به منظور تعیین بهترین شاسی بلندها و پیکاپ تراک های سال ۲۰۱۸، برندگان سال ۲۰۱۷ به همراه خودروهایی که کاملاً جدید بوده یا بهروزرسانی زیادی را تجربه کردهاند با یکدیگر مقایسه شده اند. خودروهای حاضر در این مسابقه باید قیمت پایه کمتر از ۸۰ هزار دلار داشته و از ۳۱ ژانویه سال ۲۰۱۸ برای فروش عرضه شده باشند. هر خودرو توسط تیم داوری کاملاً حرفهای بررسی مفصل شده و برندگان از طریق رأی داوران انتخاب شدهاند. هر خودرو باید در فاکتورهای کلیدیای چون ارزش، لذت رانندگی و انجام مناسب مأموریتهای خاص در کلاس خود سرآمد دیگران باشند.
اینکه بتوان خودرویی ارزانقیمت و در عین حال هیجان انگیز را ساخت کاری سخت است. بهای خودروهای جدید رو به افزایش بوده و البته سطح درآمدها نسبت به تورم افزایش پیدا نمیکند. با چنین افزایش قیمتی، یک فرد باید چندین بخش از بدن خود را بفروشد تا بتواند یک خودروی جدید ارزان و پایه را بخرد! برای خریدارانی که به دنبال مزیتهای گارانتی و خدمات هستند یک گزینه قابلاعتنا وجود دارد: کیا سول.
سول یک خودروی عجیبوغریب با صندلیهای عقب مفید و تجهیزات زیاد است که انتظارات از کلاس شاسی بلندهای ساب کامپکت را بازتعریف نموده است. ستونهای A مشکی، پانل شناور غیرعادی و ظاهر مکعبی مانند از شاخصههای طراحی این خودرو هستند؛ اما تجهیزات سول نیز خاص و منحصربهفرد میباشند. از جمله تجهیزات این خودرو میتوان به نورپردازی سفارشی کابین اشاره کرد.
خب همهچیز به طراحی ختم نمیشود. درحالیکه پیشرانه ۱۳۰ اسب بخاری پایه چندان قوی نیست اما این خودرو با پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری توربوی ۲۰۱ اسبی نیز عرضه میشود که به یک گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه متصل شده و در کل شتاب خوبی را به سول ارزانی میدارند. این خودرو در تستها شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت ۶.۳ ثانیهای را ثبت کرده و هر رقیب دیگری را پشت سر میگذارد. حتی موضوع مهمتر اینکه پیشرانه یاد شده کممصرفتر از نسخه تنفس طبیعی ۱.۶ لیتری و مدل رده میانی ۲ لیتری ۱۶۱ اسب بخاری بوده و در تستهای واقعی ما مصرف سوخت ۷.۸ لیتری را ثبت کرده است. پیشرانه توربو در مدلهای فول Exclaim وجود داشته اما تمامی مدلهای سول دارای سواری و سیستم تعلیق پایداری هستند که میتواند با اعتمادبهنفس اکثر پیچها را پشت سر بگذارد.
نبود مدل مجهز به سیستم چهار چرخ محرک نقطهضعف اصلی سول بوده اما چیزی که این ضعف را پوشش میدهد کابین کاملاً راحت و مفید است. با فضای پای زیاد در عقب و سانروف پانورامیک متغیر که باعث میشود فضا بازتر شود، چهار بزرگسال به راحتی میتوانند ساعتهای زیادی را در کابین بگذرانند. موقعیت رانندگی بالاتر به این معنی است که رانندگان دید کاملی به جاده خواهند داشت.
در کلاسی که رقبای بسیار زیادی حضور دارند و البته دینامیک سواری را اولویت اصلی نمیدانند، سول یک خودروی کاملاً متفاوت و متمایز است. سواری هیجانانگیز و تکنولوژیهای بهروز که معمولاً در مدلهای گرانتر دیده میشود باعث شدهاند سول در کلاس کراس اوورهای ساب کامپکت واقعاً بدرخشد؛ و البته با وجود نسخه کاملاً فولی که بهای آن کمتر از ۲۸ هزار دلار میباشد نیازی به فروش اعضای بدن خود برای خرید آن ندارید!
مشخصات کیا سول
- نوع خودرو: پیشرانه در جلو، دیفرانسیل جلو، ۵ نفره، ۴ درب هاچبک
- قیمت پایه: 23695-۱۶۹۹۵ دلار
- پیشرانهها: 4 سیلندر ۱.۶ لیتری ۱۳۰ اسب بخاری، ۴ سیلندر ۲ لیتری ۱۶۱ اسب بخاری، ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری توربوی ۲۰۱ اسب بخاری
- گیربکسها: 6 سرعته دستی، ۷ سرعته دوکلاچه اتوماتیک با حالت تعویض دستی، ۶ سرعته اتوماتیک با حالت تعویض دستی
- وزن خالص: 1315 تا ۱۴۷۴ کیلوگرم
- شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت: 6.۴ تا ۹.۱ ثانیه
- مسافت ۴۰۰ متر: 15 تا ۱۶.۹ ثانیه
- حداکثر سرعت: 185 تا ۲۱۰ کیلومتر در ساعت
- مصرف سوخت شهری/بزرگراهی/ترکیبی: 9.۸/۸.۴/۸.۷ لیتر در هر صد کیلومتر
Raha
۹ بهمن ۱۳۹۶ساب کامپکت از این بهتر نبود؟
Ali
۹ بهمن ۱۳۹۶نمیدونم مزدا CX-3 , هوندا HR-V و تویوتا CHR کشک بودن این وسط؟ حداقل معیارشون که خودشون گفتن لذت رانندگیه، مزدا رو انتخاب می کردن. ولی فکر کنم روشون نشد. چون یادتون باشه هم مزدا CX-5 و هم CX-9 رو انتخاب کرده بودن. اگه تو این کلاس هم مزدا CX-3 رو انتخاب می کردن، شاید خیلیا می گفتن تعصبی رفتار کردن یا مزدا پول داده بهشون :) . لذا برای جلوگیری از حرف و حدیثا گفتن بذار اینو انتخاب کنیم. خدایی این کیا سول رو نمیدونم چه جوری وارد شاسی بلندها کردن. بیشتر به هاچ بک میخوره. تو ایران هم یه بار از نزدیک دیدمش، ارتفاعش در حد ماشینای معمولی بود. ظاهرش هم که دیگه چیزی نگم بهتره! جعبه!
مهران
۹ بهمن ۱۳۹۶من که خودم اصلا نمیتونم با ظاهرش کنار بیام ولی شاید اگه سوارش شدم نظرش نسبت بهش تغییر کنه و مثبت بشه
شایان
۱۰ بهمن ۱۳۹۶کلاسش ساب کامپکته توی کلاس تویوتا CHR ونیسان جوکو وتیوولی قرار میگیره
MAHDI
۹ بهمن ۱۳۹۶آخه این کجاش شاسی بلنده ؟خداییش خودتون قضاوت کنید ،کار انددرایوو خیلی قبول دارم ولی نمیدونم این چه انتخابیه من که هر چی عکساشو دیدم شاسی بلند ندیدم یه چیزی تو مایه های تیوولیه کو اونم اصلا شاسی بلند نیست به اسم شاسی قالب میکنن به ملت حالا فرق نمیکنه ایران یا کشورای دیگه
کیوان
۱۰ بهمن ۱۳۹۶آقایان اس یو وی ساب کامپکت معرفی شده نه اس یو وی مثل جوک تیوولی کپچریعنی شاسی بلند زشته اما قابل قبوله
MAHDI
۱۰ بهمن ۱۳۹۶آقا جان اینایی هم که گفتی جوک و کپچر وتیوولی ساب کامپکتن بعدش منم میدونم اس یو وی معرفی شده منم انتقادم به اس یو وی معرفی شدنشه
ali a
۱۰ بهمن ۱۳۹۶ماشین دوست داشتنیه. خوشم میاد ازش
امیر رضا
۱۱ بهمن ۱۳۹۶اوایلی که اومده بود ایران بعضی از مجله های خودرو اسم گراز وحشی رو گذاشته بودن روش…
ماشینیه با فضای داخلی به شدت زیاد(به لطف طراحی جعبه ای شکلش و سقف بلندش)،سواری نرم،سیستم صوتی خوب با صدای بلند…
طراحیش بنظر من خاصه و جالب،هم داخلی و هم خارجی…
نگاه آدمو به سمتش میکشه…
حیف که ازش استقبال خوبی نشد…