کیا سورنتوی سالخورده همچنان ما را تحت تأثیر قرار میدهد…
کیا سورنتو یکی از شناختهشدهترین محصولات این خودروساز کرهای است که از چند سال پیش و همزمان با آزاد شدن واردات خودرو به تعداد زیادی در کشورمان نیز دیده شده و البته در طول این مدت نیز ویژگیهای خوب خود را نشان داده است. هماینک فرصتی دست داده تا مدل SX لیمیتد ۲۰۱۹ این شاسیبلند کرهای را بررسی کنیم. با ما همراه باشید.
- قیمتگذاری (امتیاز ۵ از ۱۰)
اگرچه نسخهی پایه سورنتو L قیمت آغازین ۲۶۲۹۰ دلاری دارد اما برای خرید مدل SX لیمیتد باید حداقل ۴۶۴۹۰ دلار خرج کنید. خودروی حاضر در تست نیز قیمت ۴۸۸۲۰ دلاری دارد که شامل ۱۰۴۵ دلار هزینهی تحویل در مقصد، سیستم چهار چرخ محرک ۱۸۰۰ دلاری، نورپردازی ۴۵۰ دلاری در کابین، رنگ سفید ۳۹۵ دلاری، چراغهای پدال ۲۴۰ دلاری، پوشش ۱۵۰ دلاری محفظه بار و… میباشد.
به جز سیستم چهار چرخ محرک و پوشش محفظه بار دلیل دیگری برای انتخاب آپشن های ذکر شده وجود ندارد. دلیل آنهم مجهز بودن سورنتو SX لیمیتد به تمامی تجهیزات ایمنی و رفاهیای است که خریداران کراس اوورهای میان سایز از انتخاب خود انتظار دارند.
اگرچه تمامی مدلهای سال ۲۰۱۹ سورنتو از ویژگیهایی همچون سه ردیف صندلی و صفحه لمسی سیستم اطلاعات سرگرمی برخوردار هستند اما مدل فول SX لیمیتد با چراغهای جلوی LED، سانروف پانورامیک، ورود و استارت هوشمند، صندلیهای چرمی ناپا، صفحه لمسی ۸ اینچی، ناوبری، نوربالای خودکار، کروز کنترل تطبیقی، هشدار خروج از مسیر، دستیار حفظ خودرو بین خطوط و… عرضه میشود.
البته انتخاب این تریم فول به معنی کاهش ارزش بالای سورنتو است. در جایی که مدل پایهی L این خودرو ۴۹۸۰ و ۳۷۰۵ دلار ارزانتر از نیسان مورانو S و فورد اج SE است اما مدل SX لیمیتد مجهز به سیستم چهار چرخ محرک به ترتیب ۲۴۰۵ و ۳۴۰ دلار گرانتر از مورانو پلاتینیوم و اج تیتانیوم الیت چهار چرخ محرک میباشد.
- طراحی (امتیاز ۶ از ۱۰)
علیرغم ورود به چهارمین سال عرضه، سورنتو فیس لیفت همچنان جذابیت خود را حفظ کرده است. نمای جلو و عقب خاص، جلوپنجرهی بازنگری شده و چراغهای بهبود یافته باعث شدهاند این کراس اوور کرهای در برابر خودروهای تازهنفسی همچون هوندا پاسپورت و هیوندای سانتافه تروتازه باقی بماند.
اگرچه مدلهای ارزانتر L، LX و EX از رینگهای ۱۷ یا ۱۸ اینچی استفاده میکنند اما مدلهای SX و SX لیمیتد دارای نمای جلو و عقب گیراتر و رینگهای ۱۹ اینچی هستند. مدل حاضر در تست همچنین از چراغهای جلو و مه شکنهای LED سود برده و رینگهای کرومی آن نیز خودنمایی میکنند. بیشک این نسخه فول چشمنوازترین مدل سورنتو است.
همانند طراحی بدنه، کابین سورنتو هم جذاب و خواستنی بوده و از متریال باکیفیت در آن استفاده شده است. کابین SX لیمیتد نشان دهندهی پلاستیکهای نرم و خوش ساختی است که با مواردی همچون ستونهای A و B پوشیده از پارچه، صندلیهای چرمی و پوشش فولادی ضدزنگ برای پدالهای گاز و ترمز ترکیب شده است.
از جمله بهبودهای این خودرو برای سال ۲۰۱۹ میتوان فرمان جدید، سردنده بهتر و کنترلهای جدید سیستم تهویه مطبوع را نام برد. البته صفحهنمایش کوچک نصب شده برای سیستم تهویه مطبوع با نور متفاوت پشت آمپرها هماهنگی نداشته و نقص کوچکی برای کابین خوشساخت و جذاب سورنتو محسوب میشود.
- راحتی (امتیاز ۶ از ۱۰)
هدف اصلی سورنتو ارائه راحتی بوده است. اگرچه صندلی ردیف سوم این خودرو تنگ و کوچک است اما دو ردیف جلویی از صندلیهای نرم و فضای معقولی بهرهمند شدهاند. در مدل SX لیمیتد تجهیزات بیشتری نصب شده که هدف آن افزایش راحتی سرنشینها بوده است. از جملهی این موارد میتوان به صندلیهای جلوی گرم و سرد شونده، صندلیهای ردیف دوم گرم شونده، فرمان گرم شونده و سانروف پانورامیک اشاره کرد.
- تکنولوژی و ارتباطات (امتیاز ۷ از ۱۰)
به عنوان بخشی از فیس لیفت سال ۲۰۱۹، تمامی مدلهای سورنتو بهصورت استاندارد با صفحه لمسی همراه با اپل کارپلی و اندروید اتو عرضه میشوند. مدلهای L و LX دارای صفحهنمایش ۷ اینچی هستند اما مدلهای SX و SX لیمیتد از صفحه لمسی ۸ اینچی استفاده میکنند. از جمله معایب این صفحه میتوان به گرافیک متوسط و زیرمنوهای زیادی اشاره کرد که دسترسی به برخی عملکردها را سخت میکند.
موضوع بهتر نصب صفحهنمایش ۷ اینچی در پشت آمپرهاست که به عنوان کیلومتر شمار، کامپیوتر سفری و مولتیمدیا عمل میکند. این صفحهنمایش گرافیک خوبی داشته و بهصورت استاندارد در تریم های EX و بالاتر وجود دارد.
- پرفورمنس و هندلینگ (امتیاز ۴ از ۱۰)
کیا پیشرانهی ۴ سیلندر ۲ لیتری توربوی ۲۴۰ اسبی بکار رفته در برخی مدلهای قبلی را کنار گذاشته است. هماکنون دو پیشرانهی ۴ سیلندر ۲.۴ لیتری ۱۸۵ اسبی و ۶ سیلندر ۳.۳ لیتری ۲۹۰ اسب بخاری در دسترس هستند که اولی نیروبخش مدلهای L و LX بوده ولی باقی مدلها از پیشرانه قویتر استفاده میکنند. سیستم چهار چرخ محرک نیز آپشنی ۱۸۰۰ دلاری است اما مدل پایه منحصراً بهصورت دیفرانسیل جلو عرضه میشود.
اما با تمامی این تفاسیر سورنتو هنوز هم کروزری راحت است و فنرهای نرم و کابین آرام از سورنتو گزینهای مناسب برای مسافرت میسازد. البته نباید انتظار زیادی برای درگیری و هیجان رانندگی داشت زیرا این کراس اوور تکانهای بدنهی زیادی دارد. ترمز سورنتو نیز کرخت و سست بوده اما خب فرمان آن کمی باعث اطمینان خاطر راننده میشود.
- ایمنی (امتیاز ۱۰ از ۱۰)
با ۵ ستاره ایمنی به دست آمده از NHTSA و امتیاز top Safety Pick+ کسب شده از IIHS، سورنتو SX لیمیتد از نظر ایمنی بسیار حرفهای عمل کرده است. مدلهای فول این خودرو بهصورت استاندارد با سیستمهای ایمنی فعال و غیرفعال زیادی همچون چراغهای جلوی LED خوب، نوربالای خودکار و دوربین ۳۶۰ درجه عرضه میشود.
تمامی تریم های سورنتو به جز سورنتو L دارای پایش نقاط کور با هشدار ترافیک عقب بوده درحالیکه در تریم های EX به بالا نیز هشدار برخورد از جلو، ترمز اضطراری خودکار، کروز کنترل تطبیقی، هشدار خروج از مسیر، حفظ خودرو بین خطوط و پایش توجه راننده دیده میشود.
- مصرف سوخت (امتیاز ۶ از ۱۰)
اگرچه مصرف سوخت شهری/بزرگراهی/ترکیبی سورنتوی ۴ سیلندر به ترتیب برابر با ۱۰.۷/۸.۱/۹.۴ لیتر در هر صد کیلومتر میباشد مدلهای ۶ سیلندر مصرف سوخت ۱۲.۳/۹/۱۰.۷ لیتر در هر صد کیلومتر را بر جای میگذارند. اضافه شدن سیستم چهار چرخ محرک باعث افزایش مصرف سوخت میشود. اگرچه این اعداد با هیوندای سانتافه ۴ سیلندر توربو و چهار چرخ محرک مشابه هستند اما سورنتوی ۶ سیلندر چهار چرخ محرک پرمصرفتر از فورد اج ۴ سیلندر توربو میباشد.
- قضاوت نهایی (امتیاز ۶.۳ از ۱۰)
کیا سورنتو به عنوان پرفروشترین مدل سال ۲۰۱۸ بیشک مهمترین محصول این برنده کرهای در آمریکاست. پس جای تعجبی وجود ندارد که سورنتو برای سال جدید فیس لیفت شده است.
مشخصات کیا سورنتو SX لیمیتد AWD مدل ۲۰۱۹
- پیشرانه: 6 سیلندر ۳.۳ لیتری بنزینی
- قدرت/گشتاور: 290 اسب بخار/۳۴۲ نیوتون متر
- گیربکس: 8 سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک
- وزن: 1970 کیلوگرم
- مصرف سوخت شهری/بزرگراهی/ترکیبی: 12.۳/۹/۱۰.۷ لیتر در هر صد کیلومتر
- قیمت پایه: 46490 دلار
- قیمت مدل تست شده: 48820 دلار
منبع: motor1
Mآsكvيch
۲۴ بهمن ۱۳۹۷۴ سال واس این طراحی کافیه،بنظرم باید نسل جدید رو بده کیا،البته شاید نمیخواد ریسک کنه چون همین مدل خیلی پرفروشه
ولی طراحیش بخصوص کابینش بنظرم نیاز به تغییر داره با توجه به اینکه رقبا به روز شدن
امسال هم فروش و افزایش فروش خیلی خوبی داشت سورنتو! ماشین دوست داشتنی هست
NAVID۰۰۹۸
۲۴ بهمن ۱۳۹۷آرمان ، بیزحمت منبع افزایش فروش کیا سورنتو را اعلام کُن تا بدونیم از کجا این حرفتو میزنی .
من الان داشتم آمار فروش جهانی سال ۲۰۱۸ را چِک میکردم ، حتی داخل ۵۰ خودرو پُر فروش هم نبود .
سوار مدل ۲۰۱۷ این خودرو شُدَم ، همه چیزش خوبه ، به جزء دید رو به بیرون راننده وقتی به عنوان راننده میشینی روی صندلی ، موتور فوقعلاده ضعیف برای این خودرو (( ۲۴۰۰cc)) ، مصرف سوخت در شهر حتی تا صدی۱۹ هم میره ، صدای مالش اَدَوات داخلی هنگام رانندگی که واقعاً روی مُخه ، اما سواریش نرم و راحته ، فضای داخلی دلوازی هم داره .
Mآsكvيch
۲۴ بهمن ۱۳۹۷تا الان ۴ بار لینک افزایش فروش هارو واست گذاشتم و ***! علاوه بر اون مطلب خود پدال که میزان فروش هارو گذاشت و کیا و هیوندا بیشترین افزایش فروش هارو داشتن بین ده برند پرفروش سال با ۳/۸ و ۲/۳ درصد افزایش فروش ( تا روز قبلش میگفتی کره به شدت کاهش فروش داشت امسال و به زودی ورشکسته میشه) حالا منم واس بار ششم لینکشو میزارم تو کامنت بعدی :)))
سورنتو هم که دومین خودروی پرفروش کیا شد امسال،تو پاراگراف یکی مونده به اخر هم از فروشش گفته شده تو مطلب آمار فروش استینگر هم باز پاراگراف اخر گفته شده
***
Mآsكvيch
۲۴ بهمن ۱۳۹۷H
این فک کنم اکانت هفتم یا هشتمت هست!! یا حضرت فیک علی شوی!!!
NAVID۰۰۹۸
۲۵ بهمن ۱۳۹۷در جواب آرمان :
درست میفرمائین
خوش بِحالت
باشِد
Mآsكvيch
۲۴ بهمن ۱۳۹۷https://focus2move.com/world-car-group-ranking/
F22RAPTOR
۲۴ بهمن ۱۳۹۷تو این نسل من سورنتو رو بیشتر سانتافه دوست داشتم
ولی خب باید سریع نسل جدید بده بشدت عقب از رقبا
محمد
۲۴ بهمن ۱۳۹۷سانتافه طراحی خوبی داشت
اما اینقدری تو ایران زیاد شد
که هم جذابیتش رو از دست داد
هم در حد پراید ماشینهای وارداتی پایین اومد
در حالی که هنوز هم قابل قبوله اما خیلی وقتا نسبت بهش گارد وجود داره
احمدرضا
۲۴ بهمن ۱۳۹۷چقدر من این ماشینو دوس دارم
حرف نداره
net
۲۴ بهمن ۱۳۹۷چراغ عقب و عقب سورنتو از جیپ گرند چروکی کپی کرده
Khosrow
۲۴ بهمن ۱۳۹۷کاش کیا یه فکری به حال لوگو-ش بکنه که نافرم زشت و نچسب ه ..
emad1990
۲۴ بهمن ۱۳۹۷یکی از ایرادای سورنتو و سانتافه های وارد شده به ایران موتورشونه
این 2تا ماشین تو شتابگیری و سبقت لختن(کندن)
موتور 2.4 لیتری روی اسپورتیج و توسان خوب جواب میده ولی روی این 2تا نه
power active
۲۵ بهمن ۱۳۹۷موافقم خیلی تنبل موتورشون
ADAK
۲۵ بهمن ۱۳۹۷لطفا یه چیزی که لقلقه دهان دیگرانه همینطور تکرار نکنید !
نمیگم توی سانتافه ، اما مردونه تا حالا پیش فرمونش نشستی ؟؟!
سانتافه /// توسان /// اسپورتیج
پیشرانه /// 4 سیلندر/// MPi 4 سیلندر ///4 سیلندر MPI
حجم موتور ///2.4 لیتر /// 2.4 لیتر /// 2.4 لیتر
قدرت ///174 اسببخار /// 176 اسببخار /// 176 اسببخار
گشتاور ///227 نیوتنمتر ///228 نیوتنمتر /// 227 نیوتنمتر
وزن /// 1650 کیلوگرم /// 1598 کیلوگرم /// 1598 کیلوگرم
این مشخصات موتور ، قدرت و وزن این سه تا خودرویی که گفتی
چرا باید موتور 2.4 روی اونا جواب بده روی سانتافه نه !
فقط بخاطر 50 کیلوگرم وزن بیشتر ؟؟!؟!؟!!؟
Abbas
۲۵ بهمن ۱۳۹۷همین که امتیاز ایمنیش ۱۰ از ۱۰ هست یه دنیا ارزش داره
mehdi
۱۳ بهمن ۱۳۹۸سلام
من الان سورنتو مدل ۲۰۱۷ دارم
ترمزش واقعاً ضعیفه
شتابگیری واقعا ضعیفه
سیستم صوتی ضعیف