و سرانجام پس از بیش از یک سال که از آغاز سری رقابتهای خودرویی پدال میگذرد امروز به آخرین دوئل از مرحلهٔ مقدماتی این رقابتها رسیدهایم و بدین ترتیب امروز نهایتاً پروندهٔ مرحلهٔ مقدماتی را بهطور کامل خواهیم بست؛ اما آخرین دوئل این مرحله به گروه خودروهای سبز اختصاص دارد که در دوئل قبلی آن شورلت بولت و هیوندای کُنا الکتریکی باهم به رقابت پرداختند. این دو خودرو رقابت بسیار نزدیکی با یکدیگر داشتند بهگونهای که با احتساب آراء هردو نظرسنجی مشخص شد شورلت با ۴۶۴ رأی را و هیوندای ۴۰۲ رأی دریافت کرده است درحالیکه مجموعاً در این دوئل تعداد ۸۶۶ رأی به ثبت رسیده است. بدین ترتیب شورلت بولت با کسب ۵۳ درصد از کل آراء و با اختلافی جزئی، پیروز این دوئل محسوب میشود. امروز اما در آخرین دوئل گروه خودروهای سبز و بهطورکلی آخرین دوئل مرحلهٔ مقدماتی شاهد رقابت هوندا کلاریتی پلاگینهیبریدی و کیا نیرو پلاگینهیبریدی خواهیم بود.
هوندا کلاریتی | تویوتا میرای | کیا سول EV | نیسان لیف |
هوندا کلاریتی | نیسان لیف | ||
تویوتا پریوس | هیوندای آیونیک | تویوتا پریوس پرایم | هیوندای آیونیک پلاگین |
تویوتا پریوس | تویوتا پریوس پرایم | ||
فیات 500E | رنو Zoe | لکسس CT | شورلت ولت |
رنو Zoe | شورلت ولت | ||
بامو i3 | مرسدس بنز B کلاس | هیوندای نکسو | تسلا مدل ۳ |
مرسدس بنز B کلاس | تسلا مدل ۳ | ||
فولکسواگن گلف GTE | کیا نیرو | هوندا کلاریتی الکتریکی | هیوندای آیونیک الکتریکی |
فولکسواگن گلف GTE | هوندا کلاریتی الکتریکی | ||
هوندا کلاریتی پلاگین | کیا نیرو پلاگین | فورد فوکوس الکتریک | فولکسواگن e-Golf |
؟ | فولکسواگن e-Golf | ||
سیتروئن e-Mehari | فولکسواگن e-UP | هیوندای کُنا الکتریکی | شورلت بولت |
فولکسواگن e-UP | شورلت بولت |
هوندا کلاریتی
هوندا که یکی از پیشگامان استفاده از قوای محرکهٔ هیدروژنی در خودروها محسوب میشود، پس از چندین سال تلاش و توسعه در این زمینه و معرفی کانسپتهای مختلف، نهایتاً در نمایشگاه لسآنجلس ۲۰۰۷ اولین خودروی هیدروژنی تولیدی خود را با نام کلاریتی معرفی نمود؛ اما کلاریتی خودرویی تولید محدود بود که تنها ۴۶ دستگاه از آن ساخته شد و این تعداد هم صرفاً اجاره داده شدند. سپس چند سال بعد یعنی در سال ۲۰۱۶، هوندا نسل دوم کلاریتی را معرفی نمود که برخلاف گذشته خودرویی تولید انبوه است؛ این خودرو در ابتدا مثل نسل قبلی با قوای محرکهٔ هیبریدی معرفی شد و اما برخلاف گذشته، هوندا ارائه قوای محرکهٔ دیگری را هم برای نسل دوم کلاریتی در نظر گرفته بود. بدین ترتیب چند وقت بعد از معرفی کلاریتی هیدروژنی، هوندا دو نسخهٔ دیگر از آنرا هم با قوای محرکهٔ پلاگینهیبریدی و الکتریکی ارائه کرد تا این ماشین مجموعاً با سه نوع قوای محرکهٔ مختلف عرضه گردد. نسخههای هیدروژنی و الکتریکی کلاریتی در دوئلهای قبلی شرکت کردهاند و بنابراین حالا نوبت به آخرین عضو خانوادهٔ این خودرو یعنی مدل پلاگینهیبریدی رسیده است. این تنها نسخه از کلاریتی است که از پیشرانهٔ درونسوز استفاده میکند. این موتور از نوع ۱.۵ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی است که ۱۰۳ اسب بخار قدرت و ۱۳۴ نیوتن متر گشتاور تولید میکند؛ اما در کنار این پیشرانهٔ بنزینی، دو موتور الکتریکی هم قرار گرفته است که مجموعاً ۱۸۱ اسب بخار قدرت دارند؛ اما مجموع خروجی این سه موتور برابر با ۲۱۲ اسب بخار قدرت و ۳۱۵ نیوتن متر گشتاور است که مانند خودروهای تمام الکتریکی توسط یک گیربکس تک سرعته به چرخهای جلو منتقل میشود. پکیج باطریهای نسخهٔ پلاگینهیبریدی کلاریتی اما کوچکتر از نسخهٔ الکتریکی بوده و برابر با ۱۷ کیلووات ساعت است. همچنین بُرد تمام الکتریکی این مدل نیز ۷۵ کیلومتر است اما درصورتیکه پیشرانهٔ درونسوز وارد عمل شود این عدد به ۵۵۰ کیلومتر افزایش پیدا میکند.
کیا نیرو پلاگین
کیا برای نخستین بار کانسپتی بنام نیرو را در نمایشگاه فرانکفورت ۲۰۱۳ رونمایی کرد. این خودرو که یک کراساوور سهدر هیبریدی بود، پیشنمایشی کلی از یک کراساوور سابکامپکت هیبریدی محسوب میشد. بدین ترتیب سرانجام نسخهٔ تولیدی این خودرو در نمایشگاه شیکاگو ۲۰۱۶ برای اولین بار رونمایی شد. نیرو که در بین کراساوورهای کیا در زیر اسپورتیج قرار میگیرد، روی پلتفرم مشترکی با خودروی هیبریدی هیوندای یعنی آیونیک ساخته شده اما برخلاف آیونیک، کیا نیرو یک کراساوور سابکامپکت است. این ماشین در ابتدا با قوای محرکهٔ هیبریدی معرفی شد اما چندی پیش در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۷ نسخهٔ پلاگینهیبریدی آنهم رونمایی گردید و همچنین کیا اعلام کرده که بهزودی نسخهٔ تمام الکتریکی را هم به خانوادهٔ نیرو اضافه خواهد کرد. بدین ترتیب کیا نیرو هم دقیقاً مانند هیوندای آیونیک در سه نسخهٔ مختلف تولید خواهد شد. در رقابتهای ما ولی پیشازاین نسخهٔ هیبریدی معمولی نیرو در برابر فولکسواگن گلف GTE قرار گرفت و حالا نسخهٔ پلاگینهیبریدی آن در دوئل امروز به مصاف هوندا کلاریتی پلاگینهیبریدی رفته است. نسخهٔ پلاگینهیبریدی نیرو از لحاظ قوای محرکه تفاوت چندانی با نسخهٔ هیبریدی نداشته و هنوز هم از همان پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی استفاده میکند که بهتنهایی ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۸ نیوتن متر گشتاور تولید میکند؛ اما نیرو پلاگینهیبریدی به موتور الکتریکی قدرتمندتری مجهز شده که ۶۰ اسب بخار قدرت دارد. همچنین ظرفیت پکیج باطریهای این مدل نیز به ۸.۹ کیلووات ساعت ارتقاء پیدا کرده است. مجموع خروجی این سیستم برابر با ۱۴۰ اسب بخار قدرت و ۲۶۵ نیوتن متر گشتاور است. همچنین نیرو پلاگینهیبریدی برخلاف نسخهٔ هیبریدی معمولی، از قابلیت پیمایش تمام الکتریکی هم برخوردار شده و میتواند تا ۴۲ کیلومتر را در این حالت طی کند. علاوه بر این، همانند تمامی خودروهای پلاگینهیبریدی، در این ماشین هم امکان شارژ باطریها از طریق کابل برق هم وجود دارد.
مقایسه مشخصات فنی
هوندا کلاریتی پلاگین | کیا نیرو پلاگین | |
پیشرانهٔ بنزینی | ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر | ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر |
تنفس | طبیعی | طبیعی |
موتور الکتریکی | ۲ عدد | ۱ عدد |
قدرت موتور بنزینی | ۱۰۳ اسب بخار | ۱۰۵ اسب بخار |
قدرت موتور برقی | ۱۸۱ اسب بخار | ۶۰ اسب بخار |
مجموع قدرت | ۲۱۲ اسب بخار | ۱۴۰ اسب بخار |
مجموع گشتاور | ۳۱۵ نیوتن متر | ۲۶۵ نیوتن متر |
گیربکس | تک سرعته | ۶ سرعته دوکلاچه |
محور محرک | جلو | جلو |
باطری | ۱۷ کیلووات ساعت | ۸.۹ کیلووات ساعت |
بُرد تمام الکتریکی | ۷۵ کیلومتر | ۴۲ کیلومتر |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۷.۶ ثانیه | ۹.۰ ثانیه |
مسافت ۴۰۰ متر | ۱۵.۴ ثانیه | ۱۷.۳ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۱۷۷ کیلومتر/ساعت | ۱۷۲ کیلومتر/ساعت |
مصرف سوخت | ۵.۶ لیتر (ترکیبی) | ۵.۱ لیتر (ترکیبی) |
وزن | ۱۸۳۷ کیلوگرم | ۱۵۶۵ کیلوگرم |
طول | ۴.۸۹ متر | ۴.۳۵ متر |
فاصلهٔ محوری | ۲.۷۵ متر | ۲.۷۰ متر |
حجم صندوق بار | ۴۵۳ لیتر | ۴۲۰ لیتر |
قیمت پایه | ۳۴,۲۹۰ دلار | ۲۸,۸۴۰ دلار |
این دوئلها، مقایسههایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوبتر بین شما کاربران ایرانی میباشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگیهای فنی، قیمت و مقرونبهصرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح میدهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.
[polldaddy poll=10013048]
ماتئوس هِتْزِنِرْ
۳ خرداد ۱۳۹۷فنی >>>>>>>هوندا
زیبایی>>>>>>> کیا
داشبورد >>>هردو
نیما
۳ خرداد ۱۳۹۷زیبایی واقعا سلیقه ایه من عاشق طراحی های خاص و جسورانه هوندام و یه چیز دیگه ام اینکه واقعا طراحی های هوندا وقتی تو خیابون میبینی تا تو عکس کلی فرق داره
از نزدیک واقعا به افتضاحی عکسا نیس و به دل میشینه ….
ماتئوس هِتْزِنِرْ
۳ خرداد ۱۳۹۷خودم عاشق طراحی سیویکم … اما این یکی همه تلاش طراحش صرف زشت تر کردن ماشین شده
me84
۳ خرداد ۱۳۹۷.
هوندا تکنولوژیش خیلی بالاتره.
اینو میشه از بازدهی اون فهمید.
وزن بالاتر حدود 300 کیلو، قدرت و شتاب بیشتر، اما مصرف سوختشون جزئی با هم فرق داره. البته فکر کنم آیرودینامیک هوندا بهتره.
من هوندارو انتخاب کردم. هم از نظر فنی و هم طراحی
Radin
۳ خرداد ۱۳۹۷دوباره مقایسه ای گذاشتن که تو هیچ جا این ۲ تا با هم مقایسه نمیشه
#ali.m#
۳ خرداد ۱۳۹۷چون رقبای کمی تو این بخش هستن .چندان رقابت ها عادلانه نیست.
اما به هر حال بازم اخر سر ماشین های قوی تر برنده میشن. پس خیلی هم مهم نیست ک کیا نیرو با کدم ماشین مقایسه بشه در هر صورت احتمال حذف شدنش خیلی زیاده .
#ali.m#
۳ خرداد ۱۳۹۷من به خودروی سبز سال رای میدم .
?کلاریتی?
الف.ی
۳ خرداد ۱۳۹۷این مدل هوندا چه طراحی داغونی داره ??????
محمد رضا
۳ خرداد ۱۳۹۷سدان هارو طی ده سال اخیر اینقد ارتفاعشونو کم کردن که فقط به درت پیست میخورن من کیارو انتخاب میکنم چون شاسی بلنده قیمتش هم خیلی کم تره که اختلاف فنیو جبران میکنه
شایان
۳ خرداد ۱۳۹۷طراحی هوندا واقعا زشته بخصوص عقبش و گلگیر عقب که شبیه ماشینای دهه 50 میلادیه قیمتشم که بیشتره 100 در صد کیا گزینه بهتریه
Amin
۳ خرداد ۱۳۹۷چرا من نمیتونم رأی بدم؟
دکمه رای دادن خاموشه
کیوان
۵ خرداد ۱۳۹۷کیا خیلی تلاش کرده زیباتر وارزون تر هم هست اما من همه مدلهای هوندا را دوست دارم
ناصر
۱۰ خرداد ۱۳۹۷سلام دوستان اولا اگه نظرات درخصوص خرید اتومبیلهای هیبریدی باشه من کیانیرو راانتخاب میکنم دوما چون کیاموتورز نسبت به هوندا درایران نمایندگی های مجاز بمراتب بیشتری ازهوندا داره خریدکیا تحت هرشرایطی مقرون بصرفه تر وکمدردسرتر هست درخصوص هوندا باید بگم واقعا ازلحاظ فنی اتومبیلهای خوبی تولید میکنه وشاید ازکیا سرترباشه ولی توی ایران قطعات بدنه هوندا ولوازم فنی را باید با دردسرهای فراوان پیدا کرد بخصوص قطعات بدنه یدکیش پیدانمیشه وباید سفارش بدیم ازامارات وکشورهای حاشیه خلیج برامون بیارن اونهم باقیمتهای خیلی گزاف اگه ما درامریکا زندگی میکردیم خرید هوندا خوب بود ولی درایران فقط ماشینهای کره ای خوبن ازطرفی درکیفیت وزیبایی واستهلاک کم کره ای ها دست کمی ازژاپنی ها ندارن وارزلنترهم بدست مردم میرسند پس فقط کیا وهیوندای توی ایران بازار دست دومشون خوبه ولی هوندا بعداز یکسال استفاده باید به نصف قیمت بفروشیم