جیفاکتور: از هنگامی که کیا موتورز تصمیم گرفت بزرگ شود تا به امروز بیش از ۶دهه می گذرد و درطی ۱۰سال گذشته قد کشیدن این شرکت که ابتدا با صنایع سنگین شروع کرد و حال با تولید سالیانه بیش از یک میلیون دستگاه ، بخشهای بزرگی از بازار امریکای شمالی و آسیا را دردست دارد با سرعت بیشتری رخ داد . . .
کیا می دانست که می خواهد بزرگ شود! اما مطمئن بود که برای گام گذاشتن به این بخش بازار یا باید مقتدر حضور پیدا کند یا درصورت ضیف بودن از بین می رود. به همین دلیل به سراغ Peter Schreyer آلمانی – مدیر اسبق دپارتمان طراحی آئودی و طراحی فولکس واگن – رفتند و نهایتا خودروی کانسپتی با نام Mesa معرفی کردند که سرآغاز تولید مدلی با نام موهاوی (نام منطقه ای در ایالات متحده) یا همان Borrego (که با این نام درایالات متحده بفروش می رود) شد.
کیا با شناخت خوب از یک شاسی بلند لوکس و تسلطی که « شره یر » داشت ، Mohave را با تلفیقی از دماغه فورد وعقب لندکروزر و لکسس ، سرانجام با دو پیشرانه V6 به حجم ۳.۸ لیتر و V8 به گنجایش ۴.۶ لیتر که از نقطه نظر فنی شبیه به پیشرانه جنسیس با اسب بخار کمتر و گشتاور بیشتر است با دونوع جعبه دنده ۵ و ۶ سرعته خودکار تولید نمود.
البته از ابتدای سال ۲۰۱۰ یک پیشرانه ۳لیتری و V6 و VGT دیزلی نیز به آن اضافه شد و کمپانی هم اعلام کرده تاکنون بین ۸۰ تا ۸۵ درصد فروشش مربوط به مدل V6 آن بوده.
ورود به کابین . . .
کیا برای موهاوی یک استارتر طراحی کرده که قبل از سوار شدن می توان به کمک آن خودرو را روشن نمود. رفتن به داخل کابین نیزهمان راحتی سوار شدن به اسپورتیج را دارد البته با کمی ارتفاع بیشتر!
به محض تکیه زدن برپشت فرمان کاملا حس می کنید که سوار بر یک SUV تمام سایز با زوایای دید عالی هستید که نقطه کور برایتان باقی نمی گذارد، یعنی زوایای گوشه های راست و چپ جلو به خوبی دردستانتان است. کنسولی به سادگی و بدور از حجمهای عجیب وغریبی که ژاپنیها در شاسی بلندهایشان استفاده می کنند طراحی شده و آن خط و خطوط منظم و مرتب آلمانی در او مشهوداست.
بخش اعظمی از امکانات مثل دو دریچه از۴دریچه سیستم تهویه ، سیستم صوتی و ایرکاندیشن در بخش میانی قرار گرفته که دور آن را – مثل تمامی بخشهای کنسول – یک نوار طرح نقره ای رنگ با کیفیت بسیار پایین فراگرفته است. حتی کیا سعی کرده تا در کنسول و درها از تریم طرح چوب با نورپردازی قرمزاستفاده کند اما ای کاش کمی به کیفیت توجه می کرد.
به هرحال موهاوی را میتوان از نظر کیفیت داخلی چیزی بین سانتافه و اسپورتیج فرض کرد و تنها نقطه قوت در مواد بکار گرفته شده چرم روی صندلیها باشد و بقیه نقاط طبق معمول نا امیدکننده است.
شروع به حرکت . . . .
با فشردن دکمه استارت/استاپ ، پیشرانه V6 و ۲۴ سوپاپ و ۳۷۷۸ سی سی روشن میشود، صدای پیشرانه از داخل ضعیف بگوش می رسد و شما را به یاد موتورهای تویوتا میاندازد. این پیشرانه ۲۷۶ اسب بخار در دور موتور ۶۰۰۰ تولید می کند که برابر با ماکزیمم گشتاور ۳۶۲نیوتنمتر در دور موتور ۴۴۰۰ است.
جعبه دنده ۵سرعته خودکار تیپترونیک را درگیر می کنم ؛ کوچکترین فشار بر پدال گاز ناگهان دماغه خودرو را از زمین بلند کرده و مثل یک اسب وحشی موهاوی به جلو می جهد که این عکس العمل به پدال گاز در دنده یک دقیقا مرا یاد اوپیروس می اندازد.
اگرچه دریک شاسی بلند لوکس نباید دنبال شتاب گشت اما پس از لمس کردن دنده یک و رسیدن به دنده دو در زمان ۱۱.۱ ثانیه سرعت ۱۰۰ کیلومتر احساس شد( ۸.۴ بصورت استاندارد) .
نکته جالب تر در اینجاست که صدای غرغر کردن اسپورت پیشرانه شبیه همان طنینی که در لکسس RX350 است به گوش می رسد اما هرچه به دورهای بالاتر موتور می روم دراین صدا تغییری حس نمی شود. آن شتاب اولیه و عکس العمل تیز نیز در ضرایب بعدی دنده ها دو سومش افت می کند و گویا سواری موهاوی از احساس یک سدان نیمه اسپورت مجددا در غالب یک شاسی بلند قرارمی گیرد وکم کم رام می شود.
گشتاور تولیدی بسیار عالی است و داشتن تورک بالا یکی از بخشهایی است که یک شاسی بلند به آن نیاز مبرم دارد. دنده ها تا عدد ۴ ارتقاء می یابد و سرعت روی ۱۲۰ تا ۱۴۰ درحال بازی کردن است و فاصله بین سرعت ۷۵ تا ۱۰۵ کیلومتر در ۳.۹ ثانیه طی می شود. هر بارشل کردن پدال گاز حدود ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ دور از دور موتور می گیرد اما معکوس گیری جعبه دنده از افت بیشتر جلوگیری می کند.
کنترل فرمان دندانه شانه ای که در ۳.۵ دور قفل می شود، عالی است و هیچ جای بازی در سرعتهای بالا برای شما نمی گذارد و کلیه لرزشهای ریز و درشت را جذب می کند و حتی اجازه از دست رفتن کوچکترین کنترلی به شما نمیدهد. این فرمان حتی در محیطهای کوچک توانست در دور کم بپیچد.
سیستم تعلیق تعریف شده برای موهاوی از نوع کمک فنرهای گازی به همراه دوبل جناقی ضد شک در جلو و چند اتصالی و خفه کن و سیستم تغییر ارتفاع درعقب است که با حمایت سیستم کنترل پایداری الکترونیکی جای ترس برایتان باقی نمی گذارد!
شاید از نظر چسبندگی بتوان آن را فراتر از هم قدشان دانست و با توجه به طول ۴.۸ متر، عرض ۱.۹، ارتفاع ۱.۸ ، فواصل اکسلهای ۲.۸ و فاصله تایر تا اطاق ۲۱۵ میلی متر و درنهایت تقسیم ارتفاع به عرض و رسیدن به عدد ۱.۰۵ در خواهید یافت که چنین تعادلی دور از ذهن نبوده و با کاهش ارتفاع سیستم تعلیق خواهید توانست براین هندلینگ و چسبندگی بیشتر بیافزایید.
پس از پیمودن پیچ مسیری مستقیم پیش رویم قرارگرفت که با توجه به شناخت قبلی جای مناسبی برای ثبت ۴۰۰ متربود واین اتفاق در سرعت ۱۴۰کیلومتر ودر۱۶.۳ ثانیه رخ داد وهرچه به سرعت افزوده می شد صدای وارد شده به داخل کابین در حال افزایش بود و باید این ضعف را درعواملی چون عایق بندی نامناسب،کیفیت پایین قطعات داخلی (که کیا در آن زبانزد خاص و عام است) والبته رینگهای ۱۸ اینچی و تایرهای ۲۶۵با دیواره ۶۰ جستجوکرد.
اگر بخواهید لمسی از صدای داخل و عملکرد سیستم تعلیق داشته باشید باید بگویم عملکردش تلفیقی از نرمی پرادو و تعادل بالای لندکروزر و صدای منتقل شده به داخلش از پستی بلندیها با توجه به کنار گذاشتن زوزههای اسپورت در سرعتهای بالا چنگی به دل نمی زند!
راحتی در حین حرکت با این SUV نیز ملموس است و تنگی فضا در هیچ کدام از ردیفها برای پا و سر وجود ندارد که با ردیف سوم توانایی حمل ۷سرنشین را به موهاوی داده، اما از فضای صندوق بارکاسته است.
نقطه قوت دیگر موهاوی، سیستم ترمزضد بلوکه با پشتیبانی ترمز کمکی و سیستم تقسیم نیروی ترمز درکنار دیسکهای ۱۲.۹ اینچی در جلو و ۱۲.۸ اینچی درعقب است که درسرعت ۱۰۰ کیلومتر و پس از ۴۱ متراین جثه ۲تنی را متوقف می کند.
به مبحث ایمنی آن باید کمربندهای پیش گیرنده سه نقطه ای، بالشتکهای جانبی برای هر ۳ردیف و جلویی برای سرنشینان جلو، سیستم حفاظت از سر و دوربین دید عقب، سیستم کنترل ثبات و پایداری، سیستم کنترل باد تایرها، کنترل کشش و کنترل در سربالایی و سرپایینها اشاره کرد.
اما از یک نکته مهم دیگر که در خصوصش سخن نگفتیم مخزن سوخت ۸۲ لیتری است که برای مصرف ۱۴ لیتری در هر یکصد کیلومتر در شهر در نظر گرفته شده که برای چنین پیشرانه ای قابل قبول است. موهاوی حتی در این مدل مجهز به سیستم کنترل گشتاور شده و به کمک یک حسگر و آنالیز شرایط جاده میزان تورک مورد نظر را به چرخها میرساند.
درخصوص جعبه دنده تیپترونیکش هم باید اضافه کنم که قابلییت مانورپذیری و گرفتن دور موتور بالاتری را به شما میدهد و برای یک سواری بیابانی که نیاز به قدرت بیشتری دارید، توصیه می شود البته نه در شهر، زیرا بر مصرف شهری سوخت در صورت استفاده روزمره خواهد افزود اما چابکی موهاوی را دوچندان و آن را مبدل به اسبی میکند که افسارش در دستان شماست و با هراشارهای خواسته تان را برآورده می کند.
جمعبندی . . . .
آن چیزی که در خصوص نقاط قوت موهاوی می توانم بگویم پیشرانه تیز با توانایی تولید گشتاور بالا، جعبه دنده ای بی صدا و نرم که در حال تعویض دستی احساس یک خودروی سدان را به شما می دهد، با فرمانی کنترل پذیر که کوچکترین ضربات وارد به اطاق را جذب می کند، سیستم ایرکاندیشن بسیار قوی ، وجود تعادلی عالی در پیچها وسرعتهای بالا و نبود حرکات گهواره ای ، اطاقی جادار و راحت با آرگونومی مناسب که تمامی ادوات در دسترس راننده قرارگرفته، سیستم تعلیقی نرم، آرایش خوب بدنه با کروم و سیستم نور LED، ترمزهای قوی واز همه مهمتر دید بسیار عالی به اطراف و نبودن هیچ نقطه کوری اشاره کرد.
درمقابل نکات منفی همچون فضای کم بار، صدای بالای پیشرانه در دورهای رو به افزون موتور، قیمت بالا و البته مورد قابل توجه که همچنان کیاموتورز با آن مشکل دارد، کیفیت پایین مواد بکار گرفته شده در فضای داخل کابین است.
………………………………………………………………………………………….
# متن فوق چکیده ای است از مقاله « میخواهند بزرگ شوند! » ؛ به نویسندگی « مسیح فرزانه » ؛ چاپ شده در سیصد و بیست و ششمین شماره مجله ماشین. متن کامل این مقاله را میتوانید از اینجا مشاهده نمایید.
# این مقاله قطعا ایرادات و نقاط ضعفهایی نیز در خود خواهد داشت ؛ از اینرو « گروه پدال » صمیمانه منتظر شنیدن نظرات خوانندگان محترم جهت رفع این نواقص است.
Arash
۱۲ بهمن ۱۳۹۰من کیا موهاوی V8 رو داشتم…البته من که نه…پدرم!صندلی فوق العاده راننده،قدرت عالی،نرمی عالی تر،امکانات کاملا لوکس و طراحی بیرونیش از نقاط قوتش هستش…اما خب کارت سوخت هواپیما لازم داره…وقتی داخل شهر با فشار زیاد میروندم مصرفش حتی به 19 هم میرسید…ردیف سوم نسبت به سانتافه بزرگتر،راحت تر و با امکانات بیشتر هستش ولی ردیف دوم مثل ردیف اول راحت نیست اما نسبت به سانتافه که کلا رو ویبرست خیلی بهتره…کیفیت پلاستیک داشبورد یکم مایوس کنندست…اما در کل با همین قیمت میشه IX55 خرید که بهتره البته نروندم اما سوارش شدم…اما خب به نظر من طراحی موهاوی بهتره.
amirreza
۲۲ بهمن ۱۳۹۰arash shetab mohave v8 az IX55 behtare va benazare man khoshkele mohave ba azamate IX55 mashine bikhodiye vali mohave ham mishe kuh raft ham shar rund
mehrdad
۶ اسفند ۱۳۹۰موهاوی ماشین خوبیه شتاب فوق تصور قدرت فوق العاده بالا ظاهر با ابهت
اگه نرمال باهاش رانندگی کنی تو شهر صدی 15 میسوزونه
یه اشکال دیگه ای هم که داره استهلاک بالا هست
اگه با ix55 مقایسه کنیم از همه لحاظ یه سر گردن بالاتره ولی از لحاظ زیبایی داخل و نرمی ix55 بهتره
پوریا
۱۳ اسفند ۱۳۹۰ix55خیلی بهتره
reza
۷ فروردین ۱۳۹۱100 درصد موهاوی
hesam
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۱موهاوی حدود318اسب بخار ix55حدود275
امیر
۱۰ اسفند ۱۳۹۲340 اسب مدل v8
masoud
۵ خرداد ۱۳۹۱benazare man ke mohave kheili behtare hich harfi vase suv ha nazashte…………man emtehan kardam to shetab aslan kam nemiare va hamishe ye saro gardan az hame jelotare…..harki mikhad bekhare shak nakooone ke pashimooon nemishe
galardo
۱۷ خرداد ۱۳۹۱خوش به حالتون
داوود
۱۸ مهر ۱۳۹۱خیلی خوبه ولی بنزین سرمی کشه و کمی ضعیفه
داوود
۱۸ مهر ۱۳۹۱این ماشین زود به سروصدامی افتدو وقتی درداخل ماشین که می شینین از آنچه نشان می دهد کوچک تراست
ARYAN_GTR
۲۷ خرداد ۱۳۹۱آدمو به یاد SUV های آمریکایی می اندازد. فوووووووووق العاده ایمنه!
سید علیرضا
۴ تیر ۱۳۹۱اسب بخار این ماشین خیلی بیشتر از انکه شرکتش نوشته بیشتر است من با این ماشین به بانه رفتم در شهر به پارکینگ رفتم که شیب ورودی ان خیلی زیاد است وقتی برگشتم آردی برای این خارج بشه گیر کرده بود من به راننده گفتم صبر کنه با قلاب بکسل ان را به ماشین وصل کردم اصلا هم اردی گاز نداد من آوردم اش بیرون با دنده یک
farid
۱۱ تیر ۱۳۹۱من وهاوی v8دارم و از همه لحاظ از این خودرو راضی هستم اما تو سرعت بالا ترمزش خوب عمل نمیکنه بخاطر وزن زیادش
javad
۱۸ تیر ۱۳۹۱سلام.من موهاوی وی8 دارم و تجربه 40000 کیلومتر رانندگی این شده:
ظاهر این ماشین هیچی کم نداره مخصوصا اگر مثل من مشکی بخرید و واکس بدنه هم بخوره با این هیبتش همه نگاهها بهش جلب میشه.طراحی داخلیش جدی و امریکایی ولی از ix55 بی کیفیت تره.وقتی که تو جاده پشت ترافیک موندین ساخته شده برای سبقتهای زنجیره ای و همه چیز رو پشت سرش جا میزاره ولی خیلی به درد خارج جاده نمیخوره.اگر بخواین مثل من لذت رانندگی با موهاوی رو بچشید باید از فکر مصرف بنزین بیاید بیرون ولی اگر مثل یه پادشاه آرام و با وقار باهاش برونید با توجه به حجم موتور زیادش مصرفش عالی میشه
behrad
۱۹ تیر ۱۳۹۱تو یه کلمه تانکهههههههههههه
علی
۸ مرداد ۱۳۹۱من ix55 دارم داداشم موهاوی با توجه به حجم موتور بالاتر و وزن سنگینتر موهاوی وقتی با هم یه سفر 3000 کیلومتری رفتیم شمال و مشهد و برگشتیم متاسفانه ماشین من از اون مصرفش بالاتر نشون داد و توی سبقت محال بود بتونم کارایی که اون میکنه منم بکنم.
حمیدرضا
۱۵ مرداد ۱۳۹۱سلام،
حدود 80-90 میلیون بودجه دارم. بین ix55، موهاوی V6 و سورنتو XM کدام به نظر شما بهتر است؟
بیشتر برای مصرف جاده ای و مسافرت میخواهم.
ممنون
میلاد
۲۰ شهریور ۱۳۹۱اقا حمیدرضابرای جاده IX55
علی رضا
۲۰ مرداد ۱۳۹۱مواوی بخر
صادق
۳ شهریور ۱۳۹۱حمید رضا حتما ۸ سیلندر موهاوی رو بخر تو جاده میفهمی چی سوارشدی بعضی سواری های بنز وبی ام و هم اگر رانندش حرفه ای نباشه نمیتونه بگیردت اپش هم خوب داره هیچ جا هم گیر نمی کنی بلدوزره فقط قسمت های چرمیش وپلاستیکیش و باتحمل کنی
ashkan
۱۳ شهریور ۱۳۹۱من یه جنسیس کوپه ویه پرادو پورشه کا ان ولی موهای رنگ سیاه یه چیز دیگه هست موهای رو از همه بیشتر دوس دارم همین چند هفته پیش چهار میلیون دادم رینک هاشو عوض کردم واقعا پورشه کاان قلت کرد پیش موهای عروس شده با رینک هاش
سعید
۱۵ شهریور ۱۳۹۱سلام
من v8 موهاوی مشکی 2012 دارم _ برادرم یه سفید v6 _ ببینید نکته اینجاست که تنها موتور 8 استاندارد این هیکل هستش _ برادرم با وجود این که آروم میرونه با موتور 6 سیلندر میگه مصرفش تو شهر 14 لیتر در صد کیلومتره _ اما من از برادرم خیلی تندتر میرم و همیشه گیربکس ماشینم رو تو Drive نگه میدارم و خودم هم دنده زود تر از موئد با تیپترونیکش عوض نمیکنم _ مصرف مال من 12 لیتر تو صد کیلومتره _ اگه یه بار با لند کروز برونی دیگه از مصرف موهاوی شکایت نمیکنی با وجود این که زور موتور 8 سیلندرش از لند کروز کمتر نیست _ تویوتا لند کروز حد اقل 18 لیتر و حد اکثر 23 لیتر تو شهر مصرف داره .
سعید
۱۵ شهریور ۱۳۹۱موهاوی v8 به اندازه یه پژو 405 بنزین مصرف میکنه
علی
۳۱ شهریور ۱۳۹۱SUV های خیلی بهتری در بازار هست
لندکروز یا سری X بی ام هم ماشین های استخون داری هستن هم کمپانی هاشون سرشون به تنشون میارزه نه کیا…
این اولین خودروی V8 که ساخته
تا به پای اروپایی ها یا حتی ژاپن برسه
پویا
۵ آبان ۱۳۹۲ای بابا کم بزنید تو سر این کره ای های زبون بسته باهمت دیگه کره میخواد به کجا برسه؟؟ یک آمار از زندگیت بگیر ببین جند درصد زندگیت کره ایه یخچالت فریزرت ماشین لباسشویی ظرف شویی تلویزیونت مال سامسونگ هست یا ال جی موبایلت تبلتت مول سامسونگ هست یا ال جی که کلیم کلاســـــشون میگذاری
کره با این سرعت تصاعدی پیشرفت ژاپن رو به زودی پشت سر میگذاره که تو خیلی از ابعاد گذاشته می مونه اروپا و آمریکا که اگه یکم سایت های تست خودرو اروپا و آمریکام هم بخونید می بینید همین الانم هیوندا و کیا پشت خیلی از نام هایی که فکر میکردند جاشون امنه تو بازارمیلرزونند
پویا
۵ آبان ۱۳۹۲من همیشه میگم ماشین به رنج قیمتش باید مقایسه کرد محصولات کیا واقعا نسبت به قیمتشون قدرت و رفاه و امکانات بیشتری نسبت به رقیباش عرضه می کنند تو شاسی بلندهای ایران هیچ خودرویی تو رنج قیمتی اسپورتیج، سورنتو و موهاوی بهتر از خودشون نیست
محمد صادق
۲۵ آبان ۱۳۹۱سلام
من دنبال موهاوی صفر v8 می گردم اما نمی تونم پیدا کنم ممنون می شم اگر راهنماییم کنید.
haj reza
۴ آذر ۱۳۹۱درسته که شاید سری x بامو بهتر باشه ولی وقتی خریدی ۱ سر به تعمیرگاه بزن ببین چقدر آدمو پیاده میکنن این رو هم در نظر بگیرید ولی شما داری ۱ سواری خوب میگیری از کیا دنباله ظاهر توش نباشی
نيما
۱۹ آذر ۱۳۹۱سلام بنظر من موهاوی بهترینه
خودم یه v6 سغید دارم
باتو که میذاری رو بدال کاز نمیذاره یه ماشین بمونه حالا ببین v8جیه
بهترینه از هر لحاظ فقط یه کم زود به صدا میفته!!!!!
saba
۲ دی ۱۳۹۱سلام شماره شاسی و شماره موتور موهاوی 2009، 6 سیلتدر کجای خورو درج شده؟ برای تعویض پلاک لازم دارم. ممنون میشم کمکم کنین
محمدرضا
۶ دی ۱۳۹۱من موهاوی v6 دارم.ix55 رو هم تست کردم از نظر امکانات و سواری خداییش بهتر از ix55 هستش.شاید ix55 لوکس تر باشه و هیچی جز باز شوی برقی درب صندوق نداره.از نظر قدرت موتور هم ix55 قدرتش 260اسب بخاره و موهاوی v6قدرتش 276 اسب بخاره.
آريو
۷ دی ۱۳۹۱چند وقتیه v8خریدم خدایى خیلى قلدره وبسیارازش راضیم.
مصرفشم فوق العادست.
حسین شجاعی
۲۳ دی ۱۳۹۱این اتومبیل ازهر جهت عالی است فقط یک کنسول یخچال کم دارد
محمد
۳ بهمن ۱۳۹۱بلاخره من نفهمیدم ix55 بهتره یا موهاوی
عماد
۱۷ بهمن ۱۳۹۱واقعا موهاوی تنها Off Road کره جنوبیه
امیر حسین
۱۷ بهمن ۱۳۹۱ix55صد برابر موهاوی با این که موهاویv8است به گرد چرخ ix55نمیرسد