سال ۲۰۱۹ برای برخی از خودروسازان سال مهمی بود چراکه خودروهای نام آشنایی را معرفی کردند. یکی از این خودروها کیا تلوراید ۲۰۲۰ بود که میتوان آن را بهترین شاسیبلند سه ردیفه رده میانی دانست؛ و سال ۲۰۲۰ میتواند سال خوبی برای این برند کرهای باشد چراکه نسل جدید اپتیما ۲۰۲۱ روانه بازار خواهد شد.
این سدان میان سایز که در بازار کره جنوبی با نام K5 عرضه میشود در بحث کابین با مزدا ۶ رقابت فشردهای خواهد داشت و البته در مقایسه کلی هم باید هوندا آکورد را به چالش بکشد. البته ما میگوییم چالش چراکه همهی اپتیماهای بررسی شده مختص بازار کره بوده و برای تست مدلهای آمریکایی آن باید تا ژوئن سال ۲۰۲۰ منتظر ماند. به همین خاطر نمیتوان قضاوت دقیق و قطعی درباره نسل جدید اپتیما انجام داد.
اگرچه تست رسانهای اپتیمای جدید که بین شهر سئول و مرکز تحقیق و توسعه نامیانگ هیوندای بوده را نمی توان یک تست مبسوط و جامع دانست اما همین تست هم نشان میدهد که خودروسازان کرهای در حال تولید خودروهای خانوادگی فوقالعادهای هستند.
طراحی این خودرو در بازارهای آسیایی و آمریکایی تفاوتی نخواهد داشت. این یک سدان میان سایز است که اواخر سال ۲۰۲۰ در آمریکا عرضه میشود. کیا طراحی فوقالعادهای برای اپتیمای جدید در نظر نگرفته اما مشتریان این خودرو همانند تلوراید با طرحی جذاب روبرو خواهند شد.
این امر به لطف پروفایل خمیده و شیبدار اپتیما حاصل شده است. کیا استفاده از طراحی سنتی سه جعبهای برای سدان ها را به حداقل رسانده و در کل دم روانتری را در نظر گرفته است. این خودروساز حتی اپتیمای جدید را سدانی فست بک نامیده و از نظر ما این نامی دقیقتر برای خودروهایی است که چهار درب کوپه نامیده میشوند.
شکل جدید خودرو با بدنهای طویلتر، کم ارتفاعتر و پهنتر همراه شده هرچند این تغییرات نسبت به نسل قبلی خودرو خیلی زیاد نبوده و بنابراین ابعاد کلی خودرو مشابه اپتیمای قبلی است. در اپتیما ۲۰۲۱ برخی جزئیات طراحی جالبتوجه وجود دارد هرچند حدس میزنیم این ویژگیها برای اکثر مشتریان دوقطبی باشند. دیلایت های LED خودرو طبق گفته کیا از خط روی الکتروکاردیوگرام الهام گرفتهاند هرچند فکر میکنیم طراحان کیا به نوار قلبی فردی با مشکلی قبلی نگاه کردهاند! چراغهای نازک خودرو هم توسط جلوپنجره دماغه ببریای احاطه شده که باعث میشود اپتیما به عنوان عضوی از خانواده کیا تشخیص داده شود. با این وجود شاید همهی مشتریان جذب طراحی این سدان جدید نشوند.
البته کابین میتواند تحسین جهانی مشتریان را در پی داشته باشد زیرا نمیتوان شبیه آن را در این کلاس پیدا کرد. همانند طراحی کابین مزدا ۶، کیا هم بخش داخلی سدان خود را با متریال باکیفیت و جذاب پوشانده است؛ اما موضوع این است که کرهایها از استایل محافظهکارانه و مینی مالیستی مزدا دوری کردهاند. نواری چوبی و چرمی داشبورد را در اختیار گرفته و این موضوع در خودروهای کنونی موضوع نرمالی است. البته برخی ویژگیها همچون جزئیات بدنه باعث شدهاند کابین این خودرو برجسته و متمایز باشد.
پانل دربها نیز با چرم زیاد و جذابی پوشانده شده است و واقعاً هم حس لوکس بودن را القا میکند. استفاده از تریم پیانو بلک نیز باعث شده دکمههای پلاستیکی تا حدی پنهان شوند. پلاستیکهای نقرهای اطراف ورودیهای هوا هم ظاهر زیبایی دارند.
صفحه لمسی ۱۰.۳ اینچی سیستم اطلاعات سرگرمی کمی به سمت راننده متمایل بوده و به همراه تونل گیربکس نسبتاً بالا باعث ایجاد حس کاکپیت مانند شده است. تصمیم کیا برای حذف دکمههای سنتی و تمرکز روی راههای لمسی میتواند واکنشهای گوناگونی را در بر داشته باشد هرچند موضوع مثبت این است که کنترلهای سیستم تهویه مطبوع از نوع دکمهای هستند. فرمان D شکل فربه نیز حس خوبی به راننده منتقل میکند.
از نظر عملکردی باید گفت صندلیهای جلو از نظر فضای سر کمی تنگ هستند هرچند کیا میگوید خط سقف خمیده تأثیری روی فضای سر عقب نداشته است. فضای پای عقب نیز در حد متعادل این کلاس خودرویی بوده درحالیکه صندلیهای جلو و عقب نیز حمایت کافی از بدن به عمل میآورند.
تصمیم کیا برای استفاده از صفحه تمام لمسی شاید سنتگرایان را ناراحت بکند اما در حقیقت اینگونه نیست. صفحهنمایش یاد شده پاسخهای سریعی داشته و گرافیک جذابی را به نمایش میگذارد. ما این را از کیا انتظار داشتیم اما چیزی که غیرمنتظره بود عملکرد و شخصیت خاص این سیستم اطلاعات سرگرمی بود.
برای مثال بجای اینکه سیستم یاد شده فرکانسهای رادیویی را نشان دهد اعداد مربوط به آنها را نشان میدهد. این ویژگی بسیار جذابی بوده و راننده و سرنشین فورا با دیدن آن هیجانزده شدند. همچنین برخی صداهای خاص از سیستم صوتی پخش میشود که احساس صمیمی بودن با خودرو را تداعی میکند. حتی سیستم ناوبری هم رنگهای نرمال برای نقشهها را کنار گذاشته و از ویژگی جدیدی سود میبرد.
تکمیل کننده صفحهنمایش ۱۰.۳ اینچی، پشت آمپرهای دیجیتالی ۱۲.۳ اینچی است که از نظر کاراکتر با سیستم اطلاعات سرگرمی برابری میکند. صفحهنمایش مینیمالیستی اپتیمای جدید فاقد نشانگرهای سرعت و دور موتور بوده و بهصورت ساده تصویری از اپتیما را روی جاده نشان میدهد. آسمان این صفحهنمایش بر پایه شرایط تغییر کرده و در شب تاریک میشود. همه این موارد باعث لذت حداکثری راننده از راندن اپتیما میشود.
در مسیرهای شلوغ شهر سئول اپتیما حس راحت و ریلکسی دارد. این خودرو پاسخهایی پیشبینی پذیر و سریع برای فرمان دارد؛ اما تنها چند ده متر پس از راندن اپتیما فهمیدیم که ترمزهای این خودرو بسیار حساس است.
تنظیم پدال ترمز بسیار سخت بوده و اکثر خبرنگاران از این ترمزها گله میکردند. خوشبختانه کیا با روی خوش از بیان این مشکل استقبال کرد و حدس میزنیم این مشکل در مدلهای نهایی دیده نشوند.
اپتیما خودرویی نرم و لذتبخش حس میشود و تکان های بدنه نیز تحت کنترل بوده و صدای جاده یا باد کمی وارد کابین میشود. واقعیت این است که جادههای کره بسیار خوب بوده و باید قضاوت دراینباره را به جادههای ناهموار موکول کرد. ما به ندرت توانستیم به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت دست یابیم زیرا جادهها پر از دوربینهای کنترل سرعت بوده و جدای از برخی بخشهای روستایی، ما در جادههای نرم و جدید رانندگی کردیم. در کل امیدواریم اپتیمای جدید سواری خوب خود در آمریکا را نیز نشان دهد.
اگر پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری توربوی سفارشی را انتخاب کنید اپتیما را خودرویی سریع خواهید دانست. این پیشرانه تنها گزینه برای تست بود و قدرت ۱۷۷ اسبی آن کافی به نظر میرسد. این پیشرانه و گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک اپتیما با هیوندای سوناتا مشترک است. به لطف قدرتی که در دورهای پایین و میانی به دست میآید، اپتیما و سوناتا کشش و قدرت خوبی دارند. پیشرانه یاد شده اگرچه قدرت بالایی داشته اما صدای آن در دورهای بالا چندان جذاب نیست. یک پیشرانه ۲ لیتری تنفس طبیعی هم در راه بازار آمریکاست اما قدرت آن فعلاً اعلام نشده است. همچنین خبرهایی درباره تولید اپتیما GT با پیشرانه ۲.۵ لیتری توربوی ۳۰۰ اسبی منتشر شده است.
هنوز با تست رسمی اپتیما ۲۰۲۱ در آمریکا فاصله داریم و حتی پس از راندن چند ساعته K5 در کره جنوبی به سختی میتوان قضاوتی اساسی درباره این سدان جدید داشت. ما همچنین خبری از قیمت و مصرف سوخت این خودرو نداریم اما میدانیم که K5 دارای شخصیت و استایل موردنیاز سدان ها بهمنظور تمایز در میان شاسی بلندهای محبوب است.
مشخصات کیا K5 1.6T-GDI 2021
- پیشرانه: 4 سیلندر ۱.۶ لیتری توربوی بنزینی
- قدرت/گشتاور: 177 اسب بخار/۲۶۴ نیوتون متر
- گیربکس: 8 سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل جلو
- شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت: اعلام نشده
- مصرف سوخت: اعلام نشده
- قیمت پایه: 24 هزار دلار (تخمینی)
- قیمت مدل تست شده: 34 هزار دلار (تخمینی)
MAHDI
۱ بهمن ۱۳۹۸سدان جذاب و خوبی هستش. کابین زیبا، طراحی جلویی جذاب، عملکرد خوب در مجموع این بررسی کیا اپتیما یه سروگردن ارزشمندتر از هیوندا سوناتا هستش.
اما طراحی کناریش به زیبایی مزدا6 نیست. درهرصورت هوندا آکورد فعلا بهترین خودروی این کلاس هستش!!!!
مزدا
۱ بهمن ۱۳۹۸آخرش نفهمیدیم کدومشو تعریف کردی وپسندیدی??
MAHDI
۲ بهمن ۱۳۹۸چیزه عجیبی نگفتم که. یعنی طراحی مزدا6 بهتره اما کامل ترین سدان این کلاس طبق بررسی هایی که من دیدم هوندا آکورد بوده.
حسن
۱ بهمن ۱۳۹۸زیاد از طراحیش خوشم نمیاد.عقبش کپی از دوج است و جلوش هم گیرایی قدیم محصولات کیا را نداره.
NAVID۰۰۹۸
۲ بهمن ۱۳۹۸باریکلا
اپتیما و وراکروز را همیشه از کره ایها تمایز میدادم و اتفاقاً مدل ۲۰۱۵ این خودرو را داشتم .
اپتیما همیشه خط تکاملی خودش را خوب جلو برده ، دقیقاً برعکس سوناتا که در هر نسل عقبگرد میزنه .
هیچ ایرادی نمیشه از این خودرو گرفت ، مگر طراحی چراغ های عقب که جا داشت بهتر و زیباتر طراحی بشه .
طراحی داخلیش حرف نداره
طراحی جلو خشونت زیبایی داره
فقط میمونه عملکرد رانندگیش که هیچگاه من نتونستم کره ایها را به ژاپنیها ترجیح بدهم و همیشه دوستان به من میگویند چرا از کره ای نقد میکنم که یکی از دلایلش نداشتن احساس در رانندگی با کره ایهاست و ترمز کره ایها ، اما مثل اینکه در این نسل جبران کردند و تعریف ترمزها را میکنند .
در هر صورت چه فایده که واردات بسته هست و ما دستمان کوتاه از ارزیابی مستقیم این خودرو .
باز هم میگویم ، طراحی داخلی اپتیما جدید عالی عالی عالی شده .
خاک تو سر هیوندای با بلایی که سر سوناتا آورده .
مهدی
۲ بهمن ۱۳۹۸والا جز الپاین تقریبا همه ماشین ها داشتی یکمی مشکوکه ولی یادمه شما یک پراید ۹۰ بسیار داغان به مدت زیادی داشتی اینا میزارم کنار هم میرسم به یک دهه هشتادی
NAVID۰۰۹۸
۲ بهمن ۱۳۹۸مهدی عزیز
اتفاقاً پراید مدل ۹۰ هم داشتم رنگ سفید خریده بودم ۸ میلیون و چه حالی هم باهاش میکردم .
زندگی هر شخصی به دید آن فرد از زندگی خودش بر میگردد .
تا سطح دید شما در همین حد میباشد ، مطمئن باش هر وسیله ای در زندگی برای شما آرزوست ، امیدوارم شما هم به وسیله مورد علاقتون برسید .
Amir evolution
۱ بهمن ۱۳۹۸اگه بخای با سوناتا مقایسه کنی ک این خیلی بهتره یه point بیشتر ، هم تو اتاق هم نمای جلو و عقب
فقط قیمت ک تا حدودی بالاست
فرشاد
۱ بهمن ۱۳۹۸کاش ائودی مهندس طراح کیا رو ب خدمت میگرفت
علیرضا
۱ بهمن ۱۳۹۸با قیمتش واقعا مشکل دارم . قیمت تست ۳۴ هزار دلااااار ؟ به نظرم هرچقدرم که خوب باشه اصلا بیشتر ار ۲۲ هزار دلار ارزش نداره .
جواد
۱ بهمن ۱۳۹۸شعار رسمی کمپانی هیوندای و کیا؛!
««هر سال زشت تر از پارسال»»
Farzad
۱ بهمن ۱۳۹۸شعار رسمی سایپا و ایرانخودرو :
هر سال چراغ های جدید تر
بهراد
۲ بهمن ۱۳۹۸و قیمت و سایز حجیم تر
همراه با مدت انتظار طولانی تر
رامتین
۱ بهمن ۱۳۹۸طراحیش در کل بد نیس. تلاش کرده حالت فست بک را در نمای جانبی ایجاد کنه، اما این کجا و مثلا آئودی a5 اسپرت بک از این نظر، کجا! با همه این اوصاف اگه نسخه gt اپتیما که موتور2.5 لیتری 286 اسبی داره (با قیمت حدود 35هزار دلار) را در نظر بگیریم، طراحی و پرفورمنس و توازن خودروی 40هزار دلاری فولکس آرتئون که 2لیتری 268 اسبی هست را کاملا ترجیح میدم. موتور 2لیتری فولکس شاید بهترین موتور 4سیلندر دنیا باشه که 170 تا 400 اسب در بیش از 10 نوع خودروی پورشه (ماکان)، آئودی (سری3و4و5) و خود فولکس (گلف، تیگوان، پولو، آرتئون و…) بکار رفته.
واقعا باید گریست که دو سال پیش ماتیوس مولر، مدیر وقت فولکس، طرح داشت در ایران کارخونه بزنه. حال الان منتظر ورود تیگو 8و9و10 و… فقط هستیم.
مهدی
۱ بهمن ۱۳۹۸ماشین فوق العاده ای هستش ولی یک نکته اموزنده داشت وان اینکه به ندرت تونستن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر برسند حالا تو ایران طرف با حلبی های ویران خودرو به ندرت زیر صد وبیست تا میرونه و بعدشم کتلت میشه
فری
۲ بهمن ۱۳۹۸کتلت خوب اومدی ولی با سمند 120 تا میری تو اتوبان انگار داری 50 تا میری نشون نمیده نمیدونم چرا سمند دوست دارم با همه قدیمی بودنش و ایران خودرو بودنش و … شاید چون باهاش زیاد سفر کردم برام خاطره شده عین پیکان برای بعضیا سمند گازی برای من خاطره است یه روزی بشه گمرک بردارن هر کس هر چی خواست سوار شه ما هم همین لگن سوار شیم
مودریچ
۱ بهمن ۱۳۹۸خوب ساختنش
Farzad
۱ بهمن ۱۳۹۸پیشرفت کیا قابل تحسینه . سر تر از هیونداست به نظرم
Mostafa
۲ بهمن ۱۳۹۸و ما هم پرقدرت تر از همیشه در سال ۲۰۲۱ و سالیان سال بعد از آن نیز…
کماکان برای ۴۰۵ سر و دست می شکنیم
منمونیم ایران خودرو
تشکر سایپا
که ما را از محصولات استثنائی خود بهره مند میسازید
اینا اشغالن فریب قیافه خوب ، موتور پرقدرت و کم مصرف و،هندلینگ عالی و کلی سیستم های هوشمند رو نخورید ،
ایران خودرو برای سال ۲۰۲۲، ۴۰۵ و انواع سمند پیش فروش می کنه
بشتابید….
ببخشید از اتاق فرمان اشاره می کنن هنوز شروع نشده تموم شد
انشا… برای سال ۲۰۲۵ و سال های بعد …
خدا باید قسمتتون کنه مگه نه ایران خودرو و سایپا کاره ای نیستن
بهراد
۲ بهمن ۱۳۹۸اینجاشو خوب گفتی
منتظر سری دوم دنا ؛دنا پلاس اسپرت با موتور “توربو پلاس” یا همون EF7+ باشین.
قدرت ۱۶۰ اسبی و جعبه دنده ۶ سرعته دستی ؛هماهنگی خوب گیربکس ۴۰۵ با موتور ef7 تنفس طبیعی خیلی خوب بود اینم اومد روش.هر کیم خرید با یه وانت پر لوازم بره جلو نمایندگی که سانروف و آنتن کوسه ای و رینگ (همونا که بعد ۳ ماه تاب برمیدارن یا تو چاله ها قیچی می کنن)و جاعینکیو محفظه مخفی داخل داشبورد و کروز کنترل و دزدگیر و کلی چیزای دیگه رو خودش مونتاژ کنه. در ضمن یه خبرایی هست که تندر نود با موتور ef7 قراره تولید بکنن.
بهراد
۲ بهمن ۱۳۹۸رنگ مشکیش خیلی خفنه . لامصب تو که ماشین به این خوشتیپی زدی ، اون چراغای دنده عقب و فلاشرا رو هم LED بزن دیگه
" Swedish Arrogant Tiger"
۲ بهمن ۱۳۹۸آخه این چه چراغیه؟ اون تیکه های اظافش که تا نزدیک در جلو میاد واسه چیه؟!
واقعا طراحی های قدیم کیا زیباتر و شبک تر بودن روز به روز با دیدن ماشین های جدیدش ناامیدتر میشم.