قبلاً کمتر پیش میآمد که یک مدل چهار سیلندر از یک خودرو قیمتی بالاتر از یک مدل V-6 داشته باشد، ولی به نظر میرسد که این موضوع کمکم شکلی رایجتر به خود گرفته است. خودرویی که در اینجا بررسی شده، کیا سورنتو SXL با تجهیزات مختلف است که قیمتی برابر ۴۵۰۹۵ دلار دارد؛ یعنی ۱۰ درصد گرانتر از مدل V-6 AWD. موتور چهار سیلندر که البته موتور پایه سورنتو محسوب نمیشود، به صورت ۲ لیتری توربوشارژر با قدرت ۲۴۰ اسببخار در تریمهای EX و SXL در دسترس قرار میگیرد. این موتور گشتاور بیشتری در دور موتورهای کمتر نسبت به موتور ۳/۳ لیتری V-6 با قدرت ۲۹۰ اسببخار تولید میکند و در همین حال، مطابق برآوردهای سازمان حفاظت محیط زیست امریکا، مصرف سوخت بهتری نیز دارد. البته SXL همانند تمام مدلهای سورنتو از گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک استفاده میکند.
این دومین موتور چهار سیلندر در سری سورنتو است. اولین موتور چهار سیلندر که در سورنتو L و LX استفاده میشود، یک موتور تنفس طبیعی ۲/۴ لیتری است که ۱۸۵ اسببخار قدرت دارد. مزیّت اصلی این موتور پایه، در بهترین آمار مصرف سوخت مطابق دادههای ایپا در سری سورنتو است. در حالت کلی، تمام مدلهای چهار سیلندر (با موتور توربو یا غیر توربو) به صورت کراساورهای دو ردیفه هستند و این در حالی است که نسخههای V6 در تریمهای LX، EX، SX و SXL یک ردیف سوم و کوچک صندلی نیز اضافه میکنند. تنها راهی که میتوان یک نسخه سه ردیفه با یک موتور چهار سیلندر در اختیار داشت این است که مدل LX با موتور پایه را به آپشن ردیف سوم صندلیها مجهز کنید. انتخاب موتور چهار سیلندر توربوشارژر به جای V-6 باعث میشود که در ازای از دست دادن قدرتی معادل ۵۰ اسببخار، بتوانیم به جای ۱۳/۸ لیتر، ۱۱/۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف کنیم. این مصرف سوخت بنابر مقدار مشاهده در تست، مقایسه شده است. امّا شرایط به این سادگیها نیز نبوده است. خودروی V-6 تستشده به صورت تریم SX بوده که در آن موتور توربو ارائه نمیشود و همینطور در یک سطح پایینتر از مدل تست کنونی، یعنی SXL قرار داشته است. همچنین مدل V-6 به اندازه ۶۲ کیلوگرم سنگینتر بوده است. در پیست، مدل با موتور توربوی چهار سیلندر در رسیدن به سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت، کاملاً ازمدل V-6 جا میماند (۸ ثانیه در مقابل ۷/۲ ثانیه)، ولی این فاصله در تست یکچهارم مایل کاهش مییابد؛ جایی که مدل تست کنونی در ۱۶/۲ ثانیه با سرعت نهایی ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت از انتهای مسیر میگذرد. در همین حال، مدل V-6 فاصله یکچهارم مایل را در مدت ۱۵/۷ ثانیه با سرعت نهایی ۱۴۴/۸ کیلومتر بر ساعت طی میکند. البته بدیهی است که شرایط تختگاز و مسابقهای در اولویت خریداران خودروهایی از این دست نیست و بیشتر به عملکرد شرایط معمولی این خودروها اهمیت داده میشود. جایی که هر دو مدل در رسیدن از سرعت ۴۸/۲۸ به ۸۰/۴۷ کیلومتر بر ساعت، زمانی برابر ۳/۹ ثانیه نیاز دارند و در فاصله سرعت ۸۰/۴۷ تا ۱۱۲/۶۵ کیلومتر است که مدل V-6 با زمان ۵/۱ ثانیه، تنها یکدهم ثانیه از مدل با موتور توربوی چهار سیلندر جلوتر است. در هر صورت، در رانندگی روزانه در فضاهای شهری و بزرگراهی، هیچوقت دلمان برای قدرت موتور ۶ سیلندر تنگ نمیشود؛ شاید یکی از عوامل این موضوع، وجود حداکثر گشتاور در دور موتوری برابر ۱۴۵۰ دور بر دقیقه است. موتور چهار سیلندر حتی سر و صدای کمتری نیز تولید میکند. وقتی پدال گاز را در مدل V-6 کاملاً به کف میخوابانید، نیاز به دور موتور بیشتری پیدا کرده تا گشتاور موردنظر را تأمین کند و در این حالت، صدایی به اندازه ۷۶ دسیبل دارد. این در حالی است که در سورنتوی تستشده در اینجا، این صدا ۷۲ دسیبل است. البته این میزان صدا نیز برای یک چهار سیلندر نسبتاً زمخت است. با توجه به اینکه هر دو مدل سورنتو از تایرهای میشلن و چرخهای ۱۹ اینچی یکسان استفاده کردهاند، هر دو شتاب جانبی یکسان ۰.۸۰ g را در تست لغزش در پیچ از خود نشان دادهاند. اگر کراساورهای دیگر حاضر در این کلاس را درنظر بگیریم که تعداد زیادی از آنها چسبندگی جانبی بین ۰.۷ تا ۰.۷۵ دارند، این عملکرد چندان بدی برای کیا سورنتو محسوب نمیشود. هنگام رانندگی در جاده، بهبود قابلملاحظهای در سیستم فرمان و واکنشهای آن احساس میشود، ولی باید اعتراف کرد که هنوز به اندازه سرزندگی و ارتباطی که فرمان در کراساورهای برندهای اروپایی ایجاد میکند، نیست. سورنتو SXL از سرعت ۱۱۲/۶۵ کیلومتر بر ساعت میتواند در فاصله ۵۵/۷۸ متری متوقف شود که اندکی بیشتر از عملکرد سیستم ترمز در مدل V-6 است (۵۴/۵۵ متر). این در حالی است که برخلاف مدل چهار سیلندر، در مدل V-6 هیچگونه ضعفی در پدال ترمز در تکرار ترمزگیری احساس نمیشود. البته هیچگونه تفاوت مکانیکی در ترمزهای دو مدل وجود ندارد، ولی این توزیع وزن مدل توربو است که اندکی به سمت محور جلو متمایل شده است.- نوع خودرو: موتور جلو، دیفرانسیل چهار چرخ متحرک، ۵ سرنشین، ۴ در هاچبک.
- قیمت مدل تست: ۴۵۰۹۵ دلار (قیمت مدل پایه: ۳۳۷۹۵ دلار).
- نوع موتور: DOHC با ۱۶ سوپاپ و چهار سیلندر، توربوشارژر و خنککننده داخلی،بلوک و رویه آلومینیومی، انژکتور سوخت مستقیم.
- گنجایش: ۱۹۹۸ سیسی.
- قدرت: ۲۴۰ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه.
- گشتاور: ۳۵۲/۵۱ نیوتنمتر در ۱۴۵۰ دور در دقیقه.
- گیربکس: ۶ سرعته اتوماتیک با حالت شیفت دستی.
- فاصله محوری: ۲/۷۷۹ متر.
- طول ماشین: ۴/۷۶ متر.
- عرض: ۱/۸۹ متر.
- ارتفاع: ۱/۶۸۹ متر.
- وزن کلی: ۱۸۹۵ کیلوگرم.
- صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۸ ثانیه.
- صفر تا ۱۶۰/۹ کیلومتر بر ساعت: ۲۲/۶ ثانیه.
- صفر تا ۱۷۷/۰۳ کیلومتر بر ساعت: ۳۰/۳ ثانیه.
- استارت در حال حرکت بین ۸ تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۸/۳ ثانیه.
- عبور از یکچهارم مایل: ۱۶/۲ ثانیه با سرعت نهایی ۱۴۰/۰۱ کیلومتر بر ساعت.
- سرعت نهایی: تست نشده.
- مسافت ترمز از سرعت ۱۱۲/۶ کیلومتر بر ساعت: ۵۵/۷۷۸ متر.
- چسبندگی در پیچی به قطر ۳۰۰ فوت: 80g.
- تخمین سازمان حفاظت محیط زیست امریکا: ۱۲/۴ لیتر در شهر و ۱۰/۷ لیتر در بزرگراه در هر ۱۰۰ کیلومتر.
- مصرف سوخت در تست: ۱۱/۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر.
مهدی
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۵خب معلومه سورنتو
پوریا میخک
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۵دوستم خریده.خدایی عالیه.عااااااالی
مهدی
۲۴ خرداد ۱۳۹۵به نظر شما با این همه تفاوتی که مدل هاش داره کدوم مدل بهترو کامل تره؟؟؟
mahmood
۵ آذر ۱۳۹۵ما خودمون هم سورنتو داریم مدل 2015 توربو دار نظر من 2012 تا2013 هستش ک 6سیلندر هستن
الهام
۹ تیر ۱۳۹۵ماشینای کره ای تو خیابون زیاده مخصوصا سانتافه اما ژاپنی ها راو4 و اوتلندر کمترند سانتافه راحت فروش میرسد
amir
۲۶ دی ۱۳۹۵این ماشین به این هوشمندی بعیده که دریچه تنظیم هوای بیرونی و داخلی ماشین به طور اتومات هر 15
دقیقه عوض می شود این مشکلو نمی دونم چی جوری رفع کنم
Sardar
۲۱ بهمن ۱۳۹۵عالیه واقعا
عرفان
۴ فروردین ۱۳۹۶سلام کسی میدونه دکمه چراغ شور کیا سورنتو 2017 کجای ماشین قرار داره ؟
مهدي
۱۴ فروردین ۱۳۹۶سلام وقتی چراغ ها روشن باشه و برف پاک کن و آبپاش رو بزنی شیشه شور چراغ میاد بیرون و آب می پاشه رو چراغ ها!
M.h
۳۰ آذر ۱۳۹۶من اگه بخوام بخرم،بااین اوضای بازار که قیمت gtlineسورنتو ۳۷۰ میلیون شده،بجای سرنتو میتسوبیشی اوتلندر میخریدم