معمولا جیپ و تویوتا و g-class بنز توی این کلاس از بقیه بیشتر حرف برای گفتن دارن.
نوید
۲۶ بهمن ۱۳۹۳نیسان هم خوبه
مخصوصا پاترول
امين
۲۶ بهمن ۱۳۹۳لندرور یادتون نره
احتمالا جیپ با موتور هلکت همی هم تولید خواهد شد. عشق است جیپ گرندچروکی SRT
صادق
۲۶ بهمن ۱۳۹۳قطعا درست میگید بچه ها، هم شما آقا نوید و هم شما آقا امین
بنده عرض کردم که معمولا اینا توی مقایسه هاشون خیلی قدرتر تز رقبا ظاهر میشن
وگرنه هیچکسی نمیتونه نیسان یا لندروور و… رو ندید یا دست گم بگیره
ارادت
امين
۲۷ بهمن ۱۳۹۳خدا قسمتتون کنه یه بار سوار گرندچروکی SRT بشید. یکی از همکلاسیام داره منم سوار کرد یه شتاب گرفت تو صندلی فرو رفتم :D
صدای اگزوزشم که نگو! دزدگیرای ماشینا صداشون دراومده بود
godfather
۲۶ بهمن ۱۳۹۳داش صادق با مدل روبیکان اشنایی داری
یکی از تاپ افرود بازی و دور دور تو جنگل
صادق
۲۷ بهمن ۱۳۹۳godfather جان، رانگلر روبیکان رو میگی؟؟
اون که خداییه برا خودش، توی آفرود مث آچار فرانسه میمونه، لامصب همه فن حریفه
godfather
۲۷ بهمن ۱۳۹۳یکی از بهترینای این صنعت
یه کلیپ ازش دیدم مو به تنم سیخ شد
نوید
۲۷ بهمن ۱۳۹۳داداش خب اگه مشکلی نیست لینکشو بزار
ماهم فیض ببریم
ارمان
۲۸ بهمن ۱۳۹۳هیچی لندروور نمیشه خدایی
godfather
۲۶ بهمن ۱۳۹۳درسته ماشین امریکایی تکنولوژی المانا یا کم استهلاکی ژاپنیا(مخصوصن تویوتا) رو ندارن ولی لذت بینهایتی دارند کاش واردات این ماشینا با قیمت جهانی ازاد بشه
شروین
۲۷ بهمن ۱۳۹۳اتفاقاً هم تکنولوژی رو دارن هم کم استهلاکی.
godfather
۲۷ بهمن ۱۳۹۳در باره تکنولوژی ساده ترین قسمت مصرف سوخت که امریکایی هیولان کم استهلاکی تویتا ثابت شده است
البته استهلاک به علت نوع رانندگیه bmw ماشین کم استهلاکیه اگه درست رانندگی کنی امریکایی همین طورن
شلبى
۲۷ بهمن ۱۳۹۳کى گفته امریکایى در مصرف سوخت هیولاست؟بر چه اساس این حرفو میزنید؟ شما نا خود اگاه دارى ماشیناى چهل سال پیش امریکایى رو که دیدى با ماشیناى الان ژاپنى مقایسه میکنى،چون تصویرى که از ماشیناى امریکایى در ذهن شماست اون ماشیناست، که تازه اون ماشین ها هم با توجه به حجم موتور و اندازه اتاق و تکنولوژى زمان ساخت خیلى پر مصرف نبودن
اتفاقا الان امریکاییها گام هاى بسیارى خوبى در زمینه مصرف سوخت برداشتن،شما میتونى اینو از مصرف ماشیناشون ببینى،براى مثال میتونى مصرف کوروت با موتور ۶۰۲ لیترى رو ببینید،هر سال پیشرانه هاشون داره جزو موتورهاى برتر انتخاب میشه،موتوراى اکوبوست فورد براى چند سال پى در پى داره یا بهترین میشه یا جزو بهترینا
نمیشه از موتور ده سیلندر وایپر یا متور هفت لیتریه کامارو z28 که توقع مصرف صدى شیش لیتر داشت
در مورد استهلاک هم به من که سال ها ماشین امریکایى داشتم کم استهلاکى ماشین امریکایى ثابت شدست و میتونم بگم که بسیار ماشیناى اقتصادى اى هستن،در مورد تویوتا هم منکر کم خرجى و کم استهلاکیش نمیشم
شروين
۲۸ بهمن ۱۳۹۳گفتنی ها رو شلبی جان گفت. فقط اینو اضافه کنم که تویوتا تنها ماشین کم استهلاک دنیا نیست واینکه اگه تویوتا کم استهلاکه به این معنا نیست که امریکایی پر استهلاکه و اضافه کنم BMWیکی از پر استهلاک ترین هاست هر جور که باهاش راننگی بشه بازم پر استهلاکه
REZA
۲۷ بهمن ۱۳۹۳Jeep همیشه ماندگار در خاطرات
godfather
۲۷ بهمن ۱۳۹۳داش رضا جیپ در ابتدا برای مصرف نظامی ساخته شد به همین علت همچان میدرخشه
ایمان
۲۷ بهمن ۱۳۹۳آقا ماشین های که این شرکتها و یا به طور اجمالی شرکتها ی خودرو سازی برای 2015 طراحی میکنن خیلی فضایی شدن. به نظر من خودرو باید یه جورایی اصالته برندش رو هم حفظ کنه و به قولی دی ان ای خودشو حفظ کنه. اینا فقط بال ندارن والا پرواز میکنن دیگه
امیر
۲۷ بهمن ۱۳۹۳بعضی دوستان میگن این مدل فلانه بابا رشد فروشش خارق العاده بوده بسیار محبوبه این وگرند چروکی اصلا کرایسلر رشدشو مدیون جیپ واین دو مدلشه با فروشای عالی
hero
۲۷ بهمن ۱۳۹۳عقبش شبیه اسپورتیجه