کاوازاکیموتورسیکلت

دلیل عدم حضور کاوازاکی در رقابت‌های موتو جی پی چیست؟

کاوازاکی به عنوان یکی از محبوب‌ترین برندهای موتورسیکلت دنیا دیگر در رقابت‌های موتو جی پی حضور ندارد اما دلیل آن چیست؟


فرم امروزی رقابت‌های موتو جی پی از سال ۲۰۰۲ برگزار می‌شود اما ریشه مسابقات موتورسواری به اوایل قرن بیستم میلادی برمی‌گردد. موتو جی پی علاوه بر اینکه جزو محبوب‌ترین رقابت‌های موتور اسپرت دنیاست و طرفداران فراوانی دارد، پذیرای برخی از جذاب‌ترین و قوی‌ترین دوچرخ های جهان نیز هست. کاوازاکی ژاپن در سال ۲۰۰۲ با موتورسیکلت ZX-RR و با هدایت آکیرا یاناگاوا در موتو جی پی حضور داشت و با اینکه در این فصل و فصل بعد از آن توانست به رتبه‌ای بهتر از نهم دست یابد اما در فصل ۲۰۰۴ مسابقات با ZX-RR توانست رتبه سوم را کسب کرده و در فصل ۲۰۰۵ هم مقام دوم را به دست آورد.

در چهار سال بعد از آن تغییرات مهمی در رانندگان تیم کاوازاکی به وجود آمد و حتی ژاپنی‌ها برای فصل ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ موتو جی پی با مارکو میلاندری قهرمان نامی این رقابت‌ها قرارداد امضا کردند؛ اما کاوازاکی در آغاز فصل ۲۰۰۹ با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد این رقابت‌ها را به خاطر بحران اقتصادی آن زمان ترک می‌کند. این بحران که با عنوان رکود بزرگ شناخته می‌شود از بخش املاک و مسکن شروع شد و به صنایع گوناگون رسید و حتی باعث خداحافظی برندهای معتبری شد.

این رخدادها نه تنها روی اقتصاد آمریکا بلکه اکثر اقتصادهای دنیا تأثیر منفی گذاشت. گفته می‌شود کاوازاکی برای ادامه حضور در موتو جی پی نیازمند حداقل ۱۱ میلیون دلار سرمایه بود و برخی مدیران این برند اظهار می‌داشتند برای قهرمانی در موتو جی پی باید تا ۱۶ میلیون دلار اختصاص داد. با اینکه کاوازاکی در سال ۲۰۰۹ از رقابت‌ها کنار کشید اما همچنان به حضور در رقابت‌های قهرمانی سوپربایک FIM ادامه داد. باید دانست تفاوت‌هایی بین قهرمانی سوپربایک FIM و موتو جی پی وجود دارد و این موضوع به ویژه درباره خود موتورسیکلت‌ها برجسته می‌شود. موتورسیکلت‌های حاضر در مسابقات قهرمانی سوپربایک جهان از تجهیزات مسابقه‌ای سود می‌برند اما در واقع مدل‌هایی هستند که در بازار حضور دارند؛ اما موتورسیکلت‌های موتو جی پی بسیار گران‌قیمت و ویژه هستند و فقط در پیست استفاده می‌شوند؛ بنابراین درحالی‌که قیمت موتورسیکلت حاضر در رقابت‌های قهرمانی سوپربایک به کمتر از ۳۰۰ هزار دلار می‌رسد اما قیمت موتورسیکلت موتو جی پی می‌تواند به چند میلیون دلار برسد.

اما یکی از مزیت‌های حضور شرکت‌های تولید کننده موتورسیکلت در رقابت‌های موتور اسپرت مفهوم “یکشنبه پیروز شو، دوشنبه بفروش” است. رویدادهای موتور اسپرت توجه زیادی را به خود جلب می‌کنند و مدل‌های پیروز معمولاً با فروش بالایی مواجه می‌شوند. موتورسیکلت کاوازاکی ZX-RR چند سال در موتو جی پی حضور داشت اما اکثر خریداران مدل‌هایی همچون نینجا ZX-4RR را جذاب‌تر می‌دانند چراکه امکان خرید آن مهیاست. یکی از مدیران کاوازاکی اروپا می‌گوید:

تأثیر مسابقات روی فروش یک محصول آنی نخواهد بود بلکه فرایندی تدریجی است. من نمی‌دانم شرکت‌های دیگر چگونه روی پروژه‌های موتو جی پی خود سرمایه‌گذاری می‌کنند و اطلاعی ندارم که چه تعداد اسپانسر درگیر رقابت‌ها هستند اما قطعاً مبالغ بالایی صرف می‌شود. البته این را هم نمی‌دانم که این سرمایه چگونه به شرکت‌ها بازمی‌گردد.

این شرکت ژاپنی اگرچه موتو جی پی را ترک کرده اما با تولید محصولات جذاب و پرقدرت بیگانه نیست و قبلاً موتورسیکلت‌های جذابش را خدمت شما عزیزان معرفی کرده‌ایم.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۶ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۵ دیدگاه‌ها

  1. Carbonado Aventador

    ۲۰ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (4514 ديدگاه)

    جواب یک جملس:
    کمبود سرمایه و نداشتن تکنولوژی کافی

    وقتی شما نتونی رو سکو بری و قهرمانی کسب کنی نه از لحاظ مالی میصرفه برات نه اعتباری..
    متاسفانه سوزوکی‌هم خداحافظی کرد..

    ایکاش شرایطی پیش میومد که تمام برندای خفن
    مثل کاواساکی و تریموف و اپریلیا و ام وی آگوستا و سوزوکی برمیگشتن به موتور جی پی…

    موافقم 6
    مخالفم 18
    1. amirkhanzadeh

      ۲۰ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (1033 ديدگاه)

      فقط این نبود اشتباه نکن

      موافقم 5
      مخالفم 1
  2. datsun

    ۲۰ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (3961 ديدگاه)

    همین ساخت h2r از هزار تا تبلیغ برنده شدن تو موتور جی پی براش بهتره

    موافقم 17
    مخالفم 5
  3. .

    ۲۰ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (83 ديدگاه)

    عوض اینکه سرمایه رو برای مسابقات هدر کنه،،،،روی تکنولوژی های جدیدتر،مثله هیبرید و هیدروژن کار کرد
    از ۲۰۱۵ هم با h2r سلطان یلامنازع سرعت و قدرت تو موتورسیکلت های تولید انبوه بوده
    اینکه تکنولوژی حضور در مسابقات رو نداشته….مضحکه
    از ایران دوچرخ و نامی و پیشرو حرف نمیزنیم….حرف از کاوازاکیه!

    موافقم 13
    مخالفم 3
  4. .

    ۲۰ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (83 ديدگاه)

    یه نکته دیگه هم هست….
    توی دنیای فوتبال،سالها بهترین استعدادها،در حضور مسی و رونالدو به چشم نیومدن
    چون این دوتا کامل فوق ستاره بودن و هیچوقت نزاشتن جوایز به کس دیگه ای برسه
    تو دنیای موتو جی پی و فرمول یک هم،همینه
    اگه بهترین راننده رو نتونی جذب کنی…..بهترین تکنولوژی رو هم که داشته باشی،،،،باز عقب میمونی
    دیگه اسم نمیبرم از راکبان شماره یک تیمهای برنده
    ولی خودتون سرچ بفرمایید….هرجا بودن….همون تیم تو رده های بالا بود

    موافقم 5
    مخالفم 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا