نهایتاً پس از چند روز وقفه امروز دور سیزدهم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابتهای خودرویی پدال را آغاز کردهایم. اولین گروه این دور از رقابتها، گروه کراساوورهای سابکامپکت است که دوئل قبلی آن بین رنو کپچر و اوپل کراسلند برگزار شد. در این دوئل مجموعاً تعداد ۱۱۳۱ رأی به ثبت رسیده است که اوپل با دریافت ۶۹۴ عدد از آنها و کسب ۶۱ درصد از کل آراء به پیروزی رسید درحالیکه کپچر با دریافت ۴۳۷ رأی مغلوب شد. حال امروز در چهاردهمین دوئل گروه کراساوورهای سابکامپکت، دو کراساوور همخانوادهٔ کرهای یعنی هیوندای کُنا و کیا استونیک در برابر یکدیگر قرار گرفتهاند.
سانگیانگ تیوولی | سوزوکی ویتارا | مزدا CX-3 | میتسوبیشی ASX |
سوزوکی ویتارا | مزدا CX-3 | ||
نیسان ترانو | رنو داستر | سوبارو XV | سوزوکی SX4 |
نیسان ترانو | سوبارو XV | ||
جیپ رنگید | فیات 500X | نیسان جوک | فورد اکواسپرت |
جیپ رنگید | نیسان جوک | ||
پژو ۲۰۰۸ | سیتروئن C4 کاکتوس | هوندا HR-V | تویوتا C-HR |
سیتروئن C4 کاکتوس | تویوتا C-HR | ||
شورلت ترکس | اوپل موکا | اشکودا یتی | فیات 500L |
شورلت ترکس | فیات 500L | ||
کیا سول | لادا ایکسری | رنو کپچر | اوپل کراسلند |
کیا سول | اوپل کراسلند | ||
سئات آرونا | فولکسواگن T-Roc | هیوندای کُنا | کیا استونیک |
؟ | ؟ | ||
نیسان کیکس | هیوندای کرتا | سیتروئن C3 ایرکراس | امجی ZS |
نیسان کیکس | ؟ |
هیوندای با معرفی مدل کرتا در سال ۲۰۱۴ برای اولین بار به بخش کراساوورهای سابکامپکت وارد شد اما این خودرویی جهانی نبوده و صرفاً در بازارهای خاصی مانند چین و آمریکای جنوبی عرضه شد. سپس اما در ژوئن سال گذشته، هیوندای کراساوور سابکامپکت جدیدی را بنام کُنا معرفی نمود. این خودرو برخلاف کرتا کراساووری جهانی بوده و در بازارهای اروپایی و ایالاتمتحده عرضه میگردد. کُنا که بر روی پلتفرم مشترکی با هاچبک i20 ساخته شده، زبان طراحی جدیدی را برای کراساوورهای هیوندای ارائه کرده که چندی بعد در نسل جدید سانتافه هم بکار رفت. این کراساوور سابکامپکت کرهای در اروپا با چهار پیشرانهٔ مختلف عرضه میگردد که یکی دیزلی و بقیه بنزینی هستند اما تنها دو نمونهٔ آنها در ایالاتمتحده ارائه میشوند. موتورهای بنزینی شامل نمونههای ۱ لیتری سه سیلندر توربو، ۱.۶ لیتری چهار سیلندر توربو و ۲ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی میشود که ما از بین آنها پایینترین نمونه یعنی موتور ۱ لیتری را انتخاب کردهایم. این پیشرانه ۱۲۰ اسب بخار قدرت و ۱۷۲ نیوتن متر گشتاور دارد. بسته به پیشرانه، انتقال نیرو هم توسط گیربکسهای شش سرعتهٔ دستی، شش سرعتهٔ اتوماتیک و هفت سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه به چرخهای جلو یا هر چهارچرخ صورت میگیرد؛ اما علاوه بر این موتورها، هیوندای امسال نسخهٔ تمام الکتریکی کُنا را هم معرفی نمود که در دو نسخهٔ پایه و دوربرد تولید میشود. هیوندای کُنا طی دو ماه ابتدایی سال جاری در بازار اروپا نزدیک به ۹۳۰۰ دستگاه فروش داشته است.
کیا هم مانند هیوندای در ابتدا با مدل KX3 به بخش کراساوورهای سابکامپکت وارد شد که این خودرو صرفاً برای بازار چین طراحی شده بود. سپس مدت کوتاهی پس از معرفی هیوندای کُنا، کیا هم در نمایشگاه فرانکفورت کراساوور سابکامپکت جدیدی بنام استونیک را رونمایی کرد و بدین ترتیب برای اولین بار بهطورجدی در این بخش حضور پیدا کرد. استونیک روی پلتفرم مشترکی با هیوندای کُنا ساخته شده و اشتراکات زیادی با آن دارد. یکی از این اشتراکات در بخش پیشرانههای دیده میشود. کیا برای استونیک چهار پیشرانهٔ مختلف را ارائه کرده که دو نمونهٔ آنها با کُنا مشترک هستند. این دو موتور شامل نمونهٔ ۱ لیتری سه سیلندر و ۱.۶ لیتری دیزلی میشود. دو موتور دیگر استونیک اما که منحصر به آن هستند یک نمونهٔ ۱.۲۵ لیتری که در نسل جدید پیکانتو هم ارائه شده و یک موتور بالا ردهٔ ۱.۴ لیتری. ولی در این دوئل ما به جهت ایجاد شرایطی کاملاً یکسان و برابر میان دو خودرو، برای استونیک هم همان موتور ۱ لیتری سه سیلندر بنزینی توربو را انتخاب کردهایم که دقیقاً با موتور کُنا یکسان بوده و ۱۲۰ اسب بخار قدرت و ۱۷۲ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. در بخش گیربکسها اما انتخابهای استونیک به دو نمونهٔ شش سرعتهٔ دستی و هفت سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه محدود میشود. کیا استونیک طی دو ماه ابتدایی سال گذشته در بازار اروپا بیش از ۹۱۰۰ دستگاه فروش داشته است.
مقایسه مشخصات فنی
هیوندای کُنا | کیا استونیک | |
پیشرانه | ۱ لیتری ۳ سیلندر | ۱ لیتری ۳ سیلندر |
تنفس | توربوشارژ | توربوشارژ |
قدرت | ۱۲۰ اسب بخار | ۱۲۰ اسب بخار |
گشتاور | ۱۷۲ نیوتن متر | ۱۷۲ نیوتن متر |
گیربکس | ۶ سرعته دستی | ۶ سرعته دستی |
محور محرک | جلو | جلو |
شتاب صفرتاصد | ۱۲.۰ ثانیه | ۱۰.۳ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۱۸۱ کیلومتر/ساعت | ۱۸۴ کیلومتر/ساعت |
مصرف سوخت | ۵.۳ لیتر (ترکیبی) | ۵.۰ لیتر (ترکیبی) |
تولید آلایندگی | ۱۱۹ گرم/کیلومتر | ۱۱۵ گرم/کیلومتر |
ظرفیت باک | – | ۴۵ لیتر |
وزن | ۱۲۳۳ کیلوگرم | ۱۱۸۵ کیلوگرم |
طول | ۴.۱۶ متر | ۴.۱۴ متر |
فاصلهٔ محوری | ۲.۶۰ متر | ۲.۵۸ متر |
حجم صندوق بار | ۳۶۱ لیتر | ۳۳۲ لیتر |
قیمت پایه | ۱۶,۴۴۵ پوند | ۱۶,۲۹۵ پوند |
این دوئلها، مقایسههایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوبتر بین شما کاربران ایرانی میباشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگیهای فنی، قیمت و مقرونبهصرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح میدهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.
[polldaddy poll=9991606]
فرزاد لاکچری
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷استونیک رو بیشتر دوست دارم حتی آمار هم رای رو به استونیک میده
محمد
۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۷از اونجایی که حجم استفاده از پلاستیک در طراحی خارجی هیوندا کنا چشمگیره
و این باعث ارزان جلوه کردن خودرو میشه
با وجود مشخصات فنی تقریبا یکسان،
من به کیا استونیک رای دادم
یه نکنه اینکه قیمتهاشون خیلی مناسبه
البته
هرکدومش بیاد ایران هم با وجود ارزان بودنشون،
و موتور کم حجمشون(با توجه به تعرفه واردات بر حسب حجم موتور)
تبصربهای براشون میاد که بخاطر حمایت از تولید ایرانی(همون واردات چینی)،
قیمتش از ۲۰۰ و ۳۰۰ میلیون شروع بشه متاسفانه
ستار
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷تو عکس ها که خیلی به دل نمیشینن
چجوری اینهمه جایزه طراحی بردن?
نوید جهرمی
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۷طراحی خارجی استونیک توی این کلاس بی نقص از آب در اومده. طراحی داخلی کنا هم با وجود ارزان سازی چشم نوازه(رتبه برتر طراحی داخلی رو هم کسب کرده).
بهتره خیلی از روی عکس قضاوت نشه.
F۲۲RAPTOR
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷استونیک ظاهر معقولانه تری داره
مزدا
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷کنا هم از لحاظ ظاهری و کابین جذابتره
بابک
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷طراحی کنا خیلی جذابتره ولی آماراستونیک بهتره. رای من استونیک
میثم
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷کنا طراحی خیلی مدرنی داره اما با این قطعات پلاستیکی اطرافش شبیه ماشن اسباب بازی متعلق به آینده شده از دید من، من به کیا رای دادم،کارایی بهتری رو تو اعداد و ارقام نشون میده.
فتنه گوساله سامری
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷جایزه هایی که کره ای هامیبرن کاملا سیاسیه.مثل جایزه های اسکار اصغر فرهادی
Radin
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷جفتشون واقعا خوشگلن ولی کابین کونا قشنگ تره کیفیت هم که معلومه جفتشون خوبه ولی در کل کونا:)
تک درختی در کویر
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷هر دو خوبن …
Azad
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷هر دو را از نزدیک دیدم و تجربه راندن انها را هم دارم.من کیا را ترجیح میدم.
M3csl
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷نکته قابل تامل اینجاست ک با وجود موتور و گیربکس مشترک چیزی حدود پنجاه کیلوگرم وزن بیشتر چقدر تاثیرات منفی قابل توجهی روی شتاب،،حداکثر سرعت،،مصرف سوخت و حتی میزان آلایندگی هیوندا گذاشته،،و باعث شده ضعیف تر دیده شه توی جدول.
Saeed Boroomand
۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۷پنج درصد افزایش وزن بیست درصد اختلاف شتاب رو توجیه نمیکنه.
net
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷کنا خیلی خیلی زشته
javad
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷استونیک
بخاطر طراحی هماهنگ و معقول تر و شتاب بهتر
البته داشبورد کونا بهتره
مانی
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷با اینکه طراحی کنا رو بیشتر دوست داشتم ولی به خاطر برتری فنی به استونیک رای دادم
حمیدرضا
۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۷کیا طراحیش به اسیایی ها بیشتر میچسبه هیوندا مناسب اروپایی ها طراحی شد
کیوان
۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۷کنا دو دوست دارم