کیا سراتو یا فورته ۲۰۱۴ با موتور توربو و سیستم گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک خود در مدت ۶/۴ ثانیه به ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت میرسد؛ زمانی که تنها ۰/۳ ثانیه از فورد فوکوس ST بیشتر است. البته در مورد «هات-هاچبک» بودن فوکوس ST حرفی نیست. در همین حال، گیربکس این خودرو، یک سیستم اتوماتیک مدرن است که شیفت دندهها را حتی از یک راننده ماهر نیز بهتر انجام میدهد و بنابراین شتاب بهتر نسبت به مدلهای سال قبل، جای تعجب چندانی ندارد. کاهش ۱/۱ ثانیهای از شروع حرکت میتواند ارزش هزار دلار اضافه کیا برای سیستم اتوماتیک داشته باشد؛ در این سیستم، یک سری پدال شیفتر بزرگ نیز بر روی غربیلک فرمان وجود دارد که امکان شیفت دستی دندهها را نیز برای راننده فراهم میکند.
از لحاظ وزن کلی خودرو که بخواهیم مدل فعلی را با مدل گذشته مقایسه کنیم، اگر هر دو خودرو به یک میزان مشابه از تجهیزات استفاده کرده باشند، مدل اتوماتیک ۳۱ کیلوگرم سنگینتر است. روند سفارش این خودرو کاملاً ساده است (کاری که برای مدل تست انجام شده است)؛ اگر یک موتور توربو خواسته باشید، باید از تریم ۱۲۰۰ دلار ارزانتر EX عبور کرده و تریم SX را انتخاب کنید که قیمت آن از ۲۱ هزار و ۷۰۰ دلار شروع میشود. سپس یک هزار دلار دیگر برای داشتن سیستم گیربکس اتوماتیک صرف کنید. بعد از آن نوبت به انتخاب پکیج آپشن پرمیوم به ارزش ۲۲۰۰ دلار میرسد که شامل امکاناتی چون سقف آفتابگیر، تریم چرم در کابین، گرمکن صندلیها (در کنار تهویه و تنظیم ۱۰ جهته برای صندلی راننده)، گرمکن چرخ فرمان و آینه عقب با تنظیم خودکار است. تنها بعد از انتخاب این گزینهها است که شما اجازه پیدا میکنید که ۱۸۰۰ دلار دیگر برای بسته «تکنولوژی» بپردازید. در نتیجه، تجهیزاتی چون سیستم راهبری، چراغهای جلوی HID، نمایشگر رنگی TFT و سیستم کنترل هوای دوگانه اتوماتیک به خودروی شما اضافه میشوند. در نهایت، میتوانید ۴۹۵ دلار نیز برای داشتن دکمه استارت فشاری و استارت از راه دور صرف کنید تا قیمت کلی به ۲۷۱۹۵ دلار برسد. این رقم از فوکوس ST که با گیربکس دستی ارائه میشود، بیش از ۲ هزار دلار کمتر است و در عینحال، امکانات بیشتری را در اختیار صاحب کیا سراتو قرار میدهد. بنابراین، کیا در رقابت ارزش، دست بالا را خواهد داشت. اعداد به تنهای تمام شرایط را بازگو نمیکنند. فوکوس ST و فولکسواگن GTI در سطحی از کیفیت و کارآیی قرار دارند که کیا نمیتواند با آن مطابقت کند. با وجود این که کیا در مدل سراتو ۵ جدید، قدم بسیار بزرگی برداشته است، ولی هنوز هم وضعیت سیستم فرمان، هندلینگ و ترمز به سطح رضایتبخش نرسیده است. همچنین درگیری کمتر راننده در هنگام استفاده از سیستم اتوماتیک را نباید فراموش کرد. فورد و فولکسواگن در زمینه عملکرد، پیشرفتهای خود را حفظ کردهاند. اگر چه با ارائه سراتو ۵ جدید، میتوان گفت که فاصله عملکردی کیا و آنها کمتر شده است. فوکوس ST برای رسیدن به سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت، نه تنها سریعتر عمل میکند، بلکه این روند شتابگیری را در ادامه حفظ میکند؛ همچنان که در تست یکچهارم مایل، مسافت را در ۱۴/۷ ثانیه با سرعت نهایی ۱۵۴/۵ کیلومتر بر ساعت طی میکند. این در حالی است که سراتو ۵ یکچهارم مایل را در ۱۴/۹ ثانیه با سرعت نهایی ۱۴۹/۷ کیلومتر بر ساعت میپیماید. همچنین در تست لغزش در پیچ، فوکوس ST شرایط بسیار بهتری را نسبت به کیا سراتو ۵ نشان میدهد (نیروی چسبندگی ۰.94g در مقابل ۰.85g). البته این چسبندگی ضعیف شاید بیشتر به خاطر تایرهای «نکسن پرمیر» باشد.- نوع خودرو: موتور جلو، دیفرانسیل جلو، ۵ سرنشین، ۵ در واگن.
- قیمت مدل تست: ۲۷۱۹۵ دلار (قیمت پایه: ۲۲۷۰۰ دلار)
- نوع موتور: DOHC 16-valve inline-4 با توربوشارژر و خنککننده داخلی، بدنهٔ و رویه آلومینیومی، انژکتور سوختمستقیم.
- گنجایش: ۱۵۹۱ سیسی.
- قدرت: ۲۰۱ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه.
- گشتاور: ۲۶۴/۴ نیوتنمتر در ۱۷۵۰ دور در دقیقه.
- گیربکس: ۶ سرعته اتوماتیک با قابلیت شیفت دستی.
ابعاد:
- فاصله محوری: ۲/۷ متر.
- طول ماشین: ۴/۳۵ متر.
- عرض: ۱/۷۸ متر.
- ارتفاع: ۱/۴۵ متر.
- وزن کلی: ۱۴۰۰ کیلوگرم.
تستهای سرعت:
- صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۶/۴ ثانیه.
- صفر تا ۱۶۰/۹ کیلومتر بر ساعت: ۱۷/۶ ثانیه.
- صفر تا ۱۹۳/۱ کیلومتر بر ساعت: ۲۹/۵ ثانیه.
- استارت در حال حرکت بین ۸ تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۶/۹ ثانیه.
- عبور از یکچهارم مایل: ۱۴/۹ ثانیه با سرعت نهایی ۱۴۹/۷ کیلومتر بر ساعت.
- سرعت نهایی (با محدودیت دراگ) : ۲۲۲/۱ کیلومتر بر ساعت.
- مسافت ترمز از سرعت ۱۱۲/۶ کیلومتر بر ساعت: ۵۱/۸۲ متر.
مصرف سوخت:
- تخمین سازمان حفاظت محیط زیست امریکا: ۱۱/۲ لیتر در شهر و ۸/۱ لیتر در بزرگراه در هر ۱۰۰ کیلومتر.
- مصرف سوخت در تست: ۸/۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر.
شاهین
۹ مرداد ۱۳۹۳آقای انیس حسینی ممنون.
طراحی خوبی داره اما دو تا نکته:
نمیدونم چرا بعضی کمپانی ها فکر میکنن که اسپرت بودن یه خودرو تو جلوپنجره ی بزرگ و شبیه دهن باز شده خلاصه میشه؟! اصلا نمیتون این جور جلوپنجره هارو دوس داشته باشم.
دوم اینه نسبت شیشه ها به بدنه خیلی کمه.از نمای بغل کاملا مشخصه.
سوم اینکه توی تکنولوژی موتور کیا راه زیادی در پیش داره تا به فورد و فولکس برسه.
مثل اینکه 3 تا شد!
محمد 7
۹ مرداد ۱۳۹۳کیا با این ماشین بیشتر میخواد با ولاستر رقابت کنه
که به نظرم از لحظ ظاهری ولاستر خاص تر باشه, اما این جور که بوش میاد از لحاظ فنی ماشین بهتری باشه.
اگه دوستان در مورد ولاستر نکته خاصی میدونن بگن استفاده کنیم, ممنون
محمد
۹ مرداد ۱۳۹۳این رقیب ولاستر نیست محمد جان رقیب ولاستر CEE’D GT هستش.
سعید صالحی
۹ مرداد ۱۳۹۳بارک ا… شاهین.حق با توئه
سعید صالحی
۹ مرداد ۱۳۹۳قشنگتر از فوکس اس تیه.این. از طرفدار قلبی فورد بشنوین ولی تو عملکرد فقط فورد
انزو
۹ مرداد ۱۳۹۳پیشرفت و پشتکارشون قابل ستایشه.
meysam
۹ مرداد ۱۳۹۳هی میگن ماشینای کره ای قیمتشون پایینه. با پول این میشه ژاپنی خرید که صد البته بهتر از کره ای هستند( نه اینکه کره ای بد باشه). حتی میشه آلمانی هم خرید، فولکس گلف و جتا. هندلینگ و فرمانپذیری و لذت رانندگی اینو با گلف میشه مقایسه کرد؟
Ahmad..F12
۱۰ مرداد ۱۳۹۳شاهین جان موافقم باهات
جلو پنجره سراتو کوپ هم همینطوریه خیلی داغونه خدایی
از لحاظ مصرف سوخت هم مصرف بالایی داره
چه خبره 10.5 لیتر واسه تو شهر!!!!!!!
یه پا سمنده خودش :)
امیرحسین
۱۰ مرداد ۱۳۹۳زنگ بزن بهشون بگو .
شماهم فکر کردی یه روز صبح از خواب بیدار شدن گفتن بزار یه مدل جدید بزنیم .
واقعا شما فکر کردی اینا خودشون عقل نداشتن که شیشه هارو به چه سایزی طراحی و تولید کنن
داستان جلو پنجره هم که کاملا سلیقه ای هستش که شما خودتونم میگه من نمیتونم دوست داشته باشم
در مورد موتور هم مقایسه با فولکس که واقعا مقایسه ی تکنلوژی هستش که واقعا نمیتونه به پای آلمانها برسه که که همینطور ما هم نمیتونیم به پای کیا برسیم
تو سال 2014 یه ماشین به اسم دنا داره میاد بیرون که واقعا من نمیتونم بفهمم که در مورد این ماشین طراح داشته فکر بدبختیاشو میکرده یا چیز دیگه
آخه یکی نیست بیاد به ما بگه برین . . .
شاهین
۱۰ مرداد ۱۳۹۳حتما زنگ میزنم بهشون میگم شما نگران نباش.
صمنا من گفتم نسبت شیشه ها به بدنه کمه،نگفتم این عیبه یا نقطه ی قوت.
خوشبختانه هم عقل درست و حسابی دارم و هم چشمانی تیز و بینا!
همه ی این موارد رو خودم میتونم تشخیص بدم.اینکه من نمیتونم ماشین 2015 سوار بشم دلیل نمیشه نظر ندم.
اشکال شما اینه که همه چیو با دنا یا پراید مقایسه میکنین. یه کم دیدتونو بازتر کنین.تا حالا این همه نظر گذاشتم یه بار درباره ی ماشین داخلی بد و خوب نگفتم چون میدونم جریان چیه.
این حرفارو به کسی بگین که چیزی ندونه.
من باز هم نظرات خودمو خواهم گفت چه بعضیا خوششون بیاد چه نیاد.
خب الان از اتاق فرمان اشاره میکنن که مدیر عامل کیا گفت در نسل بعدی این تغییرات رو منظور خواهیم کرد.
موفق و موید باشی دوست عزیز
امیرحسین
۱۰ مرداد ۱۳۹۳میدونی اشکال من طی این چند سال توی پدال چیه ؟
اینه که با چندین ایمیل متفاوت نظر میدادم ولی عیب نداره دیگه این کارو نمیکنم . . .
و نظرم در مورد خودرو اینه که هر گشور و یا هر برندی اگر بخواد میتونه پیشرفت چشمگیر داشته باشه و این پیشرفت چشمگیر رو میشه توی کلا محصولات کره ای دید
من از چیز خوب تعیرف و از چیز بد دفاع نمیکم
منم اس دادم به مدیر عامل مرسدس گفتم GT رو زود رونمایی کن اونم اینو جواب داد ( :| )
شاهین
۱۱ مرداد ۱۳۹۳دوست زیز تعداد دیدگاه های شما به من ارتباطی نداره.ثانیا منی که 2000 تا نظر گذاشتم،نه جایی رو گرفتم،نه پدالی و مدالی بهم دادن! پس من برتری یا ضعف خاصی نسبت به شما ندارم و حتی شما رو بالاتر از خودم میدونم.
ارزش انسان ها به مرام و معرفت و تقوا و دانش و ادب اوناس نه به دیدگاهی که با یه عوض کردن ای میل از بین بره.
درباره ی کامنت اول شما باید عرض کنم که شما با لحن بدی منو مورد تمسخر قرار دادی و من ناراحت شدم اما سعی کردم با لحن مناسب تری جواب شما رو بدم.
بازم میگم من شاید حتی تو عمرم سوار پراید هم نشده باشم اما “حق اظهار نظر” در مورد بهترین خودروهای دنیا رو دارم و خوشبختانه شما نمیتونی محدودیتی برای من قائل بشی.
نظرات من برای خودمه و ضرورتی نداره شما بهش پاسخ بدین.شما یه نظرسنجی بکن و ببین جلوپنجره و نسبت شیشه به بدنه ی این خودرو مطابق گفته های بنده ی حقیر هستش یا نه.
من منظور شما از این جمله رو نفهمیدم “من از چیز خوب تعریف و از چیز بد دفاع نمیکنم”
ماشین خوب رو باید ستود و ماشین بد رو نکوهش.
در آخر باید بگم اگه از من ناراحت شدین من عمیقا معذرت میخوام.
ارادتمندم
ASTON MARTin
۹ مرداد ۱۳۹۳عدد شتابش هیجان آدمو قل قلک میده :|
ولی بازم قیمتش خیلی زیاده ! ترجیح میدم بیست هزار تا رو به یه کمارو بدم
CIFEX
۹ مرداد ۱۳۹۳این جمله خیلی جالب بود و البته واقعی :
اعداد به تنهای تمام شرایط را بازگو نمیکنند. فوکوس ST و فولکسواگن GTI در سطحی از کیفیت و کارآیی قرار دارند که کیا نمیتواند با آن مطابقت کند .
خودروي ملي انحصار ملي
۹ مرداد ۱۳۹۳بابولی که میتونم یه سوبارو بخرم بدم همجین آشغالی?!
خودروي ملي انحصار ملي
۹ مرداد ۱۳۹۳کره= آشغال بزن دیس لایکووووو
سعید صالحی
۹ مرداد ۱۳۹۳من دیس لایکو به خاطر اسم بدت میزنم.مملکت از ماشین ملی متنفرن و من نماینده پدالی ها در این خصوصم
خودروي ملي انحصار ملي
۹ مرداد ۱۳۹۳منم از ماشین ملی متنفرم من بجای خودروی ملی افتخار ملی نوشتم انحصار ملی یعنی کند بزنن به فرغونای ایران
خودروي ملي انحصار ملي
۹ مرداد ۱۳۹۳یادمه تو یه قسمت برنامه جرمی کلارکسون قرار شد این سه تا مجری هر کدومشون با یه ماشین از جاده های صعب العبور توی آفریقا رد شن ریجارد هموند یه سوبارو امبریزا آبی دست دوم خرید و زیر باش بود خلاصه این ماشین رو تو جاده هایی برد که جهار با نمیرفت آخ نکفت تا آخر مسیر… حالا فکرشو بکنید این کیا لکن رو میبردن تو این مسیر… ماشینای کره فقط خوشکل عروسکن بدرد بشت ویترین میخورن ماشین زابنی یعنی خر کار
محمد 7
۹ مرداد ۱۳۹۳مسلما ماشینای ژاپنی کیفیت خیلی بالایی دارن, اما این دلیل نمیشه که از پیشرفت ماشینای کره ای قافل باشیم, یادتون نره ما داریم ماشینای کره ای رو با این قیمتای نسبتا مناسبش در مقابل ماشینای دیگه قرار میدیم و مقایسشون میکنیم, این خودش یه نوع برد واسه کره ای ها حساب میشه.
در ضمن اونا مخصوصا هیوندای تو ماشینای نسل آینده مثل هیبریدای کانسپتشون که نشون دادن حرفای زیادی واسه گفتن دارن, که نشون میده خیلی با علم جلو میرن و کیفیتای ماشیناشون هم با بیشتر شدن تجربشون روز به روز داره بهتر میشه.
سیاوش
۱۰ مرداد ۱۳۹۳خوب شد انگلستان این برنامرو ساخت که 4 نفر بتونن بیان و متخصص بشن….
شما همش غر بزن ببین اخرش اون ها کجا می رسند(کره ای ها) و تو و امثال تو کجا
به جای اینکه کره رو برای خودمون سرمشق کنیم فقط بلدیم به این ملت پر تلاش فحش بدیم
کره ایها دارن کار میکنند و این برای هر ملتی افتخاره بابا به خدا دلالی نمیکنند تو مملکتشون مثل ما
اگه همین کره ایی ها نبودن الان 50 درصد مردم از لذت استفاده از هین امکانات به قول شما لگن را هم نداشتند
برو تاریخ و بخون ببین همین ژاپنی که سنگشو به سینه می زنی 50 سال پیش چه جوری شروع کرده می بینی که کره 20 سال دیگه جای اون می شینه…کاش ما هم مثل کره ایها کار می کردیم….هر کسی این متن و خونده یقین دارم درک می کنه منظورمو…
HaMiDrEzA
۱۰ مرداد ۱۳۹۳چرا اینقدر عصبانی؟
با این طرز تفکر که شما دارید، پس هیچکس نباید هیچ چیزی رو باهم مقایسه کنه چون نمیتونه باهاشون رقابت کنه! یه ایرانی نمیتونه سامسونگ و سونی و اپل رو باهم مقایسه کنه و نظر بده، چون نمیتونه مثله اونا بسازه. نمیتونه تویوتا و کیا و هیوندای رو مقایسه کنه چون نمیتونه مثله اونا بسازه. این که دلیل نشد برادر من. هیچکس منکر پیشرفت کره ای در هیچ زمینه ای نیست، اونا ال جی و سامسونگ رو دارن، کیا و هیوندای رو دارن، ولی خب من ایرانی حداقل به عنوان یه مصرف کننده حق دارم بگم مثلا اپل بهتر از سامسونگه. شما چرا قضیه رو شخصی میکنی؟ هر مصرف کننده ای میاد طبق تجربه اش یا طبق اطلاعات و فرضیاتش، نظر میده. همین.
مصطفی
۹ مرداد ۱۳۹۳کیا تو دیزاین واقعا خوب کار کرده
بهنام
۱۰ مرداد ۱۳۹۳عمرا هیچ کدومتون بتونین بخرین نه کره ای نه ژاپنی نه آلمانی همتون تو اشغالای ایرانی میشینید و از کره ای بد میگید !همینو بس !
عباس
۱۰ مرداد ۱۳۹۳من تو اهواز زندگی میکنم که منطقه آزاد حساب میشه و یه هوندا آکورد 2008 دارم که باهاش حال میکنم 32 میلیون هم خریدمش
با این حال میگم کره ای به پای ژاپنی نمیرسه از هر لحاظ
احسان(احسان سابق)
۱۰ مرداد ۱۳۹۳بالاخره کیا داخل ماشین رو خوب طراحی کرد
Nissan GTR
۱۰ مرداد ۱۳۹۳کیا بهتر از رقیب های هم وطنش عمل میکنه و این ذهنیت که کره تو خودروسازی ناموفقه داره کم کم دمده میشه!
عباس
۱۰ مرداد ۱۳۹۳قبلا گفتم بعضی دوستان مثل مجری های مستند تخت گاز حرف میزنن!کره با سی سال تلاش به اینجا رسیده!!!ولی آلمان و ژاپن با چند سال تلاش به این جا رسیدن؟؟؟؟؟؟؟بیاید متعصبانه نظر ندهیم!!!!اگه کره ایی خوب نبود که اصلا تو آمریکا کسی نمیخرید هر کس با توجه به استفاده ایی که از ماشین میخواد بکنه و بودجه مالیش ماشین میخره!!!!
Ghost
۱۰ مرداد ۱۳۹۳کم کم دارم نگران میشم !
کره ای ها واقعا دارن خوب پیشرفت میکنن … کارشون قابل ستایشه
mds
۱۰ مرداد ۱۳۹۳فوق العاده شده
یک طراحى جذاب و بى نقص
عاشقتم کیا
عاشقتم کره
عاشقتم سئول
عاشقتم سامسونک
عاشقتونم دولتمردان و مردم سخت کوش کره جنوبى
sunmartin
۱۱ مرداد ۱۳۹۳کره- داره با شتاب پیشرفت میکنه :
محصولات الکترونیکی برتر از ژاپن
خلاقیت و طراحی نو
پشتکار و فتح بازار های جهانی
یکی از پر سرعت ترین پهنای باند اینترنت جهان
استفاده از طراحان نابغه و legend مانند شریر که بعنوان ببرترین طراح حودرو در دهه جاری نام گرفته و نامش با طراحان بنام ایتالیایی و آلمانی همراه شده
عسگری
۱۰ مرداد ۱۳۹۳ظاهرش خیلی خوب دراومده البته با هاچ بک های اروپایی خیلی فاصیه داره اما خب قدم به قدم داره بهشون نزدیک میشه شاید تا 5 سال دیگه…..
datsun
۱۰ مرداد ۱۳۹۳کیا کجا پیشرفت کرده فقط داره کپی میکنه شما به این میگید پیشرفت
reza
۱۰ مرداد ۱۳۹۳از ولستر سرتره، هم ظاهر هم فنی
نمای ساده و قشنگ ، مخصوصا چراغای عقبش قشنگه :)
Ahmad..F12
۱۰ مرداد ۱۳۹۳انیس جان ممنون
انیس جان شما کجایی هیچ دیده نمیشی؟؟
مجتبی (ساروی)
۱۰ مرداد ۱۳۹۳ایشالا یه روزس برسه مردم ما هر ماشینیو که دوسش دارنو سوار شن و اینقدر حسرت نخورن حتی اون پولدارش که 200میلیون میده سانتافه بخره امیدوارم باون پول بنز و بی ام و …بخره نه ماشینای طبقه متوسط وپایین اروپاوامریکا رو
sunmartin
۱۱ مرداد ۱۳۹۳طراحی منحصر به فرد، ترکیب بسیار چشگ نواز هجومی هدلایت و بخصوص چراغ های عقب برعکس محصولات هیوندای که جراغ های یک سدان را شبیه یک کراس اوور یا suv میسازند (هیوندای اکسنت-هیوندای ولستر) تریم داخلی بسیار با کیفیت به تاییدیه مجلات و کارشناسان خودرویی آمریکا -استرالیا نمره + بحاطر عملکرد عالی و بی وقفه گیربکس نسبت به همتای ژاپنی (کرولا نیو فیس) و هیوندای النترا قیمت مناسب تر -کلا سراتو و ریو جزو با کیفیت ترین خودروهای کره ای هستند که با پیروی از الگوی امپراتور و سلطان خودرو سازی جهان آلمان و خط مشئ های پیتر شریر این نابغه آلمانی شاهد محصولی این چنینی هستیم
رامتین
۱۱ مرداد ۱۳۹۳این مدل که نوعی خاص از هاچ بک است اما مدل کوپه اش در حال حاضر در ایران اومده، یعنی مدل 2014 که قدرت 160 اسب بخار داره. امیدوارم مدل توربوش که 200 اسب هست هم وارد بازار بشه که اگه قیمتش 120 تا 130 تومن باشه، بسیار جذابیت داره و ولوستر بهیچ وجه تاب رقابت با سراتو توربو نداره. البته ظاهر امری شخصیه ولی بنظرم زیبایی سراتو از ولوستر بیشتره، و صرفا ولوستر توربو با قدرت 200 اسب، میتونه با این اتومبیل رقابت کنه. ضمنا دوستان بدونند که کیا پروسید هم در راهه….
پوریا اچ زد
۱۷ مرداد ۱۳۹۳کیا که از چند سال پیش ماله هیوندای شده . الانم که ماشیناشون مثل هیوندای النترا 2 بار جایزه برترین طراحی هم رده های خودشو برده . جنسیس 2015 سدان هم که روی کادیلاک CTS-V لوکس و مدل معمولسشو وATS رو کم کرد . درسته که رقیبای اصلی جنسیس ، سری 5 و E کلاسه . و اونا بهترن ولی من مطمعنم هیوندای ، تا چند سال دیگه ژاپن رو رد میکنه و تا چندین سال بعد دیگم ، آمریکا رو .