تویوتا پریوس یکی از باسابقهترین خودروهای هیبرید است و تصمیم کیا موتورز مبنی بر تولید مدل نیرو هیبریدی، به مثابه شلیک مستقیم به سمت تویوتا برداشت میشود. اگرچه کرهای ها به تازگی در این بخش از بازار حضور پیدا کردهاند، اما در قیاس با بسیاری از رقبای مجربتر، موفقیت بیشتری کسب نمودهاند. کیا نیرو توانسته در ایالات متحده به آمار فروش ۲۷,۲۳۷ دستگاه ظرف سال ۲۰۱۷ میلادی دست پیدا کند که اگرچه در قیاس با محبوبیت ۶۵,۶۳۱ دستگاهی تویوتا پریوس، چندان قابل توجه نیست اما فروش بهتری را نسبت به هوندا اینسایت تجربه نموده است. هیوندای ایونیک نیز که از پلتفرم یکسان با کیا نیرو بهره میبرد، تنها توانسته نظر ۱۱,۱۹۷ نفر از مشتریان آمریکایی را در سال ۲۰۱۷ به سمت خود جلب نماید.
اکنون کیا نیرو با نسخه پلاگین هیبرید، وارد فاز جدیدی از ماموریت خود شده و در برابر تویوتا پریوس پلاگین هیبرید قد علم نموده است؛ به ویژه که آمار فروش نسخه پلاگین تویوتا پریوس در سال گذشته میلادی برابر ۲۰,۹۳۶ دستگاه بوده است.
کیا نیرو پلاگین هیبرید از باتری بزرگتر به ظرفیت ۸.۹ کیلووات ساعت و موتور الکتریکی قدرتمندتر با توان ۶۰ اسب بخار، برخوردار شده است. این خودرو قادر است تا مسافت ۴۵ کیلومتر را بدون بهرهگیری از پیشرانه بنزینی چهار سیلندر ۱.۶ لیتری، بپیماید.
نسخه پلاگین هیبرید نیرو به خاطر استفاده از سخت افزارهای اضافه، در حدود ۸۰ کیلوگرم نسبت به نسخه هیبریدی سنگینتر است اما این وزن بیشتر، تاثیری برروی توان خروجی و گشتاور پیشرانه نگذاشته است. قدرت پیشرانه این خودرو همچون گذشته در ارقام ۱۳۹ و ۱۹۵ پوند فوت تثبیت شده است. با وجود وزن بیشتر، شتاب صفر تا صد نسخه پلاگین به میزان ۰.۶ ثانیه سریعتر از مدل معمولی است که البته در رانندگی روزمره چندان احساس نخواهد شد.
وزن بیشتر شخصیت دینامیکی نیرو را ارتقا بخشیده است. نسخه هیبریدی نیرو به ویژه در سبکترین مدل خود، گاهی اوقات دچار ناپایداری میشود اما کیا نیرو پلاگین، علاوه بر حفظ کیفیت سواری نسخه هیبرید، از پایداری بیشتری در جاده برخوردار شده است. میزان چسبندگی این خودرو در پیست مخصوص معادل ۰.۸ جی است و حس مبهم پدال ترمز نیز نقیصهای است که اکثر خودروهای هیبریدی با آن دست و پنجه نرم مینمایند.
رانندگی در حالت تمام الکتریکی، تقریبا بدون مشکل خاصی انجام میگیرد و تنها اشکال موجود، عدم اجتناب از بکارگیری پیشرانه بنزینی در بسیاری از مواقع است. شتابگیری فراتر از حد معمول و حتی استفاده از سیستم تهویه (به دلیل فقدان سیستم تخلیه حرارت) بهرهگیری از پیشرانه بنزینی را به امری اجتنابناپذیر بدل خواهد نمود. یه عنوان مثال در شرایط آب و هوایی سرد، حالت تمام الکتریکی به معنای تحمل سرمای درون کابین کیا نیرو پلاگین خواهد بود.
حجم محفظه بار به دلیل جایگیری هوشمندانه باتری با ابعاد بزرگتر در کف این قسمت، تغییر نکرده و معادل ۵۳۸ لیتر است. کابین نیرو هم تغییر نکرده و از داشبورد ارگونومیک به همراه آرایش منطقی دکمهها و سیستم اطلاعات سرگرمی بهره میبرد.
منبع: caranddriver
Saeed Boroomand
۲۲ اسفند ۱۳۹۶گرونه، با این قیمت و تریم میتسوبیشی اوت لندر بهتره، و تسلا سه که اندازه یه اس یو وی توی همین کلاس فضای بار و سرنشین داره با اختلاف بهتره. هر چند عملا وجود خارجی نداره هنوز