ما نسخههای اسپورت دو خودروی کوچک کیا پیکانتو و سئات Mii را رودرروی هم قرار دادهایم تا ببینیم کدامیک برتر است.
این دو خودروی شهری کوچک تلاش دارند تا کاربرد مناسبی داشته باشند و به لطف ابعاد کوچک خود به مالک در شهرهای شلوغ و پرترافیک کمک کنند. همچنین بدنهی ۵ درب آنها دسترسی آسان را به فضای کابین قابلاحترام میسر میسازد. همچنین فضای صندوق برجستهای نیز وجود دارد.
اما این دو خودرو شخصیت دیگری نیز دارند که با توجه به آن خودروسازان امیدوارند که بر جذابیت پیکانتو و Mii افزوده شود. کیا مدل پیکانتو اسپورت را به خط تولید خود اضافه کرده به این معنی که خریداران خودروهای کوچک ارزانقیمت مجبور نیستند به خاطر مفید بودن و هزینههای پایین استایل ظاهری را قربانی کنند. سئات نیز تریم FR Line را به مدل Mii خود اضافه کرده و بدون تحت تأثیر قرار گرفتن راندمان شاهد چهرهای اسپورت هستیم؛ اما کدام خودرو رانندگی لذتبخشتری دارد؟ کدامیک کاربردی بودن و بهای مناسب را بهتر از دیگری عرضه میکند؟
-
کیا پیکانتو
نقاط قوت: تجهیزات زیاد، استایل داخلی و بیرونی هوشمندانه، کارایی برجسته
نقاط ضعف: فقدان تجربهی رانندگی مناسب، سروصدای زیاد در سرعت بالا، بهای خرید لیزینگی بیشتر
پیکانتو بیشتر از سهگانههای فولکسواگن در بازار حضور دارد اما سال پیش فیس لیفتی روی آن انجام گرفته و باعث شده تا در برابر رقبای تازهوارد ظاهر و احساس تازهتری داشته باشد.
درحالیکه مدلهای ارزانتر در این محدوده مثل سئات کمارزش به نظر میرسند اما کیا با افزودن جزئیاتی مسابقهای باعث افزایش جذابیت پیکانتو شده است. رینگهای ۱۵ اینچی آلیاژی به همراه شیشههای دودی از ویژگیهای این خودرو هستند. همچنین سپرهای گیراتر، رکابهای جانبی ضخیمتر و خروجی دوگانهی اگزوز نیز به چشم میخورند. داخل کابین طراحی تیرهی معمول با چرمهای مصنوعی آراسته شده و شاهد پدالهای آلومینیومی و پلاستیکهای مشکی هستیم. پیکانتو همچنین تجهیزات بیشتری دارد: درحالیکه سئات نیز تجهیزات نسبتاً مناسبی دارد اما در برابر ارتباط USB، شیشههای برقی عقب و سیستم تهویه مطبوع پیکانتو کم میآورد. همچنین صفحهنمایش ۷ اینچی با سیستم اطلاعات سرگرمی دارای ناوبری بهصورت استاندارد در کیا وجود دارد.
پیشرانهی ۱.۲۵ لیتری ۸۴ اسب بخاری پیکانتو تنها گزینهی در دسترس است و در بحث قدرت از سئات پیشی میگیرد. به عنوان نتیجه پیکانتو در زمان ۱۰.۷ ثانیه از سکون به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت میرسد اما وقتی به پیشرانه فشار وارد کنید بسیار سریعتر از Mii احساس میشود. البته باید گفت حداکثر گشتاور کیا تا دور ۴ هزار حاصل نمیشود و پیشرانه چندان آرام و ساکت نیست.
برخلاف Mii سیستم تعلیق اسپورت تر در کیا وجود ندارد. با این وجود سواری خودرو چندان مناسب نیست.
در خیابانهای شهر پیکانتو خودرویی فرز و چابک است اما با افزایش سرعت تکانهای قابلتوجهی در بدنه دیده میشود. فرمان خودرو نیز فاقد احساس بوده و کمی کند است. به این موارد صدای باد و جاده را نیز اضافه کنید تا بفهمید که پیکانتو بیشتر مناسب شهر است. پیکانتو در چنین مواردی نشان میدهد که سن بیشتری نسبت به Mii دارد.
در روی کاغذ پیکانتو گرانتر از رقیب خود است اما باید دو نکته را به خاطر داشت. اول اینکه کیا در حال حاضر تریم اسپورت حاضر در تست را با بهای اضافی ۱ هزار پوندی ارائه میکند. دوم اینکه بهار سال آینده نسل جدید این خودرو عرضه خواهد شد بنابراین شاید نمایندگیها بهای مدل فعلی را کاهش دهند.
نظرات آزمایشکنندهها
صفحهنمایش: صفحه لمسی ۷ اینچی پیکانتو بهصورت استاندارد دارای سیستم ناوبری بوده و عملکرد روانی دارد و همچنین از رادیوی DAB و دوربین عقب بهره میبرد. استفاده از آن نسبت به سئات آسانتر است.
رنگها: صندلیهای چندرنگ با سلیقهی همهی افراد همخوانی ندارد اگرچه که باعث سرزندهتر شدن کابین تیره این خودرو شدهاند.
مواد بکار رفته: کیفیت داشبورد خوب است اما برخی پلاستیکهای روی دربها و بخش پایینی کنسول مرکزی احساس ارزانقیمتی دارند.
-
سئات Mii
نقاط قوت: سواری مناسب حتی در تریم اسپورت FR Line، هیجان رانندگی، کابین نسبتاً جادار
نقاط قوت: پنجرههای دستی عقب در مدل ۵ درب، تجهیزات کم در مدل پایهی SE
جزئیات فنی سئات Mii با فولکسواگن up! و اشکودا سیتی گو یکسان است اما سئات برند اسپورت تری در گروه فولکسواگن بوده و همیشه ظاهری تیزتر و احساس مسابقهایتر داشته است. فولکس up! انتخابی گرانبهاتر و سیتی گو انتخابی مقرونبهصرفه تر است.
سئات Mii FR Line دارای رینگهای آلیاژی ۱۶ اینچی، شیشههای تیره، گرافیک خارجی و سیستم تعلیق اسپورت است. از دیگر جزئیات متفاوت این خودرو میتوان به پوشش متفاوت کلیدها، کفپوشها و رکابهایی با نشان FR اشاره کرد.
جدای از بازنگریهای جزئی در سیستم تعلیق ما شاهد موارد بیشتری در زمینهی آپشن ها و شخصیسازی نیستیم.
اگرچه که در تصاویر مدل ۳ درب دیده میشود اما خودروی تست شده به منظور تناسب مقایسه با پیکانتو دارای فرم بدنهی ۵ درب بوده و با پیشرانهی ۳ سیلندر ۱ لیتری ۷۴ اسب بخاری بهای ۱۱۳۲۰ پوندی دارد. البته مبلغ ۸۲۵ پوند را نیز باید بابت تریم FR پرداخت.
درحالیکه کیا تنها یک پیشرانه را ارائه میکند اما سئات با پیشرانهی ۳ سیلندر ۵۹ اسب بخاری نیز در دسترس است. هرچند در این تریم و با این فرم بدنه به خاطر پیشرانهی کوچکتر تنها ۱۶۵ پوند صرفهجویی مالی خواهید داشت.
مدل دیزلی سئات Mii وجود ندارد اما مشکلی نیست چراکه همین پیشرانهی ۱ لیتری نیز کارایی بالا و مصرف سوخت مناسبی دارد.
سئات در مدت ۱۲.۱ ثانیه به تندی ۹۶ کیلومتر در ساعت میرسد که از رکورد رسمی اعلام شده سریعتر است اما ۱.۴ ثانیه از پیکانتو کندتر میباشد. این پیشرانهی تنفس طبیعی کمحجم تنها ۹۵ نیوتون متر گشتاور دارد و آن را هم در دور نسبتاً بالای ۳ هزار تحویل میدهد. در این خودرو از گیربکس ۵ سرعته ی دستی با تعویضهای کوتاه استفاده شده است.
در اکثر خودروهای شهری از صندلیهای عقبی برای خرید استفاده میشود اما اگر نیاز داشته باشید که افراد را در این بخش سوار کنید باید گفت که افراد در Mii راحتتر از پیکانتو خواهند بود.
نظرات آزمایشکنندهها
سیستم اطلاعات سرگرمی: سیستم مولتیمدیای این خودرو پشت سر کیا قرار میگیرد اگرچه که خریداران هماکنون میتوانند از تنظیمات بهبودیافتهی گوشی هوشمند سئات بهره ببرند.
گیربکس: عمل تعویض دنده نرم صورت میگیرد. به این موضوع کلاچ سبک را نیز اضافه کنید.
کیفیت مواد بکار رفته: غربیلک فرمان چرمی سئات احساس خوبی دارد اگرچه که پلاستیکهای سخت باعث کمرنگتر شدن این احساس میشوند.
-
قضاوت نهایی
رتبهی اول: سئات Mii
یک خودروی شهری خوب باید با زندگی شهری هماهنگ باشد و البته راحتی مناسبی را نیز در بزرگراهها ارائه کند. Mii همین کار را انجام میدهد و ارزانتر از کیا است و نیازی به گفتن نیست که کاربرد بیشتری نیز دارد. اگرچه که سئات کندتر است اما هنوز هم مدلی هیجانانگیز برای رانندگی بوده و با این قیمت رفاه بالایی دارد.
رتبهی دوم: کیا پیکانتو
سن بالای پیکانتو در برخی موارد عیان است اما این خودرو هنوز هم یک سوپرمینی شیک و خوشساخت با تجهیزات زیاد است. کارایی خودرو نیز بالاست هرچند تجربهی رانندگی برخی از رقبا را ندارد. آسایش این خودرو کمتر بوده و راندمان و فضای کمتری دارد اگرچه که گارانتی ۷ سالهی کیا باعث کاهش هزینههای مالکیت میشود.
کیا پیکانتو اسپورت ۵ درب | سئات Mii FR Line 1.0 75 | |
قیمت (پوند) | ۱۲۱۴۵ | ۱۱۳۲۰ |
پیشرانه | ۴ سیلندر ۱.۲۵ لیتری بنزینی | ۳ سیلندر ۱ لیتری بنزینی |
قدرت (اسب بخار) | ۸۴ | ۷۴ |
گیربکس | ۵ سرعته دستی، دیفرانسیل جلو | ۵ سرعته دستی، دیفرانسیل جلو |
شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت (ثانیه) | ۱۰.۷ | ۱۲.۱ |
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) | ۱۷۵ | ۱۷۰ |
مصرف سوخت (لیتر در هر صد کیلومتر) | ۷.۴ | ۶.۴ |
منبع: autoexpress
احمد باقری
۲۹ آبان ۱۳۹۵هر دو یه جورایی خوبن.
sunmartin
۲۹ آبان ۱۳۹۵من باینکه سئات واقعا دوست دارم البته مدل لئون این برند اما 100% کیا پیکانتو پیروز این مقایسه میدونم کاملا مشخصه که پیکانتو بلحاظ قدرت شتاب و کیفیت ورای تصور سئات است حتی تریم داخلی کیا پیکانتو با ارزشتر از سئات اما با کمال تعجب شیشه بالابرهای دستی و شتاب کمتر جزو محاسن سئات لحاظ شده که واقعا تمسخر آمیزه من در جایی ندیدم که امکانات کمتر حسن محسوب بشه جدای این موارد ظاهر و طراحی پیکانتو بسیار جلوتر و بنوعی گرانقیمتر از سئات خود نمایی میکنه من پیکانتو برنده این مقایسه میبینم
The R
۲۹ آبان ۱۳۹۵اون نقاط قوت دوم (شیشه بالابر دستی و …) اشتباه تایپی هست و منظور نقاط ضعف بوده.
صرفا با توجه به قدرت و گشتاور و شتاب نمیشه قضاوت کرد. اینجا گفتن که سواری سئات بهتره و اینکه کاربردی تر هست. تو مصرف سوخت هم بهتره (که تو ماشین های ارزون قیمت مهمه) و اینکه قیمتش پایین تر هست.
گیربکس بهتری هم داره. در کل استهلاک ماشین های گروه فولکس (اینجا سئات) پایین هست. این ماشین تمامی ویژگی های یک ماشین ساب کامپکت شهری خوب رو داره.
KING 918 (سلطان اشتوتگارت)
۲۹ آبان ۱۳۹۵شیشه بالابر هردو برقیه …… دوست عزیز
اما کابین زشت و بد فرم سئات و اون تهویه دستی حات یه ماشین از مد افتاده و عقب مونده رو منتقل میکنه
به نظرم کیا خیلی به مراتب بهتره ….
AK_007
۲۹ آبان ۱۳۹۵دریچه های تهویه وسط روی داشبورد ساات کجا هستن?!
ناصر
۲۹ آبان ۱۳۹۵موتورهای به این کوچکی و با این مصرف بالا.
به نظرم هر دو از نظر مصرف سوخت و خروجی نیروی موتور بی هنر هستن.
یاسین
۳۰ آبان ۱۳۹۵به نظرم تو این کلاس خیلی به هم نزدیکن این دوتا چون واقعا تو این کلاس تفاوت کیفیت سواری و موتور و گیربکس خیلی محسوس نیست که بازم سئات برندس چون مهندسیش المانیه
ولی به نظرم اگه به من باشه البته بین این دوتا من سئات رو انتخاب میکنم به دو دلیل یک اینه که واقعا قیافش به نظرم یکمی بهتره که البته سلیقس
دوم اینکه ماشین کره ای نسبت به رقبای اروپایی یا ژاپنی استهلاک بالاتری داره زودتر به خرج میفته که خب سیاست این گارانتی هفت ساله هم از همین موضوع ناشی میشه
ولی مدل مشابه اروپایی یا ژاپنی استهلاک خیلی کمتری داره و این موضوع برای کسی که میخواد ماشین شهری بخره خیلی مهمه
حمیدرضا
۳۰ آبان ۱۳۹۵کسی که میخاد از خودروی شهری استفاده کن مهم ترین چیز براش استهلاک خودرو هست مطمئنا سئات خودروی بهتری هست ولی گارانتی کیا این مورد رو تعدیل میکنه ازهمه این موارد بگذریم قیمت این ماشین هاست که به پول ما حدود پنجاه میلیون میشن که نشان از ضعف مالی ریال ما داره
sunmartin
۳۰ آبان ۱۳۹۵در جواب یاسین که گفته خودروهای کره ای استهلاک بیشتری دارن محض اطلاع بگم شما دقیقا داری اشتباه فکر میکنی انفاقا برعکس نسبت به اروپایی ها کره ای ها دارای استهلاک پایین تری هستن و دلیل گارانتی 7 و 10 ساله کیا موتورز همینه در ضمن سری به آمارهای جی دی ماکر و کانسیومر سرویس و تست مجله وار اند درایوز و اتو اکسپرس برن تا ببینی کره ای ها چقدر کم خرج و دارای عمر بالایی هستند
حامد
۳۰ آبان ۱۳۹۵این مقاله مال همین سایت اتواکسپرس است که شما بهش استناد میکنی و در کل میگه سئات برتر از پیکانتو است و شما هرجا صرف کنه از همونجا برای حرف هات مایه میزاری !!
amin
۱ آذر ۱۳۹۵من نمیدونم این چه استدلالیه که افتاده بین مردم که خوب و بد بودن و برتری یک خودرو بر دیگری را فقط در قدرت موتور و گشتاور میبینند.مگه فقط قدرت و گشتاوره که تعیین میکنه کدوم بهتره.یادمه یه بنده خدایی تو بخش مقایسه پریوس و کیا نیرو گفته بود گشتاور نیرو بالاتره پس کیا برنده این مقایسه است.در صورتی که کسی که دنبال این خودروها میره اصلا تو فاز قدرت نیست.اینجا هم همون بحث دوباره مطرح شده.به نظر بنده قدرت و گشتاور مهمه اما فقط و فقط یکی از فاکتورها در انتخاب یک خودرو است و بس.فاکتورهای بسیار دیگری برای انتخاب یک خودرو وجود داره.ماشین شهری میخوایم بخریم نه تراک یا ماشین مسابقه .
سیاوش
۲ آذر ۱۳۹۵من نتیجه و قضاوت نهایی رو خیلی نمی پسندم و قبو ل ندارم
دوستان
کیا پیکانتو +++++++
سئات Mii ——-