کیاهیوندای

دوئل هیوندای کُنا و کیا استونیک

نهایتاً پس از چند روز وقفه امروز دور سیزدهم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی پدال را آغاز کرده‌ایم. اولین گروه این دور از رقابت‌ها، گروه کراس‌اوورهای ساب‌کامپکت است که دوئل قبلی آن بین رنو کپچر و اوپل کراسلند برگزار شد. در این دوئل مجموعاً تعداد ۱۱۳۱ رأی به ثبت رسیده است که اوپل با دریافت ۶۹۴ عدد از آن‌ها و کسب ۶۱ درصد از کل آراء به پیروزی رسید درحالی‌که کپچر با دریافت ۴۳۷ رأی مغلوب شد. حال امروز در چهاردهمین دوئل گروه کراس‌اوورهای ساب‌کامپکت، دو کراس‌اوور هم‌خانوادهٔ کره‌ای یعنی هیوندای کُنا و کیا استونیک در برابر یکدیگر قرار گرفته‌اند.

سانگ‌یانگ تیوولی

سوزوکی ویتارا

مزدا CX-3

میتسوبیشی ASX

سوزوکی ویتارا

مزدا CX-3

نیسان ترانو

رنو داستر

سوبارو XV

سوزوکی SX4

نیسان ترانو

سوبارو XV

جیپ رنگید

فیات 500X

نیسان جوک

فورد اکواسپرت

جیپ رنگید

نیسان جوک

پژو ۲۰۰۸

سیتروئن C4 کاکتوس

هوندا HR-V

تویوتا C-HR

سیتروئن C4 کاکتوس

تویوتا C-HR

شورلت ترکس

اوپل موکا

اشکودا یتی

فیات 500L

شورلت ترکس

فیات 500L

کیا سول

لادا ایکس‌ری

رنو کپچر

اوپل کراسلند

کیا سول

اوپل کراسلند

سئات آرونا

فولکس‌واگن T-Roc

هیوندای کُنا

کیا استونیک

؟

؟

نیسان کیکس

هیوندای کرتا

سیتروئن C3 ایرکراس

ام‌جی ZS

نیسان کیکس

؟

هیوندای کُنا

هیوندای با معرفی مدل کرتا در سال ۲۰۱۴ برای اولین بار به بخش کراس‌اوورهای ساب‌کامپکت وارد شد اما این خودرویی جهانی نبوده و صرفاً در بازارهای خاصی مانند چین و آمریکای جنوبی عرضه شد. سپس اما در ژوئن سال گذشته، هیوندای کراس‌اوور ساب‌کامپکت جدیدی را بنام کُنا معرفی نمود. این خودرو برخلاف کرتا کراس‌اووری جهانی بوده و در بازارهای اروپایی و ایالات‌متحده عرضه می‌گردد. کُنا که بر روی پلت‌فرم مشترکی با هاچ‌بک i20 ساخته شده، زبان طراحی جدیدی را برای کراس‌اوورهای هیوندای ارائه کرده که چندی بعد در نسل جدید سانتافه هم بکار رفت. این کراس‌اوور ساب‌کامپکت کره‌ای در اروپا با چهار پیشرانهٔ مختلف عرضه می‌گردد که یکی دیزلی و بقیه بنزینی هستند اما تنها دو نمونهٔ آن‌ها در ایالات‌متحده ارائه می‌شوند. موتورهای بنزینی شامل نمونه‌های ۱ لیتری سه سیلندر توربو، ۱.۶ لیتری چهار سیلندر توربو و ۲ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی می‌شود که ما از بین آن‌ها پایین‌ترین نمونه یعنی موتور ۱ لیتری را انتخاب کرده‌ایم. این پیشرانه ۱۲۰ اسب بخار قدرت و ۱۷۲ نیوتن متر گشتاور دارد. بسته به پیشرانه، انتقال نیرو هم توسط گیربکس‌های شش سرعتهٔ دستی، شش سرعتهٔ اتوماتیک و هفت سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه به چرخ‌های جلو یا هر چهارچرخ صورت می‌گیرد؛ اما علاوه بر این موتورها، هیوندای امسال نسخهٔ تمام الکتریکی کُنا را هم معرفی نمود که در دو نسخهٔ پایه و دوربرد تولید می‌شود. هیوندای کُنا طی دو ماه ابتدایی سال جاری در بازار اروپا نزدیک به ۹۳۰۰ دستگاه فروش داشته است.

کیا استونیک

کیا هم مانند هیوندای در ابتدا با مدل KX3 به بخش کراس‌اوورهای ساب‌کامپکت وارد شد که این خودرو صرفاً برای بازار چین طراحی شده بود. سپس مدت کوتاهی پس از معرفی هیوندای کُنا، کیا هم در نمایشگاه فرانکفورت کراس‌اوور ساب‌کامپکت جدیدی بنام استونیک را رونمایی کرد و بدین ترتیب برای اولین بار به‌طورجدی در این بخش حضور پیدا کرد. استونیک روی پلت‌فرم مشترکی با هیوندای کُنا ساخته شده و اشتراکات زیادی با آن دارد. یکی از این اشتراکات در بخش پیشرانه‌های دیده می‌شود. کیا برای استونیک چهار پیشرانهٔ مختلف را ارائه کرده که دو نمونهٔ آن‌ها با کُنا مشترک هستند. این دو موتور شامل نمونهٔ ۱ لیتری سه سیلندر و ۱.۶ لیتری دیزلی می‌شود. دو موتور دیگر استونیک اما که منحصر به آن هستند یک نمونهٔ ۱.۲۵ لیتری که در نسل جدید پیکانتو هم ارائه شده و یک موتور بالا ردهٔ ۱.۴ لیتری. ولی در این دوئل ما به جهت ایجاد شرایطی کاملاً یکسان و برابر میان دو خودرو، برای استونیک هم همان موتور ۱ لیتری سه سیلندر بنزینی توربو را انتخاب کرده‌ایم که دقیقاً با موتور کُنا یکسان بوده و ۱۲۰ اسب بخار قدرت و ۱۷۲ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. در بخش گیربکس‌ها اما انتخاب‌های استونیک به دو نمونهٔ شش سرعتهٔ دستی و هفت سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه محدود می‌شود. کیا استونیک طی دو ماه ابتدایی سال گذشته در بازار اروپا بیش از ۹۱۰۰ دستگاه فروش داشته است.

مقایسه مشخصات فنی

هیوندای کُنا

کیا استونیک

پیشرانه ۱ لیتری ۳ سیلندر ۱ لیتری ۳ سیلندر
تنفس توربوشارژ توربوشارژ
قدرت ۱۲۰ اسب بخار ۱۲۰ اسب بخار
گشتاور ۱۷۲ نیوتن متر ۱۷۲ نیوتن متر
گیربکس ۶ سرعته دستی ۶ سرعته دستی
محور محرک جلو جلو
شتاب صفرتاصد ۱۲.۰ ثانیه ۱۰.۳ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۸۱ کیلومتر/ساعت ۱۸۴ کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت ۵.۳ لیتر (ترکیبی) ۵.۰ لیتر (ترکیبی)
تولید آلایندگی ۱۱۹ گرم/کیلومتر ۱۱۵ گرم/کیلومتر
ظرفیت باک ۴۵ لیتر
وزن ۱۲۳۳ کیلوگرم ۱۱۸۵ کیلوگرم
طول ۴.۱۶ متر ۴.۱۴ متر
فاصلهٔ محوری ۲.۶۰ متر ۲.۵۸ متر
حجم صندوق بار ۳۶۱ لیتر ۳۳۲ لیتر
قیمت پایه ۱۶,۴۴۵ پوند ۱۶,۲۹۵ پوند

 

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

 

[polldaddy poll=9991606]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۹ دیدگاه‌ها

  1. فرزاد لاکچری

    ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (119 ديدگاه)

    استونیک رو بیشتر دوست دارم حتی آمار هم رای رو به استونیک میده

    1. محمد

      ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۷
      سوابق: (1433 ديدگاه)

      از اونجایی که حجم استفاده از پلاستیک در طراحی خارجی هیوندا کنا چشمگیره
      و این باعث ارزان جلوه کردن خودرو میشه
      با وجود مشخصات فنی تقریبا یکسان،
      من به کیا استونیک رای دادم

      یه نکنه اینکه قیمتهاشون خیلی مناسبه
      البته
      هرکدومش بیاد ایران هم با وجود ارزان بودنشون،
      و موتور کم حجمشون(با توجه به تعرفه واردات بر حسب حجم موتور)
      تبصربه‌ای براشون میاد که بخاطر حمایت از تولید ایرانی(همون واردات چینی)،
      قیمتش از ۲۰۰ و ۳۰۰ میلیون شروع بشه متاسفانه

  2. ستار

    ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (145 ديدگاه)

    تو عکس ها که خیلی به دل نمیشینن
    چجوری اینهمه جایزه طراحی بردن?

    1. نوید جهرمی

      ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۷
      سوابق: (3792 ديدگاه)

      طراحی خارجی استونیک توی این کلاس بی نقص از آب در اومده. طراحی داخلی کنا هم با وجود ارزان سازی چشم نوازه(رتبه برتر طراحی داخلی رو هم کسب کرده).
      بهتره خیلی از روی عکس قضاوت نشه.

  3. F۲۲RAPTOR

    ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (2622 ديدگاه)

    استونیک ظاهر معقولانه تری داره

  4. مزدا

    ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (2099 ديدگاه)

    کنا هم از لحاظ ظاهری و کابین جذابتره

  5. بابک

    ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (14 ديدگاه)

    طراحی کنا خیلی جذابتره ولی آماراستونیک بهتره. رای من استونیک

  6. میثم

    ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (51 ديدگاه)

    کنا طراحی خیلی مدرنی داره اما با این قطعات پلاستیکی اطرافش شبیه ماشن اسباب بازی متعلق به آینده شده از دید من، من به کیا رای دادم،کارایی بهتری رو تو اعداد و ارقام نشون میده.

  7. فتنه گوساله سامری

    ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (5358 ديدگاه)

    جایزه هایی که کره ای هامیبرن کاملا سیاسیه.مثل جایزه های اسکار اصغر فرهادی

  8. Radin

    ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (87 ديدگاه)

    جفتشون واقعا خوشگلن ولی کابین کونا قشنگ تره کیفیت هم که معلومه جفتشون خوبه ولی در کل کونا:)

  9. تک درختی در کویر

    ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (325 ديدگاه)

    هر دو خوبن …

  10. Azad

    ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (62 ديدگاه)

    هر دو را از نزدیک دیدم و تجربه راندن انها را هم دارم.من کیا را ترجیح میدم.

  11. M3csl

    ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (126 ديدگاه)

    نکته قابل تامل اینجاست ک با وجود موتور و گیربکس مشترک چیزی حدود پنجاه کیلوگرم وزن بیشتر چقدر تاثیرات منفی قابل توجهی روی شتاب،،حداکثر سرعت،،مصرف سوخت و حتی میزان آلایندگی هیوندا گذاشته،،و باعث شده ضعیف تر دیده شه توی جدول.

    1. Saeed Boroomand

      ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۷
      سوابق: (544 ديدگاه)

      پنج درصد افزایش وزن بیست درصد اختلاف شتاب رو توجیه نمیکنه.

  12. net

    ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (3404 ديدگاه)

    کنا خیلی خیلی زشته

  13. javad

    ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (141 ديدگاه)

    استونیک
    بخاطر طراحی هماهنگ و معقول تر و شتاب بهتر
    البته داشبورد کونا بهتره

  14. مانی

    ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (143 ديدگاه)

    با اینکه طراحی کنا رو بیشتر دوست داشتم ولی به خاطر برتری فنی به استونیک رای دادم

  15. حمیدرضا

    ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (2414 ديدگاه)

    کیا طراحیش به اسیایی ها بیشتر میچسبه هیوندا مناسب اروپایی ها طراحی شد

  16. کیوان

    ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (166 ديدگاه)

    کنا دو دوست دارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا