نهایتاً به قسمت پایانی دور سوم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابتهای خودرویی پدال رسیدیم یعنی قسمتی که به خودروهای سبز اختصاص دارد. در دوئل قبلی این گروه، دو خودروی هیبریدی یعنی تویوتا پریوس و هیوندای آیونیک به مصاف یکدیگر رفتند. در این دوئل که درمجموع ۲۳۷۰ رأی به ثبت رسید، شاهد رقابت بسیار نزدیکی بودیم چراکه از این آراءِ کل، پریوس موفق به کسب ۱۲۰۳ رأی و آیونیک ۱۱۶۷ رأی شده است. بدین ترتیب رقیب ژاپنی با اختلافی بسیار جزئی و کسب ۵۰.۷ درصد آراء، پیروز این دوئل لقب گرفت. امروز هم در دوئل سوم گروه خودروهای سبز، دو خودروی هیبریدی بنامهای فولکسواگن گلف GTE و کیا نیرو به مصاف یکدیگر رفتهاند.
فولکسواگن گلف GTE
هوندا کلاریتی | تویوتا میرای | کیا سول EV | نیسان لیف |
؟ | ؟ | ||
تویوتا پریوس | هیوندای آیونیک | تویوتا پریوس پرایم | هیوندای آیونیک پلاگین |
تویوتا پریوس | ؟ | ||
فیات 500E | رنو Zoe | لکسس CT | شورلت ولت |
رنو Zoe | ؟ | ||
بامو i3 | مرسدس بنز B کلاس | هیوندای نکسو | تسلا مدل ۳ |
؟ | ؟ | ||
فولکسواگن گلف GTE | کیا نیرو | هوندا کلاریتی الکتریکی | هیوندای آیونیک الکتریکی |
؟ | ؟ | ||
هوندا کلاریتی پلاگین | کیا نیرو پلاگین | فورد فوکوس الکتریک | فولکسواگن e-Golf |
؟ | ؟ | ||
سیتروئن e-Mehari | فولکسواگن e-UP | هیوندای کُنا الکتریکی | شورلت بولت |
؟ | ؟ |
در یکی از دوئلهای گروه هاچبکهای داغ بهطور مفصل به بیان تاریخچهٔ گلف پرداختیم و بنابراین در اینجا صرفاً به نسخهٔ هیبریدی این هاچبک محبوب آلمانی میپردازیم. گلف تا نسل ششم تنها با پیشرانههای درونسوز بنزینی و دیزلی عرضه میشد اما در نسل هفتم، فولکسواگن به فکر گسترش انواع قوای محرکهٔ این خودرو افتاد و در این راستا نخست نسخهٔ تمام الکتریکی گلف را با نام e-Golf در نمایشگاه فرانکفورت ۲۰۱۳ رونمایی کرد. سپس در گام بعدی، نسخهٔ پلاگینهیبریدی این هاچبک هم با نام گلف GTE در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۴ رونمایی شد. این نسخه، پس از مدلهای بنزینی، دیزلی، CNG و تمام الکتریکی، پنجمین قوای محرکه در خانوادهٔ نسل هفتم گلف محسوب میشود. گلف GTE در ظاهر تفاوت چندانی با دیگر اعضای خانوادهاش ندارد و صرفاً با تغییراتی در سپر جلو به همراه یک خط آبیرنگ و آرم GTE در جلوپنجره از دیگر مدلها متمایز شده است. پریز شارژ باطریها نیز در زیر لوگوی فولکسواگن در جلو تعبیه شده است. این هاچبک پلاگینهیبریدی مجهز به یک پیشرانهٔ ۱.۴ لیتری چهار سیلندر بنزینی توربوشارژ است که بهتنهایی ۱۵۰ اسب بخار قدرت دارد. در کنار این پیشرانه، یک موتور الکتریکی هم با ۱۰۲ اسب بخار قرار دارد. خروجی کلی این سیستم نیز برابر با ۲۰۵ اسب بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتن متر گشتاور است که توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک DSG دوکلاچه به چرخهای جلو منتقل میشود. این در حالی است که گلف GTI بهعنوان یکی از نسخههای اسپرت گلف، ۲۲۰ اسب بخار قدرت دارد و بنابراین گلف GTE را میتوان برادر سبز گلف GTI دانست. این نسخهٔ پلاگینهیبریدی همچنین به یک حالت رانندگی بنام EV هم مجهز است که از طریق آن میتواند تا ۵۰ کیلومتر را بهصورت تمام الکتریکی و بدون استفاده از موتور بنزینی طی کند.
کیا نیرو
کیا برای نخستین بار کانسپتی بنام نیرو را در نمایشگاه فرانکفورت ۲۰۱۳ رونمایی کرد. این خودرو که یک کراساوور سهدر هیبریدی بود، پیشنمایشی کلی از یک کراساوور سابکامپکت هیبریدی محسوب میشد. بدین ترتیب سرانجام نسخهٔ تولیدی این خودرو در نمایشگاه شیکاگو ۲۰۱۶ برای اولین بار رونمایی شد. نیرو که به یک قوای محرکهٔ هیبریدی کاملاً جدید مجهز است، در بین کراساوورهای کیا در زیر اسپورتیج قرار میگیرد. این خودرو روی پلتفرم مشترکی با خودروی هیبریدی جدید هیوندای یعنی آیونیک ساخته شده اما برخلاف آیونیک و همینطور گلف GTE، کیا نیرو یک کراساوور سابکامپکت است. این ماشین در ابتدا با قوای محرکهٔ هیبریدی معرفی شد اما بهتازگی در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۷ نسخهٔ پلاگینهیبریدی آنهم رونمایی گردید و همچنین کیا اعلام کرده که سال آینده، نسخهٔ تمام الکتریکی را هم به خانوادهٔ نیرو اضافه خواهد کرد. بدین ترتیب کیا نیرو هم دقیقاً مانند هیوندای آیونیک در سه نسخهٔ مختلف تولید خواهد شد. همانطور که در بالا توضیح دادیم، گلف GTE یک خودروی پلاگینهیبریدی است اما چون نسخهٔ پلاگینهیبریدی کیا نیرو بهتازگی معرفی شده و اطلاعات کامل آن مانند قیمت هنوز موجود نیست، ناچاراً همان نسخهٔ هیبریدی آنرا در این رقابت شرکت دادهایم. این خودرو از همان قوای محرکهٔ نسخهٔ هیبریدی هیوندای آیونیک استفاده میکند که شامل یک پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری چهار سیلندر بنزینی تنفس طبیعی به قدرت ۱۰۵ اسب بخار در کنار یک موتور الکتریکی به قدرت ۴۳ اسب بخار میشود. مجموع خروجی این سیستم نیز ۱۴۰ اسب بخار قدرت و ۲۶۵ نیوتن متر گشتاور است که توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه به چرخهای جلو انتقال پیدا میکند؛ اما نیرو برخلاف گلف GTE فاقد قابلیت پیمایش تمام الکتریکی بوده و همواره از موتور بنزینی خود استفاده میکند.
مشخصات فنی
فولکسواگن گلف GTE | کیا نیرو | |
پیشرانهٔ بنزینی | ۱.۴ لیتری ۴ سیلندر | ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر |
تنفس | توربوشارژ | طبیعی |
قدرت موتور بنزینی | ۱۵۰ اسب بخار | ۱۰۵ اسب بخار |
قدرت موتور برقی | ۱۰۲ اسب بخار | ۴۳ اسب بخار |
مجموع قدرت | ۲۰۵ اسب بخار | ۱۴۰ اسب بخار |
مجموع گشتاور | ۳۵۰ نیوتن متر | ۲۶۵ نیوتن متر |
گیربکس | ۶ سرعته اتوماتیک | ۶ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | جلو | جلو |
شتاب صفرتاصد | ۶.۸ ثانیه | ۹.۲ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۲۲۵ کیلومتر/ساعت | ۱۷۰ کیلومتر/ساعت |
مصرف سوخت | ۵.۳ لیتر (ترکیبی) | ۵ لیتر (ترکیبی) |
بُرد تمام الکتریکی | ۵۰ کیلومتر | – |
وزن | ۱۶۱۵ کیلوگرم | ۱۵۶۶ کیلوگرم |
طول | ۴.۲۷ متر | ۴.۳۵ متر |
فاصلهٔ محوری | ۲.۶۳ متر | ۲.۷۰ متر |
حجم صندوق بار | ۲۷۲ لیتر | ۳۷۳ لیتر |
قیمت | ۲۹,۶۳۵ پوند | ۲۲,۷۹۵ پوند |
این دوئلها، مقایسههایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوبتر بین شما کاربران ایرانی میباشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگیهای فنی، قیمت و مقرونبهصرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح میدهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.
[polldaddy poll=9803391]بدین ترتیب دور دوم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابتهای خودرویی پدال هم به پایان رسید. همانند قبل پس از چند روز وقفه دور سوم دوئلهای مرحلهٔ مقدماتی را آغاز خواهیم کرد. از همراهی و مشارکت شما ممنون و سپاسگزاریم.
amin
۱۵ مرداد ۱۳۹۶چه گروه شلوغیه این گروه خودروهای سبز،تعداد شرکت کنندگان زیاده!
در این دوئل هم مگه میشه به گلف رأی نداد؟!
AMIR SCHUMACHER
۱۵ مرداد ۱۳۹۶.
کاملا درسته
کاش مثل کاری که سایت کارانددرایور کرده ، این گروه حداقل به ۲ بخش لوکس و غیر لوکس تقسیم میشد.
الان اگه تسلا مدل S با ۱۰۰ و خورده ای هزار دلار قیمت از شورلت بولت (که خود همین بولت هم لایق قهرمانیه ) شکست بخوره حیف نیست ؟
AMERICAN
۱۵ مرداد ۱۳۹۶بهتر نیست الکتریکی ها و هیبریدی ها از هم جدا بشن
Moein
۱۶ مرداد ۱۳۹۶یا حداقل اونایی که پرفورمنس بالا تر دارن از بقیه جدا کرد.فرض کنید تو فینال تسلا مدلS به تویوتا پریوس بخوره!!اونوقت من چطوری از بین این دو تا یکی رو انتخاب کنم؟؟؟
جلالى
۱۵ مرداد ۱۳۹۶وزن کىا کم تره
مصرفش کم تره
فاصله محورش بىشتره
قىمتش مناسب تره
حجم صندوقش بىشتره
پس کىا رو انتخاب مىکنم
AMIR SCHUMACHER
۱۵ مرداد ۱۳۹۶.
کیا نیرو یکم زیادی به نظرم خرفته ،
از نظر سرعت و شتاب در مقابل گلف هیچ چی نیست
اگر بنزینش تموم بشه حالت تمام الکتریکی نداره ، در حالی که گلف راحت ۵۰ کیلومتر رو طی میکنه کهمسافت بسیار قابل توجهیه.
از این گذشته ، کیا نیرو زشته !
من ۱۰۰% به گلف رای میدم
.
بازم زیاد مهم نیست کدوم رای بیاره ، برنده ی این دوئل هر کدوم که باشه با توجه به رقبای قدری که در این سگمنت هستن ، دیر یا زود حذف خواهد شد.
?Challenger?
۱۵ مرداد ۱۳۹۶خب معلومه …. گلف?
کوروش
۱۵ مرداد ۱۳۹۶گروه مرگ اینه اینا اینجا هم پیروز بشن به پریوس پرایم و ای 3 و تسلا ۳!!!! می خورند
محمد رضا
۱۵ مرداد ۱۳۹۶گلف gte بیش از30% گرون تر از نیرو هست
هدفنیرو نیرو یگ خودرو جادار خانوادگیه درصورتی که هدف gte پرفورمنس بودن وجوان پسند بودنه
خلاصه مقایسه بی ربطی هست تنهاشباهتشون اینه که هردو دارای موتور الکتریکی هم هستن
من رای نمیدم
AK_007
۱۵ مرداد ۱۳۹۶موافقم
در ضمن به نظرم هیوندای آیونیک نسبت به پریوس معمولی شایسته تر بود و بی جهت حذف شد
Kamran cooper
۱۵ مرداد ۱۳۹۶انتخاب من گلف بود اما نمای عقب کیا واقعا زیباست
Roham
۱۵ مرداد ۱۳۹۶اصلا نیاز نیست مشخصات فنی رو خوند
متن رو هم نمی خوندم بازم انتخابم گلف بود
حمیدرضا
۱۵ مرداد ۱۳۹۶چقدر خودروهای کیا به سبکطراحی المانی شبیه شده کاملا در رعایت اصول طراحی یکسانن انتخاب من کیاست چون مقرون به صرفه تره هم ارزون تر هم مصرف ترکیبیش کمتره
Roham
۲۵ مرداد ۱۳۹۶انتخابت کیاست چون فکر می کنی شبیه ماشینای آلمانی شده؟!!!!!
یعنی مثلا گلف!!!
#ali.m#
۱۵ مرداد ۱۳۹۶خب اگه قیمت رو بخوام ملاک قرار بدم کیا رو انتخاب میکنم .
اما با قیافه و قدرت و علاقه خودم گلف رو انتخاب میکنم .
تو این بخش هم به نظرم مهمترین عامل کمخرج بودن و بی دردسر بودنه .که مشخصه کدمشون بهترین هستن از این نظر .
فيصل
۱۵ مرداد ۱۳۹۶انتخاب من فولکس با توجه به جدول و برند
حسين
۱۵ مرداد ۱۳۹۶چرا جلوی کیا نیرو کاربن گذاشته شده ی توسان قدیمه ؟?
Ali.qanavati
۱۵ مرداد ۱۳۹۶هر دو خودرو های خیلی خوبی هستن ولی واقعا هدف هاشون یکی نیست . خیلی از دوئل های دیگه هم همین مشکل رو دارن . انتخاب من اینجا با توجه به سلیقه ی شخصی گلف هست
akrh78
۱۵ مرداد ۱۳۹۶مدیران سایت و اونایی که این گروه بندی ها رو کردین کاش همیشه یه اروپایی با یه آسیایی یا آمریکایی رقابت نمیکرد.البته بعضی دوئل ها اینطور نبودن.ولی اینطور یکم ظلم میشه به اونا مثلا همینجا شما اصلا فقط مطلب رو مینوشتین آخرشم گلف رو برنده دوئل انتخاب میکردید.
ولی منکر این نمیشد شد که اسم گلف خودش سند هست و سنگ محک هست تو هر بخش ولی یه حریف قوی تر برا گلف رقایت رو داغ تر میکرد نه اینطور یک طرفه.مثلا بی ام و i3 حریف خوبی میشد
با تشکر از زحمات شما
MOBIN POURMAND
۱۶ مرداد ۱۳۹۶سلام.خسته نباشید ب تمام پدالی ها.
از مسئولین سایت درخواست دارم تا rss فید سایت رو اگه امکانش هست در اختیار من بزارن.خیلی نیاز دارم.جای مناسبتری برای این درخواستم پیدا نکردم چون دوئل ها خیلی پربازدید هستن.
اگر امکانش هست به ایمیل هم بفرستید که نور الانور میشه
با تشکر
ACR VIPER
۱۶ مرداد ۱۳۹۶برد کامل با وولکس واگنه چه از لحاظ فنی و چه از نظر ظاهر
نیرو رو هر کی بخواد کراس اوور سوار شه میخره
بنده که شخصا کراس اوور دف جلو سوار نمیشم
به درد همون چینیا میخوره
ebi V16
۱۷ مرداد ۱۳۹۶کیا نیرو رقیب خوبی برای gteنبود از خیلی جهات بهتره مثل انجین(متور)قویتر درسته کیا ارزون تره ولی ماشین ها کره ای هالا هالا ها نمی تونن به ماشین های آلمانی برسن
Alen
۱۵ مهر ۱۳۹۶بازار. خودرو اروپا دست آلمان است البته کره هم این چندسال اخیر ماشینهای خوبی تولید کرده, من خودم اروپا هستم بازار ماشین تو اروپا خیلی برند های زیادی هست متاسفانه بزرگترین عیب ماشیهنای کره ای افت قیمت زیاد دست دوم است نگاه به بازار انحصاری ایران نکنید. شما میتوانید در اروپا با پولی که میخواهید ماشین کره ای بخری یه ماشین ژاپنی بخرید با افت قیمت دست دوم کمتر و بهتر.