در نمایشگاههای خودرو بهتر از جاده است!
اینکه ما بخواهیم با انحراف صنعت خودرو که همان کیا K900 است کنار بیاییم هم وسوسهانگیز است و هم طنزآمیز! بهعنوان یک خودروساز، کیا همیشه بهعنوان یک جوک خندهدار در نظر گرفته میشد، اما حالا کسی نمیخندد. شما میدانید که آنها چه چیزی دربارهی مرتکب شدن دوبارهی یک اشتباه میگویند.
اما حالا، K900 اولین خودروی کیا در ردهی بسیار لوکس است. هدف اولیه این بوده که کیا فضایی را در نمایشگاههای خودرو پر کند و به خریداران سول ۱۸ هزار دلاری و اپتیمای ۳۰ هزار دلاری بگوید که ما هم میتوانیم سدان لوکس ۶۰ هزارتایی بسازیم و امیدواریم که دفعات بعد برای خرید این خودرو تشریف بیاورید! البته K900 خیلی هم از نمایشگاهها دور نشده و همانجا باقیمانده است. آمارهای فروش نشان میدهد که معمولاً لکسوس با سدان LS خود و کادیلاک با XTS به ترتیب ۴.۵ و ۱۴ برابر K900 فروش دارند. در سال ۲۰۱۵ کل فروش این خودرو در ایالاتمتحده ۲۵۲۴ دستگاه بوده است. تنها دلیلی که شما سرخط خبرها دربارهی شکست فروش K900 را نمیخوانید این است که کمپانی بهصورت عاقلانهای انتشار هرگونه هدفی را رد میکند.
دلیل معمول برای کاهش فروش، افت قیمتی بوده که سال قبل رخداده است و متناظر با اضافه شدن مدل سطح پایین جدید K900 قیمت پایه به زیر ۵۰ هزار دلار رسیده است. این قیمت برای مدل ۶ سیلندر پریمیوم پایه است که هنوز هم از امکاناتی نظیر ناوبری، چرم و سانروف پانورامیک سود میبرد اما بهجای پیشرانهی ۸ سیلندر ۵ لیتری ۴۲۰ اسب بخاری که تا سال ۲۰۱۴ روی این خودرو بود، حالا پیشرانهی ۶ سیلندر قرار دادهشده است. نمونهی مورداستفاده در این تست مدل سطح متوسط V-6 لوکس با سیستم صوتی ممتاز، چرم ناپا و تریم چوب واقعی است که برچسب قیمتی پایهی ۵۵۸۵۰ دلاری را نشان میدهد. البته پکیج VIP 5 هزار دلار دیگر را به مبلغ فوق اضافه میکند. این پکیج دربردارندهی سیستمهای ایمنی کاملی همچون هدآپ دیسپلی، ترمز اضطراری خودکار، تشخیص نقاط کور، هشدار خروج از خط و کروز کنترل انطباقی میباشد. با پرداخت ۶۰۸۵۰ دلاری مقادیر زیادی از یک خودروی کیا دریافت میکنید! حتی این قیمت فاصلهای زیاد با کادنزای فول آپشن ۴۵ هزار دلاری دارد. در همین زمان، با این قیمت کیا هنوز هم ۱۶ هزار دلار ارزانتر از لکسوس LS460L است. پیشرانهی ۶ سیلندر K900 در مدتزمان ۶.۲ ثانیه این خودروی ۲۰۲۰ کیلوگرمی را بهسرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرساند. این زمان تنها ۰.۷ ثانیه کندتر از مدل ۸ سیلندری است. در بحث تست یکچهارم مایل نیز مدل شش سیلندر تنها ۰.۵ ثانیه و ۵ کیلومتر بر ساعت کندتر از مدل ۸ سیلندر است و نکتهی مورد تأیید آنکه ما هرگز در شرایط نرمال رانندگی احساس نکردیم که کمبود نیرو وجود دارد. این مدل خیلی کندتر از تریم بالاتر خود نیست و حتی فاصلهی زیادی هم با لکسوس LS460 F Sport که قبلاً آزمایش کردیم ندارد. با همهی این تفاسیر ما باید بااحتیاط پا بر پدال گاز بگذاریم زیرا که مصرف سوخت ترکیبی این خودرو در رانندگی شهری و بزرگراهی ۱۳ لیتر در هر صد کیلومتر است. این دقیقاً همان مصرفی است که در تستهای قبلی ما با پیشرانهی ۸ سیلندر به دست آورده بودیم. درروی کاغذ پیشرانهی ۶ سیلندر باید کمتر تشنه باشد، تخمینهای EPA هم مصرف سوخت شهری/بزرگراهی ۱۳.۸/۹ لیتر در صد کیلومتر را برای این مدل و مصرف ۱۵.۶/۱۰.۲ لیتر در صد کیلومتر را برای ۸ سیلندر نشان میدهند. درواقع ما در خلال تستها رفتار خشنی با مدل ۶ سیلندر داشتهایم.
تستها نشان دادهاند که در سفرهای طولانی و در مسیرهای بزرگراهی، نیاز به تصحیح حرکت فرمان است تا خودرو بین خطوط حرکت کند، این عمل سخت نیست اما خستهکننده به نظر میآید. سیستم هشدار خروج از خط وجود دارد اما تنها میگوید که خودرو دوباره گیج و سرگردان شده است. این خودرو در بازارهایی خوب میفروشد که در آن خریداران اکثراً در عقب مینشینند و رانندهای را استخدام میکنند تا دائماً با تصحیح حرکت خودرو در کشمکش باشد. اما دربارهی پشت سر گذاشتن پیچها توسط K900 باید گفت که ما از این خودرو انتظار هندلینگی در حد کوپههای اسپورت نداریم. کیا تلاش داشته تا راحتی و نرمی را در اولویت قرار دهد اما همچنین این را هم باید به یاد داشت که چرا هیوندای مشاورانی را از لوتوس برای اصلاح سیستم تعلیق جنسیس ۲۰۱۵ استخدام کرد. این پلت فرم که در نسل قبلی جنسیس بکار رفته برای رانندگی خارج شهر قابلقبول نیست.
ترکیب هندلینگ شلوول، سواری سبک و فرمان مبهم غالباً باعث مقایسههایی با سدان قدیمی دیترویت میشود. البته که K900 جز مواردی همچون سنگینی، بزرگی، دیفرانسیل عقب بودن و پیشرانهی ۸ سیلندر، قرابت چندانی با خودروهای آن دوران ندارد.K900 همچنین ساختهشده تا کیفیت استاندارد بیشتری را روی ساختار سفت و محکم ارائه دهد. نه سروصدا و نه جیغ و فریاد! این یک خودروی مدرن است که آمده تا در برابر رقبای صاحبنام خود قد علم کند، اگرچه که راه نهچندان طولانی در پیش دارد. آنچه میگوییم مطمئناً پدربزرگها را خوشحال میکند، بااینکه آنها حالا بیش از رانندگی به دوچرخهسواری مشغولاند اما ما احتمالاً به دنبال کادیلاک XTS خواهیم بود. چه کسی کیا K900 را میخرد؟ افراد زیادی نیستند. البته به یاد داشته باشید که کیا باعرضهی این مدل کاری کرده است که دیگر نمیخندیم.
نقاط ضعف: احساس مبهم فرمان، مصرف بالای پیشرانهی ۶ سیلندر
مشخصات خودرو: پیشرانه در جلو، دوچرخ عقب متحرک،۴ درب سدان
قیمت پایه: ۴۹۹۵۰ دلار
قیمت در هنگام تست: ۶۰۸۵۰ دلار
نوع پیشرانه: ۶ سیلندر ۲۴ سوپاپ، بلوک آلومینیوم، تزریق مستقیم سوخت
قدرت پیشرانه: ۳۱۱ اسب بخار در دور موتور ۶۰۰۰
گشتاور: ۳۹۷ نیوتنمتر در دور موتور ۵۰۰۰
گیربکس: ۸ سرعته خودکار با حالت تعویض دستی دندهها
شتاب صفرتا ۹۶ کیلومتر بر ساعت: ۶.۲ ثانیه
حداکثر سرعت: ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت
حسین
۲۵ فروردین ۱۳۹۵Kia هم میتونه
همونطور که تویوتا و هیوندا تونستن
Soroosh
۲۵ فروردین ۱۳۹۵همونطورکه تویوتا تونست؟؟؟؟
بلا نسبت تویوتا که بخوای اونو با هیوندای و کیا مقایسه کنی!!!
همونطور که تویوتا تونست یعنی چی!!!
جمله فوق مسخره
امير علي
۲۵ فروردین ۱۳۹۵چرا اینو با lexus ls460مقایسه میکنه ؟ اخه این در حد لکسوس نیست
king 918
۲۵ فروردین ۱۳۹۵در حد لکسوس شاید نباشه اما یه خودروی فوق العاده عالیه یه ترکیب از لوکس بودن کیفیت و قدرت ایده ال نوش جون صاحبش من که خیلی خوشم اومد ازش
بد نیست قیمتش هم یه نگاه بندازی فقط 49 هزار دلار ………..معرکه ست
Nima
۲۵ فروردین ۱۳۹۵عزیزم نزدیک ترین رقیب از نظر قیمتى با این کادیلاک CT6 هست که قیمت پایه فقط 54000 هست. حالا شما فقط اسم کادیلاک CT6 رو به یاد بیار با امکاناتش و بعد با این که فقط 5000 دلار ارزون تره مقایسه کن.
mohsen
۲۵ فروردین ۱۳۹۵امیر علی خان نویسنده اینو با لکسوس مقایسه کرده چون این خودروساز در مسیر لوکس شدن هم داره قدم برمیداره.
درسته در حد لکسوس نیست ولی این اختلاف از زمین تا اسمان نیست.
این کره ای ها در هر نسل خودرو دارن معایب نسل قبلیشونو دارن کم میکنن.
ali2240
۲۵ فروردین ۱۳۹۵من ب شخصه هیوندا ایکاس رو ب این ترجیح میدم
بنز و ب ام و هم شاید از نظر ابعاد توی این کلاس باشن اما پرستیژشون با کیا همونقدر فرق داره که پرستیژ رولزرویس با بنز متفاوته…
ولی در کل حرکت کیا قابل تحسینه چون ما با این همه ادعا و سابقه خودروسازی هنوز یه لاستیک مناسب برای این خودرو نمیتونیم تولید کنیم بقیه پیشکش
سجاد
۲۵ فروردین ۱۳۹۵یکم زوده که کره ای ها بخوان به رده های لوکس ورود کنن ، چون هنوز طراحیشون پخته نشده و درحال کپی کارین و روح و اصالت ندارن.
به عنوان مثال چراغ های عقب شبیه لکسوس es شده!
دسته دنده هم که از بی ام و کپی شده.
شاید این شباهت به طراح کیا و سابقه کاریش برمیگرده اما درکل در محصولات کیا ، اپتیما رو تو رده قیمتی و کلاسش بیشتر قبول دارم.
mohsen
۲۵ فروردین ۱۳۹۵بله سجاد خان به قول خودت یه کم زوده.
امیر
۲۵ فروردین ۱۳۹۵پرچم آسیا بالا!
حسین
۲۵ فروردین ۱۳۹۵درود.
در مقاله ای که در مجله ماشین به چاپ رسیده بود دلایل عدم موفقیت کیا K900 به این شکل بیان شده (این مقاله ترجمه شده هستش و به قلم خود نویسنده مجله نیست):
«کیا با عرضه K900 در امریکا تلاش کرد که نظر افرادی را که دیگر مایل به خرید لکسس LS نیستند جلب کند و انتخاب شایسته ای برای آنها ارائه دهد.» اما در ادامه مقاله ایرادات ماشین بیان شدن. “عدم واضح بودن اطلاعات نمایشگر سر بالا (head up display) در روز، طراحی خودرو برای افرادی که آشنایی چندانی با ویژگیهای یک خودروی لوکس واقعی ندارند جذاب است، تنظیم نبودن سیستم فنر بندی، اشکال در سیستم پارک خودکار که باعث آسیب دیدن رینگ ماشین در زمان تست شد.
مشکلاتی که در طول یک سال برای این ماشین پیش اومده بود رو هم بد نیست بخونید:
– یک بار درِ باک بنزین با فشردن دکمه مربوط در داخل اتاق، باز نشد.
– چراغهای LED جلو بعضی مواقع بخصوص زمانی که کاملاً تاریک بود ناگهان خاموش شده و بعد از چند ثانیه دوباره روشن شدند. (حتی با مراجعه به نمایندگی هم دلیل این مشکل پیدا نشد) «برای مقایسه بد نیست بدانید آئودی A8 مدل 2016 با قیمتی معادل 100 هزار و 115 دلار در طول سه سال، هیچ مشکلی نداشت.»
– افت قیمت برای آئودی بعد از 3 سال 46 درصد (در امریکا) و برای K900 برابر با 49درصد بوده.
((از نظر فضای داخلی باید گفت که K900 بزرگتر از حتی خودروهای سدان لوکسی است که قیمتی بیش از 80 هزار دلار دارند، اما آنچه که کیا فاقد آن بوده، فاکتور لوکس بودن است.))
به نظر من لوکس بودن با چرم و چوب و نرمی زیاد به دست نمیاد. ماشین لوکس باید اون “فاکتور لوکس بودن” رو داشته باشه. البته با اینکه به این ماشین کلی انتقاد میشه اما تلاش کیا واقعا بی عیب و ستودنیه.
Infinite
۲۵ فروردین ۱۳۹۵@حسین
دوست عزیز
مدل تست شده، مدل 2016 هست. خودتون در فرمایشتون هم فرمودید Audi A8 2016
این خودروها مدل امسال هستند. چطور یک سال از عمر این خودرو و سه سال از عمر آئودی A8 مدل 2016 که فرمودید میگذره؟
حسین
۲۶ فروردین ۱۳۹۵درود. شما درست میگی، اشتباه از من نیست. من عین متن رو تایپ کردم. اون هم احتمالا اشتباه تایپی داشته. شما ببخش
ali
۲۵ فروردین ۱۳۹۵کسی اینقدر پول بابت خودرو ی کره ای بی اصالت نخواهد داد که سال بعد کامل قیافش شبیه یک خودروی دیگر میشود در شرایطی که مالک کیا شرکت هیوندا وجه بهتری از کیا داره، آن هم در شرایط بدی هست، البته شرکت نوپای کره ای شرایط ازدم قسط رو برای خودروهاش میزاره ولی باز با این مصرف و موتور و بازده بسیار پایین و هندلینگ بدی که اشاره شد جایی نخواهد داشت خصوصا با در نظر گرفتن قیمت (البته مقاله به خوبی به این موضوع اشاره کرده)
فروش افتضاح این خودرو
http://left-lane.com/us-car-sales-data/kia/kia-k900/
احمد باقری
۲۶ فروردین ۱۳۹۵به هر حال، کیا در مسیر پیشرفت قرار داده و گامهای خوبی برداشته.
parham
۲۶ فروردین ۱۳۹۵به نظره من کیا هم برای این دسته از خودرو ها باید کارخانه و برند مجزا تاسیس کند.تا وجه تمایز خودرو های لوکس این برند برجسته تر به نظر آید.
در کل اول کار بی ایراد نیست و مسلما پیشرفت خوبی رو برای این شرکت می شود متصور بود.
و اما روزی که بتوان آنها را با بزرگان مقایسه کرد.امکان دارد ولی زمانش کاملا نا مشخص است.
MeHDi
۲۶ فروردین ۱۳۹۵این همون کیا کوریس ؟
بهنام طیبی
۲۶ فروردین ۱۳۹۵بدک نیست خوبه
ابی
۶ مرداد ۱۳۹۵خوشم میاد ما ایرانی ها فقط بلدیم از مردم ایراد وعیب جویی وحرف اضاف و… بزنیم در صورتی که ما هیچ چیزی بجز حرف بلد نیستیم یادتون نره که این شرکت کیا همون سازنده پرایده که تا الان شماها دارین همونو با همون بدنه وماکت اول میسازید اونا کجا رسیدن وشما اشغالهاشون رو ازشون که از رده خارج شدن رو میخرید .اینم هست باید شرکت کیا رو با ایران خودرو وسایپا
مقاسیه میکردن نه لکسوس .نترسید چند سال بعد با بنز هم دست وپنجه نرم میکنن وشرکتهای ما با ماشینهای چینی قرارداد وماشین میسازن اونم اگه چین پیشرفت کنه محاله با چنین کشوری مثل ایران کار کنه که مردمش فقط بلدن ایراد بگیرن وهیچی از دنیا حالیشون نیست
ميلاد
۱۳ خرداد ۱۳۹۶خواهشا در مورد این ماشین زمانی نظربدید که سوار شده باشید.این ماشین راحتیش از خیلی از ماشینایی که اسم دارن بیشتر.در ضمن عارق ناشتا نزنین.همه تو ایران ایرانخودرو و سایپا میخرن بعد به ماشینای لوکس دنیا ایراد میگیرن.