کیا نسخهٔ اروپایی نسل پنجم کراساوور اسپرتیج را پیش از حضور در نمایشگاه مونیخ رونمایی کرده است. این نسخه که بهطور خاص برای اروپا طراحی شده، هرچند به نسخهٔ جهانی که چند ماه پیش معرفی شد شبیه به نظر میرسد اما درواقع ۱۳۳ میلیمتر طول کمتری دارد. این یعنی اسپرتیج اروپایی با طول ۴,۵۱۵ میلیمتر، تقریباً هماندازهٔ فولکسواگن تیگوآن ۴,۵۰۹ میلیمتری است. به گفتهٔ کیا، در این نسخه ظاهر بیرونی، تکنولوژی و پیشرانهها همگی با در نظر گرفتن خریداران اروپایی طراحی شدهاند.
هرچند نسخهٔ اروپایی اسپرتیج از نسخهٔ جهانی کوتاهتر است اما از نمای جلویی یکسانی بهره میبرد که این یعنی در اینجا هم شاهد همان جلوپنجرهٔ پوزه ببری به همراه چراغهای منحصربهفرد با دیلایتهای LED بومرنگ شکل هستیم. البته در طراحی جلوپنجره و سپر جلو تفاوتهایی با نسخهٔ جهانی به چشم میخورد. در پروفیل جانبی خودرو به خاطر کوتاهتر شده طول، طراحی درهای عقب تغییر کرده و لچکی روی ستون C هم حذف شده است. اسپرتیج اروپایی همچنین از سقف و ستونهای مشکیرنگ نیز بهره میبرد. خریداران میتوانند برای این کراساوور از بین رینگهای ۱۷، ۱۸ یا ۱۹ اینچی با شش طراحی و رنگ مختلف یکی را انتخاب کنند.
کابین اسپرتیج جدید نیز با نمایشگر لمسی ۱۲.۳ اینچی خمیده برای سیستم اطلاعاتی-سرگرمی و یک صفحه آمپر دیجیتالی ۱۲.۳ اینچی با گرافیک شفاف در پشت غربیلک فرمان، طراحی جسورانهای دارد. این صفحه آمپر میتواند نقشههای ناوبری را به نمایش درآورد درحالیکه به لطف قابلیت بهروزرسانی از راه دور، راننده همیشه از جدیدترین نسخهٔ سیستم اطلاعاتی-سرگرمی برخوردار خواهد بود. در اسپرتیج اروپایی با وجود طول کمتر، سرنشینان عقب از فضای پای ۹۹۶ میلیمتری و فضای سر ۹۹۸ میلیمتری بهرهمند خواهند بود. صندوق بار خودرو نیز ۵۹۰ لیتر ظرفیت دارد که با خواباندن صندلیهای عقب این رقم به ۱۷۸۰ لیتر افزایش پیدا میکند.
کیا برای خریداران اروپایی اسپرتیج طیف گستردهای از پیشرانهها را در نظر گرفته که شامل نمونههای هیبریدی، پلاگینهیبریدی، هیبریدی خفیف و دیزلی میشود. همهٔ مدلهای هیبریدی از یک پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری توربو استفاده میکنند اما درحالیکه در نسخهٔ پلاگینهیبریدی این موتور بنزینی با یک موتور الکتریکی ۹۰ اسب بخاری و یک پکیج باطری ۱۳.۸ کیلووات ساعتی همراه است که مجموع خروجی را به ۲۶۰ اسب بخار میرساند، نسخهٔ هیبریدی یک موتور الکتریکی ۶۰ اسب بخاری و یک پکیج باطری ۱.۴۹ کیلووات ساعتی داشته و مجموع قدرت آن ۲۳۰ اسب بخار است. این پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری در نسخهٔ هیبریدی خفیف نیز در دو سطح قدرت ۱۵۰ و ۱۸۰ اسب بخار ارائه میشود.
علاوه بر این، یک پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری چهار سیلندر دیزلی هم در دو سطح قدرت ۱۱۵ و ۱۳۵ اسب بخار قابل انتخاب خواهد بود. این موتور از تکنولوژی کنترل فعال آلایندگی برخوردار است که به کاهش تولید NOx و سایر گازهای مضر کمک میکند. همچنین برای این موتور دیزلی هم سیستم هیبریدی خفیف قابل سفارش خواهد بود. برای انتقال نیروی همهٔ موتورها و نسخهها هم گیربکسهای هفت سرعتهٔ دوکلاچه و شش سرعتهٔ دستی در نظر گرفته شده است.
در کنار تنوع موتورها، کیا طیف گستردهای از حالات رانندگی را هم برای اسپرتیج جدید در نظر گرفته که شامل اقتصادی، راحت، اسپرت و حالت جدیدی بنام تراین میشود که برای رانندگی در برف، گِل و ماسه توسعه یافته است. این کراساوور جدید همچنین از کنترل الکترونیکی سیستم تعلیق هم بهره میبرد که بهطور مداوم کمکفنرها را تنظیم میکند تا خودرو را همیشه اسپرت، راحت و توانمند نگه دارد. در این ماشین سیستمهای ایمنی پیشرفتهای مثل کروز کنترل تطبیقی هم وجود دارد که با استفاده از اطلاعات ناوبری، درصورتیکه پیچ تندی در مسیر پیش رو وجود داشته باشد خودرو را در سرعت مطمئنه نگه میدارد. نسل جدید نسخهٔ اروپایی کیا اسپرتیج اوایل سال آینده راهی این قاره خواهد شد.
محمد امین
۱۱ شهریور ۱۴۰۰واقعآ خوبه ، خیلی پیشرفت داشتن
امیر
۱۱ شهریور ۱۴۰۰نسبت به رقبا فکر می کنم زشت تره ولی در کل خوبه.
Ali_x76
۱۱ شهریور ۱۴۰۰۲ نسل قبلش واقعا از هر جهت زیباتر و شکیل تر بود
( Amirreza ) 🇩🇪 Mercedes Benz : Engineered to move the human spirit 🇩🇪
۱۱ شهریور ۱۴۰۰ولی کیفیت سواری خوبی نداشت
ARMAN
۱۱ شهریور ۱۴۰۰عجب پیشرفتی کردن دمشون گرم
حالا ما هر روز داریم آپشن های پیش پا افتاده رو حذف می کنیم.
Moon
۱۱ شهریور ۱۴۰۰من اسپرتیج نسل ۳ نسخه ی ۲۰۱۵ داشتم جذابیت بصری زیادی داشت ، کیفیت کابینش بد نبود ولی خوبم نبود ولی یه مشکل نسبتا بزرگ داشت اینکه تقریبا هر ۶ ماه یکبار سیستم شیشه بالابرهاش از کار می افتاد از مهندس اطلس خودرو پرسیدم چرا اینطور میشه هر دفعه گفت همه ی اسپرتیج های این نسل این مشکل رو دارند بعد از چند وقت روی سیستم برقش جرم می گیره که باید سنباده روش بکشند تمیز بشه و دوباره هم این اتفاق باز میفته
امین
۳۰ شهریور ۱۴۰۰دروغ گفته . از نمایندگی ایران بیشتر از این انتظار نیست.
چرا دروغ گفته؟؟؟ چون مدلهای دیگه ای که من داشتم همچین مشکلی نداشت. درواقع اصلا مشکل مزمن نداشت.
بحثم سر کیفیت اصطحلاک نیست. منظور مشکل همه گیر در تمام مدلهاست که صحت نداره.
یک ذره انصاف ندارند. نمایندگی ها.
پا بده همه قطعات سلام ماشین برمیدارن…
abdi_mahdi
۱۱ شهریور ۱۴۰۰همه چیش خوبه ایول داره از نظر طراحیم واقعا زیباست فقط با عقبش خوب کنار نمیام
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۱۱ شهریور ۱۴۰۰اسپورتیج چه روند پیشرفتی توی طراحی داشته! آدم باورش نمیشه نسل قبلی چی بود الان چی شده…
محمد مختاری آذر
۱۴ شهریور ۱۴۰۰واقعا عجب زیبا هستش یکی از زیباترین محصولات کیا هستش واقعا سنگ تمام گذاشتند قدرت مناسبی برای خودروی شهری دارد قسمت جلوی خودرو واقعا با اون چراغ ها چشم نواز شده در مورد عقب خودرو هم باید بگم اون چراغ عنصر اصلی هستش کابین هم که خوب هستش