کیا با کراساوور فول سایز تلوراید خود سروصدای زیادی به پا کرده و تحسین اکثر نشریات خودرویی را برانگیخته است. استایل، راحتی و جاداری این کراساوور کرهای آزمایشکنندگان را بسیار تحت تأثیر قرار داده است تا جایی که توانست عنوان شاسیبلند سال ۲۰۲۰ آمریکای شمالی را از آن خود کند؛ اما تلوراید در بازار کار بسیار سختی را در پیش دارد زیرا بخش کراساوورهای فول سایز در ایالاتمتحده بسیار شلوغ و رقابتی است و کیا میخواهد با این خودرو رقبای بسیار باسابقهای مثل فورد اکسپلورر، هوندا پایلوت و تویوتا هایلندر را به چالش بکشد؛ بنابراین قصد داریم در این مطلب کیا تلوراید را با این رقبا مقایسه کنیم.
ابعاد بیرونی
ازآنجاییکه هر چهار کراساوور این مقایسه بهگونهای طراحی شدهاند که بتوانند هفت یا هشت سرنشین را در خود جای دهند، عجیب نیست که همهٔ آنها بسیار بزرگ هستند. فورد اکسپلورر با ۵,۰۴۹ میلیمتر طول و ۳,۰۲۵ میلیمتر فاصلهٔ محوری، بزرگترین عضو گروه است درحالیکه تلوراید و پایلوت تقریباً هماندازه هستند اما کراساوور کیا ۸۲ میلیمتر فاصلهٔ محوری کشیدهتری دارد. از سوی دیگر، هایلندر پسر کوچک گروه محسوب میشود زیرا از سه خودروی دیگر طول کمتری دارد اما فاصلهٔ محوری آن از پایلوت بیشتر است.
کیا تلوراید | هوندا پایلوت | تویوتا هایلندر | فورد اکسپلورر | |
طول | ۵۰۰۱ میلیمتر | ۴۹۹۱ میلیمتر | ۴۹۵۰ میلیمتر | ۵۰۴۹ میلیمتر |
عرض | ۱۹۸۹ میلیمتر | ۱۹۹۶ میلیمتر | ۱۹۳۰ میلیمتر | ۲۰۰۴ میلیمتر |
ارتفاع | ۱۷۵۰ میلیمتر | ۱۷۹۳ میلیمتر | ۱۷۳۰ میلیمتر | ۱۷۷۵ میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | ۲۹۰۱ میلیمتر | ۲۸۱۹ میلیمتر | ۲۸۵۰ میلیمتر | ۳۰۲۵ میلیمتر |
ابعاد داخلی
یکی از مهمترین موضوعات در کراساوورهای خانوادگی فضای داخلی آنها است زیرا آنها برای جابجایی تعداد زیادی سرنشین و بار طراحی شدهاند. از بین این چهار کراساوور، سرنشینان ردیف اول احتمالاً تلوراید را ترجیح خواهند داد زیرا بیشتری فضای سر و پا را در این ردیف دارد. بااینحال اکسپلورر هم خیلی با تلوراید اختلاف ندارد اما هایلندر و پایلوت کمترین فضای سر و پا را در ردیف اول خود دارند بهگونهای که فضای سر هایلندر تنها ۱۰۰۶ میلیمتر و فضای پای پایلوت فقط ۱۰۳۹ میلیمتر است.
در ردیف دوم صندلیها بازهم تلوراید بهوضوح برنده است زیرا در این ردیف از ۱۰۷۷ میلیمتر فضای پا برخوردار است که از دومین خودروی برتر گروه یعنی هایلندر ۳۶ میلیمتر بیشتر است. اکسپلورر و پایلوت هم کمترین فضای پا را در ردیف دوم ارائه میکنند اما کراساوور آمریکایی از لحاظ فضای سر در این ردیف بهترین خودروی جمع است. صندلیهای ردیف سوم برای بزرگسالان عمدتاً حکم زندان را دارد اما همیشه اینطور نیست زیرا در این ردیف اکسپلورر با ۸۱۸ میلیمتر فضای پا عالی است درحالیکه پایلوت و تلوراید هم به ترتیب با ۸۱۰ و ۷۹۸ میلیمتر فضای پا، تقریباً شانهبهشانهٔ اکسپلورر هستند. همچنین در این ردیف پایلوت و اکسپلورر از بیشترین فضای سر هم برخوردار هستند؛ اما هایلندر با تنها ۷۰۳ میلیمتر فضای پا، بدترین شرایط را در ردیف سوم دارد. این فضا از اکثر صندلیهای هواپیماهای اقتصادی هم کمتر است و فضای سر ۹۱۷ میلیمتری آن نیز اوضاع را بدتر میکند.
یکی دیگر از ویژگیهای مهم کراساوورهای فول سایز فضای بار است. در این قسمت، اکسپلورر در صورت خواباندن دو ردیف صندلی عقبی، با ۲۴۸۶ لیتر فضا با اختلافی جزئی تلوراید را مغلوب میکند درحالیکه هایلندر و پایلوت هم به ترتیب با ۲۳۸۷ و ۲۳۷۶ لیتر، تقریباً مساوی هستند. هنگام خواباندن صندلیهای ردیف سوم اما هایلندر با ۱۳۷۰ لیتر خودروی برتر است درحالیکه در صورت باز بودن هر سه ردیف صندلیها، تلوراید از همه صندوق جادارتری دارد و فضای بار آن ۸۰ لیتر از نزدیکترین رقیب یعنی اکسپلورر بیشتر است.
کیا تلوراید | هوندا پایلوت | تویوتا هایلندر | فورد اکسپلورر | |
فضای سر | ||||
ردیف جلو | ۱۰۳۹ میلیمتر | ۱۰۱۹ میلیمتر | ۱۰۰۶ میلیمتر | ۱۰۳۴ میلیمتر |
ردیف وسط | ۱۰۲۱ میلیمتر | ۱۰۲۱ میلیمتر | ۱۰۰۰ میلیمتر | ۱۰۲۹ میلیمتر |
ردیف آخر | ۹۶۸ میلیمتر | ۹۸۸ میلیمتر | ۹۱۷ میلیمتر | ۹۸۸ میلیمتر |
فضای پا | ||||
ردیف جلو | ۱۱۲۰ میلیمتر | ۱۰۳۹ میلیمتر | ۱۰۶۷ میلیمتر | ۱۰۹۲ میلیمتر |
ردیف وسط | ۱۰۷۷ میلیمتر | ۹۷۵ میلیمتر | ۱۰۴۱ میلیمتر | ۹۹۱ میلیمتر |
ردیف آخر | ۷۹۸ میلیمتر | ۸۱۰ میلیمتر | ۷۰۳ میلیمتر | ۸۱۸ میلیمتر |
فضای بار | ||||
با یک ردیف صندلی | ۲۴۶۳ لیتر | ۲۳۷۶ لیتر | ۲۳۸۷ لیتر | ۲۴۸۶ لیتر |
با دو ردیف صندلی | ۱۳۰۲ لیتر | ۱۳۲۵ لیتر | ۱۳۷۰ لیتر | ۱۳۵۶ لیتر |
با سه ردیف صندلی | ۵۹۵ لیتر | ۴۶۷ لیتر | ۴۵۳ لیتر | ۵۱۵ لیتر |
پیشرانه
از بین این چهار کراساوور، سه خودرو از پیشرانههای شش سیلندر تنفس طبیعی استفاده میکنند اما فورد برای اکسپلورر یک موتور ۲.۳ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ اکوبوست را در نظر گرفته است. این کراساوور آمریکایی با وجود استفاده از پیشرانهٔ کوچکتر، به لطف سیستم پرخوران، با ۳۰۰ اسب بخار قدرت و ۴۲۰ نیوتن متر گشتاور، برترین عضو گروه است. در رتبهٔ دوم هایلندر با موتور ۲۹۵ اسب بخاری ۳.۵ لیتری V6 قرار میگیرد اما تلوراید هم با پیشرانهٔ ۳.۸ لیتری V6 که ۲۹۱ اسب بخار قدرت و ۳۵۵ نیوتن متر گشتاور تولید میکند، اختلاف چندانی با تویوتا ندارد. جایگاه آخر نیز به پایلوت میرسد زیرا موتور ۳.۵ لیتری V6 آن تنها ۲۸۵ اسب بخار قدرت دارد.
پیشرانهٔ توربوشارژ اکسپلورر با وجودی که بیشترین قدرت و گشتاور را تولید میکند اما به همراه موتور تنفس طبیعی هایلندر کمترین مصرف سوخت را دارند و هردو در هر صد کیلومتر ۱۰.۲ لیتر بنزین مصرف میکنند. پس از این دو، هوندا پایلوت قرار دارد که در صورت تجهیز به گیربکس نُه سرعتهٔ اتوماتیک سفارشی، برای پیمودن هر صد کیلومتر به ۱۰.۷ لیتر بنزین نیاز دارد. در جایگاه آخر نیز تلوراید قرار میگیرد زیرا پیشرانهٔ V6 آن که بیشترین حجم را در این مقایسه دارد، در هر صد کیلومتر ۱۱.۲ لیتر بنزین را سر میکشد. اکسپلورر اما علاوه بر برخورداری از بیشترین قدرت و کمترین مصرف سوخت، به لطف پلتفرم دیفرانسیل عقب خود، تنها عضو گروه است که میتواند بیش از ۲.۵ تن را یدک بکشد درحالیکه ظرفیت بکسل دیگر خودروها همگی ۲۲۷۰ کیلوگرم است.
کیا تلوراید | هوندا پایلوت | تویوتا هایلندر | فورد اکسپلورر | |
پیشرانه | ۳.۸ لیتری V6 | ۳.۵ لیتری V6 | ۳.۵ لیتری V6 | ۲.۳ لیتری I4 توربو |
قدرت | ۲۹۱ اسب بخار | ۲۸۵ اسب بخار | ۲۹۵ اسب بخار | ۳۰۰ اسب بخار |
گشتاور | ۳۵۵ نیوتن متر | ۳۵۵ نیوتن متر | ۳۵۶ نیوتن متر | ۴۲۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۸ سرعته اتوماتیک | ۹ سرعته اتوماتیک | ۸ سرعته اتوماتیک | ۱۰ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ | چهارچرخ | چهارچرخ |
مصرف سوخت | ۱۱.۲ لیتر ترکیبی | ۱۰.۷ لیتر ترکیبی | ۱۰.۲ لیتر ترکیبی | ۱۰.۲ لیتر ترکیبی |
ظرفیت بکسل | ۲۲۷۰ کیلوگرم | ۲۲۷۰ کیلوگرم | ۲۲۷۰ کیلوگرم | ۲۵۴۰ کیلوگرم |
قیمت
قیمتگذاری این کراساوورها کمی پیچیده است زیرا همگی در تیپهای مختلف و با تجهیزات گوناگون عرضه میشوند و بنابراین ناچاریم قیمت پایهٔ خودروها را در نظر بگیریم که از این لحاظ، هوندا پایلوت با قیمت پایهٔ ۳۲,۶۴۵ دلار ارزانترین کراساوور این جمع محسوب میشود اما تلوراید هم با قیمت پایهٔ ۳۲,۷۶۵ دلار با اختلافی بسیار جزئی در رتبهٔ دوم قرار میگیرد. دراینبین اکسپلورر با قیمت پایهٔ ۳۳,۹۶۰ دلار کمی گرانتر است اما عنوان گرانترین عضو گروه به هایلندر با قیمت پایهٔ ۳۵,۷۲۰ دلار میرسد.
کیا تلوراید | هوندا پایلوت | تویوتا هایلندر | فورد اکسپلورر | |
قیمت پایه | ۳۲,۷۶۵ دلار | ۳۲,۶۴۵ دلار | ۳۵,۷۲۰ دلار | ۳۳,۹۶۰ دلار |
برنده کیست؟
پاسخ دادن به این سؤال صرفاً از روی مشخصات دشوار است اما قطعاً روی کاغذ فورد اکسپلورر برنده است. بااینحال اینکه آیا اکسپلورر در دنیای واقعی هم خودروی برتری است یا نه باید در آزمایشهای عملی مشخص شود. کیا تلوراید نیز رقیب شایستهای به نظر میرسد که میتواند هوندا پایلوت و تویوتا هایلندر را مغلوب کند. البته رقبای حاضر در بخش کراساوورهای فول سایز بازار آمریکا صرفاً به این چهار ماشین محدود نمیشود و کراساوورهایی مثل شورلت تراورز، هیوندای پالیسید، فولکسواگن اطلس، مزدا CX-9 و… هم در این بخش حضور دارند؛ بنابراین خریداران انتخابهای زیادی دارند و میتوانند مدلی را پیدا کنند که متناسب با نیازهای آنها باشد.
NAVID۰۰۹۸
۳۰ دی ۱۳۹۸در فکر اینم که واقعاً چطور تویوتا هایلندر را به تلوراید ترجیح میدهند ، باید به عقلشون فکر کرد .
هایلندر خودروئیست که در ارزیابیها بیشترین عمر نگهداری مالک را در طول سالها داره و کم استهلاکترین تویوتاها به حساب میاد .
در این کلاس به خاطر خانوادگی بودن ، کم استهلاکی از مهمترین مضایاست .
امیرمحمد
۳۰ دی ۱۳۹۸هر کس برخلاف سلیقه ی شما انتخاب کنه باید به عقلش شک کرد آره؟!
NAVID۰۰۹۸
۳۰ دی ۱۳۹۸بازار تائید میکنه نه سلیقه من
Abbas.Lambo
۳۰ دی ۱۳۹۸از دید داداش نوید که کره ایها باید کلا کاسه کوزشونو جمع کنن برن?والله یجوری میگی ژاپنی کم استهلاکه انگار بقیه از کاغذ درست شدن که تا نم کشیدن متلاشی میشن!!!اون استهلاکیم که ازش حرف میزنین بخش اعظمیش برمیگرده به نوع نگهداری و سرویس کردن،تو یه تویوتا بده دست نا اهلش ببین چجوری پودرش میکنه!
s.h
۳۰ دی ۱۳۹۸ولی واقعا ماشینای قدیمی امریکایی که تو ایرانند رو میگم
اونهم موتورشون رو هر کاری کنی خراب نمیشه جان سخت خیلی کمه براش بقیه اش رو نمیدونم
هنوز تو این شهرا دیزلی های امریکایی پیدا میشند یا بنزینی که ا ز 40 سال پیش تا الان باز نشده انده !!!!
البته موتور خیلی بزرگ با قدرت کم بایدم همین باشه هر کسی میتونه این کارو کنه
مثلا بنزهای مایلر المانی هم هنوز اینطوری هستند یا حتی همین بنز 220یا 230 های قدیمی هنوزم موتور پلمپ توشون هست
ولی تویوتا ندیدم به این دلیل که دیزل نداره دوم فقط لب مرز هست
مهدی
۳۰ دی ۱۳۹۸بنده خدا خبر نداره نشسته ایران و داره کامنت میزاره
NAVID۰۰۹۸
۳۰ دی ۱۳۹۸اِ خوب شد گفتی .
آخه به جز من ، شما و بقیه تو ناف آمریکا میزیستین تا بلکه نظر من ایرانی روی شماهای گرین کارت دار تاثیر نزاره? .
خدایا ما کی میخواهیم بفهمیم کامنت یک نظر شخصیه و نه یک مرجع معتبر از نهادی یا اُرگانی آماری .
خدایا از کاربران ایرانی باحالتر جایی پیدا میشه … .
سامان اذری
۳۰ دی ۱۳۹۸تو این سگمنت مزدا cx9 واقعا عالیه
مانی
۳۰ دی ۱۳۹۸برای کسی که میخواد ماشین رو ۵ سال نگه داره
تویوتا هیچ برتری به کیا نداره هیچ خریدش کاملا ابلهانست
فقط نگو آفرود هایلندر یکمی بهتره که اصلا بکار نمیاد
Ali a
۳۰ دی ۱۳۹۸انتخاب تلوراید بین اینا انتخاب خیلی خوبیه…تو این کلاس بعدش مزداcx9 و پالیسید…
Ferrari Fxx K Evo
۳۰ دی ۱۳۹۸صد در صد فورد اکسپلورر
F22RAPTOR
۳۰ دی ۱۳۹۸انتخاب منم همینه به خاطر ابعادش که کمی بزرگتره
و پلتفرم ناب دف عقبش
sina
۳۰ دی ۱۳۹۸هایلندر رو انتخاب میکنم
محمد
۳۰ دی ۱۳۹۸انتخاب من تلورایدبه این دلیل که عملا بهترین استفاده از فضا رو داشت بین ین 4 مورد – خودروهای کیا هم قابل اعتمادن هم کم استهلاک – از نظر ظاهری هم به نظرم جذاب تر از بقیه میاد
Hamid...Audi
۳۰ دی ۱۳۹۸به نظرم هایلندر به لحاظ کاربردی و به صرفه بودن از همهشون بهتره. از نظر طراحی هم به نظر من از بقیه خوشگل تره. ( فقط مزدا CX-9 هستش که به مراتب از هایلندر زیبا تره. (نظر شخصی))
حسن
۳۰ دی ۱۳۹۸از نطر قیافه تلوراید ، از نطر کاربرد و کیفیت هایلندر
Farzad
۳۰ دی ۱۳۹۸تا حالا از هیچکدوم از ماشینای کیا به اندازه تلوراید خوشم نیومده بود
واقعا شاهکار کرده . ولی انتخابم هایلندر
pooriya.bmw.germany
۳۰ دی ۱۳۹۸من تلوراید انتخاب میکنم طراحی جذاب و اسپرت و بروز امکانات و آپشن خوب
در بحث کیفیت هم کیا بسیار پیشرفت کرده و مطمئنا کیا مدل 2020 خیلی بهتر از کیای ده پونزده سال پیش هست اگر از ژاپنیها بهتر نباشه کمتر هم نیست و کسی که در آمریکا زندگی میکنه و خودرو برایشان کالای مصرفی محسوب میشه براش مهم نیست که ماشینی که سوار میشه تا بیست یا سی دیگه کار کنه عمر مفید ماشین در کشور های پیشرفته دنیا با توجه به ارتقای هر ساله نوآوری ها و تکنولوژی ها و استاندارد ها بیشتر از ۵ تا ۷ سال نیست و مطمئنا کیا ۷ سال که هیچ حتی ده سال هم بدون مشکل خاصی کار میکنه اینم در نظر بگیرید که در آمریکا سرویس و خدمات پس فروش کاملاً با اینجا فرق میکنه و نمایندگی همه خدمات و سرویس های ماشین با بالاترین کیفیت انجام میده و کیفیت روغن موتور و بنزین که تاثیر زیادی بر عملکرد وعمر موتور خودرو داره خیلی بهتر از اینجا هست پس مسلماً با استفاده صحیح و نگهداری مناسب کیا تلوراید میتواند تا سال ها به مالک خود سرویس بده و در این مدت مالک از طرحی و آپشن های ماشین ش لذت بیشتری نسبت به رقبا داشته باشد
مهدی
۳۰ دی ۱۳۹۸البته کیفیت تولید و منتاژ که در امریکا در خود سایت های داخلی تولید میشه نباید فراموش کرد و البته کیفیت قطعات در خدمات پس فروش بسیاری از دوستان وضعیت خودروی داخلی و کلا خودرو داری در ایران با خارج از این دنیا قاطی کردن و تصورشون از پژو در ۴۰۵ از کیا در پراید از تویوتا در هایلوکس خلاصه شده
مانی
۳۰ دی ۱۳۹۸تو مقیسهای که کردن
نظرشون تقریبا اینه که وقتی از کیا پیاده میشی سوار تویوتا میشی
فکر میکنی سرت کلاه رفته
البته برای کسانی که وضع مالی خوبی نداران و ماشین رو ۲۰ سال نگاه دارن
شاید بشه انتخاب تویوتا رو توجیه کرد
Elmiraj
۳۰ دی ۱۳۹۸اکسپلورر در :
قدرت
فضای بار
مصرف سوخت
پلتفرم
فضای پای عقب و سر
و ظرفیت بکسل ، برنده قاطع بود….
این کراس اور سال هاست در این کلاس بیشترین فروش را آمریکا داشته .
بی نام
۳۰ دی ۱۳۹۸طراحی داخلی فورد و تویوتا
طراحی خارجی تویوتا و کیا
قدرت موتور و بازده قطعا فورد
ایمنی فورد و تویوتا
هوندا هم که کلا تو هیچ قسمتی نیست
رای نهایی فورد اکسپلورر
مهراد
۳۰ دی ۱۳۹۸انتخاب من فورد اکسپلورر . ترکیب متناسب از طراحی و استایل اس یو وی و همچنین پلتفرم دفرنسیال عقب.
فرشاد
۳۰ دی ۱۳۹۸ماشین های کره ای داخل ایران رو با انواع ژاپنی مقایسه کنین
میبینین ک کدوم ماشین دائم دم تعمیرگاه هست
رامتین
۳۰ دی ۱۳۹۸از نظر طراحی، فورد بهترینه.
مهدی حبیبی
۱۱ دی ۱۴۰۰والا سواری کیا موهاویv8 از نظر سرعت و قدرت که خیلی لذت بخش تر از تویوتا لندکروز هست ، کاری به استحلاک و افرودش ندارم چون من خودم اصلأ آفرود باز نیستم و هرسال ماشین عوض میکنم و سواری موهاوی رو با هیچ ماشینی عوض نمیکنم ، چون وقتی گاز میدی فکر میکنی الان قرار بال های ماشین بیاد بیرون و پرواز کنی
car lover
۲۱ مرداد ۱۴۰۳اول تویوتا بعد کیا