در کشورهای شرق آسیا K3 به عنوان محصولی کوچکتر و ارزانتر از سراتو فروخته میشود. این محصول همراه امکانات نزدیک به مدل فول آپشن به زودی وارد ایران میشود.
اندک نمونههای وارد شده از تویوتا کرولا و کیا اپتیما K5 و هیوندای الانترا طی ماههای اخیر، پیشرانههای ضعیف و امکانات حداقلی دارند. این شرایط احتمالا با ورود K3 تغییر خواهد کرد و امکانات معمول در خودروهای استاندارد دنیا برای مشتری ایرانی ارایه خواهد شد.
بیشتر بخوانید:
کیا سلتوس؛ شاسی بلند وارداتی کوشا خودرو
کیا K8 مشخصات و قیمت سدان لوکس وارداتی
کیا سورنتو و تلوراید؛ مشخصات و قیمت در ایران
مشخصات کیا K5 شاسی بلند برقی در ایران
کیا موتورز کره جنوبی، در ایران با خودروی پراید معرفی شد؛ اما امروزه با محصولاتی متنوع در کلاس بدنههای متفاوت، برندی مشهور برای خریداری داخلی محسوب میشود. این مجموعه، در سال ۱۹۴۴ و حدود ۷۲ سال پیش بنیان نهاده شد؛ اما در بیست سال اول، بر تولید کامیون و موتورسیکلت با تکیه بر محصولات ژاپنی تمرکز داشت. اولین خودروی تولید انبوه کیا، بر اساس مدلی از مزدا در سال ۱۹۷۳ شکل گرفتو حالا با کارخانههای متعدد در سراسر دینا، مستقل از برندهای خارجی فعالیت میکند. بیش از ۴۵ درصد از سهام کیا، در اختیار هیوندای است تا عضو مهم یکی از بزرگترین گروههای خودروسازی دنیا، محسوب شود. مجموع تولیدات کیاموتورز ۳/۵ تا ۴ میلیون دستگاه است.
در فهرست محصولات کیا، کد K4 برای سراتو استفاده شده و K3 جایگزین ریو محسوب میشود. این موضوع، به وضوح ثابت میکند که اساسا K3 و سراتو مشابه نیستند. پلتفرم K3 نیز مشابه هیوندای اکسنت است و با هدف فروش در آسیا، مکزیک و امریکای لاتین تولید میشود. دیگر موضوع جالب برای این خودرو، استفاده از ۲ نوع بدنه سدان و کراساور است که هردو میتوانند برای بازار ایران جالب باشند. ظاهرا کیا K3 با قطعات چینی در مکزیک مونتاژ میشود و عملا خط تولید آسیایی ندارد. باتوجه به عرضهی پرتعداد K3 در کشورهای خاورمیانه، فرایند واردات این خودرو از طریق امارات به ایران چندان مشکل نخواهد بود.
برای اطلاع از اخرین اخبار و بررسی خودرو های وارداتی جدید این صفحه از پدال را دنبال کنید.
طراحی بدنه و نمای بیرونی کیا K3
از سال ۲۰۱۹ تا کنون، K3 درحال تولید است و به همین دلیل، سبک طراحی قدیمیتر نسبت به محصولات مدرن کیا مثل اپتیما K5 دارد. کیا K3 در بازار امریکای لاتین، امارات و چین، تفاوتهایی از نظر جلوپنجره و ابعاد چراغها دارد. برای این مطلب، از تصاویر مربوط به نسخهی امارات استفاده شده است و هنگام رونمایی رسمی در ایران، بهروزرسانی مقاله انجام خواهد شد.
اگر فیسلیفت ۲۰۲۴ کیا وارد ایران شود، کشیدگی چراغهای اصلی تا طرفین سپر خواهد داشت و سبک طراحی پژو را تقلید خواهد کرد. این مدل، جلوپنجرهی باریک و حس اسپرت با المانهای جوانپسند خواهد داشت. کیا K3 جدید، حجمدهی جالب توجه سپر و درپوش موتور را با هدف افزایش ظاهری در ابعاد خودرو ارایه میکند؛ اما حفرهی بزرگ و بالچههای عمودی داخل سپر، اغراقشده به نظر میرسند.
در نمای جانبی، ادوات پلاستیکی در قاب گلگیر، فریم پنجره و رکاب، کیا K3 را خودرویی اقتصادی نشان میدهند. حتی خطوط روی بدنه و حجمدهی پیچیده نیز برای این بخش از خودرو استفاده نشده است. رینگهای ۱۷ اینچ آلومینیوم با طرح اسپرت و کشیدگی جذاب سقف تا انتهای بدنه، نکات مثبت کیا K3 هستند.
از دید پشت، پیوستگی به چراغها به K3 اضافه شده و حس یک خودروی مدرن را تداعی میکند. سپر پلاستیکی سیاه و نصب پلاک در پایین، مشابه خودروهای قدیمی بازار جهانی، همچنان در K3 وجود دارد. فرم کلی بدنه باتوجه به کلاس قیمتی این خودرو، قابل قبول است اما سادگی درپوش صندوق و پرهیز از خطوط حجمدهنده، ارزش طراحی K3 را پایین میآورد.
کیا K3 سدان با طول ۴,۵۴۵ و عرض۱,۷۶۵ و ارتفاع ۱,۴۷۵ و فاصله محوری ۲,۶۷۰ میلیمتر تولید میشود. این خودرو تقریبا از تمام ابعاد، مشابه سمند است اما عرض کمتر دارد.
طراحی کابین و نمای داخلی کیا K3
نمایشگر بزرگ و پیوسته با پنل پشت فرمان، برای سدان اقتصادی در کلاس کیا K3 فراتر از انتظار است. این موضوع به تنهایی میتواند برتری خودروی مذکور نسبت به رقبای چینی را نشان دهد.
چرم و مواد نرم در داشبورد K3 دیده نمیشود. شرکت سازنده تلاش کرده است با ترفندهای ساده مثل تغییر رنگ بخش میانی، جذابیت در کابین را افزایش دهد. طرح فرمان با کمترین هزینه، جالب به نظر میرسد و حس یک خودروی مدرن را برای راننده تداعی میکند؛ اما کلیدهای پلاستیکی و پنل دکمههای داشبورد، کاملا اقتصادی ساخته شدهاند.
دو نمایشگر پیوسته، ۱۰/۲۵ اینچ برای سیستم مدیا و ۴/۲ اینچ برای اطلاعات پشت فرمان هستند. کیا K3 از استارت دکمهای و ترمز پارک برقی استفاده میکند اما طبیعتا مجهز به گیربکس الکترونیک نیست و از اهرم ساده برای تغییر عملکرد جعبه دنده بهره میبرد.
کیا K3 برای ۴ سرنشین بلندقد فضای کافی فراهم میکند. صندلیهای این خودرو راحتی بسیار خوبی دارند اما خبری از چرم باکیفیت برای غالب مدلها نیست و فقط نسخهی GT لاین شرایط بهتری دارد. حتی داخل تودریها نیز مواد نرم و مبله، کمحجم هستند اما تزئینات نقرهای وجود دارند. کیا K3 سدان از صندوق عقب ۵۴۴ لیتر استفاده میکند که برای خودرویی در کلاس سدان کامپکت، فراتر از انتظار است.
پیشرانه و تجهیزات فنی کیا K3
سه نوع قوای محرک برای K3 در بازار جهانی وجود دارند و ظاهرا، قویترین نسخه وارد ایران خواهد شد. این خودرو از موتور ۱/۴ لیتر توربوشارژ، ۱۳۹ اسب بخار قدرت و ۲۱۱ نیوتنمتر گشتاور میگیرد. کیا K3 توربو همراه گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک، در زمان ۱۰ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد و میانگین مصرف سوخت ۵ تا ۶ لیتر در صد کیلومتر فراهم میکند.
شش کیسه هوا، سامانه کنترل پایداری الکترونیک و کنترل شروع حرکت در سربالایی، رادار نقطه کور، سنسور پارک جلو و عقب، هشدار خروج از خط، ترمز اضطراری اتوماتیک، اخطار برخورد از جلو با فناوری تشخیص عابر پیاده، سیستم کمک راننده و هدایت بین خطوط، مهمترین امکانات ایمنی کیا K3 هستند. همچنین فرمان کمکی برقی، پدال تعویض دنده پشت فرمان، کروز کنترل هوشمند با قابلیت کاهش سرعت خودکار، سانروف برقی مخصوص ردیف جلو، استارت دکمه ای، ترمز پارک برقی، اتوهلد، شارژر بیسیم تلفن همراه، دوربین عقب، تهویه اتوماتیک، گرمکن فرمان، سردکن و گرمکن برای صندلیهای جلو، صندلی برقی راننده و نور بالای اتوماتیک در کیا K3 فول آپشن (GT لاین) دیده می شود.
دیگر مدلهای کیا K3 در بازار جهانی، شامل موتور ۱/۶ لیتر تنفس طبیعی با ۱۲۰ اسب بخار و ۱۵۴ نیوتنمتر همراه گیربکس دستی ۶ سرعته میشود. همچنین نسخهی مجهز به پیشرانه ۲ لیتر تنفس طبیعی با ۱۵۰ اسب بخار و ۱۴۲ نیوتنمتر نیز وجود دارد اما همگی نسبت به کیا K3 توربو، کم شتابتر هستند.
قیمت کیا K3 در بازار جهانی و پیشبینی برای ایران
در مکزیک مدل پایه با گیربکس دستی ۱۶ هزار دلار امریکا قیمت دارد و برای نسخهی توربو همراه امکانات کامل، ۲۳ هزار دلار پرداخت میشود. با این شرایط، ضمن توجه به نرخ دلار و عوارض گمرکی مربوط به خودروهای وارداتی، احتمالا برای خرید کیا K3 در ایران به بودجهی ۲/۵ میلیارد تومان نیاز است. هماکنون برای خودروهای دست دوم، مثل هیوندای النترا ۲۰۱۸ یا کیا سراتو ۲۰۱۸ کمکار، حدود قیمت ۳ میلیارد تومان وجود دارد. اندک نمونههای صفر کیلومتر ۲۰۲۴ موجود در ایران هم، ۴ میلیارد تومان قیمتگذاری شدهاند.
جدول مشخصات کیا K3 وارداتی
ویژگی | توضیحات |
---|---|
طول / عرض / ارتفاع | ۴۵۴۵ / ۱۷۶۵ / ۱۴۷۵ میلیمتر |
فاصله محوری | ۲۶۷۰ میلیمتر |
حجم صندوق عقب | ۵۴۴ لیتر |
پیشرانهها | ۱.4L توربو: ۱۳۹ اسب بخار، ۲۱۱ نیوتنمتر (نسخه وارداتی) 1.6L تنفس طبیعی: ۱۲۰ اسب بخار 2.0L تنفس طبیعی: ۱۵۰ اسب بخار |
گیربکس | ۶ سرعته اتوماتیک یا دستی |
شتاب ۰ تا ۱۰۰ | ۱۰ ثانیه (نسخه توربو) |
میانگین مصرف سوخت | ۵ تا ۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر |
امکانات رفاهی | سانروف، کروز کنترل هوشمند، شارژر بیسیم، تهویه اتوماتیک، استارت دکمهای، ترمز پارک برقی، اتوهلد، صندلی برقی راننده، گرمکن و سردکن صندلی جلو |
سیستم نمایشگر | ۱۰.۲۵ اینچ (مدیا) + ۴.۲ اینچ (پشت فرمان) |
ایمنی | ۶ کیسه هوا، رادار نقطه کور، ترمز اضطراری، هدایت بین خطوط، هشدار خروج از خط، سیستم تشخیص عابر پیاده |
شهروند ایرانی
۲۶ مهر ۱۴۰۳۲ لیتر با ۱.۶ تنفس طبیعی باش خوب حداقل جای سراتو قدیم پر میکنه
amirkhanzadeh
۲۶ مهر ۱۴۰۳داخل کابین واقعا بی کیفیته
من انتظار بیشتری داشتم
Alfa
۲۶ مهر ۱۴۰۳اول نگاه به قیمت کن بعد انتظار داشته باش
شروع قیمت از ۱۶ هزار دلار
جرمی کلارکسون
۲۶ مهر ۱۴۰۳من یه ۴۰۵ slx میخرم تیون میکنم با ۱۶ هزار دلار باز قیافه داره 😂😂😂😂
MATIN
۲۷ مهر ۱۴۰۳اینو
بیا برو شما جنبه داشتن ماشین خوب نداری برو همون پژو ۳۰ سال پیشتو سوار شو
بعد میگن چرا ایران درست نمیشه😶
SS
۲۷ مهر ۱۴۰۳همینکه فکر میکنید 405 با ده هزار دلار تیون کردن ماشین میشه خودش نشون میده ایران خودرو همچنان باید با قدرت به کارش ادامه بده و 405 بزک شده رو به نام دنا و … با قیمت های میلیاردی به ملت قالب کنه
90s culture
۲۶ مهر ۱۴۰۳همین جوری از موتور با دنا جوانان EFP نمی دونم گیربکس جدید، سریع تتر هست!!!☹
Amiro
۲۶ مهر ۱۴۰۳خوشم میاد که ماشین هایی که ۲۰۱۷الی۱۸ وارد شدن مثل آپتیما ها و سوناتا ها و……
هنوز ارزش خودشونو حفظ کردن مردم عقل دارن که هونگچی که روز اول اومد ۶ تومان الان ۳.۵ میدن خریدار نداره ولی ماشینهایی که از قبل وارد شدن نه تنها هیچ کاهش قیمتی نداشتن بلکه بهترین گزینه ها هستن واسه حفظ سرمایه
یادمه تیگو ۸ پرو مکس اولا ۴ تومان بود الان میدن ۲/۸الی.۲/۹ ملت سوار شدن دیدن که کیفیتی که سانتافه ۲۰۰ هزار کار داره تیگو ۸ صفر نداره فقط ظاهره هستن همشون
در ضمن این چه وارداتیه که هر ماشینی که به ظاهر ژاپنی مثل تویوتا و هوندا هستن همشون ساخت چین هستن این دیگه اسمش واردات نیست همش میره توی جیب چین
به جای پول نفت دارین ماشین میارین یا طلا ازشون میگیرن این همه تخفیف میدین بهشون بشکه ای ۲۵ الی ۳۰ دلار میدین نمیتونید کش(پول نقد) بگیرید پس قضیه این کشتی های ارواح چیه نکنه سودش میره توی جیب آمریکا
طلا از آمریکا آت و اشغال ها هم از چین ؟؟؟؟؟
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۶ مهر ۱۴۰۳دلیل گران بودن ماشینهای قدیمی در ایران، عدم واردات هست
و به همین دلیل ماشین چینی فروش میره
وقتی ماشین کرهای و ژاپنی با تعداد بالا وارد بشه، حتی به ۲ برابر قیمت و تعرفه گمرک، طبیعتا ماشین چینی دیگه ارزش خرید نداره و قیمت اپتیما سوناتا دست دوم هم ۵۰ درصد پایین میاد
شهروند ایرانی
۲۷ مهر ۱۴۰۳خوشت میاد یا بخیلی که دیگران هم ماشین خوب سوار بشن اگه واردات بدون محدودیت بود که تفم نمی انداختن روی اون ابو غراضه ۲۰۱۷ مثل دوبی اسقاط میشدن کسی که اون ماشین تونسته بخره میتونه میتونه مدل بهترش الان بخره چرا باید آدم انقد بخیل باش
mmd@
۲۷ مهر ۱۴۰۳منطقیه
هراکلیوس
۲۶ مهر ۱۴۰۳این از بی ام و سری 2 که دیشب رونمایی شد قشنگ تره البته که وقتی وارد ایران بشه قیمتش سه برابر اون بی ام و میشه
net
۲۶ مهر ۱۴۰۳طراحی بیرونی بدی داره . صفحه نمایش روی داشبورد شبیه صفحه نمایش ماشینهای چینی شده
net
۲۶ مهر ۱۴۰۳از زمانی که آرم کیا در سال ۲۰۲۱ تغییر کرد طراحی بیرونی ماشین های کیا بد شد
نانو
۲۶ مهر ۱۴۰۳میانگین حقوق ها زیر 25 میلیون میانگین قیمت خودرو بالای امیلیارد چهار سال هیچی نخوری وبا فتوسنتز زنده بمونی میتونی یه تارا بخری
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۶ مهر ۱۴۰۳اینجا ایرانه و قیمت ماشین با حقوق یک مهندس یا معلم فاصله نجومی داره
ارسلان
۲۷ مهر ۱۴۰۳والا با حقوق کلا فاصله داره….باید رو غیر حقوق حساب باز کرد، مثل اختلاس ، دزدی و….کلا تو این مملکت باید جیب بقیه رو بزنی تا بتونی زندگی کنی، بخاطر همینه همه رو پول و جیب بقیه حساب باز میکنند تا خودشون…
MehdiTurbo
۲۶ مهر ۱۴۰۳این ضعیف ترین مدل کیاست ضعیف ترین مدل در لو اپشن ترین حالت
و همین ضعیف ترین مدل در لو اپشن ترین حالت هم قیمت قوی ترین مدل فول اپشن در میاد
MehdiTurbo
۲۶ مهر ۱۴۰۳اینجوری بگم این عملا همان کیا ریو است و کیا ریو زمانیکه اومد ایران ارزان تر از ۲۰۶ بود و این الان باید همان جایگاه کیا ریو را داشته باشه
mickeyy
۲۶ مهر ۱۴۰۳ریو زمانی که در ایران تولید میشد ارزون تر از 206 تیپ 5 بود و از 206 تیپ 2 گرانتر و البته ریو در مجموع از هردو مدل 206 ها ماشین بهتری بود
Alfa
۲۶ مهر ۱۴۰۳دقیقا چرا باید همان جایگاه رو داشته باشه؟
این ماشین ازون زمان تا حالا چندین نسل عوض کرده و به روز شده چرا باید از ۲۰۶ پایین تر (یا حتی برابر ) باشه ؟
علی Shelby
۲۶ مهر ۱۴۰۳هعی
همون کی ۵ رو با قیمت مناسب بیارید وارد کنید بعد هی بیاید مدل های دیگه رو وارد کنید
بعد برام جالبه از این همه وارداتی من کلا شاید ۳ تاشونو دیده باشم
محسن
۲۶ مهر ۱۴۰۳طراحی داخل افتضاح. عقبش هم همین طور. جلوش هم اصلا چنگی به دل نمیزنه.
mickeyy
۲۶ مهر ۱۴۰۳طراحیش رو نمیپسندم هم طراحی بیرونی هم داخلی
Kiarash
۲۶ مهر ۱۴۰۳من از طراحیش بدم نمیاد و خوبه از نظر من ولی واقعا با این قیمت بخواد عرضه بشه ارزش خرید نداره ماشین های اقتصادی کره ای
ماشین های خیلی خوبی هستن تو رنج خودشون ولی با این پول بی ارزش و موتور نسبتا ضعیف اصن بعید میدونم فروش داشته باشه
مونتاژ هم که نمیشه کرد
علی منصوری
۲۷ مهر ۱۴۰۳شک نکن کیارش نمیتونه موفق باشه، تو این سگمنت رقابت خیلی سخته،اینم چنگی بدل نمیزنه، موافقم باهات
رامتین
۲۶ مهر ۱۴۰۳بنظرم طراحی جالبی نداره. چراغهای عقب خوب نیست. اخه چرا استینگر باید حذف بشه و این خودروهای بی فایده بمونه. میشد مدلهای اقتصادی تر از ورژن استینگر تولید داشت.
ali
۲۶ مهر ۱۴۰۳چقد به مردم لطف دارن که قققققققووووووووووووویییییییتتتتتتتتتتتتتترررررررررررررررییییییییینننننننننننن(قویترین) نسخه خودرو رو میخان واردن کنن!!!!
میشه لطف نکنید یه نسخه تنفس طبیعی وارد کنید ؟
علی منصوری
۲۷ مهر ۱۴۰۳معقول ، تو این سگمنت رقابت خیلی سخته، باید خیلی آفر داشته باشی ک بتونی بفروشی، هم قیمت و هم کیفیت و امکانات ، رقیبای چینی قدریم داره، بنظرم میتونه تو انتخابای ۴,۵ باشه ،مگه اینکه قیمتش توجیه کنه خریدشو