بسیار کم پیش میآید که دو رقیب در یک سگمنت با فاصلهای بسیار زیاد از سایر رقبا قرار بگیرند و اینگونه بتوانند رقابت شدیدی با هم به وجود بیاورند.
ولی چنین اتفاقی برای مزدا CX-۹ و کیا سورنتو افتاده است.
ستارهٔ اصلی این نقد و بررسی مقایسهای، CX-۹ جدید مزدا میباشد که ما در ابتدا ۴.۵ ستاره به آن دادهایم، و اکنون نقد و بررسی آن را خواهید خواند. همین تعداد ستاره نیز به سورنتوی نسبتاً قدیمیتر، ولی بااینحال قدرتمند کیا داده شده است.
این خودرو با قیمتی ۵۲۸۹۰ دلاری جزو مدلهای میان رده ازنظر قیمتی محسوب میشود و با سیستم چهار چرخ پیشران، محبوبیت بالایی در بازار دارد. مزدا CX-۹ تورینگ فقط با یک موتور جدید ۲.۵ لیتری توربوی ۴ سیلندر بنزینی ارائه میگردد؛ موتوری که مزدا باور دارد اکنون بهاندازهای کممصرف است که ازنظر آنها دیگر نیازی به موتورهای دیزلی نیست.
کیا ممکن است خیلی با این موضوع موافق نباشد، زیرا نسخهٔ میان ردهٔ سورنتو SLi آنها فقط با سیستم دو دیفرانسیل و با یک موتور ۲.۲ لیتری توربو دیزل چهار سیلندر عرضه میشود و قیمت پایهٔ آن ۴۹۴۹۰ دلار تعیین شده است.
حال سؤال اینجاست، کدام بهتر است، بنزینی یا دیزلی، مزدای والا مرتبه یا سورنتوی شگفتانگیز؟! ما هنوز نتیجهٔ این آزمایش شاسیبلندهای هفت سرنشینه را اعلام نمیکنیم، ولی همین قدر فعلاً بدانید که رقابت بسیار شدید است.
خودروهای مورد آزمایش
مزدا CX-۹ تورینگ دو دیفرانسیل – ۵۲۸۹۰ دلار (بهعلاوه هزینههای نگهداری)
۲۲۸ اسب بخار نیرو/۴۲۰ نیوتنمتر گشتاور، ۴ سیلندر ۲.۵ لیتری توربو بنزینی، شش دندهاتوماتیک
میانگین مصرف سوخت ادعاشده: ۸.۸ لیتر در هر صد کیلومتر، آزمایششده: ۱۰.۴ لیتر در هر صد کیلومتر
کیا سورنتو SLi دو دیفرانسیل – ۴۹۴۹۰ دلار (بهعلاوه هزینههای نگهداری)
۱۹۷ اسب بخار نیرو/۴۴۱ نیوتنمتر گشتاور، ۲.۲ لیتری ۴ سیلندر توربو دیزل، ۶ دندهاتوماتیک
میانگین مصرف سوخت ادعاشده: ۷.۸ لیتر در هر صد کیلومتر، آزمایششده: ۷.۶ لیتر در هر صد کیلومتر
بررسی اجمالی
ازنظر میزان فروش، در حال حاضر سگمنت شاسیبلندهای بزرگ در استرالیا پس از خودروهای کامپکت، شاسیبلندهای سایز متوسط و وانتهای تک کابین در رتبهٔ چهارم قرار دارد. دو مدل تویوتا کلوگر و پرادو نیز پرفروشترینهای این سگمنت در استرالیا هستند. قبل از این تست مقایسهای ما در یک بررسی فنی قدرتمندترین مدل کلوگر را مورد بررسی قرار دادیم.
تویوتا کلوگر که کمکم پا به سن میگذارد، علیرغم داشتن برتریهای مختلف، در این سگمنت حرف زیادی برای گفتن ندارد، دقیقاً مانند هولدن کپتیوا معمولی، هیوندای سانتافهٔ متوسط و نیسان پت فایندر کمتر از حد انتظار ظاهر شده که آنها نیز حضور قدرتمندی در این بخش از بازار نداشتهاند.
درحالیکه قیمت مدلهای پایهٔ CX-۹ و سورنتو از بالای ۴۰ هزار دلار آغاز میشود، بسیاری از خریداران ترجیح میدهند تا با خرج کردن دلارهای بیشتر قویترین مدلهای آنها را خریداری کنند. قویترین نسخههای هر دو خودرو روکش چرمی روی همهٔ هفت صندلی خودرو و روی فرمان دارند، از دیگر موارد قابلتوجه میتوانیم به تنظیم الکتریکی صندلی راننده، سیستم تهویه مطبوع چند منطقهای، کروز کنترل، نویگیشن ماهوارهای، چراغهای جلو و برفپاککن اتوماتیک، ماتکنندهٔ خودکار آینهٔ دید عقب، دوربین دید عقب همراه با سنسور و رینگهای آلیاژی ۱۸ اینچی اشاره کنیم.
مدل ارزانتر SLi کیا تجهیزاتی مختص به خود مانند درب عقب برقی، سنسور پارک جلو، سیستم صوتی پرمیوم و سیستم ورود بدون کلید دارد.
مدل تورینگ CX-۹ نیز از سویی دیگر تجهیزاتی اختصاصی مانند صندلیهای جلوی گرم شونده، تنظیم الکتریکی صندلی سرنشین، اتصال اینترنت همراه با کنترل صوتی، سیستم تشخیص نقاط کور و سیستم ترمز اضطراری خودکار در سرعتهای پایین را ارائه کرده است. مواردی که در کیا سورنتو دیده نمیشوند.
هرچند، باید گارانتی نامحدود هفت سالهٔ کیا و سرویسهای سالانه با ۱۵۰۰۰ کیلومتر یک بار با هزینهای ۱۳۳۹ دلاری در طول ۳ سال یا برای ۴۵ هزار کیلومتر را نیز در نظر گرفت. مزدا نیز گارانتی سه ساله و سرویسهای سالانه یا هر ۱۰۰۰۰ کیلومتر یک بار را با هزینهای معادل ۱۶۶۶ دلار برای ۴ سال یا ۴۰۰۰۰ کیلومتر ارائه مینماید.
کابین
وقتی دو خودرو کنار هم پارک شوند، خیلی زود متوجه میشوید که مزدا CX-۹ بهطور قابلتوجهی از کیا سورنتو بزرگتر است. CX-۹ طولی معادل ۵.۰۸ متر داشته و عرض آن ۱.۹۷ متر است، در مقابل این اعداد برای سورنتو به ترتیب ۴.۷۸ متر و ۱.۸۹ متر میباشند.
برای یک خانوادهٔ خیلی بزرگ، قطعاً مزدا انتخاب بهتری خواهد بود. صندلیهای آن پهنتر و راحتتر میباشند، مخصوصاً در دو ردیف صندلی عقب به دلیل فضای زیاد قسمت عقب این راحتی بیشتر نیز به چشم میآید، بهطورکلی CX-۹ راحتی و آسایش بیشتری در مقابل رقیب کرهای خود ارائه میکند.
از سویی دیگر، کیا با در نظر گرفتن ابعاد بدنه، داخل کابین را به طور هوشمندانهای طراحی کرده است. از صندلی نسبتاً بزرگ و راحت راننده، حس میشود که خودرو بهخوبی کامپکت میباشد و حس و حال اتوبوس مانند ندارد. اگرچه ردیف وسط کمی فشردهتر میباشد و سرنشینها در ارتفاعی پایینتر قرار میگیرند، هیچ مشکلی ازنظر فضای پا وجود ندارد و بهراحتی میتوان آنها طبق دلخواه سرنشین تنظیم کرد.
ردیف سوم سورنتو به طور قابلتوجهی صافتر و کوچکتر ازآنچه در CX-۹ هست میباشد، ولی باز هم، تفاوت فضای سر و پا در ردیف سوم دو خودرو آن قدری نیست که با توجه به اختلاف ابعاد آن انتظار داریم. (در ردیف سوم هر دو خودرو یک مرد با قد ۱۷۸ سانتیمتری بهراحتی میتواند بنشیند.)
وقتی نوبت به فضای بار میرسد، اینجاست که ابعاد بزرگتر مزدا خود را نمایان میکند. با حضور هر هفت سرنشین، فضای بار ۲۳۰ لیتری CX-۹ فضای ۱۴۲ لیتری رقیب خود را بهراحتی شکست میدهد. صندلیهای ردیف سوم را بخوابانید، این عدد در مزدا به ۸۱۰ لیتر و در کیا به ۶۰۵ لیتر افزایش پیدا خواهد کرد.
ازاینرو خیلی راحت میتوان گفت که مزدا CX-۹ برای خانواده بهترین گزینه است. هرچند، برای کسانی که هوشمندانه فکر میکنند و به کیفیت اهمیت میدهند، همچنین کسانی که کمی فضای کمتر برای آنها خیلی مهم نیست، سورنتو SLi بهترین انتخاب خواهد بود.
مزدا CX-۹ سیستم تهویه مطبوع سه منطقهای دارد که دکمههای آن در قسمت پایین کنسول مرکزی و بالای دریچههای هوای ردیف وسط قرار گرفته است. سرنشینان ردیف سوم فقط باید به دریچههای سیستم تهویه در قسمت پا بسنده کنند، چون دریچههای دیگری برای آنها وجود ندارد.
از سویی دیگر، سورنتو سیستم تهویه مطبوع دو منطقهای داشته و هیچ دکمههای کنترلی مجزایی بالای دریچههای هوایش ندارد، ولی این کرهای دوستداشتنی دریچههای هوای مخصوص صورت در ردیف سوم به اضافهٔ یک فن که سرعت آن را میتوان کنترل کرد دارد که قطعاً آپشن بسیار بهتری محسوب میشود.
سیستمهای ارتباطاتی یکی از نقاط قوت CX-۹ میباشد، باوجود صفحهٔ نمایش ۸ اینچی لمسی و سیستم اطلاعات سرگرمی MZD-Connect که بهترین نوع در کلاس خود است. اینجا باید به برنامههای پاندورا و Aha و همچنین سیستم کنترل صوتی آن نیز اشاره کنیم.
سورنتو یک صفحهٔ نمایش کوچکتر ۷ اینچی لمسی دارد که استفاده از آن آسان ولی چیز خیلی قابل توجهی ندارد. سیستم نویگیشن آن بهخوبی کار کرده و ترافیک را آپدیت میکند، ولی نبود سیستم کنترل صوتی یکی از ایرادهای اساسی آن میباشد.
به لطف سیستم صوتی اینفینیتی ۱۰ اسپیکرهٔ آن، صدای موسیقی داخل خودرو کیفیت بالایی دارد و در این بخش برگ برنده به سورنتو تعلق میگیرد، قطعاً سیستم صوتی ۶ اسپیکرهٔ مزدا که از برند معروفی نیز نیست در مقابل سورنتو حرفی برای گفتن ندارد.
این تنها بخشی نیست که سورنتو عملکرد بسیار بهتر و حس و حال اعلاتری دارد. از سیستم تشخیص خودکار سوئیچ که هنگام نزدیک شدن آینههای خودرو را باز میکند و چراغهای کف خودرو را روشن میکند، تا سیستم ورود بدون کلید و درب عقب خودکار، کیا سورنتو SLi بههیچوجه حس و حال یک خودروی مدل پایه بودن را ندارد.
شاید برخی تعجب کنند، ولی این خودروی کرهای کیفیت ساخت بهتر و مواد اولیهٔ با کیفیتتری در مقایسه با رقیب جدید ژاپنیاش دارد. ولی یک مدل کیا است که علاوه بر اتوبوس مانند نبودن مثل مزدا CX-۹، حس اروپایی بیشتری نیز دارد.
داشبورد CX-۹ بسیاری از قطعات خود را از مدلهای ارزانتر مزدا ۳ و مزدا ۶ گرفته است. بااینحال که کیفیت داشبورد CX-۹ خیلی خوب است، ولی باز هم در مقایسه با سورنتو، این موضوع آدم را متعجب میکند.
در جاده
مزدا اعتقاد دارد که موتور بنزینی توربوی مدرن بر روی یک شاسیبلند دو تنی میتواند کممصرفتر از یک موتور دیزلی باشد. در شرایط رانندگی متفاوتی، ما متوجه شدیم که این ادعای مزدا بههیچوجه صحت ندارد.
به طور تعجبآوری، CX-۹ بزرگتر وزنی ۱۹۱۱ کیلوگرمی در مقابل وزن ۱۹۸۵ کیلویی کیا سورنتو کوچکتر ازنظر اندازه دارد، اگرچه میزان مصرف سوخت ترکیبی آنها نزدیک به هم و به ترتیب ۸.۸ لیتری و ۷.۸ لیتر به ازای هر صد کیلومتر اعلام شده است.
هر دو، دودیفرانسیل هستند، گیربکس شش دندهاتوماتیک دارند و هر دو توان یدک کشی تا ۲ تن را دارند. برای اینکه بتوانید قدرت آنها را با هم مقایسه کنید، بدانید که ۲۲۸ اسب بخار نیروی موتور ۲.۵ لیتری توربوی بنزینی مزدا حدوداً ۳۱ اسب بخار از سورنتو بیشتر است. ولی گشتاور ۴۴۱ نیوتنمتری موتور ۲.۲ لیتری توربو دیزل کیا تقریباً ۲۱ نیوتنمتر از CX-۹ بیشتر میباشد.
بنابراین ما اولی یک دور با سرعت پایین در شهر طراحی کردیم که در آن میانگین مصرف CX-۹ حدوداً ۱۴.۵ لیتر در هر صد کیلومتر و برای کیا ۱۱.۳ لیتر در هر صد کیلومتر بود.
سپس ما یک سفر کوتاه از سیدنی آغاز کردیم و به سمت غرب از ارتفاع صفر متر از سطح دریا به ۱۱۰۰ متر و منطقهٔ کوهستانی Blue Mountains رسیدیم. پس از یک سفر کوتاه بدون ترافیک کامپیوتر سفری مزدا عدد ۹.۱ لیتر و در مقابل کیا عدد ۷.۲ لیتر به ازای هر صد کیلومتر را نشان میدادند.
مقداری رانندگی سریع در جادههای پر از دستانداز روستایی این اعداد را به ۱۴.۱ لیتر برای مزدا و ۹.۴ لیتر برای سورنتو افزایش داد، در پایان نیز یک سفر با سرعت متوسط میانگین مصرف کلی را اعداد ۱۰.۴ لیتر و ۷.۶ لیتر به ازای هر صد کیلومتر، به ترتیب برای CX-۹ و سورنتو ثبت کردیم.
پس از طی مسافتی ۳۶۰ کیلومتری درجهٔ باک ۷۱ لیتری سورنتو هنوز کمی بالاتر از سهچهارم ایستاده بود، جایی که درجه بنزین CX-۹ با باک ۷۴ لیتریاش، تقریباً به نصف رسیده بود.
این نکته را هم باید بگوییم که در داخل شهر، موتور دیزلی کیا درزمینهٔ زمان پاسخگویی به گاز و توزیع فوقالعاده گشتاور، در یککلام بینظیر میباشد. اگر موتور بنزینی مزدا را زیاد تحت فشار بگذارید، خودتان میدانید که چه بلایی بر سر مصرف سوخت میآید…
هر دوی این شاسیبلندهای بزرگ سیستمهای تعلیق مشابهی دارند که نتیجهٔ آن راحتی بالای رانندگی و کنترل فوقالعاده بر روی تقریباً هر سطحی میباشد. در کل هر دو خودرو به لطف دیوارههای کناری عریض تایرهای ۱۸ اینچی خود سواری بسیار نرم و راحتی را در اختیار راننده و سرنشینان قرار میدهند.
هنوز هم، ما منتظر روزی هستیم که یک شاسیبلند در این کلاس بتواند تجربهٔ سواریای مشابه فورد تریتوری که بهزودی از خط تولید خارج خواهد شد ارائه دهد.
با افزایش سرعت، هرچند، سورنتو عملکرد بسیار بهتری در جادهٔ پر از دستانداز استرالیایی در مقایسه با CX-۹ دارد. سروصدای کمتری در سیستم فرمان شنیده میشود، تکانهای کمتری داخل کابین وجود دارد و بهطورکلی آرامش بیشتری همهجا وجود دارد.
اگرچه فرمان کیا تیزی و ثبات فوقالعادهٔ مزدا را ندارد، هنوز هم بهطورکلی مجموعهای بینقص را در اختیار راننده قرار میدهد. در هنگام رانندگی در پیچها، این خودرو حس و حال یک هاچبک راحت و بزرگتر شده را دارد، کمی شبیه آنچه مرسدس بنز کلاس GLA در برابر برادر هاچبک کلاس A خودش است.
این موضوع ممکن است بعضیها را سورپرایز کند، ولی رانندگی با سورنتو بسیار سرگرمکنندهتر از مزدا است. شاید بتوان گفت کیا سورنتو بهترین سیستم کنترل پایداری الکتریکی را در یک خودروی ساخت کرهٔ جنوبی دارد.
مزدا به خاطر فلسفهٔ دینامیک zoom-zoom خود معروف است، و شاسیبلند بزرگ آن قطعاً در پیچها در قسمت جلو تختتر میشود تا با سیستم فرمان تیزش هماهنگی خوبی داشته باشد. ولی این موضوع خودرو را در سر پیچها کمی سنگینتر میکند، بهگونهای که احساس میشود خودرو تمایل زیادی به تغییر مسیر حرکت ندارد، سرنشینان CX-۹ دستاندازهای سر پیچها را بهتر احساس میکنند و سیستم کنترل پایداری الکتریکی آن بهاندازهٔ سورنتو عملکرد خوبی ندارد.
آنچه برندهای ژاپنی برای تولید خودروهایی با میزان اعداد صدا، لرزش و سختی (NVH) فوقالعاده معروف هستند، CX-۹ تورینگ آن را به شدت تغییر داده است.
نتیجهگیری – کدام یک برندهٔ رقابت شاسیبلندهای بزرگ میشوند؟
از برخی جهات این یک رقابت بین اندازه و هوشمندی و قدرت و مغز میباشد که مزدا CX-۹ در بخش اول و کیا سورنتو در بخش دوم برنده میشوند.
اگر خانوادهٔ بزرگ و پرجمعیتی دارید، پس قطعاً بدون شک CX-۹ تورینگ بهترین انتخاب برای شما خواهد بود. مخصوصاً وقتی قسمت بار بزرگتر آن را در نظر بگیرید.
مزدا یک خودروی بزرگ، نرم و سریع میباشد که بهسختی در بخشهایی مانند راحتی کابین و نکتهبینی روی جاده قافله را به رقیب خود میبازد. ولی برای کیفیت رانندگی خوب آن باید پول خوبی نیز در پمپبنزین و تعمیرگاه پرداخت نمایید.
بدون در نظر گرفتن اندازه، و به خاطر رفتار فوقالعاده در جاده، کیفیت بالای موتور دیزلی و حس استحکام و کیفیت تعجبآور آن، سورنتو SLi با اختلافی بسیار اندک برندهٔ این رقابت داغ میشود.
این خودرو کاملاً بهینه بودن موتور دیزلی در مقابل موتور بنزینی در یک شاسیبلند سنگین را ثابت میکند، طراحی هوشمند کابین را در اندازهای کوچکتر در مقابل رقیبش به رخ میکشد که همین موضوع منجر به پویایی بهتر در شهر میشود، حتی در جادههای خارج از شهر و روستایی نیز سورنتو عملکرد بسیار بهتری در مقایسه به رقیب خود ارائه مینماید.
یک گارانتی فوقالعاده که در سایر خودروها بینظیر است را نیز اضافه کنید، دیگر حرفی برای گفتن باقی نمیماند. کیا سورنتو… فقط…
مزدا CX-۹ تورینگ – ۴ ستاره
کیا سورنتو – ۴.۵ ستاره
منبع: themotorreport
uss zumwalt DDG-1000
۱۹ شهریور ۱۳۹۵مزدا ی خودرو بزرگ-نرم-سریع میباشد
از این قسمت متن خوشم اومد
Ali.usa
۱۹ شهریور ۱۳۹۵مزدا کلا یه چیز دیگن قابل مقایسه نیستن
من دوتاشون رو از نزدیک دیدم مزدل از همه نظر بهتر
Parker
۱۹ شهریور ۱۳۹۵منم از نزدیک دیدم.
سورنتو چیزی از مزدا کم نداره.
Ali.usa
۱۹ شهریور ۱۳۹۵کیفیت کم داره سوار که میشی پلاستیک داشپورت حالت رو به هم میزنه
ولی مزدا چرم یه چیزی که واقعا حال میده به کسی که سوار شده این یکی از معایبش
uss zumwalt DDG-1000
۱۹ شهریور ۱۳۹۵مزدا کارش درست
Ashkan
۱۹ شهریور ۱۳۹۵مزدا چرا لوگوی جلو ماشینو مثه پرینتی کرده؟
armin
۱۹ شهریور ۱۳۹۵محل قرارگیری رادار جلوی ماشینه
حميد
۱۹ شهریور ۱۳۹۵دستت درد نکنه اقا ارش
مزدا انتخاب هوشمندانه تری به نظر میرسه
البته از کنار سورنتو هم نمیشه راحت گذشت
امیر
۱۹ شهریور ۱۳۹۵در تعجبم چرا مزدا از ۲.۵ لیتر اینقدر کم اسب بخار گرفته تازه با توربو.
از طراحی داخل مزدا بیشتر خوشم اومد،در ضمن اگه بخوایم با شرایط ایران مقایسه کنیم مزدا فوق العاده بهتر خواهد بود…
امیرحسین
۱۹ شهریور ۱۳۹۵من طراحی خارجی کیا سورنتو رو بیشتر می پسندم و حس و حال ماشین کراس اوور فول سایز بیشتر از مزدا منتقل میکنه ولی طراحی داخلی مزدا رو بیشتر می پسندم چون سادگی و زیبایی رو با هم ترکیب کرده
در زمینه مصرف سوخت واضح هست که گازوئیل مصرف کمتری از بنزین داره و این دلیل برتری سورنتو نیست
متاسفانه تو ایران هر ماشینی که قابلیت فنی و مشخصات مهندسی بهتری داشته باشه فروش کمتری داره.کیا سورنتو کم فروش تر از سانتافه ای هست که از هر نظر برتر از سانتافه با قیافه گول زنک و با شلوغی های بیخود هست
ASTON MARTIN
۱۹ شهریور ۱۳۹۵مصرف سوخت مزدا کجا اینقد کمه که دیزل نمیخاد ؟ :|
این نوع مصرف در حد خودروهای یورو سه هستن استاندارد پایینیه
ایول کیا
تو مصرف بدجوری جلو زده
فرامرز
۱۹ شهریور ۱۳۹۵یه سورنتو کنار ب ام و ایکس ۵ دیدم از جلو سورنتو خیلی خوبه و خدایی کم نمیاورد ولی وقتی از نمای کناری و عقب مقایسه کردم متوجه شدم سورنتو هنوز خیلی کار داره. ایکس ۵ با این که قدیمی شده خیلی خفنه مخصوصاْ با اون چرخ های عقب پهن و بدنه عضلانی!
Zonda R
۱۹ شهریور ۱۳۹۵@.F
فرامرز عزیز
قطعا فاصله x5 و سورنتو بسیاره
شروع قیمت سورنتو 24 هزارتاست و شروع قیمت x5 حدود 55 هزار دلاره
مثل قیاس x33 و rav4 هستش
اینارو من باب هم صحبتی گفتم والا اینکه منظورتو ک از لحاظ یه عاشق خودرو نگاه کردی متوجه شدم و اینکه شما استادی
ارادت
تمدن عرب
۱۹ شهریور ۱۳۹۵پیشرفت کره ای ها قابل تحسین هست
احمد
۱۹ شهریور ۱۳۹۵سورنتو میپسندم
محمد جواد
۱۹ شهریور ۱۳۹۵اقا سورنتو خدا وکیلی عالی شده.ما یه جی تی لاینشو داریم.اگر کسی قصد خرید داره و سوالی داره راجبش اگه قابل بدونه و بپرسه من در خدمتش هستم
reza
۱۹ شهریور ۱۳۹۵سیستم اتوپارکش درست عمل میکنه تو تهران با این تراکم؟ اگر هم موتورش ۲۴۰۰ GDI هست نه ۲ لیتر توربو مصرفش تو شهر چقدره؟ انتخاب بین سورنتو و RX خیلی سخته ولی خب چون لکسوسو روندم میدونم چه غولیه با اون موتور و کیفیتش فقط در مقابل سورنتو ۲-۳ تا آپشن نداره دمتم گرم
محمد جواد
۲۰ شهریور ۱۳۹۵اقا رضا اتوپارکشو من تضمین میکنم برات.قبل از اینکه بخریمش من دنبال این بودم ک تو یه ویدیو فاصله ای که با جدول میمونه بعد پارک و ببینم.ولی هیچ جا پیدا نکردم.ولی الان که میبینم شاید هفت هشت سانت فاصله باشه.خیالتون راحت.عالیه.سرعتشم خیلی بالاس.چون خودتون باید گاز بدین سرعت با خودتونه.تو شهر فیکس 13.5 میسوزونه که ب نمایندگی گفتم گفت همین عدد طبیعیه.داییم هم rx داره و اون 16.5 میسوزونه تو شهر.ببینید شتاب rx واقعا عالی بود در حدی ک تو صندلی فرو رفتم ولی سیستم فرمون سورنتو و تعلیقش واقعا قویتره.در ضمن سیستم صوتی ار ایکس هم بهتر بود.ولی خب من باشم سورنتو ور میدارم باز.در ضمن یه سری جی تی لاین باز اومده.یه رادار هم دارن.باز هر سوالی بود در خدمتم
امير
۲۱ شهریور ۱۳۹۵سلام.ببخشید من میخوام یه سورنتوی GT line بخرم منتها میگن موتورشون به علت عدم سازگاری با بنزینای ما زود خراب میشه درسته؟شما چند وقته دارین؟
حميد
۱۹ شهریور ۱۳۹۵اگه کسی در مورد فعال کردن نویگیشن اپتیما اطلاعاتی داره لطفا بگه
محمد جواد
۲۰ شهریور ۱۳۹۵برید nid.ir
400 میگیره.سیستم و هک میکنه.هم نویگیشن فارسی میاد.هم تو حرکت ویدیو پخش میکنه
Sina
۱۹ شهریور ۱۳۹۵کلا من از مزدا و کیا خیلی خوشم میاد، جفتشون ماشین های خوشگل و اسپورت جذابی میسازن
Sasan
۱۹ شهریور ۱۳۹۵خب اینطور که تو بررسی معلومه فک میکنم سورنتو از لحاظ کلی برتر این مسابقه باشه. رانندگی سرگرم کننده،مصرف فوق العاده ی سوخت و کیفیت بهترکابین و گارانتی ۷ساله کیا((البته فک نکنم تو ایران باشه ?)) اینا دلیل متقاعد کننده ای هستن که به مزدا ترجیحش دادم.
Zonda R
۱۹ شهریور ۱۳۹۵@.F
چیزی ک جالبه اینه
خب جذابیت کار جایب مشخق میشه که من میتونم دوتا ماشین متفاوت بخرم دو فلسفه ی طراحی کاملا متفاوت
و در هر سگمنت شاید 5 تا 9 انتخاب داشته باشید
با انتخاب اپشن و احترام به ارباب رجوع و البته گارانتی واقعیه (نه مثل ایران فقط اسم باشه)بلند مدت
در این سگمنت یا بهتره بگیم در این رنج قیمتی در ایران rav4 ,Crv,ds6,سانتافه،سورنتو و هاوال h9 هستند
انتخاب بنده سورنتو هست با کیت gt line
با قیمتی حدود 30 هزاردلار با توجه به فول اپشن بودن از تمام گزینه ها ارزش جهانی بالاتری داره
سانتافه ی پرطرفدار اگرچه در فیس لیفت زیباتر هم شده اما دیگه متفاوت نیست با این مبلغ پرداختی
ارادت
Hamid...Audi
۱۹ شهریور ۱۳۹۵برتری های سورنتو عملا تو ایران وجود ندارن…
یعنی اگه جفت این ماشین ها در ایران ارائه بشن اولویت با مزدا خواهد بود چون هم طراحی زیبایی داره هم جادار تر و نرم تره و رانندگی داینامیک مزدا رو داره.برتری های سونتو تو این مقایسه که موتور توربو دیزل و گارانتی 7 ساله بود عملا تو ایران وجود ندارن.
sunmartin
۱۹ شهریور ۱۳۹۵میدونین قسمت جالب ماجرا اینجاست که در این بررسی به صراحت اعلام شده که کیفیت کابین و بدنه کیا سورنتو بسیار بهتر از مزدا cx هست اما باز کاربرانی که از پای کامپیوتر یا موبایل خود انطرف تر نرفته اند چشم بسته میگن نه کیفیت کابین و بدنه مزدا بهتر!!!??
در قسمت دیگه بررسی گفته شده کیفیت سواری و هندلینگ و عبور از پیچ ها با سورنتو بهتر و پایداری مثال زدنی داره در حالیکه مزدا احساس خروج از خط و سنگینی القا میکنه که باز کاربران گفتن :نخیر ما مقاله قبول نداریم مزدا سواری بهتری داره
در قسمت دیگه گفته شده باینکه سورنتو دیزلی و قدیمی تر از مزدا هست بلحاظ مدل ساخت ولی شتاب بهتر و مصرف بهتری داره و اگه بخواهیم با مزدا به شتاب سورنتو برسیم مصرف بتزین بشدت بالا میره ولی خوب بازم کاربران متخصص میگن نه بابا اینها همش شایعه است مسلما مزدا یه چیزی دیگه ای هست??
من به این نتیجه میرسم که تصورات ذهنی برخی از ماها در مورد یک کالا که از قبل شکل گرفته باعث باور ناپذیری عموم افرادی میشه که به یک کالای جدید و آزمایش شده باز با دیده شک و شبه نگاه میکنند و قبولش ندارن چه باور کنیم چه نکنیم شرکت های کره ای هیوندای کیا درحال نزدیک شدن به کیفیت ژاپنی ها هستند پس با ساختن یک غول ذهنی از کیفیت و فنا ناپذیری از خودروهای ژاپنی و حتی در برخی موارد فرانسوی درواقع دروازه های ذهن خودمون در مقابل دنیای جدید میبندیم و فقط با تصویرهای قدیمی زندگی میکنیم دنیا درحال تغییره و شرکت های مختلف در حال پیشرفت باید پذیرفت که در گذر زمان بسیاری از شرکت هایی که تا دیروز اسم و رسمی نداشتن امروز بزرگ و قدرتمند شدند
رضا
۱۹ شهریور ۱۳۹۵کاملن معلومه که این مقایسه یک رپرتاژ آگهیه نوع تیتر و نوع مقایسه و……..
مثلن مقایسه مصرف بنزین با دیزل !!!!!!!!!!!!
سید مهران میرابوالقاسمی
۱۹ شهریور ۱۳۹۵مزدا خیلی بهتره اینا با مزدا بدن.
سید مهران میرابوالقاسمی
۱۹ شهریور ۱۳۹۵پس خود همین که ماشینا را تست می کنه میگه مزدا برنده شده بعد چه جوری شما میگید کیا برنده شده.
مهیار
۲۸ شهریور ۱۳۹۵آقا شما دقیقا برعکس چیزی که اونجا نوشته رو دارید میگید عجیبه :))))
نادر
۱۹ شهریور ۱۳۹۵توی امریکا چون سورنتو پرطرفدارترین خودروی کیا هستش کمپانی کیا خیلی روی سورنتو کارکرده و از زمین تا اسمون با سورنتو نسل قبلش فرق داره.
هندلینگ خیلی خوب-کیفیت بالای متریال-ارامش و سکوت عالی کابین حتی در سرعتهای بسیار بالا
در ضمن خواهشا چشم بسته نظر ندید مثل کاربری که گفته داشبورد سورتنو پلاستیک هستش که این طور نیست و در نسل جدید سورنتو داشبورد دارای روکش چرمیه.
سورنتوی جدید از لحاظ فنی کاملا از سانتافه سرتره ولی توی ایران متاسفانه فروشش کمتره .
Sasan
۲۰ شهریور ۱۳۹۵امان از تعصب بی جا بعضی ها واقعا نمیدونم چطور میگن مزدا بهتره!!فک نکنم مقایسه را خونده باشن چون به صراحت توی متن گفته شده کیا برنده ی این مقایسس هر چند مزدا هم خوب عمل کرده.سعی نکنیم با تعصب بی جا این متن و بی ارزش کنیم شاید یه بنده خدایی قصده خرید داشته باشه.اینطور بیشتر گمراه میشه!!
USA & JAPAN
۲۰ شهریور ۱۳۹۵بدون شک مزدا
shahin
۲۰ شهریور ۱۳۹۵کسی که میاد یکی از این دو تا ماشین رو بخره قطعا به فکر کاربردی بودنش و جاداری اون برای خانوادش تو مسافرت ها هست.درسته مصرف کیا کمتره اما هیچوقت به پای زیبایی و جاباز بودن این مزدا نمیرسه.من کیا رو هم دوس دارم اما باید قبول کنیم زیبایی مزدا خیلی فریبندس.ضمن اینکه میدونیم به هر حال ژاپنی بخری پشیمون نمیشی
شایان
۲۰ شهریور ۱۳۹۵به نظر من هنوز هم اختلاف زیادی بین ژاپنی ها و کره ای هاست. و مشخصه این بررسی مغرضانه و جهت دار هستش و نویسنده محترم کلی پول از کیا گرفته که ازش تعریف کنه. پرچم مزدا با اختلاف زیاد بالاتره
كوروش ايراني
۲۰ شهریور ۱۳۹۵با درود فراوان بر دوستان عزیز
کیا سورنتو UM دوهزار و چهارصد سی سی جی دی آی(تزریق مستقیم سوخت) 188 اسب بخار (یورو 6) طبق اعلام کارخانهسازنده ؛ میانگین مصرف سوختش 8.8 لیتر در صد کیلومتر می باشد
( بر طبق کاتالوگ کیا موتورز ) .
اینجانب اکثره ماشین های کیا و هیوندائی را داشتم و بنا بر تجربه شخصی خود ؛ کیا سورنتو UM در شهرمصرف 11.5 لیتر در صد کیلومتر و هیوندائی سانتافه DM اسپرت دوهزار و چهارصد سی سی ام پی آی(پاشش چند نقطه ائی سوخت) 170 اسب بخار (یورو 3 و5) در شهر مصرف 17 لیتر در صد کیلومتر را دارد .
امير رحيم پور
۲۰ شهریور ۱۳۹۵با تشکر از پدال که واقعا یه مقایسه کاملی شده
سورنتو با توجه به مدل قبلیش واقعا تغییر چشم نوازی ایجاد کرد در شکل داخلی هم خارجی
مزدا هم که واقعا خوبه از همه لحاظ
این دوتا هم فنی شون خوبه هم مصرفشون در مقابل کارایی که دارن
من این دو ماشینو سوار شدم مزدا بیشتر بهم لذت داد
فقط نمیدونم چرا فکر میکنم 52 هزار دلار برا مزدا زیاده
علی باکلی
۲۰ شهریور ۱۳۹۵این رو هم من عرض کنم که موتور مزدا نسبت تراکمش 1به 16 است که ماشین های f1بیشتره یعنی موتورش باکسفیت ساخته شده
MaZi Zo0M Z0oM
۲۱ شهریور ۱۳۹۵با سلام.
موتور بنزینی 2.5 لیتری اسکای اکتیو جی مزدا که برای مدل جدید CX-9 طراحی و عرضه شده دارای نسبت تراکم 1:10.5 میباشد.
یا حق …!
احمد باقری
۲۱ شهریور ۱۳۹۵هر دو عالین، انتخاب من مزداست.
كوروش ايرانى
۲۴ شهریور ۱۳۹۵با درود فراوان
موتور اسکاى اکتیو مزدا موتورز و بطور کلى با طراحى و فلسفه شرکت بر اینکه موتورهائى با تراکم بسیار بالا ؛ حتى به اندازه ماشین هاى فرمولا به جاى استفاده از سیستم هاى توربو یا سوپرشارژ تولید مى کنه که این شرط کافى براى مصرف سوخت پائین است ولى شرط لازم سوخت بسیار با کیفیت و پرمیوم با اُکتان بسیار مناسب مى باشد.
که متآسفانه بدون تأمین شرط اولٌیه و کافى ؛ خسارت هاى کلّى جبران ناپذیرى به انجین خودروهاى مزدا وارد میشود ؛ که مکررن این موضوع ؛ در کشورهاى مختلف فاقد بنزین مناسب ؛ دیده شده.
پس موکدن تأکید مى گرد انجین هاى شرکت مزدا پس از جدائى از فورد موتورز ؛ به هیچ وجه من الوجوه مناسب بنزین هاى بسیار بى کیفیّت و ناخالص کشور عزیرمان جمهورى اسلامى ایران نمى باشد .
نوید جهرمی
۲۴ شهریور ۱۳۹۵جی ام سی یوکان
علیرضا
۱۶ مهر ۱۳۹۵سلام دوستان من اطلاعات چندانی در رابطه با ماشین های شاسی ندارم
ازهمه کسایی که تجربه های مفیدی دارن میخوام لطف کنن بگن با 110میلیون بهترین شاسی که از لحاظ امکانات و کیفیت خوب باشه چه ماشینیه سال تولیدشم برام زیاد مهم نیش فقط از 2008 به بالا باشه
ممنون میشم راهنماییم کنید
كوروش
۲ آبان ۱۳۹۵باسپاس و درود فراوان
شرکت معظم اطلس خودرو از سال 2015 اقدام به ورود کیا سورنتو UM نمونده است .
ولی متاًسفانه هنوز پس از گذشت دو سال قطعات ؛ به خصوص قطعات بدنه این ماشین را وارد و دپو ننموده است .
بطوریکه یک کیا سورنتو UM 2016 به مدت چهارونیم ماه در عاملیت مجاز 116 داوود جلالیان برای پوسته سپر جلو ؛ گارنیش ؛ فلاپ ؛ شل گیر و الزامات سپر جلو توقف داشت .
بعد از چهارونیم ماه صاحب ماشین بطور آزاد از امیرنشین دبی به پنج برابر قیمت اجناس را تهیه و ماشین را ترخیص نمود.
جای خیلی تاًسف دارد ؛ پس از دو سال شرکت اطلس خودرو بعنوان نماینده انحصاری کیا موتورز کره جنوبی هنوز نتوانسته حتی اجناس جزئی مثل سپر جلوی این ماشین را تهیه نماید ؟!!!
امیر
۲۵ خرداد ۱۳۹۷مزدا یه چیز دیگس … رانندگی و سواری مزدا واقعا تک و مختص خودشه و کنترل روی جاده و راحتی خاصی داره و از لحاظ طراحی هم از ماشین های کیا بهتره البته اینها نظر و تجربه شخصی منه و تشکر میکنم از اطلاعاتی که دادین .