روزی دیگر فرارسید و باز سراغ یکی دیگر از گروههای سری رقابتهای خودرویی پدال رفتهایم. که آن گروه سدانهای کامپکت است. در دور نخست سری رقابتهای این گروه، شورلت کروز و نیسان سنترا به جدال با یکدیگر پرداختند که مجموعاً طی این دوئل ۱۳۲۹ رأی به ثبت رسید. در این رقابت، کروز توانست با کسب ۱۰۶۱ رأی یا بهعبارتدیگر ۷۹ درصد از کل آراء، قاطعانه پیروز دوئل اول گروه سدانهای کامپکت لقب گرفته و به مرحلهٔ بعد صعود کند. این در حالی است که سنترا موفق به کسب تنها ۲۶۸ رأی گردید و از دور رقابتها حذف شد. حال در دور دوم دوئلهای این گروه، یک ژاپنی الماسنشان یعنی میتسوبیشی لنسر به مصاف یکی از دو نمایندهٔ کرهایها یعنی کیا سراتو رفته است.
مزدا ۳ | هیوندای الانترا | میتسوبیشی لنسر | کیا سراتو |
؟ | ؟ | ||
رنو مگان | تویوتا کرولا | سوبارو ایمپرزا | فولکسواگن جتا |
؟ | ؟ | ||
شورلت کروز | نیسان سنترا | پژو ۴۰۸ | امجی GT |
شورلت کروز | ؟ | ||
سئات تولدو | فیات تیپو | اشکودا اکتاویا | هوندا سیویک |
؟ | ؟ |
میتسوبیشی لنسر
لنسر یکی از مشهورترین و شناختهشدهترین نامهای میتسوبیشی و حتی صنعت خودروسازی ژاپن است که از سال ۱۹۷۳ تاکنون با فراز و نشیبهای فراوانی و در انواع گوناگونی در حال تولید بوده و طی این سالها اعتبار و احترام زیادی برای خود کسب کرده است. نسل کنونی این سدان کامپکت ژاپنی برای نخستین بار رسماً در نمایشگاه دیترویت ۲۰۰۷ رونمایی شد و همچنان در حال تولید است؛ اما خبر غمانگیز اینکه طبق اعلام میتسوبیشی، تولید و عرضهٔ این سدان نمادین امسال بدون معرفی جایگزین خاتمه خواهد یافت. البته سازندهٔ ژاپنی بهتازگی نسخهای بازطراحی شده از نسل کنونی لنسر را معرفی کرده که با نام گرند لنسر فقط در بازارهای آسیایی عرضه خواهد شد. نسل کنونی این خودرو علاوه بر نسخهٔ سدان، در نسخهٔ هاچبک هم ساخته میشود که این مدل اسپرتبک نام دارد. میتسوبیشی برای لنسر موتورهای بسیار متنوعی را ارائه میکند که ما بزرگترین آنها را انتخاب کردهایم. این پیشرانه یک واحد ۲.۴ لیتری چهار سیلندر بنزینی تنفس طبیعی است که ۱۷۰ اسب بخار قدرت و ۲۲۵ نیوتن متر گشتاور دارد. یکی از گزینههای انتقال این نیرو نیز یک گیربکس CVT است. لنسر در حالت استاندارد بهصورت دیفرانسیل جلو عرضه میگردد اما امکان سفارش چهارچرخ محرک هم برای آن قابل سفارش است. این سدان کامپکت ژاپنی چند وقتی است که توسط نمایندگی میتسوبیشی در ایران یعنی شرکت آرین موتور، در کشورمان هم عرضه میگردد که نمونههای موجود در کشور مجهز به موتور ۱.۸ لیتری هستند.
کیا سراتو
سراتو محصول کامپکت کیا است که برای اولین بار در سال ۲۰۰۳ بهعنوان جایگزینی برای مدل Sephia به بازار آمد. این خودرو که در بازار داخلی کُره با نام K3 و در ایالاتمتحده با نام فورته عرضه میشود، از همان ابتدا در دو نسخهٔ سدان و هاچبک به تولید رسید اما از نسل کنونی یا سوم، نسخهٔ کوپه هم به آنها اضافه شد. نسل سوم سراتو که بر پایهٔ پلتفرم مشترکی با هیوندای الانترا ساخته شده، از سال ۲۰۱۲ به بازار آمد و همچنان در حال تولید است. البته این نسل سال گذشته مورد فیسلیفت قرار گرفت و با مدل ۲۰۱۷ به بازار آمد؛ اما این فیسلیفت فقط در مدلهای سدان و هاچبک انجام گرفته و طبق اعلام کیا تولید نسخهٔ کوپه متوقف شده است. سراتو از همان نسل اول همواره در کشورمان حضور داشته و توسط اطلسخودرو به بازار داخلی عرضه شده است. این در حالی است که چند وقتی است سایپا نیز به تولید نسل قبلی سراتو در کشورمان پرداخته است و بنابراین هماکنون نسلهای دوم و سوم این سدان کرهای بهطور همزمان در کشورمان عرضه میشوند که چنین رویداد عجیبی تنها در بازاری مثل بازار خودروی ایران رخ میدهد! سراتو نیز با پیشرانههای مختلفی در بازارهای جهانی عرضه میشود که در این دوئل نمونهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر بنزینی تنفس طبیعی آن شرکت کرده است. این موتور ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۱۸۰ نیوتن متر گشتاور دارد که توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی یا شش سرعتهٔ اتوماتیک به چرخهای جلو منتقل میشود و برخلاف لنسر خبری از سامانهٔ چهارچرخ محرک نیست.
مشخصات فنی
میتسوبیشی لنسر | کیا سراتو | |
پیشرانه | ۲.۴ لیتری ۴ سیلندر | ۲ لیتری ۴ سیلندر |
تنفس | طبیعی | طبیعی |
قدرت | ۱۷۰ اسب بخار | ۱۵۰ اسب بخار |
گشتاور | ۲۲۵ نیوتن متر | ۱۸۰ نیوتن متر |
گیربکس | CVT | ۶ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | جلو/چهارچرخ | جلو |
شتاب صفرتاصد | ۸ ثانیه | ۸.۷ ثانیه |
مسافت ۴۰۰ متر | ۱۶.۲ ثانیه | ۱۶.۸ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۲۰۰ کیلومتر | ۱۹۵ کیلومتر |
مصرف سوخت | ۸.۸ لیتر (ترکیبی) | ۷ لیتر (ترکیبی) |
وزن | ۱۴۶۸ کیلوگرم | ۱۳۰۷ کیلوگرم |
طول | ۴.۶۲ متر | ۴.۵۵ متر |
فاصلهٔ محوری | ۲.۶۳ متر | ۲.۷ متر |
حجم صندوق بار | ۳۴۰ لیتر | ۴۲۵ لیتر |
قیمت پایه | ۱۸,۶۳۰ دلار | ۱۷,۴۹۵ دلار |
قیمت در ایران | ۱۳۹,۸۰۰,۰۰۰ تومان | ۱۴۵,۰۸۰,۰۰۰ تومان |
این دوئلها، مقایسههایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوبتر بین شما کاربران ایرانی میباشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگیهای فنی، قیمت و مقرونبهصرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح میدهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.
[polldaddy poll=9763551]
صنم
۶ آبان ۱۳۹۶من واقعا گیج شدم. کاش یک نفر میاونست منو به طور فنی توجبح کنه کدوم رو بخرم
ماشین باز
۱۷ آذر ۱۳۹۶سلام این که جای بحثی نداره معلومه میتسوبیشی بهتره حتی مدل 1800 لنسر میتونه با سراتو رقابت کنه چه برسه به مدل جدیدش اگه کسی اطلاعات وتجربه کافی در مورد خودرو داشته باشه میدونه کره از نظر فنی و استهلاک وکیفیت وسواری همچنین اصالت کارکنان ومهندسان وسابقه شرکت حرفی برای گفتن مقابل ژاپنی ها ندارن از نظر طراحی هم لنسر کاملا با اصالت وخشن طراحی شده و از طراحی سراتو که منو یاد انگری برد میندازه بهتره همچنین ژاپنی ها علاقه زیادی به امکانات اضافه و طراحی خیلی هیجانی ندارن چون طرفدارانش ازش انتظار دیگری دارن یا حق
مصطفی
۱۹ آذر ۱۳۹۶خودرو قبلی من یک لنسر مدل ۲۰۱۵ بود که با سی و پنج هزار تا کارکرد به هیچ مشکلی برنخوردم ولی موتوری که روش بود و وارد ایران میشه یعنی ۱۸۰۰ برای این ماشین با این جثه و وزن یه کم ضعیفه و تو سبقت و شتاب گیری اذیت میکنه .به جز موتور کیفیت بقیه قطعاتش ضعیف و پایینه و به مرور دچار فرسودگی و از بین رفتن میکنه.الان یه سراتو وارداتی خریدم واقعا سرعت و شتابش من غافلگیر کرد . و طراحی بیرون و داخلش هیجان انگیز و به روزتر از لنسر هست. ولی در مورد کیفیتش فعلا نمی تونم اظهار نظر کنم
اقا تدی
۵ تیر ۱۳۹۷نتایج رو دیدم که لنسر برنده شده تو این نظر سنجی..ولی چیزی که در عمل در سطح جامعه دیده میشه اینه که تعداد سراتو خیلی بیشتر از لنسر هست…..یعنی جی؟ یعنی کسایی که پول دارن و خرید میکنن…در عمل ….سراتو رو خیلی بیشتر انتخاب کردن
V.l
۲۲ تیر ۱۳۹۷عزیز دل اگه کسی بتونه با ظاهر ساده ی لنسر کنار بیاد اصلا جای بحث نمیمونه
برای همینه که مردم بیشتر سراتو دارن چون ظاهر به روز تری داره
مردم عقلشون به چششونه?
امیر
۳۰ تیر ۱۳۹۷آخه چه حرکتیه شما زدیم دوست عزیز خب دارین با موتور خارج کشور لنسر که وارد ایران نشده مقایسه میکنین خیلی دنبال مقایسه درست و عادلانه باشین باید برای سراتو هم موتور 1.6turbo که 200hp قدرت داره مقایسه میکردین.
Hamid
۱۹ مهر ۱۳۹۷من لنسر ۱۶۰۰ اتومات دارم بد نیست حسن این ماشین بدون خرابی بودنش تو این ۹۰۰۰۰ کیلومتر بوده حنی لنت و شمع و باتری تو این چهار سال عوض نشده
Amir
۶ آبان ۱۳۹۷من کاش پولشو داشتم لنسر یا مزدا ۳ میخریدم ماشین ژاپنی مرگ نداره هرکی لنسر داشته میگه اصلا خراب نشده اصلا هم با اپشن های کره ای حال نمیکنم ولی میتسوبیشی بدیش اینه تو ایران چون زیاد نخریدن مکانیک و قطعاتش کمتره
سکوت
۲۶ دی ۱۴۰۲سلام سراتو96آپشنال دارم ..
مثل وانت خشک و آزار دهنده هستش ..
کیفیت مزدا ومیتسوبیشی رو ندارم ..
ولی شتاب ، قدرت و مانور پذیری خیلی خوبی داره…
اگه دنبال سرعت و شتاب نیستید مزدا ومیتسوبیشی رو بخرید…
car lover
۱۷ مرداد ۱۴۰۳گیربکس میتسوبیشی و کلا این گیربکس cvt اشغاله. اگه یبار نشسته باشید میفمید چی میگم. صدای قارقارش مغزتونو میخوره. به موتور هم خیلی فشار میاره چون همش تو دور بالا کار میکنه