با وجود رقبای مشهور و قدرتمندی چون فولکسواگن پولو، فورد فیستا و واکسهال کورسا فراموش کردن اینکه مدل کارآمد، کاربردی و مناسب همچون کیا ریو حتی وجود دارد کاری آسان به حساب میآید. حالا نسل جدید این خودرو عرضه شده اما کیا، ریوی جدید را طوری نساخته که به آسانی بتوان آن را به یاد آورد.
اگرچه نسل قبلی ریو برخی جزئیات جالبتوجه مثل جلوپنجرهی پوزهی ببر و سپر جلوی تیز را داشت اما باید گفت نسل جدید از طراحی محافظهکارانه سود میبرد. حتی دماغهی ببری که حالا از یک تکه پلاستیک ساخته شده و اصلاً جلوپنجره نیست کمکی به برجسته شدن ریو نمیکند.
جلوپنجرهی بزرگتر و چراغهای جلو از موارد برجستهی طراحی ریو هستند و باقی موارد هیچ کمکی به متمایز شدن ریوی جدید از دیگر رقبای این کلاس نمیکنند. این یک شرمساری واقعی است چراکه اکثر محصولات مدرن کیا طراحی متمایز و شیکی دارند اما ریو اگرچه زشت نیست اما خودرویی متمایز و برجسته نیز به شمار نمیرود.
البته با ورود به کابین اوضاع بهبود مییابد زیرا طراحی داشبورد کاملاً خوب و راضیکننده است. سیستم اطلاعات سرگرمی خودرو با صفحهنمایش ۷ اینچی به خوبی با طراحی داشبورد همخوانی داشته و عملکرد مناسبی نیز دارد. دکمههای کافی نیز برای کنترل سیستم تهویه و عملکردهای سیستم مدیا تعبیه شده و حواس راننده خیلی پرت نمیشود.
اگرچه که ظاهر مواد به کار رفته در کابین خوب و مناسب است اما نباید انتظار کیفیتی چون فولکس پولو را داشته باشید. در برخی جاها مواد نرم بکار رفته اما با اینکه در تصاویر کابینی گرانبها را میبینید اما در واقعیت حس کیفیتی چون محصولات فولکسواگن یا حتی نیسان میکرای جدید را نخواهید یافت. ریوی جدید در این بخش یک پله نسبت به نسل قبلی پیشرفت داشته اما برای برابری با رقبا تلاشی کافی نبوده است.
ریو در هر صد کیلومتر ۴.۵ لیتر سوخت مصرف میکند درحالیکه فورد فیستا با پیشرانهای هم حجم ریو مصرف ۴.۳ لیتری دارد. آلایندگی فیستا نیز اندکی کمتر از کیا است. البته پیشرانهی ریو در جاده نسبتاً ساکت است اما نمیتواند با پیشرانه ۸۹ اسبی پولو و فابیا رقابت کند.
از دیگر پیشرانههای قابل سفارش ریو جدید میتوان به واحد ۱.۲۵ لیتری بنزینی و ۱.۴ لیتری بنزینی و دیزلی اشاره کرد. از نظر مصرف سوخت پیشرانه دیزلی بهترین عملکرد را دارد (مصرف ۳.۵ لیتر در هر صد کیلومتر). اگر نگران هزینهها هستید بهتر است از پیشرانه بنزینی ۱.۴ لیتری دوری کنید زیرا مصرف ۶.۱ لیتری دارد که برای خودروی کوچکی چون ریو بسیار ناامیدکننده است.
یک مزیت مهم کیا گارانتی استاندارد ۷ سالهای است که حرف اول را در کلاس میزند.
مالکانی که مسافت کمتری را در سال طی کرده و همچنین افرادی که علاقهی زیادی به خودرو دارند بهتر است همین پیشرانه ۱ لیتری را انتخاب کنند. متأسفانه فرمان ریو اصلاً خوب نیست و بنابراین هیجان زیادی را از پشت فرمان تجربه نخواهید کرد و درحالیکه شاسی احساس اعتماد بیشتری نسبت به قبل دارد اما هنوز هم در برابر فیستای فوقالعاده شرمنده میشود. میکرای جدید نیز هیجان سواری بیشتری نسبت به ریو دارد. اولین تجربه سواری ما با ریو در بزرگراه بود و هرچند ریو از نظر کیفیت سواری و آسایش کابین نتوانست با پولو برابری کند اما ناراحت نیز نبود و نیست. هرچند در دست اندازهای بزرگ عصبی عمل کرده و در سرعتهای بالا نیز صدای لاستیکها به وضوح شنیده میشود.
موقعیت رانندگی ریو خوب بوده و تنظیمات زیادی برای صندلی و غربیلک فرمان تدارک دیده شده است. زمانی که در صندلی پشت رانندهای قدبلند بنشینید فضای پای کمی خواهید داشت اما در مقابل فضای سر کافی است.
مشخصات کیا ریو ۱.۰ T-GDI 3 Eco
قیمت: 16295 پوند
پیشرانه: 3 سیلندر ۱ لیتری بنزینی
قدرت/گشتاور: 99 اسب بخار/۱۷۱ نیوتون متر
گیربکس: 5 سرعته دستی، دیفرانسیل جلو
شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت: 10.۳ ثانیه
حداکثر سرعت: 185 کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت: 4.۵ لیتر در هر صد کیلومتر
منبع: autoexpress
بابک زنجانی
۱۹ بهمن ۱۳۹۵زدن ریو رو نابود کردن اخه این چجور بررسی هست یه لحظه فکر کردم دارن پدر جدش پراید رو بررسی میکنن بعدشم خداییش خیلی خوشکله مصرفشم که ۴.۵لیتره و قیمتش وگارانتیش هم خوبه توقع نباید داشت که یک ماشین۱۶هزار دلاری اندازه ماشین ۴۰هزار دلاری باشه!!!!!!!!!!!!!!!!
Ace
۱۹ بهمن ۱۳۹۵یکم گرونه.
وگرنه مشکل دیگه ای نداره.
14000 پوند بود عالی می شد.
همون فولکس واگن پولو رو میبرم !!
علی
۲۱ بهمن ۱۳۹۵برای همچین ماشینی 12 هزار پوند منطقی تره. توجه کنید که حتی گیربکس اتومات نیست
حسین
۱۹ بهمن ۱۳۹۵ریو جایگزین پرتید شد و حالا شده ۱۶ هزار پوند!
حسین
۱۹ بهمن ۱۳۹۵شده ۷۸میلیون !!
پراید جدید ، ۷۸۰۰۰۰۰۰!!!
amin.mzh
۲۰ بهمن ۱۳۹۵16 هزار پوند 16هزار پوند هست…این ارزش ریال هست که به شدت تنزل داشته و ربطی به قیمت گذاری بازار جهانی یک محصول نداره….بخوایم با نرخ سابق دلار 1000 تومنی حساب کنیم قیمت این ماشین حدود 22تا25 میلیون میشه که بنظر برای یک محصول کامپکت هست مناسبه اما با توجه به بررسی به پای کورسا ،پولو و رقبای دیگه نمی ارزه…
علی
۲۱ بهمن ۱۳۹۵کاملا اشتباهه. 16 هزار پوند همون 78 میلیونه بهتره با واقعیت نجنگیم
Man
۱۹ بهمن ۱۳۹۵نسخه دیزل مصرف سوخت ۳.۵ لیتری
این بیاد ایران چی میشه. با یه باک ۳۰ لیتری که تقریبا میشه ۱۲۰۰۰ تومن میتونی ۸۵۰ کیلومتر رانندگی کنی حالا تو جاده شاید بیشتر از ۱۰۰۰ کیلومتر راه بره. در حالی که برای طی مسیر ۱۰۰۰ کیلومتری مثلا با سمند میشه ۸۵۰۰۰ تومن . واقعا به صرفه نیست. یعنی بیشتر از ۷ برابر. یعنی با ۸۵۰۰۰ تومن با سمند ۱۰۰۰ تا با ریو ۷۰۰۰ تا میتونی برونی. حالا این مبلغو ضربدر ۵ سال کنید . ببینین فقط با تغییر نوع خودرو دولت چقدر میتونه تو هزینه هاش صرفه جویی کنه. یعنی دولت ما یه هزاری رو آتیش میزنه تا یه صد تومنی رو پیدا کنه. شما این عدد و ضربدر یه کشور کنین فاجعه است.بعد هی دولت منت میزاره که بنزین نمی صرفه .خوب عقل کل تو تو کشورت یدونه خودرکی دیزل سوز داری؟؟
مغزم قولنج کرد.شایدم رگ به رگ شده
یاشار
۱۹ بهمن ۱۳۹۵دیزل تو اروپا قیمتش هم سطح بنزینه بعضی جا ها گرونتر هم هست پس مقایستون درست نیست .
با گازوئیل بی کیفیت ما معلوم نیست صدی چند بسوزونه
sina
۱۹ بهمن ۱۳۹۵یکم زیادی پولو نیست؟؟؟!!!
shahin
۱۹ بهمن ۱۳۹۵من کلا هاچبک دوس ندارم.ولی اگه یه روز مجبور شم بنا به شرایط بخرم احتمالا مزدا ۳ ۲۰۱۷ یا گلف جی تی میگیرم
Mehran
۱۹ بهمن ۱۳۹۵نگارنده با کیا پدرکشتگی داشته!!
Alpha
۱۹ بهمن ۱۳۹۵دقیقا همین حس به منم دست داد.
mohsen
۲۰ بهمن ۱۳۹۵اولین کیا هست که خیلی ازش خوشم اومد
sunmartin
۲۰ بهمن ۱۳۹۵کسی که این بررسی انجام داده به جد با کیا مشکل داشته و داره و اصلا از کیا دلخوشی نداره کاملا یک مقاله ای بر علیع برند کیا است ایراد هایی که ازین خودور گرفته واقعا بی معنی و غیر قابل هضم است در ضمن کیا هیوندا مثل خیلی برنده ای مطرح مثل فولوکس با دروغ و ریا مصرف و میزان آلایندگی تحریف نکردند و هرچی هست حقیقته
بهزاد
۲۰ بهمن ۱۳۹۵کیا و هیوندای چند وقت پیش به علت اعلام نادرست مصرف سوخت محصولاتشون در آمریکا جریمه شدن اینو دیگه چرا انکار میکنید!
شایان
۲۰ بهمن ۱۳۹۵ب نگارنده بگید تویی که حالیت نیست بیخود میکنی بررسی میکنی؟یعنی این ماشین فقط نکته منفی داشت؟متاسفم پدال جان که این مطالب که هیچ بویی از حرفه ایی بودن رو نبردن میزاری…
Mehrbod
۲۰ بهمن ۱۳۹۵نوشتار برگردان شده بالا ، نگارش Sam Naylor نویسنده سایت اتو اکسپرس است..
در همه جای دنیا مانند ایران جوگیر خودروهای کره ای نیستند و تا پای بهای پایین و شرایط خرید و وارانتی درخور ، در کار نباشد به خرید آن تن داده نمی شود..
Omid622
۲۰ بهمن ۱۳۹۵حالا چرا قیمت ماشین در انگلستان بیشتر از جا های دیگه ست
حامد
۲۰ بهمن ۱۳۹۵ماشین های کره ای تا صد سال دیگه هم توان رویارویی با حریفان اروپای غربی را نخواهند داشت
همین کیا و هیوندای اگر مرکز طراحی فنی و موتوری روسلهایم آلمان را ازشون بگیری و مهند سان آلمانی را مرخص کنی ، چیزی از خود در چنته ندارند