در شمال لسآنجلس و پس از پایگاه هوایی ادواردز و در نزدیکی معدن طلای صحرای موهاوی، تأسیساتی قرار دارد که الهامبخش کیا در ارائه گارانتی ۷ ساله بوده و به همین دلیل است که این خودروساز معمولاً در نظرسنجیهای قابلیت اطمینان رتبههای مناسبی به دست میآورد.
اینجا هر قطعه کیا از جمله فرمان، داشبورد، کنسول، پوشش صندلی، چراغ جلو، سپر و… در معرض دمای ۴۰ درجه سانتی گراد قرار میگیرد تا ببینیم که آیا زیر آفتاب سوزان کالیفرنیا ذوب میشود یا خیر!
مدیر این تأسیسات آقای مت سیر توضیح میدهد که این تأسیسات تست سختگیرانه بدترین کابوس شبانه هر خودرویی است.
برخی قطعات در این تأسیسات روی غلافهایی که مشابه آنها در ناسا دیده شده قرار میگیرند. دیگر قطعات تنها روی نیمکتهای ساده قرار میگیرند و همانطور زیر نور آفتاب رها میشوند. این تأسیسات تست ۱.۵ میلیون پوندی تمامی دادههای خود را به مقر اصلی در کره جنوبی میفرستد.
یکی از تکنسینهای این تأسیسات تست میگوید:
آن غلافها شبیه انکوباتورها هستند. آنها دارای پنکهها و پردههایی هستند زیرا دمای داخلشان میتواند به ۹۰ تا ۱۱۰ درجه سانتیگراد برسد زیرا آفتاب ۱۲ ساعته میتابد. اساساً ما قطعات خودرویی را با اشعه فرابنفش تست میکنیم تا ببینیم که قطعه موردنظر عیبی پیدا میکند یا خیر. ما میتوانیم تنها در عرض ۶ ماه ساییدگی و پارگی ۵ ساله را ایجاد کنیم.
خب آیا چیزی آتش هم گرفته است؟ بله اما این آتشسوزی از عیب قطعه نبوده بلکه از عیب دستگاه بوده است.
تأسیسات چند هکتاری کیا همچنین شامل ۱۰ پیست تست است. یک مسیر بیضی شکل ۱۰ کیلومتری بسیار نرم و پرسرعت، پیست مخصوص هندلینگ، پیست آفرود برای شاسی بلندها و… تشکیل دهنده این پیستها هستند؛ اما سورپرایز کننده ترین مکان لوپ سطح ویژه است که بدترین جادههای جهان را شبیهسازی میکند.
این بخش شامل سنگفرش، بلوکهای سیمانی، دست اندازهای بزرگ، سرعتگیر، بخش نمکپاشی شده و… میباشد و خودرو را تحت سنگینترین فشارها قرار میدهد. مدیر این تأسیسات میگوید:
اگر شما اینجا راننده تست باشید با دکترهای اعصاب و روان بهترین دوستی را برقرار خواهید کرد. این مسیر بسیار بد بوده و شبیه یک فیلم ترسناک برای خودروها میباشد.
منبع: autocar
مسعود
۲۰ خرداد ۱۳۹۷کره جنوبی صحرا نداره ، اصلاً کشورش وسعت نداره رفته تو آمریکا مرکز تست زده ! اینور دنیا ایران با وجود همزمان برف ، کوهستان ، صحرا و … غافل از غافله کیفیت و گارانتی …. !!!!! مرگ بر آمریکا مرگ بر کره جنوبی
NAVID۰۰۹۸
۲۰ خرداد ۱۳۹۷درسته آقا مسعود .
یکی از دلایلی که ایران در دنیا بسیار اهمیت داره ، موقعیت جغرافیایی اون در دنیاست که یک مسیر حیاطی واقع شده روی نقشه جهانیِ .
ولی هیف که یه مشت ……دارن به نابودی میکشوننش .
اگر ایران یه مسئول آدم داشت ، این سرمایه گذاریهارو داخل ایران میکشوند و نه آمریکا با فاصله ای که از کره داره . تازه صحرای ایران از اونجا هم گرمتره (( فکر کنم چیزی حدود ۷۷ درجه رکورد زده )) .
همیشه هم مستعمره بودیم ، قبل انقلاب دست اروپا و آمریکا و بعد از انقلاب دست روسیه و چین به صورت زیر پوستی و از همه بدتر جوگیرهای متعصب داخلی .
s.h
۲۰ خرداد ۱۳۹۷کاملا درست اما هزار افسوس کشور دست ادمش نیست ؛ ای کاش هنوزم مستعمره امریکا بودیم هیییی الان وضع مملکت این نبود روح اون خدابیامرز شاد چه تلاش هایی واسه این خاک کرد میبینی این کره ای ها با ایران خودرو شروع کردنا اما اونا دارن تقریبا به المانها میرسن ولی ما چی هز روز عقب گرد .. اینم کار امریکاست واسراییل وطبق معمول دزدا بی تقصیرند مرگ بر دشمنان واقعی ایران مرگ بر نابود کنندگان این مرز وبوم چه داخلی چه خارجی اما اشکالی نداره اینام اخراشونه یه روز خوب میاد زور تر از اونی که فکرشوکنی میاد اون روزو ما میبینیم به امید ان روز …………………..
sina.d
۲۰ خرداد ۱۳۹۷میگه اگه راننده تست اینجا باشین با دکتر اعصاب و روان بهترین دوستی برقرار خواهید کرد اینقدر که جاده بده
داداش جاده های ایرانو ندیدی عشقو عاشقی یادت بره.
ولی دمشون گرم که مثل مونتاژ کاران فرغون های داخلی دزد نیستن
بی نام
۲۰ خرداد ۱۳۹۷40 درجه و جهنم؟ یعنی مسئولای کیا نمی دونن جایی به نام خوزستان هست که شبش 45 درجس؟
sunmartin
۲۰ خرداد ۱۳۹۷متن کامل بخون داخل انکوباتور دما به 110 درجه میرسه کدام خودروسازی مثل کیا موتورز گارانتی 7 ساله داره به این علته که کیا در بین بزرگان همیشه جایگاه کیفیتش اول تا پنجم هست و یکی از قابل اعتماد ترین برند های جهان لقب گرفته خودم چندین مدل کیا رو تجربه کردم از سراتو که خودم دارم تا سورنتو و اپتیما و حتی پیکانتو و موهاوی کیا واقعا کیفیتش مثال زدنیه یکی از اشتایان کارش نصب سیستم و امپ و اینجوز چیزهاس میگه وقتی یه اپتیما یا اسپرتیج یا سراتو میارن خیالم راحته که بعد از نصب اتاق و داشبورد لرزش نداره و خارها نمیشکنن اینقدر با کیفیت هستن و از مواد اولیه برخلاف یکسری خودرو که الکی اسم در کردن و اگه الان اسم بیارم همه واسم شاخ و شونه میکشن واقعا دارم میگم برند کیا روی کالاها و خودروهاش وقت و هزینه صرف میکنه قسمت r&d کیا هیوندا جز 5 واحد گران تحقیق و توسعه جهانه این برند آسیایی با ساخت استینگر نشون داد اگه بخواد میاونه بی ام دبلیو فولوکس آئودی بنز بیوک رو هم به چالش بکشه با یک دوم قیمت
تورج
۲۰ خرداد ۱۳۹۷اگه اجازه بدین یه خواهش بکنم از همه دوستان که اصول نگارش و ترجمه رو رعایت بکنند. در ضمن تلفظ درست Mojave هم موهاوی هست.
تورج
۲۱ خرداد ۱۳۹۷لازم دیدم از حسن توجه و اعمال اصلاحات یادآوری شده تشکر کنم. از آقای احمدزاده عزیز هم بابت مقالات خوبشون تشکر ویژه دارم. منتظر مطالب بعدی شما هستیم.
sergio
۲۰ خرداد ۱۳۹۷داداش جرات داری بیا خوزستان تاسیسات بزن ? دکمه های رو فرمون اسپرتیج خودم تو تابستون وقتی تو افتاب میزاشتمش کار نمیکرد پارسال از شدت گرما
مهدی
۲۰ خرداد ۱۳۹۷دارن کماندو تربیت میکنن (واقعا ابن تاسیسات مثه به پادگان نظامی سریه)
کیا و هیوندا با این سرعت پیشرفت فاصله خیلی زیاد ی با تراز اولای خودرو سازی ندارن
NAVID۰۰۹۸
۲۰ خرداد ۱۳۹۷درسته آقا مسعود .
یکی از دلایلی که ایران در دنیا بسیار اهمیت داره ، موقعیت جغرافیایی اون در دنیاست که یک مسیر حیاطی واقع شده روی نقشه جهانیِ .
ولی هیف که یه مشت ……دارن به نابودی میکشوننش .
اگر ایران یه مسئول آدم داشت ، این سرمایه گذاریهارو داخل ایران میکشوند و نه آمریکا با فاصله ای که از کره داره . تازه صحرای ایران از اونجا هم گرمتره (( فکر کنم چیزی حدود ۷۷ درجه رکورد زده )) .
همیشه هم مستعمره بودیم ، قبل انقلاب دست اروپا و آمریکا و بعد از انقلاب دست روسیه و چین به صورت زیر پوستی و از همه بدتر جوگیرهای متعصب داخلی .
سام
۲۰ خرداد ۱۳۹۷همیشه و همواره می گویم که این انسان ها و نحوه سلوک و تربیت آنهاست که توی هر سازمان و نهادی حرف آخر را در پیشرفت و توسعه آن نهاد می زند.اگر شما احیانا آدم های تنبل، بی نظم،لاابالی،ولگرد،عیاش،کم سواد و خدای نکرده دزدی را روی رأس هر سازمانی جای دهید و بهترین امکانات را هم در اختیارشان قرار دهید،خیلی طولی نمی کشد که آن سازمان و یا نهاد به سمت خرابی و نکبت و فساد کشیده شود.اگر به جای کیا،به فرض مثال یک خودروساز ایرانی در چنین مکانی بودشک نداشته باشید که کمتر کسی از کارکنان آن واقعا از روی میل و رغبت به این محل گرم و کم جاذبه ای سر زده و قطعات و ماشین آلات مستقر در آن را بازرسی،تعمیر و به روز می کرد.احیانا اکثریت کارکنان پارتی دار و یا ژن خوب آن خودروساز ایرانی سعی می کردند از محل کار خود غیبت نموده و به بهانه های مختلف اعم از بیماری و یا بازدید از قوام…. ایام خود را به عیش و عشرت در کافه ها و سواحل لوس آنجلس می گذرانند و یا بدتر، داخل شهر در به در دنبال یک وکیل جهت اخذ اقامت دائمی در آمریکا بودند و به احتمال زیاد،این موسسه هم به امان خود رها و رفته رفته ماشین آلات موجود در آن تخریب می شد و در بهترین حالت نیز،کیفیت اولیه خود را از دست می داد و از ماهیت و هدف خود به تمامی منحرف می شد.
مرتضی
۲۱ خرداد ۱۳۹۷دیدگاه همه شمادوستان درتشریح صنعت خودرو،منطقه جغرافیایی ایران ومحرومیت مان ازتکنولوژی روزدنیاضمن بیان دلایل این عقب ماندگی جالب وتحسین برانگیزبود،افسوس وصدافسوس که برعکس همه کشورهامابجای صعودهمواره درسقوطیم،البته تادلتان بخوادصعودداریم امادرزمینه اختلاس ،تقلب ، بی عداالتی و… هی .. خدابه دادمان برسد