کمکم در حال نزدیک شدن به گروههای پایانیِ سومین دور از مرحلهٔ مقدماتی سری رقابتهای خودرویی پدال هستیم و امروز نوبت به گروه کوپههای کوچک رسیده است. در دومین دوئل این گروه، فولکسواگن شیراکو به رقابت با هیوندای ولوستر پرداخت که طی این دوئل تعداد ۱۱۷۹ رأی به ثبت رسیده است. از این آراء، شیراکو توانست با کسب ۱۰۴۰ رأی، برتری کاملاً قاطعانهای بر رقیب کرهای یافته و با ۸۸ درصد از آراء راهی مرحلهٔ بعدی شود درحالیکه ولوستر موفق به کسب تنها ۱۳۹ رأی کسب شد. امروز اما دو کوپهای به مصاف یکدیگر رفتهاند که هردو در نسخهٔ سدان هم ساخته میشوند. این دو ماشین، هوندا سیویک کوپه و کیا سراتو کوپ هستند.
کیا سراتو کوپه | هوندا سیویک کوپه | فیات ۱۲۴ اسپایدر | مزدا MX-5 |
؟ | مزدا MX-5 | ||
آئودی TT | بامو سری ۲ | هیوندای ولوستر | فولکسواگن شیراکو |
؟ | فولکسواگن شیراکو | ||
تویوتا GT86 | نیسان 370Z | فولکسواگن بیتل | سایون tC |
؟ | ؟ |
هوندا سیویک کوپه
سیویک مطمئناً یکی از مشهورترین و البته محبوبترین محصولات هوندا است. این ماشین برای اولین بار در سال ۱۹۷۲ بهعنوان یک خودروی سابکامپکت معرفی شده و در انواع گوناگون هاچبک سهدر و پنجدر، سدان و استیشن به تولید رسید. بدین ترتیب بود که حیات یکی از محبوبترین خودروهای دنیا آغاز شد و طی سالهای بعد نسلهای مختلف آن یکی پس از دیگری راهی بازارهای جهانی شدند که نسل پنجم آن به کشورمان هم راه پیدا کرد؛ اما از نسل هفتم به بعد که در سال ۲۰۰۰ معرفی شد، سیویک رشد ابعاد را تجربه کرده و به کلاس بالاتر کامپکت منتقل گردید. سیویک هماکنون در نسل دهم خود قرار دارد که برای اولین بار نسخهٔ سدان آن در سپتامبر سال ۲۰۱۵ رونمایی شد. سپس چندی بعد در نمایشگاه لسآنجلس ۲۰۱۵ نسخهٔ کوپهٔ آنهم معرفی گردید؛ اما در نمایشگاه پاریس ۲۰۱۶، هوندا برای اولین بار نسخهٔ لیفتبک سیویک را هم معرفی کرد که البته آنرا میتوان چیزی بین یک سدان و یک هاچبک دانست. نسل دهم سیویک برخلاف گذشته خودرویی جهانی بوده و در تمامی کشورها با ظاهر یکسانی عرضه میشود درحالیکه در نسل قبلی اینطور نبود. درهرحال ما در این مطلب با نسخهٔ کوپهٔ سیویک کار داریم. کوپهٔ کوچک دیفرانسیل جلویی که سالها است در کنار نسخهٔ سدان تولید میشود. سیویک کوپه در نسخهٔ معمولی با دو پیشرانهٔ مختلف ۲ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی و ۱.۵ لیتری چهار سیلندر توربو استفاده میکند؛ اما بهتازگی هوندا نسخهٔ قویتر سیویک Si را هم در دو مدل سدان و کوپه معرفی کرده که ما هم برای این دوئل همین مدل را انتخاب کردهایم. سیویک کوپه Si نیز مجهز به موتور ۱.۵ لیتری چهار سیلندر توربو است اما این موتور قدرتمندتر است بهگونهای که ۲۰۵ اسب بخار قدرت و ۲۶۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. انتقال این نیرو به چرخهای جلو نیز توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی یا CVT انجام میگیرد.
کیا سراتو کوپ
در دور دوم مرحلهٔ مقدماتی رقابتهای پدال، نسخهٔ سدان کیا سراتو در برابر میتسوبیشی لنسر قرار گرفت و در آنجا به بیان تاریخچهٔ آن پرداختیم؛ بنابراین در اینجا صرفاً به نسخهٔ کوپهٔ این خودرو میپردازیم. نسل نخست سراتو برای اولین بار در سال ۲۰۰۳ در کرهٔ جنوبی معرفی شد اما در این نسل خبری از نسخهٔ کوپه نبود و در دو نوع سدان و هاچبک تولید میشد. سپس بعد از معرفی نسل دوم سراتو در سال ۲۰۰۸، کیا در نمایشگاه نیویورک همین سال، کانسپتی بنام کوپ (Koup) را رونمایی کرد که در اصل پیشنمایشی از نسخهٔ کوپهٔ سراتو بود. نام این خودرو نیز ترکیبی از کلمات کیا و کوپه بود. سپس یک سال بعد در نمایشگاه نیویورک ۲۰۰۹ نسخهٔ تولیدی سراتو کوپه رونمایی شد. همچنین از نسل دوم، سراتو در بازار ایالاتمتحده با نام فورته عرضه گردید که بنابراین در این کشور نسخهٔ کوپهٔ آنهم با نام فورته کوپ شناخته میشود. بدین ترتیب از نسل دوم، تعداد اعضای خانوادهٔ سراتو به سه مدل شامل سدان، کوپه و هاچبک رسید. این روند در نسل سوم که در سال ۲۰۱۲ رونمایی شده و با مدل ۲۰۱۴ به بازار آمد هم ادامه پیدا کرد. نسل سوم سراتو همچنان در حال تولید است اما برای مدل ۲۰۱۷ دستخوش فیسلیفتی قرار گرفت که البته این فیسلیفت فقط در نسخههای سدان و هاچبک انجام گرفت و نسخهٔ کوپه از آن بیبهره بود. حال بهتازگی مشخص شده که کیا به دلیل کاهش فروش سراتو کوپ، قصد پایان تولید آنرا دارد و به همین دلیل مورد فیسلیفت هم قرار نگرفته است. درهرحال نسخهٔ کوپهٔ این خودرو با دو پیشرانهٔ مختلف شامل یک نمونهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی و ۱.۶ لیتری چهار سیلندر توربو عرضه میشود که برای این رقابت جهت هماهنگی با رقیب ژاپنی موتور توربو انتخاب شده است. این موتور ۲۰۰ اسب بخار قدرت و ۲۶۵ نیوتن متر گشتاور دارد که آنرا از طریق یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی به چرخهای جلو میرساند.
مشخصات فنی
هوندا سیویک کوپه | کیا سراتو کوپ | |
پیشرانه | ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر | ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر |
تنفس | توربوشارژ | توربوشارژ |
قدرت | ۲۰۵ اسب بخار | ۲۰۰ اسب بخار |
گشتاور | ۲۶۰ نیوتن متر | ۲۶۵ نیوتن متر |
گیربکس | ۶ سرعته دستی | ۶ سرعته دستی |
محور محرک | جلو | جلو |
شتاب صفرتاصد | ۶.۳ ثانیه | ۶.۹ ثانیه |
مسافت ۴۰۰ متر | ۱۴.۸ ثانیه | ۱۵.۲ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۲۰۰ کیلومتر/ساعت | ۲۲۵ کیلومتر/ساعت |
مصرف سوخت | ۷.۳ لیتر (ترکیبی) | ۹.۲ (ترکیبی) |
وزن | ۱۳۰۵ کیلوگرم | ۱۳۴۵ کیلوگرم |
طول | ۴.۵۰ متر | ۴.۵۳ متر |
فاصلهٔ محوری | ۲.۷۰ متر | ۲.۷۰ متر |
قیمت پایه | ۲۳,۹۰۰ دلار | ۲۰,۶۹۰ دلار |
این دوئلها، مقایسههایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوبتر بین شما کاربران ایرانی میباشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگیهای فنی، قیمت و مقرونبهصرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح میدهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.
[polldaddy poll=9797693]
مصطفی
۶ مرداد ۱۳۹۶با اختلاف هندا بهتره، به نظرم کره ای ها فقط با هم میتونن رقابت کنن
سامان اذری
۶ مرداد ۱۳۹۶مزدا 3 از خجالت النترا دراومد
الانم نوبت سیویک هست که سراتو رو سلاخی کنه
???????
Moein
۶ مرداد ۱۳۹۶ینی عاشق نتایج این نظر سنجیم.هوندا تو هر زمینه ای کیا رو هضم میکنه
شاهين
۶ مرداد ۱۳۹۶اینجور که مشخصه اگر مزدا و تویوتا و هوندا جلوی هم قرار بگیرن اوضاع خیلی خطرناک میشه…دوست دارم نبرد مزدا ۶ و آکورد یا مثلا مزدا ۳ و کرولا رو ببینم.خیلی سهمگین میشه
احمد
۷ مرداد ۱۳۹۶سراتو اصلا در مقام مقایسه با سیویک نیست و در اینده هم نخواهد بود .دقیقا با اختلاف بسیار زیاد سیویک بهتره .
جالبه توی کشور ما بر خلاف همه دنیا ماشین های بسیار خوب و رویایی اصلا فروش خوبی نداشتن .خریدار های ایرانی عاشق کره ای ها و آپشن هستند و فقط ظاهرو میبینن
همین سیویک توی ایران فروشش واقعا افتضاح بود ولی حالا شما برو امار فروش سراتو و النترا رو ببین
Roham
۷ مرداد ۱۳۹۶خدمات پس از فروش هیچ شرکت خارجی ای تو ایران به اندازه کیا و هیوندای و تویوتا بهتر نیست
نه اینکه خوب باشن ،نه
ولی این سه از همه بهترن
همین هم باعث میشه که یادمه تو یه بازه زمانی ( الان رو خبر ندارم ) مثلا هر کدوم از چراغ جلو های آکورد ۱۵ میلیون تومان قیمتش بود.
یعنی اگه راننده جلوی ماشین رو می کوبوند هزینه دو تا چراغ و سپر و جلو پنجره و … چیزی بیشتر از ۴۰ میلیون واسش آب می خورد.
اونم در شرایطی که اون موقع خود ماشین اگه اشتباه نکنم حدود ۱۹۰ تومان قیمتش بود.
و خب این از ناتوانی واردکننده تو بحث خدمات پس از فروش هستش
و همین میشه که امثال کره ای و چینی ها تو کشور محبوب می شن و امثال هوندا و آلفا رومئو نه!
amin
۶ مرداد ۱۳۹۶نکته جالب برای من اینه که تمامی کره ای ها در مقابل رقیبانشان درصد مصرف سوخت بسیار بالاتری دارند
?Challenger?
۶ مرداد ۱۳۹۶بدون نگاه به جدول به سیویک رای دادم- یعنی تا حالا از انتخابم این همه راضی نبودم?
(ali(CHEVY NOVA
۶ مرداد ۱۳۹۶هوندا سىوىک ماشىن قابلى هستش و از همون نسلهاى دهه 90 که تو ایران هستش مىشه اینرو متوجه شد
بنظرم هوندا سویک رقىبش مىتسوبىشى لنسر باشه بهتره البته این نظر من هستش فقط
راستى یه تشکر هم از سامان اذرى عزیز بکنم بخاطر عکس موستانگ1973 که گذاشته بود بسىار زیبا و سالم بود
سامان اذری
۶ مرداد ۱۳۹۶فدات داش
اون موستانگ مک وان صاحبش میگفت که عموم تو امریکا هست و بعضی از قطعات نایابش رو از اونجا میفرسته برام دبی و از دبی میاد تبریز خیلی تمیزه
الان لینک فیلمش رو هم میزارم زیر این کامنتم خودم گرفتم ببین حتما
سامان اذری
۶ مرداد ۱۳۹۶http://www.aparat.com/v/ZuQ0B/فورد_ماستنگ_مدل_1974_در_تبریز
و
http://www.aparat.com/v/uOA8U
MOBIN POURMAND
۶ مرداد ۱۳۹۶داداش الان تبریز هست؟؟
میتونیم جایی ببینیمش؟؟؟
سامان اذری
۷ مرداد ۱۳۹۶اره تبریز هست
اگهی دیوار رو بزار رو شهر تبربز بعد کلمه فورد رو جستجو کن
میاره
amir
۶ مرداد ۱۳۹۶کار سختی نبود سیویک یکی از خودروهاییه که واقعا دوسش دارم☺☺
Amir schumacher
۶ مرداد ۱۳۹۶،
هوندا سیویک مسلما بهترتره !
Amir schumacher
۶ مرداد ۱۳۹۶.
جالبه برام یه عده میگن ماشین های کره ای الان دیگه هم سطح ژاپنی ها شدن !!!
صادقانه میگم ، اول فکر میکردم دوئل های پدال همون نظرسنجی های لایک و دیسلایکی کاربران هست که داره توسط خود پدال انجام میشه ،
اما الان متوجه شدم این فکرم اشتباه بود و این دوئل ها تا الان یک فایده ی مهم برای من داشته که نطرسنجی های لایک و دیسلایکی خودمون هیچ وقت نداشته.
فایدش این بوده که با دیدن این جدول ها و مقایسه ی موردبهمورد ماشین های کره ای با رقبای ژاپنی فهمیدم ماشین های کره ای اصلا اونقدری که قبلا فکر میکردم به رقبای ژاپنیشون نزدیک نشدن و هنوز خیلی راه دارن تا برسن.
قبلا فکر میکردم ماشین های ژاپنی فقط از نظر استهلاک از کره ای ها سر هستن و در باقی موارد مساوین. اما الان متوجه شدم مهندسی ماشین های ژاپنی یک سروگردن و حداقل ۷ سال با کره ای ها اختلاف داره
اگر دوئل های پدال همین ۱ فایده رو واسه من داشته باشه به نظرم کافیه.
Mohamad
۶ مرداد ۱۳۹۶یادمه شما سر همین قضیه چقد با بچه های اینجا بحث کردی و آخر سر هم متقاعد نمیشدی و دوستان ژاپنی رو محکوم میکردی به تعصب بیش از حد و اگه همین کره ای هارا با آلمانی ها مقایسه میکردن سریع موضع میگرفتی که چرا چنین قیاسی صورت گرفته!!!! جالبه اصرار داشتی از خودروهای کره ای در برابر ژاپنی دفاع کنی اما در برار آلمانیا…..!!!
همین الان هم اشتباهات زیادی صرف تعصبت رو آلمانی ها در کامنتهات نشون میدی که بزودی و در آینده ای نه چندان دور امیدوارم به همونام اعتراف کنی نمونه ش همین چند روز پیش بود که کامنتهای شگفت انگیزی در اون پست بهترین خودروهای افرود به اشتراک گذاشتی و سرآمد بودن تویوتا در بحث افرود را کتمان کردی که یه جوک بیمزه از جانب شما بود و بس! و ما طبق تجربه ای که از نظرات شما در این سایت داشتیم و داریم و تناقضی که در صحبتهای شما موج میزنه به این نتیجه رسیدیم آرامشی در نظرات شخصیتون هم برقرار نیست و هر لحظه ممکنه تغییر کنه!
Amir Schumacher
۶ مرداد ۱۳۹۶.
اتفاقا فکر میکنی یادته و در عمل هیچی یادت نمیاد !
پاراگراف اولت فقط برداشت ها و خیالات خودته که در ذهنت از بحث های بین من و بقیه درست کردی و هیچ سنخیتی با حقیقت نداره.
بحث من با یک عده سر «تحقیر» خودروسازان کرهای بود نه برتر دونستن ماشین ژاپنی از کرهای.
همیشه قبول داشتم ماشین های ژاپنی از کره ای بهترن و در این موضوع هیچ بحثی نداشتم و ندارم .
مسلمه کسی که ۵۰ سال زودتر شروع کرده و داره با تمام توان ادامه میده جلوتر از رقیبشه. من با این قسمت هیچ مشکلی ندارم
اما اینکه بیایم کیا وهیوندای رو با خاک یکسان کنیم و تحقیرشون کنیم اصلا جالب نیست به نظرم. کاری که متأسفانه بعضی ها ازش لذت میبرند.
بحث من با یه عده سر این بود که فراخوان های تویوتا و هیوندای در نظر بعضی دوستان متعصب دقیقا ۲ مفهوم متضاد رو دربردارند ،
یکی میشه نماد احترام به مشتری (که همینطور هم هست) و دیگری میشه نماد بی کیفیتی و سهلانگاری!!
بار ها از هوندا و تویوتا و نیسان هم در مقابل اراجیف یه عده دفاع کردم که متأسفانه شما یادت نیست. از فورد ، شورلت ، داج هم در مقابل همین حرفا دفاع کردم. چون یه زمان سرم خلوت بود و فکر میکردم میتونم ریشه ی تعصب و یک سری رفتار های بچگانه رو در این سایت خشک کنم.
اما بهم ثابت شد که نمیشه ، پس دیگه کاری به کار کسی ندارم
همیشه در حال یادگرفتنم. روز به روز اطلاعاتم رو افزایش میدم و در نگرشم نسبت به خودروسازان فقط عملکرد اون ها رو در نظر میگیرم و بس.
درستش هم به نظرم همینه.
هر جا متوجه بشم اشتباه کردم از اینکه اشتباهاتم رو قبول کنم هیچ ابایی ندارم ،
مگه بقیه اشتباه نمیکنن؟(شاید خیلی بیشتر از من)؟
معصوم از اشتباه که نیستیم.
اتفاقاً من با کسی که روی حرف خودش اصرار میکنه و حاضر نیست زحمت فکر کردن رو به خودش بده و متعصبه هیچ وقت بحث نمیکنم. چون اتلاف انرژی و زمانه.
مخاطب مورد علاقه ی من کسیه که منطقی باشه و اگر متوجه شد اشتباه میکنه،قبول کنه و الکی روی عقیده ی اشتباه خودش پافشاری نکنه. سعی میکنم خودمم همینطوری باشم
اگر در تمام این ۲ سالی که در پدال هستم ۱ یا ۲ بار جواب کسی که هیوندای رو با بنز یا بامو مقایسه کرده دادم به این دلیل بوده که بنز یک برند لوکسه و هیوندای یک برند کاملا معمولی ومقایسه ی این ۲ از اساس اشتباهه .
نه به خاطر اینکه روی بنز تعصب داشته باشم ، نه .
اگر کسی هیوندای رو با لکسوس هم مقایسه کنه از نظر من کارش اشتباهه.
همیشه در حین بحث کردن با کسی اگر جواب «منطقی» شنیدم ، قانع شدم.
.
در مورد بحث آفرود تویوتا و بنز هم با شما بحث نمیکنم. اون بحث رو دیدی و همونجا جواب ندادی. پس معلومه به غیر از تعصب جواب به درد بخوری نداشتی که بدی.
علاقه ای هم به بحث با شما ندارم و از این کار گریزان هستم ، چون از نظر شما آرامش در نظرات با پافشاری روی آنها (هر چند اشتباه باشن) و عدم قبول اشتباهات خود مساوی میشه.
پس در بحث با شما نتیجه از قبل مشخصه !
چون امکان اینکه نظرت رو عوض کنی وجود نداره ! و اگر جایی بفهمی اشتباه کردی حاضر نیستی برگردی و اشتباهت رو بپذیری.
Mohamad
۷ مرداد ۱۳۹۶قبلا به کنار کاریش نداریم، تو کامنت خودت توی همین صفحه رو هم انقد زود فراموش میکنی؟! “قبلا فکر میکردم ماشین های ژاپنی فقط از نظر استهلاک از کره ای ها سر هستن و در باقی موارد مساوین”
بیخیال!!!!
امیدوارم در کنار پیشرفتی که داری دست از مهمل بافی هم برداری.کسی که روز به روز در حال یاد گرفتنه دستاویز جر و بحث و تنش نمیشه و رو اشتباهات خودشم اصرار نمیکنه.
من در مورد افرود تویوتا جوابم نقد و بررسی و شاخ به شاخ کردن لندکروز و بنز سری G و جیپ هستش که به وضوح لندکروز برنده اعلام شد! نیاز به جواب از جانب من نبود سایت پدال زحمتشو قبلا کشیده بود شما خواب تشریف داشتید احتمالا!
موید باشید.
sina
۶ مرداد ۱۳۹۶سلطان سیویک ….
سامان اذری
۶ مرداد ۱۳۹۶سینا بازم خارش یک یا چند نفر شروع شد
دیس هارو میگم
Ali
۶ مرداد ۱۳۹۶صد در صد سیویک
ACR VIPER
۶ مرداد ۱۳۹۶به نظرم کوپ نسل قبل ازین ابهتش بیشتره
این قیافش خیلی خنگه فیس لیفت اخیرشم
که شامل کوپه نمیشه چون دیگه کوپ صرفه واسه کیا نداره
در کل سیویک سرتره
MAHDI . TUNING
۶ مرداد ۱۳۹۶فکر کنم با بیشترین اختلاف سیویک ببره
LoRd
۶ مرداد ۱۳۹۶جدا ؟؟ 370z با?? gt 86 ??
AK_007
۶ مرداد ۱۳۹۶سلطان این بخش سیویک و مزدا 3 جدیدن
AK_007
۶ مرداد ۱۳۹۶ظاهرا فانتوم 2018 معرفی شده
اگه درسته پدال جان لطفا پوشش بده
#ali.m#
۶ مرداد ۱۳۹۶?سیویک ?
فيصل
۶ مرداد ۱۳۹۶سیویک چقدر طرفدار داره تو پدال ولی باور کنید قیمت ۱۵۰ ملیون بیاد تو ایران باز هم النترا بیشتر مشتری داره. خودمم نمیدونم چرا
سامان اذری
۷ مرداد ۱۳۹۶چون مردم عادی اندازه بچه های پدال از ماشین حالیشون نیس
فقط به ظاهر و اپشن نگاه میکنند
و صد البته به راحت فروختن مدل دست دومش
Sina
۶ مرداد ۱۳۹۶ممنون پدال جان که با این مقایسه موجب خنده ما شدی??
فاز اون چند نفری که به سراتو رای دادن هم جز جوک های تراز اول هست
خسته نباشید دلاورااان?
سعید
۶ مرداد ۱۳۹۶یاد بازی ایران مالدیو افتادم
امره Emrah
۷ مرداد ۱۳۹۶هوندا اول میشه
Roham
۷ مرداد ۱۳۹۶چرا واسه موتور هوندا یه کاور درست و درمون نداشتن!!!
مرتضی
۸ مرداد ۱۳۹۶هر چند تو این مقایسه انتخاب من هونداست ولی برای بعضیها روی فرقون هم اگه Made In Japan بزنن کافیه
کاری به مسائل دیگه ندارن! این جور نظرات و استدلال ها رو دوست ندارم
البته تو واقعیت اکثر کاربران تجربه رانندگی هیچکدوم رو نداشتن .
م
۲۶ مرداد ۱۳۹۶من تا حالا نمی دونستم سراتو کوپه مجهز به توربو هم داریم تو ایرانم هست؟
وحید
۱۹ آذر ۱۳۹۷سلام.ماشین های کره ای واقعا پیشرفت کردن و غیر قابل کتمان و همچنان رو به پیشرفت ولی ماشین های کره ای مونده تا به ماشین های ژاپنی برسن.ولی تلاششون قابل ستایش ولی بی نتیجه اس.من پشت سیویک و کادنزا نشستم لعنتی سیویک تو نرمی و هندلینگ و کیفیت اصلا قابل مقایسه نیس