قبلاً کمتر پیش میآمد که یک مدل چهار سیلندر از یک خودرو قیمتی بالاتر از یک مدل V-6 داشته باشد، ولی به نظر میرسد که این موضوع کمکم شکلی رایجتر به خود گرفته است. خودرویی که در اینجا بررسی شده، کیا سورنتو SXL با تجهیزات مختلف است که قیمتی برابر ۴۵۰۹۵ دلار دارد؛ یعنی ۱۰ درصد گرانتر از مدل V-6 AWD. موتور چهار سیلندر که البته موتور پایه سورنتو محسوب نمیشود، به صورت ۲ لیتری توربوشارژر با قدرت ۲۴۰ اسببخار در تریمهای EX و SXL در دسترس قرار میگیرد. این موتور گشتاور بیشتری در دور موتورهای کمتر نسبت به موتور ۳/۳ لیتری V-6 با قدرت ۲۹۰ اسببخار تولید میکند و در همین حال، مطابق برآوردهای سازمان حفاظت محیط زیست امریکا، مصرف سوخت بهتری نیز دارد. البته SXL همانند تمام مدلهای سورنتو از گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک استفاده میکند.
این دومین موتور چهار سیلندر در سری سورنتو است. اولین موتور چهار سیلندر که در سورنتو L و LX استفاده میشود، یک موتور تنفس طبیعی ۲/۴ لیتری است که ۱۸۵ اسببخار قدرت دارد. مزیّت اصلی این موتور پایه، در بهترین آمار مصرف سوخت مطابق دادههای ایپا در سری سورنتو است. در حالت کلی، تمام مدلهای چهار سیلندر (با موتور توربو یا غیر توربو) به صورت کراساورهای دو ردیفه هستند و این در حالی است که نسخههای V6 در تریمهای LX، EX، SX و SXL یک ردیف سوم و کوچک صندلی نیز اضافه میکنند. تنها راهی که میتوان یک نسخه سه ردیفه با یک موتور چهار سیلندر در اختیار داشت این است که مدل LX با موتور پایه را به آپشن ردیف سوم صندلیها مجهز کنید. انتخاب موتور چهار سیلندر توربوشارژر به جای V-6 باعث میشود که در ازای از دست دادن قدرتی معادل ۵۰ اسببخار، بتوانیم به جای ۱۳/۸ لیتر، ۱۱/۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف کنیم. این مصرف سوخت بنابر مقدار مشاهده در تست، مقایسه شده است. امّا شرایط به این سادگیها نیز نبوده است. خودروی V-6 تستشده به صورت تریم SX بوده که در آن موتور توربو ارائه نمیشود و همینطور در یک سطح پایینتر از مدل تست کنونی، یعنی SXL قرار داشته است. همچنین مدل V-6 به اندازه ۶۲ کیلوگرم سنگینتر بوده است. در پیست، مدل با موتور توربوی چهار سیلندر در رسیدن به سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت، کاملاً ازمدل V-6 جا میماند (۸ ثانیه در مقابل ۷/۲ ثانیه)، ولی این فاصله در تست یکچهارم مایل کاهش مییابد؛ جایی که مدل تست کنونی در ۱۶/۲ ثانیه با سرعت نهایی ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت از انتهای مسیر میگذرد. در همین حال، مدل V-6 فاصله یکچهارم مایل را در مدت ۱۵/۷ ثانیه با سرعت نهایی ۱۴۴/۸ کیلومتر بر ساعت طی میکند. البته بدیهی است که شرایط تختگاز و مسابقهای در اولویت خریداران خودروهایی از این دست نیست و بیشتر به عملکرد شرایط معمولی این خودروها اهمیت داده میشود. جایی که هر دو مدل در رسیدن از سرعت ۴۸/۲۸ به ۸۰/۴۷ کیلومتر بر ساعت، زمانی برابر ۳/۹ ثانیه نیاز دارند و در فاصله سرعت ۸۰/۴۷ تا ۱۱۲/۶۵ کیلومتر است که مدل V-6 با زمان ۵/۱ ثانیه، تنها یکدهم ثانیه از مدل با موتور توربوی چهار سیلندر جلوتر است. در هر صورت، در رانندگی روزانه در فضاهای شهری و بزرگراهی، هیچوقت دلمان برای قدرت موتور ۶ سیلندر تنگ نمیشود؛ شاید یکی از عوامل این موضوع، وجود حداکثر گشتاور در دور موتوری برابر ۱۴۵۰ دور بر دقیقه است. موتور چهار سیلندر حتی سر و صدای کمتری نیز تولید میکند. وقتی پدال گاز را در مدل V-6 کاملاً به کف میخوابانید، نیاز به دور موتور بیشتری پیدا کرده تا گشتاور موردنظر را تأمین کند و در این حالت، صدایی به اندازه ۷۶ دسیبل دارد. این در حالی است که در سورنتوی تستشده در اینجا، این صدا ۷۲ دسیبل است. البته این میزان صدا نیز برای یک چهار سیلندر نسبتاً زمخت است. با توجه به اینکه هر دو مدل سورنتو از تایرهای میشلن و چرخهای ۱۹ اینچی یکسان استفاده کردهاند، هر دو شتاب جانبی یکسان ۰.۸۰ g را در تست لغزش در پیچ از خود نشان دادهاند. اگر کراساورهای دیگر حاضر در این کلاس را درنظر بگیریم که تعداد زیادی از آنها چسبندگی جانبی بین ۰.۷ تا ۰.۷۵ دارند، این عملکرد چندان بدی برای کیا سورنتو محسوب نمیشود. هنگام رانندگی در جاده، بهبود قابلملاحظهای در سیستم فرمان و واکنشهای آن احساس میشود، ولی باید اعتراف کرد که هنوز به اندازه سرزندگی و ارتباطی که فرمان در کراساورهای برندهای اروپایی ایجاد میکند، نیست. سورنتو SXL از سرعت ۱۱۲/۶۵ کیلومتر بر ساعت میتواند در فاصله ۵۵/۷۸ متری متوقف شود که اندکی بیشتر از عملکرد سیستم ترمز در مدل V-6 است (۵۴/۵۵ متر). این در حالی است که برخلاف مدل چهار سیلندر، در مدل V-6 هیچگونه ضعفی در پدال ترمز در تکرار ترمزگیری احساس نمیشود. البته هیچگونه تفاوت مکانیکی در ترمزهای دو مدل وجود ندارد، ولی این توزیع وزن مدل توربو است که اندکی به سمت محور جلو متمایل شده است.- نوع خودرو: موتور جلو، دیفرانسیل چهار چرخ متحرک، ۵ سرنشین، ۴ در هاچبک.
- قیمت مدل تست: ۴۵۰۹۵ دلار (قیمت مدل پایه: ۳۳۷۹۵ دلار).
- نوع موتور: DOHC با ۱۶ سوپاپ و چهار سیلندر، توربوشارژر و خنککننده داخلی،بلوک و رویه آلومینیومی، انژکتور سوخت مستقیم.
- گنجایش: ۱۹۹۸ سیسی.
- قدرت: ۲۴۰ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه.
- گشتاور: ۳۵۲/۵۱ نیوتنمتر در ۱۴۵۰ دور در دقیقه.
- گیربکس: ۶ سرعته اتوماتیک با حالت شیفت دستی.
- فاصله محوری: ۲/۷۷۹ متر.
- طول ماشین: ۴/۷۶ متر.
- عرض: ۱/۸۹ متر.
- ارتفاع: ۱/۶۸۹ متر.
- وزن کلی: ۱۸۹۵ کیلوگرم.
- صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۸ ثانیه.
- صفر تا ۱۶۰/۹ کیلومتر بر ساعت: ۲۲/۶ ثانیه.
- صفر تا ۱۷۷/۰۳ کیلومتر بر ساعت: ۳۰/۳ ثانیه.
- استارت در حال حرکت بین ۸ تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۸/۳ ثانیه.
- عبور از یکچهارم مایل: ۱۶/۲ ثانیه با سرعت نهایی ۱۴۰/۰۱ کیلومتر بر ساعت.
- سرعت نهایی: تست نشده.
- مسافت ترمز از سرعت ۱۱۲/۶ کیلومتر بر ساعت: ۵۵/۷۷۸ متر.
- چسبندگی در پیچی به قطر ۳۰۰ فوت: 80g.
- تخمین سازمان حفاظت محیط زیست امریکا: ۱۲/۴ لیتر در شهر و ۱۰/۷ لیتر در بزرگراه در هر ۱۰۰ کیلومتر.
- مصرف سوخت در تست: ۱۱/۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر.
saeed.shariati
۲۴ تیر ۱۳۹۴نمیدونم درمورد ماشینی که سوار نشدم چجوری نظر بدم اما حداقل قیافشو اینجا دیدم هم از داخل و هم از بیرون دوسش داشتم و امیدوارم بعد از این توافق جنجالی افق های روشنی پیش روی خودرو سازیمون باشه و ما عشق ماشینا بتونیم به معشوقامون برسیم البته احتمالا یه سری که همیشه موج منفی میدن الان میان میگن که توافق دردی از ما دوا نمیکنه فقط بهشون میگم دوست من تو یکی دیگ واس ما کارشناس مسائل سیاسی نشو لطفا
سجاد
۲۴ تیر ۱۳۹۴غولی شده سورنتو . . .
چند روز پیش یکی دیدم .
آدم اگه ندونه کره ایه فک میکنه امریکاییه!
kiarash
۲۷ تیر ۱۳۹۴اولا -هیوندا وکیا که جزو برند لوکس به حساب نمیادپس این همه اپشن واسه چیه؟ -دوما-افرود ماشین هاشونم که خودتون بهتر میدونین خب پس واسه چی ادم این همه پول بده خب میریم یه اسپورتیج یا توسان میخریم تو افرود هم هیچ فرقی با سانتافه و سورنتو ندارن اگر هم پولمون بیشتر بود راو 4 وهوندا crv
علیرضا
۱۱ مهر ۱۳۹۴شما میتونی پراید بخری هم افرود بری هم باهاش لذت ببری تا مفهوم ماشین کره ای رو متوجه بشید عزیز من
سانتافه شرف داره ب راوفور درسته هیونداست و اون تویوتا ولی شما در عمل ببین من خودم سانتافه دارم راوفور هم یه هفته ای دستم بوده راوفور ماشین خشکیه و راحتی نداره ولی ماشین خوبیه بعد سانتافه از لحاظ زیباییم شما خودت مقایسه کن که جای گلدون راوفور خوشگله یا نه
کیان
۲۴ تیر ۱۳۹۴قیمتش واقعا بالاس و عملکردش درخور قیمتش نیس ! با 45000 دلار واقعا میشه خودروهایی بسیار خوب در مدل پایه خرید که مطمئنا همون مدل پایه خیلی از این فول بهتر خواهد بود .
مطمئنا فقط هیکلش بزرگ شده و توانایی آفرود حرفی برای گفتن نداره پس با این ابعاد بزرگ فقط مصرف شهری پیدا میکنه و سوال اینجاس پس هیکل بزرگ برای چی هست ؟!!
البته از بقل شبیه ون هم شده بنظرم تاحدودی ، خیلی کشیده هست از بقل اگه دقت کنید.
موتور توربوش تقریبا انگار فقط تو مصرف سوخت تاثیر مثبت داشته و ترمز گیری و … کامل زیر سوال برده !!!
کیفیت هم که گفتنی و نوشتتنی نیس باید بیاد عملکرد و پس بده .
هرچند مثه همیشه ماشین کره ای از خودش هیچی نداره و این دفعه انگار با طراحی یه شاسی بلند آمریکایی روبرو هستیم ولی پیشرفتشون باید در نظر گرفت و برای ما الگوهای اولیه باشه.
یاروو
۲۴ تیر ۱۳۹۴شما که سوار نشدی چطوری نظر میدی؟ !!!!!
Venono
۲۴ تیر ۱۳۹۴شما چند بار رفتی افرود با این ماشین که جواب نداده ?? …
کیان
۲۵ تیر ۱۳۹۴اون دوستای عزیزمون که عاشق ظاهر این ماشین هستن و میگن مگه سوار شدم ، مگه باهاش آفرود کردم و …
باید بگم نه عزیزان ماشین نیومده که اصلا من بخوام سوار شم ، این صحبتها رو بر اساس مشخصات ماشین که همین جا ذکر شده گفتم
نوع موتور ، ارتفاع ماشین ، دیفرانسیل ماشین و …
ماشینهای شاسی بلند کیا و هیوندای همشون شهری هستن حتی با حجم بالای موتورشون و …
بهترینشون کیا موهاوی هست ، از آفرود بازای دورتون بپرسین درموردشون بعد بیان اینجور جبهه بگیرین .
amir
۱۰ آبان ۱۳۹۴محض اطلاعت این ماشین ها کراس اور هستن و هیچ نیازی به داشتن قابلیت آفرود ندارن پس لطفا حرف بیخودی نزن کسی که این ماشین هارو میخره برای جاده میخره نه آفرود
moghaddam
۲۴ تیر ۱۳۹۴داداش اینا دزدی نکنن مث این که کل دنیا داره به ما ماهانه جایزه ی میلیون دلاری میده
سامان از تبریز
۲۴ تیر ۱۳۹۴با پول این میشه یه لکسوس rx350 گرفت
رهگذر
۲۴ تیر ۱۳۹۴از کی ماشین کره ای جزو تحریم ها شده؟ مثل قند و نبات تو این مملکت فراوونه
سامورایی
۲۵ تیر ۱۳۹۴آفرین به کیا روز به روز پیشرفت میکنه من عاشق اپتیما هستم
zippo
۲۵ تیر ۱۳۹۴من سوار نسل قبلی این ماشین هم شده بودم
اون عالی بود این که دیگه واقعا شاهکاره
طراحی داخلی و خارجی فوق العاده و موتور توربوی بسیار خوب و عالی
واقعا افرین به کیا
من که عاشقققققق کیا و بعد هم هیوندای هستم
همه محصولاتشونو دوست دارم
کیا خودروسازیه که همه چیو مد نظر میگیره
قیمت عالی امکانات و اپشن های بسیار خوب
کیفیت خوب
و خلاصه همه چی عالی من که خیلی خوشم اومد
احمد باقری
۲۴ تیر ۱۳۹۴قیافه قشنی داره، هم روی نمای جلو و هم روی نمای پشت، خوب کار شده.
امیر
۲۴ تیر ۱۳۹۴من V6تنفس طبیعی را ترجیح میدم. چون هم خارج از جاده و سربالایی نشاط بیشتری دارد و هم موتور تنفس طبیعی استحلاک کمتری دارد
RETOLEX
۲۴ تیر ۱۳۹۴عقبش مث گرند چروکی هست!
hamid reza
۲۵ تیر ۱۳۹۴جلوش هم مثل ولوو
zippo
۲۵ تیر ۱۳۹۴اصلا هیچ شباهتی نداره
کیا کاملا یک زبان طراحی مختص خودش داره
با وجود شرایرر کیا همیشه بهترین طراحی ها رو داشته
Farzam
۲۵ تیر ۱۳۹۴دیگه هی هیچی نمیگیم بس کن دیگه.
طراحیش کاملا کپیه.
شاید موتورش خوب باشه که اونم صدقه سری هیونداست که حداقل از حق نگذریم هیوندای تو موتور های زیر ۳.۵ لیتر خوب عمل کرده.
در ضمن شاسی و پلتفرم ماشین کپیه گرند چروکیه
RETOLEX
۲۵ تیر ۱۳۹۴خودتو خسته نکن !!
آرمااااان
۲۰ مرداد ۱۳۹۴با اینکه با نظرای zippoهیچوقت موافق نبودم ولی این حرفشو کاملا قبول دارم که کیا دیگه خودرو سازی شده که فیس جلوی اون داره با اصالت میشه به صورتی که فقط کافیه دست بزاری روی آرم کیا راحت میشه تشخیص داد که این ماشین کیاست و تمام مدلای کیا تابع یه شکل خاص شدن و همه ی اینا هم مدیون طراح بزرگ آلمانی کیاست
فورد
۲۴ تیر ۱۳۹۴به نظر میرسه که ماشین خوبی باشه طراحی داخلیش خوبه طراحی بیرونیش هم خوبه البته تو این قیمت رقیب های قدری داره
شایان
۲۴ تیر ۱۳۹۴قیمتش گرونه واسه یه ماشینه کره ای
shahryar
۲۴ تیر ۱۳۹۴(ب نظرم) از لحاظ طراحی نسل قبلیش بهتر باشه،یا بهتر بگم به نظرم نسبت ب رقبا طراحیش ضعیف تره!البته تو عکس که اینطوره،شاید از نزدیک ببینم نظرم عوض شه!
از لحاظ موتوری کاش شیش سیلندر بود!
اول اینکه من خودم با موتور شیش حال میکنم،و دومی اینکه توربو هزینه نگه داریش و استهلاکش بالاس،و تعمیر این موتورا هزینه بالاتر و تخصص بیشتری میخواد
erfan
۲۴ تیر ۱۳۹۴کیا میگه کیفت داخل این ماشین در حد k900 هست
میگه چرمس همون چرمه. ولی خیلی زیباست امیدوارم وارد کنن به تهران
پتروس فداکار
۲۴ تیر ۱۳۹۴عالیه خیلی دوسش دارم
امین
۲۴ تیر ۱۳۹۴قیمتش نسبت به برندش بالاست به نظر بنده
کره های ها دارند اعتماد به نفس بالاتری پیدا میکنند توی قیمت گذاری البته باید دید آیا این سیاست به نفعشون تموم میشه یا نه…
امین
۲۴ تیر ۱۳۹۴یک نکته اینه که مرسدس داره کم کم مه شکن را از روی سپر جلو برمیداره حالا کره ای ها و تا حدی ژاپنی ها تازه یادشون افتاده مه شکنهای پرزرق و برق استفاده کنند!!
RETOLEX
۲۴ تیر ۱۳۹۴چییییییییییییی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!
امین
۲۴ تیر ۱۳۹۴کاملا واضح بود صحبت بنده
امیرحسین
۲۴ تیر ۱۳۹۴نمیدونم چرا سورنتو که به شهادت بسیاری از مالکان و بررسی سایت ها ماشین بهتر و با قابلیت آفرود بیشتری از سانتافه هست آنطور که باید نتوانسته فروش خوبی تو ایران داشته باشه؟؟؟شاید ما عاشق زرق و برق هستیم
amir
۱۰ آبان ۱۳۹۴اگر بنا به زرق و برق باشه که به اندازه سانتافه زرق و برق داره
بنتلی
۲۴ تیر ۱۳۹۴ب نظرم یکم گرونه،اصن قشنگ نیس،ب نظرم مورانو گزینه بهتری هس
علی
۲۴ تیر ۱۳۹۴من که از نزدیک میبینمش بنظرم خیلی با اون چیزی که تو عکسا هست فرق می کنه و خیلی زیباس طراحی داخبش هم همینطور و اینکه کیفیت خوبی هم داره و لطفا بفهمید که پیشرفت میشه کرد بطور تمسخر نگید کره ای دیگه . قیمتشم توی منطقه ازاد 110 میلیون هستش فولش که قیمت خوبیه ولی پلاک ملیش به خاطر گمرک ماست که…
رضا
۲۴ تیر ۱۳۹۴قیافش که خیلی آمریکایییه و قشنگه انصافا
من که همون موقور وی 6 رو انتخاب میکنم
ALiHidden
۲۴ تیر ۱۳۹۴قیمتش زیاده با این پول میشه خیلی چیزهای بهتری خرید….(ن تنها در کلاس SUV بلکه در کلاس های دیگه هم خیلی چیزای دیگه میشه با این پول خرید)
در کل ماشین خوبیه ولی هنوزم که هنوزه از فرمون KIA خوشم نمیاد که هیچ تازه بدمم میاد:|
قیافه خشن و جالبی داره فقط کاشکی پشتش هم یکمی خشن بود…
hamid reza
۲۵ تیر ۱۳۹۴از نظر طراحی داخلی و خارچی طراحی هماهنگ و زیبایی داره
فقط یکم پشتش شکل جیپ و جلوش شکل ولوو هست
دقت کردین طراحی های هیوندایی داره شکل کیا میشه یکم؟
ولی همچنان محصولات کیا چهره دلنشین تری دارن
armin
۲۵ تیر ۱۳۹۴کاری به کیفیت و کره ای بودنش ندارم اما واقعا خوشگله … البته این ماشین فقط اسم کره رو یدک میکشه چون طراحاش که آلمانین مهندساشم آمریکایی و اروپایی و ژاپنی
نوید جهرمی
۲۵ تیر ۱۳۹۴اگه شاسی بلند بخوام انتخاب کنم اول امریکایی بعد ژاپنی میگیرم. هرچند امکانات کره ای ها زیاد باشه اما نظرم عوض نمیشه.
این مدل سورنتو هم از نظر زیبایی زیباست و زبانش ب محصولات امریکایی میخوره هم امکانات خوبی داره. چیزی که کم داره در مقابل رقباش کیفیت و لذت سواریه.درسته شتاب مناسبی داره و شتاب جانبیش خوبه اما اگه اینم شبیه سانتافه باشه رقباش بهترن.
Archi KHAN
۲۵ تیر ۱۳۹۴فقط یادآوری میکنم
جی ام سی آکادیا قیمت اش فقط 32هزار دلاره ها
با اون ابهت و هیبت ، اون کیفییییت و …
دیگه قضاوت با خودتون………………..
AHMADREZA
۲۵ تیر ۱۳۹۴اینو بیشتر از سانتافه خوشم میاد
fijil
۲۵ تیر ۱۳۹۴کاش شرکت های واردکننده تا جایی که میتونند هر ماشینی رو با بیشترین تنوع موتور و تیپ وارد کنند
احسان(احسان سابق)
۲۶ تیر ۱۳۹۴بنظر میاد مسافت ترمز زیادی داشته باشه.برای 112 کیلومتر 55 متر یعنی چیزی در حدود 49 متر برای 100 تا صفر که عدد بزرگیه
mro
۲۶ تیر ۱۳۹۴کلا موهاوی رو یادش رفته کیا
جان کافی
۳۱ مرداد ۱۳۹۴45000 دلار = ماشین کره ای = مگه میشه =مگه داریم
SINA NASERI
۶ شهریور ۱۳۹۴خیلی بد شد که این مدل با موتور 2400 وارد ایران میشه
mohammad
۷ شهریور ۱۳۹۴شاسی بلند خوبیه ولی در مقابل شاسی بلندای آمریکایی هیچی نیست.اونا میتونن دوتای اینو بکسل کنن.
امير على
۱ اسفند ۱۳۹۴خب شتاب یه کراس اوور ، هشت ثانیه خوبه
نمیگم بده
ولى
تو خود پدال یه مقاله داره در مورد سانتافه توربو که شتاب ۰تا۹۶ رو ، روى ۶/۵ ثانیه میره
خب عملکرد هیوندا بهتره دیگه
Pedram
۲۸ اسفند ۱۳۹۴من عاشق سورنتو ام الانم یه ۲۰۱۳ نیو فیس دارم ،واقعا عالیه و إز همه نظر منو قانع مسکنه ، سوار این مدلم شدم واقعا خوبه ولی من ترجیح میدم ۳.۵ شش سیلندر خودمو سوار شم کاش محدودیت مسخره ی واردات و بردارن ?
پارسا
۲۶ فروردین ۱۳۹۵سلام من بین سورنتو 2016 و پرادو دو در tx موندم میتونین کمکم کنید ممنون میشم