به کیا سورنتو کاملاً جدید خوشامد بگویید. این شاسیبلند هفت نفره کرهای یکی از خانوادگیترین و باارزشترین محصولات بازار بوده و چهارمین نسل آن نیز به تازگی وارد بازار بریتانیا شده و وظیفهای مهم در برآورده ساختن انتظارات مشتریان دارد.
خوشبختانه کیا کاملاً روی ریل قرار داشته و طراحان شرکت نیز یک شاسیبلند زیبا و جذاب را طراحی کردهاند. سورنتو در سال ۲۰۰۲ شبیه کپی ناهمگونی از مرسدس ML بود اما این خودرو طی ۱۸ سال گذشته به تکامل رسیده و جدیدترین نسل آن قطعاً ظاهر لوکسی دارد.
این خودرو بر پایه شاسی مونوکوک جدیدی شکل گرفته است. سورنتو جدید ۱۰ میلیمتر طویلتر و پهنتر از نسل پیشین بوده و فاصله بین محوری آن نیز ۳۵ میلیمتر بهبود یافته است.
ما اولین بار در آلمان پشت فرمان نسخه پیشتولیدی این خودرو نشستیم اما حالا سورنتو با قیمت پایه ۳۸۸۴۵ پوندی وارد بازار بریتانیا شده است. در ابتدا دو پیشرانه قابل انتخاب است که یکی از نوع ۱.۶ لیتری هیبریدی ۲۲۶ اسبی و دیگر از نوع ۲.۲ لیتری دیزلی ۱۹۹ اسب بخاری میباشد. خودروی تست شده از پیشرانه دیزلی استفاده کرده اما در آینده نسخه پلاگین هیبریدی سورنتو نیز عرضه خواهد شد.
اما این پیشرانه ۲.۲ لیتری دیزلی گشتاور زیادی داشته و با ماهیت سورنتو هماهنگی دارد. همکار استاندارد این نیروگاه آهنین نیز گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک و سیستم چهار چرخ محرک است.
صدای پیشرانه به خوبی سرکوب شده و خبری از صدای خشن پیشرانههای دیزلی در این شاسیبلند نیست. گشتاور ۴۴۰ نیوتون متری پیشرانه تقریباً بهصورت آنی در دسترس بوده و بنابراین به راحتی میتوان شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت ۹.۱ ثانیهای را تجربه کرد که برای خودرویی با وزن بیشتر از ۲ تن عملکردی خوب محسوب میشود. وجود گشتاور زیاد در دورهای پایین همچنین باعث شده سورنتو توانایی یدک کشی ۲۵۰۰ کیلوگرمی داشته باشد که نیم تن بیشتر از نسل پیشین است.
همچنین واضح است که نسل جدید سورنتو با اولویت راحتی و آسایش سرنشینان توسعه یافته است. شاسیبلند تازهنفس کرهایها در پیچها تکان های زیادی داشته اما خب ما نیز چنین انتظاری را از یک شاسیبلند هفتنفره داشتهایم. البته فرمان توازن وزنی خوبی داشته و بسیار دقیق است که این امر باعث میشود حس خوبی در زمان رانندگی داشته باشیم. سواری خودرو به خوبی کنترل شده و پیشرانه نیز آرام عمل میکند. اگر چشمان خود را ببینید میتوانید باور کنید که در حال راندن یک خودروی لوکس آلمانی هستید. شما ۵ سال پیش نمیتوانستید چنین چیزی را درباره محصولات کیا اظهار کنید.
اما آفرود چه؟! کیا سیستم “حالت سطوح” را بازنگری کرده و حالا برنامههایی برای رانندگی در برف، گلولای و شن وجود دارد. قوای محرکه سورنتو بهطور خودکار خود را با سطح مسیر هماهنگ میکند تا بیشترین کشش ممکن وجود داشته باشد.
و خبرهای خوب در راه هستند زیرا تکنولوژی و کیفیت داخل کابین این خودرو بهتر از هر زمان دیگری است.
شاید طراحی کلی کابین به جذابیت بدنه نباشد چراکه تریم آلومینیوم اطراف ورودیهای هوای کابین ظاهر ارزانقیمتی دارند اما همهچیز از کیفیت بالایی برخوردار است. سیستم اطلاعات سرگرمی خوب بوده و خوشبختانه کیا تنظیمات سیستم تهویه را در صفحه لمسی ادغام نکرده و از دکمههای فیزیکی استفاده کرده است. کابین سورنتو جدید زیباترین کابین در کلاس نیست اما طراحی آن با ذهنیت راحتی استفاده صورت گرفته است. حتی هفت پورت USB هم وجود دارد که برای هر سرنشین یک درگاه تدارک دیده شده است.
میزان تکنولوژیهای بکار رفته در نسل جدید سورنتو نیز احساسبرانگیز است. این خودرو اولین خودروی بازار است که از سیستم پایش نقاط کور جدید استفاده میکند. این سیستم تصویر ترافیک عقب را روی پشت آمپرها نشان میدهد و بنابراین شما دقیقاً میتوانید نقاط کور را تماشا کنید.
همچنین رانندگان نگرانیای درباره پارک این شاسیبلند نخواهند داشت زیرا سورنتو از پارک خودکار سود میبرد. شما با رسیدن به نقطه پارکی که تنگ است از خودرو پیاده شده و با استفاده از کلید خودرو را جلو و عقب کنید. همچنین تجهیزات ایمنی زیادی نیز وجود دارند که از جمله آنها میتوان به ترمز اضطراری خودکار، کروز کنترل تطبیقی و تشخیص محدودیت سرعت اشاره کرد.
کیا قطعاً فضای بار و کابین را از یاد نبرده است. این سورنتو اندکی بزرگتر از قبل بوده و اگرچه این موضوع سریعاً در کابین حس نمیشود اما فضای خوبی در بخش جلو و عقب وجود دارد. طراحی هفتنفره بهصورت استاندارد در سورنتو وجود داشته و حتی بزرگسالان نیز میتوانند زمانی را در صندلیهای ردیف سوم دوام بیاورند.
به نظر میرسد کیا این روزها اشتباهات بسیار کمی را مرتکب میشود. جدیدترین نسل سورنتو یک شاسیبلند کاربردی، خانوادگی و ایمن است که تکنولوژیهای بکار رفته در آن را نمیتوان هرجایی پیدا کرد. این خودرو جذابتر از هر زمان دیگری بوده هرچند قیمتش نیز به محدوده لوکسها نزدیک شده است. در کل به سختی میتوان از سورنتو ایراد گرفت.
مشخصات کیا سورنتو ۲.۲ دیزل
- قیمت: 41425 پوند
- پیشرانه: 4 سیلندر ۲.۲ لیتری توربودیزل
- قدرت/گشتاور: 199 اسب بخار/۴۴۰ نیوتون متر
- گیربکس: 8 سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک
- شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت: 9.۱ ثانیه
- حداکثر سرعت: 204 کیلومتر در ساعت
- مصرف سوخت: 6.۷ لیتر در هر صد کیلومتر
Hadi
۲۰ شهریور ۱۳۹۹این سورنتو جدید خیلی خوب شده
نسل قبلی یکم خپل بود ولی این نسل کاملاً عضلانی تکنولوژیک و با پرستیژ شده…
Milad AMG
۲۱ شهریور ۱۳۹۹همه چیزش عالیه
الا کابینش
nikzad
۲۰ شهریور ۱۳۹۹زده حداکثر سرعت ۲۰۴بعدش توی سرعت سنجش زده ۲۶۰!؟!
علیرضا
۲۰ شهریور ۱۳۹۹مگه هر ماشینی هر چه قدر که توی پشت آمپرش مینویسه تاپ اسپیدشه؟اصلا این چه استدلالیه؟
پشت آمپر سانتافه ۲۶۰ تاست ولی ۱۹۰ تا رو به زور میره
nikzad
۲۰ شهریور ۱۳۹۹مگه مشتری مسخرس شاید یکی زیاد تو کار ماشین نبود و مثلا بیای رو پراید بنویسی ۲۵۰!معمولا شرکت ها تو این کار محافظ کارانه عمل میکنند و من هیچ دلیلی نمیبینم که بزرگ نمایانه سرعت رو جلوه بدن.(اصلا این چه استدلالیه!) سانتافه هم محصول همون شرکته.
علیرضا
۲۰ شهریور ۱۳۹۹البته که این کارا بیشتر برای کره ای هاست ! ماشین آلمانی میزنه ۲۶۰ تا ، تا ۲۶۰ رو راحت میره ! تازه اگه محدود کننده اش رو بردارن بیشتر از اونم میره .
ماشین کره ای همینه دیگه !
XLE
۲۰ شهریور ۱۳۹۹پرایدم فکر کنم تا ۱۸۰داشته باشه ولی۱۷۰تا بری ماشین از زمین بلند میشه?
OMID
۲۰ شهریور ۱۳۹۹معمولا سرعت شمار رو بیشتر از حداکثر سرعت ماشین میزنن
علت های متفاوتی میتونه داشته باشه
مثلا توی سر پایینی باشه و از حداکثر سرعت فراتر برید
یا مثلاً باد موافق بیاد
تیون احتمالی و …
Hl>i
۲۰ شهریور ۱۳۹۹بی شک کیا راه کُمپانی های چون ولوو و ائودی را داره طی می کنه
سورنتو ۲۰۲۰ چیزی کمتر از X3 ها و X5 ها نداره حداقل تو ظاهر
+|<i
MAHDI
۲۰ شهریور ۱۳۹۹طراحی جذابی داره!!!!
پدال جان چندتا درگ خیلی جذاب برای اولین بار بین این خودروها برگزار شده که زحمت بکش مطالبشون رو بزار.
اول درگ شورولت کوروت C8 Z51 و پورشه 911 کررا S و تویوتا سوپرا از مجله THROTTLE HOUSE
دوم درگ پورشه 718 GT4 و ب ام و M2 CS از مجله LOVECARS
البته مجله CARWOW هم درگ بین E63S و جگوار پروجکت8 رو انجام داده.
z
۲۱ شهریور ۱۳۹۹تشکر خبر رسانی دوست عزیز
زیزیگولو
۲۰ شهریور ۱۳۹۹کیا سورنتو متقاضیای زیادی تو بازار جهانی داره و ویژگیایی مثل ظاهر جذابو کارایی بالا رو هم همراه خودش داره
Hussein
۲۰ شهریور ۱۳۹۹خیلی خوب شده به نظرم قیمتش هم مناسبه اما انتخاب من در این سگمنت برند لکسوس هستش واقعا یه سروگردن بالاتره ،اما شاید یکم هزینه بره بالا
و ای کاش این موتور های دیزل وارد ایران میشدن من خیلی علاقه دارم به این طور ماشین ها و جالبش اینجاست تاحالا تو ایران ندیدم ،نمیدونم هست یا نه؟؟؟؟
البته به جز پاترول و لندکروز های که شخص خودش موتور دیزل نصب کرده
XLE
۲۰ شهریور ۱۳۹۹بنظرت لکسوس دیزل با گازروئیل ایران که توی ماک بریزی سرفه میکنه
جواب میده؟?
Hussein
۲۰ شهریور ۱۳۹۹آره ،،ایران بهترین گازوئیل رو تولید میکنه و مطابق استاندارد عرضه ش میکنه
این کشنده ها اکثرا با همین گازوئیل که شما میگی به درد نمیخوره راحت کار میکنن و مشکلی براشون پیش نمیاد وقتی ماشین های گازوئیلی وارد بشن صددرصد دولت گازوئیلی برای این سری ماشین ها عرضه میکنه
XLE
۲۰ شهریور ۱۳۹۹۸۵ درصد گازوییل ایران سطح متوسط و متوسط رو به پایین و ۱۵ درصد در شرایط قرمزه
میتونی تحقیق کنی
بعد مگه اینهمه ماشین بنزینی هست
بنزین با مناسب براشون هست برای بعضی ماشین ها اکتان یا خیلی بالاست یا خیلی پایین ولی ما دیمی استفاده میکنیم.
Hussein
۲۱ شهریور ۱۳۹۹85 درصد گازوئیلی که به خودمون میدن متوسط و 15 درصد بقیه ش قرمزه قبول دارم درست فرمایش میکنی
در حالی که طبق مصوبه ای که توسط اقای خاتمی مطرح شد و توسط اقای احمدی نژاد به کار گرفته شد باید قبل از ورود هر نوع خودرو گازوئیلی مطابق استاندارد جهانی گازوئیل بروز اون ارائه بشه و کشنده ها و کامیونت ها استفاده کنن و یه چیز مهم تر اینکه باید همشون از فیلتر dpf استفاده کنن جهت الودگی کمتر یعنی باید در زمان اقای احمدی نژاد گازوئیل یورو چهار عرضه میشداما تا به الان در همه کشور عرضه نشده
در کل خواستم بگم باید متناسب با نیاز های مصرف کننده همه چی ارائه بشه اما بدبختانه عرضه نمیشه و خواستم بگم
تولید داریم اما برای خودمون نهه بلکه برای صادرات
و درمورد خودرو های بنزینی بله موتورهای یه سری برند ها در ایران کامل دچار مشکل هستن (حالا بازم بنزین تولید میشه اما برای خودمون نهههه?)
من طبق قانون رو عرض کردم خدمتتون وقتی اجرا نمیشه دیگ من مقصر نیستم
مرتضی
۲۰ شهریور ۱۳۹۹لامصب 41000 پوند؟؟؟؟
چرا اینقد ماشین تو انگلیس گرونه؟؟
مهدی موتورز
۲۰ شهریور ۱۳۹۹اتو پایلته؟
میثم
۲۰ شهریور ۱۳۹۹“””اگر چشمان خود را ببینید میتوانید باور کنید که در حال راندن یک خودروی لوکس آلمانی هستید. شما ۵ سال پیش نمیتوانستید چنین چیزی را درباره محصولات کیا اظهار کنید.”””
تازه این برند لوکسشون نیست
دیگه کسی از کره ایها بد نگه لطفا
Alitalia
۲۱ شهریور ۱۳۹۹آدم نمیدونه ماشین رو نگاه کنه . طبیعت رو ببینه. دلبر یار رو کجای دلم بزارم
net
۲۱ شهریور ۱۳۹۹اگر دو ردیف صندلی داشت و چراغ عقب به هم چسبیده بود و خط ال ای دی زیر چراغ جلو نداشت و بالا و پایین آرم کیا در جلو پنجره فرورفتگی نداشت و دو اگزوز دایره ای بجای اگزوز مصنوعی داشت قشنگتر میشد.دریچه کولر بالا خوبه ولی دریچه کولر کوچک زیرش بد هست . رینگ خاکستری تیره قشنگه
M.A.S
۲۱ شهریور ۱۳۹۹حالم از هرچی کره ایه بهم میخوره
به نظرم واقعاً ماشینای بیخودی هستن که هیچ ویژگی مثبت و خاص نسبت به رقبا ندارن ندارن
اما این سورنتو واقعا ماشین خوشگل و خشنیه
ازش خوشم میاد
M3csl
۲۱ شهریور ۱۳۹۹خیلی خوبه اما بازم تلوراید و دیگر هیچ
سیامک
۲۸ شهریور ۱۳۹۹قیمتش یکم بالا نیست چه خبره ؟