همانطور که می دانید امسال از سوی مقام معظم رهبری سال تولیدملی و حمایت از کار و سرمایه ی ایرانی نامگذاری شده است. با توجه به اینکه در بخشی از نامگذاری امسال به حمایت از سرمایه ی ایرانی اشاره شده است بر آن شدیم تا آنجایی که از دستان بر می آید به نوبه ی خود قدمی برداشته باشیم .
همین چند وقت پیش بود که سایت معتبر carbodydesign در حوزه ی طراحی خودرو اقدام به انتشار طرحی از یک طراح جوان ایرانی به نام محسن خرسندی کرد . به همین دلیل در اولین گام به سراغ این سرمایه ی ایرانی رفتیم و گفتگویی کوتاه با وی داشتیم.
س . از خودتان برایمان بگویید واینکه ازچه زمانی طراحی را شروع کردید؟
ج . محسن خورسندی هستم متولد ۱۳۶۹ در اصفهان و دانشجوی مکانیک دانشگاه اصفهان
از همان دوران بچگی به خودرو علاقه داشتم و نقاشیم هم خوب بود تصمیم گرفتم که به طراحی خودرو بپردازم اما متاسفانه در ایران شناختی در مورد رشته طراحی صنعتی وجود نداشت ، به همین خاطر از طرف والدین و اطرافیان ، رشته مکانیک به من توصیه می شد و جایی برای فکر کردن به رشته های دیگر باقی نبود.بنابراین وارد رشته مکانیک شدم
س. آیا پیش از این هم در مسابقه ای دیگر شرکت کرده بودید و آیا طرح هایتان برنده مسابقات دیگر شده اند؟
ج . فقط در مسابقاتی که از طرف مجله ماشین برگزار شد شرکت کردم که در دوره سوم آن با طرح کیا موفق به کسب رتبه اول در بخش نیمه حرفه ای شدم.
س . از ویژگی های طرح تان که برنده مسابقه شد و مورد توجه carbodydesign قرار گرفت برایمان بگویید؟
ج . کیا شیفت یک خودروی سوپراسپرت برای سال ۲۰۲۰ بوده که ویژگی اصلی آن داشتن فرمی تهاجمی و قابلیت تبدیل شدن به یک خودروی open wheel است . البته نام این خودرو در زمان مسابقات i shock بود که به شیفت تغییرش دادم. ضمنا باید بگم که این خودرو با نرم افزار CATIA طراحی شده که کار بسیار مشکلیه و این مزیت را دارد که می شود تمام محاسبات مهندسی مانند تحلیل آیرودینامیک بررویش انجام شود و همچنین توسط دستگاه CNC ساخته بشود.
س . انتظارتان از افرادی که باید توجه بیش تری به شما و امثال شما داشته باشند چیست؟
ج . متاسفانه هنر در صنعت ایران از خودروسازی و معماری گرفته تا تولید محصولات جانبی عملا فراموش شده و معمولا از دیدگاه سنتی به آن پرداخته می شود. امروزه شاهد بدترین نمونه های هنری و طراحی در کشور هستیم در حالی که در گذشته عکس این موضوع بوده است . انتظار من از مردم و به خصوص مسئولین این هست که به هنر اهمیت بدهند و بدانند که هنر فقط محدود به یک عده خاص و فقط نقاشی ، صنایع دستی و ساختمان های قدیمی نیست . آن ها بیاد این میراث فراموش شده را وارد زندگیشان نمایند.
س . آیا بعد از برگزیده شدن طرحتان از سوی جایی دعوت به کار شدید؟
ج . هنوز هیچ خبری از دعوت به همکاری نشده است.
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
این مصاحبه ای بود اختصاصی که از سوی سایت پدال با این طراح موفق صورت گرفت . از این دست جوانان در سرزمینمان زیاد هستند که ما باز هم به آن ها خواهیم پرداخت. در پایان شما را دعوت به دیدن آثار آقای محسن خرسندی می کنم . به امید موفقیت ایشان.
حمید
۸ اردیبهشت ۱۳۹۱من هم طراحی دستی با مدادم خیلی خوبه (نقاشیم خوب نیست فقط طراحی)
طرح هم خیلی کشیدم که تو بیشترشون هم سعی کردم از ذهن خودم باشه.
ولی حیف که اینجا …
کاش میشد طرحامو یکی ازین شرکتا ببینه!!! خدایا……
محمدرضا بلوردی
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۱حمید جان ممکنه ایمیلت رو به من بدی یا این که به من ایمیل بزنی یک کار خیلی مهم باهات دارم
ایمیل من: m.balvardi@gmail.com , m.balvardi@ymail.com
رضا
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۱ایمیل زدم آقای بلوردی
shift
۸ اردیبهشت ۱۳۹۱در یک کلام دمش گرم!!!
رضا
۸ اردیبهشت ۱۳۹۱منهم طراحی را از زمانی که شماره 9 مجله ماشین بدستم رسید شروع کردم طرحهای جالبی هم از انزمان دارم البته رشته تحصیلی من هنرستان رشته ساختمان
هنرستان نمازی شیراز بود بنوعی اچار فرانسه هنرستان هم بودم چون تراشکاری و تاسیسات را فوت اب بودم اما چه فایده . خیلی زود فهمیدم در این مملکت فقط باید به فکر چاپ کردن اسکناس باشی و گر نه کلاهت پس معرکه است . در این رشته هم گلیم خود را از اب کشیدم ولی اکنون مال و منال برایم هیچ ارزشی ندارد و حسرت روزهای از دست رفته را میخورم که چرا از این کشور مهاجرت نکردم .
پدرانه به همه توصیه میکنم فقط بدنبال ارزوهای علمی خود باشید تا در اینده که بسیار زود فرا میرسد حسرت زندگی از دست رفته را نخورید.
حمید
۹ اردیبهشت ۱۳۹۱این طرحی که دوستمون به این زیبایی کشیدن مخصوصل کیا قرمزه
چرا اینقدر ارتفاعش کمه ، ارتفاعش در حد فرمول وانه
این جز تو پیست نمیشه باهاش رانندگی کرد
yazdan
۹ اردیبهشت ۱۳۹۱اگر کسی اهمیت بده خوبه
رفیق
۹ اردیبهشت ۱۳۹۱واقعا باعث مباهات است باید دید در سالهای آتی کدامیک از خودروسازان دنیا میتوانند چنین جواهری رو به خدمت بگیرند موفق باشی ای افتخار ایرانی
حمید
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۱هیچ هم بدرد نمیخورن
هرچقدر میتونین منفی بزنین
esi
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۱ایول داداش
همینطور ادامه بده و به اینده امیدوار باش نه به خودروسازان وطنی
mohamad
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۱agha mohsen sahmiye darin?????????????????????????????
mohamad
۱۴ مرداد ۱۳۹۱اگه سهمیه داشتی الان طراح ارشد ایراد خودرو بودی
امیر
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۱تخیلین
یه نگاه به لامبورگنی بندازین اونوقت با این مقایسه کنین
این تخیلیه ساختار ماشین نداره فقط عکسه!
رسول
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۱سلام.
محسن جان دمت گرم ایشالله یه روز شناخته شی.
yashar
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۱پسر خوب یه چیزی طراحی می کردی که بشه تو ایرانم سر همش کرد اینکه تو اورپا هم رویایی بنظر می رسه!!
شهرام
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۱شماره 53مربوط به خودشهر اصفهان میباشد
amir abbas asgari
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۱اقای خرسندی طراحیت واقعا فرا تر از تمام طراحی هاییه که تا حالا انجام شده.افرین واقعا نشون دادی که استعداد و توانایی این کار رو داری .خودت برای خودت کاری بکن یکم بیشتر کار کن و خودت طراحی هات رو برای کمپانی های مطرح دنیا ارسال کن .
امید وارم موفق باشی
taam
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۱damet garm khili karet doorste .mamanoon az shoma k hemayatesh kardin.
xoxoxo
۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۱بنده سر رشته ای از طراحی ماشین ندارم.پس سعی نمیکنم مثل آقایانی که بالا نظر دادن نظر بدم!!!!شما که میگین تخیلیه.یا شما که میگین بدرد نمیخوره.به نظر شما طرح رانا رو میدادن خوب بود؟یا سمند؟
k-sh
۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۱سلام من مهندس مکانیک هستم یه سوالی از آقا محسن دارم
شما چند سال کتیا کار میکنین و چه جوری با این نرم افزار پیشرفته تا این حد آشنا شدید
چه گرایشی از مکانیک میخونین
محسن
۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۱@k-sh:
سلام من 1.5 ساله کتیا کار میکنم. گرایشم سیالات هست و در درس نقشه کشی2 با این نرم افزار آشنا شدم.
علی
۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۱سلام دوست عزیز طرح شما بسیار جوان پسند و زیباست اما در حال حاضر برای اجرای طرح شما تکنولوژی داخل بسیار عقب میباشد . نظر من مشابه دوستان هست که با کمپانیهای اروپایی مذاکره نمایید یا با طرح هایی که عموم مردم میپسندند ساده تر و کارامدالبته به مراتب بهتر از سمند و دنا وتیبا شروع کنید تا شاید شرکتهای خودروساز داخلی از بی سلیقه بودن وکپی کارای چینی دست بردارن.. ممنون:)
علی.م
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۱با سلام و احترام
ضمن تبریک به خلاقیت و علاقه محسن جان ، بنده مهندس عمران هستم ولی با توجه به علاقه خاص و شوق فراوان به خودرو از دوران نوجوانی، اطلاعاتی در خصوص خودرو دارم و همیشه صنعت خودرو را زیر ذره بین دارم.
از دید بنده طراحی خودرو نیز همانند ساختمان(مسکونی،تجاری،اداری و…)می بایست مسائلی همچون خصوصیات افراد جامعه مثل شغل تعداد خانوار اکثریت، نیاز آنها و حتی توان اقتصادی افراد، فرهنگ و موقعیت قرارگیری از جمله آب و هوا و وضعیت مناطق مختلف مد نظر قرار گیرد.
بطور مثال با توجه به کوهستانی بودن بخش وسیعی از ایران زمانیکه شرکت جنرال موتور خودروهای شورلت ایران و بیوک را بصورت مونتاژ ارائه مینمود از دیفرانسیل با شماره 40-13 استفاده نموده در حالیکه همین خودرو با دیفرانسیل شماره 40-16و19و21در اروپا ارائه گردیده است.
بنظر اینجانب البته در حد پیشنهاد(شاید هم اشتب باشه)؛ با توجه به نیاز جامعه و توان تولید داخل میتوانید ایده ها و طرحهای متفاوت با تولید داخلی کنونی ارائه نمایید. و این مسئله نیز باید مدنظر قرار گیرد که در طراحی حتی طرح اولیه ایده و تلاش چند نفر و یا یک گروه موفقتر خواهد بود!
با آرزوی موفقیت روزافزون!
یک سوالی که برایم پیش آمده (در مدل کانسپت کیا) آیا گلگیرهای جلو با توجه به ارتفاع آنها نسبت به صندلی راننده و زاویه ای که با توجه به فاصله صندلی داره،ایجاد میشه مانع دید در پیچها نیست و زاویه دید محصور نگردیده؟
امیر
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۱علی.م احسنت به توجه شما
راست میگی گلیگر جلو که کل دیدو میگیره فرض کن بخای از تو پارک دوبله در بیایی نمیبینی که به ماشین جلویی میخوره یا نه
در ضمن در حالت معمول هم کلی دید نداری
دوستان تخریب طرح نیست اما بعضیا الکی جوگیر میشن میگن به به خوبه یا هرچی
بعد ماهم که عیبی از نظر خودمون میگیم میگن عقده ایی یا حسودن
بابا یه نگاه بهش بندازین با این ارتفاع و گلگیرا کجا میشه باهاش رانندگی کرد؟
الکی منفی نزن اگه خواستی منفی بزنی دلیلشو بگو
بازم از علی.م تشکر میکنم خیلی نکته ظریفی گفتی
محمدرضا بلوردی
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۱با سلام خدمت شما مدیران سایت پدال
میخواستم ببینم اگه امکانش هست راه ارتباطی با محسن خرسندی را بگویید . ممنون
TESO
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۱آدرس ایمیلش در لینک CARBODYDESIGN داخل متن هستش.
علی.م
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۱امیر جان لامبورگینی حاصل تلاش گروهی مجرب و کارپشته بوده که سالیان سال تلاش و زحمت و هزینه بهمراه داشته قطعا قابل قیاس نیست!
من نمیخوام بگم که این طرح بعنوان طرح اولیه تخیلیه ولی در واقعیت اینه که این طرح با توجه به مواردی مشابه نظر قبلی بنده،قابلیت استفاده در مسیرهای تردد عموم و خصوصا فعلی را نداره و بیشتر نیازمند پیست سرعت فرمول یکه.
حتی یکی دیگه از موارد قابل تامل فاصله محور جلو با انتهای دماغه (سپر جلو) و ارتفاع بسیار کم خودروه که رانندگی در جاده های موج دار ، سرعت گیر و پستی و بلندیها غیر قابل تردده.
در طراحی یک خودرو نکات ریز بسیاری است که از تخصص من یکی خارجه.ولی اینو میتونم بگم طراحی خودرو عوامل متعددی داره که یکی از اونها زیباییست.
والبته تاکید میکنم که این طرح بعنوان طرح اولیه خلاقیت بهمراه داره و نیز قابل اصلاح و بازبینی توسط دوست عزیز محسن جان می باشد.
در ضمن با تشکر از واقع بین بودن شما!
ahmad
۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۱آفرین
ارمان
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۱اگه در اینده موفق شدی حتما به ایران برگردوبه مردومت خدمت کن هیچی به اندازه خدمت به وطن لذت نداره
محمد امین
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۱واقا ایولا
آرزو دارم به جاهای بزرگی در طراحی و تولید خودرو برسی
البته فقط در ایرن خودمون چون نمیخام بچه های ماها غصه ی امروز مارو داشته باشن
و امید وارم خودم همکار حرفهای آیندت باشم دادا
سینا
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۱دمش!!
سبحان
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۱خدایی این طرح بایدبره فراری اتومبیل سازهای ایرانی که لیاقت ساخت همچین اتومبیلی رو ندارند
جواد
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۱سلام من هم از طرحها خوشم اومد فقط یکم شک دارم این کارهای خودش باشه یعنی سوء تفاهم نشه اما باورم نمیشه چون واقعا فضاییه نمیدونم اما فکر میکنم کپی یا تقلبی است و همش توهمه شاید هم من در کل اشتباه میکنم قضیه جور دیگر است باید ببخشید من فقط نظر و دیدگاه خودم رو دارم میگم اقا محسن به هیچ وجه ناراحت نشن . چون اگر واقعا کار خودشون باشه من که از همین جا به ایشان غبطه می خورم و حسرت بودن جای ایشون رو میخورم بابا دمت گرم .
تو دیگه کی هستی خودتو به هیچ وجه دست کم نگیر و یادت باشه اگر به جایی رسیدی میهنت رو وطنت رو فراموش نکنی برای پیشرفت این مرز و بوم تلاش کن و میهنت رو به دلار و یورو نفروش این یه اصل زندگی مردان خداست جوانمردان ایرانی .
بازم دمت گرم امیدوارم یه روز تو رو در انقلاب صنعت خودروسازی ایران در تلویزیون ببینم .
به امید حق
فراستی
۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۱قوائد اولیه طراحی رعایت نشده الان این ماشین واسه پیسته یا شهری نقاط کور دید به اطراف زیاد است
Masston
۱ خرداد ۱۳۹۱طرح ها خیلی خوب و عالیه
ولی طرح NORMANDY…
این فضاپیمای بازیه Mass effect نیست!!!!!
سعيد
۶ خرداد ۱۳۹۱ضمن عرض تیریک و تشکر از همت و تلاش جنابعالی، بنده از کارشناسان خودرو هستم و این نوید رو به شما می دم که قطعا می تونی در شرکتهایی مثل کیا، هیوندایی، حتی شرکت هایی آلمانی کار کنی.
بزرگترین امتیاز شما کار کردن با نرم افزار catia است که قطعا مابقی نرم افزارهای دیگه رو باید بشناسی.
در صورتی که تمایل داشتی می تونی به من ایمیل بزنی تا در مورد امکان کار در شرکت های خودرویی آلمانی برات بگم.تلفنت را هم برام در ایمیلت بنویس .
مجددا تبریک میگم.
zombie
۶ خرداد ۱۳۹۱@سعید: بنده خدا چجوری بفهمه ایمیلت چیه :)))